Fremsat den 22. januar 2014 af social-,
børne- og integrationsministeren (Annette Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af repatrieringsloven
(Indførelse af permanent ordning med
forhøjet etableringshjælp og supplerende
reintegrationsbistand, ændret fordeling af udbetaling af
etableringshjælp m.v.)
§ 1
I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 28. august 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 2, nr. 4,
ændres »117.581 kr. « til: »127.517
kr.«, og »35.860 kr.« ændres til:
»38.890 kr.«.
2. I
§ 7, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »17.581 kr.« til: »51.007
kr.«, og »5.860 kr.« ændres til:
»15.556 kr.«.
3. I
§ 7, stk. 8,
»ændres formuebeløb på op til 20.000
kr.« til: »formuebeløb, herunder i form af
kapitalpension m.v., på op til 50.000 kr.«, og
»40.000 kr.« ændres til: »100.000
kr.«.
4. I
§ 10 indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde efter
ansøgning genoptage en ansøgning om
reintegrationsbistand efter stk. 1 eller stk. 3, hvis
ansøgeren tidligere har fået afslag herpå under
henvisning til stk. 1, nr. 1, og den pågældende inden
for 2 år efter udrejsen fra Danmark har mistet eller
væsentligt fået forringet sit
forsørgelsesgrundlag. Ansøgning herom skal indgives
senest seks måneder efter ansøger har mistet eller
væsentligt fået forringet sit
forsørgelsesgrundlag. Ansøgning om genoptagelse
indgives til den kommunalbestyrelse, som tidligere har truffet
afgørelse om afslag på reintegrationsbistand.
Stk. 4-7 bliver herefter stk.
5-8.«
5. I
§ 10, stk. 6, der bliver stk.
7, indsættes i 2. pkt. efter »lande«: »,
der kan inddeles i landegrupper med sammenlignelige
leveomkostninger,«.
6. I
§ 14, stk. 2, ændres
»2010-niveau« til: »2014-niveau«, og
»2011« ændres til: »2015«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2014.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse i sager, hvor repatriering finder sted inden lovens
ikrafttræden. I disse sager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets baggrund og formål
3. Lovforslagets indhold
3.1. Indførelse af permanent ordning
med forhøjet beløb til hjælp til etablering og
supplerende reintegrationsbistand
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Ministeriets overvejelser
3.2. Ændret fordeling af udbetaling af
hjælp til etablering
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Ministeriets overvejelser
3.3. Ændrede formuegrænser ved
vurdering af egne midler
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Ministeriets overvejelser
3.4. Mulighed for i særlige
tilfælde at genoptage en ansøgning om
reintegrationsbistand
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Ministeriets overvejelser
3.5. Justering af reintegrationsbistanden ved
repatriering til visse lande
3.5.1. Gældende ret
3.5.2. Ministeriets overvejelser
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder
10. Sammenfattende vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
1. Indledning
Social-, Børne- og Integrationsministeriet ønsker
at styrke repatrieringsordningen, så det sikres, at
repatriering også fremover udgør et godt og
økonomisk realistisk tilbud til de udlændinge, der af
den ene eller den anden årsag ønsker at vende tilbage
til deres hjemland.
Det fremgår af lov nr. 248 af 23. marts 2010 om
ændring af repatrieringsloven (Udvidelse af målgruppen,
forhøjelse af repatrieringsstøtten, justering af
reintegrationsbistanden, ekstra reintegrationsydelse til visse
udlændinge og styrkelse af den kommunale indsats), at
repatrieringsloven skal tages op til revision i
folketingsåret 2013-14. I den forbindelse skal der bl.a.
tages stilling til, om det forhøjede beløb til
hjælp til etablering og den supplerende
reintegrationsbistand, der ved den nævnte lov blev
indført som ordninger, der skulle gælde til og med
2013, skal videreføres. Ministeriet ønsker, bl.a.
på baggrund af en analyse af de to ordninger, at de skal
fortsætte.
Herudover ønsker ministeriet at gennemføre en
række nye initiativer til forbedring af
repatrieringsordningen med henblik på, at de
udlændinge, der ønsker at vende tilbage til deres
hjemland eller tidligere opholdsland, får de bedst mulige
betingelser herfor, herunder bl.a. at fremrykke udbetalingen af en
større del af støttebeløbet til
udrejsetidspunktet samt at justere reintegrationsbistandens
størrelse i forhold til visse lande, således at
bistandens størrelse bringes i bedre overensstemmelse med
leveomkostningsniveauet i det pågældende land.
Med henblik på at sikre, at den enkelte udlænding er
opmærksom på de muligheder, der ligger i
repatrieringsordningen, og for at sikre, at udlændingen har
det bedst mulige grundlag for at træffe en eventuel
beslutning herom, afsættes 1,5 mio. kr. i hvert af
årene 2014-2017 til en styrket informationsindsats om
repatrieringsordningen. Bevillingens formål er
gennemførelse af konkrete projekter, der blandt andet
understøtter en informationsindsats målrettet grupper
af udlændinge, der er dårligt integreret i det danske
samfund, samt udlændinge fra lande, som hidtil kun har haft
en begrænset brug af repatrieringsordningen.
Dette lovforslag indeholder på den baggrund forslag om at
videreføre den forhøjede hjælp til etablering
og den supplerende reintegrationsbistand, der blev indført
ved lov nr. 248 af 23. marts 2010.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om at ændre
fordelingen af udbetalingen af hjælp til etablering samt at
hæve grænserne for den formue, der skal ses bort fra,
for at kunne modtage hjælp til repatriering.
Herudover indeholder lovforslaget forslag om indførelse
af en mulighed for i særlige tilfælde at søge om
genoptagelse af en ansøgning om reintegrationsbistand.
