Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 28. maj 2014
1. Ændringsforslag
Der er stillet 44 ændringsforslag til
lovforslaget. Beskæftigelsesministeren har stillet
ændringsforslag nr. 13, 14, 24, 25, 30, 33, 38, 39 og 42-44.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-12, 15-23, 26-29, 31, 32, 34-37, 40 og
41.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. maj 2014
og var til 1. behandling den 13. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 22. oktober 2013 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 35. Den 7. maj 2014
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
- Danske
Handicaporganisationer
- Foreningen
Rejsearbejdere.dk og
- Paul Gram-Hansen,
Odense SV.
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 43
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Beskæftigelsesministerens
præciseringer af lovforslagets bemærkninger
a) Sagsgange i
forbindelse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig
indsats
Af § 1, nr. 6, i lovforslaget
fremgår det bl.a., at ministeren kan fastsætte
nærmere regler om opfølgningen i sygedagpengesager,
»herunder om frister og sagsgange for tilvejebringelse af
lægeattester til brug for den første opfølgning
og om udsendelse af oplysningsskema i forbindelse med anmodning om
iværksættelse af en tidlig opfølgning, jf.
§§ 7 d og 7 f«.
Som følge heraf er det i § 1,
nr. 8, foreslået, at oplysningsskemaet sendes til den
sygemeldte, i forbindelse med at arbejdsgiveren anmelder
fraværet, medmindre oplysningsskemaet er sendt til den
sygemeldte i forbindelse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig
opfølgning efter regler, der er fastsat i medfør af
§ 1, nr. 6.
Af de specielle bemærkninger til
§ 1, nr. 8, fremgår imidlertid følgende:
»Med forslaget præciseres, at kommunen skal sende
oplysningsskema ud til sygemeldte i forbindelse med, at kommunen
modtager en anmodning om tidlig opfølgning. Kommunen skal
sende oplysningsskemaet straks efter, at anmodningen er
modtaget«. Bemærkningerne til § 1, nr. 8, stemmer
således ikke overens med § 1, nr. 8, da det ikke
følger af § 1, nr. 8, at kommunen skal sende
oplysningsskema ud til den sygemeldte, i forbindelse med at
kommunen modtager en anmodning fra arbejdsgiveren om tidlig
opfølgning.
De specielle bemærkninger til §
1, nr. 8, skulle således have haft følgende ordlyd:
»Efter § 1, nr. 6, kan beskæftigelsesministeren
bl.a. fastsætte nærmere regler om, at oplysningsskemaet
skal sendes til den sygemeldte i forbindelse med arbejdsgiverens
anmodning om tidlig opfølgning. Det foreslås derfor i
§ 1, nr. 8, at oplysningsskemaet ikke skal udsendes til den
sygemeldte i forbindelse med arbejdsgiverens anmeldelse af
fravær, hvis oplysningsskemaet allerede er sendt til den
sygemeldte i forbindelse med arbejdsgiverens anmodning om tidlig
opfølgning«.
b)
Forlængelsesreglen ved livstruende, alvorlig
sygdom
Af såvel 2.1.1.2. i de almindelige
bemærkninger, som bemærkningerne til § 1, nr. 28 -
sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, - i lovforslaget
fremgår bl.a. følgende:
»I vurderingen af, om der er tale om
en livstruende, alvorlig sygdom, lægges vægt på,
at der er begrundet tvivl om overlevelse.«
Der er efterfølgende rejst tvivl om,
om der er en risiko for, at denne formulering vil kunne
forstås således, at det fortsat kun er i tilfælde
af livstruende, alvorlig sygdom i en meget sen fase. Dette er ikke
tilfældet, og for at undgå misforståelser skal
følgende derfor præciseres:
Intentionen med bestemmelsen i forslaget
til sygedagpengelovens § 27, stk. 1, nr. 5, var - og er
fortsat - at forlængelsesmuligheden ikke kun skal være
begrænset til personer med en sygdom i terminalfasen, men
også vil omfatte personer, der har en livstruende, alvorlig
sygdom i tidligere sygdomsfaser, dvs. personer, hvor man ikke
har klarhed over, hvilket forløb sygdommen ville
få.
