Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 28. maj 2014
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 23. april
2014 og var til 1. behandling den 6. maj 2014. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi- og
Bygningsudvalget.
Udvalget anmoder om, at lovforslaget efter
2. behandling henvises til fornyet behandling i udvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 10. februar 2014 dette
udkast til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 159.
Efterfølgende foretoges en supplerende høring, og
klima-, energi- og bygningsministeren sendte den 4. marts 2014
dette supplement til udvalget, jf. KEB alm. del - bilag 190. Den
23. april 2014 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Aalborg
Portland A/S.
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget kommenteret den ene af de skriftlige henvendelser
til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til mundtlig besvarelse. Spørgsmålet forventes
besvaret i et samråd med udvalget inden 2. behandling af
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 19
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra 2, som
forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Udtalelse fra klima-, energi- og
bygningsministeren
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»I forhold til bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 44, vedrørende § 72 e,
stk. 9, ønskes det præciseret, at klima- energi- og
bygningsministeren vil tage hensyn til størrelsen af de
virksomheder, der måtte blive pålagt at indtræde
som leverandør ved en elhandelsvirksomheds konkurs eller
lignende. Som udgangspunkt vil elhandelsvirksomhederne i denne
situation højst blive pålagt at aftage et antal
aftagenumre svarende til 10 pct. af deres aftagenumre på
fordelingstidspunktet. Men procentsatsen vil stige, hvis dette er
nødvendigt. Hvis f.eks. markedets største
elhandelsvirksomhed går konkurs, og ingen
elhandelsvirksomheder har tilmeldt sig fordelingsordningen, vil
procentsatsen stige i nødvendigt omfang til at dække
behovet, idet alle elhandelsvirksomheder vil få procentvis
samme øgede antal aftagenumre.
I forhold til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 44, vedrørende § 72 e, stk.
10, ønskes det præciseret, at de foreslåede
principper for en fordelingsnøgle er et eksempel. Den
endelige fordelingsnøgle kan blive anderledes, hvis der
findes en anden beregningsmodel, som bedre sikrer en ligelig
fordeling af aftagenumre med forbrug op til 100.000 kWh og forbrug
på 100.000 kWh og derover. Det grundlæggende er at
finde en model, som højst giver ét ekstra
aftagenummer i hver kategori til nogle elhandelsvirksomheder end
til de øvrige, hvis antallet af tildelte aftagenumre ikke
kan blive det samme til alle elhandelsvirksomheder. Undtaget herfra
er dog elhandelsvirksomheder, der har indmeldt et maksimum for
antallet af nye aftagenumre ved fordelingen.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 8 foreslåede § 6 c udgår i stk. 1, 2. pkt., », stk. 1,«.
[Lovteknisk ændring]
2) I
den under nr. 8 foreslåede § 6 c indsættes i stk. 3, 2. pkt., efter »hvis der ikke
inden«: »udløbet af«.
[Sproglig præcisering]
3) I
den under nr. 8 foreslåede § 6 c indsættes i stk. 4, 1. pkt., efter »afbrudt
inden«: »udløbet af«.
[Sproglig præcisering]
4) I
den under nr. 50 foreslåede § 82 a ændres i stk. 2 »§ 82 b, stk. 2« til:
»§ 82 b, stk. 1«.
[Rettelse af en
henvisningsfejl]
Til § 4
5) Nr. 2
affattes således:
»2. § 5 ophæves.«
[Lovteknisk ændring, som
betyder, at § 5 ophæves den 30. juni 2014 i stedet for
at miste sin virkning]
Ny paragraf
6)
Efter § 6 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
Stk. 1. I perioden den
1.-15. september 2015 indhenter Energinet.dk tilkendegivelser fra
elhandelsvirksomheder, der svarer til tilkendegivelser i henhold
til § 72 e, stk. 1, 1. pkt., i lov om elforsyning som indsat
ved denne lovs § 1, nr. 44. Tilkendegivelserne er
gældende i perioden fra den 1. oktober til den 31. december
2015. § 72 e, stk. 1, 3. pkt., og stk. 9, i lov om elforsyning
som indsat ved § 1, nr. 44, finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. For perioden den
1. oktober-31. december 2015 fastlægger Energitilsynet senest
den 1. september 2015 tillæg, der svarer til tillæg
fastsat i henhold til § 72 f, stk. 3, i lov om elforsyning som
indsat ved denne lovs § 1, nr. 44.«
[Overgangsbestemmelser, der fra den
1. oktober 2015 muliggør dels anvendelse af
fordelingsordningen ved konkurser m.v., dels fastsættelse af
en ejers betalingsforpligtelse efter forslag til § 6 c, stk.
7, i lov om elforsyning]
Til § 7
7) I
stk. 1 og 4
ændres »bevillingspligtig virksomhed« til:
»forsyningspligtig virksomhed«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
I § 6 c, stk. 1, i lov om elforsyning
som foreslået indsat ved § 1, nr. 8, i det fremsatte
lovforslag indgår en henvisning til § 6 stk. 1, i loven.
