Fremsat den 30. januar 2014 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om råstoffer,
lov om miljøbeskyttelse
(flytning af myndighedskompetence fra
kommunalbestyrelsen til henholdsvis staten og regionsrådet,
som opfølgning på evaluering af kommunalreformen)
§ 1
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 6 i lov nr. 1631 af 26. december 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7, stk. 1,1. pkt., stk. 2, 1. og
4. pkt., § 9, stk. 2, 1. pkt., § 10,
stk. 1, nr. 3,1. pkt., § 11, stk. 1 og 2, § 32, stk. 1, 1. pkt., § 33 g, stk.
4, og to steder i § 33 i, stk.
1, ændres »kommunalbestyrelsen« til: »regionsrådet«.
2. I
§ 7, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 2,
2. pkt., § 10, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., og stk. 6, 1. pkt., § 12, 1. pkt., § 27, stk.
1, § 31, stk. 1, og § 33 i,
stk. 2, 1. pkt., ændres »Kommunalbestyrelsen« til: »Regionsrådet«.
3. I
§ 10, stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, 2. pkt., og § 31, stk. 4, ændres »kommunalbestyrelsens« til: »regionsrådets«.
4.
Efter § 10 indsættes:
Ȥ 10
a. Regionsrådet skal ved fastsættelsen af
vilkår om efterbehandling, jf. § 10, stk. 1, høre
kommunalbestyrelsen. Høringsfristen er mindst 4
uger.«
5. I
§ 13, stk. 1, 1., 2., og 3. pkt., ændres »Kommunalbestyrelsens« til:
»Regionsrådets«.
6. I
§ 13, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Regionsrådets afgørelse efter
§ 5 a kan, for så vidt angår retlige
spørgsmål, påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.«
7. § 13,
stk. 2, ophæves.
Stk. 3 bliver herefter til stk. 2.
8. I
§ 35, stk. 1, ændres »kommunalbestyrelsernes« til:
»regionsrådenes«.
9. § 35,
stk. 2, 2. pkt., ophæves.
10. I
§ 36, stk. 2, udgår »eller kommunalbestyrelsens«.
§ 2
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved § 4 i lov nr. 1631 af 26. december 2013, foretages
følgende ændring:
1. § 66,
stk. 5, ophæves.
§ 3
1. Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Med dette lovforslag foreslås det, at
den særskilte bestemmelse om, at tilsynet med visse kommunale
affaldshåndteringsanlæg føres af ministeren,
ophæves. Bestemmelsen bliver overflødig, når
godkendelseskompetencen med disse affaldsdeponeringsanlæg som
følge af aftalen flyttes til miljøministeren med
hjemmel i en eksisterende bemyndigelse. På samme måde
bliver råstofloven ændret således, at
kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til råstofloven til
at meddele tilladelse til indvinding af råstoffer på
land, at føre tilsyn samt at sikre overholdelsen af
vilkår flyttes til regionsrådet.
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre den aftale, som regeringen (S, SF, R) den 26.
juni 2013 indgik med Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti om rammer for
justering af kommunalreformen for så vidt angår natur-
og miljøområdet.
Lovforslaget indeholder de nødvendige
lovgivningsmæssige rammer for at gennemføre denne
aftale.
2.
Baggrunden for lovforslaget
Kommunalreformen trådte i kraft den 1.
januar 2007. Med kommunalreformen blev de grundlæggende
rammer for varetagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige
service i Danmark reorganiseret.
I regeringsgrundlaget Et
Danmark, der står sammen fra oktober 2011 er det
anført, at regeringen vil foretage en evaluering af
kommunalreformen og den nuværende arbejdsdeling mellem
kommuner, regioner og stat.
På den baggrund nedsatte regeringen den
9. februar 2012 et udvalg, som skulle evaluere kommunalreformen med
det formål at undersøge mulighederne for bedre at
understøtte en effektiv og moderne offentlig sektor, der
leverer ydelser af høj kvalitet, og som er rustet til
fremtidens udfordringer.
Udvalget afgav i marts 2013 en rapport om
udvalgets evaluering af kommunalreformen med særligt fokus
på blandt andet miljøområdet, herunder
området for godkendelse og tilsyn samt kompetencefordelingen
mellem kommunerne og regionerne inden for
råstofområdet.
Udvalget har i rapporten belyst
sammenhængen mellem regionsrådets og
kommunalbestyrelsens kompetencer inden for råstoflovens
bestemmelser om indvinding på land. Regionsrådet har i
henhold til råstofloven kompetencen til kortlægning og
planlægning af råstofressourcerne på land,
herunder udlægning af graveområder. Ved at flytte
kompetencen til at meddele tilladelser til indvinding af
råstoffer fra kommunalbestyrelsen til regionsrådet vil
den tætte kobling mellem planlægning og meddelelse af
konkrete tilladelser i regionalt regi give mulighed for
ændret balance mellem overordnede råstofhensyn og
lokale interesser. Det fremgår af rapporten, at der indvindes
råstoffer i ca. 70 kommuner, og at der på landsplan
skønnes at være ca. 70 ansøgninger pr.
