Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 19. marts 2014
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. januar
2014 og var til 1. behandling den 6. februar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 18. november 2013 dette
udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 66. Den 29. januar
2014 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 4
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 7
affattes således:
»7. I §
3 indsættes efter
»fjernkølingsvirksomhed«: »efter §
2«, efter »fjernkøling« indsættes:
», jf. dog stk. 2«, og som stk.
2 indsættes:
»Stk. 2. Hvis en
kommune udøver fjernkølingsvirksomhed som nævnt
i § 2, stk. 1, nr. 3, i lov om varmeforsyning, skal dette ske
på kommercielle vilkår. Tilsvarende gælder for en
kommunes udøvelse af netvirksomhed til udnyttelse af
køling fra fjernkølingsvirksomhed som nævnt i
§ 2, stk. 1, nr. 3, i lov om varmeforsyning.««
[Ved anvendelse af en varmepumpe
til kombineret produktion af varme og køling skal der
fortsat ikke ske selskabsmæssig adskillelse, hvis udnyttelse
af køling fra varmepumpen kræver etablering af
fjernkølingsnet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter gældende ret skal varme og
køling holdes selskabsmæssigt adskilt fra hinanden.
Det følger generelt af varmeforsyningslovens prisregulering,
og for kommunale virksomheder er dette udtrykkeligt reguleret i
§ 3 i lov om kommunal fjernkøling. En
selskabsmæssig adskillelse er administrativt og
økonomisk bebyrdende.
Der er synergigevinster ved at producere
varme og køling på samme fysiske anlæg. For at
fremme udnyttelse af disse synergier, er der i lovforslaget lagt op
til, at der fremover ikke skal ske en selskabsmæssig
adskillelse af varme og køling, hvis de to ydelser
produceres på en varmepumpe til kombineret produktion af
varme og køling. Til dette formål foreslås det i
lovforslagets § 4, nr. 7, at indsætte et stk. 2 i §
3 i lov om kommunal fjernkøling, som undtager varmepumper
til kombineret produktion af varme og køling fra kravet om
selskabsmæssig adskillelse. Den foreslåede undtagelse
gælder efter ordlyden kun varmepumpen. Hvis der etableres en
fjernkølingsledning til udnyttelse af køling fra
varmepumpen, skal denne ledning således alligevel holdes
selskabsmæssigt adskilt. Det har ikke været
hensigten.
Formålet med ændringsforslaget
er at sikre, at der fortsat ikke skal ske en selskabsmæssig
adskillelse af virksomhedens varme- og kølingsaktiviteter,
hvis der etableres fjernkølingsnet til udnyttelse af
køling fra varmepumpen. Ideen med fjernkøling er
netop, at der leveres køling til flere bygninger via et
ledningsnet. Derfor skal det også i dette tilfælde
være muligt at udøve varme- og
kølingsaktiviteterne i ét selskab.
Det vil i disse varme-/køleselskaber
fortsat være krævet, at der sker en
regnskabsmæssig adskillelse af varme og køling, og et
fjernkølingsnet betragtes som en særomkostning til
kølingsdelen.
Poul Andersen (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Karsten Hønge (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane
Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)
Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen
(DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth
(KF) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 121
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 5 | 2. udkast til betænkning |
|