Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 3. april 2014
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 44 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar
2014 og var til 1. behandling den 4. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 23. oktober 2013 og den 6.
december 2013 disse udkast til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag
42 og 92. Den 29. januar 2014 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Den 27. februar 2014 afholdt udvalget en
teknisk gennemgang af lovforslaget med deltagelse af erhvervs- og
vækstministeren og embedsmænd fra Erhvervs- og
Vækstministeriet.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra
Finansrådet og Forsikring & Pension.
Erhvervs- og vækstministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 26
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
fodnoten indsættes efter
»nr. L 115, side 1.«: »Ifølge artikel 288
i EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
således udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
[Præcisering i
overensstemmelse med vejledning om notehenvisninger i love og
administrative forskrifter, der gennemfører EU-retsakter,
m.v.]
Til § 1
2)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 64, stk.
5« til: »§ 64, stk. 6«.«
[Konsekvensrettelse]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
1, stk. 15, der bliver stk. 14, udgår »§
90, stk. 2,«.«
[Konsekvensrettelse]
4)
Efter nr. 8 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
13 indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4. Hvis et
realkreditinstitut, der er omdannet til et aktieselskab, og hvor en
fond eller forening oprettet i forbindelse med omdannelsen er
hovedaktionær, udsteder stemmeløse aktier, jf. stk. 3,
finder selskabslovens § 73 om indløsningsret for
minoritetsaktionærer og selskabslovens § 70 om
indløsningsret for hovedaktionæren ikke anvendelse for
disse aktier. Hvis realkreditinstituttet har en eller flere
aktieklasser optaget til handel på et reguleret marked eller
en alternativ markedsplads og en aktiepost overdrages som led i et
overtagelsestilbud, finder 1. pkt. ikke anvendelse.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og
6.«
[Undtagelse fra selskabslovens
minoritetsbeskyttelsesregler for stemmeløse aktier udstedt
af et realkreditinstitut, der er omdannet til et aktieselskab, og
hvor en fond eller forening oprettet i forbindelse med omdannelsen
er hovedaktionær]
5) I
det under nr. 9 foreslåede § 37 a ændres i stk. 2 »3. skadesforsikringsdirektiv og
3. livsforsikringsdirektiv« til: »Rådets direktiv
92/49/EØF af 18. juni 1992 og Rådets direktiv
2002/83/EF af 10. november 1992«.
[Præcisering af forslagets
anvendelsesområde]
6) I
den under nr. 11 foreslåede
ændring af § 64 ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
7) I
nr. 12 ændres i den indledende
tekst »stk. 2« til: »stk. 3«, det
foreslåede nye stykke betegnes stk. 4, i den foreslåede
affattelse af stykket ændres »stk. 2« til:
»stk. 2 og stk. 3«, og den angivne konsekvens affattes
således:
»Stk. 4-6 bliver herefter stk.
5-7.«
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
8) I
nr. 13 ændres i den indledende
tekst »stk. 3« til: »stk. 4«, og
»stk. 4« til: »stk. 5«, det
foreslåede nye stykke betegnes stk. 5, og i den
foreslåede affattelse af stykket ændres »stk. 1
og 2« til: »stk. 1 og 3«, og »stk. 2«
ændres til: »stk. 2 og 3«.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
9)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»04. § 77 a, stk. 10, affattes
således:
»Stk. 10. For
personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, finder stk. 1-7 kun anvendelse på
aftaler om variable løndele, hvis aftalerne om variabel
løn ikke er fastsat i overenskomsten.««
[Korrektion som følge af
ændringsforslag nr. 11]
10) I
det under nr. 14 foreslåede § 77 e udgår i stk. 1 », jf. § 77 a, stk.
7«.
[Lovteknisk korrektion]
11) I
den under nr. 14 foreslåede § 77 e affattes stk. 3 således:
»Stk. 3. For
personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, finder stk. 1 kun anvendelse på
aftaler om variable løndele, hvis aftalerne om variabel
løn ikke er fastsat i overenskomsten.«
[Præcisering af lovforslagets
anvendelsesområde]
12) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 80, stk. 5,
ændres »engagementsforbud« til:
»eksponeringsforbud«.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
13) I
det under nr. 29 foreslåede § 216, stk. 5, ændres i 2. pkt. »skal« til:
»må«, og »realkreditselskabet eller
for« til: »realkreditselskabet eller i«.
[Sproglig justering]
14)
Efter nr. 29 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
343 i, stk. 1, ændres »§ 64, stk.
1-3« til: »§ 64, stk. 1-5«.«
[Konsekvensrettelse]
15) I
den under nr. 30 foreslåede
affattelse af § 343 q, stk. 2,
ændres »i dette kapitel« til: »for
fælles datacentraler i denne lov«.
[Præcisering af lovforslagets
anvendelsesområde]
16) I
den under nr. 31 foreslåede § 343 v ændres i stk. 3 »virksomhedernes hovederhverv,
og« til: »virksomhedernes hovederhverv,«.
