Fremsat den 19. februar 2014 af Bent
Bøgsted (DF), Pia Adelsteen (DF), Rene Christensen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af G-dage
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
fremsætte lovforslag om afskaffelse af den
arbejdsgiverbetalte dagpengegodtgørelse (G-dage) for
personer med ansættelse i mindre end tre måneder.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag
er at sikre, at arbejdsgivernes pligt til at betale
dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag -
også kaldet G-dage - bliver afskaffet, for personer med
mindre end tre måneders ansættelse.
Arbejdsgiveren skal under visse betingelser
betale de tre første ledighedsdage, når han bringer et
ansættelsesforhold til ophør. Disse kaldes G-dage.
Herefter modtager man dagpenge fra a-kassen. Kun
lønmodtagere, der er medlemmer af en a-kasse på
fratrædelsesdagen, og som opfylder lovens
beskæftigelseskrav, har krav på G-dage, når de
bliver ledige. Det gælder også vikarer og andre dag til
dag-ansatte. Arbejdsgivernes betaling for en G-dag i
indeværende år er 801 kr. for en hel dag.
(http://www.danskerhverv.dk/raadgivning/ansaettelsesret/gdage/Sider/g_dage.
aspx). Reglerne for G-dage fremgår af § 84 i
lovbekendtgørelse nr. 1101 af 12. september 2013 om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Der skal betales G-dage, hvis
medarbejderen bliver ledig på grund af afskedigelse,
hjemsendelse, arbejdsfordeling, nedsættelse af arbejdstiden
og ophør af opgave- og tidsbestemt ansættelse og
lignende.
Reglerne omkring G-dagene rammer især
hårdt for virksomheder, der bruger mange korttidsansatte.
Derfor er flere virksomheder også tilbageholdende med at
ansætte folk for en kortere periode på grund af det
administrative besvær og de ekstra udgifter, der er forbundet
hermed. Da arbejdsgivere også skal betale
dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3. ledighedsdag for
ansatte i tidsbegrænsede stillinger eller for personer, der
har haft en løsere tilknytning til virksomheden, rammes
vikarbureauer ekstra hårdt af reglerne om G-dage, da vikarer
er ansat for en kortere periode.
Forslagsstillerne mener, at arbejdsgivernes
pligt til at betale dagpengegodtgørelse for 1., 2. og 3
ledighedsdag helt bør afskaffes, da dette vil lette byrderne
for de danske virksomheder og give mere fleksibilitet på
arbejdsmarkedet, idet virksomhederne vil være mindre
tilbageholdende med at ansætte folk. Et sådant tiltag
vil ligeledes være til stor gavn for folk, der har en
marginal tilknytning til arbejdsmarkedet, idet der ofte vil
være tale om stillinger, der ikke kræver særlige
kvalifikationer.
I et notat fra Arbejdsmarkedsstyrelsen af 20.
november 2013 skønnes indeværende forslag at
svække de offentlige finanser med ca. 50 mio. kr. (86 mio.
kr. i offentlige merudgifter til dagpenge (efter skat og
tilbageløb) fratrukket større skattebetaling på
36 mio. kr.). Der er således tale om et forholdsvist
beskedent beløb. Og en afskaffelse af G-dage kan måske
anspore arbejdsgivere til at ansætte flere end de ellers
ville have gjort, hvilket vil reducere det offentliges udgifter til
overførselsindkomster. Forslagsstillerne vil derudover pege
på en reduktion i statens brug af konsulenter til
finansiering af indeværende forslag.
Forudsætningen for fremtidens velstand
og velfærd er et dynamisk erhvervsliv. Det er erhvervslivet
der skaber indtægtsgrundlaget for den danske
velfærdsstat. Derfor er det vigtigt, at det er så let
som overhovedet muligt at drive virksomhed i Danmark. I dag er hele
erhvervslivet under pres fra den globale konkurrence.
Produktionsomkostningerne er langt højere i Danmark, end de
er i mange andre lande. Alligevel klarer Danmark sig forbavsende
godt, selvom bl.a. lønningerne er højere end i mange
af de lande vi sammenligner os med. Det skyldes bl.a., at det ofte
er nemmere at drive virksomhed i Danmark, end det er i mange andre
lande. Globaliseringen har medført at flere og flere lande
deltager i den internationale arbejdsdeling. Den dyre produktion
flyttes til lande med lave produktionsomkostninger.
Handelsbarrierer lettes, hvilket gør samhandlen lettere og
produkterne billigere. Men det bevirker også, at den
internationale konkurrence konstant skærpes. Hvis et land
ikke vil sagte agterud i denne konkurrence, er det vigtigt at
landets virksomheder hele tiden har de bedste betingelser for at
kunne klare sig. En ophævelse af reglerne om virksomhedernes
pligt til at betale lønmodtageres 1., 2. og 3. ledighedsdag
vil sikre bedre betingelser for landets virksomheder.
Skriftlig fremsættelse
Bent Bøgsted
(DF)
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af G-dage.
(Beslutningsforslag nr. B 52)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.