Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 8. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2. Justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2014 og var til 1. behandling den 30. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 7
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 29. oktober 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 24. Den 22. januar 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
den 9. april 2014. Ministeren har efterfølgende sendt
udvalget talepapiret, der lå til grund for ministerens
besvarelse af spørgsmålet.
Ekspertmøde
Udvalget har den 19. marts 2014 afholdt et
åbent ekspertmøde om ændring af straffelovens
§ 81 a.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 27
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Deputationer
Endvidere har Grundejeren.dk og
Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (S, RV, SF og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af justitsministeren under
nr. 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod
de under nr. 1 og 2 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin indstilling til lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker indledningsvis, at lovforslaget, der bedst kan
karakteriseres som kosmetiske ændringer af regeringens i
forvejen fejlslagne politik, er milevidt fra den
handlekraft, som justitsministeren igen og igen giver indtryk af at
udvise for at stoppe bande- og rockerkriminalitetens hærgen i
Danmark.
V, DF, LA og KF finder det
afgørende, at myndighederne slår hårdt og
konsekvent ned på rockergrupperne og banderne, der sidder
på en massiv andel af den kriminalitet, der finder sted i
Danmark. Rockerne og banderne skaber med deres aggressive og
synlige kriminalitet desuden en høj grad af utryghed for den
almindelige dansker, der tilfældigvis bor eller færdes
i områder, som rockere eller bander mere eller mindre
kontrollerer. Det er afgørende, at myndighedernes indsats
genskaber den tryghed og ikke blot ser passivt og opgivende til,
når rockere flytter ind i klubhuse i villakvarterer og bander
efterhånden kontrollerer store områder i byerne.
V, DF, LA og KF har i beslutningsforslag B
37 (om en rocker- og bandepakke) foreslået nye initiativer,
der kan give myndighederne effektive redskaber i kampen mod den
organiserede kriminalitet. Partierne har bl.a. foreslået, at
rocker- og bandekriminalitet altid straffes dobbelt, at
bandemedlemmer og rockere ikke kan prøveløslades, og
at stramme udvisningsreglerne, som regeringen har lempet. Disse
initiativer vil samlet betyde en langt hårdere kurs og en
mere konsekvent indsats, der kan sikre, at rockere og
bandemedlemmer idømmes strengere straffe og sidder
længere tid i fængsel, og at udlændinge udvises,
hvis det overhovedet er muligt.
Regeringen har af uforståelige
årsager igen og igen afvist oppositionens initiativer til en
hårdere og mere konsekvent indsats og har i øvrigt
nægtet at indkalde til forhandlinger om indsatsen. Regeringen
har i stedet været ubøjelig og konfrontatorisk - en
stil, som man kunne håbe på, at ministeren i
højere grad ville anvende over for kriminelle
grupperinger og i mindre grad over for et mindretal i
Folketinget, der blot ønsker at fjerne forhærdede
kriminelle rockere og bandemedlemmer fra gaderne.
Justitsministeren afviste ved 1. behandling
mindretallets ønske om at nedsætte en
hurtigtarbejdende arbejdsgruppe, der inden sommerferien 2014 skulle
se på, hvordan borgernes tryghed og sikkerhed kunne
tillægges større værdi, når mulighederne
for at lukke en rockerborg i villakvarterer skal vurderes.
Justitsministeren begrundede sin afvisning med, at man ikke kunne
gå videre end i dag, og at der derfor ikke var »nogen
udsigt til, at en arbejdsgruppe om rockerloven vil føre til
noget reelt nyt.«
Justitsministeren har dog på trods
heraf for nylig meddelt, at hun selv ønsker at
nedsætte lige netop en sådan arbejdsgruppe, der skal
komme med forslag til, hvordan indsatsen mod rockerborge kan
styrkes. Mindretallet hilser justitsministerens holdningsskifte
velkommen, men noterer sig, at justitsministeren ikke ønsker
at fastsætte en tidsfrist for udvalgets arbejde.
Ministerens ageren i forhold til
nedsættelse af en arbejdsgruppe er desværre
symptomatisk for den mangel på politisk vilje, der
præger regeringens indsats for at bekæmpe rocker- og
bandekriminalitet generelt, men som i særdeleshed gør
sig gældende over for de problemer, som naboer til
rockerborge i villakvarterer oplever dagligt.
Mindretallet er selvfølgelig
positivt overrasket over, at ministeren nu alligevel vil
nedsætte en arbejdsgruppe, men frygter, at regeringens mangel
på politisk vilje til at håndtere problemet vil betyde,
at arbejdsgruppen blot bliver en afledningsmanøvre, hvis
eneste formål reelt bliver at sende et signal om, at
regeringen faktisk tager problemet alvorligt. Mindretallet vil
derfor holde nøje øje med arbejdets fremdrift og
bidrager gerne til, at udvalget får et mere omfangsrigt
politisk mandat.