[Sproglig justering]
17) I
den under nr. 31 foreslåede § 343 æ ændres
»§§ 345 og 346, § 347, stk. 1, 2 og 5, §
348, stk. 2,« til: »§ 345, stk. 2, 8 og 12, §
346, § 347, stk. 1, 2 og 5,«.
[Præcisering af lovforslagets
anvendelsesområde]
18) I
nr. 32 ændres i den indledende
tekst »stk. 5« til: »stk. 6«.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
19) Nr.
34 affattes således:
»34. I §
360, stk. 1, indsættes efter »tillagt«:
»forventede«, og »underlagt« ændres
til: »omfattet af«.«
[Præcisering]
20) Nr.
35 udgår.
[Lovteknisk korrektion]
21) I
den under nr. 36 foreslåede
affattelse af § 361, stk. 1,
ændres i nr. 8
»Værdipapircentralen A/S« til: »VP
Securities A/S«.
[Korrektion]
22) I
den under nr. 36 foreslåede
affattelse af § 361, stk. 1,
ændres i nr. 26
»§§ 18 og 19« til: »§
18«.
[Ændring af
paragrafhenvisning, som konsekvens af at lov nr. 597 af 12. juni
2013 om investeringsforeninger m.v. ophæver § 19 i den
gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013]
23) I
den under nr. 36 foreslåede
affattelse af § 361, stk. 1,
ændres i nr. 27
»§§ 18-21« til: »§§ 18, 20 og
21«.
[Ændring af
paragrafhenvisning, som konsekvens af at lov nr. 597 af 12. juni
2013 om investeringsforeninger m.v. ophæver § 19 i den
gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013]
24)
Efter nr. 37 indsættes som nye numre:
»06. § 361, stk. 1, nr. 26, affattes
således:
»26)
Udenlandske investeringsinstitutter omfattet af § 27 i lov om
investeringsforeninger m.v. betaler 8.000 kr.«
07. § 361,
stk. 1, nr. 27, affattes således:
»27) For hver
meddelelse, anmeldelse eller ansøgning om
grænseoverskridende markedsføring af andele i
investeringsinstitutter, jf. §§ 27 og 28 i lov om
investeringsforeninger m.v., betales 2.500 kr.««
[Ændring af
paragrafhenvisninger som konsekvens af ikrafttrædelsen af lov
nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v.]
25) I
den under nr. 41 foreslåede
ændring af § 372, stk. 1,
ændres »i medfør af loven« til: »om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber«.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
26) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
373, stk. 1, ændres »§ 10, stk. 1-4«
til: »§ 10, stk. 1, 2, 5 og 6«, og »§
64, stk. 4« ændres til: »§ 64, stk.
5«.«
[Korrektion]
Til § 2
27) I
nr. 21 ændres i den indledende
tekst »Efter § 84 h« til: »Efter § 84
i«, og den foreslåede nye paragraf betegnes § 84
j.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
28) Nr.
24 affattes således:
»24. I §
93, stk.1, ændres »§ 9, stk. 3« til:
»§ 9, stk. 4«, og efter »og stk. 3, 3.-7.
pkt.,« indsættes »samt artikel 42 i Kommissionens
forordning (EU) nr. 1031/2010 af 12. november 2010 om det
tidsmæssige og administrative forløb af auktioner over
kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med
sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i
Fællesskabet«.«
[Konsekvensrettelse]
29) I
det under nr. 26 foreslåede § 94, stk. 2, udgår »samt
overtrædelse af artikel 41«.
[Korrektion]
Til § 4
30) I
den under nr. 10 foreslåede § 5 a udgår i stk. 1 »endvidere«.
[Sproglig korrektion]
31) I
nr. 27 ændres i den indledende
tekst »Efter § 172« til: »Efter § 172
a«, og den foreslåede nye paragraf betegnes § 172
b.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
32) Nr.
29 affattes således:
»29. I §
190, stk. 1, udgår »og stk. 5,«,
»§ 13, stk. 3« ændres til: »§ 13,
stk. 4«, og »§§ 43, 45 og 50-53,«
ændres til: »§§ 43 og 45, § 46, stk. 6,
jf. § 13, stk. 3, §§ 50-53,«.«
[Konsekvensrettelse]
33)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»01. § 197, nr. 5 og 8, ophæves.«
[Korrektion - konsekvens af
ændringsforslag nr. 39 vedr. § 22]
Til § 8
34)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
107, stk. 2, ændres »§ 18, stk. 3«
til: »§ 18, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 9
35)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
190, stk. 1, ændres »§ 57, stk. 3«
til: »§ 57, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 10
36) I
nr. 2 ændres i den indledende
tekst »Efter § 66 e« til: »Efter § 66
f«, og den foreslåede nye paragraf betegnes § 66
g.
[Konsekvens af lov nr. 268 af 25.
marts 2014]
Til § 12
37)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 2, ændres »§ 4, stk. 2, nr. 1 og 3,
og stk. 3« til: »§ 4, stk. 2, nr. 1 og 3, og stk.