Endvidere er det hensigten i en bekendtgørelse om
reintegrationsbistandens størrelse at justere
reintegrationsbistanden ved repatriering til visse lande og at
fastsætte regler om at udvide landegrupperingerne for den
pensionslignende reintegrationsydelse fra to til tre.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Repatrieringsloven har til formål at give herboende
udlændinge mulighed for at opnå støtte og
rådgivning i forbindelse med tilbagevenden til hjemlandet
eller til et tidligere opholdsland. Loven hviler på den
forudsætning, at udlændingens tilbagevenden sker
på frivilligt grundlag og med det formål at tage varig
bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Repatrieringslovens personkreds blev udvidet ved lov nr. 248 af
23. marts 2010, hvor kravet om tidsubegrænset
opholdstilladelse for familiesammenførte til andre end
flygtninge m.v. blev afskaffet og erstattet af et opholdskrav
på fem år, og hvor udlændinge, der har
opholdstilladelse på baggrund af en familiemæssig
tilknytning til en herboende søn eller datter og er omfattet
af lovens § 10, stk. 1, nr. 4, blev medtaget i den gruppe
af personer, der kan repatriere uden referencen også
repatrierer, ligesom betingelsen om tidsubegrænset
opholdstilladelse for udbetaling af reintegrationsbistand blev
afskaffet. Samtidig blev støttebeløbene markant
forhøjet.
Antallet af udlændinge, der repatrierer til deres hjemland
eller tidligere opholdsland, er steget væsentligt efter de
nævnte ændringer. Således repatrierede i alt 129
udlændinge i 2009, mens der repatrierede 355 udlændinge
i 2010, 613 i 2011 og 476 i 2012.
Det er i loven fastsat, at der skal fremsættes forslag om
revision af repatrieringsloven i folketingsåret 2013-14.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Indførelse af permanent ordning med
forhøjet beløb til hjælp til etablering og
supplerende reintegrationsbistand
3.1.1. Gældende ret
Repatrieringsloven indeholder en
regulering af herboende udlændinges muligheder for at
opnå økonomisk støtte og rådgivning i
forbindelse med frivillig tilbagevenden til udlændingens
hjemland eller et tidligere opholdsland, jf. repatrieringslovens
§ 1.
Kredsen af udlændinge, der kan modtage støtte og
rådgivning efter repatrieringsloven, er nærmere fastsat
i lovens § 3.
Lovens personkreds omfatter flygtninge m.v.,
familiesammenførte til flygtninge m.v., samt
familiesammenførte udlændinge til andre end flygtninge
m.v., herunder familiesammenførte til danske statsborgere.
Loven omfatter desuden udlændinge, der har fået
opholdstilladelse efter regler, som gjaldt før
udlændingeloven fra 1983, herunder udlændinge, der er
indrejst som gæstearbejdere før indvandringsstoppet i
1973, samt udlændinge, der er født her i landet som
efterkommere af sådanne gæstearbejdere.
Der kan ydes økonomisk støtte i form af hjælp til repatriering efter
§ 7 (engangsydelse), og reintegrationsbistand, der er en
løbende månedlig ydelse, jf. § 10.
Hjælp til repatriering, jf.
lovens § 7, har til formål at give
udlændinge, der ønsker at repatriere, mulighed for at
modtage økonomisk støtte til tilbagevenden til
hjemlandet eller det tidligere opholdsland, hvis udlændingen
ikke selv har midler hertil, jf. § 7, stk. 1. Hjælp
til repatriering omfatter bl.a. hjælp til etablering, der
udgør et engangsbeløb, som udbetales i to dele i
forbindelse med udlændingens tilbagevenden til hjemlandet.
Hjælp til repatriering omfatter herudover bl.a. støtte
til hjemrejsen, transport af personlige ejendele, etablering af
erhverv i hjemlandet, sygeforsikring samt medicin og personlige
hjælpemidler.
Det er en forudsætning, at udlændingen ikke selv er
i besiddelse af midler, der kan dække behovet herfor. Efter
gældende regler ses der bort fra formue på 20.000 kr.
for enlige og 40.000 for ægtefæller, jf. lovens
§ 7, stk. 8.
Hjælpen til etablering blev med lovændringen i 2010
markant forhøjet fra knap 30.000 til 117.581 kr. (svarende
til 127.517 kr. i 2014-niveau) pr. person, der er fyldt 18
år, og fra ca. 9.000 kr. til knap 36.000 kr. (svarende til
38.890 kr. i 2014-niveau) for børn under 18 år.
Hjælpen udbetales i to dele, hvoraf henholdsvis 19.067 kr.
(voksne) og 6.355 kr. (børn) udbetales i forbindelse med
udrejsen fra Danmark, mens det resterende beløb, henholdsvis
108.450 kr. og 32.535 kr., først udbetales efter
fortrydelsesrettens udløb (som udgangspunkt et år
efter udrejsen fra Danmark med mulighed for forlængelse til i
alt maksimalt 24 måneder), jf. udlændingelovens
§ 17 a, eller, for de udlændinge, som ikke har
fortrydelsesret, et år efter udrejsen fra Danmark. Det
bemærkes, at bestemmelsen i udlændingelovens
§ 17 a omfatter flygtninge m.v. og
familiesammenførte til flygtninge m.v.
Familiesammenførte til andre end flygtninge og indvandrere,
f.eks. de tidligere gæstearbejdere, har derimod ikke
fortrydelsesret.
Reglerne om reintegrationsbistand,
jf. lovens § 10, har til formål at give ældre
og/eller uarbejdsdygtige udlændinge, der ønsker at
vende hjem, men som ikke har mulighed herfor på grund af
manglende forsørgelsesgrundlag, et økonomisk grundlag
for at repatriere.
Det er en betingelse for at modtage reintegrationsbistand, at
udlændingen ikke selv er i besiddelse af midler, der kan
dække behovet herfor. Det indebærer bl.a., at der ved
beregning af bistandens størrelse skal foretages fradrag for
pension, der kan medtages i medfør af lov om social pension,
lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v. eller bilaterale aftaler om
social sikring mellem Danmark og andre lande. For
ægtefæller foretages vurderingen på grundlag af
ægtefællernes samlede økonomiske forhold.
Reintegrationsbistanden udgør en løbende,
månedlig ydelse i fem år. I stedet for en
løbende, månedlig ydelse i fem år kan
udlændingen anmode om at modtage en løbende,
månedlig livslang ydelse, som udgør 80 pct. heraf.
Social-, børne- og integrationsministeren
fastsætter reintegrationsbistandens størrelse i en
bekendtgørelse, jf. lovens § 10, stk. 6, hvori
landene er inddelt i to grupper i forhold til en beregning af
leveomkostningerne i de enkelte lande og på grundlag af en
vurdering af mulighederne for en vellykket repatriering.
Bistanden ved repatriering til lande i gruppe 1 (bl.a.
