Fremsat den 20. december 2013 af Kristian
Pihl Lorentzen (V), Kim Christiansen (DF), Villum Christensen (LA)
og? ?Mike? ?Legarth? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om lempelse af kørekortkrav for
ældre
Folketinget opfordrer regeringen til at
udfærdige lovgivning, så ældre først skal
til tvunget lægetjek i forbindelse med fornyelse af
kørekort, når de fylder 75, modsat de 70 år, der
er gældende i dag. Ydermere opfordrer Folketinget til, at
ældre bilister på over 75 år herefter
gennemgår et lægetjek hvert tredje år, indtil de
fylder 84 år, hvorefter en screening skal foretages
årligt. I forbindelse med ændring af lovgivningen
opfordrer Folketinget regeringen til, at der bliver igangsat en
grundig undersøgelse af den danske screenings-ordning for at
se, om der kan være belæg for yderligere lempelse af
kørekortkravene for ældre.
Bemærkninger til forslaget
Vi har pligt til at sørge for, at
ældre bevarer deres mobilitet på den bedst mulige
måde, så de kan opretholde deres sociale netværk
og deltage aktivt i samfundet, uden at gå på kompromis
med trafiksikkerheden. En forringelse af de ældres
velvære og mobilitet vil betyde omkostninger for samfundet
på grund af øget behov for sociale og
sundhedsmæssige ydelser.
I de kommende år vil vi se et
øget antal ældre. Det er derfor nødvendigt at
kigge nærmere på den nuværende
screenings-ordning, så man fagligt kan dokumentere de
samfundsøkonomiske konsekvenser, som den nuværende
procedure for kørekortsfornyelse skaber.
I Danmark har der i de seneste år
være en positiv samfundsmæssig udvikling med sund
aldring, der har gjort, at de ældre generelt er sundere og
lever længere end før1. Derudover viser nyere forskning fra DTU, at
ældre bilister typisk kører både rutineret og
sikkert med en meget lav ulykkesfrekvens i forhold til andre
aldersgrupper2.
På nuværende tidspunkt siger
EU-lovgivningen, at det er obligatorisk med en administrativ
fornyelse af kørekort, men at det er op til det enkelte
medlemsland, om det skal suppleres med en helbredserklæring
fra en læge.
Hvis man kigger på vores naboland
Sverige, ser man en mere åben lovgivning, hvor
kørekortet skal fornyes hvert tiende år uanset alder,
men hvor fornyelsen ikke kræver en lægelig
undersøgelse. Det forpligter både bilist, familie og
venner til at holde øje med, om bilisten er i stand til at
køre.
Sverige har tidligere sammenlignet
ulykkesstatistikker med Finland i en undersøgelse. I Finland
skal man på lige fod med Danmark forny kørekortet med
en lægeattest i 70-årsalderen. Trods færre
reguleringer på området viste undersøgelsen ikke
tegn på, at Sverige havde en højere ulykkesfrekvens
blandt de ældre.
Til gengæld tydede den på, at
Finlands screeningsprocedure havde negative sikkerhedskonsekvenser,
da deres ulykkesfrekvens blandt bløde trafikanter over 70
år var højere end Sveriges. Det tyder således
på, at mange ældre dropper kørekortet og skifter
til blødere transportformer, hvilket giver dem en
større risiko for at komme til skade3.
Ydermere har helt ny forskning fra DTU
sammenlignet de forskellige lovgivninger for
kørekortfornyelse for ældre og har også
konkluderet, at der ikke er en bevist sammenhæng mellem
aldersscreening og øget sikkerhed i trafikken4.
På denne baggrund foreslås en
lempelse af kørekortkravene for de ældre, så
fornyelse af kørekort og dertilhørende lægetjek
skubbes, til bilisten fylder 75 år, og så bilister, der
er over 75 år herefter gennemgår et lægetjek
hvert tredje år indtil de fylder 84 år. Herefter vil et
lægetjek være påkrævet hvert år.
Forslag til ændring i reglerne:
Kørekortfornyelse | Gammel ordning | Ny ordning | 70 | 75 | 74 | 78 | 76 | 81 | 78 | 84 | 80 | 85 | Herefter hvert år | Herefter hvert år |
|
Derudover foreslås der en
dybdegående undersøgelse af, hvilken effekt den
nuværende screeningsmodel har. Undersøgelsen
ønskes udarbejdet inden for 2 år, så der hurtigt
er mulighed for yderligere ændringer i den nuværende
lovgivning.
Forslaget vil medvirke til, at de ældre
i Danmark bliver mere mobile, så de kan opretholde kontakt
til familie, venner, arbejde og færdes sikkert i trafikken,
hvilket vil give dem en højere livskvalitet. Ydermere vil
det spare unødig tid for både læger og patienter
og spare omkostninger for samfundet, fordi behovet for sociale og
sundhedsmæssige ydelser reduceres.
Skriftlig fremsættelse
Kristian Pihl
Lorentzen (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
lempelse af kørekortkrav for ældre.
(Beslutningsforslag nr. B 31)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Officielle noter
1
http://www.b.dk/nationalt/de-gamle-lever-laengere
2 Siren, Anu og Meng, Annette: Aldring,
demens og bilkørsel, DTU Transport, s. 14
3 Hakamies-Blomqvist, L. (1996):
Research on older drivers: A review, IATSS Research, 20(1), s.
91-101
4 Siren, A. m.fl. (2013): Driver
Licensing Legislation, Concerns & Solutions, s. 40