Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 27. maj 2014
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 15. januar
2014 og var til 1. behandling den 30. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 8. maj 2014. Lovforslaget var
til 2. behandling den 13. maj 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 4 spørgsmål til
justitsministeren, som denne har besvaret.
2 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2
til tillægsbetænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget vil
gerne kvittere for, at justitsministeren mellem 2. og 3. behandling
af lovforslaget har taget en drøftelse med partierne om, at
forslagets elementer kunne skærpes yderligere, så
forslaget dermed bidrager til en mere effektiv bekæmpelse af
rocker- og bandekriminalitet. Drøftelsen har bl.a.
resulteret i en skærpelse af straffelovens § 81 a om
dobbeltstraf, således at flere kriminalitetsformer omfattes.
Justitsministeren har endvidere ved drøftelsen med partierne
tilkendegivet, at ministeren er indstillet på at
drøfte sammensætningen af og kommissorium for det af
regeringen annoncerede rockerborgsudvalg - se svar på
spørgsmål 28 og 30, som er optrykt til denne
tillægsbetænkning. Det er en indrømmelse, som
vil bidrage til en mere effektiv rocker- og bandebekæmpelse.
V, DF, LA og KF finder dog stadig, at lovforslaget samlet set ikke
indeholder tilstrækkelig med strafskærpelser til reelt
at vende den negative udvikling, hvor rocker- og bandekriminalitet
desværre bliver et større og større problem for
vores samfund og i højere og højere grad skaber
utryghed for ganske almindelige lovlydige danskere. Der er behov
for væsentlige større tiltag, f.eks.
strafskærpelser, stramninger af muligheden for
prøveløsladelse af rockerbandemedlemmer m.v. V, DF,
LA og KF henviser i den forbindelse til vores fælles
beslutningsforslag nr. B 37, hvor en samlet borgerlig opposition
har fremlagt sin bandepakke.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil stemme for
ændringsforslag nr. 2.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
1) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
81 a, stk. 1, ændres »§§ 119, 123 og
245, § 245, jf. § 247, § 246, jf. § 245, §
246, jf. § 245, jf. § 247, og § 252, stk. 1, kan
forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen
har baggrund i et gensidigt opgør, som foregår mellem
grupper af personer, og hvor der flere gange som led i
opgøret enten er anvendt skydevåben eller anvendt
våben eller eksplosivstoffer, som på grund af deres
særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig
skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af denne lovs
§ 180« til: »§§ 119, 123 og 244, §
244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, §
246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. § 247,
§ 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2,
§ 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1,
jf. § 281, og § 288 kan forhøjes indtil det
dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt
mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten
anvendt skydevåben eller er anvendt våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller er
begået brandstiftelse omfattet af denne lovs §
180«.«
[Udvidelse af bestemmelsens
anvendelsesområde til også at omfatte simpel vold,
ulovlig tvang, frihedsberøvelse, trusler, afpresning og
røveri]
Til § 6
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
2)
Datoen »1. juni 2014« ændres til: »1. juli
2014«.
[Udskydelse af tidspunktet for
lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget går ud
på at udvide den kreds af forbr?ydelser, der er opregnet i
straffelovens § 81 a til også at omfatte simpel vold
(§ 244), simpel vold i gentagelsestilfælde og mod en
person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig udsat
for vold (§ 244, jf. § 247), ulovlig tvang (§ 260,
stk. 1), frihedsberøvelse (§ 261, stk. 1 og 2), trusler
(§ 266), afpresning (§ 285, stk. 1, jf. § 281, og
§ 286, stk. 1, jf. § 281) og røveri (§
288).
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at den skærpede straftrussel, som ligger i
straffelovens § 81 a, også kan bringes i anvendelse over
for en række yderligere forbrydelser, der efter deres
karakter ligeledes vil kunne bidrage til, at en konflikt mellem to
grupper af personer udvikler sig til en trussel mod det normale
samfundsliv.
Det foreslås således, at den
straf, der er foreskrevet i straffelovens § 244, § 244,
jf. § 247, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2, §
266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1, jf.