§ 6 som foreslået nyaffattet ved lovforslagets § 1,
nr. 7, indeholder imidlertid kun ét stykke.
Af lovtekniske grunde skal der i
tilfælde som dette ikke medtages en henvisning til stykket.
Ændringsforslaget indebærer, at henvisningen til stk. 1
i § 6 udgår.
Til nr. 2 og 3
I § 6 c, stk. 3, 2. pkt., og stk. 4,
1. pkt., i lov om elforsyning som foreslået indsat ved §
1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag henvises til en frist på
mindst 5 hverdage, som en ejer skal have til at indgå ny
leveringsaftale for ikke at være bundet af en hidtidig
kontrakt om levering af elektricitet. Det foreslås ved
ændringsforslaget, at det sprogligt præciseres, at
fristen skal være udløbet, før ejeren kan blive
bundet af kontrakten. Den indholdsmæssige forståelse af
bestemmelsen ændres ikke herved.
Til nr. 4
Det foreslås, at henvisningen til
elprisportalen i § 82 a i lov om elforsyning som
foreslået indsat ved § 1, nr. 50, i det fremsatte
lovforslag rettes, således at der henvises til den
foreslåede bestemmelse i § 82 b, stk. 1, som beskriver
elprisportalen. Herved rettes en henvisningsfejl i det fremsatte
lovforslag, hvor der fejlagtigt var henvist til den
foreslåede bestemmelse i § 82 b, stk. 2, om muligheden
for at udbyde elprisportalen.
Til nr. 5
I forbindelse med forslaget til udskydelse
af engrosmodellen til den 1. oktober 2015 med det fremsatte
lovforslag foreslås de pågældende bestemmelser i
lov om elforsyning genetableret for perioden indtil den 1. oktober
2015, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, 14, 16 og 22. Derved
overflødiggøres § 5 i lov nr. 575 af 18. juni
2013.
§ 5 i lov nr. 575 af 18. juni 2013
indeholder en overgangsbestemmelse, der har til formål at
undgå enhver tvivl om, at de bestemmelser i lov om
elforsyning, som ifølge lov nr. 575 fra den 1. oktober 2014
skulle erstattes af de nye bestemmelser om engrosmodellen, i
perioden frem til engrosmodellens planlagte indførelse den
1. oktober 2014 efter lov nr. 575 fortsat skal finde anvendelse i
deres hidtidige udformning.
Ændringsforslaget medfører, at
§ 5 i lov nr. 575 af 18. juni 2013 ophæves den 30. juni
2014 i stedet for at miste sin virkning samme dato. Der er tale om
en lovteknisk ændring.
Til nr. 6
Det fremgår af § 72 e, stk. 1, i
lov om elforsyning som indsat ved § 1, nr. 44, i det fremsatte
lovforslag, at der foreslås etableret en fordelingsordning
for overførsel af elforbrugere til en ny elhandelsvirksomhed
i de tilfælde, hvor de mister deres hidtidige
elhandelsvirksomhed uden egen skyld, f.eks. ved
elhandelsvirksomhedens konkurs. Det fremgår af bestemmelsen,
at Energinet.dk hvert år i december kan indhente
tilkendegivelser fra elhandelsvirksomheder om at være med i
fordelingsordningen for det følgende kalenderår.
Ændringsforslaget indebærer, at
Energinet.dk allerede i september 2015 kan indhente
tilkendegivelser fra elhandelsvirksomhederne om at være med i
fordelingsordningen med henblik på at sikre, at
fordelingsordningen allerede kan finde anvendelse fra den 1.
oktober 2015. Tilkendegivelserne indhentet på baggrund af
ændringsforslaget vil være gældende fra den 1.
oktober til den 31. december 2015.
Det fremgår endvidere af § 72 f,
stk. 3, i lov om elforsyning som indsat ved § 1, nr. 44, i det
fremsatte lovforslag, at Energitilsynet skal fastsætte
pristillæg. Pristillæggene vil dels indgå i
fastsættelsen af prisen for elektricitet, der leveres til
forbrugere, hvis aftagenumre i medfør af fordelingsordningen
bliver overført til en anden elhandelsvirksomhed, dels
indgå i fastsættelsen af en ejers betalingsforpligtelse
efter forslaget til § 6 c, stk. 7, i lov om elforsyning, jf.
§ 1, nr. 8, i det fremsatte lovforslag, i de tilfælde,
hvor der i en periode ikke foreligger en anden aftale om levering
af elektricitet til et aftagenummer. Efter det fremsatte lovforslag
skal Energitilsynet fastlægge tillæggene senest den 1.
december hvert år for det følgende
kalenderår.
Ændringsforslaget indebærer, at
Energitilsynet allerede i september 2015 vil kunne fastsætte
tillæggene med henblik på at sikre, at
prisfastsættelser i forbindelse med fordelingsordningen og i
forbindelse med den nævnte betalingsforpligtelse for ejeren
vil blive mulig fra den 1. oktober 2015. Tillæggene vil
være gældende for perioden fra den 1. oktober til den
31. december 2015.
