Fremsat den 26. februar 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ændring af kriterierne for
udvælgelse af kvoteflygtninge)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
senest ved lov nr. 85 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændring:
1. § 8, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Ved
udvælgelsen af udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter stk. 1-3, skal der lægges vægt
på, i hvilket omfang genbosætning her i landet må
forventes at indebære en varig forbedring af den
pågældendes livssituation. Vurderingen skal foretages
på baggrund af udlændingens behov og forventninger
sammenholdt med de vilkår, som det danske samfund kan
tilbyde. Der skal endvidere lægges vægt på
hensynet til folkesundheden, medmindre helt særlige grunde
taler derimod.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2014.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
2. Lovforslaget
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
6.
Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til
EU-retten
8. Hørte
myndigheder mv.
9. Sammenfattende
skema
1. Indledning og baggrund
Der er mange flygtninge i verden,
som har et behov for beskyttelse og for at blive tilbudt en ny
tilværelse i et trygt og civiliseret land som Danmark.
Danmarks 3-årige genbosætningskvote på 1500
personer er en betydningsfuld indsats i forhold til Danmarks
størrelse.
Ordningen med genbosætning af
kvoteflygtninge er baseret på en grundlæggende
humanitær opfattelse af, at Danmark bør tage del i
ansvaret for verdens flygtninge.
Det må samtidigt erkendes, at
Danmark ikke har mulighed for at tilbyde ophold til alle de
mennesker, som har brug for hjælp. I lighed med andre lande,
der modtager kvoteflygtninge, må Danmark derfor
nødvendigvis foretage en vis form for udvælgelse,
når det begrænsede antal pladser skal
besættes.
Det fremgår af
regeringsgrundlaget "Et Danmark, der står sammen" fra oktober
2011, at kriterierne for udvælgelse af kvoteflygtninge skal
ændres, således at kvoteflygtninge uanset
integrationsparathed har lige mulighed for at komme til Danmark.
Regeringen ønsker således at ændre kriterierne,
så det sikres, at de begrænsede pladser, som Danmark
har, udnyttes bedst muligt.
Det primære kriterium
bør i den forbindelse fortsat være, om en person
risikerer forfølgelse på grund af sin race, religion,
nationalitet, sit tilhørsforhold til en særlig social
gruppe eller sine politiske anskuelser og dermed er omfattet af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951, eller risikerer
dødsstraf eller at blive underkastet tortur eller
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, jf.
udlændingelovens § 8.
Det bør samtidigt fortsat
være målsætningen, at de kvoteflygtninge, der
kommer til Danmark, i videst muligt omfang bliver velintegrerede og
selvforsørgende. Den umiddelbare udsigt hertil bør
dog ikke være afgørende for muligheden for at blive
udvalgt til at komme til Danmark.
Det foreslås på den
baggrund, at integrationspotentialekriteriet i
udlændingelovens § 8, stk. 4, ophæves, og at der i
stedet ved udvælgelsen som subsidiært kriterium skal
lægges vægt på, om genbosætning her i
landet på baggrund af udlændingens behov og
forventninger må forventes at indebære en varig
forbedring af den pågældendes livssituation.
Med lovforslaget følges der
op på ovennævnte målsætning i
regeringsgrundlaget.
2. Lovforslaget
2.1. Gældende
ret
Siden 1979 er der hvert år
givet opholdstilladelse til et antal flygtninge, der efter aftale
med FN's Højkommissær for Flygtninge (herefter: UNHCR)
genbosættes i Danmark. Antallet af disse flygtninge
(kvoteflygtninge) fastsættes årligt i finansloven og
har siden 1989 udgjort 500 genbosætningspladser. I 2005 blev
der i forbindelse med ændring af genbosætningsreglerne
indført en fleksibel 3-årig kvote på 1500
pladser.
Opholdstilladelse til
kvoteflygtninge er reguleret i udlændingelovens § 8,
hvorefter flygtninge, der kommer hertil som led i en aftale med
UNHCR eller lignende international aftale, og som er omfattet af
flygtningekonventionen af 28. juli 1951 (§ 8, stk. 1), som ved
en tilbagevenden til hjemlandet risikerer dødsstraf eller at
blive underkastet tortur eller anden umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf (§ 8, stk. 2),
eller som må antages at ville opfylde grundprincipperne for
at opnå opholdstilladelse efter en af udlændingelovens
bestemmelser, såfremt de var indrejst i Danmark som
asylansøgere (§ 8, stk. 3).
