Fremsat den 26. marts 2014 af
justitsministeren (Karen Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om dansk
indfødsret
(Dansk indfødsret til unge
født og opvokset i Danmark m.v.)
§ 1
I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 og lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt., ændres
»eller moderen« til: », moderen eller
medmoderen«, og 2. pkt.,
ophæves.
2.
Efter § 3 indsættes:
Ȥ 3
A. En udlænding, der er født her i riget og
opfylder betingelserne i stk. 2, erhverver dansk indfødsret
ved over for statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring
herom.
Stk. 2. Erklæring
kan afgives af personer, der
1) har aflagt
folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et
samlet karaktergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18
år,
2) ikke er fyldt 19
år,
3) på
erklæringstidspunktet har bopæl her i riget,
4) har haft
bopæl her i riget i sammenlagt mindst 12 år, heraf
sammenlagt mindst 5 år inden for de sidste 6 år,
5) ikke er
idømt
a) bøde
på 3.000 kr. og derover,
b) 20
dagbøder og derover for overtrædelse af
straffeloven,
c) bøde for
spirituskørsel,
d) bøde for
overtrædelse af lov om euforiserende stoffer,
e) bøde for
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og 13,
f) betinget eller
ubetinget frihedsstraf, eller
g) forvaring,
anbringelses- eller behandlingsdom eller ungdomssanktion,
6) ikke er meddelt
tiltalefrafald med vilkår, jf. retsplejelovens §
723,
7) ikke er meddelt
advarsel efter lov om euforiserende stoffer, og
8) ikke er sigtede
for en lovovertrædelse.
Stk. 3. Stk. 2, nr. 1,
finder ikke anvendelse for personer, der er fyldt 15 år, og
som ved lægeerklæring, jf. bilag 1, dokumenterer at
have en langvarig nedsættelse af funktionsevnen, som
påvirker evnen til eller muligheden for at gennemføre
ét eller flere af folkeskolens afsluttende prøvefag i
9. eller 10. klasse.
Stk. 4. Personer, som
på grund af en sigtelse for en lovovertrædelse ikke kan
erhverve dansk indfødsret ved erklæring, jf. stk. 2,
nr. 8, kan afgive ny erklæring inden for 1 år efter, at
der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om den
pågældende forinden er fyldt 19 år, hvis den
pågældende ved afgørelsen ikke er blevet
idømt en sanktion omfattet af stk. 2, nr. 5, eller meddelt
tiltalefrafald eller advarsel efter stk. 2, nr. 6 og 7.«
3. I
§ 4 A, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., og § 12, stk. 4, ændres
»§§ 3 og 4« til: »§§
3-4«.
4. § 4 A,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
5. I
§ 4 A, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., ændres »§ 3 eller § 4«
til: »§§ 3, 3 A eller 4«.
6. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 3«: », 3
A«.
7. I
§ 12, stk. 1, indsættes
efter 1. pkt.:
»Ved afgivelse af erklæring om
dansk indfødsret betales et gebyr på 1.100
kr.«
8. I
§ 12, stk. 1, 2. pkt., der bliver
3. pkt., ændres »gebyrets« til:
»gebyrernes«.
9. I
§ 12 indsættes som stk. 6-8:
»Stk. 6. Udgifter
til oversættelse af udenlandske dokumenter til brug for
behandlingen af en sag om dansk indfødsret afholdes af den,
som sagen vedrører.
Stk. 7. Til brug for
behandlingen af en sag om dansk indfødsret skal den, som
sagen vedrører, og den person, til hvem den
pågældende oplyser at have det slægtskab, som
danner grundlag for en konstatering af dansk indfødsret
eller en opnåelse af dansk indfødsret, medvirke til en
dna-undersøgelse med henblik på at fastslå
slægtskabet, hvis dette ikke på anden måde kan
anses for tilstrækkeligt dokumenteret. Udgifter til
foretagelse af dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen
om dansk indfødsret vedrører.
Stk. 8.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved foretagelse af dna-undersøgelser
til brug for behandlingen af sager om dansk
indfødsret.«
10.
Som bilag 1 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse for børn, der er født
før lovens ikrafttræden. For disse børn finder
de hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
»Bilag 1
Lægeerklæring til brug ved
statsforvaltningens behandling af erklæringer om
dansk indfødsret | | Erklæringen udfyldes af
lægen. Punkt B skal kun udfyldes, såfremt lægen
svarer "ja" i punkt A. | | Patientoplysninger (navn, adresse,
CPR-nr.). | | | | | | | A: Langvarig
nedsættelse af funktionsevnen | | Har patienten en langvarig
nedsættelse af funktionsevnen? | | | | | | Ja | | | | | | Nej | | Som eksempler på langvarige
funktionsnedsættelser af fysisk, psykisk, intellektuel eller
sensorisk karakter, der kan medføre en langvarig
nedsættelse af funktionsevnen, kan nævnes
mobilitetsproblemer, f.eks. langvarige problemer med ryg, arme og
ben, kroniske eller fremadskridende sygdomme, f.eks. sklerose og
hjerte-kar-sygdomme, psykiske lidelser, f.eks. langvarig
depression, langvarig skizofreni, langvarige psykoser og langvarig
eller kronisk PTSD, langvarige problemer med sanser og
kommunikation, f.eks. afasi, samt udviklingshæmmede og
hjerneskadede. | | B: Sammenhæng
mellem den langvarige nedsættelse af funktionsevnen og
folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10.
klasse | | Påvirker/påvirkede den
langvarige nedsættelse af funktionsevnen patientens evne til
eller mulighed for at gennemføre ét eller flere af
folkeskolens afsluttende prøvefag i 9. eller 10.
klasse? | | | | | | Ja | | | | | | Nej | | Spørgsmålet
vedrører: 1) Patientens evne til eller mulighed
for at deltage i eller tilegne sig undervisning, og/eller 2) patientens evne til eller mulighed
for at aflægge prøve. | | Lægens stilling, navn, adresse
og CVR/SE-nummer | Sted, dato og underskrift | | | | | | | | | | | ID-nr.
03.20.12.01. | Lægeforeningens Attestudvalg og
Justitsministeriet | « | |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning og baggrund | 2. | Gældende ret | | | 2.1. | Forholdet til grundlovens § 44 | | | 2.2. | Erhvervelse af dansk indfødsret ved
fødslen | | | 2.3. | Erhvervelse af dansk indfødsret ved
erklæring | 3. | Lovforslagets indhold | | | 3.1. | Erhvervelse af dansk indfødsret ved
fødslen | | | 3.2. | Erhvervelse af dansk indfødsret ved
erklæring for unge som er født og opvokset i
Danmark | | | 3.3. | Mindreårige og personer under
værgemål | | | 3.4. | Dna-undersøgelser | 4. | Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser | 5. | Ligestillingsmæssige
konsekvenser | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 7. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 8. | Administrative konsekvenser for
borgere | 9. | Miljømæssige
konsekvenser | 10. | Forholdet til EU-retten | 11. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 12. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning og baggrund
1.1.
Som anført i regeringsgrundlaget fra oktober 2011, "Et
Danmark, der står sammen", skal reglerne om statsborgerskab
bruges aktivt til at fremme integration. Regeringen vil sende det
tydelige signal, at udlændinge, der har boet i Danmark i
flere år, og hvor integrationen er lykkedes, kan blive danske
statsborgere.
Det fremgår endvidere af
regeringsgrundlaget, at unge, som er født og opvokset i
Danmark, og som består folkeskolens afgangsprøve med
gennemsnitskarakteren 02, skal tilbydes automatisk dansk
statsborgerskab, medmindre de er dømt for alvorlig
kriminalitet. Unge, som er født og opvokset i Danmark, skal
dog uanset bestået folkeskoleeksamen automatisk tilbydes
statsborgerskab som 18-årige, medmindre de er dømt for
alvorlig kriminalitet.
Formålet med lovforslaget er
på den baggrund navnlig at udmønte regeringens
initiativ om lettere adgang til statsborgerskab for unge, som er
født og opvokset i Danmark.
Forslaget indebærer, at unge
udlændinge, som er født og opvokset i Danmark, gives
mulighed for under visse betingelser at opnå dansk
indfødsret ved at afgive erklæring herom. Ved
indførelse af en erklæringsadgang fremstår
erhvervelse af dansk indfødsret som et tilbud til den unge,
samtidig med at den unge får mulighed for at erhverve dansk
indfødsret på en både enkel og hurtig
måde.
1.2.
