Ændringsforslag stillet den 11.
april 2014
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren:
1)
Efter nr. 16 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
64, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres »og stk.
4« til: »og stk. 4 og 5«.«
[Konsekvensrettelse]
2) Nr.
34 affattes således:
»34. I §
343 i, stk. 1, ændres »§ 64, stk.
1-4« til: »§ 64, stk. 1-5«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 37 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
354 e, stk. 2, ændres »§ 64, stk. 1 og
2« til: »§ 64, stk. 1-3«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
4) Nr. 6
udgår.
[Ændring som følge af
udmelding fra Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at der med lovforslagets § 1, nr. 15,
indføres et nyt stk. 4 i § 64 i lov om finansiel
virksomhed. Med ændringen foreslås en korrektion, der
sikrer, at finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder fortsat vil være omfattet af
oplysningsforpligtelsen i § 64, stk. 5.
Finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder vil ligeledes være omfattet af
det nye stk. 4, der er en præcisering af, at der ved
vurderingen af, om et medlem af ledelsen i en finansiel virksomhed
lever op til kravene til egnethed og hæderlighed i
bestemmelsens stk. 3, nr. 1, 3 og 4, skal lægges vægt
på hensynet til at opretholde tilliden til den finansielle
sektor.
Efter gældende ret skal der ved den
subjektive vurdering efter bestemmelsens stk. 3, nr. 4, i forhold
til en finansiel holdingvirksomhed eller en
forsikringsholdingvirksomhed inddrages hensynet til at sikre
tilliden til den finansielle stabilitet. Med lovforslagets §
1, nr. 15, præciseres det, at hensynet til at sikre tilliden
til den finansielle stabilitet ligeledes skal inddrages i
situationer omfattet af bestemmelsens stk. 3, nr. 1 eller 3, for
hvad angår finansielle virksomheder.
Med den foreslåede ændring vil
hensynet til tilliden til den finansielle stabilitet skulle
inddrages i vurderingen af situationer omfattet af bestemmelsens
stk. 3, nr. 1 og 4, i forhold til finansielle holdingselskaber og
forsikringsholdingvirksomheder ligesom for finansielle
virksomheder.
Bestemmelsens stk. 3, nr. 3, finder ikke
anvendelse på finansielle holdingvirksomheder og
forsikringsholdingvirksomheder, hvorfor hensynet til tilliden til
den finansielle sektor ikke er relevant i disse situationer.
Til nr. 2
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af vedtagelsen af lov nr. 268 af 25. marts 2014, idet
der med denne lov blev foretaget en ændring i § 343 i,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed af henvisningen til §
64, så der henvises til § 64, stk. 1-4, og ikke stk.
1-3. Det er derfor nødvendigt at opdatere lovforslagets
§ 1, nr. 34, i overensstemmelse hermed.
Til nr. 3
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
med § 1, nr. 178, indført en ny bestemmelse som §
354 e i lov om finansiel virksomhed, der pålægger
Finanstilsynet at offentliggøre administrative sanktioner,
der er meddelt i henhold til en række bestemmelser i lov om
finansiel virksomhed, herunder § 64.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
med § 1, nr. 20, indsat et nyt stk. 2 i § 64 i lov om
finansiel virksomhed.
Med ændringsforslaget
præciseres, at Finanstilsynet skal offentliggøre
oplysninger om administrative sanktioner i forbindelse med
overtrædelse af bestemmelserne i § 64, stk. 1-3.
Til nr. 4
Med det foreslåede § 4, nr. 6,
undtages forvaltere af kvalificerede venturekapitalfonde og
forvaltere af europæiske sociale iværksætterfonde
fra lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., under
henvisning til at forvalterne reguleres af henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 345/2013/EU af
17. april 2013 om europæiske venturekapitalfonde og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 346/2013/EU af
17. april 2013 om europæiske sociale
iværksætterfonde.
Den Europæiske Værdipapir- og
Markedstilsynsmyndighed (ESMA) har i forbindelse med et møde
i ESMA's bestyrelse den 19. marts 2014 tilkendegivet, at det er
hensigten, at forvaltere af kvalificerede venturekapitalfonde og
forvaltere af europæiske sociale iværksætterfonde
omfattet af henholdsvis Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 345/2013/EU af 17. april 2013 om europæiske
venturekapitalfonde og Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 346/2013/EU af 17. april 2013 om europæiske
sociale iværksætterfonde skal anses for omfattet af
reglerne om registrerede forvaltere i direktiv 2011/61/EU om
forvaltere af alternative investeringsfonde. Forvaltere af
kvalificerede venturekapitalfonde og forvaltere af europæiske
sociale iværksætterfonde omfattet af henholdsvis
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 345/2013/EU af
17. april 2013 om europæiske venturekapitalfonde og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 346/2013/EU af
17. april 2013 om europæiske sociale
iværksætterfonde skal således anses for
registrerede forvaltere og dermed omfattes af de samme bestemmelser
i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v., som
andre registrerede forvaltere, jf. lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. § 1, stk. 4.
Som følge heraf udgår
forslaget til ændring af § 2 i lov om forvaltere af
alternative investeringsfonde m.v.