Fremsat den 2. oktober 2013 af social-,
børne- og integrationsministeren (Annette
Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service og
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område
(Mulighed for opretholdelse af anbringelse
af unge med funktionsnedsættelse i alderen 18 til 22 år
og ændring af reglerne om ansvaret for at sikre supervision
og efteruddannelse til plejefamilier m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 5. september 2013, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21.
maj 2013, § 8 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og
§ 1 i lov nr. 651 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 50, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »§ 52 og § 76« til:
»§§ 52, 76 og 76 a«.
2. I
§ 55, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »og efter § 76, stk. 3, nr. 1 og
3,« til: »§ 76, stk. 3, nr. 1 og 3, og
§ 76 a, stk. 2,«.
3.
Efter § 66 indsættes:
Ȥ 66
a. Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn
og unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt
1) som generelt
egnede af den kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn
for det geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller
2) som konkret
egnede i forhold til et eller flere nærmere angivne
børn eller unge af den anbringende kommune.
Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier skal have dækket deres
omkostninger i forbindelse med barnets eller den unges ophold og
kan efter en konkret vurdering få hel eller delvis
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnet,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
tilbyde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie.
Stk. 4. Når der er
truffet afgørelse om at anbringe et barn eller en ung i en
plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3,
skal den kommunalbestyrelse, som har pligt til at yde hjælp
til barnet eller den unge efter reglerne i kapitel 11 og 12, sikre,
at plejefamilien under anbringelsen løbende
gennemfører den fornødne efteruddannelse.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sikre den fornødne
supervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang.
Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Afgørelser efter stk. 2 og 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed.
Stk. 7. Social-,
børne- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier,
kommunale plejefamilier, netværksplejefamilier og egne
værelser m.v., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og
supervision til og efteruddannelse af plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og
om godtgørelse for netværksplejefamilier.«
4. I
§ 68, stk. 1, ændres
»§ 76« til: »§§ 76 og 76
a«.
5. I
§ 68, stk. 12, 1. pkt.,
indsættes efter »efterværn«: »eller
opretholdt anbringelse, jf. § 76 a«, og
»§ 76« ændres til:
»§§ 76 eller 76 a«.
6. I
§ 68, stk. 13, 1. pkt.,
indsættes efter »den nye opholdskommune«:
», medmindre der er truffet afgørelse om
foranstaltninger efter § 76 a«.
7. I
§ 76, stk. 8, indsættes
efter »stk. 3«: »eller § 76 a, stk.
2«.
8.
Efter § 76 indsættes i kapitel
12:
Ȥ 76
a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp efter stk. 2
og 3 til unge i alderen 18 til 22 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det må
anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til
den unges behov for støtte, og hvis den unge eller dennes
værge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage
til en god overgang til voksenlivet og herunder have fokus på
omsorg og forberedelse til den unges næste boform.
Stk. 2. For unge med
betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der
umiddelbart inden det fyldte 18. år er anbragt uden for
hjemmet efter reglerne i kapitel 11 i en plejefamilie efter
§ 66, stk. 1, nr. 1-3, kan kommunalbestyrelsen
træffe afgørelse om, at døgnophold, jf.
§ 52, opretholdes. Såfremt den unges plejefamilie
ikke længere vurderes egnet som plejefamilie for den
pågældende unge, kan kommunalbestyrelsen tilbyde den
unge anbringelse i en anden plejefamilie, som den unge har en
nær relation til og er tryg ved. Ved tilbud om anbringelse
hos en anden plejefamilie skal betingelserne i stk. 1 være
opfyldt.
Stk. 3. Opretholdelse af
døgnophold efter stk. 2 skal ophøre, når det
ikke længere opfylder sit formål under hensyn til den
unges behov for støtte, dog senest når den unge fylder
23 år.«
9. I
§ 140, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 52 og § 76« til:
»§§ 52, 76 og 76 a«.
10. I
§ 160 ændres
»efter § 76, stk. 3, nr. 1, og« til:
»efter § 76, stk. 3, nr. 1, og § 76 a,
stk. 2, samt«.
11. I
§ 167, stk. 4,
indsættes efter »§ 76«: »eller
opretholdt anbringelse efter § 76 a«.
12. I
§ 176 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 76« til:
»§§ 76 eller 76 a«.
13. I
§ 176 a, stk. 2,
indsættes efter »§ 76, stk. 3, nr. 1 eller
3«: », eller § 76 a, stk. 2«.
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr. 983 af
8. august 2013, som ændret ved § 17 i lov nr. 639
af 12. juni 2013 og § 3 i lov nr. 651 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9 a, stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »§ 9, stk. 7«:, eller
hvis den pågældende ved det fyldte 18. år
får opretholdt sin anbringelse i plejefamilie efter
§ 76 a i lov om social service«.
2. I
§ 9 a, indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8. Får
en ung i umiddelbar forlængelse af sin opretholdte
anbringelse i plejefamilie efter § 76 a i lov om social
service ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7,
bevarer den kommune, der efter stk. 7 har pligten til at yde
hjælp efter lov om social service, denne pligt.
§ 9, stk. 8, 9 og 11, finder tilsvarende
anvendelse.«
3. I
§ 9 c, stk. 2, nr. 5,
udgår »eller«.
4. I
§ 9 c, stk. 2, nr. 6,
ændres »lov om social service.« til: »lov
om social service eller«.
5. I
§ 9 c, stk. 2,
indsættes som nr. 7:
»7) døgnophold efter
§ 76 a i lov om social service.«
6. I
§ 72, stk. 3, indsættes
efter »jf. § 76, stk. 3, nr. 1,«: »og
§ 76 a, stk. 2,«
§ 3
I lov nr. 651 af 12. juni 2013 om ændring
af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område og lov om forpligtende kommunale
samarbejder (Konsekvensændringer som følge af
socialtilsyn m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 1, nr. 11, ophæves.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
§ 5
Stk. 1. For børn
og unge under 18 år, der før den 1. juli 2003 er
anbragt uden for hjemmet, overtages pligten til at yde hjælp
efter lov om social service af den kommune, der er refusionspligtig
efter § 4, stk. 4, 3. pkt., i lov nr. 1168 af 19.
december 2003 om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og andre love,
når den unge fylder 18 år, hvis den unge i umiddelbar
forlængelse af anbringelsen får forlænget sit
ophold i plejefamilie efter § 76 a i lov om social
service, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8. Kommunen
bevarer pligten til at yde hjælp efter lov om social service,
hvis den unge i umiddelbar forlængelse af opholdet i
plejefamilie efter § 76 a i lov om social service,
får ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 2. Hvis den
kommunalbestyrelse, der efter stk. 1, 1. pkt., skal overtage
pligten til at yde hjælp efter lov om social service, ikke
umiddelbart forud herfor var opholdskommune for den unge, kan
kommunalbestyrelsen dog, inden den unge fylder 18 år, under
hensyntagen til den pågældendes forhold og af
administrative hensyn træffe afgørelse om ikke at
overtage pligten til at yde hjælp efter lov om social service
til den pågældende. Afgørelsen efter 1. pkt. om
ikke at overtage pligten til at yde hjælp kan indbringes for
Ankestyrelsen efter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
| | 1. | Lovforslagets baggrund og
formål | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Opretholdelse af anbringelse af unge med
funktionsnedsættelse | | 2.1.1. 2.1.2. 2.2. | Gældende ret Den foreslåede ændring Ændring af regler om ansvaret for
supervision og efteruddannelse til plejefamilier | 2.2.1. 2.2.2. | Gældende ret Den foreslåede ændring | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og
organisationer | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1. Lovforslagets baggrund og formål
Med dette lovforslag foreslås at skabe hjemmel for
kommunalbestyrelsen til at give unge med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne i alderen 18 til 22 år mulighed for at
opretholde deres anbringelse i samme plejefamilie, som de har
været anbragt i, før de fyldte 18 år.
Såfremt den unges plejefamilie ikke længere vurderes
egnet som plejefamilie for den pågældende unge, kan
kommunalbestyrelsen tilbyde den unge anbringelse i en plejefamilie,
som den unge har en nær relation til og er tryg ved.
Formålet med opretholdt anbringelse er at
imødekomme den unges behov for støtte og omsorg i
plejefamiliens trygge rammer. Hjælpen skal bidrage til en god
overgang til voksenlivet og herunder have fokus på omsorg og
forberedelse til den unges næste boform. Opretholdelse af
anbringelse kan ligeledes være relevant i forhold til at
sikre kontinuitet i forbindelse med væsentlige
ændringer i den unges liv omkring det 18. år, herunder
f.eks. ophør i specialskole, start på særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), beskyttet
beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud m.v.
Forslaget har således til formål at skabe mere
fleksibilitet i regelsættet for unge med
funktionsnedsættelse og dermed også imødekomme
et ønske om mere smidige løsninger i forhold til
denne målgruppe.
Baggrunden for lovforslaget er, at det efter de gældende
regler for efterværn i § 76 i lov om social service
(serviceloven) kun er muligt at opretholde unges anbringelse i
plejefamilie efter deres 18. år, hvis anbringelsen bidrager
til at skabe en god overgang til en selvstændig
voksentilværelse og herunder har fokus på den unges
uddannelse og beskæftigelse. Det er således en
betingelse for opretholdelse af anbringelsen, at der er et
udviklingssigte hen mod en selvstændig
voksentilværelse.