Efter den gældende bestemmelse i indfødsretslovens
§ 1, stk. 1, erhverver et barn født i udlandet, uden
for ægteskab, kun dansk indfødsret ved fødslen,
hvis moderen er dansk. Denne forskelsbehandling ved adgangen til at
opnå indfødsret kan imidlertid rejse
spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 i sammenhæng med
artikel 8, jf. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom
af 11. oktober 2011 i sagen Genovese mod
Malta (53124/09).
Lovforslaget indebærer
på den baggrund endvidere en ændring af
indfødsretslovens § 1, stk. 1, således at et barn
erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis moderen
eller faderen er dansk, uanset om barnet er født i eller
uden for ægteskab.
Et barn født i udlandet,
uden for ægteskab, af en udenlandsk mor og en dansk far vil
derved fremover også erhverve dansk indfødsret ved
fødslen.
1.3.
Herudover indebærer forslaget en ændring af
indfødsretslovens § 1, stk. 1, således at et barn
erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis
medmoderen er dansk.
Forslaget skal ses i
sammenhæng med lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring
af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og
forskellige andre love (Medmoderskab m.v.), som ændret ved
lov nr. 1313 af 27. november 2013 om ændring af lov om
kunstig befrugtning i forbindelse med behandling, diagnostik og
forskning m.v., vævsloven, børneloven, lov om
børns forsørgelse og retsplejeloven, hvorved bl.a.
bestemmelserne i børneloven om faderskab fra den 1. december
2013 blev udvidet til også at omfatte medmoderskab.
1.4.
Lovforslaget indebærer tillige en ophævelse af
indfødsretslovens § 4 A, stk. 3, idet der ikke vurderes
at være anledning til at begrænse
forældremyndighedsindehaveres og værgers adgang til at
afgive erklæring på vegne af mindreårige eller
personer under værgemål i videre omfang, end hvad der
følger af de almindelige regler om forældremyndighed
og værgemål.
1.5.
Endvidere indebærer lovforslaget, at der indføres en
gebyrbetaling på 1.100 kr. ved afgivelse af erklæring
om dansk indfødsret.
1.6.
Lovforslaget indeholder herudover en bestemmelse om afholdelse af
udgifter til oversættelse af udenlandske dokumenter til brug
for behandlingen af sager om dansk indfødsret.
1.7.
Endelig indeholder lovforslaget en bestemmelse om foretagelse af
dna-undersøgelser til brug for behandlingen af sager om
dansk indfødsret samt en bestemmelse om, at udgifter til
foretagelse af dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen
vedrører. Herudover indeholder den foreslåede
bestemmelse en bemyndigelse til justitsministeren til at
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved
foretagelse af sådanne dna-undersøgelser.
2. Gældende
ret
2.1. Forholdet til
grundlovens § 44
Efter grundlovens § 44, stk.
1, kan ingen udlænding få dansk indfødsret uden
ved lov. Bestemmelsen indebærer, at det ikke kan overlades
til administrative myndigheder eller til domstolene at træffe
afgørelse om tildeling af dansk indfødsret til
udenlandske statsborgere og statsløse personer.
Grundlovens § 44, stk. 1,
antages dog ikke at være til hinder for, at der ved lov
fastsættes bestemmelse om, at dansk indfødsret
opnås automatisk, når visse faste kendsgerninger er til
stede. Således er der f.eks. i den gældende
indfødsretslov regler om, i hvilke tilfælde dansk
indfødsret erhverves ved fødslen, ved
forældrenes efterfølgende indgåelse af
ægteskab og ved adoption.
Bestemmelsen i grundlovens §
44, stk. 1, er heller ikke anset at være til hinder for
fastsættelse af bestemmelser om udlændinges ret til at
erhverve dansk indfødsret, når nogle bestemte
betingelser er opfyldt. Sådanne bestemmelser om erhvervelse
af dansk indfødsret ved afgivelse af erklæring
fremgår af indfødsretslovens §§ 3 og 4,
hvorefter nordiske statsborgere og tidligere danske statsborgere
under visse betingelser kan erhverve dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring herom over for statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland.
Der bliver ikke derved af
myndighederne truffet afgørelse om tildeling af
indfødsret, idet det derimod blot af myndighederne
konstateres, om de betingelser, der er fastsat i loven, er
opfyldt.
Såfremt betingelserne for at
afgive erklæring ikke er til stede, kan dansk
indfødsret kun tildeles ved, at den pågældende
optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse
(naturalisation).
2.2. Erhvervelse af
dansk indfødsret ved fødslen
Bestemmelsen i
indfødsretslovens § 1 om erhvervelse af dansk
indfødsret ved fødslen bygger på et
afstamningsprincip, hvorefter forældrenes statsborgerskab har
betydning for, om en person erhverver dansk indfødsret ved
fødslen.
Det følger således af
§ 1, stk. 1, i lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004 med senere
ændringer, at et barn erhverver dansk indfødsret ved
fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets
forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet
kun dansk indfødsret, hvis det er født her i
riget.
Bestemmelsen i
indfødsretslovens § 1, stk. 1, fik sin nuværende
ordlyd ved en ændring af indfødsretsloven i 1998 (lov
nr. 1018 af 23. december 1998 om ændring af lov om dansk
indfødsret, lov om offentlig auktion ved auktionsledere og
lov om vagtvirksomhed (Ratifikation af Europarådskonventionen
af 6. november 1997 om statsborgerret og ophævelse af krav om
dansk indfødsret m.v.)).
Ved lovændringen skete der en
vis ligestilling mellem børn født af gifte og ugifte
forældre. Ændringen betød, at børn, der
er født her i riget af såvel gifte som af ugifte
forældre, erhverver dansk indfødsret ved
fødslen, hvis enten barnets moder eller fader er dansk.
Efter de indtil da gældende regler erhvervede børn
født uden for ægteskab kun dansk statsborgerskab ved
fødslen, hvis moderen var dansk.
Ligestillingen mellem børn
af gifte og ugifte forældre omfatter dog kun børn
født her i landet, jf. § 1, stk. 1, 2. pkt. Et barn
født i udlandet uden for ægteskab erhverver
således som hidtil kun dansk indfødsret ved
fødslen, hvis moderen er dansk.
2.3. Erhvervelse af
dansk indfødsret ved erklæring
2.3.1.
De gældende bestemmelser om erhvervelse af dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring fremgår af
indfødsretslovens §§ 3 og 4, hvorefter nordiske
statsborgere og tidligere danske statsborgere under visse
betingelser kan erhverve dansk indfødsret ved afgivelse af
erklæring herom over for statsforvaltningen, Rigsombudsmanden
på Færøerne eller Rigsombudsmanden i
Grønland.
2.3.2.
Det følger af indfødsretslovens § 3, stk. 1, at
den, der er statsborger i Finland, Island, Norge eller Sverige og
opfylder betingelserne i stk. 2 eller stk. 3, erhverver dansk
indfødsret ved over for statsforvaltningen, Rigsombudsmanden
på Færøerne eller Rigsombudsmanden i
Grønland at afgive skriftlig erklæring herom.
Ifølge § 3, stk. 2, kan
erklæring afgives af personer, der er fyldt 18, men endnu
ikke 23 år, på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, er ustraffede og ikke er
idømt foranstaltninger efter straffelovens kapitel 9 og ikke
er sigtede for en lovovertrædelse.
Bopælskravet anses som
udgangspunkt for opfyldt, når den erklærende har haft
bopæl her i riget i 10 år, også selv om den
pågældende i perioden jævnligt har været
på ferieophold og andre kortvarige ophold i udlandet. Dog
medtages ved beregningen af, om den erklærende har
været ude af landet i sammenlagt mere end 1 år inden
for de sidste 6 år, også almindelige ferieophold, idet
alle udenlandsrejser - med undtagelse af f.eks. weekendophold -
medtages ved beregningen.
Herudover følger det af
§ 3, stk. 3, at erklæring kan afgives af personer, der
har erhvervet statsborgerret i Finland, Island, Norge eller Sverige
på anden måde end ved naturalisation, er fyldt 18
år, har haft bopæl her i riget i de sidste 7 år
og ikke i løbet af denne tid er idømt frihedsstraf
eller foranstaltning, der kan ligestilles med frihedsstraf.
For så vidt angår
kravet i § 3, stk. 2, om, at den erklærende på
erklæringstidspunktet skal have haft bopæl her i riget
i sammenlagt mindst 10 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, ligestilles bopæl i et andet
nordisk land med bopæl her i riget, dog kun i det omfang
bopælstiden i det andet nordiske land ligger mindst 5
år forud for erklæringens afgivelse og før den
erklærendes fyldte 16. år, jf. § 3, stk. 4.
