Fremsat den 15. januar 2014 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Tom? ?Behnke? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en rocker- og bandepakke
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2013-14 at fremsætte
forslag om ændring af straffeloven og andre love samt
foretage de nødvendige administrative ændringer, som
sikrer følgende elementer som supplement til den af
regeringen fremsatte rocker- og bandepakke:
1. Ændring af straffelovens § 81 a,
så al rocker- og banderelateret kriminalitet altid giver
dobbelt straf samt mulighed for absolut kumulation ved
udmålingen af straf for rocker- og banderelateret
kriminalitet.
2. Hastebehandling af rocker- og
banderelaterede sager ved domstolene.
3. Nedsættelse af arbejdsgruppe, der
skal se på en eventuel ændring af rockerloven og
planloven.
4. Myndighederne skal ved systematisk
samarbejde sikre en særlig grundig kontrol af banderne.
5. Redskaber mod intimiderende og chikanerende
adfærd over for politiet og øvrige myndigheder.
6. Ingen prøveløsladelse af
rockere- og bandemedlemmer.
7. Strammere udvisningsregler.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for
forslaget
Danmark lider lige nu under banders
hærgen, og almindelige menneskers liv og helbred bliver bragt
i fare af hyppige skyderier i gaderne. Der skydes jævnligt i
gaderne, forretninger afpresses eller tvinges til at lukke, og
sågar skolebørn må beskyttes mod bandemedlemmer.
Forslagsstillerne frygter, at den eskalerede bandekrig ikke kun er
en midlertidig opblusning, men udtryk for et nyt
kriminalitetsmønster, hvor bandemedlemmerne bliver stadig
mere rå og hensynsløse. Den udvikling er naturligvis
fuldstændig uacceptabel.
Forslagstillerne kan og vil ikke blot se til,
mens bander får lov til at kontrollere hele byområder.
Fra politisk hold er det nu på tide, at vi tager næste
skridt i forlængelse af den bandepakke, som VK-regeringen
fremlagde og vedtog i 2009. Vi skal erkende, at vi er nødt
til at sætte hårdt mod hårdt.
Regeringen præsenterede den 29. oktober
2013 en rocker- og bandepakke, som efter regeringens opfattelse er
det, der skal til for at styrke den samlede indsats over for
rocker- og banderelateret kriminalitet. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at regeringens forslag til en rocker- og bandepakke er
et skridt i den rigtige retning. Men det er samtidig
forslagsstillernes opfattelse, at der skal langt mere til, hvis
politiet og myndighederne effektivt og reelt skal komme den
efterhånden omfattende rocker- og banderelaterede
kriminalitet til livs.
Det fremgår af et svar fra
justitsministeren til Retsudvalget (REU (2012-13) alm. del - svar
på spm. 632), at der i marts 2013 var 1.647 personer på
Rigspolitiets bandeliste. Der er således tale om et stort
antal personer, og derfor er regeringens foreslåede tiltag
på ingen måder tilstrækkeligt.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
myndighederne ikke skal udvise nogen form for tolerance over for
rockergrupperne og banderne. Rockerne og banderne sidder på
en massiv andel af den kriminalitet, der finder sted i Danmark,
hvilket medfører stor utryghed for den almindelige borger.
Herudover koster den rocker- og banderelaterede kriminalitet
statskassen dyrt. Forslagsstillerne mener derfor, at der skal
lægges maksimalt pres på rockerne og banderne, så
borgerne igen kan være trygge. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at regeringens rocker- og bandepakke ikke sikrer dette.
Forslagsstillerne mener derfor, at man - ud over de elementer, der
er indeholdt i regeringens pakke - bør have fokus på
følgende elementer:
1. Ændring af straffelovens § 81 a, så
al rocker- og banderelateret kriminalitet altid giver dobbelt straf
samt mulighed for absolut kumulation ved udmålingen af straf
for rocker- og banderelateret kriminalitet
Straffelovens § 81 a medfører, at
den straf, der er foreskrevet i en række af straffelovens
bestemmelser, kan forhøjes indtil det dobbelte, hvis
lovovertrædelsen har baggrund i et gensidigt opgør,
som foregår mellem grupper af personer, og hvor der flere
gange som led i opgøret enten er anvendt skydevåben
eller anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på
grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at
forvolde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse
omfattet af straffelovens § 180.