Efter § 8, stk. 4, skal der
ved udvælgelsen af kvoteflygtninge lægges vægt
på udlændingens mulighed for at slå rod i Danmark
og få glæde af opholdstilladelsen.
Efter udlændingelovens §
8, stk. 6, bestemmer justitsministeren den overordnede fordeling af
det kommende års genbosætningskvote.
Fastsættelsen sker på baggrund af en indstilling fra
Udlændingestyrelsen.
En del af den årlige kvote
reserveres til særligt hastende sager vedrørende
flygtninge, der risikerer umiddelbar hjemsendelse til hjemlandet
eller overgreb i opholdslandet. Det følger af
bemærkningerne til lov nr. 403 af 1. juni 2005 om
ændring af udlændingeloven (Ændret
udvælgelse af og styrket integrationsindsats over for
kvoteflygtninge), at antallet af hastepladser skal udgøre en
mindre del af den samlede årlige kvote. Der har i de seneste
år været afsat ca. 75 pladser årligt til
sådanne hastesager. Disse sager forelægges skriftligt
af UNHCR for Udlændingestyrelsen, som vurderer, hvorvidt de
pågældende kan tilbydes genbosætning efter
udlændingelovens § 8.
Endvidere er der ca. 30 pladser
årligt, som er reserveret til personer med særlige
behandlingskrævende sygdomme ("Twenty or More"-sager).
Udlændingestyrelsens
indstilling om fordeling af det kommende års kvote foretages
på baggrund af UNHCR's årlige prioriteter på
området og i øvrigt i tæt dialog med UNHCR.
Når justitsministeren har
fastsat den overordnede fordeling af det kommende års
genbosætningskvote, planlægger
Udlændingestyrelsen tre udvælgelsesrejser for det
kommende år.
Forud for hver rejse
forelægger UNHCR et antal sager for
Udlændingestyrelsen, som svarer til det antal pladser, der er
afsat på kvoten. I langt de fleste af de forelagte sager
ender det med, at Danmark tilbyder den pågældende
flygtning genbosætning.
2.1.1. Nærmere om udlændingelovens § 8,
stk. 4
Det følger af
udlændingelovens § 8, stk. 4, at der ved
udvælgelsen af udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter stk. 1-3 (kvoteflygtninge), skal
lægges vægt på udlændingens mulighed for at
slå rod i Danmark og få glæde af
opholdstilladelsen, herunder deres sproglige forudsætninger,
uddannelsesforhold, arbejdserfaring, familieforhold, netværk,
alder og motivation, medmindre særlige grunde taler
derimod.
Bestemmelsen blev indført
ved lov nr. 403 af 1. juni 2005. Forslaget havde baggrund i en
undersøgelse fra 2003 fra det daværende
Integrationsministerium af kvoteflygtninges uddannelses- og
beskæftigelsessituation i Danmark. Analysen, der omfattede
kvoteflygtninge genbosat i Danmark i perioden 1997-2001, viste
bl.a., at selv om 61 pct. af kvoteflygtningene var i den
erhvervsaktive alder, var kun 7 pct. af disse i
beskæftigelse, og 90 pct. modtog overførselsydelser.
Analysen viste også, at der blandt kvoteflygtninge fra
perioden 1997-2001 var en lavere andel i beskæftigelse end i
indvandrergruppen generelt. En arbejdsgruppe i
Integrationsministeriet foretog på den baggrund en analyse af
den eksisterende kvoteordning og foreslog nye kriterier for
udvælgelse af kvoteflygtninge og integrationsfremmende
initiativer i relation til denne gruppe.
Det fremgår af forarbejderne
til lov nr. 403 af 1. juni 2005 (lovforslag nr. 79 af 23. februar
2005), at spørgsmålet om, hvorvidt en person besidder
det fornødne integrationspotentiale, må afgøres
efter en konkret vurdering, men at arbejdsgruppen anbefalede, at
følgende forhold indgik med betydelig vægt: Sproglige
forudsætninger, uddannelse og arbejdserfaring,
familieforhold, børnefamilier, netværk, alder og
motivation.