Personer, som på grund af en
sigtelse for en lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk
indfødsret ved erklæring i medfør af § 3,
stk. 2, nr. 5, kan afgive ny erklæring inden for 1 år
efter, at der er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om
den pågældende forinden er fyldt 23 år, hvis den
pågældende ikke findes skyldig i
lovovertrædelsen, jf. § 3, stk. 5.
Bestemmelsen i § 3 har sin
oprindelse i indfødsretsloven fra 1898 (lov nr. 42 af 19.
marts 1898 om Erhvervelse og Fortabelse af Indfødsret),
hvorefter en person, der ikke ved fødslen havde erhvervet
dansk indfødsret, men dog var født her i riget, og
som vedblivende havde haft sit hjemsted her indtil det fyldte 19.
år, automatisk erhvervede dansk indfødsret, medmindre
den pågældende forinden havde afgivet erklæring
om ikke at ville erhverve dansk indfødsret og ved
fyldestgørende attest havde godtgjort at have
statsborgerskab i et andet land.
Ved lov nr. 252 af 27. maj 1950 om
dansk indfødsret blev den automatiske erhvervelse af dansk
indfødsret erstattet af en erklæringsadgang for bl.a.
udlændinge mellem 21 og 23 år, der var født i
Danmark og vedblivende havde haft deres bopæl her.
Ved lov nr. 399 af 11. december
1968 om ændring af lov om dansk indfødsret blev
kravene om fødested samt vedblivende bopæl i Danmark
ændret, således at den erklærende vedblivende
skulle have haft bopæl i Danmark fra det fyldte 16. år
og derudover tidligere have haft bopæl i Danmark i sammenlagt
mindst 5 år. Særligt for statsløse og personer,
der kunne godtgøre at ville miste deres hidtidige
statsborgerskab ved erhvervelsen af dansk indfødsret, blev
der stillet krav om bopæl i mindst 5 år inden
erklæringens afgivelse og derudover bopæl i Danmark i
en sammenlagt periode på mindst 5 år.
Ved lov nr. 1018 af 23. december
1998 om ændring af lov om dansk indfødsret, lov om
offentlig auktion ved auktionsledere og lov om vagtvirksomhed blev
kravet om vedblivende bopæl fra det fyldte 16. år
ændret til et krav om bopæl her i landet i mindst 5 ud
af de sidste 6 år. Formålet med lovændringen var
at give den unge mulighed for at opholde sig i op til 1 år i
udlandet i den periode, hvor studieophold, sabbatår mv.
typisk finder sted, uden at miste muligheden for at erhverve dansk
indfødsret ved afgivelse af erklæring.
Ved lov nr. 1102 af 29. december
1999 om ændring af lov om dansk indfødsret blev kravet
om, at den erklærende skal være ustraffet,
indført.
Ved lov nr. 311 af 5. maj 2004 om
ændring af indfødsretsloven fik § 3 sin
nuværende affattelse. Erklæringsmuligheden blev i den
forbindelse begrænset til statsborgere i de andre nordiske
lande, dvs. Finland, Island, Norge og Sverige.
Erhverver en person dansk
indfødsret i medfør af § 3, tilkommer
indfødsretten som udgangspunkt også den
pågældendes børn, jf. indfødsretslovens
§ 5.
2.3.3.
Det følger af indfødsretslovens § 4, stk. 1, at
har nogen, som ved fødslen har erhvervet dansk
indfødsret, og som har boet her i riget indtil det fyldte
18. år, mistet indfødsretten, generhverver han,
såfremt han har haft bopæl her i de sidste 2 år,
indfødsretten ved over for statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland at afgive skriftlig
erklæring herom.
Det følger endvidere af
§ 4, stk. 2, at den, der har mistet dansk indfødsret og
derefter vedblivende har været statsborger i et nordisk land,
generhverver indfødsretten, når han efter at have
taget bopæl her i riget over for statsforvaltningen,
Rigsombudsmanden på Færøerne eller
Rigsombudsmanden i Grønland afgiver skriftlig
erklæring herom.
Begge bestemmelser har deres
oprindelse i lov nr. 252 af 27. maj 1950 om dansk
indfødsret.
Erhverver en person dansk
indfødsret i medfør af § 4, tilkommer
indfødsretten som udgangspunkt også den
pågældendes børn, jf. indfødsretslovens
§ 5.
2.3.4.
Erhvervelse af dansk indfødsret i medfør af
§§ 3 og 4 er betinget af, at den, som afgiver
erklæring, godtgør, at den pågældende
derved mister sit statsborgerskab i andre stater, jf. § 4 A,
stk. 1.
Erklæring om erhvervelse af
indfødsret i medfør af §§ 3 og 4 kan
ifølge § 4 A, stk. 2, alene afgives af personer, som
på tidspunktet for erklæringens afgivelse har lovligt
ophold her i riget. Det følger endvidere af § 4 A, stk.
2, at erklæring dog ikke kan afgives, hvis der verserer en
sag mod den pågældende, hvor der af anklagemyndigheden
er nedlagt påstand om udvisning, eller hvor
anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har
fastsat, at den pågældende udvises.
Af indfødsretslovens §
4 A, stk. 3, følger det, at erklæring om erhvervelse
af indfødsret i medfør af §§ 3 og 4 ikke
kan afgives ved værge eller af forældremyndighedens
indehaver.
Endelig følger det af §
4 A, stk. 4, at en erklæring afgivet efter lovens § 3
eller § 4 afvises af den myndighed, som erklæringen er
fremsat over for, hvis myndigheden ikke finder, at betingelserne
for at erhverve dansk indfødsret ved erklæring er
opfyldt. Afvisning af en erklæring kan påklages til
Justitsministeriet.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Erhvervelse af
dansk indfødsret ved fødslen
3.1.1.
Efter den gældende bestemmelse i indfødsretslovens
§ 1, stk. 1, erhverver et barn født i udlandet, uden
for ægteskab, kun indfødsret ved fødslen, hvis
moderen er dansk, jf. pkt. 2.2 ovenfor. Denne forskelsbehandling
ved adgangen til at opnå indfødsret kan imidlertid
rejse spørgsmål i forhold til Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, jf. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols dom af 11. oktober 2011 i sagen Genovese mod Malta (53124/09).
Ved dommen har Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol taget stilling til de maltesiske regler
om statsborgerskab, hvorefter børn født uden for
Malta og uden for ægteskab kun kunne opnå maltesisk
statsborgerskab, hvis deres moder var malteser. Det kan udledes af
dommen, at forskelsbehandling ved adgangen til at opnå
statsborgerskab, som alene beror på, om den
pågældende er født inden for eller uden for
ægteskab, vil være i strid med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 (om forbud mod
diskrimination) i sammenhæng med artikel 8 (om retten til
familieliv).
Bestemmelsen i
indfødsretslovens § 1, stk. 1, om erhvervelse af dansk
indfødsret ved fødslen foreslås på den
baggrund ændret med henblik på at ligestille
børn født i og uden for ægteskab fuldt ud.
Med den foreslåede
ændring vil et barn - uanset om det er født i eller
uden for ægteskab - erhverve dansk indfødsret ved
fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk.
Et barn født i udlandet,
uden for ægteskab, af en udenlandsk mor og dansk far vil
således fremover også erhverve dansk indfødsret
ved fødslen.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til ophævelse af
indfødsretslovens § 1, stk. 1, 2. pkt.), og
bemærkningerne hertil.
3.1.2.
Med lovforslaget udvides indfødsretslovens § 1, stk. 1,
til også at omfatte situationer, hvor barnets medmoder er
dansk statsborger. Dette indebærer, at et barn erhverver
dansk indfødsret ved fødslen, hvis medmoderen er
dansk.
I forhold til begrebet medmoder
henvises der til børnelovens §§ 27 og 27 a, der
blev indsat i loven ved lov nr. 652 af 12. juni 2013 om
ændring af børneloven, lov om adoption, retsplejeloven
og forskellige andre love, og ændret ved lov nr. 1313 af 27.
november 2013 om ændring af lov om kunstig befrugtning i
forbindelse med behandling, diagnostik og forskning m.v.,
vævsloven, børneloven, lov om børns
forsørgelse og retsplejeloven.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1 (forslag til ændring af
indfødsretslovens § 1, stk. 1, 1. pkt.), og
bemærkningerne hertil.
3.2. Erhvervelse af
dansk indfødsret ved erklæring for unge som er
født og opvokset i Danmark
3.2.1.
Der foreslås indført en ny bestemmelse i
indfødsretsloven (som § 3 A), hvorved unge, som er
født i Danmark, får mulighed for under visse
betingelser at erhverve dansk indfødsret ved afgivelse af en
erklæring herom over for statsforvaltningen.
Denne del af lovforslaget har til
formål at give unge udlændinge, som er født og
opvokset i Danmark og således har haft et godt grundlag for
at indleve sig i danske forhold, mulighed for at opnå dansk
indfødsret på en enkel og hurtig måde.