Det betyder, at unge med særlige problemer som f.eks.
svære psykiske lidelser eller fysiske
funktionsnedsættelser, og som forventes at være
afhængig af massiv støtte i deres
voksentilværelse, herunder også i forbindelse med deres
boligsituation, falder uden for målgruppen for
efterværn og derfor skal flytte hjemmefra, når de
fylder 18 år.
En del af disse unge er dog ikke modne til at forlade deres
plejefamilie ved deres fyldte 18. år, men vil have gavn af at
blive i deres plejefamilies trygge og omsorgsfulde rammer et par
år endnu og blive støttet i overgangen til deres
voksentilværelse.
Endelig foreslås med dette lovforslag, at reglerne om at
yde supervision og efteruddannelse til plejefamilier ændres,
så ansvaret for denne opgave i forhold til alle børn
og unge placeres hos den kommune, der har pligt til at yde
hjælp efter servicelovens regler om særlig
støtte til børn og unge samt reglerne om tilbud til
unge mellem 18 og 22 år.
Baggrunden for denne del af lovforslaget er, at det med lov nr.
595 af 18. juni 2012, som senest blev ændret med lov nr. 651
af 12. juni 2013, blev fastsat, at det er den kommune, der har
anbragt et barn eller en ung i en plejefamilie, der har ansvaret
for at yde supervision og efteruddannelse til plejefamilien.
Imidlertid er der for nogle børn og unge ikke sammenfald
mellem den kommune, der oprindeligt har anbragt barnet eller den
unge, og den kommune, der i øvrigt har pligt til at yde
hjælp efter serviceloven, og som på baggrund heraf har
det bedste kendskab til barnet og de bedste forudsætninger
for at tilrettelægge supervision og efteruddannelse
målrettet plejefamiliens behov. Det gælder i
situationer, hvor barnet eller den unge var anbragt før den
30. juni 2003, og hvor forældremyndighedsindehaveren efter
anbringelsen af barnet eller den unge var flyttet til en anden
kommune.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Opretholdelse af anbringelse af unge med
funktionsnedsættelse
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud til unge fra 18 til 22 år er fastsat i
§ 76 i serviceloven. Der er fastsat regler om betaling i
servicelovens § 160, som er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 498 af 25. maj 2011, og regler om
statsrefusion i servicelovens § 176, som er
udmøntet i bekendtgørelse nr. 873 af 30. august
2012.
Efter servicelovens §§ 52 og 66 kan børn
og unge som led i en foranstaltning anbringes blandt andet i
plejefamilie indtil den unges 18. år.
Hvis det vurderes, at den unge efter det fyldte 18. år har
behov for støtte, skal kommunalbestyrelsen efter
§ 76, stk. 1 og 3, tilbyde hjælp f.eks. i form af
opretholdelse af anbringelsen indtil den unges 23. år
(efterværn). Det er en betingelse, at hjælpen anses for
at være af væsentlig betydning for den unges behov for
støtte, og at den unge er indforstået hermed.
Hjælpen skal endvidere bidrage til en god overgang til en
selvstændig tilværelse og herunder have fokus på
at understøtte den unges uddannelse og beskæftigelse
samt øvrige relevante forhold, f.eks. anskaffelse af
selvstændig bolig.
For at den unge kan blive boende i sin plejefamilie efter det
fyldte 18. år, er det således en betingelse efter de
gældende regler om efterværn, at der er et
udviklingssigte hen mod en selvstændig
voksentilværelse.
Ifølge servicelovens § 76, stk. 8, skal
kommunalbestyrelsen, i det omfang det er muligt, sørge for,
at unge, som har været anbragt uden for hjemmet efter
reglerne i kapitel 11, umiddelbart inden det fyldte 18. år
får mulighed for at vende tilbage til det tidligere
anbringelsessted kortvarigt, uanset om der iværksættes
foranstaltninger efter stk. 3.
Efter servicelovens § 142, stk. 9, kan
netværksplejefamilier efter en konkret vurdering få
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste.
Ifølge servicelovens § 160 skal den unge betale
for anbringelse i plejefamilie efter § 76, stk. 3, nr. 1,
efter regler, der fastsættes i bekendtgørelse nr. 498
af 25. maj 2011. Af § 13 i denne bekendtgørelse
fremgår, at betaling for opholdet i plejefamilien
fastsættes af kommunen efter reglerne om betaling m.v., jf.
servicelovens § 163, svarende til reglerne om betaling
for midlertidige ophold i boformer efter §§ 107, 109
og 110 i lovens kapitel 20. Der er tale om en
indkomstafhængig brugerbetaling. Kommunen afholder efter
servicelovens § 173 som udgangspunkt de udgifter, der
ikke er dækket af brugerbetaling.
Hvis de årlige udgifter overstiger 720.000 kr.
(2013-priser), skal staten ifølge servicelovens
§ 176 a, stk. 1, refundere 25 procent af den del af
kommunens udgifter til hjælp og støtte til den unge,
der ligger over dette beløb. For den del af udgiften, der
overstiger 1.440.000 kr. årligt (2013-priser), udgør
statsrefusionen 50 procent.
Efter retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 7, bevarer den
oprindelige opholdskommune handlepligten efter serviceloven over
for en ung, der i umiddelbar forlængelse af en anbringelse
uden for hjemmet får ophold i en boform for voksne omfattet
af lovens § 9, stk. 7. Bestemmelsen skal ses i
sammenhæng med, at den oprindelige opholdskommune efter
retssikkerhedslovens § 9, stk. 7, bevarer handlepligten
efter serviceloven, hvis kommunen eller anden offentlig myndighed
medvirker til, at en person, der hidtil har boet i kommunen,
får ophold i en boform i en anden kommune. Reglerne herom
blev indført ved lov nr. 550 af 26. maj 2010 om
sammenhæng mellem visitationskompetence og
finansieringsansvar på det specialiserede
socialområde.
Efter servicelovens § 167, stk. 4, kan den unge klage
til Ankestyrelsen over afgørelser om efterværn efter
§ 76, der træffes i medfør af
§ 68, stk. 12 og 14, inden den unge fylder 18
år.
Klage over en afgørelse om, at en ung ikke får
efterværn i form af fortsat døgnophold, har
opsættende virkning, jf. § 72, stk. 3. efter
retssikkerhedsloven.
2.1.2. Den
foreslåede ændring
Med lovforslaget foreslås indført en ny bestemmelse
i serviceloven, § 76 a, hvorefter kommunalbestyrelsen kan
give unge i alderen 18 til 22 år med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne mulighed for opretholdt anbringelse i deres
pågældende plejefamilie indtil deres 23. år.
Når et barn eller en ung anbringes i en plejefamilie,
bliver der ofte knyttet tætte relationer, som kan være
til gavn for den unge at fastholde i en overgangsfase, hvis den
unge ikke er moden til at flytte hjemmefra som 18 årig. For
disse unge vil det være en hjælp at blive i deres
plejefamilies trygge og omsorgsfulde rammer et par år endnu
og bruge den opbyggede familiære relation som en
støtte i forbindelse med forberedelsen til deres
voksentilværelse.
Formålet med lovforslaget er dermed at skabe hjemmel til,
at kommunen kan imødekomme den unges behov for støtte
og omsorg i plejefamiliens trygge rammer og derigennem bidrage til
en god overgang til voksentilværelsen, hvor den unge bl.a.
forberedes til sin næste boform.
Med den foreslåede ændring kan kommunen i
forbindelse med, at den unge fylder 17,5 år, ligesom ved
efterværn, træffe afgørelse om evt. opretholdt
anbringelse i plejefamilie efter den nye bestemmelse i
§ 76 a.
Lovforslagets målgruppe foreslås at være unge,
der vurderes at være afhængig af massiv støtte i
deres voksentilværelse, herunder bl.a. omfattende
støtte i forbindelse med deres boligsituation. Det kan
f.eks. være unge med svære multiple
funktionsnedsættelser, svære psykiske lidelser m.v. af
et sådan omfang, at de uanset mulighederne for støtte
efter den sociale eller anden lovgivning, herunder
beskæftigelse i et fleksjob, ikke vil være i stand til
at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde
eller gennemføre en kompetencegivende uddannelse.
Unge med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, som
på trods af deres funktionsnedsættelse vurderes at
kunne gennemføre en kompetencegivende uddannelse eller
opnå og fastholde et arbejde, falder således uden for
lovforslagets målgruppe, idet disse unge vil være
omfattet af målgruppen for efterværn i servicelovens
§ 76.
Derudover er det en betingelse, at opretholdelsen af
anbringelsen i plejefamilien bliver anset for at være af
væsentlig betydning af hensyn til den unges behov for
støtte, at den unge eller dennes værge samtykker, og
at anbringelsen samlet set vurderes at være den bedste
løsning for den unge. Hvis den unge vurderes at være
klar til at flytte hjemmefra eller selv ønsker det, vil den
unge således heller ikke være omfattet af
målgruppen.