Det fremgår endvidere af
forarbejderne, at enkelte kategorier bør undtages fra kravet
om integrationspotentiale, herunder hastesager og personer med
særlige behandlingskrævende sygdomme ("Twenty or
More"-ordningen), samt at der skal udvises fleksibilitet ved
anvendelse af kravet om integrationspotentiale, når der er
tale om personer, der overvejes meddelt opholdstilladelse i Danmark
som led i en strategisk genbosætning. Strategisk
genbosætning indebærer, at der gennem forhandling med
det eller de lande, der huser flygtningene (opholdslandene),
opnås en række fordele; ikke kun for de flygtninge, der
genbosættes, men også for andre flygtninge,
opholdslandene og genbosætningslandene. Såfremt Danmark
indgår i en multilateral genbosætningsindsats
eksempelvis for at løse en konkret flygtningekrise, er det
således muligt at genbosætte en samlet gruppe, selv om
der måtte være personer i gruppen, der ikke har det
fornødne integrationspotentiale.
Kvoteflygtninge undergives ligesom
spontane asylansøgere en vurdering af sikkerheds- og
efterretningsaspekter. Det betyder bl.a., at udlændingelovens
udelukkelsesgrunde i § 10, herunder udelukkelse som
følge af krigsforbrydelser eller terrorvirksomhed, finder
anvendelse over for personer, der overvejes genbosat i Danmark som
kvoteflygtninge.
Det fremgår endelig af
forarbejderne til lov nr. 403 af 1. juni 2005, at hensynet til
folkesundheden taler for, at der ikke tilbydes genbosætning
til personer, der lider af særligt smitsomme sygdomme,
medmindre der foreligger ganske særlige grunde, f.eks.
tungtvejende beskyttelseshensyn eller nære familierelationer
til herboende personer. Personer med særligt smitsomme
sygdomme vil i givet fald blive genbosat under "Twenty or
More"-ordningen.
2.1.2. Kommunernes
rolle i forbindelse med genbosætning
Kommunerne spiller en central rolle
i forbindelse med genbosætning og opgaven med at sikre, at
kvoteflygtningens ophold i Danmark bliver vellykket.
Udlændingestyrelsen
udarbejder hvert år en profilbeskrivelse af de
flygtningegrupper, der forventes at få opholdstilladelse
efter udlændingelovens §§ 7 og 8 i det kommende
år. Af profilen fremgår de lande, hvorfra flygtningene
primært forventes at stamme, og i et vist omfang hvilke
flygtningegrupper der er tale om. For så vidt angår
kvoteflygtninge oplyser styrelsen, af hvilke nationaliteter man i
det kommende år forventer at genbosætte større
grupper.
Beskrivelsen sendes til kommunerne.
Hvis en kommune har særlige ønsker til at modtage
bestemte flygtningegrupper eller har andre ønsker til
visiteringen, kan kommunen fremsende oplysninger herom til
Udlændingestyrelsen. Kommunens oplysninger vil herefter
indgå i grundlaget for Udlændingestyrelsens
afgørelser om visitering af flygtninge til de respektive
kommuner.
På samme måde har
kommunerne mulighed for løbende at meddele
Udlændingestyrelsen, hvis der
er særlige persongrupper, som man
ønsker at modtage i den kommende tid. Det kan f.eks.
være, fordi kommunen aktuelt har boliger til større
familier eller har iværksat et modtageprojekt for enlige
mænd. Udlændingestyrelsen vil løbende inddrage
disse meddelelser i det daglige visiteringsarbejde.
Kommunerne har desuden mulighed for
at deltage i de udvælgelsesrejser, som
Udlændingestyrelsen arrangerer, ligesom de inviteres til at
deltage i før-afrejse-kurserne, der afholdes for de udvalgte
kvoteflygtninge. Der deltager som regel en repræsentant fra
kommunerne på før-afrejse-kurserne, og
kvoteflygtningene har erfaringsmæssigt stor nytte af denne
deltagelse. Kommunernes repræsentant bidrager til at afstemme
flygtningenes forventninger til, hvordan deres liv i Danmark vil
forme sig, og hvilke rettigheder og pligter de vil blive
mødt med efter indrejsen.
2.2. Andre landes
udvælgelse af kvoteflygtninge
Andre landes praksis for
genbosætning, herunder kriterier for udvælgelse af
kvoteflygtninge, er beskrevet i UNHCR Resettlement Handbook, som er
tilgængelig på http://www.unhcr.org/4a2ccf4c6.
html.
Det fremgår af
håndbogen om norsk ret, at
genbosætning af en flygtning efter norsk ret kan afvises,
hvis det ikke vurderes, at den pågældende har et behov
for genbosætning, f.eks. fordi der er udsigt til en anden
varig løsning for den pågældende. Hvis en
ansøger er omfattet af FN's Flygtningekonventions
udelukkelsesgrunde, vil kunne udgøre en trussel mod
nationens sikkerhed, har begået kriminalitet eller har et
alvorligt stofmisbrug, vil de norske myndigheder også kunne
afvise genbosætning af den pågældende.