år. Flytning af kompetencen til at meddele tilladelse til
råstofindvinding på land til regionsrådet, vil
således give regionerne en højere sagsfrekvens med
mulighed for stordriftsfordele, større faglige
miljøer, der kan bidrage til en mere ensartet og smidig
sagsbehandling, og der vil ud fra en samlet vurdering kunne ske en
styrkelse af kompetencerne på området. Udvalget
anfører endvidere i deres rapport, at regionsrådet
allerede har kompetencen til at træffe afgørelse om
tilførsel af jord til råstofgrave, hvilket relaterer
sig til indvindingstilladelsen - særligt
indvindingstilladelsens vilkår om efterbehandling.
I det tilfælde, hvor
tilladelseskompetencen flyttes til regionerne, bemærker
udvalget, at råstoflovens samordningsforpligtelse
overgår til regionerne, hvilket vil indebære et
tæt samarbejde mellem kommunerne og regionerne. I samme
forbindelse bemærkes det også i rapporten, at det
bør overvejes, hvorvidt regionerne tilmed bør
være VVM-myndighed (vurderinger af virkninger på
miljøet), således at VVM-kompetencen følger
tilladelseskompetencen på samme måde, som når
staten som godkendelsesmyndighed skal gennemføre
VVM-vurderingen.
Ved flytning af kompetencen fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet skal det sikres, at der
i tilstrækkelig grad tages hensyn til øvrige
interesser, herunder natur og miljø, og at det ikke
medfører tab af synergi til andre kommunale
arbejdsopgaver.
For så vidt angår
affaldsdeponeringsanlæg, fremgår det af udvalgets
rapport, at udvalgets overvejelser tog udgangspunkt i de ca. 125
kommunale affaldsdeponeringsanlæg og de 15 privatejede
anlæg, som staten fører tilsyn med, og som svarer til
de listevirksomheder, som er omfattet af bilag 1, listepunkt 5.4.,
til bekendtgørelse nr. 1454 af 20. december 2012 om
godkendelse af listevirksomhed
(godkendelsesbekendtgørelsen). I rapporten har udvalget
anført, at den delte myndighedskompetence i forbindelse med
godkendelse af og tilsyn med affaldsdeponeringsanlæg kan
være uhensigtsmæssig. Udvalget peger for det
første på, at det kan være vanskeligt for
kommunerne at følge med i statens tilsynsaktiviteter og
virksomhedernes egenkontrol. For det andet peger udvalget på,
at der kan være uenighed mellem staten og en kommune i
vurderingen af, om en ændring af et
affaldsdeponeringsanlæg udløser et krav om
godkendelse. Og endeligt peges der på, at det kan være
svært at opbygge og vedligeholde de særlige
miljømæssige kompetencer, som kræves, med
så få affaldsdeponeringsanlæg pr. kommune.
Regeringen fulgte i juni 2013 op på
udvalgets evaluering med Bedre kvalitet og
samarbejde - Opfølgning på evaluering af
kommunalreformen. Heri fremlagde regeringen et udspil om
opfølgning på evaluering af kommunalreformen, hvor
fokus i forhold til miljø er faglighed og effektivitet.
På baggrund af udvalgets rapport og
regeringens udspil om opfølgning på evaluering af
kommunalreformen indgik regeringen den 26. juni 2013 aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti om rammer for justering af kommunalreformen
på natur- og miljøområdet. For så vidt
angår affaldsdeponeringsanlæg er det i aftalen
anført, at godkendelse af disse anlæg flyttes fra
kommunerne til staten. Inden for råstofområdet er det
anført, at kompetencen til meddelelse af tilladelser til
indvinding af råstoffer på land, skal overføres
fra kommunerne til regionerne.
3.
Lovforslagets hovedindhold
3.1.
Råstofloven
3.1.1.
Gældende ret
Ifølge råstoflovens § 7, har
kommunalbestyrelsen kompetencen til at meddele tilladelse m.v. til
råstofindvinding på land og i henhold til § 31 at
påse, at de regler, der er udstedt i henhold til loven,
efterkommes og at vilkår fastsat i tilladelser overholdes.
Kommunalbestyrelsen er i deres administration af loven bundet af
råstofplanen. Regionsrådet har, jf. råstoflovens
§ 5 a, kompetencen til at udføre en
råstofkortlægning og en planlægning for
råstofområdet, som skal udmønte sig i en
bindende råstofplan, som skal omfatte en periode på
mindst 12 år.