Herudover er det en betingelse, at plejefamilien vurderes egnet
som plejefamilie for den pågældende unge i den nye
periode. I tilfælde, hvor plejefamilien ikke længere
vurderes egnet, kan kommunalbestyrelsen tilbyde den unge
anbringelse i en plejefamilie, som den unge har en tæt
relation til og føler sig tryg ved. Det kan f.eks.
være familiemedlemmer, nære bekendte m.v., hvor den
unge har mulighed for at drage nytte af den relation, der allerede
er etableret og derigennem skabe stabilitet i en overgangsfase til
voksentilværelsen.
Det skal så vidt muligt efterstræbes at få den
unge til selv at træffe afgørelse om sin
boligsituation. Såfremt den unge ikke selv er i stand til at
give udtryk for sit ønske, skal den unges værge
spørges. Sker dette, er det værgens ansvar at
træffe en beslutning ud fra en vurdering af, hvad der er i
den unges interesse.
Endvidere foreslås, at opretholdelsen af anbringelsen i
plejefamilien skal ophøre, når den ikke længere
opfylder sit formål under hensyn til den unges behov for
støtte, dog senest når den unge fylder 23 år.
Hensigten hermed er at understrege ordningens karakter af at
være en midlertidig støtteordning i overgangen til den
unges voksentilværelse.
Desuden foreslås det, at denne gruppe unge omfattes af
reglerne om statsrefusion efter § 176 a i lighed med
unge, der opretholder en anbringelse efter reglerne i
§ 76 om efterværn.
Det foreslås endelig ved en ændring af § 9
a, stk. 7, i retssikkerhedsloven, at den oprindelige opholdskommune
forbliver den unges handlekommune efter serviceloven, hvis en ung
med funktionsnedsættelse som anført i umiddelbar
forlængelse af en anbringelse uden for hjemmet får
opretholdt anbringelse i plejefamilie efter den foreslåede
nye bestemmelse i § 76 a i serviceloven. Det samme
foreslås ved den foreslåede § 9 a, stk. 8, at
gælde, hvis den unge i umiddelbar forlængelse af
opholdet efter § 76 a får ophold i en boform for
voksne jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 7. For unge
omfattet af de gældende overgangsregler om handlekommune for
børn og unge anbragt uden for hjemmet før 1. juli
2003 foreslås en overgangsbestemmelse, jf. lovforslagets
§ 5.
Det foreslås, at klage over afgørelse om, at en ung
ikke får opretholdt sin anbringelse efter den
foreslåede § 76 a har opsættende virkning,
på sammen måde som det gælder for
efterværn.
2.2. Ændring af regler om ansvaret for supervision
og efteruddannelse til plejefamilier
2.2.1. Gældende ret
Efter servicelovens § 142, stk. 4 og 5, er det den
anbringende kommune, der har pligt til at sikre den fornødne
efteruddannelse og supervision i forhold til plejefamilier,
kommunale plejefamilier og netværksplejefamilier.
Bestemmelsen gælder alle anbringelser og dermed også,
når børn og unge med funktionsnedsættelse
anbringes i en plejefamilie. Reglen blev ændret med lov nr.
595 af 18. juni 2012, hvor det blev fastsat, at handle- og
betalingsforpligtelsen for efteruddannelse og supervision
påhviler den kommune, der har truffet afgørelse om
anbringelse af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal
plejefamilie eller en netværksplejefamilie, ligesom der blev
fastsat regler om forholdsmæssig deling af udgiften,
når flere kommuner har anbragt børn eller unge i samme
plejefamilie. Efterfølgende er bestemmelsen om supervision
og efteruddannelse til plejefamilier som konsekvens af lov om
socialtilsyn m.v. ved lov nr. 651 af 12. juni 2013 flyttet til en
ny § 66 a i serviceloven, som træder i kraft 1.
januar 2014.
Formålet med lov nr. 595 af 18. juni 2012 om ændring
af lov om social service (Ansvaret for plejefamiliers
efteruddannelse og supervision og partsstatus til 12-14-årige
ved domstolsprøvelse af sager om særlig støtte
til børn og unge m.v.) var at fastsætte, at ansvaret
og pligten til at sikre supervision og efteruddannelse skal
placeres hos den kommune, der har det bedste kendskab til barnets
vanskeligheder, og som gennem det løbende tilsyn med barnet
har kendskab til barnets situation og dermed til, hvilke
kompetencer den pågældende plejefamilie kan have brug
for i relation til plejeopgaven. Tilsvarende blev det med
lovændringen fastsat, at den anbringende kommune skal
dække omkostningerne til supervision og efteruddannelse, da
det blev vurderet, at det var uhensigtsmæssigt, at den
godkendende kommune skulle dække omkostningerne hertil i de
tilfælde, hvor kommunen ikke selv benytter en plejefamilie i
kommunen.
Med lovændringen blev der dog ikke taget højde for
den lille gruppe af børn og unge, der var anbragt før
1. juli 2003, og hvor forældremyndighedsindehaveren efter
anbringelsen af barnet var flyttet til en anden kommune.
Før 30. juni 2003 var
forældremyndighedsindehaverens aktuelle opholdskommune
handlekommune i forhold til særlig støtte til barnet.
Pr. 1. juli 2003 blev ved lov nr. 397 af 28. maj 2003
indført nye regler, hvorefter børn og unge, der er
anbragt uden for hjemmet, har selvstændig opholds- og
handlekommune i den kommune, som har truffet afgørelse om
anbringelse af barnet eller den unge. Barnet eller den unge bevarer
således denne opholdskommune, uanset om forældrene
efterfølgende flytter. I en overgangsbestemmelse til lov nr.
1168 af 19. december 2003, som blev indført i
forlængelse af de ændrede regler, blev
præciseret, at barnet eller den unge har opholds- og
handlekommune i forældremyndighedsindehaverens opholdskommune
pr. 30. juni 2003, mens den oprindeligt anbringende kommune fortsat
skal afholde udgifterne i forbindelse med anbringelsen.
I forhold til denne gruppe børn og unge er der med
lovændringen fra 2012 dermed ikke sammenhæng mellem,
hvilken kommune der har pligt til at handle i forhold til barnet og
herunder pligt til at føre det personrettede tilsyn med
barnet eller den unge, og den kommune, der har pligt til at sikre
efteruddannelse og supervision til plejefamilien og betale
herfor.
Ved lov nr. 651 af 12. juni 2013 (L 206 - FT 2012-13) om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om
forpligtende kommunale samarbejder (Konsekvensændringer som
følge af lov om socialtilsyn m.v.), ophæves den
nuværende § 142 i serviceloven om godkendelse af
plejefamilier i sin helhed pr. 1. januar 2014. Indholdet af
§ 142 videreføres i det store og hele i den nye
bestemmelse i § 66 a i serviceloven, der træder i
kraft den 1. januar 2014 samtidig med lov om socialtilsyn.
§ 66 a er en konsekvens af, at godkendelsen af
plejefamilier og kommunale plejefamilier fremover skal godkendes
som generelt egnede af socialtilsynene, jf. §§ 2 og
5 i lov om socialtilsyn.
Reglerne om supervision og efteruddannelse i servicelovens
§ 142, stk. 4 og 5, er dog i vidt omfang
videreført i § 66 a i serviceloven. Dog er
bestemmelsen ændret, så det årlige antal
kursusdage for efteruddannelse fremover ikke reguleres i loven, men
fremover reguleres i en ny bekendtgørelse om
plejefamilier.
2.2.2. Den
foreslåede ændring
Med lovforslaget foreslås reglerne i serviceloven om
supervision og efteruddannelse af plejefamilier ændret.
Reglerne herom er indeholdt i § 142, stk. 4 og 5, i
serviceloven, der ophæves den 1. januar 2014 sammen med
resten af § 142 om godkendelse af plejefamilier og
videreføres i den nye bestemmelse i § 66 a i
serviceloven, der træder i kraft den 1. januar 2014.
Med lovforslaget foreslås den ved lov nr. 651 af 12. juni
2013 vedtagne § 66 a, stk. 4, om supervision og
efteruddannelse af plejefamilier ændret, således at det
i forhold til alle børn og unge gælder, at den
kommune, der har pligt til at handle i forhold til reglerne i
servicelovens kapitel 11 og 12 om særlig støtte
børn og unge og reglerne om tilbud til unge fra 18 til 22
år, også har pligten til at yde supervision og
efteruddannelse, når barnet eller den unge er anbragt i en
plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie.