I vurderingen af, om der kan
tilbydes genbosætning til en flygtning med særlige
behov, vil det efter omstændighederne kunne indgå, om
de norske kommuner vil kunne give den pågældende
flygtning adækvate tilbud.
Norge prioriterer desuden at
tilbyde visse grupper af kvinder genbosætning, og en
betragtelig del af kvoten i Norge er reserveret til kvinder og
piger.
Efter svensk
ret gælder der de samme kriterier for
genbosætning som for asyl. De svenske myndigheder kan efter
svensk ret afvise at genbosætte en flygtning, der er omfattet
af FN's Flygtningekonventions udelukkelsesgrunde, vil kunne
udgøre en sikkerhedstrussel, har begået alvorlig
kriminalitet eller har et stofmisbrug.
Sverige accepterer et
begrænset antal uledsagede mindreårige som en del af
genbosætningsprogrammet. Ved vurderingen af, om en uledsaget
mindreårig, eller en mindreårig, der alene er ledsaget
af én forælder, skal tilbydes genbosætning, skal
det indgå, hvad der tjener de pågældendes tarv
bedst.
Der er herudover ingen kriterier
for udvælgelsen af kvoteflygtninge.
Efter finsk
ret er det et krav, at en flygtning, der ønsker
genbosætning, har et behov for genbosætning. Ved
udvælgelsen af kvoteflygtninge prioriteres en række
flygtningegrupper. Det drejer sig bl.a. om flygtninge, der er truet
ved en tilbagevenden til deres hjemland, der har overlevet vold og
tortur, eller som har behov for genbosætning af medicinske
grunde. Det kan - i det omfang, kvoten ikke er opbrugt - også
indgå i vurderingen, om flygtningen har haft vanskeligt ved
at etablere sig i opholdslandet på en måde, der svarer
til den pågældendes kulturelle, sociale,
religiøse eller uddannelsesmæssige baggrund.
For at kunne blive genbosat i
Finland skal mulighederne for modtagelse og integration vurderes,
ligesom hensynet til den offentlige orden og sikkerhed,
folkesundheden og Finlands forhold til fremmede magter ikke
må være til hinder for, at der kan udstedes en
opholdstilladelse til den pågældende.
Efter nederlandsk ret tillægges en flygtnings
vilje og evne til at integrere sig i det nederlandske samfund
betydning ved udvælgelsen af, hvilke flygtninge der skal
tilbydes genbosætning. Således vil genbosætning
blive afvist, hvis der er indikationer på, at
ansøgeren åbenbart ikke vil integrere sig i det
nederlandske samfund.
Efter tysk
ret fastlægges kriterierne for udvælgelse af
kvoteflygtninge i et direktiv. Af direktivet for 2012
fremgår, at hensynet til familiens enhed i videst muligt
omfang skal indgå ved udvælgelsen af, hvilke flygtninge
der skulle tilbydes genbosættelse. Endvidere tillægges
familiemæssige eller andre bånd til Tyskland, der kunne
være befordrende for integrationen, evnen til at blive
integreret (herunder uddannelsesniveau,
beskæftigelseserfaring, sprogkundskaber, religiøs
tilknytning og alder) samt behovet for beskyttelse, betydning.
En ansøger var ikke omfattet
af direktivet for 2012, hvis den pågældende var
dømt for en forbrydelse, der efter tysk ret anses for et
forsætligt strafbart forhold, eller hvis der var indikationer
på, at den pågældende var eller havde været
tilknyttet kriminelle organisationer eller terrororganisationer,
eller den pågældende på andre måder var
eller havde været involveret i eller støttet
aktiviteter, der strider imod den internationale forståelse
af fredelig sameksistens.
Efter britisk
ret stilles der krav om, at flygtningen skal samarbejde med
de britiske myndigheder. De britiske myndigheder undersøger,
om Storbritannien kan opfylde de behov, ansøgeren har, om
det vil være i strid med samfundets interesser at tilbyde den
pågældende genbosætning, og om det vil være
til den pågældendes bedste at blive tilbudt
genbosætning i Storbritannien.
2.3. Justitsministeriets overvejelser
2.3.1.