Bosnien-Hercegovina, Libanon, Serbien og Tyrkiet), udgør
2.500 kr. om måneden i fem år/2.000 kr. om
måneden i livslang ydelse, mens bistanden ved repatriering
til lande i gruppe 2 (bl.a. Israel, Japan og USA) udgør
4.500 kr. om måneden i fem år/ 3.600 kr. om
måneden i livslang ydelse.
Ved lov nr. 248 af 23. marts 2010 blev desuden indført en
supplerende månedlig reintegrationsbistand på 1.000 kr.
i fem år/800 kr. i livslang ydelse for udlændinge, der
har fået opholdstilladelse i Danmark før den 1. juli
2002.
Det følger af aftalen om en styrket repatrieringsindsats
af 12. november 2009 mellem den daværende regering og Dansk
Folkeparti, at den forhøjede hjælp til etablering og
den supplerende reintegrationsbistand kun skal gælde ved
repatriering i perioden 2010 til og med 2013.
Det fremgår af § 2, stk. 4, i lov nr. 248 af 23.
marts 2010, at ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration (nu social-, børne- og integrationsministeren)
fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2013-14 med henblik på en vurdering af,
hvorvidt de to ordninger bør fortsætte.
3.1.2. Ministeriets overvejelser
Social-, Børne- og Integrationsministeriet ønsker,
at repatriering også fremover skal udgøre et godt og
økonomisk realistisk tilbud til de udlændinge, der
ønsker at vende tilbage til deres hjemland.
Det følger af de gældende regler i
repatrieringsloven, at der skal fremsættes revision af
repatrieringsloven i folketingsåret 2013-14, således at
der kan tages beslutning om, hvorvidt det forhøjede
beløb til hjælp til etablering og den supplerende
reintegrationsbistand skal videreføres.
Det er ministeriets opfattelse, at de forhøjede
støttebeløb har bevirket, at repatriering
udgør et økonomisk realistisk tilbud for de
udlændinge, der selv ønsker at vende tilbage til deres
hjemland eller tidligere opholdsland. Det understøttes af
den stigende brug af ordningen - knap 500 i 2012 og mere end 600 i
2011. Herudover har Dansk Flygtningehjælp, der varetager
rådgivningsopgaven efter repatrieringsloven og yder
individuel vejledning til alle udlændinge, der overvejer at
repatriere, fremhævet, at flere såvel flygtninge som
indvandrere har tilkendegivet, at lovændringerne i 2010 har
gjort, at repatriering nu anses som en realistisk mulighed.
Det foreslås på den baggrund, at det nuværende
niveau for hjælp til etablering og den supplerende
reintegrationsbistandvidereføres.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
3.2. Ændret fordeling af udbetaling af hjælp
til etablering
3.2.1. Gældende ret
Hjælp til etablering efter § 7, stk. 2, nr. 4,
udgør 127.517 kr. (2014-niveau) pr. person, der er fyldt 18
år, og 38.890 (2014-niveau) pr. person under 18 år.
Beløbet udbetales i to dele, hvoraf henholdsvis 19.067 kr.
og 6.355 kr. udbetales i forbindelse med udrejsen fra Danmark, mens
det resterende beløb udbetales efter fortrydelsesrettens
udløb, eller, for de udlændinge, som ikke har
fortrydelsesret, et år efter udrejsen fra Danmark, jf. lovens
§ 7, stk. 3.
Denne fordeling af udbetalingen af hjælp til etablering
kan udgøre en barriere for repatriering, da der er mange
udgifter forbundet med etableringen i hjemlandet - udgifter, der
skal afholdes i løbet af de første måneder.
3.2.2. Ministeriets overvejelser
Det er Social-, Børne- og Integrationsministeriets
opfattelse, at en anden fordeling af udbetaling af hjælpen
til etablering vil give udlændinge bedre forudsætninger
for at etablere sig i hjemlandet eller det tidligere opholdsland,
og at det derfor vil have en positiv effekt i forhold til en
holdbar og bæredygtig repatriering. Ministeriet ønsker
derfor at ændre fordelingen af udbetalingen af
etableringshjælpen, så der fremover udbetales et
beløb svarende til 40 pct. af det samlede beløb i
forbindelse med udrejsen fra Danmark.
Ministeriet finder det dog samtidigt vigtigt at fastholde, at en
betydelig del af støttebeløbet først udbetales
efter (som udgangspunkt) et års ophold i hjemlandet. Det
vurderes dels at kunne beskytte mod misbrug af ordningen, dels at
understøtte at den enkelte gør et reelt forsøg
på at genetablere sig i hjemlandet.
Det foreslås på den baggrund at ændre
fordelingen af udbetalingen af hjælpen til etablering,
således at der fremover udbetales 40 pct., svarende til
51.007 kr. for udlændinge over 18 år, og 15.556 kr. for
udlændinge under 18 år (2014-niveau), i forbindelse med
udrejsen.
Den resterende del vil som en konsekvens af den foreslåede
ændring af § 7, stk. 3, udgøre op til 76.510
kr. for udlændinge, der er fyldt 18 år, og op til
23.334 kr. for udlændinge, der er under 18 år.
Den foreslåede fordeling sikrer på den ene side, at
en repatrieret udlænding har et godt økonomisk
grundlag at etablere sig på i sit hjemland eller tidligere
opholdsland, således at det modvirkes, at en udlænding,
der reelt ønsker at repatriere, må opgive på
baggrund af økonomiske forudsætninger. På den
anden side vil størstedelen af beløbet fortsat
først komme til udbetaling efter et år eller for
flygtninges vedkommende efter fortrydelsesfristens udløb,
hvorved misbrug af ordningen forebygges.
I forhold til risikoen for misbrug af repatrieringsordningen
bemærkes det, at det kun er flygtninge m.v., der er omfattet
af udlændingelovens regler om fortrydelsesret og dermed har
mulighed for at fortryde repatriering og vende tilbage til Danmark
igen. Indvandrere, der repatrierer, har derimod ingen muligheder
for at fortryde og vende tilbage til Danmark igen. Det
bemærkes endvidere, at det følger af
repatrieringslovens § 9, at en kommunalbestyrelse kan
træffe beslutning om en tilbagebetaling af hjælp til
repatriering, hvis særlige omstændigheder taler herfor,
herunder navnlig hvis udlændingen ikke har gjort et reelt
forsøg på at repatriere. Det bemærkes endelig,
at det følger af repatrieringslovens § 7, stk. 1,
at en udlænding kun kan få støtte efter
repatrieringsloven, hvis han eller hun har til formål at tage
varig bopæl i hjemlandet eller det tidligere opholdsland.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2.