V, DF, LA og KF anerkender, at lovforslaget
vil udgøre et lille om end ubetydeligt skridt i den rigtige
retning. Partierne ønsker naturligvis at støtte
ethvert sådant skridt fra en regering, der ellers har
indført en betydelig slappere linje i retspolitikken, men
understreger, at en eventuel støtte på ingen
måde må forstås som en støtte til
regeringens totale mangel på samarbejdsvilje,
uforståelige uvilje til at imødekomme blot en del af
oppositionens forslag og parlamentariske amatørisme, der
betyder, at regeringen ikke har sikret sig et flertal for
lovforslaget. V, DF, LA og KF vil derfor igen opmuntre regeringen
til at indkalde til forhandlinger med henblik på en aftale om
en hårdere kurs over for rocker- og bandekriminalitet.
Partierne afventer derfor ministerens initiativ, før
partierne tager endeligt stilling til lovforslaget.
Et tredje
mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for det af justitsministeren under nr. 3 stillede
ændringsforslag, men vil stemme imod de under nr. 1 og 2
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. Grundlæggende tror EL ikke
på, at strafskærpelser er vejen til en løsning
af bandeproblemerne. Et bandemedlem lader ikke sit skydevåben
blive hjemme, fordi strafferammen hæves fra 1 til 1 1/2
år.
Det ene hovedproblem ved lovforslaget er,
at det er symptombehandling. Det er ubestrideligt, at
bandemedlemmer er »væk fra gaden«, mens de sidder
i fængsel, men hvis man ensidigt fokuserer på
strafskærpelser, løser man ikke det problem, der
opstår, når bandemedlemmet er tilbage efter endt
afsoning. Det ville kræve et langt større fokus
på - og langt flere penge til - forebyggelse, exitprogrammer
og resocialisering
Det andet hovedproblem er, at der er tale
om symbolpolitik. Man vil sende »signaler« til
bandemedlemmerne om, at samfundet ikke accepterer deres
kriminalitet. Men kriminaliteten er strafbar, og signalerne er
sendt for længst. Signalerne bliver ikke mere effektive,
fordi man skærper nogle strafferammer.
Endelig er det problematisk, at regeringen
ikke vil gøre op med straffelovens § 81 a, som fra
mange sider - også i høringssvar til dette lovforslag
- er blevet kritiseret for at sine vage formuleringer og kriterier,
som giver meget store bevisvanskeligheder ved domstolene.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V,
DF, LA og KF):
1) Det
under nr. 2 foreslåede § 38, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Prøveløsladelse kan ikke ske, hvis politiet vurderer,
at den dømte er tilknyttet en rocker- eller bandegruppering,
medmindre det vurderes, at den pågældende person reelt
ønsker at udtræde af rocker- eller
bandegrupperingen.«
[Bestemmelse om, at
prøveløsladelse fra en tidsbestemt
fængselsstraf ikke kan ske, hvis politiet vurderer, at den
dømte er tilknyttet en rocker- eller bandegruppering. ]
2) Det
under nr. 8 foreslåede § 41, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Prøveløsladelse kan ikke ske, hvis politiet vurderer,
at den dømte er tilknyttet en rocker- eller bandegruppering,
medmindre det vurderes, at den pågældende person reelt
ønsker at udtræde af rocker- eller
bandegrupperingen.«
[Bestemmelse om, at
prøveløsladelse fra en fængselsstraf på
livstid ikke kan ske, hvis politiet vurderer, at den dømte
er tilknyttet en rocker- eller bandegruppering. ]
Til § 6
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Datoen »1. maj 2014« ændres til: »1. juni
2014«.
[Udskydelse af tidspunktet for
lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker med ændringsforslagene at slå fast, at
formålet med prøveløsladelse er at prøve
at leve en tilværelse fri for kriminalitet, hvilket slet ikke
harmonerer med det at være medlem af en rocker- eller en
bandegruppering. Derfor må det være et krav, at
personer, der skal opnå prøveløsladelse, ikke
har tilknytning til en rocker- eller bandegruppering.
Ændringsforslagene medfører
derfor, at det ikke skal være muligt at opnå
prøveløsladelse, hvis den dømte er tilknyttet
en rocker- eller bandegruppering, medmindre det vurderes, at den
pågældende person reelt ønsker at udtræde
af rocker- eller bandegrupperingen. Med tilknytning sigtes
der til det samme tilknytningskrav, som anvendes i det fremsatte
lovforslags bestemmelser og som fremgår af de almindelige
bemærkninger til det fremsatte lovforslag (afsnit
6.2.1.1).