Som det ligeledes fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, skal kommunens
afgørelse om forlængelse af sygedagpengeydelsen som
følge af en livstruende, alvorlig sygdom ske på
baggrund af en konkret, individuel lægelig vurdering af, om
der foreligger en livstruende alvorlig sygdom, sædvanligvis i
form af en statusattest fra den praktiserende læge eller
anden behandlende læge - og ikke fra en
lægekonsulent.
Ovenstående fortolkning af lovteksten
vil herefter skulle lægges til grund ved administrationen af
lovteksten.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at V og KF har
indgået aftale om en ny sygedagpengereform med Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og regeringen. Med reformen er
det blevet sikret, at sygedagpengemodtagere fremover bliver
mødt af en tidligere indsats, så de får de
bedste muligheder for at vende tilbage til deres arbejde. Fremover
vil sygemeldte allerede efter 5 måneder skulle have
revurderet deres ret til sygedagpenge i stedet for efter 12
måneder, som ordningen er i dag.
Med reformen vil personer, der ikke
opfylder betingelserne for forlængelse, overgå til et
jobafklaringsforløb med en lavere ydelse, der svarer til
kontanthjælp uden formue- eller
ægtefælleafhængighed. Formålet med
jobafklaringsforløbet er, at den sygemeldte kommer tilbage i
arbejde. Det er lagt til grund for aftalen, at
jobafklaringsforløbene gennemsnitlig har en varighed
på 6 måneder. På den måde sikres det, at
flere danskere kommer i arbejde i stedet for at blive efterladt
på offentlige overførsler. Det vil øge
arbejdsudbuddet, og det er positivt for den enkelte og for
samfundet.
Indsatsen for sygemeldte vil fremover i
højere grad afspejle den sygemeldtes behov for støtte
til at vende tilbage til arbejdsmarkedet, så ressourcerne kan
fokuseres på de sygemeldte, der er i risiko for
længerevarende sygemelding, dvs. sager, hvor den sygemeldte
ikke forventer at være raskmeldt inden for 8 uger.
Der er under forhandlingerne om
reformen skabt en fasttrack-løsning, så
virksomhederne endnu tidligere kan hjælpe deres medarbejdere
videre og de dermed hurtigst muligt kan vende tilbage til
virksomheden og deres arbejde. På den måde bliver
arbejdspladsen i højere grad inddraget i at få den
sygemeldte sikkert tilbage på arbejde. Ydermere er der med
den nye aftale sikret en mere fleksibel og digital
sagsgang, der vil gøre det nemmere for de sygemeldte,
kommunerne og arbejdsgiverne. Det har været afgørende
for at sikre, at virksomhederne ikke får flere byrder og mere
administrativt arbejde.
Aftalen giver besparelser på 385 mio.
kr. årligt, når den er fuldt implementeret, og
øger samtidig arbejdsudbuddet med 1.700
fuldtidspersoner. Såfremt de økonomiske
forudsætninger bag reformen viser sig ikke at holde, skal
aftalepartierne finde løsningerne på
sygedagpengeområdet.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af mindretallet stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
udtaler, at før valget i 2011 var de fire oppositionspartier
Enhedslisten, SF, Socialdemokratiet og Radikale Venstre enige om at
afskaffe varighedsbegrænsningen for sygedagpenge. Det blev
efter valget skrevet ind i regeringsgrundlaget, at
»regeringen vil afskaffe varighedsbegrænsningen
på sygedagpenge«.
I stedet for at afskaffe
varighedsbegrænsningen er man gået den stik modsatte
vej og har nedsat perioden med sygedagpenge fra 52 uger til 22
uger. Det rammer de langvarigt syge hårdt. De har allerede
én gang været ude for en stor indtægtsnedgang,
da de overgik fra løn til sygedagpenge, og 5 måneder
efter skal de igen udsættes for en indtægtsnedgang
på knap 7.000 kr. for enlige og knap 3.500 kr., hvis de har
børn. Herved vil tusinder af syge risikere at havne i
fattigdom.