§ 281, og § 288, også skal kunne forhøjes
indtil det dobbelte, hvis betingelserne i § 81 a, som de
foreslås udformet med dette lovforslag, er opfyldt. Samlet
set indebærer den foreslåede ændring af
straffelovens § 81 a således, at den straf, der er
foreskrevet i straffelovens §§ 119, 123 og 244, §
244, jf. § 247, § 245, § 245, jf. § 247, §
246, jf. § 245, § 246, jf. § 245, jf. § 247,
§ 252, stk. 1, § 260, stk. 1, § 261, stk. 1 og 2,
§ 266, § 285, stk. 1, jf. § 281, § 286, stk. 1,
jf. § 281, og § 288, kan forhøjes indtil det
dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt
mellem grupper af personer, hvor der som led i konflikten enten er
anvendt skydevåben eller anvendt våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, eller er
begået brandstiftelse omfattet af straffelovens §
180.
De pågældende forbrydelser har
strafferammer på fængsel indtil 1 år og 6
måneder og 2, 3, 4, 6, 8, 10 og 12 år. Når de
øvrige betingelser for at anvende § 81 a er opfyldt,
forhøjes strafferammerne til det dobbelte. Det
bemærkes dog, at der uanset den foreslåede
ændring fortsat højst vil kunne udmåles en straf
på 20 år, jf. straffelovens § 33, stk. 2.
Det er en betingelse for at anvende den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 a, stk. 1,
at lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem grupper
af personer, hvor der som led i konflikten er anvendt
skydevåben m.v.
At lovovertrædelsen skal have
»baggrund i« en konflikt som nærmere
karakteriseret i bestemmelsen, indebærer, at det skal kunne
lægges til grund, at den person, der har begået
lovovertrædelsen, helt eller delvis har været motiveret
af at ville deltage i eller reagere på en konflikt mellem
grupper af personer. Det er uden betydning, om der tillige er andre
motiver for angrebet, herunder f.eks. personlige
uoverensstemmelser, hævn for tidligere krænkelser,
fornærmelser el. lign.
Den omstændighed, at
lovovertrædelsen helt eller delvis skal have været
motiveret af at ville deltage i eller reagere på en konflikt
mellem grupper af personer, indebærer ikke noget krav til
konfliktens indhold, men alene om, at konflikten - uanset hvad den
handler om - er baggrund for den ak-tuelle
lovovertrædelse.
Begrebet konflikt skal forstås bredt.
Enhver uoverensstemmelse eller uenighed mellem to eller flere
grupper vil kunne udgøre en konflikt i § 81 a's
forstand. Det er uden betydning for vurderingen af, om en konflikt
er omfattet af den foreslåede bestemmelse, hvad der er
årsagen til konflikten, og hvad konflikten drejer sig om. Det
er ligeledes uden betydning, om konflikten er begrundet i et eller
flere forhold. Det er endvidere ikke en betingelse for at anvende
§ 81 a, stk. 1, at det fastslås, hvilket af flere mulige
underliggende forhold der har motiveret gerningsmanden. Det er
således tilstrækkeligt, at det kan lægges til
grund, at gerningsmanden helt eller delvis er motiveret af at ville
deltage i eller reagere på konflikten.
At der skal være tale om en konflikt
mellem »grupper af personer«, vil sige, at der skal
være mere end én person på hver side i
konflikten.
Som »grupper« anses ikke kun
formaliserede grupper med en fast struktur og rollefordeling
medlemmerne imellem og et fast tilholdssted og med fast navn el.
lign. Bestemmelsen omfatter også mere løse
grupperinger, hvis gruppen dog virker med et fælles sigte
eller mål og/eller har et fast reaktionsmønster i
bestemte situationer, f.eks. at personerne i gruppen som regel
bliver alarmeret og instrueret via telefon- eller sms-kæder i
forbindelse med bestemte voldelige eller truende begivenheder, som
indtræffer.
Betingelsen om, at der er tale om en
konflikt, som led i hvilken der er anvendt skydevåben eller
anvendt våben eller eksplosivstoffer, som på grund af
deres særdeles farlige karakter er egnet til at forvolde
betydelig skade, eller begået brandstiftelse efter
straffelovens § 180, indebærer et krav om, at der mindst
en gang forud for den aktuelle forbrydelse har været anvendt
skydevåben m.v.
Det er altså ikke et krav, at der
flere gange som led i konflikten skal være anvendt
skydevåben m.v. Det er heller ikke et krav, at
skydevåben m.v. har været anvendt kort tid forinden
eller af den samme personkreds, hvis forhold nu er til
pådømmelse.