Indførelse af integrationspotentialekriteriet i 2005 har
affødt kritik, herunder fra UNHCR, som finder, at den
øgede fokus på kvoteflygtningenes forudsætninger
for integration er diskriminerende og underminerer udvælgelse
baseret på en behovsvurdering samt afskærer
genbosætning af de mest udsatte flygtninge. Der kan i den
forbindelse bl.a. henvises til Progress report on resettlement af
31. maj 2010 (http://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?
docid=4c5ac6942&page=search). UNHCR anbefaler i stedet, at
modtagerlandene fokuserer på samfundets forudsætninger
og styrker.
Justitsministeriet er enig i, at
udvælgelse på baggrund af integrationspotentiale kan
være uhensigtsmæssigt i forhold til visse grupper af
flygtninge, og finder i øvrigt ikke
integrationspotentialekriteriet egnet til at tilgodese det
overordnede formål med genbosætningsinstituttet, som er
at hjælpe særligt udsatte flygtningegrupper.
Lovforslaget indebærer derfor, at
integrationspotentialekriteriet ophæves.
Det primære kriterium for
udvælgelse af kvoteflygtninge er som nævnt, om
udlændingen risikerer forfølgelse på grund af
sin race, religion, nationalitet, sit tilhørsforhold til en
særlig social gruppe eller sine politiske anskuelser og
dermed er omfattet af flygtningekonventionen af 28. juli 1951,
eller risikerer dødsstraf eller at blive underkastet tortur
eller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller
straf, jf. udlændingelovens § 8.
Justitsministeriet finder
imidlertid, at der er behov for subsidiære kriterier i
forbindelse med udvælgelse, navnlig henset til det
begrænsede antal kvoteflygtninge, som Danmark modtager,
sammenholdt med, hvor mange flygtninge i verden der har et behov
for genbosætning, og som opfylder de primære
betingelser i udlændingelovens § 8, stk. 1-3.
Justitsministeriet har overvejet,
om udvælgelse alene bør ske ud fra en vurdering af,
hvem der har det største beskyttelsesbehov.
Justitsministeriet finder imidlertid ikke en sådan tilgang
hensigtsmæssig, idet udvælgelsen altid sker blandt en
gruppe mennesker, som alle opfylder betingelserne i § 7 for at
få asyl i Danmark eller § 8, stk. 3. Det er derfor ikke
retvisende at tale om, at nogen opfylder betingelserne mere end
andre, ligesom flygtningenes asylmotiver ofte er individuelle og
ikke direkte sammenlignelige.
Justitsministeriet finder, at det
bærende princip i stedet bør være, hvordan man
sikrer den bedst mulige udnyttelse af det danske samfunds
forudsætninger for at tage imod kvoteflygtninge,
således at udvælgelse sker ud fra en vurdering af den
enkelte flygtnings behov og forventninger sammenholdt med de
vilkår og tilbud, som det danske samfund vil kunne give den
pågældende. Denne tilgang lever op til UNHCR's
anbefaling om, at modtagerlandene fokuserer på det modtagende
samfunds integrationskapacitet frem for flygtningenes potentiale
til at lade sig integrere. Der kan i den forbindelse bl.a. henvises
til Comparative Study on the best practices for the integration og
resettled refugees in the EU Member States, 2013, s. 41
(http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/etudes/join/2013/474393/IPOL-LIBE_ET(2013)474393_EN.
pdf).
2.3.2.
Det foreslås på den baggrund, at kriterierne for
udvælgelse af kvoteflygtninge ændres, således at
der tages udgangspunkt i, hvad det danske samfund kan tilbyde de
pågældende flygtninge, sammenholdt med flygtningenes
konkrete behov og forventninger, med henblik på at etablere
en varig løsning for den pågældende.
Forslaget indebærer, at
potentielle kvoteflygtninge ikke længere kan fravælges,
fordi de f.eks. er analfabeter eller aldrig har været i
arbejde, men at der foretages en samlet vurdering af, om det, som
det danske samfund kan tilbyde den pågældende, må
antages at ville medføre en varig forbedring af den
pågældendes livssituation. Med udgangspunkt i en
vurdering af det danske samfunds styrker og ressourcer som
genbosætningsland skal det således vurderes, om det,
som flygtningen har udsigt til at blive tilbudt i Danmark,
modsvarer den pågældendes behov og forventninger. Dette
subsidiære kriterium kan anvendes dels til positivt at
prioritere bestemte grupper af flygtninge, dels til at
fravælge kvoteflygtninge i tilfælde, hvor
genbosætning i Danmark åbenbart ikke vil være en
god løsning for den pågældende.