3.3. Ændrede formuegrænser ved vurdering af
egne midler
3.3.1. Gældende ret
De gældende formuegrænser, hvorefter der skal ses
bort fra formue på 20.000 kr. for enlige og 40.000 kr. for
ægtefæller, afholder erfaringsvist en del
udlændinge fra at repatriere, idet kommunalbestyrelsen ofte
enten meddeler afslag på en ansøgning om hjælp
efter repatrieringsloven, eller tvinger vedkommende til at
realisere selv mindre pensionsopsparinger, hvorefter der -
afhængigt af formuens størrelse - ofte kun vil kunne
ydes støtte til dække af flybilletten eller ydes et
væsentligt mindre beløb til hjælp til etablering
end det fulde beløb. Såfremt den
pågældende udlænding samtidig repatrierer inden,
at vedkommende er berettiget til at modtage reintegrationsbistand
eller folkepension, vil den pågældende dermed ikke have
noget forsørgelsesgrundlag i alderdommen.
3.3.2. Ministeriets overvejelser
Social-, Børne- og Integrationsministeriet ønsker
at hæve grænserne for den formue, en kommunalbestyrelse
skal se bort fra i forbindelse med vurderingen af, om en
udlænding har midler til repatriering.
Det foreslås på den baggrund, at grænserne for
at kunne modtage hjælp til repatriering hæves,
således at der fremover ses bort fra formue, herunder i form
af kapitalpension m.v., på 50.000 kr. for enlige og 100.000
kr. for ægtefæller.
Det beror på en konkret vurdering af den enkelte
udlændings forhold, om den pågældende er
berettiget til at modtage hjælp efter repatrieringsloven.
Kommunalbestyrelsen skal ved vurderingen tage udgangspunkt i en
konkret vurdering af, hvorvidt tilbagekøbsværdien kan
bidrage væsentligt til den pågældende
udlændings eller familiens forsørgelse, og
kommunalbestyrelsen kan dermed se bort fra mere beskedne
pensionsopsparinger, herunder f.eks., hvor
tilbagekøbsværdien ikke modsvarer det opsparede
beløb.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 3.
3.4. Mulighed for i særlige tilfælde at
genoptage en ansøgning om reintegrationsbistand
3.4.1. Gældende ret
Efter gældende regler kan en udlænding kun få
tilkendt reintegrationsbistand, hvis vedkommende ikke selv er i
besiddelse af midler, der kan dække behovet for
reintegrationsbistand. For ægtepar foretages vurderingen
på grundlag af parrets samlede økonomiske forhold.
Der er efter gældende regler i repatrieringsloven ikke
adgang til at genoptage en ansøgning om
reintegrationsbistand på baggrund af ændrede forhold,
når en udlænding først er repatrieret. Dette kan
udgøre en barriere for repatriering i nogle situationer,
idet en udlænding risikerer at stå uden
forsørgelsesgrundlag. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis den indtægtsoppebærende
ægtefælle efter repatriering afgår ved
døden, eller hvis den pågældende udlænding
på tidspunktet for repatriering modtager og kan medtage
førtidspension, men hvor den pågældende efter
overgangen til folkepension modtager et så lavt beløb
om måneden, at vedkommende, såfremt repatriering
først havde fundet sted på dette tidspunkt, ville have
været berettiget til reintegrationsbistand.
3.4.2. Ministeriets overvejelser
Social-, Børne- og Integrationsministeriet ønsker
at indføre en mulighed for i visse særlige
tilfælde at søge om genoptagelse af en
ansøgning om reintegrationsbistand, hvis
forsørgelsesgrundlaget mistes eller væsentligt
forringes i en kortere periode efter udrejsen fra Danmark.
Det foreslås på den baggrund, at der i
repatrieringsloven indsættes en bestemmelse, hvor der skabes
hjemmel for kommunalbestyrelsen til at genoptage sager om
reintegrationsbistand, hvis forsørgelsesgrundlaget mistes
eller væsentligt forringes inden to år efter udrejsen
fra Danmark, og hvis ansøgningen indgives senest seks
måneder efter, at ansøger har mistet eller
væsentligt fået forringet sit
forsørgelsesgrundlag.
Det er i den forbindelse en betingelse for at genoptage
ansøgningen, at udlændingen inden repatrieringen har
ansøgt om og fået afslag på
reintegrationsbistand under henvisning til § 10, stk. 1,
nr. 1, det vil sige, at den pågældende enten selv eller
qua sin ægtefælle har været i besiddelse af
midler, der kan dække behovet for reintegrationsbistand. Det
er endvidere en betingelse for, at kommunalbestyrelsen på
baggrund af en anmodning om genoptagelse kan tilkende
reintegrationsbistand, at udlændingen på tidspunktet
for den oprindelige afgørelse opfyldte de øvrige
betingelser for at modtage reintegrationsbistand, jf. lovens
§ 10, stk. 1, nr. 2-4.
Ansøgning om genoptagelse skal indgives til den
kommunalbestyrelse, som har truffet afgørelse om afslag
på reintegrationsbistand og skal vedlægges
dokumentation for, at forsørgelsesgrundlaget er mistet eller
væsentligt forringet. Det er en betingelse for, at
kommunalbestyrelsen kan tilkende reintegrationsbistand, at den
pågældende udlænding fortsat opfylder de
øvrige betingelser for at modtage reintegrationsbistand,
herunder at vedkommende fortsat opholder sig som repatrieret i sit
hjemland eller tidligere opholdsland og ikke på anden vis er
kommet i besiddelse af midler, der kan dække behovet for
reintegrationsbistand.
Det beror på en konkret og individuel vurdering af hver
enkelt sag, hvorvidt den pågældende udlænding
opfylder betingelserne for at modtage reintegrationsbistand.
Bestemmelsen er særligt tiltænkt anvendelse i de
tilfælde, hvor den indtægtsoppebærende
ægtefælle efter repatriering afgår ved
døden og efterlader den overlevende ægtefælle
uden forsørgelsesgrundlag, og hvor en udlænding, der
på tidspunktet for repatriering modtog førtidspension
og dermed ikke var berettiget til at modtage reintegrationsbistand,
efter overgang til folkepension modtager et så lavt
beløb om måneden, at vedkommende, såfremt
repatriering først havde fundet sted på dette
tidspunkt, ville have været berettiget til
reintegrationsbistand.