I den foreslåede
erklæringsbestemmelse opregnes en række betingelser,
som den unge skal opfylde for at kunne erhverve dansk
indfødsret i henhold til bestemmelsen.
Erklæringsadgangen i den
foreslåede bestemmelse i § 3 A er således betinget
af, at den unge er født i Danmark. Herudover skal den unge
enten have aflagt folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller
10. klasse med et samlet karaktergennemsnit på mindst 02
efter 7-trins-skalaen eller være fyldt 18 år. Det er
endvidere en betingelse, at den unge ikke er fyldt 19 år, at
den unge på erklæringstidspunktet har bopæl i
Danmark og har haft bopæl i Danmark i sammenlagt mindst 12
år, heraf sammenlagt mindst 5 år inden for de sidste 6
år. Den unge må endvidere ikke være idømt
eller meddelt en række nærmere fastsatte sanktioner,
ligesom den pågældende ikke på
erklæringstidspunktet må være sigtet for en
lovovertrædelse.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til indfødsretslovens
§ 3 A, stk. 1, 2 og 4), og bemærkningerne hertil.
3.2.2.
Særligt for så vidt angår den foreslåede
betingelse i § 3 A, stk. 2, nr. 1, om, at den unge skal have
aflagt folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse
med et samlet karaktergennemsnit på mindst 02 efter
7-trins-skalaen, bemærkes det, at det samlede
karaktergennemsnit beregnes på baggrund af karaktererne i de
aflagte prøver.
Kravet om, at folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse skal være
aflagt, anses for 9. klasses vedkommende alene for opfyldt, hvis
samtlige prøver i bundne prøvefag og prøvefag
til udtræk er aflagt, og for 10. klasses vedkommende, hvis
alle prøver i de obligatoriske fag er aflagt. Ved beregning
af det samlede karaktergennemsnit tillægges alle
prøvekarakterer den samme vægt. Standpunktskarakterer,
karakterer for opgaver, vurderinger og evalueringer skal ikke
medregnes i det samlede karaktergennemsnit.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til indfødsretslovens
§ 3 A, stk. 2), og bemærkningerne hertil.
3.2.3.
Danmark har tiltrådt FN's konvention af 13. december 2006 om
rettigheder for personer med handicap (Handicapkonventionen).
Efter konventionen har personer med
handicap bl.a. ret til på lige fod med andre at erhverve
statsborgerskab. Handicapkonventionen er ikke til hinder for, at
der i forbindelse med ansøgninger om indfødsret kan
stilles betingelser over for personer, der er omfattet af
konventionen, på samme måde som der kan stilles
betingelser over for personer, der ikke er omfattet af
konventionens anvendelsesområde. De betingelser, der stilles,
må dog ikke medføre diskrimination i forhold til
personer omfattet af konventionen. I det omfang en person er
omfattet af Handicapkonventionens anvendelsesområde, og
betingelserne for erhvervelse af dansk indfødsret -
sammenholdt med handicappet - udgør en barriere for, at den
pågældende kan opnå statsborgerret, skal der
være mulighed for dispensation fra disse betingelser.
På den baggrund forslås
det, at personer, der ved lægeerklæring, jf. bilag 1,
dokumenterer at have en langvarig nedsættelse af
funktionsevnen, som påvirker evnen til eller muligheden for
at gennemføre ét eller flere af folkeskolens
afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse, kan afgive
erklæring, selv om den pågældende ikke har aflagt
folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et
samlet karaktergennemsnit på mindst 02 efter stk. 2, nr. 1.
Da forslaget har til hensigt at stille unge med en langvarig
nedsættelse af funktionsevnen lige med andre unge i forhold
til opnåelse af indfødsret, men ikke tilsigter en
positiv særbehandling af denne gruppe, er det efter
lovforslaget et krav, at den unge på
erklæringstidspunktet er fyldt 15 år, og dermed har
opnået den alder, ved hvilken unge normalt tidligst vil
aflægge folkeskolens afsluttende prøver i 9.
klasse.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til indfødsretslovens
§ 3 A, stk. 3), og bemærkningerne hertil.
3.2.4.
På Justitsministeriets og statsforvaltningens hjemmesider vil
der blive givet oplysning og vejledning om, hvordan unge, som er
født og opvokset i Danmark, vil kunne opnå dansk
indfødsret. Der vil bl.a. blive vejledt om proceduren for
erhvervelse af dansk indfødsret ved afgivelse af
erklæring, herunder hvilke betingelser den unge skal opfylde
for at kunne erhverve dansk indfødsret efter den
foreslåede erklæringsbestemmelse.
Der vil endvidere være
mulighed for i forbindelse med skriftlig eller mundtlig kontakt til
Justitsministeriet eller statsforvaltningen at modtage konkret
vejledning om betingelserne for opnåelse af indfødsret
ved afgivelse af erklæring.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til indfødsretslovens
§ 3 A), og bemærkningerne hertil.
3.2.5.
Der vil efter lovforslaget komme til at gælde de samme regler
for erklæringer afgivet efter den foreslåede
bestemmelse i § 3 A, som for de øvrige bestemmelser om
erhvervelse af dansk indfødsret ved erklæring.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 3, 5 og 6 (forslag til ændring af
indfødsretslovens § 4 A, stk. 1, stk. 2, 1. pkt., og
stk. 4, 1. pkt., § 5, stk. 1, 1. pkt., og § 12, stk. 4),
og bemærkningerne hertil.
3.3. Mindreårige og personer under
værgemål
Lovforslaget indebærer en
ophævelse af indfødsretslovens § 4 A, stk. 3,
idet der ikke vurderes at være anledning til at
begrænse forældremyndighedsindehaveres og værgers
adgang til at afgive erklæring på vegne af
mindreårige eller personer under værgemål i
videre omfang, end hvad der følger af de almindelige regler
om forældremyndighed og værgemål.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 4 (forslag til ophævelse af
indfødsretslovens § 4 A, stk. 3), og
bemærkningerne hertil
3.4. Dna-undersøgelser
Der foreslås indført
en ny bestemmelse om foretagelse af dna-undersøgelser til
brug for behandlingen af sager om dansk indfødsret samt en
bestemmelse om, at udgifter til foretagelse af
dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen
vedrører. Herudover indeholder den foreslåede
bestemmelse en bemyndigelse til justitsministeren til at
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved
foretagelse af sådanne dna-undersøgelser.
Den foreslåede bestemmelse
skal bl.a. ses i sammenhæng med, at indfødsretslovens
§ 1, stk. 1, 2. pkt. - hvorefter et barn født i
udlandet uden for ægteskab ikke erhverver dansk
indfødsret ved fødslen, hvis kun faderen er dansk -
foreslås ophævet, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Et
barn født i udlandet, uden for ægteskab, af en
udenlandsk mor og en dansk far vil derved fremover også
erhverve dansk indfødsret ved fødslen.
Med ændringen af
indfødsretslovens § 1, stk. 1, forventes det bl.a., at
Justitsministeriet vil modtage flere sager, hvor personer anmoder
om bevis for deres danske indfødsret (statsborgerretsbevis),
og at det i flere sager fremover vil kunne forekomme, at det
slægtskab, som danner grundlag for, at den, som sagen
vedrører, har dansk indfødsret, eventuelt ikke kan
anses for tilstrækkeligt dokumenteret gennem de dokumenter
m.v., der fremlægges.
På den baggrund findes det
hensigtsmæssigt, at det fremgår udtrykkeligt af
indfødsretsloven, at det kan kræves, at sagens person
og den person, til hvem den pågældende oplyser at have
det krævede slægtskab, deltager i en
dna-undersøgelse med henblik på at fastslå
slægtskabet.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 9 (forslag til indfødsretslovens
§ 12, stk. 7 og 8), og bemærkningerne hertil.
4. Forholdet til
Danmarks internationale forpligtelser
Det vurderes, at lovforslaget er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser,
herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og
Handicapkonventionen.
Der henvises til pkt. 3.1, 3.2.3 og
3.3 ovenfor.
5. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Efter de gældende
bestemmelser i indfødsretsloven erhverver børn
født i udlandet uden for ægteskab kun dansk
indfødsret ved fødslen, hvis moderen er dansk, jf.
pkt. 2.2 ovenfor. Lovforslaget indebærer, at børn
født i udlandet uden for ægteskab tillige vil erhverve
dansk indfødsret ved fødslen, hvis alene faderen er
dansk, jf. pkt. 3.1 ovenfor. Lovforslaget har på den baggrund
positive ligestillingsmæssige konsekvenser.
