Skriftlig fremsættelse (29. januar
2014)
Klima-, energi- og bygningsministeren
(Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af besparelser i energiforbruget, lov om varmeforsyning, lov
om kommunal fjernkøling og forskellige andre love
(Implementering af EU's energieffektivitetsdirektiv m.v.)
(Lovforslag nr. L 121)
Lovforslaget indeholder ændringer af
lov om fremme af besparelser i energiforbruget, lov om
varmeforsyning, lov om elforsyning, lov om kommunal
fjernkøling, lov om fremme af energibesparelser i bygninger
og lov om fremme af vedvarende energi.
Lovforslagets primære formål er
at gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2012/27/EU om energieffektivitet, om ændring af
direktiv 2009/125/EF og 2010/30/EU samt om ophævelse af
direktiv 2004/8/EF og 2006/32/EF (EU's
energieffektivitetsdirektiv). Forslaget indebærer desuden en
delvis opfølgning på regeringen vækstplan for
energi og klima af oktober 2013 om at undersøge - og hvis
hensigtsmæssigt udnytte - synergierne mellem fjernvarme og
fjernkøling.
Danmark opfylder allerede en stor del af
direktivet, og andre dele kan gennemføres med hjemmel i den
gældende lovgivning. Lovforslaget vedrører de dele af
direktivet, hvor den gældende lovgivning ikke indeholder
hjemmel til at fastsætte regler på området. Det
er de dele i energieffektivitetsdirektivet, der handler om
energisyn og energiledelsessystemer i store virksomheder og om
fremme af effektivitet under opvarmning og køling.
Lovforslaget indeholder en forpligtelse for
store virksomheder og private institutioner til at få
udført et obligatorisk energisyn hvert fjerde år.
Virksomheden kan efterleve forpligtelsen ved at benytte og
vedligeholde et certificeret energi- eller
miljøledelsessystem. Desuden vil de gældende
godkendelses- og tilladelsesprocedurer på varme- og
elområdet blive ændret til at fremme udnyttelse af
overskudsvarme fra kraftværker, industrianlæg og
fjernkølingsanlæg med en indfyret termisk kapacitet
på over 20 MW. Bemyndigelsen til at godkende disse
anlæg vil ligge hos klima-, energi- og bygningsministeren og
blive delegeret til Energistyrelsen.
Lovforslaget indeholder ikke bestemmelser,
der går videre end energieffektivitetsdirektivets krav. Den
gældende regulering for godkendelse af kollektive
varmeforsyningsanlæg, som bliver opretholdt, kan dog til en
vis grad betragtes som en strengere foranstaltning i forhold til
direktivets krav om udnyttelse af overskudsvarme. Godkendelse af
kollektive varmeforsyningsanlæg kræver god
samfundsøkonomi, og der tages i mindre grad hensyn til
selskabsøkonomi, end energieffektivitetsdirektivet
foreskriver. Fordi kollektive varmeforsyningsanlæg alligevel
skal levere varme og er underlagt hvile i sig selv-princippet,
vurderes det, at selskabsøkonomien er mindre relevant ved
vurdering af, om projektet bør indrettes til at udnytte
overskudsvarme.
Lovforslaget udvider endvidere mulighederne
for private og kommunale virksomheder til at etablere og drive
varmepumper til produktion af varme og køling som kollektive
varmeforsyningsanlæg.
Herudover indeholder lovforslaget
konsekvensændringer af lov om elforsyning og tekniske
ændringer af lov om fremme af energibesparelser i bygninger
og lov om fremme af vedvarende energi.
Godkendelsesordningen for
industrianlæg og merudgifterne til Energitilsynet bliver
gebyrfinansieret. Øvrige merudgifter for staten vil blive
afholdt inden for de eksisterende rammer. Forslaget ventes ikke at
have økonomiske konsekvenser for regioner eller
kommuner.
Lovforslaget giver erhvervslivet
information til at fremme energieffektivisering. I forbindelse med
energieffektivitetsdirektivets krav om energisyn kan der være
tale om væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Kommissionen har dog vurderet, at
omkostningerne i forbindelse med energisyn vil kunne dækkes
af de hermed forventede energibesparelser hos de
pågældende virksomheder.
De nye regler for kraftværker,
industrianlæg og fjernkølingsanlæg vil have
begrænsede erhvervsøkonomiske konsekvenser. De
foreslåede regler for varmepumper til produktion af varme og
køling vil formindske omkostningerne for erhvervslivet til
at etablere og drive disse anlæg.
Lovforslaget forventes at have positive,
miljømæssige konsekvenser i form af
energieffektiviseringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.