Som udgangspunkt har den danske stat ikke en
forsørgelsesmæssig forpligtelse over for udenlandske
borgere, der bor i udlandet, uanset at de på et tidspunkt har
haft bopæl i Danmark. Med henblik på at sikre, at en
eventuel usikkerhed om det fremtidige forsørgelsesgrundlag
ikke afholder udlændinge, der ønsker at vende tilbage
til deres hjemland eller tidligere opholdsland, fra at benytte sig
af repatrieringsordningen, og samtidig hindre, at
kommunalbestyrelserne som følge af den foreslåede
ændring er forpligtet til at behandle en ansøgning om
genoptagelse adskillige år efter, at en borger er udrejst fra
Danmark, foreslås det, at bestemmelsen alene omfatter sager,
hvor ansøger har mistet eller væsentligt fået
forringet sit forsørgelsesgrundlag i en periode inden for to
år efter udrejsen fra Danmark.
En udlænding regnes som udrejst fra den dato, der er
angivet i CPR-registret.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4.
3.5. Justering af reintegrationsbistanden ved
repatriering til visse lande
3.5.1. Gældende ret
Efter repatrieringslovens § 10, stk. 6, der med
forslaget bliver til § 10, stk. 7, fastsætter
social-, børne- og integrationsministeren størrelsen
af reintegrationsbistanden for udlændinge, der repatrierer.
Bistanden fastsættes i forhold til leveomkostningerne i de
enkelte lande og på grundlag af en vurdering af mulighederne
for en vellykket repatriering.
Reintegrationsbistandens størrelse fastsættes i en
bekendtgørelse, hvori landene er inddelt i to grupper.
Reintegrationsbistanden ved repatriering til lande, der er i gruppe
1 (bl.a. Afghanistan, Bosnien-Hercegovina, Irak, Libanon, Serbien,
Somalia og Vietnam), udgør efter de gældende regler
2.500 kr. pr. måned i fem år/2.000 kr. i pr.
måned i livslang ydelse, mens bistanden udgør 4.500
kr. pr. måned i fem år/3.600 kr. pr. måned i
livslang ydelse ved repatriering til lande i gruppe 2 (bl.a.
Israel, Japan og USA).
Det fremgår af bemærkningerne til lov nr. 248 af 23.
marts 2010, at der skulle ske en reduktion af landegrupperne fra
fire til to. De tidligere landegrupper 1 og 2 (bl.a. Afghanistan,
Somalia og Vietnam) blev i den forbindelse slået sammen med
den daværende landegruppe 3 (bl.a. Bosnien-Hercegovina,
Libanon, Serbien og Tyrkiet) til en ny landegruppe 1. Med
landegruppeændringen og indførelsen af den supplerende
reintegrationsbistand i 2010 blev landene fra den tidligere gruppe
1 og 2 dermed markant løftet fra 1.200 kr. til 2.800 kr. pr.
måned i livslang ydelse, mens landene i den tidligere gruppe
3 kun oplevede en stigning på 800 kr. pr. måned.
3.5.2. Ministeriets overvejelser
Leveomkostningerne i visse lande, herunder lande i det tidligere
Jugoslavien samt Tyrkiet, hvor størstedelen af den
ældre gruppe repatrierer til, har over en årrække
nået et niveau, hvor reintegrationsbistandens
størrelse ikke står mål med leveomkostningerne,
hvilket udgør en barriere for repatriering.
Social-, Børne- og Integrationsministeriet ønsker
på den baggrund at justere beløbene for
reintegrationsbistanden for visse lande, således at
beløbene svarer til leveomkostningerne i de respektive
lande. En justering af reintegrationsbistanden for visse lande
forventes at medvirke til at gøre repatrieringsmuligheden
til et gunstigt og økonomisk mere realistisk alternativ til
en tilværelse i Danmark for herboende ældre
udlændinge, som ønsker at tilbringe alderdommen i
hjemlandet.
Det foreslås, at reintegrationsbistandens størrelse
for de enkelte landegrupper som hidtil fastsættes ved
bekendtgørelse. Sikring af sammenhæng mellem
bistandens størrelse og de faktiske leveomkostninger i de
enkelte lande forudsætter, at der løbende kan justeres
i støttebeløbenes størrelse, hvis forholdene i
de enkelte lande tilsiger det. I forbindelse med fastlæggelse
af reintegrationsbistandens størrelse på
bekendtgørelsesniveau vil der således også kunne
blive tale om at ændre antallet af landegrupper og omplacere
lande mellem de enkelte landegrupper, således at der
løbende ved ændring på
bekendtgørelsesniveau kan tages højde for udviklingen
i leveomkostningerne i de enkelte lande.
I forlængelse af lovforslaget er det hensigten at udvide
landegrupperingerne for reintegrationsbistanden fra to til tre,
således at der etableres en ny landegruppe 2 bestående
af bl.a. Bosnien-Hercegovina, Libanon, Serbien og Tyrkiet.
Reintegrationsbistanden for den nye landegruppe vil blive fastsat
til 3.500 kr. pr. måned i fem år/ 2.800 kr. pr.
måned i livslang ydelse.
Ændringen indebærer i praksis, at
reintegrationsbistanden ved repatriering til f.eks.
Bosnien-Hercegovina, Libanon, Serbien og Tyrkiet øges med
1000 kr. pr. måned i fem år/800 kr. pr. måned i
livslang ydelse.
Den nuværende landegruppe 2 bliver herefter til
landegruppe 3.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes samlet set at medføre, at ca.
100 flere udlændinge årligt vil vælge at
repatriere til deres hjemlande eller tidligere opholdslande i
forhold til det, der var forudsat ved bortfald af den
forhøjede etableringshjælp og den supplerende
reintegrationsbistand. Fra og med 2014 forventes således, at
400 udlændinge hvert år vil benytte
repatrieringsordningen. På denne baggrund skønnes de
samlede offentlige merudgifter at udgøre -1,5 mio. kr. i
2014, 32,7 mio. kr. i 2015, 26,2 mio. kr. i 2016 og 19,7 mio. kr. i
2017.
