Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 27. maj 2014
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7.
maj 2014. Beslutningsforslaget blev efter fremsættelsen
henvist direkte til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
2. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
3. Politiske bemærkninger
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget støtter ikke Dansk Folkepartis forslag
om at definere planmæssige begreber direkte i planloven. V og
KF har forståelse for motivet bag forslaget - nemlig at
imødegå de problemer, der er opstået i visse
villakvarterer, hvor rockerbander har købt og anvendt et
parcelhus til klubaktiviteter med den utryghed, der er fulgt med
for naboerne. V og KF mener også, at der skal tages
hånd om problemerne med rockerborge i villakvarterer,
sådan at naboerne igen kan føle sig trygge i deres
hjem. V og KF mener derfor, at det er vigtigt, at kommunerne
får de redskaber, som er nødvendige for at sikre, at
visse boligområder lovligt kan holdes fri af aktiviteter som
rockerklubber. Derfor bør kommunerne i højere grad
regulere nogle boligområders anvendelse, sådan at disse
områder bliver forbeholdt boliger og ikke forenings- eller
erhvervsaktiviteter af nogen art. Dette kan kommunerne gøre
med den gældende planlov.
V og KF kan ikke støtte forslaget om
en egentlig definition af de planmæssige begreber. V og KF
forudser, at en sådan definition vil begrænse
kommunerne og borgerne unødigt. Kommunernes frihed til selv
at kunne planlægge ud fra planlovens rammer bør ikke
begrænses, ligesom borgernes ret til at indrette deres hjem,
som det bedst passer deres behov, skal bevares. V og KF frygter, at
man med forslaget vil komme ud i en debat om, hvordan
møbleringen bør være i et parcelhus, for at det
kan kaldes en privat bolig. Det ønsker V og KF ikke at
blande sig i. Desuden tyder noget på, at kommunerne i mange
tilfælde ikke har udtømt deres muligheder for at
bekæmpe rockerborgene ved hjælp af planlovens
redskaber, i hvert fald når det kommer til fremtidige
rockerborge i boligkvarterer. Derfor bør der i højere
grad være fokus på kommunernes samarbejde med politiet
og dermed muligheder for at komme rockerborge til livs i
boligområder.
V og KF mener i stedet, at der bør
ses på Natur- og Miljøklagenævnets redskaber for
at kontrollere, at villaer reelt bruges til beboelse. Det kan
f.eks. ske gennem flere besigtigelser af de boliger, hvor der
opstår tvivl om anvendelsen. Den skærpede brug af
besigtigelser skal altså ske i det tilfælde, at
kommunen i en lokalplans anvendelsesbestemmelser har besluttet, at
et område udelukkende skal bruges til beboelsesejendomme. Som
alternativ kan der gøres brug af syns- og
skønserklæringer. Desuden finder V og KF, at der er
behov for at sikre, at kommunerne har redskaber til at holde
rockerborge ude af områder, hvor der er tilladt blandede
bolig- og erhvervsformål.
V og KF påpeger, at planer og
konkrete afgørelser efter planloven i dag skal være
begrundet i saglige, planlægningsmæssige relevante
hensyn. Derfor er det også naturligt, at der er en
grænse for, hvor detaljeret en kommune efter planloven kan
regulere anvendelse af et boligområde eller en bygning.
Desuden henleder V og KF opmærksomheden på
kommentarerne til planlovens § 15, stk. 2, nr. 8 (se
»Planloven med kommentarer«, 1. udgave 2013,
kommenteret af Helle Tegner Anker med bistand fra Jens Flensborg),
hvoraf det fremgår, at planloven allerede i dag giver
mulighed for en ganske detaljeret regulering af anvendelsen af de
enkelte bygninger. Det kræver selvfølgelig, at det er
planlægningsmæssigt begrundet, og at de almindelige
krav om proportionalitet overholdes. Det fremgår dog, at der
ikke kan antages at være hjemmel til at fastlægge
anvendelse af beboelsesrum til forskellige formål, f.eks. til
hobbyrum, soverum eller lignende. Det mener V og KF fortsat er et
godt udgangspunkt, da det næppe er muligt at udarbejde en
præcis definition af, hvordan indretningen i private boliger
bør være, for at det med sikkerhed kan fastslås,
at der er tale om en bolig. Desuden mener V og KF, at hensynet til
borgernes og familiernes frie ret til at indrette deres liv og
bolig vejer højere.
V og KF er ligesom forslagsstillerne
optaget af at løse problemerne i de beboelsesområder,
hvor der allerede i dag er etableret rockerborge. V og KF vil
derfor gerne se på eventuelle løsningsforslag,
sådan at allerede etablerede rockerborge i boligområder
lovligt kan nedlægges af myndighederne. V og KF har noteret
sig, at justitsministeren har valgt at nedsætte et udvalg,
der skal kulegrave mulighederne for at bekæmpe problemerne
med rockerborge i villakvarterer. V og KF har høje
forventninger til, at udvalgets arbejde bliver så bredt
funderet som nødvendigt, sådan at både
nuværende og fremtidige situationer tages i betragtning. V og
KF mener, at reglerne for politiets og kommunernes ageren i forhold
til rockerborge bør være så klare, at der ikke
opstår spørgsmål om lovligheden f.eks. i forhold
til grundlovens bestemmelser.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
B 118
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Udkast til betænkning | 2 | 2. udkast til betænkning | 3 | 3. udkast til betænkning |
|