Skriftlig fremsættelse (15. januar
2014)
Justitsministeren
(Karen Hækkerup):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om våben og
eksplosivstoffer, lov om politiets virksomhed og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Initiativer mod rocker- og
bandekriminalitet m.v.)
(Lovforslag nr. L 112).
Regeringen er
fast besluttet på at forstærke forebyggelsen og
bekæmpelsen af rocker- og bandekriminalitet.
I lyset af de
uacceptable tilstande, der udspillede sig i særligt
foråret 2013, ønsker regeringen at styrke den samlede
indsats mod rocker- og bandemiljøet.
Rocker- og
bandegrupperinger præges i vidt omfang af stærkt
kriminelle personer. Som samfund kan man kun tage skarpt afstand
fra deres adfærd, deres voldsomme kriminalitet og den
utryghed, de spreder i vores lokalsamfund.
Der skal
derfor slås hårdt ned på den kriminalitet, der
findes i rocker- og bandemiljøet. Personer, der har valgt
rocker- og bandemiljøets kriminalitet som levevej, skal ikke
forvente nogen form for tolerance. Vi skal forstærke den
kriminalpræventive og forebyggende indsats, så vores
unge ikke havner i rocker- og bandegrupperingernes modbydelige
netværk. Vi skal styrke mulighederne for, at de, der vil
forlade rocker- og bandemiljøet, kan gøre det.
Rocker- og
bandekriminalitet er ikke et nyt fænomen. Fra dag ét
har regeringen derfor haft et stærkt fokus på at
sætte konsekvent ind over for rocker- og bandekriminaliteten
og dens årsager. En række initiativer blev derfor
iværksat umiddelbart efter regeringens tiltræden. I
lyset af konflikterne i foråret 2013 blev indsatsen endvidere
yderligere styrket.
Erfaringerne
fra de voldsomme uroligheder, der opstod i første
halvår af 2013, viser, at politiet og anklagemyndigheden har
været godt rustet til at håndtere de udfordringer, der
er forbundet med rocker- og bandekriminalitet.
De voldsomme
uroligheder og den udbredte anvendelse af våben i
områder, hvor også helt tilfældige, almindelige
mennesker færdes, udgør ikke desto mindre en helt
uacceptabel fare for det almindelige samfundsliv. Efter regeringens
opfattelse er der derfor behov for en yderligere styrkelse af
indsatsen på området for at modvirke den utryghed, som
rocker- og bandekriminaliteten skaber, og for at forhindre, at
konflikter i miljøet optrappes. Regeringen er bevidst om, at
det heller ikke fremover vil være muligt helt at forhindre,
at der opstår uroligheder inden for rocker- og
bandemiljøet. Regeringen ønsker imidlertid at sikre,
at de involverede myndigheder til stadighed har de rigtige
redskaber til at kunne forebygge og bekæmpe rocker- og
bandekriminalitet.
Med
lovforslaget vil regeringen styrke rammerne for forebyggelse og
bekæmpelse af rocker- og bandekriminalitet gennem bedre
redskaber for de involverede myndigheder i både den
forebyggende og den retshåndhævende fase, gennem
skærpede straffe og gennem skærpede regler om
fuldbyrdelse af straffe mv. Et hovedformål med lovforslaget
er navnlig at forhindre, at konflikter, der fremover måtte
opstå inden for rocker- og bandemiljøet, antager en
form, som er til fare for det almindelige samfundsliv, og som
skaber utryghed blandt tilfældige, almindelige mennesker.
Lovforslaget
indeholder følgende hovedpunkter, hvoraf navnlig
strafskærpelserne og de skærpede regler for udgang og
prøveløsladelse kræver lovændringer, mens
en række af de øvrige initiativer vil kunne
gennemføres administrativt:
Strafskærpelser
- Ændring af
straffelovens § 81 a om fordobling af straffen for visse
alvorlige forbrydelser, der begås med baggrund i
gruppekonflikter, hvor der tidligere er anvendt skydevåben
mv., med henblik på at give bestemmelsen et bredere
anvendelsesområde.
- Øget
graduering af strafudmålingen i sager om ulovlig besiddelse
af skydevåben omfattet af straffelovens § 192 a, stk. 1,
nr. 1, således at der udmåles en skærpet straf,
når skydevåbnet besiddes på offentligt
tilgængeligt sted, og at straffen skærpes yderligere,
når der samtidig besiddes ammunition til
skydevåbnet.
- Skærpelse
af straffen for ulovlig besiddelse af knive på offentligt
tilgængelige steder mv. samt overtrædelse af
såkaldte zoneforbud, således at der i almindelighed
idømmes hårdere straffe i tredjegangstilfælde og
derover.
Skærpede regler for udgang og
prøveløsladelse m.v.
- Begrænsning
af adgangen til udgang og prøveløsladelse for
indsatte, der af politiet skønnes at have tilknytning til en
gruppe af personer, der på tidspunktet for udgang eller
prøveløsladelse er aktivt involveret i en verserende
voldelig konflikt med en anden gruppe af personer, når der
inden for den gruppe, som den dømte skønnes at have
tilknytning til, som led i konflikten er anvendt skydevåben
mv.