Forslagsstillerne ønsker at udvide
anvendelsesområdet, således § 81 a finder
anvendelse i enhver situation, hvor der udøves rocker- og
banderelateret kriminalitet.
Forslagsstillerne mener desuden, at denne
bestemmelse altid skal finde anvendelse, når der er tale om
rocker- og banderelateret kriminalitet, således at
»kan« ændres til »skal« og at
»indtil« ændres til »til«. Det vil
sikre, at al rocker- og banderelateret kriminalitet automatisk
giver dobbelt straf. Herudover mener forslagsstillerne, at §
81 a skal omfatte al personfarlig kriminalitet.
Endelig mener forslagsstillerne, at domstolene
skal have mulighed for absolut kumulation ved udmålingen af
straf for rocker- og banderelateret kriminalitet - altså at
straffene for forskellige forhold lægges oven i hinanden.
Dette vil sende et kraftigt signal om, at rocker- og banderelateret
kriminalitet straffes hårdt. En absolut kumulation skal
fortsat holde sig inden for det maksimum for tidsbestemt straf
på 20 år, der følger af straffelovens § 33,
stk. 2, medmindre der er tale om drab. Den forøgende
strafmasse, som skærpelsen vil medføre, er
forslagsstillerne selvfølgelig indstillet på at finde
i kommende flerårsaftaler for kriminalforsorgen, bl.a. via
afsoning i hjemlandet.
2. Hastebehandling af rocker- og banderelaterede sager
ved domstolene
Forslagsstillerne mener, at det bør
sikres, at domstolene prioriterer sager, der vedrører
rocker- og banderelateret kriminalitet, højere. Det er
vigtigt at signalere til rockerne og banderne, at der er konsekvens
med det samme, når de gribes i kriminalitet.
Forslagsstillerne foreslår, at modellen fra Aarhus, hvor 1
dag om ugen ved byretten er afsat til rocker- og bandesager,
udbredes til de øvrige byretter i Danmark. Det skal
selvfølgelig fortsat være muligt at bruge dagen til
øvrige sager, hvis der ikke er sager vedrørende
rocker- eller banderelateret kriminalitet ved den
pågældende byret.
3. Nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal se
på en eventuel ændring af rockerloven og
planloven
Forslagsstillerne ønsker, at regeringen
nedsætter en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, der inden
sommerferien 2014 skal se på det stigende problem med
rockere, der flytter ind i ejendomme beliggende i villakvarterer
til stor gene og utryghed for de øvrige beboere i kvarteret.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det må være
muligt at tillægge borgernes tryghed og sikkerhed
større værdi ved den proportionalitetsvurdering, der
bl.a. skal sikre overensstemmelse med grundloven, når det
vurderes, om en rockerborg skal/kan lukkes.
4. Myndighederne skal ved systematisk samarbejde sikre
en særlig grundig kontrol af banderne
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
såkaldte Al Capone-metode - altså samarbejdet mellem
politiet og SKAT - er et meget effektivt redskab over for rockerne
og banderne. Forslagsstillerne mener dog, at denne ordning med
fordel kan udvides, så flere myndigheder systematisk kan
samarbejde og udveksle oplysninger. En stor gruppe rockere og
bandemedlemmer modtager offentlige ydelser i form af f.eks.
kontanthjælp eller førtidspension. Myndighederne
bør kontinuerligt bruge alle lovens muligheder for at
efterprøve, om de pågældende rent faktisk lever
op til betingelserne for at modtage den pågældende
ydelse. Det vil effektivt stresse disse grupper, at de hele tiden
ved, at myndighederne holder øje med dem. På den
måde forebygges også svindel med skattefinansierede
overførselsindkomster.
Forslagsstillerne kan i forlængelse
heraf henvise til den antirockerpakke, som Teknik- og
Miljøudvalget i København på møde den 7.
oktober 2013 besluttede at udmønte. Pakken er bl.a. en
konsekvens af sagen om en rockerborg i et villakvarter i
Vanløse.