4«.«
[Konsekvensrettelse]
38)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
22, stk. 2, ændres »§ 4, stk. 3« til:
»§ 4, stk. 4«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 22
39)
Paragraffen udgår.
[Konsekvensrettelse]
Til § 23
40) I
stk. 1 ændres »den 1. april
2014« til: »den 15. maj 2014«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttræden]
41) I
stk. 2 ændres »§ 1,
nr. 37, § 1, nr. 38, og § 2, nr. 3« til:
»§ 1, nr. 37 og 38«.
[Konsekvensrettelse foranlediget af
udskydelsen af lovens ikrafttræden]
42) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 1, nr. «: »06, 07 og«.
[Ændring af
ikrafttrædelsesbestemmelsen som følge af
ændringerne foreslået under ændringsforslag nr.
24]
43) Stk.
6 affattes således:
»Stk. 6. § 1,
nr. 29, finder anvendelse fra og med førstkommende
ordinære valg af bestyrelsesmedlemmer efter lovens
ikrafttræden.«
[Korrektion]
Til § 24
44) I
stk. 2 ændres »19, 21 og
22« til: »19 og 21«.
[Konsekvensrettelse foranlediget af
ændringsforslag nr. 39]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter Justitsministeriets vejledning nr. 20
af 28. februar 2011 om notehenvisninger i love og administrative
forskrifter, der gennemfører EU-retsakter m.v. bør
der i de tilfælde, hvor det af praktiske årsager er
hensigtsmæssigt at gengive bestemmelser fra en forordning i
nationale regler, anvendes en i vejledningen foreslået
formulering, hvormed det tydeliggøres, at bestemmelserne
stammer fra en forordning, og at gengivelsen alene er begrundet i
praktiske hensyn. Med ændringsforslaget foreslås en
tilføjelse til lovens fodnote, som bringer fodnoten i
overensstemmelse med den nævnte vejledning.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som følge af, at der med L 119
indsættes et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel
virksomhed, og at der sideløbende ved lov nr. 268 af 2014
med ikrafttræden den 31. marts 2014 i samme bestemmelse
indsættes et nyt stk. 1 og 2 i stedet for stk. 1. Det vil
fremadrettet være § 64, stk. 6, der finder anvendelse
for finansielle holdingvirksomheder, og henvisningen til § 64
i § 1, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed skal derfor
korrigeres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Da lovforslagets § 1, nr. 21, bl.a.
ophæver § 90, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed,
skal henvisningen til denne bestemmelse i lov om finansiel
virksomhed § 1, stk. 15, der med lovforslaget bliver stk. 14,
udgå. Ændringsforslaget gennemfører denne
korrektion.
Til nr. 4
Med ændringen af lov om finansiel
virksomhed ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 (L133) er der givet
mulighed for, at fonds- og foreningsejede realkreditinstitutter kan
udstede stemmeløse aktier, jf. § 13, stk. 3. På
den baggrund kan realkreditinstitutter, der er omdannet til
aktieselskaber, og hvor en fond eller forening oprettet i
forbindelse med omdannelsen er hovedaktionær, i
vedtægterne foretage en deling af instituttets aktiekapital i
aktieklasser med og uden stemmeret (stemmebærende og
stemmeløse aktier).
Udstedelsen af stemmeløse aktier kan
ske i forbindelse med en konvertering af hybridkapital, hvor den
nye kapitalkravsforordning stiller krav om adgang til konvertering
eller nedskrivning, jf. forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni
2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber (CRR) artikel 52, stk. 1, litra n. Udstedelse
kan også ske direkte til investorer f.eks. med henblik
på at styrke realkreditinstituttets kapitalforhold.
I praksis vil der kunne være en
udfordring med at udstede stemmeløse aktier efter § 13,
stk. 3, for de omfattede realkreditinstitutter, idet selskabslovens
§ 73 om minoritetsaktionærbeskyttelse finder anvendelse.
Hvis majoritetsaktionæren (fonden eller foreningen) ejer mere
end 90 pct. af kapitalandelene i et realkreditinstitut og har en
tilsvarende del af stemmerne, vil hver enkelt af instituttets
minoritetsaktionærer således kunne fordre sig
indløst af majoritetsaktionæren.
En sådan indløsning vil
bevirke et tab af kapital på konsolideret niveau, idet fonden
eller foreningen som hovedaktionær skal indløse
mindretalsaktionæren, og det vil derved modvirke
formålet med adgangen til at udstede stemmeløse
aktier. Derudover er der en risiko for, at tilstedeværelse af
mulighed for minoritetsindløsning kan så tvivl om,
hvorvidt kapitalandele hos minoritetsaktionærer kan medregnes
som egentlig kernekapital i instituttet.
Baggrunden for ændringsforslaget er
således at sikre, at § 13, stk. 3, også fungerer i
en situation, hvor der er minoritetsaktionærer.