2.3.3.
For så vidt angår anvendelsen af det subsidiære
kriterium som grundlag for at prioritere bestemte flygtningegrupper
er det næppe muligt at opstille en udtømmende liste
over grupper eller kategorier af personer, som bør
prioriteres, herunder fordi det danske samfunds
forudsætninger for at modtage flygtninge kan ændre sig
over tid.
Som eksempler på
områder, hvor det danske samfund generelt har gode
forudsætninger for at hjælpe de pågældende
til en god og selvstændig tilværelse her i landet, kan
der dog peges på følgende grupper: Seksuelle
minoriteter, herunder bøsser, lesbiske, bi-, trans- og
interseksuelle (LGBTI-personer), idet det danske samfund generelt
er tolerant over for seksuelle mindretal. Desuden kan det
være børnefamilier, idet Danmark har gode
børneinstitutioner, fritidstilbud til børn osv.
Danmark har generelt også gode muligheder for at tilbyde
undervisning til voksne med uddannelsesbehov. Endvidere kan Danmark
tilbyde udsatte kvinder med børn gode vilkår. Endelig
vil også menneskerettighedsforkæmpere kunne
udgøre en gruppe, som det danske samfund har særlige
forudsætninger for at tilbyde ophold.
Det bemærkes, at de
fremhævede grupper i vidt omfang svarer til UNHCR's egne
prioriteter på genbosætningsområdet.
2.3.4.
Inddragelsen af det danske samfunds forudsætninger for at
modtage flygtninge kan også komme mere konkret til udtryk.
F.eks. kan nogle kommuner have særlige forudsætninger
for at modtage bestemte grupper af flygtninge - f.eks. fordi
kommunerne har særligt egnede boliger til rådighed
eller har iværksat integrationsprojekter målrettet mod
disse grupper mv.
I så fald vil det være
relevant at inddrage disse oplysninger, således at der ved
prioriteringen af, hvilke flygtningegrupper der skal
genbosættes i Danmark, tages hensyn til særlige
faciliteter og tilbud, som modtagerkommunerne kan tilbyde.
Det forudsættes, at
Udlændingestyrelsen fortsat orienterer kommunerne om, hvilke
kvoteflygtninge der kan forventes at skulle fordeles i kommunerne i
det kommende år, og at kommunerne fremover opfordres til at
tilkendegive eventuelle særlige tilbud, de kan give
kvoteflygtninge. Det er i den forbindelse vigtigt, at dialogen
mellem Udlændingestyrelsen og kommunerne styrkes,
således at Danmarks forudsætninger udnyttes bedst
muligt.
Det er ikke hensigten med
forslaget, at den enkelte kommune - ved at pege på
ønsker eller kapacitet - skal kunne udvælge eller
fravælge visse grupper eller personer med henblik på
genbosætning.
2.3.5.
Det foreslåede subsidiære kriterium - hvorefter
udvælgelse sker med fokus på flygtningenes behov og
forventninger sammenholdt med det danske samfunds
forudsætninger for at integrere den pågældende -
vil også kunne føre til, at potentielle
kvoteflygtninge ikke udvælges til genbosætning i
Danmark, hvis det åbenbart ikke vil være en god
løsning for den pågældende.
Det vil i den forbindelse bl.a.
kunne indgå, om det, som det danske samfund kan tilbyde
flygtningen, ikke svarer til den pågældendes
forventninger. Det kan f.eks. være, at en person, som er
relativt veluddannet, har urealistiske forventninger til sine
jobmuligheder i Danmark og ikke vil være villig til at starte
forfra med f.eks. en ny uddannelse eller et ufaglært arbejde.
I så fald vil det ikke være et udtryk for den bedste
udnyttelse af pladsen at give den til den pågældende
alene under henvisning til uddannelsesniveau.
Det kan også forekomme, at en
person under samtalen med den danske delegation tilkendegiver, at
den pågældende reelt ikke ønsker at komme til
Danmark, men vil foretrække et andet land f.eks. pga.
familiemæssig tilknytning dertil. I et sådant
tilfælde kan det være åbenbart, at den
pågældende ikke vil trives i Danmark, og at det
således vil være mere hensigtsmæssigt at tilbyde
pladsen til en anden flygtning.