Lovforslaget vurderes endvidere at
have positive konsekvenser for ligestilling af kvindelige par med
par af forskelligt køn, idet lovforslaget indebærer,
at en dansk medmoder vil kunne aflede sit statsborgerskab til sine
børn.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vil medføre en
øget mængde erklæringssager i
statsforvaltningen. Merudgifterne forbundet med behandling af de
yderligere sager finansieres ved et gebyr på 1.100 kr. pr.
erklæringssag.
Det foreslåede gebyr vil
ligeledes omfatte nye erklæringssager for nordiske og
tidligere danske statsborgere, som i dag behandles gebyrfrit.
Lovforslaget må endvidere
forventes at medføre et øget antal sager om
pasudstedelse og ansøgning om bevis for dansk
indfødsret via de danske repræsentationer.
Merudgifterne forbundet med behandling af de yderligere sager vil
blive finansieret i overensstemmelse med reglerne i den
gældende bekendtgørelse om betaling for
tjenestehandlinger i udenrigstjenesten, herunder ved timebetaling i
komplicerede og tidskrævende sager.
Lovforslaget vurderes i
øvrigt ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige af betydning.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
8. Administrative
konsekvenser for borgere
Lovforslaget vil bevirke, at flere
personer erhverver dansk indfødsret ved fødslen.
Disse personer vil således ikke længere være
henvist til at søge om dansk indfødsret ved
naturalisation.
Endvidere vil lovforslaget bevirke,
at unge, som er født og opvokset i Danmark, under visse
betingelser vil kunne opnå dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring.
9. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
10. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
11. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 11. november 2013 til den 9. december 2013
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Akademikernes
Centralorganisation, Amnesty International,
Børnerådet, Børns Vilkår, Danes
Worldwide, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp,
Dansk Røde Kors Landskontoret, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Det Centrale Handicapråd, DIGNITY - Dansk
Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen
af Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Færøernes Landsstyre,
Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, Landsforeningen Adoption og Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsorganisationen i
Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Lærernes
Centralorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), Politiforbundet i Danmark,
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Red
Barnet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rigsombudsmanden i
Grønland, Rigspolitiet, Rotary Denmark, Rådet for
Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen,
samtlige byretter, statsforvaltningen, Uddannelsesforbundet,
Uddannelsesstyrelsen, UNHCR og Ægteskab uden
Grænser.
12. Sammenfattende
skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil medføre en
øget mængde sager i statsforvaltningen. Merudgifterne
forbundet med sagsbehandlingen finansieres ved et nyt gebyr
på alle erklæringssager. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgere | Flere personer vil erhverve dansk
indfødsret ved fødslen. Disse personer vil
således ikke længere være henvist til at
søge om dansk indfødsret ved naturalisation.
Endvidere vil unge, som er født og opvokset i Danmark, under
visse betingelser kunne opnå dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at et barn
erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis
medmoderen er dansk, jf. den foreslåede ændring af
1. pkt.
I forhold til begrebet medmoder
henvises der til børnelovens §§ 27 og 27 a, der er
indsat i loven ved lov nr. 652 af 12. juni 2013 om ændring af
børneloven, lov om adoption, retsplejeloven og forskellige
andre love, og ændret ved lov nr. 1313 af 27. november 2013
om ændring af lov om kunstig befrugtning i forbindelse med
behandling, diagnostik og forskning m.v., vævsloven,
børneloven, lov om børns forsørgelse og
retsplejeloven.
Der tilsigtes ikke med den
foreslåede bestemmelse ændringer i
indfødsretslovens eksisterende faderbegreb og moderbegreb,
som bygger på et afstamningsprincip.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 og 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Efter den gældende
bestemmelse i indfødsretslovens § 1, stk. 1, erhverver
et barn dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen
eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er
kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret,
hvis det er født her i riget, jf. § 1, stk. 1, 2.
pkt.
Med henblik på at ligestille
børn født i og uden for ægteskab foreslås
bestemmelsen i 2. pkt.
ophævet.
Den foreslåede ændring
indebærer, at et barn erhverver dansk indfødsret ved
fødslen, hvis faderen, moderen - eller medmoderen, jf.
ovenfor om den foreslåede ændring af 1. pkt. - er
dansk. Der skabes således med den foreslåede
ændring en fuldstændig ligestilling i forhold til
erhvervelse af dansk indfødsret mellem børn
født i og uden for ægteskab.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 og 3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med den foreslåede
bestemmelse i § 3 A
indføres en adgang for visse unge udlændinge til at
opnå dansk indfødsret ved afgivelse af
erklæring. Erklæring kan afgives over for
statsforvaltningen.
Det er efter den foreslåede
bestemmelse i § 3 A, stk. 1, en
betingelse, at den unge er født i Danmark ("her i
riget").
De betingelser, der i øvrigt
skal være opfyldt for at opnå dansk indfødsret
efter bestemmelsen, fremgår af § 3
A, stk. 2, nr. 1-8.
Ifølge den foreslåede
bestemmelse i nr. 1 er det
således en betingelse, at den unge har aflagt folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18
år.
Unge, der har aflagt de afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 efter 7-trins-skalaen, vil
kunne opnå dansk indfødsret, såfremt de
pågældende opfylder de øvrige betingelser i
§ 3 A.
Det samlede karaktergennemsnit for
de afsluttende prøver i 9.
klasse skal udregnes som et gennemsnit af
prøvekaraktererne i de fag, i hvilke der er aflagt
prøve, jf. folkeskolelovens regler herom. De afsluttende
prøver i 9. klasse kan alene anses for aflagt, hvis samtlige
prøver i bundne prøvefag og prøvefag til
udtræk er aflagt. Prøver i øvrige fag i 9.
klasse vil, i den udstrækning de aflægges, indgå
i udregningen af det samlede karaktergennemsnit, men
aflæggelse af disse prøver er dog ikke en
selvstændig forudsætning for, at de afsluttende
prøver i 9. klasse kan anses for aflagt. Ved beregning af
gennemsnittet tillægges alle prøvekarakterer den samme
vægt. Standpunktskarakterer, karakterer for opgaver,
vurderinger og evalueringer skal ikke medregnes i det samlede
karaktergennemsnit.
Det samlede karaktergennemsnit for
de afsluttende prøver i 10.
klasse skal udregnes som et gennemsnit af
prøvekaraktererne i de fag, i hvilke der er aflagt en
prøve, jf. folkeskolelovens regler herom. For at de
afsluttede prøver i 10. klasse kan anses for aflagt,
forudsættes det, at alle prøver i de obligatoriske fag
er aflagt. Prøver i øvrige fag i 10. klasse vil, i
den udstrækning de aflægges, indgå i udregningen
af det samlede karaktergennemsnit, men aflæggelse af disse
prøver er ikke en selvstændig forudsætning for,
at bestemmelsens krav om, at afsluttende prøver i 10. klasse
kan anses for opfyldt. En elev i 10. klasse kan vælge at
kombinere prøverne, så eleven vælger at
aflægge 10. -klasseprøver i ét eller flere fag
og 9. -klasseprøver i andre fag, jf. folkeskolelovens regler
herom. Hvor mange og hvilke prøver, der hermed kræves
aflagt i det enkelte obligatoriske fag, afhænger af, om faget
aflægges på 9. -klasse-niveau eller 10. -klasse-niveau.
Ved beregning af gennemsnittet tillægges alle
prøvekarakterer den samme vægt. Standpunktskarakterer,
karakterer for opgaver, vurderinger og evalueringer skal ikke
medregnes i det samlede karaktergennemsnit.
Dokumentation for folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse skal foreligge i
originalt eksemplar eller bekræftet kopi.
Unge, som ikke har aflagt
folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et
samlet karaktergennemsnit på mindst 02 efter 7-trins-skalaen,
vil fra det fyldte 18. år kunne opnå dansk
indfødsret ved erklæring, forudsat at de øvrige
betingelser i § 3 A er opfyldt.
Efter den foreslåede
bestemmelse i nr. 2 kan erklæring
alene afgives indtil det fyldte 19. år, jf. dog den
foreslåede bestemmelse i § 3 A, stk. 4.
Det er i henhold til den
foreslåede bestemmelse i nr. 3
desuden en betingelse for at opnå dansk indfødsret ved
erklæring, at den unge på erklæringstidspunktet
har bopæl her i riget. Det
bemærkes, at et krav om bopæl i Danmark på
erklæringstidspunktet også er indeholdt i de
gældende erklæringsbestemmelser i
indfødsretsloven.