Hensigten med ændringen er dermed at sikre samme
retstilstand for alle børn og unge i forhold til pligten til
at yde supervision og efteruddannelse. Med ændringen
gennemføres intentionerne fra lov nr. 595 af 18. juni 2012
om, at den kommune, der har det bedste kendskab til barnets
situation og dermed de bedste muligheder for at vurdere
plejefamiliens konkrete behov for supervision og efteruddannelse
også skal have ansvaret for denne opgave, også
når der er tale om børn og unge anbragt før 1.
juli 2003, som er omfattet af overgangsbestemmelsen i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
jf. lov nr. 1168 af 19. december 2003 om ændring af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område
og andre love.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser er forhandlet med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslaget har været sendt i høring
hos Advokatrådet, Ankestyrelsen, BUPL - Forbundet af
Pædagoger og Klubfolk, Børnerådet,
Børnesagens Fællesråd, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børns Vilkår, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Industri, Dansk Socialrådgiverforening, Den Danske
Dommerforening, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd, Fagligt
Fællesforbund, Familieplejen Danmark, FOA - Fag og Arbejde,
Foreningen af Danske Døgninstitutioner,
ForældreLandsforeningen (FBU), HK/Kommunal, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Kristelig Fagbevægelse, Kristelig
Forening til Bistand for Børn og Unge, Landsforeningen af
opholdssteder, botilbud og skolebehandlingstilbud, Landsforeningen
Aktive Bedsteforældre, Landsforeningen BoPaM, Landsforeningen
for Socialpædagoger, LO, Plejefamiliernes Landsforening, Red
Barnet, Sjældne Diagnoser, Socialchefforeningen,
Socialpædagogernes Landsforbund, TABUKA, Ungdommens Vel og
Ungdomsringen.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i servicelovens § 50,
stk. 4, om en børnefaglig undersøgelse, skal
kommunalbestyrelsen i forbindelse med den børnefaglige
undersøgelse afdække ressourcer og problemer hos
barnet, familien og netværket. For unge, der er fyldt 15
år, skal undersøgelsen afdække de særlige
forhold, der skal indgå ved valg af indsats for denne
aldersgruppe, jf. § 52 om foranstaltninger og
§ 76 om tilbud til unge fra 18 til 22 år. Med den
foreslåede ændring vil tilbud efter den nye bestemmelse
i § 76 a om opretholdelse af anbringelse i
pågældende plejefamilie efter det fyldte 18. år
for unge med funktionsnedsættelse i alderen fra 18 til 22
år, jf. forslagets § 1, nr. 8, også
indgå i undersøgelsens afdækning. Således
vil kommunalbestyrelsens handlerum blive udvidet, idet den
foreslåede ændring vil medføre, at den
børnefaglige undersøgelse af unge over 15 år
kan resultere i, at det foreslåede nye tilbud i
§ 76 a bliver valgt som indsats for den
pågældende unge.
Til nr. 2
Efter de gældende regler i servicelovens § 55,
stk. 1, modtager barnet, den unge eller vordende forældre
omsorg, personlig støtte, socialpædagogisk
rådgivning og behandling på døgnophold efter
§ 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7, og efter § 76,
stk. 3, nr. 1 og 3, i serviceloven. Med den foreslåede
mulighed for opretholdt anbringelse efter § 76 a, jf.
lovforslagets § 1 nr. 8, omfattes unge anbragt efter
denne bestemmelse ligeledes af § 55, stk. 1.
Til nr. 3
Bestemmelsen i § 66 a i serviceloven affattes i sin
helhed af lovtekniske årsager, idet de gældende regler
i servicelovens § 142 om godkendelse af plejefamilier ved
lov nr. 651 af 12. juni 2013 med virkning fra 1. januar 2014 er
ophævet og videreført i § 66 a.
Formuleringen af § 66 a, stk. 1-3 og 5-7, svarer derfor
til § 1, nr. 11, i lov nr. 651 af 12. juni 2013. Der
henvises til bemærkningerne til L 206, fremsat den 10. april
2013, jf. Folketingstidende A (2012-13) og til betænkning af
23. maj 2013 om ændringsforslag til § 66 a, stk. 3,
jf. Folketingstidende B (2012-13).
Med formuleringen i servicelovens § 66 a er det den
anbringende kommune, der har pligt til at sikre supervision og
efteruddannelse, når barnet eller den unge er anbragt i en
plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie.
Med den foreslåede affattelse af § 66 a, stk. 4,
fastsættes, at den kommune, der i øvrigt har pligt til
at yde hjælp til barnet eller den unge efter reglerne i
servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til
børn og unge eller servicelovens kapitel 12 om tilbud til
unge mellem 18 og 22 år, også har pligt til at yde
supervision og efteruddannelse til plejefamilien.
Det betyder, at pligten til at sikre supervision og
efteruddannelse flyttes fra den anbringende kommune til barnets
eller den unges handlekommune, når der er tale om børn
og unge, der var anbragt før 1. juli 2003, og hvor
forældremyndighedsindehaveren efterfølgende var
flyttet til en ny kommune.
Ændringen sikrer, at det er den kommune, der gennem det
personrettede tilsyn har kendskab til barnet eller den unge, og som
derigennem har indsigt i og kan vurdere, hvilke temaer
plejefamilien har brug for at blive opkvalificeret i forhold
til.
Denne kommune har efter § 4 i lov nr. 1168 af 19.
december 2003 ret til refusion for udgifter til anbringelsessteder
for børn og unge, herunder plejefamilie.
Til nr. 4
Den nugældende § 68, stk. 1, i serviceloven
fastlår, at foranstaltninger om hjælp efter
§ 52, stk. 3, skal ophøre, når
formålet er nået, når de ikke længere
opfylder deres formål, eller når den unge fylder 18
år, jf. dog § 76 under henvisning til, at
§ 76 er målrettet unge mellem 18 til 22 år.
Med den foreslåede ændring foreslås det ligeledes
at undtage lovforslagets § 76 a fra alderskriteriet i
§ 68, stk. 1, da den foreslåede nye bestemmelse i
§ 76 a også er målrettet unge mellem 18 og 22
år.
Til nr. 5
Ifølge de gældende regler i servicelovens
§ 68, stk. 12, 1. pkt., skal kommunalbestyrelsen i den
unges opholdskommune senest 6 måneder forud for ophør
af en anbringelse ved det fyldte 18. år træffe
afgørelse om, hvorvidt den unge har behov for
efterværn. Med den foreslåede ændring vil
kommunerne i forbindelse med denne afgørelse få en
ekstra handlemulighed i forhold til de unge i plejefamilie, der
pga. deres funktionsnedsættelse falder uden for
målgruppen for efterværn. Ændringen betyder
desuden, at unge med betydelige og varige
funktionsnedsættelser ligesom øvrige unge i
plejefamilie får mulighed for at blive i deres plejefamilie
indtil deres 23. år. , hvis det vurderes at
understøtte den enkelte unges behov for støtte.
I forbindelse med udarbejdelsen af handleplanen, efter den
gældende § 68, stk. 12, 2. pkt., er der i forhold
til denne målgruppe et andet fokus på
beskæftigelse og uddannelse end ved efterværn, da
formålet med opretholdelsen af anbringelsen er et andet end
for efterværn. For disse unge skal kommunalbestyrelsen
begrunde, hvorfor den unge vurderes ikke at være i stand til
at få en selvstændig voksentilværelse gennem
uddannelse og arbejde, og forholde sig til den unges
udviklingspotentialer. Med udgangspunkt heri skal
kommunalbestyrelsen tage stilling til den unges videre
forløb og herunder overveje formålet med indsatsen,
hvilken indsats der er nødvendig i forhold hertil, den
forventede varighed af indsatsen og andre relevante forhold. I den
forbindelse skal indgå overvejelser om den unges
udviklingsmuligheder samt, hvilke foranstaltning der kan
understøtte den unges udvikling, såfremt det vurderes
aktuelt. Det kan f.eks. være, at den unge vurderes at kunne
starte på en særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
(STU), komme i beskyttet beskæftigelse, aktivitets- og
samværstilbud eller lignende.
Handleplanen skal endvidere udarbejdes ud fra den unges
forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med den
unge.
Til nr. 6
Hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været
anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast
kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter
opholdskommune, skal den hidtidige opholdskommune efter den
gældende § 68, stk. 13, forud for skiftet oversende
den unges handleplan, jf. stk. 12, til den nye opholdskommune. Med
den foreslåede ændring vil dette ikke gælde unge,
hvor der er truffet afgørelse om opretholdt anbringelse i
plejefamilie efter den foreslåede § 76 a i
serviceloven, idet disse unge bevarer deres oprindelige
opholdskommune som handlekommune for så vidt angår
hjælp efter serviceloven, selv om de skifter opholdskommune,
når de fylder 18 år, jf. den foreslåede
§ 2, stk. 1.
Til nr. 7
Ifølge de gældende regler i servicelovens
§ 76, stk. 8, skal kommunalbestyrelsen, i det omfang det
er muligt, sørge for, at unge, som har været anbragt
uden for hjemmet efter reglerne i kapitel 11, umiddelbart inden det
fyldte 18. år får mulighed for at vende tilbage til det
tidligere anbringelsessted kortvarigt, uanset om der
iværksættes foranstaltninger efter stk. 3. Med den
foreslåede ændring tydeliggøres, at dette
også gælder for unge med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne, uanset om disse unge opretholder deres anbringelse i
plejefamilie efter dette lovforslags § 76 a, stk. 2.
Til nr. 8
Med den foreslåede indførelse af § 76 a
etableres en mulighed for opretholdt anbringelse i samme
plejefamilie for unge med funktionsnedsættelse fra 18 til 22
år, der har været anbragt uden for hjemmet i den
pågældende plejefamilie, før det fyldte 18
år.