Den delte kompetencefordeling mellem
regionerne og kommunerne blev indført i forbindelse med
kommunalreformen, jf. lov nr. 566 af 24. juni 2005 om ændring
af råstofloven (udmøntning af kommunalreformen for
så vidt angår råstofplanlægning- og
indvinding på land), hvor amtsrådets opgaver blev
fordelt mellem kommunerne og regionerne med virkning fra 1. januar
2007. Herefter fik regionsrådet kompetencen til
kortlægning og planlægning af råstofferne
på land, hvilket skulle udmønte sig i en
råstofplan med en varighed på mindst 12 år.
Kommunalbestyrelsen fik kompetencen til at meddele tilladelser og
føre tilsyn med råstofindvinding på land.
Ændringsloven var en opfølgning
på den daværende regerings aftale fra juni 2004 med
Dansk Folkeparti om kommunalreformen, hvor de grundlæggende
principper for arbejdsdelingen mellem kommunerne, regionerne og
staten inden for natur- og miljøområdet blev
nærmere beskrevet i kapitel 13.
Et centralt element i kommunalbestyrelsens
sagsbehandling ved en ansøgning om råstofindvinding er
kommunalbestyrelsens lovbestemte samordningspligt, jf.
råstoflovens § 8, som fastætter, at en
ansøgning om råstofindvinding tillige gælder som
ansøgning om tilladelse efter anden lovgivning til
råstofindvinding. En række af de tilladelser, som
falder under samordningspligten, hører under
kommunalbestyrelsens kompetence, herunder afgørelser efter
vandforsyningsloven, naturbeskyttelsesloven,
miljøbeskyttelsesloven og lov om offentlige veje. Derudover
vil der skulle indhentes tilladelse fra den relevante myndighed
efter anden lovgivning, f.eks. Trafikstyrelsen, Vejdirektoratet,
Kulturstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen.
Tilladelse til indvinding af råstoffer
skal indeholde en række obligatoriske vilkår, som
følger af råstoflovens § 10. Heriblandt skal
tilladelsen indeholde vilkår om indretning af virksomhedens
drift og efterbehandling med henblik på at begrænse
miljømæssige gener og forebygge forurening af
grundvandet. Der skal endvidere udarbejdes en plan, som indeholder
hovedelementerne for indvindingen og efterbehandlingen, og endelig
skal ansøger stille økonomisk sikkerhed for
efterbehandlingen, der afspejler de fastsatte krav.
Tilrettelæggelsen af indvindingen og efterbehandlingen vil
ofte have nær sammenhæng og være gensidigt
afhængige, f.eks. vil vilkår om
skrænthældning være et centralt element i
både grave- og efterbehandlingsplanen.
3.1.2.
Lovforslaget
Lovforslaget indeholder et forslag om, at
kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til råstoflovens
§ 7, og deraf følgende bestemmelser overgår til
regionsrådet. Flytningen af kompetencen fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet medfører ingen
ændringer i forhold til indvindingstilladelsens indhold.
Regionsrådet vil således også overtage
samordningspligten i henhold til råstoflovens § 8,
hvilket vil indebære et tæt samarbejde mellem
regionsrådet og kommunalbestyrelsen om tilladelser efter
vandforsyningsloven, naturbeskyttelsesloven og
miljøbeskyttelsesloven m.fl., som fortsat hører under
kommunalbestyrelsens kompetence.
Det foreslås, at der i relation til
råstoflovens vilkår om efterbehandling, jf.
råstoflovens § 10, indføres en lovbestemt pligt
for regionsrådet til at høre kommunalbestyrelsen,
således at kommunalbestyrelsen inddrages i forbindelse med
fastsættelse af vilkår om efterbehandling, som har
nær sammenhæng med kommunalbestyrelsens
planlægning. Derudover er vilkår om efterbehandling
fortsat et vilkår, der i høj grad bygger på
lodsejers ønsker for den fremtidige anvendelse af
arealet.
Det er hensigten, at regionsrådet skal
overtage kommunalbestyrelsens kompetence i henhold til
VVM-bekendtgørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1510 af
15. december 2010 om vurdering af visse offentlige og private
anlægs virkning på miljø (VVM) i medfør
af lov om planlægning. Flytning af VVM-kompetencen fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet vil svare til de
tilfælde, hvor staten er VVM-myndighed, jf.
VVM-bekendtgørelsens §§10-11, og der vil med
flytning af kompetencen ikke blive ændret på,
hvornår der indtræder VVM-pligt i forbindelse med
tilladelse til indvinding af råstoffer. Regionrådets
overtagelse af VVM-kompetence kan ske ved en ændring af
VVM-bekendtgørelsen.
Regeringens aftale om rammer for justering af
kommunalreformen på natur- og miljøområdet
gennemføres med virkning fra den 1. juli 2014, hvorfor det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2014. Det
foreslås at samtlige igangværende sager overgår
til regionsrådet fra dette tidspunkt, hvorefter
regionsrådet træffer afgørelse. Endeligt
forudsættes det, at regionsrådet overtager
tilsynskompetencen i forhold til allerede meddelte
indvindingstilladelser.