Modstykket til selskabslovens § 73 om
minoritetsaktionærers indløsningsret er selskabslovens
§ 70, der omhandler minoritetsaktionærens
indløsningspligt eller majoritetsaktionærens
indløsningsret. Det følger af § 70 i
selskabsloven, at såfremt en kapitalejer ejer mere end 9/10
af kapitalandelene i et kapitalselskab og ligeledes ejer en
tilsvarende del af stemmerne, kan den pågældende
majoritetsaktionær bestemme, at de øvrige kapitalejere
i kapitalselskabet skal lade deres kapitalandele indløse af
den pågældende majoritetsaktionær.
Da der er en sammenhæng mellem
selskabslovens § 70 og § 73, foreslås det i
bestemmelsen, at heller ikke selskabslovens § 70 om
majoritetsaktionærens indløsningsret finder anvendelse
for de såvel direkte udstedte stemmeløse aktier som
konverteringsafledte stemmeløse aktier.
Efter den foreslåede bestemmelse er
det stemmeløse aktier, som udstedes af et
realkreditinstitut, der er omdannet til et aktieselskab, og hvor en
fond eller forening oprettet i forbindelse med omdannelsen er
hovedaktionær, der er undtaget fra selskabslovens § 70
og § 73. Undtagelsen vil således følge de
stemmeløse aktier ved overdragelse af aktierne.
Den foreslåede bestemmelse er en
lovbestemt undtagelse til selskabslovens § 70 og § 73.
Det er således ikke nødvendigt for instituttet at
fastsætte bestemmelser herom i vedtægterne.
Efter værdipapirhandelslovens kapitel
8 er der fastsat særlige regler ved overtagelsestilbud, hvor
der overdrages en aktiepost i et selskab, der har en eller flere
aktieklasser optaget til handel på et reguleret marked eller
en alternativ markedsplads. I disse situationer er selskabslovens
§ 70 og § 73 direktivbundne, jf. direktiv (EU) 2004/25 om
overtagelsestilbud. I et tilfælde, hvor et omfattet fonds-
eller foreningsejet realkreditinstitut udsteder stemmeløse
aktier, hvor en eller flere af instituttets aktieklasser optages
til handel på et reguleret marked eller en alternativ
markedsplads, og hvor disse overdrages som led i et
overtagelsestilbud efter værdipapirhandelslovens kapitel 8,
vil selskabslovens § 70 og § 73 finde anvendelse på
stemmeløse aktier.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
en mindre præcisering, der skal tydeliggøre, hvilke
direktiver der henvises til i forslaget til ny § 37 a i lov om
finansiel virksomhed. Det fremgår af bemærkningerne til
det fremsatte lovforslag, at der med 3. skadesforsikringsdirektiv
og 3. livsforsikringsdirektiv henvises til henholdsvis Rådets
direktiv 92/49/EØF af 18. juni 1992 om samordning af love og
administrative bestemmelser vedrørende direkte
forsikringsvirksomhed bortset fra livsforsikring og om
ændring af direktiv 73/239/EØF og 88/357/EØF
(tredje skadesforsikringsdirektiv) og Rådets direktiv
92/96/EØF af 10. november 1992 om samordning af love og
administrative bestemmelser vedrørende direkte
livsforsikringsvirksomhed og om ændring af direktiv
79/267/EØF og 90/619/EØF (tredje
livsforsikringsdirektiv). Rådets direktiv 92/96/EØF er
ophævet ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/83/EF af 5. november 2002 om livsforsikring, og den relevante
regulering fra Rådets direktiv 92/96/EØF er
videreført heri, hvorfor der i stedet henvises til dette
direktiv.
Til nr. 6
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Med ændringsforslaget foreslås
en korrektion, der er en konsekvens af vedtagelsen af lov nr. 268
af 25. marts 2014, hvorved der blev indsat et nyt stykke i §
64 i lov om finansiel virksomhed. Ændringsforslaget skal
således sikre, at det er det rigtige punktum, der
ophæves, og forslaget indebærer alene, at henvisningen
til stk. 2 ændres til stk. 3.
Til nr. 7
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel virksomhed.
Ændringsforslaget skal sikre, at der henvises til de rigtige
stykker.
Til nr. 8
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel virksomhed.
Ændringsforslaget skal sikre, at der henvises til de rigtige
stykker.
Til nr. 9
Med ændringsforslaget foreslås
det at foretage en sproglig præcisering af den gældende
§ 77 a, stk. 10, i lov om finansiel virksomhed.
Den ved lovforslaget foreslåede
formulering af § 77 e, stk. 3, er identisk med bestemmelsen i
§ 77 a, stk. 10, i den gældende lov om finansiel
virksomhed, da det er det samme, som skal gælde i forhold til
den foreslåede regulering om variabel aflønning i
§ 77 e, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed.
Da formuleringen af den gældende
§ 77 a, stk. 10, i lov om finansiel virksomhed og dermed det
foreslåede § 77 e, stk. 3, imidlertid kan give anledning
til fortolkningstvivl, foreslås der en ændret
formulering. Der er alene tale om en sproglig korrektion, og der
tilsigtes således ingen realitetsændringer med
ændringsforslaget, hverken i forhold til det foreslåede
§ 77 e, stk. 3, eller det gældende § 77 a, stk.
10.