Det afgørende er, om
lovovertrædelsen har baggrund i en konflikt mellem grupper af
personer, hvor der på et tidspunkt har været anvendt
skydevåben m.v. Det er uden betydning, hvilken gruppe der har
anvendt skydevåben m.v. Har lovovertrædelsen baggrund i
en konflikt mellem grupper af personer, og har der tidligere
været anvendt skydevåben m.v. som led i denne konflikt,
vil bestemmelsen således kunne finde anvendelse.
De våbentyper, der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 81 a, stk. 1,
svarer til de våbentyper, der er omfattet af § 192 a,
stk. 1, i straffeloven, jf. punkt 3.1 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Det er endvidere ikke en betingelse for, at
bestemmelsen kan anvendes, at der er anvendt skydevåben m.v.
ved den enkelte lovovertrædelse, som begås med baggrund
i en konflikt mellem grupper af personer. F.eks. vil også en
voldshandling begået ved slag, spark eller brug af andre
redskaber være omfattet af bestemmelsen, hvis betingelserne i
øvrigt er opfyldt.
Ud over at der skal være tale om en
konflikt mellem grupper, som led i hvilken der mindst en gang er
anvendt skydevåben m.v., stilles der ikke særlige krav
til konflikten, for at den er omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Der stilles således eksempelvis ikke krav om, at
konflikten skal have karakter af et verserende opgør, eller
at konflikten gennem en vis periode skal have givet sig udslag i
angreb.
Den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 81 a, stk. 1, vil også kunne anvendes
på alvorlige forbrydelser, der har baggrund i en konflikt,
hvor der siden den ene anvendelse af skydevåben m.v., der
kræves efter bestemmelsen, ikke er forekommet angreb, f.eks.
fordi medlemmer af de involverede grupper i en periode har
været frihedsberøvet. I en situation, hvor de
pågældende grupper har indgået en fredsaftale
(f.eks. om ikke længere at angribe hinanden som led i en
konflikt om et kriminelt marked), vil bestemmelsen eksempelvis
kunne anvendes, hvis en person på et senere tidspunkt -
eventuelt flere år senere - begår en forbrydelse som
nævnt i § 81 a, stk. 1, med baggrund i konflikten.
Det er heller ikke et krav, at begge parter
har udført angreb som led i konflikten. Bestemmelsen vil
således efter omstændighederne også kunne finde
anvendelse i en situation, hvor én gruppe forfølger
en anden gruppe, der ikke går til modangreb med brug af
strafbare midler - så længe forfølgelsen har
baggrund i en konflikt mellem de to grupper, hvor der som led i
konflikten er anvendt skydevåben m.v.
Det må antages, at betingelsen om, at
lovovertrædelsen skal have baggrund i en konflikt, i praksis
vil medføre en vis tidsmæssig afgrænsning af
bestemmelsens anvendelsesområde. Det må således
forventes, at det afhængigt af de nærmere
omstændigheder kan være vanskeligt at bevise, at en
lovovertrædelse har baggrund i konflikten mellem gruppe?rne,
hvis grupperne i en årrække ikke har foretaget sig
noget som led i konflikten.
Straffelovens § 81 a, stk. 1, omfatter
tillige forsøg på og medvirken til de opregnede
forbrydelser, jf. straffelovens § 21 og § 23.
Der vil således efter
omstændighederne kunne blive tale om at straffe for
forsøg på eksempelvis overtrædelse af
straffelovens § 245, jf. § 21, jf. § 81 a, stk. 1,
hvis det må antages, at den pågældende har
forsøgt at begå et groft voldsforhold med baggrund i
en konflikt mellem grupper af personer, hvor der tidligere er
anvendt skydevåben m.v.
Et ansvar for medvirken, jf. straffelovens
§ 23, vil eksempelvis kunne komme på tale i en
situation, hvor en person med tilknytning til en af de stridende
grupper får en anden person, eventuelt en
udenforstående, til som led i konflikten at begå en af
de omfattede forbrydelser mod en person, der tilhører en
rivaliserende gruppe. I denne situation vil bagmanden efter
omstændighederne kunne straffes i medfør af den
foreslåede bestemmelse, jf. straffelovens § 23 om
strafbar medvirken, mens den anden gerningsmands handling vil
være omfattet, hvis den pågældende har haft det
fornødne forsæt til, at forbrydelsen har baggrund i en
konflikt mellem grupper, hvor der har været anvendt
skydevåben m.v.