Ved vurderingen af, om en person
har bopæl i Danmark, lægges oplysningerne i Det
Centrale Personregister som udgangspunkt til grund. Efter lov om
Det Centrale Personregister forstås ved "bopæl" det
sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når
denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af
ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har
sine ejendele. Fraflytning til udlandet skal dog først
anmeldes ved ophold i udlandet over 6 måneder, og det er
forudsat, at statsforvaltningen anmoder den erklærende om
nærmere oplysninger om ophold i udlandet.
Den foreslåede bestemmelse i
nr. 4 indeholder desuden et krav om, at
den unge har haft bopæl i Danmark i sammenlagt mindst 12
år, heraf sammenlagt mindst 5 år inden for de sidste 6
år. Kravet om mindst 5 års ophold inden for de sidste 6
år foreslås med henblik på at give den unge
mulighed for at opholde sig i op til 1 år i udlandet i den
periode, hvor studieophold mv. typisk finder sted, uden derved at
miste muligheden for at erhverve dansk indfødsret ved
afgivelse af erklæring. Der kan også være tale om
flere kortere ophold i udlandet, men der må ikke inden for de
omhandlede 6 år være tale om mere end sammenlagt 1
års ophold i udlandet. Den foreslåede bestemmelse
svarer på dette punkt til den gældende bestemmelse i
indfødsretslovens § 3, stk. 2, om
erklæringsadgang for nordiske statsborgere mellem 18 og 23
år.
Af de foreslåede bestemmelser
i nr. 5-8 følger et
vandelskrav.
Af bestemmelsen i nr. 5 fremgår således de
idømte sanktioner, der vil udelukke en person fra at
opnå dansk indfødsret ved afgivelse af erklæring
i medfør af den foreslåede § 3 A. Hvorvidt en
person er idømt en af de opregnede sanktioner konstateres
ved opslag i Det Centrale Kriminalregister.
Det er en betingelse, at personen
ikke er idømt bøde på 3.000 kr. og derover
eller 20 dagbøder og derover for overtrædelse af
straffeloven. Personen må endvidere ikke være
idømt bøde for spirituskørsel eller
bøde for overtrædelse af lov om euforiserende stoffer.
Herudover må personen ikke være idømt
bøde for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 og
13 om forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed
samt forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme mv.
Det er endvidere en betingelse, at
personen ikke er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf, eller forvaring, anbringelses- eller behandlingsdom
eller ungdomssanktion.
Det følger desuden af de
foreslåede bestemmelser i nr. 6 og
7, at personer, der er meddelt tiltalefrafald med
vilkår, jf. retsplejelovens § 723, eller er meddelt
advarsel efter lov om euforiserende stoffer, ikke vil kunne
opnå indfødsret efter bestemmelsen. Endvidere
følger det af den foreslåede bestemmelse i nr. 8, at erklæring ikke kan afgives af
personer, der er sigtede for en lovovertrædelse.
Det foreslåede vandelskrav er
fastsat i overensstemmelse med de sanktioner, der efter den
gældende cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation er til hinder for opnåelse af dansk
indfødsret ved naturalisation eller er til hinder herfor i
en bestemt periode.
Det følger af den
foreslåede bestemmelse i stk. 3,
at personer, der er fyldt 15 år, og som ved
lægeerklæring, jf. bilag 1, dokumenterer at have en
langvarig nedsættelse af funktionsevnen, som påvirker
evnen til eller muligheden for at gennemføre ét eller
flere af folkeskolens afsluttende prøvefag i 9. eller 10.
klasse, kan afgive erklæring, selv om den
pågældende ikke har aflagt folkeskolens afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 efter stk. 2, nr. 1, og selv
om den pågældende ikke er fyldt 18 år.
Erklæringsadgangen forudsætter, at de øvrige
betingelser i § 3 A er opfyldt.
Som eksempler på
funktionsnedsættelser af fysisk, psykisk, intellektuel eller
sensorisk karakter, der kan medføre en langvarig
nedsættelse af funktionsevnen, kan nævnes
mobilitetsproblemer, f.eks. langvarige problemer med ryg, arme og
ben, kroniske eller fremadskridende sygdomme, f.eks. sklerose og
hjerte-kar-sygdomme, psykiske lidelser, f.eks. langvarig
depression, langvarig skizofreni, langvarige psykoser og langvarig
eller kronisk PTSD, langvarige problemer med sanser og
kommunikation, f.eks. afasi, samt udviklingshæmmede og
hjerneskadede. Formålet med den foreslåede bestemmelse
er at ligestille personer, der på grund af en langvarig
nedsættelse af funktionsevnen ikke kan opfylde betingelsen om
at have aflagt folkeskolens afsluttende prøver i 9. eller
10. klasse med et samlet karaktergennemsnit på mindst 02 i
stk. 2, nr. 1, med andre personer. Der henvises til pkt. 3.2.3 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det er en forudsætning, at
den pågældende har opnået den alder, ved hvilken
unge normalt tidligst vil aflægge folkeskolens afsluttende
prøver i 9. klasse. Elever vil normalt være 15-16
år ved aflæggelse af de afsluttende prøver i 9.
klasse. Det foreslås derfor, at den foreslåede
erklæringsadgang efter § 3 A, stk. 3, ledsages af et
alderskrav på 15 år.
Unge, som er fyldt 18 år, vil kunne opnå dansk
indfødsret ved erklæring, jf. stk. 2, nr. 1, uden at
opfylde betingelserne i stk. 3, og uden at have aflagt folkeskolens
afsluttende prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02, forudsat, at de
øvrige betingelser i § 3 A er opfyldt.
Det foreslås endvidere, at
der i forhold til erklæringer, som afgives i medfør af
§ 3 A, stk. 3, indføres blankettvang, således at
dokumentation for, at den unge har en langvarig nedsættelse
af funktionsevnen, som påvirker eller påvirkede evnen
til eller muligheden for at gennemføre ét eller flere
af folkeskolens afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse,
kun kan foreligge i form af den særlige
lægeerklæring til brug ved statsforvaltningens
behandling af erklæringer om dansk indfødsret, som er
optrykt som bilag 1. Blankettvang foreslås med henblik
på at sikre, at statsforvaltningen entydigt kan konstatere,
om betingelsen er opfyldt. Lægeerklæringen skal
foreligge i originalt eksemplar eller bekræftet kopi.
Det følger af den
foreslåede bestemmelse i stk. 4,
at personer, som på grund af en sigtelse for en
lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk indfødsret ved
erklæring, jf. den foreslåede bestemmelse i stk. 2, nr.
8, kan afgive ny erklæring inden for 1 år efter, at der
er truffet endelig afgørelse i sagen, selv om den
pågældende forinden er fyldt 19 år, hvis den
pågældende ved afgørelsen ikke er blevet
idømt en sanktion omfattet af den foreslåede
bestemmelse i stk. 2, nr. 5, eller meddelt tiltalefrafald eller
advarsel efter de foreslåede bestemmelser i stk. 2, nr. 6 og
7.
Hvis den unge idømmes eller
meddeles en sanktion, der ikke er omfattet af de foreslåede
bestemmelser i stk. 2, nr. 5-7 - f.eks. en bøde på 500
kr. for butikstyveri - vil den pågældende således
kunne afgive erklæring på ny, jf. den foreslåede
bestemmelse i § 3 A, stk. 4.
Til nr. 3
Efter den gældende
bestemmelse i § 4 A, stk. 1, er erhvervelse af dansk
indfødsret i medfør af §§ 3 og 4 betinget
af, at den, som afgiver erklæring, godtgør, at den
pågældende derved mister sit statsborgerskab i andre
stater.
Den foreslåede ændring
af § 4 A, stk. 1, indebærer,
at erhvervelse af dansk indfødsret i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 3 A på tilsvarende vis
er betinget af, at den, som afgiver erklæring,
godtgør, at den pågældende derved mister sit
statsborgerskab i andre stater.
Efter den gældende
bestemmelse i § 4 A, stk. 2, kan erklæring om
erhvervelse af indfødsret i medfør af
§§ 3 og 4 alene afgives af personer, som på
tidspunktet for erklæringens afgivelse har lovligt ophold her
i riget. Erklæring kan dog ikke afgives, hvis der verserer en
sag mod den pågældende, hvor der af anklagemyndigheden
er nedlagt påstand om udvisning, eller hvor
anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har
fastsat, at den pågældende udvises.
Med den foreslåede
ændring af § 4 A, stk. 2,
vil bestemmelsen tillige omfatte erklæringer afgivet i
henhold til den foreslåede bestemmelse i § 3 A.
Det følger af den
gældende bestemmelse i § 12, stk. 4, at til brug for
konstateringen af, om en person kan erhverve dansk
indfødsret ved erklæring efter §§ 3 og 4,
kan den myndighed, der modtager erklæringen, indhente
oplysninger, også i elektronisk form, fra Det Centrale
Kriminalregister.