Til nr. 10
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 bliver
definitionen af begrebet variable løndele flyttet fra §
77 a, stk. 7, i lov om finansiel virksomhed til lovens § 5,
stk. 1, nr. 42. Det foreslås at lade henvisningen i
lovforslagets § 1, nr. 14, til, hvor i loven definitionen af
variable løndele forefindes, udgå.
Til nr. 11
Med ændringsforslaget foreslås
det at foretage en sproglig præcisering af det
foreslåede § 77 e, stk. 3, i lov om finansiel
virksomhed, jf. lovforslagets § 1, nr. 14.
Den ved lovforslaget foreslåede
formulering af § 77 e, stk. 3, er identisk med bestemmelsen i
§ 77 a, stk. 10, i den gældende lov om finansiel
virksomhed, da det er det samme, som skal gælde i forhold til
den foreslåede regulering om variabel aflønning i
§ 77 e, stk. 1 og 2, i lov om finansiel virksomhed.
Da formuleringen imidlertid kan give
anledning til fortolkningstvivl, foreslås der en ændret
formulering. Der er alene tale om en sproglig korrektion, og der
tilsigtes således ingen realitetsændringer med
ændringsforslaget, hverken i forhold til det foreslåede
§ 77 e, stk. 3, eller det gældende § 77 a, stk.
10.
Til nr. 12
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014
ændres brugen i lov om finansiel virksomhed af ordet
»engagement« til »eksponering«. Den
foreslåede nyaffattelse af § 80, stk. 5, skal opdateres
i overensstemmelse hermed. Der er alene tale om en sproglig
tilpasning, og der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring
af definitionen af, hvad der forstås ved
»engagement«.
Til nr. 13
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig justering, hvor »skal« foreslås
ændret til »må« og »for«
foreslås ændret til »i«. Hensigten med
ændringsforslaget er at tydeliggøre rækkevidden
af den foreslåede bestemmelse, og der er ikke tilsigtet
materielle ændringer.
Til nr. 14
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som følge af at der med L 119
indsættes et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel
virksomhed, og at der sideløbende ved lov nr. 268 af 25.
marts 2014 med ikrafttræden den 31. marts 2014 i samme
bestemmelse indsættes et nyt stk. 1 og 2 i stedet for stk. 1.
Det vil fremadrettet være stk. 1-5, der finder anvendelse for
investeringsrådgivere, og henvisningen til § 64 i §
343 i i lov om finansiel virksomhed skal derfor korrigeres i
overensstemmelse hermed.
Til nr. 15
Med ændringsforslaget foreslås
en præcisering, der tydeliggør bestemmelsens
anvendelsesområde og skaber bedre overensstemmelse med
bemærkningerne til den foreslåede ændring af
§ 343 q, stk. 2, da det fremgår heraf, at »med
forslaget vil alle datacentraler, der udfører
væsentlig it-drift og it-udvikling for den fælles
betalingsinfrastruktur, være omfattet af regler svarende til
de fælles datacentraler.« Den foreslåede
præcisering medfører, at det er fuldstændig
klart, at Finanstilsynet med lovforslaget kan føre tilsyn
med datacentraler omfattet af § 343 q, stk. 2, svarende til
tilsynet med fælles datacentraler, f.eks. i henhold til
reglerne i kapitel 21 om generelle regler om tilsyn i lov om
finansiel virksomhed.
Til nr. 16
Der foreslås en sproglig korrektion.
Der er tale om at slette et »og« i det foreslåede
§ 343 v, stk. 3, da ordet er overflødigt.
Til nr. 17
Det foreslås at ændre det
foreslåede § 343 æ, der omhandler, hvilke
bestemmelser i lov om finansiel virksomhed finder anvendelse for
CO2-kvotebydere. Det foreslås
således, at CO2-kvotebydere
alene skal være omfattet af § 345, stk. 2, 8 og 12, og
dermed ikke de stykker i § 345, der omhandler
sammensætning og udpegning af medlemmer til Det Finansielle
Råd m.v., da disse ikke er af relevans for CO2-kvotebydere.
Ligeledes foreslås det, at §
348, stk. 2, ikke skal finde anvendelse for CO2-kvotebydere, som følge af at
CO2-kvotebydere ikke er omfattet af
lovens §§ 43, 57 og 72, hvortil der henvises i §
348, stk. 2.
Den foreslåede ændring
indebærer alene en ordensmæssig præcisering, og
Det Finansielle Råd vil eksempelvis fortsat have kompetence
til at behandle sager vedrørende CO2-kvotebydere.
Til nr. 18
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt stykke i § 351 i lov om finansiel virksomhed.
Ændringsforslaget indebærer alene, at henvisningen til
stk. 5 ændres til stk. 6.