Statens kompetence vedrørende
kortlægning, planlægning og meddelelse af tilladelser
til råstofindvinding på søterritoriet og
kontinentalsoklen, er ikke omfattet af dette forslag til
ændring af råstofloven.
3.2.
Miljøbeskyttelsesloven
3.2.1.
Gældende ret
Med hjemmel i miljøbeskyttelseslovens
§ 40 er det i § 5, stk. 1, i
godkendelsesbekendtgørelsen fastsat, at kommunalbestyrelsen
har ansvaret for at meddele godkendelse af nye kommunale og
fælleskommunale affaldsdeponeringsanlæg og
ændringer på eksisterende anlæg. Det
følger af godkendelsesbekendtgørelsens § 6, der
er udstedt med hjemmel i lovens § 66, stk. 5, at staten har
ansvaret for at føre tilsyn med bl.a. disse anlæg.
Den delte myndighedskompetence mellem
kommunalbestyrelsen og staten i forbindelse med godkendelse af og
tilsyn med kommunale og fælleskommunale
affaldsdeponeringsanlæg blev indført med
kommunalreformen, jf. lov nr. 569 af 24. juni 2005 om ændring
af miljøbeskyttelsesloven (udmøntning af
kommunalreformen for så vidt angår organiseringen af
myndigheder m.v.).
Ændringsloven var en opfølgning
på den daværende regerings aftale fra juni 2004 med
Dansk Folkeparti om kommunalreformen, hvor de grundlæggende
principper for arbejdsdelingen mellem kommunerne, regionerne og
staten inden for natur- og miljøområdet blev
nærmere beskrevet i kapitel 13. Her fremgår det, at
staten skulle tage sig af helt særlige myndighedsopgaver. Der
var således enighed om, at staten skulle tage sig af tilsynet
med kommunale affaldsbortskaffelsesanlæg, der har
størst forureningspotentiale. Ændringsloven indeholder
endvidere i lovbemærkningerne nogle hovedprincipper for
fordelingen af godkendelseskompetencen mellem kommunerne og staten
(se afsnit 2 i de almindelige bemærkninger til
ændringsloven og bemærkningerne til § 1, nr. 28,
jf. L 91, FT 2004-5, 2. samling).
Hvad angår private
affaldsdeponeringsanlæg ligger ansvaret for at meddele
godkendelse af nye anlæg og ændringer på
eksisterende anlæg som udgangspunkt hos kommunalbestyrelsen,
som også har ansvaret for at føre tilsyn med
anlæggene. I forhold til eksisterende private
affaldsdeponeringsanlæg ligger ansvaret for at meddele
godkendelse af ændringer og tilsyn med anlæggene
imidlertid i praksis hos staten. Dette kommer sig af, at de
eksisterende private affaldsdeponeringsanlæg er biaktiviteter
på større virksomheder, som staten i medfør af
godkendelsesbekendtgørelsens § 5, stk. 2, har ansvaret
for at godkende og føre tilsyn med. Hertil kommer
affaldsdeponeringsanlæg, hvor ministeren efter
ansøgning har overført myndighedskompetencen til
staten.
Ved lov nr. 423 af 10. maj 2011 om
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om
miljøbeskyttelse blev der indført en mulighed for at
henlægge miljøgodkendelseskompetencen til
miljøministeren efter kapitel 5 for flere virksomheder, end
der var forudsat i forarbejderne til den dagældende
miljøbeskyttelseslovs § 40 (se de specielle
bemærkninger til § 40, stk. 1, 2. pkt., i forslag til
lov om ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og
lov om miljøbeskyttelse (L 164, FT 2010-11).
Der er således i den gældende
miljøbeskyttelseslovs § 40, stk. 1, 2. pkt., hjemmel
til at henlægge kompetencen til at meddele
miljøgodkendelser efter miljøbeskyttelseslovens
kapitel 5 til miljøministeren for så vidt angår
affaldsdeponeringsanlæg.
3.2.2.
Lovforslaget
Lovforslaget indeholder et forslag om at
ophæve miljøbeskyttelsesloven § 66, stk. 5, som
bestemmer, at tilsynet med visse kommunale
affaldshåndteringsanlæg ligger hos
miljøministeren, og at ministeren kan fastsætte
nærmere regler herom. Forslaget er en konsekvens af
regeringens ønske om at opgive den delte
myndighedskompetence med hensyn til disse anlæg.