Isoleret set medfører lovforslaget øgede udgifter
for det offentlige til repatrieringsstøtte og
reintegrationsbistand på 6,6 mio. kr. i 2014, 48,8 mio. kr. i
2015, 50,6 mio. kr. i 2016 og 52,3 mio. kr. i 2017. Merudgiften i
2014 skyldes hovedsagligt, at forslaget om en ændring af
fordelingen af, hvornår etableringshjælpen udbetales,
medfører merudgifter på 11,9 mio. kr. i 2014.
Merudgiften i 2014 er således alene en konsekvens af en
fremrykning af en del af etableringshjælpen til de
pågældende udlændinge.
Dertil kommer mindreudgifter til overførselsindkomster,
da størstedelen af dem, der repatrierer, modtager
indkomstoverførsler (herunder kontanthjælp,
førtidspension, folkepension mv.). Som følge heraf
skønnes det, at 100 flere repatrieringer årligt vil
medføre offentlige mindreudgifter til
overførselsindkomster på 8,1 mio. kr. i 2014 stigende
til 32,6 mio. kr. i 2017, jf. tabel 1.
| Tabel
1. Offentlige mindreudgifter til
overførselsindkomster ved 100 flere repatrieringer
årligt (mio. kr. i 2014-pl.) | | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Antal flere repatrierede (personer) | 100 | 200 | 300 | 400 | Kontanthjælp | 1,8 | 3,6 | 5,4 | 7,2 | Dagpenge | 0,4 | 0,7 | 1,1 | 1,6 | Efterløn | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 0,7 | Førtidspension | 2,5 | 5,1 | 7,8 | 10,4 | Folkepension | 3,2 | 6,3 | 9,5 | 12,7 | I alt | 8,1 | 16,1 | 24,4 | 32,6 | |
|
Lovforslaget vil således samlet medføre merudgifter
til repatrieringsstøtte og reintegrationsbistand, der
modgås af mindreudgifter til overførselsindkomster. De
samlede økonomiske konsekvenser fremgår af tabel
2.
| Tabel
2. Samlede økonomiske
konsekvenser ved lovforslaget (mio. kr. i 2014-pl.) | | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Statslige merudgifter | 6,6 | 48,8 | 50,6 | 52,3 | Mindreudgifter | -8,1 | -16,1 | -24,4 | -32,6 | - heraf stat | -5,0 | -9,7 | -14,8 | -19,7 | - heraf kommune (Budgetgaranti) | -3,1 | -6,3 | -9,6 | -12,9 | Samlede økonomiske
konsekvenser | -1,5 | 32,7 | 26,2 | 19,7 | | | | | |
|
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med
de kommunale parter.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ikke erhvervsøkonomiske
eller erhvervsadministrative konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige konsekvenser.
10. Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i
perioden den 11. december 2013 til den 8. januar 2014 hos
følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International, Ankestyrelsen,
AOF-Danmark, ATP, Børne- og Kulturchefforeningen, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Folkeoplysnings Forbund, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Industri, Danske Regioner, Dansk
Røde Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Datatilsynet,
Det Centrale Handicapråd, Dignity - Dansk Institut mod
Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, FOF's Landsorganisation, Foreningen af Ledere
ved Danskuddannelser, Foreningen af Socialchefer i Danmark,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kommunernes Landsforening,
KL, Landsorganisationen i Danmark, Liberalt Oplysningsforbund,
Lærernes Centralorganisation, NETOP - Netværk for
oplysning, Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Social Udsatte, Rådet for Etniske
Minoriteter, Uddannelsesforbundet, UNHCR og Ægteskab Uden
Grænser.
| | | 11. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget skønnes at
medføre offentlige mindreudgifter på 8,1 mio. kr. i
2014, 16,1 mio. kr. i 2015, 24,4 mio. kr. i 2016 og 32,6 mio. kr. i
2017. Heraf vedrører 5,0 mio. kr. i 2014, 9,7 mio. kr. i
2015, 14,8 mio. kr. i 2016 og 19,7 mio. kr. i 2017 statslige
mindreudgifter, medens 3,1 mio. kr. i 2014, 6,3 mio. kr. i 2015,
9,6 mio. kr. i 2016 og 12,9 mio. kr. i 2017 vedrører
kommunale mindreudgifter. | Lovforslaget skønnes at
medføre statslige merudgifter på 6,6 mio. kr. i 2014,
48,8 mio. kr. i 2015, 50,6 mio. kr. i 2016 og 52,3 mio. kr. i
2017. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til
§ 1
Til nr. 1
Efter den foreslåede ændring af § 7, stk. 2, nr. 4, i
repatrieringsloven om hjælp til etablering fastsættes
det, at beløbet, som en udlænding kan modtage i
hjælp til etablering, kan udgøre op til 127.517 kr.
for en person, der er fyldt 18 år, mens en udlænding,
der er under 18 år, kan modtage op til 38.890 kr.
Beløbene er fastsat i 2014-niveau.
Der er alene tale om en præcisering, der sikrer, at
beløbene i § 7, stk. 2, nr. 4, er fastsat i samme
niveau, som beløbene efter den foreslåede
ændring af § 7, stk. 3.
Det forhøjede beløb til hjælp til etablering
blev indført i 2010 med det formål at sikre, at en
udlænding, der ønskede at repatriere, havde et
økonomisk tilstrækkeligt grundlag for at etablere sig
i hjemlandet eller det tidligere opholdsland. Det fremgår af
bemærkningerne til lov nr. 249 af 23. marts 2010, at det
forhøjede beløb alene skulle gælde for en
periode ved repatriering i 2010-2013, og at der skulle
fremsættes forslag om revision af repatrieringsloven i
folketingsåret 2013-14. Den foreslåede ændring af
§ 7, stk. 2, nr. 4, indebærer, at ordningen
videreføres.
Er udlændingen i besiddelse af formuebeløb, der
overstiger de i bestemmelsen i § 7, stk. 8 anførte
formuegrænser, jf. de foreslåede forhøjede
formuegrænser i forslagets § 1, nr. 3, vil den
overskydende formue blive fratrukket i hjælpen til
repatriering i overensstemmelse med de gældende regler.
Overskydende formue skal som altovervejende udgangspunkt
fratrækkes i den del af beløbet af hjælp til
etablering, der kommer til udbetaling efter fortrydelsesfristens
udløb eller efter et år, jf. lovens § 7,
stk. 3, idet der er væsentlige udgifter forbundet med
etableringen i hjemlandet, hvorfor behovet for midler er
størst i perioden umiddelbart efter repatriering er
foretaget.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.1.