I § 76 a, stk. 1, foreslås, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde opretholdelse af døgnophold
i familiepleje til unge i alderen 18 til 22 år med betydelig
og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det
må anses for at være af væsentlig betydning af
hensyn til den unges behov for støtte, og hvis den unge
eller dennes værge er indforstået hermed.
Med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne forstås, at funktionsnedsættelsen
medfører, at den unge vil være afhængig af
massiv støtte i sin voksentilværelse og ikke forventes
at kunne bo i selvstændig bolig, gennemføre en
uddannelse eller opnå selvforsørgelse gennem et
arbejde. Med væsentlig betydning for den unges behov for
støtte forstås, at opretholdelse af anbringelse i
plejefamilien forudsætter, at den unge ikke er klar til at
flytte hjemmefra, men har behov for den familiære
støtte og omsorg, som deres plejefamilie kan give i kraft af
de relationer, der allerede er blevet knyttet gennem anbringelsen.
Hvis den unge således ikke vurderes at kunne drage nytte af
denne familiære omsorg efter sit fyldte 18. år, men
vurderes at ville have mere gavn af at flytte i en anden boform,
der i højere grad kan understøtte den unges
særlige behov, falder den unge således uden for
målgruppen for lovforslaget. Opretholdelsen af anbringelsen
skal således samlet set vurderes at være den bedste
løsning for den unge.
At den unge eller unges værge skal være
indforstået med anbringelsen, medfører, at der alene
er tale om en frivillig anbringelsesform. Hvis den unge eller
dennes værge ikke ønsker at fortsætte
anbringelsen, skal kommunalbestyrelsen finde et andet tilbud til
den unge.
Det skal så vidt muligt tilstræbes at få den
unge til selv at træffe afgørelse om sin
boligsituation. Såfremt den unge ikke selv er i stand til at
give udtryk for sit ønske, skal den unges værge
spørges. Sker dette, er det værgens ansvar at
træffe en beslutning ud fra en vurdering af, hvad der er i
den unges interesse.
Når den unge er fyldt 18 år, vil
pågældende typisk være omfattet af den
personkreds, der er beskrevet i servicelovens 124 a. For personer,
der er fyldt 18 år, og som er omfattet af personkredsen i
servicelovens § 124 a, skal magtanvendelsesreglerne for
voksne bringes i anvendelse ved optagelse i botilbud. Da
opretholdelse af anbringelse i plejefamilie efter den
foreslåede § 76 a er et frivilligt og midlertidigt
ophold, finder magtanvendelsesreglerne ikke anvendelse i forhold
til optagelse i dette tilbud.
Det foreslås endvidere i § 76 a, stk. 1, 2.
punkt, at hjælpen skal bidrage til en god overgang til
voksenlivet herunder have fokus på omsorg og forberedelse til
den unges næste boform. Hermed menes, at opretholdelsen af
anbringelsen skal ses i et udviklingsperspektiv, hvor den
pågældende plejefamilie gennem familiær omsorg og
nærvær støtter den unge i forberedelsen til
voksenlivet. Det kan f.eks. gøres ved at have samtaler med
den unge om, hvad der kommer til at ændre sig, når
han/hun en dag flytter hjemmefra, hvordan relationen til
plejefamilien bliver fremover, besøge det næste sted,
den unge skal bo, m.v.
Opretholdelse af anbringelse kan ligeledes være relevant i
forhold til at sikre kontinuitet i forbindelse med væsentlige
ændringer i den unges liv omkring det 18. år, herunder
f.eks. ophør i specialskole, start på særligt
tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU), beskyttet
beskæftigelse, aktivitets- og samværstilbud m.v. Ved
sådanne skift kan det være en hjælp for den unge
at bevare stabilitet i forhold til boligsituationen, således
at der ikke sker for mange større skift på en
gang.
I § 76 a, stk. 2, foreslås at give
kommunalbestyrelsen hjemmel til at træffe afgørelse
om, at unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er
anbragt i plejefamilie efter § 66, nr. 1-3, i
serviceloven, kan opretholde anbringelsen indtil den unges 23.
år. Med umiddelbart inden det fyldte 18. år menes, at
den unge på dette tidspunkt er anbragt i en plejefamilie.
Afgørelsen skal træffes under hensyn til den unges
eller den unges værges ønske og på baggrund af
en konkret og individuel vurdering af den unges støttebehov,
plejefamiliens egnethed, og hvorvidt opretholdelsen af anbringelsen
er den form for hjælp, der bedst opfylder den unges behov for
støtte i overgangen til voksentilværelsen. Med
støttebehov forstås den unges behov for personlig
pleje, omsorg og familiære relationer i hverdagen samt
støtte af mere social karakter som f.eks. at tale om forhold
i den unges dagligdag og tilværelse generelt og
understøtte den unge i at kunne deltage i de aktiviteter og
fællesskaber, som den unge ønsker.
Det foreslås endvidere at give kommunalbestyrelsen
mulighed for at tilbyde den unge anbringelse i en plejefamilie, som
den unge har en nær relation til og er tryg ved,
såfremt den unges hidtidige plejefamilie ikke længere
vurderes egnet som plejefamilie for den pågældende
unge. Formålet hermed at gøre det muligt for den unge
med betydelig og varigt nedsat funktionsevne at blive boende i en
plejefamilie i alderen 18 til 22 år og modtage den omsorg og
tryghed, det kan give. For at bevare kontinuiteten for den unge er
det vigtigt, at den eventuelle nye plejefamilie har et tæt
forhold til den unge og er en familie, som den unge føler
sig tryg ved. Det kan f.eks. være familiemedlemmer,
nære venner m.v. Der gælder i øvrigt de samme
betingelser for denne anbringelsesform, herunder formålet om
at bidrage til en god overgang til voksenlivet med fokus på
omsorg og forberedelse til den næste boform, og at den unge
eller dennes værge er indforstået med anbringelsen, jf.
den foreslåede formulering i § 76 a, stk.1.
Forslaget indebærer i forhold til unge anbragt i en
netværksplejefamilie, at netværksplejefamilien efter en
konkret vurdering kan få dækket hjælp til
dækning af tabt arbejdsfortjeneste under den fortsatte
anbringelse efter servicelovens § 142, stk. 9.
I § 76 a, stk. 3, foreslås, at tilbuddet om
opretholdt anbringelse skal ophøre, når det ikke
længere opfylder sit formål under hensyn til den unges
behov for støtte, dog senest når den unge fylder 23
år. Såfremt det viser sig, at anbringelsen ikke
længere imødekommer den unges behov for støtte
som uddybet ovenfor, eller den unge fylder 23 år, skal
kommunalbestyrelsen således finde et andet tilbud til den
unge.
Ud over anbringelse i plejefamilie giver de gældende
regler om efterværn til unge mellem 18 og 22 år
også mulighed for opretholdelse af anbringelse på egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder, jf.
§ 142, stk. 6, opholdssteder for børn og unge, jf.
§ 142, stk. 7, eller døgninstitutioner, herunder
delvis lukkede døgninstitutioner, jf. § 67. Disse
anbringelsesmuligheder foreslås ikke medtaget i den
foreslåede nye bestemmelse i § 76 a, da de ikke
vurderes at være relevante for unge med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne.
Det bemærkes, at § 142 i serviceloven om
godkendelse af plejefamilier ophæves den 1. januar 2014.
Indholdet af § 142 videreføres i det store og hele
i den nye bestemmelse i § 66 a i serviceloven, der
træder i kraft den 1. januar 2014 samtidig med lov om
socialtilsyn. Der henvises til bemærkningerne til L 206,
fremsat den 10. april 2013, jf. Folketingstidende, tillæg A,
der blev vedtaget som lov nr. 651 af 12. juni 2013. § 66
a er en konsekvens af, at godkendelsen af plejefamilier og
kommunale plejefamilier fremover skal godkendes som generelt egnede
af socialtilsynene, jf. §§ 2 og 5 i lov om
socialtilsyn.
Efterværnsreglerne giver desuden mulighed for at udpege en
kontaktperson for den unge, jf. § 52, stk. 3, nr. 6, at
etablere en udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted og
tildele andre former for støtte, der har til formål at
bidrage til en god overgang til en selvstændig
tilværelse for den unge. Disse ordninger vurderes ligeledes
ikke at være relevante for unge med betydelig og varigt
nedsat funktionsevne, hvorfor de ikke foreslås medtaget i
lovforslaget.
Til nr. 9
Efter de gældende regler i servicelovens § 140,
stk. 1, skal kommunalbestyrelsen udarbejde en handleplan, inden der
træffes afgørelse om foranstaltninger, jf.
servicelovens §§ 52 og 76. Med den foreslåede
ændring af § 140, stk. 1, foreslås det, at
kommunalbestyrelsen, inden der træffes afgørelse om
opretholdelse af anbringelse af unge med funktionsnedsættelse
efter den foreslåede bestemmelse i § 76 a,
ligeledes skal revidere den unges handleplan. Konkret vil det
betyde, at unge med nedsat funktionsevne, hvor det
påtænkes at opretholde anbringelse i plejefamilie efter
det 18. år, skal have indarbejdet formålet med
foranstaltningen og de videre planer i den unges handlingsplan.