Til nr. 19
Med ændringsforslaget foreslås
en præcisering, der med tilføjelsen af ordet
»forventede« skal tydeliggøre, at formålet
med den foreslåede ændring af § 360, stk. 1, i lov
om finansiel virksomhed er, at det er de budgetterede forventninger
til udgifter til advokater i det pågældende år,
som bliver afgørende for reguleringen af afgifterne samme
år. Der er alene tale om en præcisering i lovteksten,
og der tilsigtes ingen realitetsændringer i forhold til det
med lovforslagets § 1, nr. 34, fremsatte forslag. For
nærmere om baggrunden for dette forslag henvises derfor til
bemærkningerne hertil i lovforslaget.
Til nr. 20
Det foreslås at lade lovforslaget
§ 1, nr. 35, udgå, da ændringen allerede er
foretaget ved § 197, nr. 4, i lov nr. 598 af 12. juni 2013 om
forvaltere af alternative investeringsfonde.
Til nr. 21
Da Værdipapircentralen A/S har
skiftet navn til VP Securities A/S, foreslås det at
ændre omtalen af selskabet i overensstemmelse hermed.
Til nr. 22
Med ændringsforslaget foreslås
det at rette henvisningerne til lov om investeringsforeninger m.v.
i § 361, stk. 1, nr. 26. Ændringen er nødvendig,
da lov nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v. med
virkning fra 22. juli 2013 har ophævet § 19 i den
gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013. Henvisningen
til § 19 skal derfor udgå.
Til nr. 23
Med ændringsforslaget foreslås
det at rette henvisningerne til lov om investeringsforeninger m.v.
i § 361, stk. 1, nr. 27. Ændringen er nødvendig,
da lov nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v. med
virkning fra den 22. juli 2013 har ophævet § 19 i den
gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013. Henvisningen
til § 19 skal derfor udgå.
Til nr. 24
Med ændringsforslaget foreslås
det at foretage en konsekvensrettelse af henvisningerne til lov om
investeringsforeninger m.v. i § 361, stk. 1, nr. 26 og 27, som
følge af lov nr. 597 af 12. juni 2013 om
investeringsforeninger m.v., der i hovedsagen træder i kraft
den 22. juli 2014. Herved ophæves den gældende lov om
investeringsforeninger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 333
af 20. marts 2013.
Henvisningerne til bestemmelser i den
gældende lov om investeringsforeninger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 333 af 20. marts 2013, ændres
således med forslaget til de tilsvarende bestemmelser i lov
nr. 597 af 12. juni 2013 om investeringsforeninger m.v.
Det foreslås, at § 1, nr. 05 og
06, træder i kraft den 22. juli 2014, jf. nedenfor under
forslaget til ændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen i
lovforslagets § 23.
Til nr. 25
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Lov nr. 268 af 25. marts 2014 ændrede
også ved affattelsen af § 372, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed, hvorfor forslaget til ændring af
bestemmelsen i L 119 skal opdateres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 26
Med ændringsforslaget foreslås
en korrektion, idet § 10, stk. 1, fejlagtigt ikke er
nævnt i opremsningen i forbindelse med ændringen af
§ 373, stk. 1.
§ 10, stk. 1, har hidtil været
omfattet af § 373, stk. 1, og det er ikke hensigten at
ændre dette. Henvisningen til § 10, stk. 1,
foreslås derfor indsat på ny.
Med ændringsforslaget foreslås
endvidere en konsekvensrettelse, som følge af at der med L
119 indsættes et nyt stykke i § 64 i lov om finansiel
virksomhed, og at der sideløbende ved lov nr. 268 af 25.
marts 2014 med ikrafttræden 31. marts 2014 i samme
bestemmelse indsættes et nyt stykke 1 og 2 i stedet for stk.
1. Det vil fremadrettet være § 64, stk. 5, der skal
være strafbelagt med bøde, og henvisningen til §
64 i § 373, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed skal derfor
korrigeres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 27
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt § 84 i i lov om værdipapirhandel m.v.,
hvorfor det i L 119 foreslåede § 84 i foreslås
ændret til § 84 j.
Til nr. 28
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 er
henvisningen i § 93, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed til
»og stk. 2, 1.-7. pkt.« ændret til »og stk.
3, 3-7. pkt.« Med ændringsforslaget korrigeres den i L
199 foreslåede ændring af § 93, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed i overensstemmelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås
endvidere en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget
i lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 9 i lov om værdipapirhandel m.v. Bestemmelsens
nuværende stk. 3 og 4 bliver herefter til stk. 4 og 5. Det
vil derfor fremadrettet være § 9, stk. 4, der skal
være strafbelagt med bøde, og henvisningen til §
9 i § 93, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v. skal
derfor korrigeres, så der henvises til stk. 4 i stedet for
stk. 3.
Til nr. 29
Med ændringsforslaget foreslås
det at korrigere en fejl i lovforslaget, da artikel 41 i
Kommissionens forordning 1031/2010 af 12. november 2010 om det
tidsmæssige og administrative forløb af auktioner over
kvoter for drivhusgasemissioner og andre aspekter i forbindelse med
sådanne auktioner i medfør af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/87/EF om en ordning for handel med
kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet er nævnt
to gange i det fremsatte forslag til nyt stykke i § 94 i lov
om værdipapirhandel m.v.