Til nr. 2
Efter den foreslåede ændring af § 7, stk. 3, vil en
udlænding, der er fyldt 18 år, i forbindelse med
udrejsen få udbetalt indtil 51.007 kr. i hjælp til
etablering, mens en udlænding, der er under 18 år, vil
få udbetalt indtil 15.556 kr.
Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 2,
nr. 4, jf. forslagets § 1, nr. 1, hvorved beløbene
bringes i 2014-niveau, svarer de foreslåede beløb til,
at der fremover udbetales, hvad der svarer til 40 pct. af det
samlede beløb til hjælp til etablering i forbindelse
med udrejsen fra Danmark.
Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 3,
fastsættes de beløb, som en udlænding modtager
på tidspunktet for tilbagevenden til hjemlandet eller det
tidligere opholdsland, i 2014-niveau, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 6.
Der er med den foreslåede ændring ikke tilsigtet
ændringer af praksis i forhold til udbetalingen af anden del
af hjælp til etablering efter lovens § 7, stk. 3.
For udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales
den resterende del af hjælp til etablering efter
repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr. 4, efter
fortrydelsesfristens udløb, mens den, for de
udlændinge, som ikke har fortrydelsesret, udbetales et
år efter udrejsen fra Danmark, jf. lovens § 7, stk.
3, 3. pkt.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.2.
Til nr. 3
Efter repatrieringslovens § 7, stk. 1, yder
kommunalbestyrelsen efter ansøgning hjælp til
repatriering til en udlænding, der ønsker at vende
tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland med henblik
på at tage varig bopæl, hvis udlændingen ikke
selv er i besiddelse af midler hertil.
Udlændinge, der er i besiddelse af formue, kan som
udgangspunkt ikke få hjælp til repatriering. Det beror
på en konkret vurdering af den enkelte udlændings
forhold, om den pågældende har tilstrækkelige
midler.
Med den foreslåede ændring af § 7, stk. 8, forhøjes det
beløb, som kommunalbestyrelsen skal se bort fra, fra 20.000
kr. til 50.000 kr. for enlige, og fra 40.000 kr. til 100.000 kr.
for ægtefæller.
Med ændringen præciseres det i bestemmelsen, at der
også skal ses bort fra formue i form af kapitalpension m.v.
Med den foreslåede ændring er det hensigten at bringe
formuevurderingen efter repatrieringsloven i overensstemmelse med
den formuevurdering, der foretages af kommunalbestyrelsen i
forbindelse med vurderinger efter de regler, der er fastsat i
medfør af § 15 i lov om aktiv socialpolitik.
Ved vurderingen skal kommunalbestyrelsen tage udgangspunkt i en
konkret vurdering af, hvorvidt tilbagekøbsværdien kan
bidrage væsentligt til ansøgerens eller familiens
forsørgelse.
Der er med den foreslåede forhøjelse af
formuebeløbet, der skal ses bort fra, ikke tilsigtet
ændringer af den hidtidige praksis vedrørende
kommunalbestyrelsens opgørelse af udlændingens formue
i forbindelse med afgørelse om hjælp til repatriering.
Der skal således i formuevurderingen ses på
udlændingens samlede formue og ikke skelnes mellem midler,
der stammer fra f.eks. kapitalpension eller øvrig
realiserbar formue.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.3.
Til nr. 4
Det følger af repatrieringslovens § 10, stk. 1,
nr. 1, at en udlænding kun kan få tilkendt
reintegrationsbistand, hvis vedkommende ikke selv er i besiddelse
af midler, der kan dække behovet for reintegrationsbistand.
For ægtepar foretages vurderingen på grundlag af
parrets samlede økonomiske forhold.
Med den foreslåede nye bestemmelse i § 10, stk. 4, foreslås det at
indføre en mulighed for anmodning om genoptagelse af en
ansøgning om reintegrationsbistand efter bestemmelsens stk.
1 eller 3, hvis forsørgelsesgrundlaget mistes eller
væsentligt forringes inden for to år efter udrejsen, og
hvis ansøgningen indgives senest seks måneder efter,
at ansøger har mistet eller væsentligt fået
forringet sit forsørgelsesgrundlag.
Det er i den forbindelse en betingelse, at den
pågældende udlænding inden repatrieringen har
ansøgt om og fået afslag på
reintegrationsbistand under henvisning til § 10, stk. 1.
nr. 1. Det er endvidere en betingelse for, at kommunalbestyrelsen
på baggrund af en anmodning om genoptagelse kan tilkende
reintegrationsbistand, at udlændingen på tidspunktet
for den oprindelige afgørelse opfyldte de øvrige
betingelser for at modtage reintegrationsbistand, jf. lovens
§ 10, stk. 1, nr. 2-4.
Ansøgning om genoptagelse skal indgives til den
kommunalbestyrelse, som traf afgørelse om afslag på
reintegrationsbistand og være vedlagt dokumentation for, at
forsørgelsesgrundlaget efterfølgende er mistet eller
væsentligt forringet.
Det er endvidere en betingelse for at få tilkendt
reintegrationsbistand, at den pågældende
udlænding fortsat opfylder de øvrige betingelser for
at modtage reintegrationsbistand, herunder at vedkommende fortsat
opholder sig som repatrieret i sit hjemland eller tidligere
opholdsland og ikke på anden vis er kommet i besiddelse af
midler, der kan dække behovet for reintegrationsbistand.
Det beror på en konkret og individuel vurdering af hver
enkelt sag, hvorvidt den pågældende udlænding
opfylder betingelserne for at modtage reintegrationsbistand.
Bestemmelsen er særligt tiltænkt anvendelse i de
tilfælde, hvor den indtægtsoppebærende
ægtefælle efter repatriering afgår ved
døden og efterlader den overlevende ægtefælle
uden forsørgelsesgrundlag, og hvor en udlænding, der
på tidspunktet for repatriering modtog førtidspension
og dermed ikke var berettiget til at modtage reintegrationsbistand,
efter overgang til folkepension modtager et så lavt
beløb om måneden, at vedkommende, såfremt
repatriering først havde fundet sted på dette
tidspunkt, ville have været berettiget til
reintegrationsbistand.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 3.4.