Til nr. 10
Efter de gældende regler i servicelovens § 160
skal den unge betale for døgnophold efter § 76,
stk. 3, nr. 1, og for udslusningsophold efter § 76, stk.
3, nr. 3, efter regler, der fastsættes af social-,
børne- og integrationsministeren i bekendtgørelse nr.
498 af 25. maj 2011 om betaling for ophold i anbringelsessteder for
børn og unge under 18 år samt for døgnophold og
udslusningsophold for unge i alderen 18 til og med 22 år. Af
§ 13 i denne bekendtgørelse fremgår, at
betaling for ophold i døgntilbud og udslusningsophold
fastsættes af kommunen efter reglerne om betaling m.v., jf.
servicelovens § 163, svarende til reglerne om betaling
for midlertidige ophold i boformer efter §§ 107, 109
og 110 i lovens kapitel 20.
Med den foreslåede ændring af § 160
foreslås det, at unge anbragt i pågældende
plejefamilie efter det fyldte 18. år efter bestemmelsen i
§ 76 a, jf. forslagets § 1, nr. 8, også
skal betale for deres døgnophold efter reglerne i samme
bekendtgørelse som de øvrige døgnophold.
Hensigten hermed er at ligestille målgruppen for den
foreslåede nye bestemmelse i § 76 a med andre
anbragte unge i alderen mellem 18 og 22 år.
Til nr. 11
Efter de gældende regler i servicelovens § 167,
stk. 4, kan den unge klage til Ankestyrelsen over afgørelser
om efterværn efter § 76, der træffes i
medfør af § 68, stk. 12 og 14, inden den unge
fylder 18 år. Med dette lovforslag kommer klageadgangen
også til at omfatte afgørelser om opretholdt
anbringelse efter § 76 a, jf. lovforslagets § 1
nr. 8.
Til nr. 12
Efter de gældende regler i servicelovens § 176
a, stk. 1, skal staten refundere 25 procent af den del af kommunens
udgifter til hjælp og støtte til unge efter
§ 76, der ligger over 70.000 kr. årligt
(2013-priser), hvis dette er tilfældet i en konkret sag. For
den del af udgiften, der overstiger 1.440.000 kr. årligt
(2013-priser), udgør statsrefusionen 50 procent. Med den
foreslåede ændring vil disse regler om statsrefusion
også omfatte kommunale udgifter til hjælp og
støtte tildelt efter den foreslåede nye bestemmelse i
§ 76 a om opretholdt anbringelse af unge med
funktionsnedsættelse i alderen fra 18 og 22 år.
Til nr. 13
Ifølge servicelovens § 176 a, stk. 2,
gælder refusionsgrænserne og - beløbene i
§ 176 a, stk. 1, ligeledes for en kommunes samlede
udgifter til hjælp og støtte, hvis fire eller flere
børn i samme husstand er anbragt efter § 52, stk.
3, nr. 7, eller har ophold på et anbringelsessted efter
§ 76, stk. 3, nr. 1 eller 3. Med den foreslåede
ændring foreslås det, at denne regel også skal
gælde for opretholdt anbringelse efter det fyldte 18.
år efter § 76 a.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Når et barn eller en ung anbringes uden for hjemmet i en
anden kommune end den anbringende kommune, forbliver den
anbringende kommune opholdskommune for barnet eller den unge efter
retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4. Når den unge
fylder 18 år, får den unge selvstændig
opholdskommune i den kommune, hvor den pågældende bor,
jf. retssikkerhedslovens § 9, stk. 2.
Har en ung under 18 år selvstændig opholdskommune
efter retssikkerhedslovens § 9 a, stk. 4, 2. eller 3.
pkt., bevarer denne kommune imidlertid efter retssikkerhedslovens 9
a, stk. 7, pligten til at yde hjælp efter serviceloven,
når den unge fylder 18 år, hvis kommunen eller anden
offentlig myndighed har medvirket til, at den
pågældende i umiddelbar forlængelse af
anbringelsen får ophold i en boform omfattet af
§ 9, stk. 7. § 9, stk. 8, 9 og 11, finder
tilsvarende anvendelse.
Med den foreslåede ændring af § 9 a, stk.
7, i retssikkerhedsloven, der foreslås i nr. 1, vil den
oprindelige opholdskommune tilsvarende forblive handlekommune for
ydelser efter serviceloven, hvis en ung med
funktionsnedsættelse ved det fyldte 18. år får
opretholdt ophold i plejefamilie efter den foreslåede
§ 76 a i serviceloven i en anden kommune end
opholdskommunen.
Det foreslås endvidere ved nr. 2, at den oprindelige
opholdskommune herudover forbliver handlekommune efter
serviceloven, hvis den unge i umiddelbar forlængelse af et
ophold i en plejefamilie efter § 76 a får ophold i
en af de boformer, der er omfattet af retssikkerhedslovens
§ 9, stk. 7.
Forslaget indebærer, at den oprindelige opholdskommune
forbliver handle- og betalingskommune for unge med
funktionsnedsættelse, uanset om den unge får ophold i
en af de omfattede boformer for voksne i umiddelbar
forlængelse af en anbringelse, jf. den gældende
§ 9 a, stk. 7, eller den unge får ophold i en
sådan boform efter en opretholdt anbringelse i plejefamilie
efter den foreslåede § 76 a i serviceloven.
Til nr. 3 og 4
Ændringerne er konsekvensændringer som følge
af forslagets § 2, nr. 5, hvor der foreslås indsat
et nyt nr. 7 i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, om
døgnophold efter § 76 a i serviceloven.
Til nr. 5
Det foreslås udtrykkeligt fastsat, at den oprindelige
opholdskommune forbliver betalingskommune for en ung i
døgnophold efter den foreslåede § 76 a i
serviceloven også for de ydelser efter andre love end lov om
social service, der er nævnt i § 9 c, stk. 1.
Til nr. 6
Det foreslås, at klage over en kommunes afgørelse
om, at en ung ikke har ret til opretholdt anbringelse efter
reglerne i den foreslåede § 76 a, har
opsættende virkning. Den unge kan hermed blive i
anbringelsesstedet, indtil kommunens afgørelse er
prøvet i Ankestyrelsen.
Til § 3
Til nr. 1
§ 66 a i lov om social service er af lovtekniske
årsager affattet i sin helhed for at sikre korrekt
sammenhæng i bestemmelserne i § 66 a, jf.
lovforslagets § 1, nr. 3. Som en konsekvens heraf
foreslås det at ophæve § 1, nr. 11, i lov nr.
651 af 12. juni 2013 om ændring af lov om social service, lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område og lov om forpligtende kommunale samarbejder
(Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn
m.v.). Der henvises til punkt 2.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger samt bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 3.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Til § 5
Den gældende regel i retssikkerhedslovens § 9 a,
stk. 4, om, at et barn eller en ung, der anbringes uden for
hjemmet, bevarer den anbringende kommune som opholdskommune,
trådte i kraft den 1. juli 2003. Indtil dette tidspunkt havde
et anbragt barn opholdskommune i
forældremyndighedsindehaverens opholdskommune. Flyttede
forældremyndighedsindehaveren, fik barnet ny opholdskommune i
forældremyndighedsindehaverens nye kommune, mens den
oprindeligt anbringende kommune, skulle betale mellemkommunal
refusion til den nye opholdskommune.
For børn anbragt før den 1. juli 2003 er det ved
§ 4, stk. 4, i lov nr. 1168 af 19. december 2003 fastsat,
at disse bevarer den kommune, der var opholdskommune den 30. juni
2003, som opholdskommune. Denne kommune har ret til refusion i det
omfang, anbringelsen er foretaget af en anden
(forældremyndighedsindehaverens tidligere) kommune, der
måtte være refusionspligtig den 30. juni 2003. I
øvrige tilfælde vil denne opholdskommune også
være betalingskommune for den anbragte unge.
Ved § 4 i lov nr. 550 af 26. maj 2010 om
sammenhæng mellem finansieringsansvar og
visitationskompetence er fastsat, at for anbragte unge, der har
opholdskommune efter den nævnte overgangsbestemmelse, bliver
den kommune, der hidtil har betalt for ydelserne efter
serviceloven, den unges handlekommune efter serviceloven, hvis den
unge i umiddelbar forlængelse af anbringelsen visiteres til
en voksenboform omfattet af § 9, stk. 7, i
retssikkerhedsloven. Endvidere er fastsat, at i det omfang, den
kommune, der får handleforpligtelsen efter serviceloven, ikke
er den unges opholdskommune umiddelbart forud herfor (fordi
forældremyndighedsindehaveren og den unge efter anbringelsen
har skiftet opholdskommune før 1. juli 2003), kan
kommunalbestyrelsen beslutte, at kommunen ikke skal overtage
handleforpligtelsen efter serviceloven over for den
pågældende, men i stedet fortsætte med at betale
mellemkommunal refusion. Træffes en sådan beslutning,
bliver den kommune, der bliver den unges opholdskommune, når
den unge fylder 18 år, også handlekommune efter
serviceloven, og den refusionspligtige kommune skal betale refusion
til denne kommune for udgifter til ydelser til den unge efter
serviceloven.