Til nr. 7
Ændringsforslaget indebærer en
sproglig præcisering af § 7, stk. 1 og 4, i det
fremsatte lovforslag, således at det bliver klart, at
bestemmelserne ikke finder anvendelse på anden
bevillingspligtig virksomhed end forsyningspligtig virksomhed.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jeppe Kofod (S) Flemming Møller Mortensen (S) Sanne
Bjørn (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Karsten Hønge (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Ellen Trane
Nørby (V) Ulla Tørnæs (V) Eyvind Vesselbo (V)
Mikkel Dencker (DF) Liselott Blixt (DF) René Christensen
(DF) Kim Christiansen (DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth
(KF) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 180
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Henvendelse af 6/5-14 fra Aalborg Portland
A/S | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Udtalelse fra klima-, energi- og
bygningsministeren | 7 | Ændringsforslag fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 28/5-14 fra Aalborg
Portland A/S |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 180
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/5-14 fra Aalborg Portland A/S, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at sikre lejere, der fraflytter
med kort frist og inden, deres elaftale er løbet ud, mod, at
husejeren foretager arbejder i lejemålet med brug af el, der
konteres på lejerens elregning i den periode, der går,
indtil lejerens aftale med elselskabet er udløbet, ved at
indføre en præcis definition på tidspunktet af
ophør af hæftelse i § 6 c, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at sikre, at elforbrugere, som i
dag køber el gennem en leverandør under
forsyningspligten, og som ikke skifter leverandør efter
indførelsen af leveringspligtordningen og engrosmodellen,
ikke bliver udnyttet af deres elselskab gennem stigende priser, til
klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at sikre, at faktureringsreglerne
ikke stiller sig hindrende i vejen for, at elhandleren som et
konkurrenceparameter kan lade net- og systemydelsen indgå som
en integreret del af elprisen, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at oversende en tidsplan for
implementering af engrosmodellen startende fra det tidspunkt, hvor
SKAT og Energistyrelsen senest træffer beslutning
vedrørende fremadrettede opkrævningsmetoder af skatter
og afgifter, og frem til den 1. oktober 2015, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at redegøre for, hvorledes
Folketinget kan stille Aalborg Portland A/S, således at de
forhold, der skyldes en korrekturfejl i elforsyningsloven,
afhjælpes, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om begrundelsen for, at lovforslaget
opererer med en så lang periode som 5 måneder som
overgrænse for kravet om sikkerhedsstillelse, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm., om regeringen er villig at forkorte
overgrænsen for kravet om sikkerhedsstillelse, til klima-,
energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvordan Energitilsynet agter at
sikre, at de årlige prisundersøgelsers resultat bliver
tydelige for borgerne, til klima-, energi- og bygningsministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at oversende en beskrivelse af
regeringens planer om en oplysningsindsats om
»systemskiftet« over for borgerne, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om regeringen allerede i forbindelse
med, at prisbeskyttelsen ophører den 1. oktober 2014, agter
at lave en oplysningsindsats over for borgerne, til klima-, energi-
og bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad der forstås ved
begrebet særlig grund i den foreslåede § 6 b, stk.
3, om dårlige betalere, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvordan bestemmelserne om, at RKI
får en betydelig rolle i definitionen af dårligere
betalere, stiller borgerne retssikkerhedsmæssigt i forhold
til i dag, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvad det betyder, at der kan
lægges afgørende vægt på, om borgeren er
registreret i RKI, til klima-, energi- og bygningsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvordan borgerens retsstilling er
i en situation, hvor borgeren opfatter sig som uretmæssigt
placeret i RKI's register, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorledes det sikres, at
små og mellemstore virksomheder kan få leveret el
på rimelige vilkår, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om et ændringsforslag, der
sikrer, at Aalborg Portland A/S (og andre) stilles, som om der ikke
var lavet en korrekturfejl i lov nr. 641 af 12. juni 2013, til
klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om at tage initiativ til at udarbejde
en udredning om, hvordan de praktiske regler og rådgivning
for at sikre gennemførelsen af lovforslagets formulering om,
at »lovforslaget ikke medfører ændringer af
socialt udsattes stilling - herunder muligheder for evt. at
få hjælp til at betale elregningen«, vil kunne
være på plads i god tid inden oktober 2015, til klima-,
energi- og bygningsministeren | 19 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/5-14 fra Aalborg Portland A/S, til klima-, energi- og
bygningsministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 180
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om en drøftelse
af lovforslaget, herunder bl.a. om mulighederne for, at Aalborg
Portland A/S (og andre) stilles, som om der ikke var lavet en
korrekturfejl, og for, at en lejer, der fraflytter med kort frist,
uden varsel kan opsige sin aftale om levering af elektricitet, til
klima-, energi- og bygningsministeren |
|