Med den foreslåede
ændring af § 12, stk. 4, vil
bestemmelsen tillige finde anvendelse i forhold til
erklæringer afgivet i henhold til den foreslåede
bestemmelse i § 3 A.
Til nr. 4
Efter den gældende bestemmelse i § 4 A, stk. 3, kan
erklæring om erhvervelse af indfødsret i medfør
af §§ 3 og 4 ikke afgives ved værge eller af
forældremyndighedens indehaver. Bestemmelsen foreslås
ophævet. Ophævelsen af bestemmelsen betyder, at de
almindelige regler om værgemål og
forældremyndighed finder anvendelse.
Det bemærkes, at efter §§ 2 og 3 i
forældreansvarsloven skal forældremyndighedens
indehaver drage omsorg for barnet og kan træffe
afgørelse om dets personlige forhold ud fra barnets
interesse og behov. Har forældre fælles
forældremyndighed, kræver væsentlige beslutninger
vedrørende barnets forhold enighed mellem forældrene.
Erklæring om erhvervelse af dansk indfødsret
vedrørende en person under 18 år vil derfor skulle
afgives af forældremyndighedsindehaveren eller af begge
forældremyndighedsindehavere, hvis der er fælles
forældremyndighed, og i den udstrækning der er tale om
børn, som har den fornødne alder og modenhed, da
tillige af barnet, jf. i den forbindelse reglerne i FN's konvention
af 20. november 1989 om Barnets Rettigheder.
For så vidt angår voksne personer under
værgemål indebærer en ophævelse af
bestemmelsen, at personer, som er ude af stand til selv at afgive
erklæring, vil kunne benytte erklæringsadgangen ved en
erklæring afgivet af værgen på den
pågældendes vegne, i den udstrækning
værgemålet omfatter spørgsmål om
indfødsret.
Til nr. 5
Efter den gældende
bestemmelse i § 4 A, stk. 4, afvises en erklæring
afgivet efter lovens § 3 eller § 4 af den myndighed, som
erklæringen er fremsat over for, hvis myndigheden ikke
finder, at betingelserne for at erhverve dansk indfødsret
ved erklæring er opfyldt. Afvisning af en erklæring kan
påklages til Justitsministeriet.
Med den foreslåede
ændring vil bestemmelsen tillige omfatte erklæringer
afgivet i henhold til den foreslåede bestemmelse i § 3
A.
Til nr. 6
Det følger af den
gældende bestemmelse i § 5, stk. 1, at erhverver en
person indfødsret ved afgivelse af erklæring i
medfør af §§ 3 eller 4, tilkommer
indfødsretten også den pågældendes barn,
herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et
barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af
indfødsret. Det er en forudsætning for et barns
erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har
del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift,
under 18 år og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det
tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk
ret.
Med den foreslåede
ændring vil bestemmelsen tillige omfatte personer, som
erhverver dansk indfødsret i henhold til den
foreslåede bestemmelse i § 3 A.
Til nr. 7
Efter den gældende
bestemmelse i § 12, stk. 1, betales et gebyr på 1.000
kr. ved indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret
ved naturalisation.
Der betales i dag ikke gebyr ved
afgivelse af erklæring om dansk indfødsret.
Med den foreslåede
bestemmelse i § 12, stk. 1,
indføres en gebyrbetaling på 1.100 kr. ved afgivelse
af erklæring om dansk indfødsret. Det foreslåede
gebyr vil ligeledes omfatte nye erklæringssager for nordiske
og tidligere danske statsborgere, som hidtil har været
behandlet gebyrfrit.
Til nr. 8
Den foreslåede ændring
af § 12, stk. 1, 2. pkt., der med den i § 1, nr. 7,
foreslåede ændring bliver § 12, stk. 1, 3. pkt.,
er en konsekvens af indsættelsen af et nyt stk. 1, 2. pkt.,
jf. lovforslagets § 1, nr. 7.
Justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om gebyrernes betaling og
undtagelser herfra. Med den foreslåede ændring af
§ 12, stk. 1, 3. pkt., vil bestemmelsen fremadrettet omfatte
gebyrer efter både 1. pkt. (om naturalisationssager) og 2.
pkt. (om erklæringssager).
I den bekendtgørelse, der
efter lovens vedtagelse agtes udstedt, vil det, for så vidt
angår erklæringssager, bl.a. blive fastsat, at gebyret skal betales ved
erklæringens afgivelse, at der
kun skal betales gebyr én gang, og at gebyret ikke tilbagebetales, hvis
erklæringen afvises. Det vil endvidere blive fastsat, at der ikke skal betales gebyr for
børn, der er omfattet af deres forældres
erklæring.
Til nr. 9
Det foreslås, at der i
indfødsretslovens § 12, indsættes en bestemmelse
(som stk. 6), hvoraf det udtrykkeligt
fremgår, at udgifter til oversættelse af udenlandske
dokumenter til brug for behandlingen af en sag om dansk
indfødsret afholdes af den, som sagen vedrører.
Oversættelse af udenlandske
dokumenter vil bl.a. kunne være relevant i forhold til
ansøgninger om naturalisation, ansøgninger om bevis
for og bevarelse af dansk indfødsret samt ved erhvervelse af
dansk indfødsret ved erklæring.
I det omfang, at det følger
af den nordiske sprogkonvention, at statsborgere i et andet nordisk
land kan indsende dokumenter, der er affattet på den
pågældendes eget sprog, vil der ikke blive stillet krav
om oversættelse.
Med den foreslåede
bestemmelse i stk. 7, præciseres
det, at det til brug for behandlingen af en sag om dansk
indfødsret kan kræves, at den, som sagen
vedrører, og den person, til hvem den pågældende
oplyser at have det slægtskab, som danner grundlag for en
konstatering af dansk indfødsret eller en opnåelse af
dansk indfødsret, medvirker til en dna-undersøgelse
med henblik på at fastslå slægtskabet, hvis dette
ikke på anden måde kan anses for tilstrækkeligt
dokumenteret.
En dna-undersøgelse kan
alene kræves, hvis slægtskabet ikke på anden
måde kan anses for tilstrækkeligt dokumenteret. Dette
kan bl.a. være tilfældet, hvis der ikke
fremlægges dokumentation for det krævede
slægtskab, hvis de dokumenter, der fremlægges, ikke kan
ægthedsvurderes, eller hvis der i den konkrete sag er
omstændigheder, der indikerer, at det krævede
slægtskab ikke foreligger.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer alene, at det præciseres, at det efter en
konkret vurdering i den enkelte sag kan kræves, at den, som
sagen vedrører, og den person, til hvem den
pågældende oplyser at have det krævede
slægtskab, deltager i en dna-undersøgelse.
Såvel den, som sagen
vedrører, som den anførte slægtnings undladelse
af at medvirke til en dna-undersøgelse, kan efter en konkret
vurdering af de oplysninger, der foreligger i sagen, komme sagens
person til skade og vil således bl.a. kunne føre til,
at der meddeles afslag på opnåelse af dansk
indfødsret, eller at det meddeles, at Justitsministeriet
ikke kan konstatere, hvorvidt vedkommende har erhvervet dansk
indfødsret ved fødslen, og at der derfor ikke kan
udstedes et bevis for vedkommendes danske indfødsret. I
vurderingen heraf kan der bl.a. lægges vægt på,
med hvilken usikkerhed de foreliggende oplysninger i sagen
fastslår slægtskabet, og om der foreligger
særlige forhold, der kan begrunde den manglende
medvirken.
Kravet om, at den, som sagen
vedrører, og den anførte slægtning medvirker
til en dna-undersøgelse, er knyttet til den konkrete sag om
dansk indfødsret. Et krav om deltagelse i en
dna-undersøgelse bortfalder således, hvis sagen om
dansk indfødsret efterfølgende frafaldes.
Af den foreslåede bestemmelse
fremgår endvidere, at udgifter til foretagelse af
dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen
vedrører.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 12, stk. 8, indeholder en
bemyndigelse til, at justitsministeren kan fastsætte
nærmere regler om fremgangsmåden ved foretagelse af
dna-undersøgelser til brug for behandlingen af sager om
dansk indfødsret.
Der vil med hjemmel i denne
bestemmelse i en bekendtgørelse i givet fald blive fastsat
regler om, hvilken fremgangsmåde der skal anvendes ved
foretagelse af dna-undersøgelser, herunder i forhold til
hvor udtagelse af spyt- eller blodprøver eller andre
tilsvarende prøver skal finde sted, samt hvor selve
dna-analysen skal foretages. Fremgangsmåden vil kunne
fastsættes i overensstemmelse med den fremgangsmåde,
der bl.a. anvendes på
familiesammenføringsområdet, hvorefter foretagelse af
mundskrab bl.a. foretages af læger på danske
repræsentationer i udlandet, mens selve dna-analysen
foretages af Retsgenetisk Afdeling, Retsmedicinsk Institut,
Københavns Universitet, efter anmodning fra
udlændingemyndighederne.