For de langvarigt syge vil 22 uger i mange
tilfælde være alt for kort tid til at udrede og afklare
deres helbredstilstand, og derfor vil der ikke være et
forsvarligt grundlag for at vurdere, om de sygemeldte opfylder en
eller flere af forlængelsesgrundene. EL frygter, at
betydeligt færre vil få forlænget deres
sygedagpenge, og at flere end forventet vil overgå til
jobafklaringsforløb og den lave
ressourceforløbsydelse.
Med vedtagelsen af lovforslaget modvirker
man ønsket om arbejdsfastholdelse. Når arbejdsgiverne
mister knap 7.000 kr. eller 3.500 kr. i refusion om måneden,
vil mange arbejdsgivere vælge at opsige deres sygemeldte
ansatte. Det kan hurtigt vise sig at være en dyr besparelse,
da det efter raskmelding vil være langt vanskeligere for de
tidligere langtidssygemeldte at komme tilbage til arbejdsmarkedet,
når de har mistet deres job, end når de kan vende
tilbage til deres hidtidige arbejde.
EL havde håbet, at man med
sygedagpengereformen ville gøre op med de urimeligt lange
sagsbehandlingstider i kommunerne, hvor en sagsbehandlingstid
på over 5 år ikke er usædvanlig. Men når et
jobafklaringsforløb er fastsat til at kunne vare op til 2
år, og når den syge borger kan risikere at skulle
igennem to jobafklaringsforløb på tilsammen 4
år, før regionens sundhedskoordinator og regionens
kliniske funktion skal vurdere borgerens arbejdsevne, og når
denne vurdering kan være, at der skal igangsættes et
ressourceforløb oven i jobafklaringsforløbene,
må man konstatere, at de lange sagsbehandlingstider vil
fortsætte, og at de syge borgere fortsat risikerer at
måtte leve i årelang uvished om deres fremtidige
økonomiske og sociale situation.
EL håber, at
jobafklaringsforløbene i praksis vil leve op til de gode
intentioner i lovforslaget om en individuelt tilpasset
tværfaglig og helhedsorienteret indsats med udgangspunkt i
den syges forudsætninger, behov og helbredstilstand. Den
sygemeldtes retskrav på en koordinerende sagsbehandler er et
stort fremskridt. EL vil dog sætte et stort
spørgsmålstegn ved, om de gode ambitioner bliver
realiseret, da EL noterer sig, at lovforslaget ikke rummer en
finansiering af denne ekstra indsats.
Det er tiltrængt, at
sygedagpengemodtagere nu får ret til at afslå
lægebehandling, uden at de risikerer at miste deres
sygedagpenge, og at det samme gælder for modtagere af
ressourceforløbsydelse og ansøgere om fleksjob og
førtidspension. I de næste 2 år bliver syge
borgere forskånet for uønsket behandling med bl.a.
elektrochok, antidepressiv medicin og usikre operationer. Denne
ordning bør være permanent, da det må være
en menneskeret, at man selv kan bestemme, hvilken
lægebehandling man skal underlægge sig.
Det er godt, at borgere med livstruende,
alvorlige sygdomme ikke længere skal være i terminal
fase for at få en ubegrænset forlængelse af
sygedagpengene, men den ubegrænsede forlængelse burde
også gælde for meget alvorlige sygdomme og invaliditet,
som ikke er livstruende, men som er uhelbredelige og
medfører fuld uarbejdsdygtighed. Som eksempler på
alvorlige sygdomme kan nævnes sklerose, gigtsygdomme,
alvorlige knoglebrud, der er helet forkert, psykoser,
hjerte-kar-sygdomme, kræftsygdomme m.m.
Det er meget fornuftigt, at
arbejdsløse dagpengemodtagere skal fortsætte med at
modtage arbejdsløshedsdagpenge under de første
14 dages sygdom. Det vil medføre en stor administrativ
lettelse i a-kasser og kommuner. Men EL forstår ikke, hvorfor
de skal deltage i kontaktforløb og tilbud i denne periode,
da de er syge og derfor ikke kan stå til rådighed.