Den foreslåede bestemmelse kan -
svarende til, hvad der gælder efter den gældende §
81 a, stk. 1 - også omfatte lovovertrædelser, der
begås over for andre personer end dem, der tilhører
eller har tilknytning til en gruppe, der er involveret i
konflikten, hvis overtrædelsen har baggrund i konflikten. Det
vil f.eks. gælde, hvis der i forbindelse med politiets
arrestation af gerningsmanden til en forbrydelse, der er
begået med baggrund i konflikten som nævnt i
bestemmelsen, udøves vold mod en politibetjent for at
få denne til at undlade at gennemføre arrestationen,
eller hvis der fremsættes trusler mod et vidne til et angreb,
der er foretaget med baggrund i konflikten. Angreb, hvor
gerningsmanden eksempelvis fejlagtigt troede, at offeret havde
tilknytning til en rivaliserende gruppe, vil også kunne
være omfattet af den foreslåede bestemmelse.
Det forudsættes, at
strafudmålingsniveauet i sager omfattet af den
foreslåede bestemmelse som udgangspunkt fordobles i forhold
til den straf, der ville blive fastsat af domstolene i sager, hvor
den foreslåede bestemmelse i § 81 a, stk. 1, ikke finder
anvendelse. I tilfælde, hvor domstolene normalt ville
udmåle en straf på fængsel i 1 år og 6
måneder - f.eks. i en sag om grov vold - er det således
forudsat, at der som udgangspunkt skal fastsættes en straf
på fængsel i 3 år, hvis sagen er omfattet af
§ 81 a, stk. 1. Det er forudsat, at fordoblingen sker i
forhold til den konkrete straf, der ville være blevet
udmålt i den enkelte sag.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat
bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige
regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel
10.
Endvidere vil de øvrige almindelige
regler i straffeloven om bl.a. strafbarhedsbetingelser og straffe
m.v. finde uændret anvendelse.
Bestemmelsen i § 81 a, stk. 1,
udelukker således ikke anvendelse af de almindelige
strafskærpelsesgrunde i § 81 med hensyn til forhold, der
måtte blive henført under § 81 a, stk. 1.
Tilsvarende gælder med hensyn til
forhold, der efter en konkret vurdering ikke måtte blive
henført under § 81 a, stk. 1. Selv om eksempelvis
betingelserne for at anvende § 81 a, stk. 1, ikke er opfyldt i
en konkret sag, kan der således efter almindelige
strafudmålingsprincipper være skærpende
omstændigheder, f.eks. at der er tale om kriminalitet
begået som led i en voldelig strid mellem forskellige
persongrupper.
I sager, hvor et forhold konkret ikke
henføres under § 81 a, stk. 1, kan der således
efter omstændighederne være grund til at overveje, om
der foreligger andre skærpende omstændigheder, jf.
§ 81. Det gælder eksempelvis i forhold til den
første skudepisode, der ikke falder ind under § 81 a,
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til
besvarelsen af Folketingets Retsudvalgs spørgsmål nr.
28 vedrørende lovforslaget samt punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter lovforslagets § 6 træder
loven i kraft den 1. juni 2014.
Det foreslås med
ændringsforslaget at udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. juli 2014. Baggrunden
herfor er, at lovforslaget ikke forventes færdigbehandlet
inden den 1. juni 2014.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Henning Hyllested (EL)
Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang Henriksen (V)
Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 112
Bilagsnr. | Titel |
---|
11 | Betænkning afgivet den 8. maj
2014 | 12 | Fremsendelse af brev fra KL vedr.
exitindsatsen, fra justitsministeren | 13 | Udkast til
tillægsbetænkning | 14 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 15 | 2. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 112
Spm.nr. | Titel | 28 | Spm. om udvidelse af straffelovsparagraffer
omfattet af straffelovens § 81 a om dobbeltstraf, og i
så fald hvilke, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm., om at ubetingede
fængselsstraffe på 1 år eller mere medtages
på den private straffeattest, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm. om at drøfte kommissoriet
såvel som sammensætningen af rockerborgsudvalget med de
partier, som stemmer for forslaget, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om anvendelse af elektronisk
overvågning af dømte rockermedlemmers færden ved
udgang og prøveløsladelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål
til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar
herpå er optrykt efter ønske fra Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti
Spørgsmål 28:
»Er ministeren indstillet på at
følge et ønske fra V, DF, KF og LA i forhold til at
udvide de straffelovsparagraffer som er omfattet af straffelovens
§ 81a om dobbeltstraf, og i så fald hvilke? «
Svar:
1. Straffelovens § 81 a hjemler
strafforhøjelse og skærpet straf for visse
lovovertrædelser med baggrund i rocker- og banderelaterede
opgør mv.