Til nr. 10
Det foreslås, at bilag 1 til denne lov optages som bilag 1 til
loven.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden. Det foreslås, at
loven træder i kraft den 1. juli 2014.
§ 1, nr. 1, finder ikke
anvendelse for børn, der er født før lovens
ikrafttræden. For disse børn finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Til §
3
Den foreslåede § 3 indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | § 1 | | | I lov om dansk indfødsret, jf.
lovbekendtgørelse nr. 422 af 7. juni 2004, som ændret
ved lov nr. 542 af 24. juni 2005 og lov nr. 647 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | § 1. Et
barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis
faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke
gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk
indfødsret, hvis det er født her i riget. Stk. 2.
(Udelades) | | 1. I § 1, stk. 1, 1.
pkt., ændres »eller moderen« til: »,
moderen eller medmoderen«, og 2.
pkt., ophæves. | | | | | | 2. Efter
§ 3 indsættes: | »§ 3 A.
En udlænding, der er født her i riget og opfylder
betingelserne i stk. 2, erhverver dansk indfødsret ved over
for statsforvaltningen at afgive skriftlig erklæring
herom. | Stk. 2.
Erklæring kan afgives af personer, der | | 1) | har aflagt folkeskolens afsluttende
prøver i 9. eller 10. klasse med et samlet
karaktergennemsnit på mindst 02 eller er fyldt 18
år, | | 2) | ikke er fyldt 19 år, | | 3) | på erklæringstidspunktet har
bopæl her i riget, | | 4) | har haft bopæl her i riget i
sammenlagt mindst 12 år, heraf sammenlagt mindst 5 år
inden for de sidste 6 år, | | 5) | ikke er idømt | | a) | bøde på 3.000 kr. og
derover, | | b) | 20 dagbøder og derover for
overtrædelse af straffeloven, | | c) | bøde for
spirituskørsel, | | d) | bøde for overtrædelse af
lov om euforiserende stoffer, | | e) | bøde for overtrædelse af
straffelovens kapitel 12 og 13, | | f) | betinget eller ubetinget frihedsstraf,
eller | | g) | forvaring, anbringelses- eller
behandlingsdom eller ungdomssanktion, | | 6) | ikke er meddelt tiltalefrafald med
vilkår, jf. retsplejelovens § 723, | | 7) | ikke er meddelt advarsel efter lov om
euforiserende stoffer, og | | 8) | ikke er sigtede for en
lovovertrædelse. | | | | | | | | Stk. 3. Stk. 2,
nr. 1, finder ikke anvendelse for personer, der er fyldt 15
år, og som ved lægeerklæring, jf. bilag 1,
dokumenterer at have en langvarig nedsættelse af
funktionsevnen, som påvirker evnen til eller muligheden for
at gennemføre ét eller flere af folkeskolens
afsluttende prøvefag i 9. eller 10. klasse. Stk. 4.
Personer, som på grund af en sigtelse for en
lovovertrædelse ikke kan erhverve dansk indfødsret ved
erklæring, jf. stk. 2, nr. 8, kan afgive ny erklæring
inden for 1 år efter, at der er truffet endelig
afgørelse i sagen, selv om den pågældende
forinden er fyldt 19 år, hvis den pågældende ved
afgørelsen ikke er blevet idømt en sanktion omfattet
af stk. 2, nr. 5, eller meddelt tiltalefrafald eller advarsel efter
stk. 2, nr. 6 og 7.« | | | | § 4 A.
Erhvervelse af dansk indfødsret i medfør af
§§ 3 og 4 er betinget af, at den, som afgiver
erklæring, godtgør, at den pågældende
derved mister sit statsborgerskab i andre stater. Stk. 2.
Erklæring om erhvervelse af indfødsret i medfør
af §§ 3 og 4 kan alene afgives af personer, som
på tidspunktet for erklæringens afgivelse har lovligt
ophold her i riget. Erklæring kan dog ikke afgives, hvis der
verserer en sag mod den pågældende, hvor der af
anklagemyndigheden er nedlagt påstand om udvisning, eller
hvor anklagemyndigheden som vilkår for et tiltalefrafald har
fastsat, at den pågældende udvises. Stk. 3.
Erklæring om erhvervelse af indfødsret i medfør
af §§ 3 og 4 kan ikke afgives ved værge eller
af forældremyndighedens indehaver. Stk. 4. En
erklæring afgivet efter lovens § 3 eller
§ 4 afvises af den myndighed, som erklæringen er
fremsat over for, hvis myndigheden ikke finder, at betingelserne
for at erhverve dansk indfødsret ved erklæring er
opfyldt. Afvisning af en erklæring kan påklages til
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration. | | 3. I § 4 A, stk. 1, ændres
»§§ 3 og 4« til: »§§
3-4«. | I § 4 A, stk.
2, 1. pkt., ændres »§§ 3 og 4«
til: »§§ 3-4«. | | | | 4. § 4 A, stk. 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 3. | | 5. I § 4 A, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk.
3, 1. pkt., ændres »§ 3 eller § 4« til:
»§§ 3, 3 A eller 4«. | | | | | | | § 5.
Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af
erklæring i medfør af §§ 3 eller 4,
tilkommer indfødsretten også den
pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det
udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet
af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning
for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at den
erklærende har del i forældremyndigheden over barnet,
og at barnet er ugift, under 18 og bosat her i riget. For et
adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har
gyldighed efter dansk ret. Stk. 2. Ud
over de i stk. 1 nævnte betingelser er det endvidere en
betingelse for, at et barn kan omfattes af erhvervelsen af dansk
indfødsret, at det godtgøres, at barnet ved
erhvervelsen mister sit statsborgerskab i andre stater, medmindre
den anden af barnets forældre fortsat har statsborgerskab
dér og ligeledes har del i forældremyndigheden. | | 6. I § 5, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§§ 3«: », 3 A«. | | | | § 12.
Ved indgivelse af ansøgning om dansk indfødsret ved
naturalisation betales et gebyr på 1.000 kr. Ministeren for
flygtninge, indvandrere og integration fastsætter
nærmere regler om gebyrets betaling og undtagelser
herfra. Stk. 2.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
fastsætte nærmere regler om gennemførelsen af
denne lov. Stk. 3.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan hos
skattemyndigheder og andre myndigheder indhente de oplysninger,
også i elektronisk form, om ansøgere om dansk
indfødsret og disses børn, som er nødvendige
for at behandle ansøgningerne. Stk. 4. Til
brug for konstateringen af, om en person kan erhverve dansk
indfødsret ved erklæring efter §§ 3 og
4 kan den myndighed, der modtager erklæringen, indhente
oplysninger, også i elektronisk form, fra Det Centrale
Kriminalregister. Stk. 5.
(Udelades) | | 7. I § 12, stk. 1, indsættes efter
1. pkt.: | »Ved afgivelse af erklæring
om dansk indfødsret betales et gebyr på 1.100
kr.« | | 8. I § 12, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3.
pkt., ændres »gebyrets« til:
»gebyrernes«. | | | | | | | | 3. I § 12, stk. 4, ændres
»§§ 3 og 4« til: »§§
3-4«. | | | | | 9. I § 12 indsættes som stk. 6-8: »Stk. 6.
Udgifter til oversættelse af udenlandske dokumenter til brug
for behandlingen af en sag om dansk indfødsret afholdes af
den, som sagen vedrører. Stk. 7. Til brug
for behandlingen af en sag om dansk indfødsret skal den, som
sagen vedrører, og den person, til hvem den
pågældende oplyser at have det slægtskab, som
danner grundlag for en konstatering af dansk indfødsret
eller en opnåelse af dansk indfødsret, medvirke til en
dna-undersøgelse med henblik på at fastslå
slægtskabet, hvis dette ikke på anden måde kan
anses for tilstrækkeligt dokumenteret. Udgifter til
foretagelse af dna-undersøgelser afholdes af den, som sagen
om dansk indfødsret vedrører. Stk. 8.
Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om
fremgangsmåden ved foretagelse af dna-undersøgelser
til brug for behandlingen af sager om dansk
indfødsret.« | | | | | | 10. Som bilag 1 indsættes bilag 1 til denne
lov. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2014. Stk. 2. §
1, nr. 1, finder ikke anvendelse for børn, der er
født før lovens ikrafttræden. For disse
børn finder de hidtil gældende regler
anvendelse. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|