Med hjemmel i miljøbeskyttelsesloven
§ 40, stk. 1, 2. pkt., agter miljøministeren at
fastsætte regler i godkendelsesbekendtgørelsen,
hvorefter godkendelseskompetencen for alle
affaldsdeponeringsanlæg omfattet af
godkendelsesbekendtgørelsens bilag 1, listepunkt 5.4.,
flyttes fra kommunalbestyrelsen til staten. Tilsyns- og
godkendelseskompetencen med mindre deponeringsanlæg, der er
omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2, forbliver
hos kommunerne.
For de få øvrige
affaldshåndteringsanlæg, der også i dag er
underlagt delt kompetence, vil tilsyns- og godkendelseskompetencen
blive samlet hos kommunerne.
Bestemmelsen i § 66, stk. 5, bliver
herefter overflødig, fordi den på nær få
affaldshåndteringsanlæg i praksis kun vedrører
affaldsdeponeringsanlæg, og fordi det allerede af
miljøbeskyttelseslovens § 66, stk. 2, følger, at
staten er tilsynsmyndighed, hvis godkendelseskompetencen er henlagt
til staten i medfør af en bekendtgørelse udstedt i
henhold til miljøbeskyttelseslovens § 40.
Regeringens aftale om rammer for justering af
kommunalreformen på natur- og miljøområdet
gennemføres med virkning fra den 1. juli 2014, hvorfor det
foreslås, at loven træder i kraft 1. juli 2014. Det er
hensigten, at igangværende sager færdigbehandles i
kommunerne og at ansøgninger sendt efter den 1. juli 2014
behandles af staten.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det følger af »Aftalen om rammer
for justering af kommunalreformen«, at lovforslaget holdes
inden for de eksisterende økonomiske rammer for
strukturreformen. Ændringer i opgavefordelingen i forbindelse
med de aftalte justeringer vil blive gennemført ud fra
princippet om, at ændringen er udgiftsneutral, og at
ressourcerne følger opgaverne.
Derfor er det Miljøministeriets
vurdering, at der skal overføres ressourcer fra kommunerne
til staten svarende til, hvad kommunerne på nuværende
tidspunkt samlet anvender på opgaven med at
miljøgodkende de affaldsdeponeringsanlæg, hvor
godkendelseskompetencen som følge af aftalen skal
overføres til staten. Ressourceforbruget i kommunerne vil
blive modregnet de brugerbetalingsindtægter, som med flytning
af opgaven også flyttes fra kommunerne til staten.
På samme måde skal der
overføres ressourcer fra kommunerne til regionerne svarende
til, hvad kommunerne på nuværende tidspunkt anvender
på opgaven med at meddele tilladelse til indvinding af
råstoffer.
Miljøministeriet vurderer, at der ikke
ved ændringen af myndighedskompetencen i forhold til
affaldsdeponeringsanlæg eller råstofområdet vil
ske en besparelse i ressourceforbruget, men at ændringen
på sigt vil kunne medføre en vis effektivisering.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Ændringen af myndighedskompetencen i
forhold til de større affaldsdeponeringsanlæg vurderes
ikke at medføre ændringer i de økonomiske
byrder for erhvervslivet. Ændringen vil medføre, at
opgaver med de større affaldsdeponeringsanlæg samles i
staten. Dette indebærer en forenkling, idet der herefter kun
er én miljømyndighed at forholde sig til.
Ændringerne af myndighedskompetencen ved meddelelse af
tilladelser til indvinding af råstoffer på land har
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Ændringen af myndighedskompetencen i
forhold til de større affaldsdeponeringsanlæg er en
forenkling for borgerne, idet der kun bliver én
miljømyndighed at forholde sig til. Ændringerne af
myndighedskompetencen ved meddelelse af tilladelser til indvinding
af råstoffer på land vil ligeledes betyde, at
råstofområdet samles hos en myndighed.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Udkast til lovforslaget har i perioden 18.