Det forudsættes, at
anvendelsen af det subsidiære kriterium som grundlag for ikke
at udvælge potentielle kvoteflygtninge altid sker på
grundlag af konkret og individuel vurdering af samtlige relevante
forhold. Ved vurderingen af flygtningens forventninger skal der
tages højde for, at det kan være vanskeligt for den
enkelte flygtning at have et realistisk billede af, hvordan livet
som genbosat flygtning i Danmark vil være.
Det forudsættes endvidere, at
de danske myndigheder i forbindelse med udvælgelse på
kvoterejser som hidtil i langt størstedelen af sagerne
følger UNHCR's indstillinger, jf. afsnit 2.1. ovenfor.
2.3.6.
Selv om det foreslåede subsidiære kriterium isoleret
set vil kunne tale for, at en person fravælges, vil andre
faktorer dog kunne føre til et andet resultat. Det
gælder først og fremmest hensynet til familiens enhed,
således at hvis den øvrige familie tilbydes
genbosætning i Danmark, vil den pågældende
følge med. Det kan også være tilfældet,
hvis der foreligger anden tilknytning til Danmark.
2.3.7.
Det foreslås endelig, at der fortsat skal være mulighed
for at afslå genbosætning af hensyn til folkesundheden,
medmindre helt særlige grunde taler derimod. Det kan f.eks.
være personer med særlige smitsomme sygdomme. Det
foreslås, at denne adgang fremover fremgår direkte af
lovteksten. De helt særlige grunde, der kan tale for, at en
person alligevel skal tilbydes genbosætning i Danmark trods
det, at hensynet til folkesundheden taler derimod, kan f.eks.
være særligt tungtvejende beskyttelseshensyn eller
nære familierelationer til herboende personer. Personer med
særlige smitsomme sygdomme vil fortsat kunne
genbosættes under "Twenty or More"-ordningen. Forslaget
indebærer således ingen indholdsmæssige
ændringer på dette punkt.
Der tilsigtes ingen ændringer
i den nuværende anvendelse af hastepladser eller pladserne
under den såkaldte "Twenty or More"-ordning. Det
foreslåede kriterium vil således ikke skulle anvendes
ved behandling af disse sager.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
Lovforslagets skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 20. december 2013 til den 24. januar 2014
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Amnesti Nu,
Amnesty International, Asylret, Bedsteforældre for Asyl,
Børnerådet, Børns Vilkår, Dansk
Flygtningehjælp, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY - Dansk
Institut Mod Tortur, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Flygtningenævnet, Flygtninge Under Jorden, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Naalakkersuisut (Grønlands Selvstyre),
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kirkernes Integrationstjeneste, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige
byretter, Red Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, SOS mod Racisme, UNHCR og Ægteskab Uden
Grænser.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse i
§ 8, stk. 4, 1. og 2. pkt.,
indebærer, at der ved udvælgelse af kvoteflygtninge
skal foretages en vurdering af, om der er udsigt til, at den
pågældendes livssituation vil blive varigt forbedret
ved ophold i Danmark. Vurderingen skal foretages på baggrund
af flygtningens behov og forventninger sammenholdt med de
vilkår, som det danske samfund generelt eller konkret vil
kunne tilbyde.
Ved vurderingen af, om
genbosætning må forventes at ville medføre en
varig forbedring af udlændingens livssituation, skal der
foretages en samlet vurdering af, om genbosætning her i
landet også på lang sigt vil være den bedste
løsning for den pågældende. Der skal i den
forbindelse ikke blot lægges vægt på materielle
forbedringer, men også f.eks. udsigten til at kunne
indgå i sociale relationer mv.
Kriteriet kan anvendes til
såvel udvælgelse som i særlige tilfælde
fravalg af potentielle kvoteflygtninge.
Der kan ikke opstilles en
udtømmende liste over grupper eller kategorier af personer,
som generelt bør prioriteres, navnlig fordi det danske
samfunds forudsætninger vil kunne ændre sig over
tid.
Det kan efter lovforslaget
være relevant at udvælge flygtninge, hvis behov svarer
til de faciliteter og tilbud, som den konkrete modtagerkommune kan
tilbyde. Det kan f.eks. være, at den kommune, som skal aftage
et antal flygtninge fra den pågældende
udvælgelsesrejse, har nogle boliger til rådighed, som
er særligt velegnede til en bestemt gruppe flygtninge, f.eks.
store familier, eller har iværksat integrationsprojekter
målrettet en bestemt gruppe flygtninge. Det er dog ikke
hensigten, at kommuner på den baggrund skal kunne afvise at
modtage visse kvoteflygtninge.