Til nr. 30
Med ændringsforslaget foreslås
en sproglig korrektion, idet ordet »endvidere«
bør udgå.
Til nr. 31
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt § 172 a i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde, hvorfor det i L 119 foreslåede § 172
a foreslås ændret til § 172 b.
Til nr. 32
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 13 i lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.
Bestemmelsens nuværende stk. 3 bliver herefter til stk. 4.
Det vil derfor fremadrettet være § 13, stk. 4, der skal
være strafbelagt med bøde, og henvisningen til §
13 i § 190, stk. 1, i lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v. skal derfor korrigeres, så der
henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.
Til nr. 33
Forslaget hænger sammen med
ændringsforslag nr. 41, hvorved det foreslås at lade
lovforslagets § 22 udgå. Med ændringsforslaget
foreslås en lovteknisk korrektion, idet den ændring,
der foreslås foretaget med lovforslagets § 22, i stedet
foretages med lovforslagets § 4. Der er alene tale om at
flytte en bestemmelse i lovforslaget.
Til nr. 34
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 18 i lov om betalingstjenester og elektroniske penge.
Bestemmelsens nuværende stk. 3 bliver herefter til stk. 4.
Det vil derfor fremadrettet være § 18, stk. 4, der skal
være strafbelagt med bøde, og henvisningen til §
18 i § 107, stk. 2, i lov om betalingstjenester og
elektroniske penge skal derfor korrigeres, så der henvises
til stk. 4 i stedet for stk. 3.
Til nr. 35
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 57 i lov om investeringsforeninger m.v. Bestemmelsens
nuværende stk. 3 bliver herefter til stk. 4. Det vil derfor
fremadrettet være § 57, stk. 4, der skal være
strafbelagt med bøde og henvisningen til § 57 i §
190, stk. 1, i lov om investeringsforeninger m.v. skal derfor
korrigeres, så der henvises til stk. 4 i stedet for stk.
3.
Til nr. 36
Den 31. marts 2014 trådte lov nr. 268
af 25. marts 2014 om ændring af lov om finansiel virksomhed
og forskellige andre love i kraft. Denne lov indeholder
ændringer til lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om forvaltere af alternative
investeringsfonde m.v., og lov om tilsyn med firmapensionskasser,
som nødvendiggør konsekvensrettelser i L 119.
Ved lov nr. 268 af 25. marts 2014 blev der
indsat et nyt § 66 f i lov om tilsyn med firmapensionskasser,
hvorfor det i L 119 foreslåede § 66 f foreslås
ændret til § 66 g.
Til nr. 37
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 4 i lov om pantebrevsselskaber. Bestemmelsens
nuværende stk. 3 bliver herefter til stk. 4. Det vil derfor
fremadrettet være § 4, stk. 4, der skal finde anvendelse
på den ansvarlige for pantebrevshandel, og henvisningen til
§ 4 i § 5, stk. 2, i lov om pantebrevsselskaber skal
derfor korrigeres, så der henvises til stk. 4 i stedet for
stk. 3.
Til nr. 38
Med ændringsforslaget foreslås
en konsekvensrettelse, som ved en fejl ikke er foretaget i
lovforslaget. Med lovforslaget indsættes et nyt stk. 3 i
§ 4 i lov om pantebrevsselskaber. Bestemmelsens
nuværende stk. 3 bliver herefter til stk. 4. Det vil derfor
fremadrettet være § 4, stk. 4, der skal være
strafbelagt med bøde, og henvisningen til § 4 i §
22, stk. 2, i lov om pantebrevsselskaber skal derfor korrigeres,
så der henvises til stk. 4 i stedet for stk. 3.
Til nr. 39
Med ændringsforslaget foreslås
en lovteknisk korrektion, idet den ændring, der
foreslås foretaget med lovforslagets § 22, i stedet
foretages med lovforslagets § 4. Der er alene tale om at
flytte en bestemmelse i lovforslaget, der rettelig hører
hjemme i lovforslagets § 4.
Til nr. 40
Det foreslås at udskyde lovens
ikrafttræden fra den 1. april 2014 til den 15. maj 2014.
Udskydelsen skyldes et ønske fra Folketinget om bedre tid
til behandling af lovforslaget.
Til nr. 41
Ændringsforslaget er foranlediget af
udskydelsen af lovens ikrafttræden. Den ændring af
§ 7, stk. 4, i lov om værdipapirhandel m.v., som
foreslås foretaget ved lovforslagets § 2, nr. 3, ventes
således at træde i kraft via bekendtgørelse i
løbet af april 2014.
Til nr. 42
Der foreslås en
konsekvensændring som følge af forslaget om
indsættelse af nyt nr. 06 og 07 i lovforslagets § 1 om
ændring af § 361, stk. 1, nr. 26 og 27, i lov om
finansiel virksomhed. De foreslåede ændringer i §
1, nr. 06 og 07, jf. dette ændringsforslags § 1, nr. 24,
er konsekvenser af ikrafttrædelsen af lov nr. 597 af 12. juni
2013 om investeringsforeninger m.v. den 22. juli 2014.