I § 5, stk. 1, foreslås tilsvarende, at den
kommune, der hidtil har været betalingskommune, får
handlepligten efter serviceloven, hvis den unge i umiddelbar
forlængelse af anbringelsen får opretholdt ophold i
plejefamilie efter den foreslåede § 76 a i
serviceloven. Kommunen bevarer efter forslaget pligten til at yde
hjælp efter serviceloven, hvis den unge i fortsættelse
af opholdet i plejefamilie efter § 76 a i serviceloven
får ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7, i
retssikkerhedsloven.
I § 5, stk. 2, foreslås endvidere på samme
måde som i § 4, stk. 3, i ovennævnte lov nr.
550, at i det omfang, den kommune, der får
handleforpligtelsen efter serviceloven ved den unges fyldte 18.
år ikke er den unges opholdskommune umiddelbart forud herfor
(fordi forældremyndighedsindehaveren og den unge efter
anbringelsen har skiftet opholdskommune før 1. juli 2003),
kan kommunalbestyrelsen beslutte, at kommunen ikke skal overtage
handleforpligtelsen efter serviceloven over for den
pågældende, men i stedet fortsætte med at betale
mellemkommunal refusion. Træffes en sådan beslutning,
bliver den kommune, der bliver den unges opholdskommune, når
den unge fylder 18 år, også handlekommune efter
serviceloven, og den refusionspligtige kommune skal betale refusion
til denne kommune for udgifter til ydelser til den unge efter
serviceloven.
Beslutningen efter § 5, stk. 2, skal træffes,
inden den unge fylder 18 år.
Den unge, sagen vedrører, har mulighed for at klage til
Ankestyrelsen efter retssikkerhedslovens almindelige regler for
klager over kommunale afgørelser, jf. lovens kapitel 10.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1093 af 5. september 2013, som
ændret ved § 1, nr. 1 og 2, i lov nr. 495 af 21.
maj 2013, § 8 i lov nr. 622 af 12. juni 2013 og
§ 1 i lov nr. 651 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 50… Stk. 4. I
sin undersøgelse skal kommunalbestyrelsen afdække
ressourcer og problemer hos barnet, familien og netværket.
For unge, der er fyldt 15 år, skal undersøgelsen
afdække de særlige forhold, der skal indgå ved
valg af indsats for denne aldersgruppe, jf. § 52 og
§ 76. | | 1. I § 50, stk. 4, 2. pkt., ændres
»§ 52 og § 76« til:
»§§ 52, 76 og 76 a«. | | | | § 55. Under et døgnophold
efter § 52, stk. 3, nr. 4, 5 og 7, og efter
§ 76, stk. 3, nr. 1 og 3, modtager barnet, den unge eller
de vordende forældre omsorg, personlig støtte,
socialpædagogisk rådgivning og behandling. Ved
særlige behov kan der endvidere foretages
undersøgelser og observation samt ydes terapi eller anden
behandling. | | 2. I § 55, stk. 1, 1. pkt., ændres
»og efter § 76, stk. 3, nr. 1 og 3,« til:
»§ 76, stk. 3, nr. 1 og 3, og § 76 a,
stk. 2,«. | | | | § 66
a. Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn
og unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt 1) som generelt egnede af den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn for det
geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller 2) som konkret egnede i forhold til et
eller flere nærmere angivne børn eller unge af den
anbringende kommune. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier skal have dækket deres
omkostninger i forbindelse med barnets eller den unges ophold og
kan efter en konkret vurdering få hel eller delvis
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnet,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
tilbyde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie. Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1,
nr. 1-3, skal sikre, at plejefamilien under anbringelsen
løbende gennemfører den fornødne
efteruddannelse. Kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal
endvidere sikre den fornødne supervision i overensstemmelse
med plejeopgavens omfang. Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Afgørelser efter stk. 2 og 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Stk. 7.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier, netværksplejefamilier og egne værelser
m.v., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til og
efteruddannelse af plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og om
godtgørelse for netværksplejefamilier.« | | 3. Efter
§ 66 indsættes: »§ 66
a. Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn
og unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt 1) som generelt egnede af den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn for det
geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller 2) som konkret egnede i forhold til et
eller flere nærmere angivne børn eller unge af den
anbringende kommune. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier skal have dækket deres
omkostninger i forbindelse med barnets eller den unges ophold og
kan efter en konkret vurdering få hel eller delvis
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnet,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
tilbyde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie. Stk. 4.
Når der er truffet afgørelse om at anbringe et barn
eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie eller en
netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1, nr. 1-3,
skal den kommunalbestyrelse, som har pligt til at yde hjælp
til barnet eller den unge efter reglerne i kapitel 11 og 12, sikre,
at plejefamilien under anbringelsen løbende
gennemfører den fornødne efteruddannelse.
Kommunalbestyrelsen skal endvidere sikre den fornødne
supervision i overensstemmelse med plejeopgavens omfang. Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Afgørelser efter stk. 2 og 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Stk. 7.
Social-, børne- og integrationsministeren fastsætter
nærmere regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier,
kommunale plejefamilier, netværksplejefamilier og egne
værelser m.v., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og
supervision til og efteruddannelse af plejefamilier, kommunale
plejefamilier og netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og
om godtgørelse for netværksplejefamilier.« | | | | § 68. Foranstaltninger efter
§ 52, stk. 3, skal ophøre, når
formålet er nået, når de ikke længere
opfylder deres formål, eller når den unge fylder 18
år, jf. dog § 76. | | 4. I § 68, stk. 1, ændres
»§ 76« til: »§§ 76 og 76
a«. | | | | §
68… Stk. 12.
Kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune skal senest 6
måneder forud for ophør af en anbringelse ved det
fyldte 18. år træffe afgørelse om, hvorvidt den
unge har behov for efterværn, og i givet fald træffe
afgørelse om, hvilke foranstaltninger der skal
iværksættes efter § 76. Kommunalbestyrelsen
skal forinden da i samarbejde med den unge have revideret
handleplanen og herunder have taget stilling til den unges videre
forløb med hensyn til uddannelse og beskæftigelse samt
øvrige relevante forhold. | | 5. I § 68, stk. 12, 1. pkt.,
indsættes efter »efterværn«: »eller
opretholdt anbringelse, jf. § 76 a«, og
»§ 76« ændres til:
»§§ 76 eller 76 a«. | | | | § 68… Stk. 13.
Hvis en ung i alderen 18 til 22 år, der har været
anbragt indtil sit fyldte 18. år, eller som har haft en fast
kontaktperson indtil sit fyldte 18. år, skifter
opholdskommune, skal den hidtidige opholdskommune forud for skiftet
oversende den unges reviderede handleplan, jf. stk. 12, til den nye
opholdskommune. Oversendelse af handleplanen skal ske med samtykke
fra den unge og forældremyndighedsindehaveren. | | 6. I § 68, stk. 13, 1. pkt.,
indsættes efter »den nye opholdskommune«:
», medmindre der er truffet afgørelse om
foranstaltninger efter § 76 a«. | | | | § 76… Stk. 8.
Kommunalbestyrelsen skal, i det omfang det er muligt, sørge
for, at unge, som har været anbragt uden for hjemmet efter
reglerne i kapitel 11, umiddelbart inden det fyldte 18. år
får mulighed for at vende tilbage til det tidligere
anbringelsessted kortvarigt, uanset om der iværksættes
foranstaltninger efter stk. 3. | | 7. I § 76, stk. 8, indsættes efter
»stk. 3«: »eller § 76 a, stk.
2«. | | | | | | 8. Efter
§ 76 indsættes i kapitel
12: Ȥ 76
a. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde hjælp efter stk. 2
og 3 til unge i alderen 18 til 22 år med betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når det må
anses for at være af væsentlig betydning af hensyn til
den unges behov for støtte, og hvis den unge eller dennes
værge er indforstået hermed. Hjælpen skal bidrage
til en god overgang til voksenlivet og herunder have fokus på
omsorg og forberedelse til den unges næste boform. Stk. 2. For
unge med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne, der umiddelbart inden det fyldte 18. år er
anbragt uden for hjemmet efter reglerne i kapitel 11 i en
plejefamilie efter § 66, stk. 1, nr. 1-3, kan
kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at
døgnophold, jf. § 52, opretholdes. Såfremt
den unges plejefamilie ikke længere vurderes egnet som
plejefamilie for den pågældende unge, kan
kommunalbestyrelsen tilbyde den unge anbringelse i en anden
plejefamilie, som den unge har en nær relation til og er tryg
ved. Ved tilbud om anbringelse hos en anden plejefamilie skal
betingelserne i stk. 1 være opfyldt. Stk. 3.
