Fremsat den 4. december 2013 af
udenrigsministeren (Rasmus Helveg Petersen, fg. )
Forslag til folketingsbeslutning
om
dansk militært bidrag til FN's
fredsbevarende operation MINUSMA i Mali
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et dansk
militært bidrag stilles til rådighed for FN's
fredsbevarende operation MINUSMA i Mali.
Bemærkninger til forslaget
I. Den maliske regering mistede i begyndelsen
af 2012 gradvist kontrollen med landets nordlige regioner, og i
marts 2012 blev den maliske præsident afsat ved et
militærkup. Efterfølgende overtog forskellige
oprørsgrupper kontrollen med flere store byer i de nordlige
regioner. Den franske militære operation Serval, som blev
støttet militært af Danmark, og den gradvise
indsættelse af FN-styrken MINUSMA har bidraget til en
forbedret sikkerhedssituation. Den nordligste del af Mali er dog
fortsat præget af ustabilitet med risiko for spredning til
den bredere region.
II. FN's sikkerhedsråd vedtog den 20.
december 2012 resolution 2085 med henblik på at
nedsætte en afrikansk-ledet støttemission (AFISMA) med
et mandat, der primært vedrørte regeringens
kontrol med territoriet og sikkerhedssituationen. Derudover
indeholdt resolutionen en opfordring til de internationale partnere
om at bistå den maliske overgangsregering. Folketinget
besluttede på den baggrund og efter anmodning fra den
daværende maliske præsident Traoré med
vedtagelsen af B49 den 15. januar 2013 at bidrage med et
C-130J-transportfly (Hercules) til den internationale
militære indsats i Mali.
FN's sikkerhedsråd vedtog den 25. april
2013 resolution 2100, der etablerede en egentlig FN-fredsbevarende
operation, MINUSMA, med et bredt mandat. MINUSMA afløste
AFISMA pr. 1. juli 2013.
III. Danmark har modtaget en anmodning fra FN
om at bidrage til MINUSMA. Forsvarsministeriet har meddelt, at
Forsvaret har kapacitet til at stille et stabsofficersbidrag fra
primo 2014 på kontinuerlig basis samt et C-130J-transportfly
med mandskab i op til fem måneder fra den 1. februar
2014.
Størrelsen af C-130J-bidragets mandskab
vil blive tilpasset behovet ved missionen. Det danske flybidrag
forventes at være på op til 60 personer. Bidraget vil
overordnet bestå af besætninger, logistikere,
teknikere, sikkerhedspersonel og et administrativt
støtteelement. Hertil kommer et antal forbindelsesofficerer
i missionens struktur for planlægning af luftoperationer.
Det er forventningen, at det danske flybidrag
vil blive placeret i Bamako, Mali. Flybidraget skal flyve for
MINUSMA, internt i Mali samt til destinationer i regionen.
Flybidraget skal transportere personel og materiel afhængigt
af MINUSMA's behov. Flybidraget kan, efter koordination med
MINUSMA, om nødvendigt yde logistisk støtte til den
anden i resolution 2100 FN-mandaterede operation i Mali, den
fransk-ledede operation til støtte for MINUSMA.
Stabsbidraget består indledningsvist af
ca. 10 personer med mulighed for senere forøgelse til op til
ca. 15 personer. Det er forventningen, at Danmark besætter
stillinger i MINUSMA's hovedkvarter og i MINUSMA's
efterretningsanalysecelle ASIFU (All Sources Information Fusion
Unit).
Det danske bidrag vil være under
operativ kontrol af MINUSMA's Force Commander. Den danske
forsvarschef bevarer fuld kommando.
Det danske C-130J er ikke bevæbnet, men
er alene udstyret med elektroniske systemer til selvforsvar. Det
danske personel vil medbringe håndvåben til
selvforsvar.
IV. Et tysk transportflybidrag er allerede
tilknyttet MINUSMA. Bidraget er placeret i Dakar, Senegal. Dog
opererer to fly, besætninger og en forbindelsesofficer fra
Bamako. Nederlandene leverer et samlet styrkebidrag på ca.