november til 13. december 2013 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer: 92-gruppen for
bæredygtig udvikling, Advokatsamfundet, Affald Danmark,
Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Asfaltindustrien,
Aquacircle, Biodynamisk Forening Bygge- Anlægs- og
Trækartellet, Byggesocietetet, Bæredygtigt Landbrug,
Center for Miljø, CO Industri, DAKOFA, Danmarks
Landboungdom, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks private
vandværker, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri,
Dansk Byplanlaboratorium, DCE - Nationalt Center for Miljø
og Energi, Aarhus Universitet, Dansk Energi, Dansk Energi
Brancheforening, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Miljøteknologi, Danske Advokater, Danske Havne, Danske
Maritime, Danske Regioner, Danske Råstoffer, Det
Jordbrugsvidenskabelige Fakultet, Det Økologiske Råd,
Det Økonomiske Råd, DHI, Dansk Industri I, DS
Håndværk & Industri, EnviNa, Eurofins,
Friluftsrådet, Greenpeace Danmark, Ingeniørforeningen
i Danmark, KL, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi A/S, KU
Life, Kyst, Land & Fjord, Landbrug & Fødevarer,
Natur og Ungdom, NOAH, RenoSam, RUC (Roskilde Universitetscenter),
Teknologirådet, Teknologisk Institut, Uniscrap,
Verdensnaturfonden, Videncentret for Landbrug, Økologisk
Landsforening, Bjerrum & Jensen, BG Stone, DanShells Flintholm
Sten og Grus Aps, Kroghs A/S, MSE Grus og Sten A/S, NCC Roads A/S,
Næstved Sten og Grus APS, Ole Askehave A/S, Rederiet Peter
Rohde A/S, Rohde Nielsen A/S, Sibelco Nordic A/S, Svendborg
Uddybning, Storebælt Sten og Grus A/S, Thyborøn
Nordsø Ral, Tornby Mørtelværk, Troels
Jørgensen A/S, Østerild Grusværk.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen for staten. Det forventes at lovforslaget har positive
konsekvenser for regionerne. | Ingen for staten. Det forventes, at lovforslaget har
negative konsekvenser for kommunerne. | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen Lovforslaget vil have positive
konsekvenser for kommunerne, idet kommunerne fritages for
administrative opgaver. | Ingen Lovforslaget har negative konsekvenser for
regionerne, som ved lovforslaget påføres
administrative opgaver. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1,
2, 3 og 5
Det foreslås, at den konkrete kompetence
til at meddele tilladelse til og føre tilsyn med indvinding
af råstoffer overflyttes fra kommunalbestyrelsen til
regionsrådet. Dette indebærer, at regionsrådet
generelt overtager kommunalbestyrelsens beføjelser.
Til nr.
5
Det foreslås, at der indføres en
bestemmelse, der pålægger regionsrådet en
obligatorisk høring af kommunalbestyrelsen angående
tilladelsens vilkår om efterbehandling. Bestemmelsen skal
sikre, at kommunalbestyrelsen inddrages i fastsættelse af
vilkår om efterbehandling, som har nær sammenhæng
med kommunalbestyrelsen øvrige planlægning. Det er
regionsrådet der fastsætter høringsperioden i
den enkelte sag, men høringsperioden skal mindst være
fire uger.
Til nr.
6
Det foreslås, at ændre
»kommunalbestyrelsen« til
»regionsrådet«, idet overflytning af kompetencen
til at meddele tilladelse efter loven fra kommunalbestyrelsen til
regionsrådet indebærer, at det fremover alene er
regionsrådets afgørelser, der kan påklages. Den
foreslåede bestemmelse er en konsekvens af lovforslagets nr.
7, og tilsigter ikke at ændre den hidtil gældende
retstilstand, hvorefter regionsrådenes endelige vedtagelse af
en råstofplan, for så vidt retlige
spørgsmål, kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet.
Til nr.
7
Det foreslås at ophæve § 13,
stk. 2, idet der med overflytning af myndighedskompetencen fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet ikke længere er
behov for at sondre mellem regionsrådets og
kommunalbestyrelsens afgørelser.
Til nr.
8
Det forslås, at § 35, stk. 1,
ændres således, at bestemmelsen omhandler
regionsrådene samt at § 35, stk. 2, ophæves. Efter
den gældende § 35 kan miljøministeren udstede
nærmere regler om kommunalbestyrelsens administration af
lovens § 7. Da kompetencen til meddelelse af tilladelse om
indvinding nu flyttes til regionsrådet, vil ministerens
beføjelser i stedet angå regionsrådets
administration af § 7.
Til nr. 9
og 10
Forslaget om overflytning af kompetencen til
at meddele tilladelse om indvinding af råstoffer fra
kommunalbestyrelsen til regionsrådet indebærer, at
miljøministerens beføjelser efter § 35, stk. 2,
til at udstede regler om kommunalbestyrelsens samarbejde med andre
myndigheder ikke vil være nødvendige. Det samme
gælder for så vidt angår miljøministerens
adgang i henhold til § 36, stk. 2, til at overtage
kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven.
Til § 2
Til nr.
1
Det foreslås at ophæve § 66,
stk. 5, om at miljøministeren fører tilsyn med visse
kommunale affaldshåndteringsanlæg, og at ministeren
fastsætter nærmere regler herom. Bestemmelsen er
udmøntet i godkendelsesbekendtgørelsens § 6.
Forslaget er en konsekvens af, at
myndighedskompetencen i forhold til store
affaldsdeponeringsanlæg samles i staten. Samling af
myndighedskompetencen for disse anlæg i staten vil rent
praktisk ske ved udstedelse af en bekendtgørelse, der, med
hjemmel i miljøbeskyttelseslovens § 40, 2. pkt.,
flytter godkendelseskompetencen fra kommunalbestyrelsen til staten
for så vidt angår godkendelsesbekendtgørelsens
bilag 1, listepunkt 5.4 om affaldsdeponeringsanlæg. Tilsyns-
og godkendelseskompetencen med mindre deponeringsanlæg, der
er omfattet af godkendelsesbekendtgørelsens bilag 2,
forbliver hos kommunerne.