5. Redskaber mod intimiderende og chikanerende
adfærd over for politiet og øvrige
myndigheder
Det er forslagsstillernes opfattelse, at
politiet og øvrige myndigheder flere steder oplever
problemer med rockere- og bandemedlemmer, der ved intimiderende
adfærd generer politiet og øvrige myndigheders
arbejde. Det medfører, at politiet eksempelvis under
politiforretninger i særlig belastede boligområder har
svært ved at udføre sit arbejde. Forslagsstillerne
mener, at det skal sikres, at politiet har den nødvendige
lovhjemmel til at skride ind over for rockere- og bandemedlemmer,
der intimiderer eller chikanerer politiet eller øvrige
myndigheder (eksempelvis brandvæsenet eller
ambulancepersonale) i deres arbejde. Det er forslagsstillernes
opfattelse, at straffelovens bestemmelser, herunder bl.a.
§§ 119 og 121, ikke i tilstrækkelig grad
dækker denne adfærd. Forslagsstillerne ønsker
derfor at kriminalisere intimiderende og chikanerende adfærd,
når dette sker af flere i forening, der er
udenforstående for den politiforretning - eller tilsvarende,
hvis det er andre myndigheder - der finder sted. Det er
forslagsstillerne opfattelse, at en kriminalisering af denne
adfærd vil virke præventivt.
6. Ingen prøveløsladelse af rockere- og
bandemedlemmer
Regeringen foreslår i forbindelse med
sin rocker- og bandepakke begrænset brug af
prøveløsladelse af rockere- og bandemedlemmer. Efter
forslagsstillernes opfattelse er regeringens forslag for
blødsødent og langt fra tilstrækkeligt.
Forslagsstillerne mener, at det som udgangspunkt slet ikke skal
være muligt at opnå prøveløsladelse, hvis
den pågældende er rocker eller bandemedlem. Det er for
forslagsstillerne irrelevant, om der er en verserende bandekonflikt
eller ej - forslagsstillerne mener, at der sendes et vigtigt signal
til disse mennesker, ved at de skal udstå den fulde straf
uden mulighed for prøveløsladelse.
Forslagsstillerne mener dog, at såfremt
den pågældende har vidnet mod de tiltalte i en rocker-
eller banderelateret straffesag eller på anden måde har
hjulpet eller samarbejdet med politiet i forbindelse med
sådanne sager, skal en dommer kunne træffe beslutning
om prøveløsladelse. Den samme mulighed skal
være gældende for rockere- og bandemedlemmer, der
vælger at deltage i et exitprogram.
7. Strammere udvisningsregler
Forslagsstillerne mener, at Danmark ikke kan
være tjent med at huse udlændinge, der dømmes
for rocker- og banderelateret kriminalitet. Justitsministeren har i
et svar til Retsudvalget (REU (2012-23) alm. del - svar på
spm. 632) oplyst, at der i marts 2013 var registreret 235
udlændinge på Rigspolitiets bandeliste. Der er derfor
behov for at stramme udvisningsreglerne, så flere personer
med relation til rocker- og bandemiljøet udvises. Helt
konkret ønsker forslagsstillerne, at sager, der omfattes af
strafskærpelsesbestemmelserne i straffelovens § 81, stk.
1, nr. 3, eller § 81 a, automatisk udløser udvisning af
den pågældende udlænding.
Forslagsstillerne ønsker herudover, at
formuleringen »med sikkerhed« i udlændingelovens
udvisningsregler genindføres, så udlændinge, der
begår kriminelle handlinger i Danmark, skal udvises,
medmindre det med sikkerhed vil stride i mod Danmarks
internationale forpligtelser. Forslagsstillerne ønsker ikke,
at denne lempelse, som regeringen med støtte fra
Enhedslisten vedtog i juni 2012, skal hindre, at udlændinge,
der dømmes for rocker- og banderelateret kriminalitet,
bliver udvist.
Afsluttende
bemærkninger
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
ovenstående elementer vil sikre en mere effektiv indsats over
for rockerne og banderne. Forslagsstillerne mener, at der skal mere
til end den indsats, som regeringen har præsenteret, hvis
politiet og myndighederne skal have en chance for at komme disse
grupper til livs. Lovgiverne har en forpligtelse til at sikre, at
de personer, der til dagligt arbejder med disse problemer, har de
nødvendige og rigtige redskaber. Det mener forslagsstillerne
at de i højere grad får med dette forslag.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
rocker- og bandepakke.
(Beslutningsforslag nr. B 37)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.