380 mand til bl.a. hovedkvarteret og efterretningsanalysecellen,
herunder enhedens ledelse, stabsofficerer, analytikere, mandskab
til fire helikoptere samt specialstyrker. Norge har besluttet at
tilbyde op til fem stabsofficerer til hovedkvarteret, 15
stabsofficerer til efterretningsanalysecellen samt
politirådgivere til MINUSMA. Sverige har besluttet at tilbyde
op til fem stabsofficerer til MINUSMA's hovedkvarter. Finland har
besluttet at deltage med op til fem stabsofficerer til
efterretningsanalysecellen og MINUSMA's hovedkvarter.
V. Danmark har gennem længere tid haft
et betydeligt engagement i regionen. Mali har været et dansk
prioritetsland siden 2007 og er således en vigtig partner for
Danmark i Sahel-regionen. Efter kuppet i Mali i marts 2012 har
Danmark haft et bredt engagement og en sammentænkt tilgang
omfattende udenrigs-, udviklings- og sikkerhedspolitiske samt
humanitære indsatser.
Det samlede gennemsnitlige årlige
udbetalingsniveau til Mali er på 175 mio. kr. og omfatter
bilaterale indsatser over landerammen, humanitære indsatser,
udbetalinger via danske civilsamfundsorganisationer mv. Heraf
udgør den humanitære bistand i 2013 52 mio. kr.
Udviklingsarbejdet rummer nu nye elementer, som støtter
lokale konfliktløsningsindsatser med henblik på at
fremme inddragelse af civile aktører, herunder også i
forhandlingerne i det nordlige Mali. Samtidig fortsætter
Danmark både bilateralt og gennem EU med at tilskynde til en
reformdagsorden, som bl.a. skal sikre, at den private sektor
bidrager til økonomisk udvikling og engagerer sig i
udviklingsdagsordenen, parallelt med at der tages fat på
væsentlige reformer i den offentlige sektor.
I tillæg hertil fremmes god
regeringsførelse, herunder gennem indsatser, der styrker
menneskerettigheder i justitssektoren. Den væbnede konflikt
og islamiske gruppers overtagelse af kontrollen med landets
nordlige regioner førte til en generelt forværret
menneskerettighedssituation i Mali.
På baggrund af den meget
skrøbelige situation, som Mali og regionen som helhed
befinder sig i, og Danmarks mangeårige engagement i regionen
har regeringen lanceret et stabiliseringsprogram for
Sahel-regionen. Til programmet er afsat 125 mio. kr. i perioden
2013-2017. Under Sahel-programmet vil der blive iværksat
indsatser med regionalt fokus inden for mægling og
konfliktløsning, sikkerhedssektorreformer samt
imødegåelse af voldelig ekstremisme og organiseret
kriminalitet.
VI. For så vidt angår det
folkeretlige grundlag, har FN's Sikkerhedsråd vedtaget
resolution 2100 af 25. april 2013 med hjemmel i FN-pagtens kapitel
VII. Resolutionen fastslår, at der med situationen i Mali
foreligger en trussel mod international fred og sikkerhed og
etablerer på den baggrund FN's Flerdimensionelle Integrerede
Stabiliseringsmission (MINUSMA). Resolutionen giver bemyndigelse
til anvendelse af alle nødvendige midler, herunder
militære, til opfyldelse af dele af missionens opgave.
FN-missionen har til opgave at stabilisere situationen i beboede
områder og understøtte, at regeringen kan reetablere
kontrollen med sit territorium. Derudover skal missionen
bistå med at implementere transitionskøreplanen, sikre
beskyttelsen af civile, overholdelse af menneskerettigheder, ydelse
af humanitær bistand, bevarelse af kulturelle
mindesmærker samt sikre national og international
retsforfølgning af internationale forbrydelser. Parallelt
med MINUSMA giver resolutionen Frankrig et selvstændigt
mandat til at opretholde en separat styrke under national kommando,
der - i tilfælde af anmodning fra FN's generalsekretær
- kan intervenere for at imødegå en overhængende
og alvorlig trussel mod MINUSMA. Resolutionen fastlægger, at
MINUSMA skal bestå af op til 11.200 soldater samt 1.440
politibetjente. FN's medlemsstater opfordres til at bidrage med
militær træning, materiel og støtte til MINUSMA
samt at stille med tilstrækkelige troppe- og politibidrag,
til at MINUSMA kan varetage sine opgaver. Det danske bidrag vil
være undergivet folkeretten, herunder den humanitære
folkeret.