Overførsel af godkendelseskompetencen
for de store affaldsdeponeringsanlæg til staten vil
overflødiggøre den nuværende § 66, stk. 5,
fordi bestemmelsen på nær få
affaldshåndteringsanlæg i praksis kun vedrører
disse anlæg, og fordi det allerede følger af den
almindelige regel i lovens § 66, stk. 2, at
miljøministeren også fører tilsyn med de
bestående listevirksomheder, som ministeren har
godkendelseskompetencen for.
Miljøministeren vil foretage de
nødvendige ændringer i
godkendelsesbekendtgørelsen med henblik på, at de kan
træde i kraft samtidig med, at den foreslåede
ændring af miljøbeskyttelsesloven træder i kraft
den 1. juli 2014. Det forventes udmøntet i
bekendtgørelsen på den måde, at
igangværende sager om godkendelse færdigbehandles i
kommunerne, og at ansøgninger indsendt efter den 1. juli
2014 behandles af staten.
Til § 3
Regeringens aftale om rammer for justering af
kommunalreformen på natur- og miljøområdet
gennemføres med virkning fra den 1. juli 2014, hvorfor det
foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
ret | | Lovforslaget | | | | | | §1 | | | | | | I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, som ændret
ved lov nr. 1631 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 7.
Erhvervsmæssig indvinding af råstoffer og etablering af
anlæg på indvindingsstedet til brug for indvindingen
må kun ske efter tilladelse fra kommunalbestyrelsen.
Tilladelse til indvinding på strandbredder og andre
kyststrækninger, hvor der ikke findes sammenhængende
landvegetation, kan kun meddeles med tilslutning fra
Kystinspektoratet. | | 1. I § 7, stk. 1,1. pkt., stk. 2, 1. og 4. pkt., § 9, stk. 2, 1. pkt., § 10, stk.
1, nr. 3,1. pkt., § 11, stk. 1 og 2, § 32, stk. 1, 1. pkt., § 33 g, stk.
4, og to steder i § 33 i, stk.
1, ændres »kommunalbestyrelsen« til:
»regionsrådet«. | Stk. 2.
Ikke-erhvervsmæssige indvindinger på mere end 200 m3
årligt og prøvegravninger på mere end 200 m3
skal anmeldes til kommunalbestyrelsen, inden indvindingen eller
prøvegravningen påbegyndes. Anmeldelsen skal indeholde
oplysning om indvindingsområdet samt arten, mængden og
anvendelsen af råstoffet. Kommunalbestyrelsen kan inden 4
uger efter, at anmeldelsen er modtaget, stille vilkår for
indvindingen eller prøvegravningen. På strandbredder
og andre kyststrækninger, hvor der ikke findes
sammenhængende landvegetation, kan kommunalbestyrelsen til
enhver tid forbyde yderligere indvinding eller stille særlige
vilkår for indvindingen. | | 2. I § 7, stk. 2, 3. pkt., § 9, stk. 2, 2.
pkt., § 10, stk. 3, stk. 4, 2. pkt., og stk. 6, 1. pkt., § 12, 1. pkt., § 27, stk.
1, § 31, stk. 1, og § 33 i,
stk. 2, 1. pkt., ændres
»Kommunalbestyrelsen« til:
»Regionsrådet«. | | | | § 9, Stk. 2. Inden for det område, som
tilladelsen omfatter, kan der indvindes andre råstoffer eller
større mængder end angivet i tilladelsen,
såfremt der sker anmeldelse til kommunalbestyrelsen inden 4
uger efter, at den pågældende indvinding er
påbegyndt. Kommunalbestyrelsen kan, inden 4 uger efter at
anmeldelsen er modtaget, forbyde videre indvinding, der strider mod
den meddelte tilladelse eller stille særlige vilkår for
indvindingen. | | | | | | § 10, Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan
fastsætte yderligere vilkår for at varetage de hensyn,
der er nævnt i § 3. | | 3. I §
10, stk. 4, 1. pkt., og stk. 6, 2. pkt., og § 31, stk. 4, ændres
»kommunalbestyrelsens« til:
»regionsrådets«. | Stk. 4.
Sikkerhedsstillelsen som nævnt i stk. 1, nr. 2, skal
dække kommunalbestyrelsens udgifter til efterbehandling ved
en selvhjælpshandling, jf. § 33, stk. 3.
Kommunalbestyrelsen kan regulere sikkerhedsstillelsens
størrelse, hvis grundlaget for beregningen ændres
væsentligt. | | | Stk. 6.
Kommunalbestyrelsen foranlediger, at vilkår om
efterbehandling tinglyses på ejendommen for ejerens regning.