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 6 træder
loven i kraft den 1. maj 2014.
Det foreslås med
ændringsforslaget at udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juni 2014. Baggrunden
herfor er, at lovforslaget ikke blev færdigbehandlet inden
den 1. maj 2014.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 112
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og kommenteret
høringsoversigt, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 4/4-12 fra
Grundejerforeningen Vanløse Ny Villakvartér | 6 | Henvendelse af 8/4-14 fra
Grundejeren.dk | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 9 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 112
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om stramning af retningslinjerne
vedrørende kommuners brug af
rollemodeller/gadeplansmedarbejdere, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om de ændrede bestemmelser
også vil omfatte situationer, hvor uskyldige personer
angribes, fordi det antages, at disse er medlemmer af en
rivaliserende bande, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om den relative forøgelse af
straffen for besiddelse af skydevåben og stikvåben
sammenholdt med den nuværende strafferamme, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om straf ved overtrædelse af et
zoneforbud, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om den præventive effekt ved
den foreslåede skærpelse af strafniveauet for gentagne
overtrædelser af zoneforbud, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvornår en gruppe af
personer er »aktivt involveret i en verserende voldelig
konflikt med en anden gruppe af personer«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
dømte, der har tilknytning til en gruppe, der står bag
omfattende og alvorlig kriminalitet, ikke opholder sig sammen i
prøvetiden, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvad ministeren vurderer er den
samlede præventive effekt ved lovforslaget i forhold til at
begrænse rocker-bande-relateret kriminalitet i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, i hvilket omfang der forventes
færre rocker-bande-relaterede skudepisoder i det offentlige
rum som følge af lovforslaget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, i hvilket omfang det forventes,
at antallet af bandevagter i udsatte boligområder
begrænses som følge af lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, i hvilket omfang det forventes,
at rekruttering af unge til rocker- og bandemiljøet
begrænses som følge af lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om teknisk bistand til formulering af
et ændringsforslag til straffelovens § 81 a,
således at al rocker- og banderelateret kriminalitet altid
giver dobbelt straf, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om teknisk bistand til formulering af
et ændringsforslag til lovforslaget vedr.
prøveløsladelse af rocker- og bandemedlemmer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren i det lovforberedende
arbejde har overvejet en ændring af planloven, således
at der direkte i loven indarbejdes en definition af centrale
planmæssige begreber, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om at oversende den
redegørelse, som er anført i den skriftlige
fremsættelse til lovforslaget, om, hvilke muligheder i
planloven, som denne vejledning kommer til at belyse og
tydeliggøre, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/4-12 fra Grundejerforeningen Vanløse Ny
Villakvartér, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/4-14 fra Grundejeren.dk, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm. om at oversende talepapir fra
samrådet den 9/4-14 om lovforslaget, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvornår ministeren forventer
at have nedsat det udvalg, som skal se på mulige
ændringer af planloven, rockerloven og hashklubloven, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorfor den vejledning om
mulighederne i planloven, som står beskrevet i
bemærkningerne til lovforslaget, ikke er udarbejdet
tidligere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om, hvilke initiativer der ligger i
den vejledning om mulighederne i planloven, som står
beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvornår det nedsatte
udvalgsarbejde i forhold til at se på mulige ændringer
af planloven, rockerloven og hashklubloven skal være
tilendebragt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt det nedsatte udvalg skal
undersøge og tage stilling til både mulige
forebyggende initiativer, der kan forhindre, at rockere slår
sig ned i eksempelvis villakvarterer, samt hvordan lovgivningen kan
indrettes m.v., til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvad der er baggrunden for, at
ministeren, der i 2008 krævede, at rockerborge skulle
forbydes i byerne, ikke længere kræver dette, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvordan indsatsen mod rockerborge
kan styrkes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af det i spørgsmål 14 omtalte
ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om, hvilke dele af lovforslaget der
ville kunne gennemføres uden lovændringer m.v., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 112
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om ministeren i
forlængelse af Natur- og Miljøklagen?ævnets
afgørelse vedrørende rockerklubhuset på
Tudskjærvej i Vanløse vil redegøre for, om
afgørelsen giver anledning til yderligere initiativer i
lovforslaget, til justitsministeren | B | Samrådsspm. om, hvordan
lovforslagets eneste initiativ vedrørende rockerborge, der
vedrører udarbejdelse af en ny vejledning til landets
kommuner, sikrer, at andre villakvarterer ikke kommer i samme
situation som villakvarteret omkring Tudskjærvej i
Vanløse, til justitsministeren | C | Samrådsspm., om lovforslaget er
udtryk for, at regeringen ikke ønsker at komme de mennesker,
der har rockerborge som naboer, til undsætning, til
justitsministeren |
|