VII. Forsvarets Efterretningstjeneste har
afgivet følgende trusselsvurdering:
Den fransk-ledede operation Serval har
påført de militante islamistiske grupper
mærkbare tab. De udgør dog fortsat en trussel og har i
efteråret 2013 gennemført angreb mod både
MINUSMA og de maliske regeringsstyrker, herunder også
selvmordsangreb.
Det er sandsynligt, at den militante
islamistiske gruppe al-Qaeda i det Islamiske Maghreb (AQIM)
arbejder på at genopbygge sin kapacitet, så den igen
vil være i stand til at gennemføre større og
komplekse angreb. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
AQIM har kapacitet til at gennemføre begrænsede
terrorangreb mod vestlige mål i Mali og i de nabolande, der
grænser op til det nordlige Mali, herunder Niger, Algeriet,
Burkina Faso og Mauretanien. Det er sandsynligt, at den militante
islamistiske gruppe al-Mourabitoun har kapacitet til at
gennemføre større og komplekse
terrorangreb, og at disse på kort sigt vil
være rettet mod lokale myndigheder, sikkerhedsstyrker eller
vestlige mål i Mali, Burkina Faso, Niger, Algeriet,
Mauretanien, Libyen og Tunesien.
Det er meget sandsynligt, at de militante
islamistiske grupper har intentioner om at angribe MINUSMA og
luftfartøjer, der deltager i indsatsen mod oprørerne.
Det er sandsynligt, at de militante islamistiske grupper har
fået udbetalt store løsesummer for at løslade
bortførte vesterlændinge. Grupperne i det nordlige
Mali har fortsat en betydelig kapacitet og vilje til at
gennemføre bortførelser af vesterlændinge i
Mali.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
terrortruslen mod vestlige mål, herunder et dansk bidrag
indsat i Mali, er HØJ. Forsvarets Efterretningstjeneste
vurderer, at det er sandsynligt, at truslen fra improviserede
sprængladninger (Improvised Explosive Device, IED) kan
øges, efterhånden som internationale organisationer
opbygger deres tilstedeværelse i Mali. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer derfor, at truslen fra IED i Mali er
HØJ. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen
fra bortførelser i Mali er HØJ. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at truslen fra civile uroligheder i
Mali er MIDDEL. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen mod fly ved start og landing i hele Mali varierer fra LAV i
den sydlige del af Mali til HØJ i den nordlige del af Mali.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at truslen fra
beskydning fra jorden i både det sydlige og nordlige Mali er
LAV for flyvninger over 3.500 meter, men HØJ for flyvninger
under 3.500 meter.
VIII. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler. På
den baggrund forelægges sagen for Folketinget under
henvisning til Grundlovens § 19, stk. 2, med anmodning om, at
Folketinget meddeler sit samtykke til, at danske militære
styrker stilles til rådighed for den internationale
militære operation i Mali inden for rammerne af resolution
2100 af 25. april 2013.
IX. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i opgavernes karakter, vil
regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
X. Meromkostningerne forbundet med
indsættelsen afhænger selvsagt af
udsendelseslængden samt hvilke opgaver, der endeligt skal
løses. På det nuværende beregningsgrundlag
vurderer Forsvaret, at udsendelse af C-130J-bidraget i fem
måneder forventeligt vil andrage op til ca. 31 mio. kr. i
meromkostninger. Meromkostningerne for udsendelse af én
stabsofficer forventes at andrage ca. 400.000 kr. årligt.
Alle meromkostninger forbundet med udsendelsen afholdes inden for
Forsvarets eksisterende økonomiske ramme på §
12.