Reviderede vilkår som følge af forbud efter § 52
i lov om forurenet jord tinglyses dog for kommunalbestyrelsens
regning. | | | | | | | | 4. Efter §
10, indsættes: »§ 10
a. Regionsrådet skal ved fastsættelse af
vilkår om efterbehandling, jf. § 10, stk. 1, høre
kommunalbestyrelsen. Høringsfristen er mindst 4
uger.« | | | | § 13.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter loven eller regler
fastsat i medfør af loven kan, for så vidt angår
forekomster på landjorden, påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet efter
§§ 15 og 16. Kommunalbestyrelsens afgørelser efter
kapitel 7 a kan dog påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 1, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter § 7, stk. 2,
§ 9, stk. 2, og § 11 kan dog ikke påklages til
anden administrativ myndighed. | | 5. I § 13, stk. 1, 1., 2., og 3. pkt.,
ændres »Kommunalbestyrelsens« til:
»Regionsrådets«. ? 6. I § 13, stk. 1, indsættes efter 1.
pkt.: »Regionsrådets afgørelse
efter § 5 a, kan for så vidt angår retlige
spørgsmål, påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk.
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet efter
§§ 15 og 16.« ? 7. § 13, stk. 2, ophæves. Stk. 3 bliver herefter til stk. 2. | | | | § 27.
Kommunalbestyrelsen kan ekspropriere fast ejendom, der ikke
tilhører staten, og rettigheder over sådan ejendom,
når ekspropriationen vil være af væsentlig
betydning for at realisere en planlægning til fremme af de
formål, der er nævnt i § 1. | | | | | | § 31.
Kommunalbestyrelsen påser for så vidt angår
råstofindvinding på landjorden, at loven og de regler,
der er fastsat med hjemmel i loven, overholdes, at påbud
eller forbud efterkommes, og at vilkår fastsat i tilladelser
overholdes. | | | Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
udøvelsen af kommunalbestyrelsens tilsynsvirksomhed. | | | | | | § 32.
Miljøministeren og kommunalbestyrelsen eller personer, der
af disse myndigheder er bemyndiget hertil, har uden retskendelse
adgang til offentlige og private ejendomme og lokaliteter samt
skibe eller andet indvindingsmateriel for at udøve de
beføjelser, der er tillagt dem i medfør af denne lov,
herunder for at foretage undersøgelser af betydning for
lovens formål. Legitimation skal forevises efter
anmodning. | | | | | | § 33,Stk. 4. Miljøministeren kan
fastsætte regler om, at kommunalbestyrelsen skal
forelægge et udkast til afgørelse efter stk. 1 med
henblik på at indhente en bindende udtalelse fra
miljøministeren om, hvorvidt der foreligger en
miljøskade eller en overhængende fare for en
miljøskade, som skal behandles efter miljøskadeloven.
Miljøministeren kan desuden fastsætte regler om, at
den bindende udtalelse først kan påklages som led i en
klage over en afgørelse efter miljøskadelovens
kapitel 2 eller 3. | | | | | | § 33 i. I
sager, hvor kommunalbestyrelsen er tilsynsmyndighed, sender
kommunalbestyrelsen afgørelsen om, at der foreligger en
miljøskade eller en overhængende fare for en
miljøskade, og det materiale, der er indgået i
vurderingen af sagen, til miljøministeren. Fremsendelse skal
ske samtidig med underretning af den ansvarlige herfor. | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen offentliggør afgørelsen.
Offentliggørelse kan ske udelukkende digitalt. | | | § 35.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler for
kommunalbestyrelsernes administration af § 7. | | 8. I § 35, stk. 1, ændres »kommunalbestyrelsernes« til:
»regionsrådenes«. | Stk. 2.
Miljøministeren kan efter forhandling med vedkommende
ministre fastsætte regler for samarbejdet mellem
regionsrådet og andre myndigheder. Det samme gælder for
samarbejdet mellem kommunalbestyrelserne og andre
myndigheder. | | 9. I § 35, stk. 2, 2.
pkt., ophæves. | | | | § 36.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
tilladelser efter § 7, stk. 1, i nærmere angivne
tilfælde af mere vidtrækkende betydning meddeles af
ministeren. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan beslutte at overtage regionsrådets
eller kommunalbestyrelsens beføjelser efter loven i sager,
der berører andre myndigheders lovbestemte opgaver eller har
større betydning. | | 10. I § 36, stk. 2, udgår: »eller
kommunalbestyrelsens« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juni 2010, som ændret
senest ved lov nr. 1631 af 26. december 2013, foretages
følgende ændringer: | §
66… | | | Stk. 5.
Ministeren fører endvidere tilsyn med visse kommunale
affaldshåndteringsanlæg. Ministeren fastsætter
nærmere regler herom. | | 1. § 66, stk. 5, ophæves | | | | | | § 3 | | | | | | 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. | | | |
|