Ikrafttrædelsesdatoen for § 1, nr. 06 og 07, skal derfor
tilsvarende være den 22. juli 2014.
Til nr. 43
Der foreslås en ændring af
overgangsbestemmelsen vedrørende lovforslagets § 1, nr.
29. Ændringsforslaget indebærer, at bestemmelsen
først får virkning fra det førstkommende valg
til bestyrelsen efter lovens ikrafttræden. Den ved
lovforslaget foreslåede formulering ville kunne
medføre indgreb i bestyrelsens sammensætning midt i
den periode, bestyrelsen er valgt for, hvilket ikke har været
hensigten.
Til nr. 44
Det foreslås at fjerne henvisningen
til lovforslagets § 22, da dette udgår med
ændringsforslag nr. 41. Der er dermed tale om en
konsekvensrettelse.
Benny Engelbrecht (S) Poul
Andersen (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)
fmd. Peder Christensen (S) Ole
Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV)
Steen Gade (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V) Flemming Damgaard
Larsen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 119
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 3/2-14 fra Forsikring &
Pension | 4 | Meddelelse om tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Henvendelse af 7/3-14 fra Forsikring &
Pension | 7 | Henvendelse af 20/3-14 fra Forsikring
& Pension | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 27/3-14 fra
Finansrådet | 10 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren | 11 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 119
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/2-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om man på de enkelte
områder, som lovforslaget omhandler, på nogen
måde overimplementerer i forhold til forpligtelser efter
EU-lovgivningen og/eller indfører strengere regler end i
landene omkring os, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om hvert enkelt element i
lovforslaget foreslås indført alene på et
nationalt initiativ, eller om det er baseret på
EU-direktiver/-regler, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om de foreslåede
ændringer vedrørende rådgivning og salg af
finansielle tilbud vil kunne virke forhindrende eller
begrænsende på virksomhedernes konkurrence- og
udbudsmuligheder, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm., om de foreslåede
ændringer af aflønningsformer risikerer at
begrænse Danmarks muligheder for rekruttering af
dygtige/højt uddannede medarbejdere, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren finder det rimeligt og
rigtigt ud fra retssikkerhedsmæssige betragtninger alene med
henblik på tilvejebringelse af fornødne
efterforskningsmuligheder i form af teleaflytning at hæve
strafferammen til mindst 6 år, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil sikre, at det ikke
kun bliver muligt at anvende én regnemetode, når
pensionsselskaberne skal beregne omvalgsbonus, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
den bekendtgørelse, som Finanstilsynet skal udarbejde, ikke
kommer til at medføre, at én bestemt beregningsmetode
»ophæves til lov«, således at det sikres,
at pensionsselskaberne fortsat kan anvende også andre
rimelige regnemetoder, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
den definition af omvalg, som er omfattet af lovforslaget, ikke
kommer til at indebære en tilsidesættelse af allerede
indgåede aftaler, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/3-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
20/3-14 fra Forsikring & Pension, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om det ud fra en
samfundsmæssig betragtning er ønskeligt, at
pensionsordninger med høje garantier omlægges til
pensioner med lavere, betingede garantier eller ingen garantier,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvilken betydning det har for
beregningen af den økonomiske værdi af en
pensionsordning efter lovforslaget, om en garanti er betinget eller
ubetinget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm., om et pensionsselskab skal undlade
at tilbyde sine kunder omvalg, hvis selskabets beregninger efter
den eneste tilladte metode viser, at de kunder, der ikke
vælger om, ikke stilles rimeligt, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor mange pensionsselskaber
ministeren forventer der vil skulle ændre deres
beregningsmetode, hvis lovforslaget vedtages, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om Finanstilsynet ikke var bekendt
med de metoder, selskaberne beregnede omvalgsbonus efter før
efteråret 2013, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om Finanstilsynet har haft behov for
at gribe ind over for de metoder, som selskaberne har anvendt, frem
til lovforslaget blev sendt i høring, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren mener, at der kun
findes én rimelig regnemetode for omvalgsbonus, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren kan garantere, at den
foreslåede regnemetode også er rimelig over for de
tilbageværende kunder, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvilke principper der ligger bag
den såkaldte gennemsnitsmetode, og hvilke der ligger bag den
individuelle metode, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm., om der ved sammenligning af de to
mest brugte beregningsmetoder i markedet er én af disse, der
giver alle kunder mere og ingen kunder mindre end den anden metode,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm. om, hvordan to kolleger, der har
været ansat lige længe til samme løn, og som har
indbetalt samme præmie til en pensionsordning, vil være
stillet i forhold til omvalgsbonus efter forslagets regnemetode,
hvis den ene kollega går på deltid 1 måned
før tilbud om omvalg, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvordan omvalgsbonussen
påvirkes af ændringer i rentekurven eller
ændringer i Finanstilsynets levetidsbenchmark, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm., om det er mest rimeligt at blive
behandlet som de andre kunder i ens egen pensionsordning eller som
kunder, der har indgået aftale med andre pensionsselskaber,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
27/3-14 fra Finansrådet, til erhverv- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|