Straffelovens § 81 a blev indsat i
straffeloven i 2009. Bestemmelsen hviler på den vurdering, at
rocker- og banderelaterede gensidige opgør kan udvikle sig
på en måde, der truer det normale samfundsliv og den
almindelige befolkning, som risikerer at blive tilfældige
ofre i forbindelse med farlige personangreb på frit
tilgængelige steder. I denne vurdering indgår som et
væsentligt element, at rocker- og banderelaterede
opgør efter deres karakter indebærer en betydelig
risiko for optrapning både med hensyn til intensitet og med
hensyn til de midler, der anvendes. På den baggrund blev der
med § 81 a indført en mulighed for fordobling af
straffen for visse grovere lovovertrædelser begået med
baggrund i et gensidigt opgør mellem grupper af
personer.
Som det fremgår af lovforslaget, er
formålet med den foreslåede ændring af
straffelovens § 81 a, at den skærpede straftrussel, som
ligger i bestemmelsen, i højere grad kan bidrage til at
mindske risikoen for yderligere optrapning af en verserende
konflikt og mindske risikoen for, at en tilsyneladende afsluttet,
voldelig konflikt blusser op igen.
Den foreslåede ændring bygger
endvidere på, at den skærpede straftrussel, som ligger
i bestemmelsen, bør gælde, allerede når en
konflikt har en karakter, der giver grund til at frygte, at
konflikten vil udvikle sig til en trussel mod det normale
samfundsliv.
2. Straffelovens § 81 a omfatter som
nævnt i dag visse grovere forbrydelser, der typisk vil kunne
indgå i banderelaterede opgør, hvor der anvendes
skydevåben mv.
Det drejer sig om vold eller trusler om vold
mv. mod personer, der handler i medfør af offentlig tjeneste
eller hverv (§ 119), trusler mod vidner (§ 123),
brandstiftelse (§ 180), bombesprængning mv.
(§ 183, stk. 2), drab (§ 237), grov vold
(§ 245 og § 246, jf. § 245), grov
vold i gentagelsestilfælde og mod personer, der efter
karakteren af sit arbejde er særlig udsat for vold
(§ 245, jf. § 247, og § 246, jf.
§ 245, jf. § 247) samt hensynsløs
fareforvoldelse (§ 252, stk. 1).
Det er Justitsministeriets vurdering, at der
er en række forbrydelser, der i dag ikke er omfattet af
straffelovens § 81 a, men som efter deres karakter ligeledes
vil kunne bidrage til, at en konflikt omfattet af § 81 a
udvikler sig til en trussel mod det normale samfundsliv.
Det drejer sig om simpel vold
(§ 244), simpel vold i gentagelsestilfælde og mod
en person, der efter karakteren af sit arbejde er særlig
udsat for vold (§ 244, jf. § 247), ulovlig
tvang (§ 260, stk. 1), frihedsberøvelse
(§ 261, stk. 1 og 2), trusler (§ 266),
afpresning (§ 281) og røveri
(§ 288).
Justitsministeriet vil fremsætte et
ændringsforslag til lovforslaget, hvorved straffelovens
§ 81 a udvides til også at omfatte disse
forbrydelser.
Spørgsmål 30:
»Ministeren bedes redegøre for,
om ministeren er indstillet på, som følge af et
ønske fra V, DF, KF og LA, at drøfte kommissoriet
såvel som sammensætningen af rockerborgsudvalget med de
partier, som stemmer for forslaget? «
Svar:
Regeringen har som bekendt besluttet at
nedsætte det udvalg, der omtales i spørgsmålet.
Som det fremgår af det talepapir, der lå til grund for
min besvarelse den 9. april 2014 af
samrådsspørgsmål A-C vedrørende
lovforslaget, og som er oversendt til Retsudvalget med min
besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende
lovforslaget, er hensigten med udvalget, at vi kan få
afprøvet og undersøgt alle tænkelige muligheder
og få alle idéer og forslag til, hvordan vi yderligere
kan styrke indsatsen mod rockerborgene, på bordet. Og
få dem diskuteret grundigt.
Derfor finder jeg det også naturligt at
inddrage Retsudvalget i drøftelserne om udvalgets
kommissorium og sammensætning.