Opretholdelse af døgnophold efter stk. 2 skal ophøre,
når det ikke længere opfylder sit formål under
hensyn til den unges behov for støtte, dog senest når
den unge fylder 23 år.« | | | | § 140. Kommunalbestyrelsen skal
udarbejde en handleplan, inden der træffes afgørelse
om foranstaltninger, jf. § 52 og § 76. Betyder
hensynet til barnet eller den unge, at man ikke kan afvente
udarbejdelsen af en handleplan, er en kortfattet angivelse af
formålet med foranstaltningen tilstrækkelig. Det
påhviler da kommunalbestyrelsen snarest muligt og senest
inden 4 måneder at opstille en handleplan. | | 9. I § 140, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 52 og § 76« til:
»§§ 52, 76 og 76 a«. | | | | § 160. Den unge betaler for
døgnophold efter § 76, stk. 3, nr. 1, og for
udslusningsophold efter § 76, stk. 3, nr. 3, efter
regler, der fastsættes af social-, børne- og
integrationsministeren i en bekendtgørelse. | | 10. I § 160 ændres »efter
§ 76, stk. 3, nr. 1, og« til: »efter
§ 76, stk. 3, nr. 1, og § 76 a, stk. 2,
samt«. | | | | § 167… Stk. 4.
Afgørelser om efterværn efter § 76, der
træffes i medfør af § 68, stk. 12 og 14,
inden den unge fylder 18 år, kan af den unge indbringes for
Ankestyrelsen efter reglerne i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. | | 11. I § 167, stk. 4, indsættes
efter »§ 76«: »eller opretholdt
anbringelse efter § 76 a«. | | | | § 176
a. I de tilfælde, hvor kommunens udgifter til
hjælp og støtte efter loven til personer, som er under
18 år, eller som modtager støtte efter § 76,
i en konkret sag overstiger 710.000 kr. årligt, refunderer
staten 25 pct. af den del af kommunens udgifter, som ligger over
dette beløb. For den del af udgifterne, der overstiger
1.420.000 kr. årligt, udgør statsrefusionen 50
pct. Stk. 2.
Refusionsgrænserne og -beløbene i stk. 1 gælder
ligeledes for en kommunes samlede udgifter til hjælp og
støtte, hvis fire eller flere børn i samme husstand
er anbragt efter § 52, stk. 3, nr. 7, eller har ophold
på et anbringelsessted efter § 76, stk. 3, nr. 1
eller 3. | | 12. I § 176 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 76« til:
»§§ 76 eller 76 a«. 13. I § 176 a, stk. 2, indsættes
efter »§ 76, stk. 3, nr. 1 eller 3«: »,
eller § 76 a, stk. 2«. | | | § 2 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
983 af 8. august 2013, som ændret ved § 17 i lov
nr. 639 af 12. juni 2013 og § 3 i lov nr. 651 af 12. juni
2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 9a… Stk. 7. Har
en ung under 18 år selvstændig opholdskommune efter
stk. 4, 2. eller 3. pkt., bevarer denne kommune uanset
§ 9, stk. 1, pligten til at yde hjælp efter lov om
social service, når den unge fylder 18 år, hvis
kommunen eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at den
pågældende i umiddelbar forlængelse af
anbringelsen får ophold i en boform omfattet af
§ 9, stk. 7. § 9, stk. 8, 9 og 11, finder
tilsvarende anvendelse. | | 1. I § 9 a, stk. 7, 1 pkt., indsættes efter
»§ 9, stk. 7«:, eller hvis den
pågældende ved det fyldte 18. år får
opretholdt sin anbringelse i plejefamilie efter § 76 a i
lov om social service«. 2. I § 9 a, indsættes som stk. 8: »Stk.
8. Får en ung i umiddelbar forlængelse af sin
opretholdte anbringelse i plejefamilie efter § 76 a i lov
om social service ophold i en boform omfattet af § 9,
stk. 7, bevarer den kommune, der efter stk. 7 har pligten til at
yde hjælp efter lov om social service, denne pligt.
§ 9, stk. 8, 9 og 11, finder tilsvarende
anvendelse.« | | | | § 9
c… Stk. 2.
Opholdskommunen har ret til refusion, når den tidligere
kommune eller anden offentlig myndighed har medvirket til, at en
person får ophold i 1) boformer efter
§§ 107-110 og 192 i lov om social service, 2) boliger efter § 115, stk.
4, jf. § 105, stk. 2, i lov om almene boliger m.v., 3) institutioner under
sygehusvæsenet, 4) institutioner under
Kriminalforsorgen, 5) boliger, boformer m.v., der
træder i stedet for og kan sidestilles med boformer m.v.
under nr. 1-4, eller 6) anbringelsessteder for børn og
unge efter § 66 i lov om social service. | | 3. I § 9 c, stk. 2, nr. 5, udgår
»eller«. 4. I § 9 c, stk. 2, nr. 6, ændres
»lov om social service.« til: »lov om social
service eller«. 5. I § 9 c, stk. 2, indsættes som
nr. 7: »7) døgnophold efter
§ 76 a i lov om social service.« | | | | § 72… Stk. 3.
Klage over en afgørelse om, at anbringelse uden for hjemmet
ikke skal opretholdes, jf. § 76, stk. 3, nr. 1, i lov om
social service, har opsættende virkning. | | 6. I § 72, stk. 3, indsættes efter
»jf. § 76, stk. 3, nr. 1,«: »og
§ 76 a, stk. 2,« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov nr. 651 af 12. juni 2013 om
ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område og lov om
forpligtende kommunale samarbejder (Konsekvensændringer som
følge af socialtilsyn m.v.) foretages følgende
ændring: | | | | 11. Efter
§ 66 indsættes: »§ 66
a. Plejefamilier og kommunale plejefamilier for børn
og unge, jf. § 66, stk. 1, nr. 1 og 2, skal være
godkendt 1) som generelt egnede af den
kommunalbestyrelse, der har ansvaret for socialtilsyn for det
geografiske område, hvor plejefamilien bor, jf.
§§ 2 og 5 i lov om socialtilsyn, eller 2) som konkret egnede i forhold til et
eller flere nærmere angivne børn eller unge af den
anbringende kommune. Stk. 2.
Netværksplejefamilier skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til et bestemt barn eller en bestemt ung af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune.
Netværksplejefamilier skal have dækket deres
omkostninger i forbindelse med barnets eller den unges ophold og
kan efter en konkret vurdering få hel eller delvis
hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Stk. 3. Den
kommunalbestyrelse, der godkender plejefamilien som konkret egnet,
jf. stk. 1, nr. 2, og stk. 2, skal i forbindelse med godkendelsen
tilbyde plejefamilien et kursus i at være plejefamilie. Stk. 4. Den
kommunalbestyrelse, der har truffet afgørelse om anbringelse
af et barn eller en ung i en plejefamilie, en kommunal plejefamilie
eller en netværksplejefamilie, jf. § 66, stk. 1,
nr. 1-3, skal sikre, at plejefamilien under anbringelsen
løbende gennemfører den fornødne
efteruddannelse. Kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune skal
endvidere sikre den fornødne supervision i overensstemmelse
med plejeopgavens omfang. Stk. 5. Egne
værelser, kollegier eller kollegielignende opholdssteder,
hvor den unge selv råder over sin egen bolig, jf.
§ 66, stk.1, nr. 4, skal være godkendt som konkret
egnede i forhold til den pågældende unge af
kommunalbestyrelsen i den anbringende kommune. Stk. 6.
Kommunalbestyrelsens afgørelser efter stk. 1, nr. 2, kan
påklages efter reglerne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Afgørelser efter stk. 2 og 5 kan ikke indbringes for anden
administrativ myndighed. Stk. 7.
Social- og integrationsministeren fastsætter nærmere
regler om godkendelse af og tilsyn med plejefamilier, kommunale
plejefamilier, netværksplejefamilier og egne værelser
m.v., jf. stk. 1, 2 og 5, om grunduddannelse og supervision til og
efteruddannelse af plejefamilier, kommunale plejefamilier og
netværksplejefamilier, jf. stk. 3 og 4, og om
godtgørelse for netværksplejefamilier.« | | 1. § 1, nr. 11, ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. For
børn og unge under 18 år, der før den 1. juli
2003 er anbragt uden for hjemmet, overtages pligten til at yde
hjælp efter lov om social service af den kommune, der er
refusionspligtig efter § 4, stk. 4, 3. pkt., i lov nr.
1168 af 19. december 2003 om ændring af lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område og andre love,
når den unge fylder 18 år, hvis den unge i umiddelbar
forlængelse af anbringelsen får forlænget sit
ophold i plejefamilie efter § 76 a i lov om social
service, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 8. Kommunen
bevarer pligten til at yde hjælp efter lov om social service,
hvis den unge i umiddelbar forlængelse af opholdet i
plejefamilie efter § 76 a i lov om social service,
får ophold i en boform omfattet af § 9, stk. 7, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Stk. 2. Hvis
den kommunalbestyrelse, der efter stk. 1, 1. pkt., skal overtage
pligten til at yde hjælp efter lov om social service, ikke
umiddelbart forud herfor var opholdskommune for den unge, kan
kommunalbestyrelsen dog, inden den unge fylder 18 år, under
hensyntagen til den pågældendes forhold og af
administrative hensyn træffe afgørelse om ikke at
overtage pligten til at yde hjælp efter lov om social service
til den pågældende. Afgørelsen efter 1. pkt. om
ikke at overtage pligten til at yde hjælp kan indbringes for
Ankestyrelsen efter kapitel 10 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område. | | | | | | |
|