- Skærpelse
af reglerne om vilkår ved prøveløsladelse af en
dømt, der af politiet skønnes at have tilknytning til
en gruppe af personer, hvor de pågældende personer
tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, hvis
den dømte selv har begået visse former for grovere
kriminalitet og er idømt en længere
fængselsstraf, således at der i almindelighed
fastsættes vilkår om, at den dømte i
prøvetiden ikke uden anerkendelsesværdigt formål
må opholde sig sammen med eller på anden måde
have kontakt med andre med tilknytning til den
pågældende gruppe.
- Administrativ
skærpelse af praksis vedrørende fastsættelse af
vilkår i forbindelse med udgangstilladelser til visse
kategorier af dømte, således at de
udgangsvilkår, som i dag anvendes over for personer med
tættere tilknytning til rocker- og bandemiljøet,
udvides til i praksis i videre omfang at omfatte visse
dømte, som har en løsere tilknytning til rocker-
eller bandemiljøet.
- Hjemmel til
iværksættelse af en forsøgsordning, hvor det som
vilkår for prøveløsladelse eller
udgangstilladelse kan fastsættes, at den
pågældende skal undergive sig elektronisk
overvågning af sin færden, f.eks. ved hjælp af en
såkaldt GPS-fodlænke.
- Udvidelse af
mulighederne for at overføre indsatte fra et arresthus eller
en fængselsafdeling udpeget til anbringelse af indsatte, hvis
tilstedeværelse skaber en særlig risiko for overgreb
på medindsatte, personale eller andre i institutionen, til et
tilsvarende arresthus eller en tilsvarende fængselsafdeling
et andet sted.
- Ændring af
reglen i retsplejelovens § 769, stk. 2, om
varetægtsfængsling efter dom, således at
bestemmelsen bringes i overensstemmelse med de foreslåede
regler om begrænsning af prøveløsladelse og
udgang under verserende voldelige konflikter.
Bedre værktøjer til de involverede
myndigheder
- Mulighed for
udvidelse af et zoneforbuds radius fra 500 til 1.000 m.
- Forhøjelse
af grænsen for udbetaling af dusør til private fra
10.000 kr. til 50.000 kr. og lettelse af den administrative
procedure for udbetalingen.
- Revidering af
vejledningen om offentlige myndigheders udveksling af
personoplysninger som led i den koordinerede myndighedsindsats over
for rockeres kriminalitet, da det i praksis opleves, at der er
tvivl om, hvilke oplysninger der må udveksles som led i
indsatsen over for rocker- og bandekriminalitet.
- Udarbejdelse af
ny vejledning til landets kommuner, der målrettet belyser og
tydeliggør de muligheder, som planloven indeholder, og som
dermed bl.a. vil kunne give kommunerne mulighed for at være
på forkant i forhold til uønsket opførelse og
anvendelse af bygninger mv. Det gælder ikke mindst i forhold
til rockerborge.
- Ændring af
fristregel i retsplejelovens § 747, stk. 4, med henblik
på hurtigere afholdelse af retsmøder, der skal sikre
beviser, med henblik på at forbedre mulighederne for
afhøring af vidner i sager med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet i retten, før sådanne vidner
eventuelt måtte blive truet til ikke at afgive
forklaring.
Styrkelse af den forebyggende indsats
- Hjemmel til at
politiet kan videregive fortrolige oplysninger om personer, der er
fyldt 18 år, til forældre eller andre, herunder
familiemedlemmer, der har lignende tætte relationer til den
pågældende, hvis videregivelsen af oplysningerne er
nødvendig som led i en kriminalpræventiv indsats over
for vedkommende person.
- Styrket indsats
med gennemførelse af og opfølgning på
bekymringssamtaler med unge, som er i risiko for at blive
rekrutteret.
- Oprettelse af en
task force under Social-, Børne- og Integrationsministeriet,
som skal styrke kommunernes arbejde med børn og unge i
risikozonen.
- Udarbejdelse af
en ny vejledning om udveksling af oplysninger mellem politiet og
kommunerne mv. i forbindelse med SSP-samarbejdet.
Styrkelse af exit-indsatsen
- Oprettelse af en
pulje til finansiering af særlige exit-tiltag, herunder
midlertidig og hurtig relokalisering, fjernelse af tatoveringer og
psykologiske test af ikke-registrerede exit-kandidater.
- Styrkelse af
exit-indsatsen gennem dedikerede ressourcer til politikredsenes
lokale exit-enheder med henblik på bl.a. tættere
samarbejde og sparring med kommunerne i forhold til udvikling og
opfølgning på exit-programmer til egnede
kandidater.
- Etablering af et
nyt centralt exit-kontaktpunkt hos Rigspolitiet, som kan
bistå kommuner, kriminalforsorgen, politikredsene og andre
relevante offentlige myndigheder med rådgivning og sparring i
den løbende exit-indsats.
- Styrkelse af
evalueringsberedskabet samt kvalitetssikring og koordinering af
exit-sagerne med henblik på at sikre læring og
løbende justering af exit-indsatsen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.