Det forudsættes, at
anvendelsen af det foreslåede kriterium tilpasses den
konkrete situation. Det forudsættes således, at der
altid foretages en konkret og individuel vurdering af samtlige
relevante forhold.
Udvælgelse med fokus på
det danske samfunds forudsætninger kan også anvendes
til at fravælge personer, hvis genbosætning i Danmark
åbenbart ikke vil være en god løsning for den
pågældende. Det kan være tilfældet, hvis
det, som det danske samfund kan tilbyde den pågældende,
ikke svarer til den pågældendes forventninger. Det kan
f.eks. være, at en person, som er relativt veluddannet, har
urealistiske forventninger til sine jobmuligheder i Danmark og ikke
vil være villig til at starte forfra med f.eks. en ny
uddannelse eller et ufaglært arbejde. I så fald vil det
ikke være et udtryk for den bedste udnyttelse af pladsen at
give den til den pågældende alene under henvisning til
uddannelsesniveau.
Det kan også forekomme, at en
person under samtalen med den danske delegation tilkendegiver, at
den pågældende reelt ikke ønsker at komme til
Danmark, men vil foretrække et andet land f.eks. pga.
familiemæssig tilknytning dertil. I et sådant
tilfælde kan det være åbenbart, at den
pågældende ikke vil trives i Danmark, og at det
således vil være mere hensigtsmæssigt at tilbyde
pladsen til en anden flygtning.
Det forudsættes, at
anvendelsen af det subsidiære kriterium som grundlag for ikke
at udvælge potentielle kvoteflygtninge altid sker på
grundlag af en konkret og individuel vurdering af samtlige
relevante forhold. Ved vurderingen af flygtningens forventninger
skal der tages højde for, at det kan være vanskeligt
for den enkelte flygtning at have et realistisk billede af, hvordan
livet som genbosat flygtning i Danmark vil være. Flygtningens
forventninger vil således ikke i sig selv kunne føre
til, at den pågældende ikke tilbydes
genbosætning.
Selv om det foreslåede
kriterium isoleret set vil kunne tale for, at en person
fravælges, vil andre faktorer dog kunne føre til et
andet resultat. Det gælder først og fremmest hensynet
til familiens enhed, således at hvis den øvrige
familie tilbydes genbosætning i Danmark, vil den
pågældende følge med. Det kan også
være tilfældet, hvis der foreligger anden tilknytning
til Danmark.
Der er med den foreslåede
bestemmelse i § 8, stk. 4, 3.
pkt., ikke tilsigtet nogen indholdsmæssige
ændringer af gældende ret, idet den nuværende
praksis alene foreslås indskrevet i lovteksten.
Forslaget indebærer, at
genbosætning kan afvises af hensyn til folkesundheden,
medmindre helt særlige grunde taler derimod. Det kan f.eks.
være personer med særlige smitsomme sygdomme.
De helt særlige grunde, der
kan tale for, at en person alligevel skal tilbydes
genbosætning i Danmark trods det, at hensynet til
folkesundheden taler derimod, kan f.eks. være særligt
tungtvejende beskyttelseshensyn eller nære familierelationer
til herboende personer. Personer med særlige smitsomme
sygdomme vil fortsat kunne genbosættes under "Twenty or
More"-ordningen.
Til § 2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juni 2014.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 863 af 25. juni 2013, som ændret
senest ved lov nr. 85 af 28. januar 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | § 1 | §
8. --- | | | Stk.
2-3. --- | | 1. § 8,
stk. 4, affattes således: | Stk. 4. Ved
udvælgelsen af udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter stk. 1-3, skal der, medmindre
særlige grunde taler derimod, lægges vægt
på udlændingenes mulighed for at slå rod i
Danmark og få glæde af opholdstilladelsen, herunder
deres sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold,
arbejdserfaring, familieforhold, netværk, alder og
motivation. | | "Stk. 4. Ved
udvælgelsen af udlændinge, der meddeles
opholdstilladelse efter stk. 1-3, skal der lægges vægt
på, i hvilket omfang genbosætning her i landet må
forventes at indebære en varig forbedring af den
pågældendes livssituation. Vurderingen skal foretages
på baggrund af udlændingens behov og forventninger
sammenholdt med de vilkår, som det danske samfund generelt
eller konkret vil kunne tilbyde. Der skal endvidere lægges
vægt på hensynet til folkesundheden, medmindre helt
særlige grunde taler derimod. " | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juni
2014. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger. |
|