Til nr. 5
Efter den gældende repatrieringslovs § 10, stk.
6, fastsætter social-, børne- og
integrationsministeren størrelsen af
reintegrationsbistanden. Bistanden fastsættes i forhold til
leveomkostningerne i de enkelte lande og på grundlag af en
vurdering af mulighederne for en vellykket repatriering.
Dette har som følge af lovændringen ved lov nr. 248
af 23. marts 2010 været udmøntet ved, at der i en
bekendtgørelse er fastsat satser for to landegrupper.
Med den foreslåede ændring af § 10, stk. 6, der bliver stk. 7,
præciseres adgangen til at inddele landene i landegrupper med
sammenlignelige leveomkostninger, således at der kan tages
højde for udviklingen i leveomkostninger i de enkelte lande
ved etablering af nye landegrupper og ved omplacering af et land
fra en landegruppe til en anden.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.5.
Til nr. 6.
Forslaget er en konsekvensændring af de foreslåede
ændringer af repatrieringslovens § 7, stk. 2, nr.
4, og § 7, stk. 3, hvor beløbene er angivet i
2014-niveau.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 3.1 og 3.2.
Til
§ 2
Det foreslås i § 2, stk.
1, at loven træder i kraft den 1. marts 2014.
Det foreslås på den baggrund i § 2, stk. 2, at loven ikke finder
anvendelse i sager, hvor repatriering finder sted inden lovens
ikrafttræden. I disse sager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Det betyder, at de nye regler vil finde anvendelse for
både aktuelt verserende ansøgninger om støtte
og for sager, som er afgjort, men hvor repatrieringen ikke har
fundet sted. Det betyder, at kommunalbestyrelsen vil være
forpligtet til at genoptage sådanne afgjorte sager med
henblik på behandling efter de nye regler. Der forventes at
være tale om et mindre antal sager. En udlænding, der
er vendt tilbage til hjemlandet eller det tidligere opholdsland
før den 1. marts 2014 som led i repatriering, skal have en
eventuel etableringsydelse udbetalt efter de hidtidige regler,
ligesom vedkommende ikke har adgang til at søge om
genoptagelse af en ansøgning om reintegrationsbistand.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I repatrieringsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 28. august 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | | § 7. . . Stk.
1. . . Stk. 2, nr.
1-3. . . 4)
hjælp til etablering i hjemlandet eller det tidligere
opholdsland med indtil 117.581 kr. pr. person, der er fyldt 18
år, og med indtil 35.860 kr. pr. person, der ikke er fyldt 18
år, Stk.3.
Hjælp til etablering efter stk. 2, nr. 4, udbetales i to
dele, således at der ved tilbagevenden udbetales indtil
17.581 kr. pr. person, der er fyldt 18 år, og indtil 5.860
kr. pr. person, der ikke er fyldt 18 år. For
udlændinge, der har fortrydelsesret efter
udlændingelovens § 17 a, stk. 1 eller 2, udbetales
den resterende del af hjælp til etablering efter stk. 2, nr.
4, efter fortrydelsesrettens udløb. For andre
udlændinge udbetales den resterende del af hjælp til
etablering 12 måneder efter udrejsen af Danmark. Stk.
4-7. . . Stk. 8. Ved
vurderingen af, om udlændingen har midler til repatriering,
jf. stk. 1, ser kommunalbestyrelsen bort fra formuebeløb
på op til 20.000 kr. for enlige og op til 40.000 kr. for
ægtefæller | | 1. I § 7, stk. 2, nr. 4, ændres
»117.581 kr.« til: »127.517 kr.«, og
»35.860 kr.« ændres til: »38.890
kr.«. | 2. I § 7, stk. 3, 1. pkt., ændres
»17.581 kr.« til: »51.007 kr.«, og
»5.860 kr.« ændres til: »15.556
kr.«. | 3. I § 7, stk. 8, ændres
»formuebeløb på op til 20.000 kr.« til:
»formuebeløb, herunder i form af kapitalpension m.v.,
på op til 50.000 kr.«, og »40.000 kr.«
ændres til: »100.000 kr.«. | | | | | | | § 10. . . Stk.
1-3. . . | | 4. I § 10 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke: »Stk.
4. Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde
efter ansøgning genoptage en ansøgning om
reintegrationsbistand efter stk. 1 eller stk. 3, hvis
ansøgeren tidligere har fået afslag herpå under
henvisning til stk. 1, nr. 1, og den pågældende inden
for 2 år efter udrejsen fra Danmark har mistet eller
fået sit forsørgelsesgrundlag væsentligt
forringet. Ansøgning herom skal indgives senest seks
måneder efter ansøger har mistet eller
væsentligt fået forringet sit
forsørgelsesgrundlag. Ansøgning om genoptagelse
indgives til den kommunalbestyrelse, som tidligere har truffet
afgørelse om afslag på
reintegrationsbistand.« Stk. 4-7 bliver herefter stk. 5-8. 5. I § 10, stk. 6, der bliver stk. 7,
indsættes i 2. pkt. efter "lande": ", der kan inddeles i
landegrupper med sammenlignelige leveomkostninger,". | | | | | § 10. . . Stk.
1-5. . . Stk. 6. Social-, børne- og
integrationsministeren fastsætter størrelsen af
reintegrationsbistanden for udlændinge, der repatrierer.
Bistanden fastsættes i forhold til leveomkostningerne i de
enkelte lande og på grundlag af vurdering af mulighederne for
en vellykket repatriering. Social-, børne- og
integrationsministeren kan fastsætte nærmere regler om
betingelserne for og fremgangsmåden ved udbetaling af
reintegrationsbistand. Stk.
7. . . | | | | | | | § 14. . . Stk. 1. .
. Stk. 2. De
beløb, der er nævnt i § 7, stk. 2, nr. 4, og
§ 7, stk. 3, er fastsat i 2010-niveau og reguleres fra og
med 2011 en gang årligt den 1. januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent. | | | 6. I § 14, stk. 2, ændres
"2010-niveau" til: "2014-niveau", og "2011" ændres til:
"2015". | | | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven træder i kraft den
1. marts 2014. Stk. 2. Loven finder ikke anvendelse i
sager, hvor repatriering finder sted inden lovens
ikrafttræden. I disse sager finder de hidtil gældende
regler anvendelse. |
|