Det undrer EL, at revalidering ikke
indgår i reformen. Der er over 50 års erfaring for, at
revalidering er langt den bedste foranstaltning til at sikre, at
borgere, der på grund af sygdom eller ulykke ikke er i stand
til at arbejde inden for deres hidtidige fag, efter
gennemført uddannelse eller omskoling kommer tilbage
på arbejdsmarkedet og bliver selvforsørgende.
De sygemeldtes retssikkerhed svækkes,
når § 28 i sygedagpengeloven ophæves. Denne
bestemmelse pålægger kommunen at foretage en konkret
vurdering af, om den sygemeldte er berettiget til revalidering,
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension,
før sygedagpengene standses på grund af
varighedsbegrænsningen. Som argument for at ophæve
bestemmelsen henvises til retssikkerhedslovens § 7 a,
hvorefter kommunen - senest 2 uger før en erhvervsrettet
foranstaltning ophører - skal tage stilling til, om der er
behov for yderligere foranstaltninger. Ved vurderingen skal
borgerens egen læge, den faglige organisation, virksomheder
m.fl. inddrages. Det har desværre vist sig i praksis, at
§ 7 a ikke har nogen reel betydning, da Ankestyrelsen
stadfæster kommunernes afgørelser, selv om § 7 a
ikke er overholdt. Derfor er det vigtigt at bevare den ekstra
retssikkerhed, som § 28 giver.
Det er urimeligt at indføre
rådighedskrav og sanktioner for syge mennesker. I forvejen er
de i en vanskelig økonomisk situation, og deres helbred
bliver bestemt ikke forbedret af, at de får en yderligere
indtægtsnedgang på grund af sanktioner. Hvis kommunen
har problemer med at komme i kontakt med den syge borger, vil man
altid have den mulighed at tilbageholde
ressourceforløbsydelsen og efterbetale ydelsen, når
kontakten er genoprettet.
Lovforslagets refusionsregler bør
ændres. For at modvirke kassetænkning og for at sikre,
at kommunerne altid vælger den bedste løsning for den
enkelte sygemeldte borger, bør refusionen være den
samme, uanset om borgeren er i tilbud eller ej, og uanset hvilket
tilbud det drejer sig om. Desuden bør refusionen
fortsætte også efter 52 uger efter første
sygedag, da den nuværende manglende refusion bevirker, at
kommunerne uforskyldt straffes, når de har mange langvarigt
syge borgere.
Selv om lovforslaget på nogle
områder indeholder forbedringer, indeholder det samtidig
så store forringelser, at Enhedslisten ikke kan stemme for
lovforslaget, medmindre de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag vedtages.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) I
den under nr. 10 foreslåede
affattelse af § 12, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »fraværsdag,«: »hvor
der grundet den syges helbredstilstand er tvivl om, hvorvidt den
sygemeldte er i stand til at vende tilbage på fuld tid til
arbejde i sit hidtidige arbejdsområde,«.
[Præcisering af
visitationskategorierne]
2) I
det under nr. 13 foreslåede § 13 b, stk. 2, udgår », jf.
dog stk. 4«.
[Konsekvensændring]
3) Det
under nr. 13 foreslåede § 13 b, stk. 4, udgår.
[Arbejdsløse med kortvarig
sygdom skal ikke deltage i møder og tilbud]
4) I
det under nr. 13 foreslåede § 13 d, stk. 3, indsættes efter
nr. 2 som nyt nummer:
»3)
Revalidering.«
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 4 og 5.
[Der skal gives tilbud om
revalidering som indsats for langvarigt sygemeldte]
5) I
det under nr. 13 foreslåede § 13 d, stk. 4, indsættes efter
nr. 1 som nyt nummer:
»2)
Revalidering.«
Nr. 2 og 3 bliver herefter nr. 3 og 4.
[Konsekvensændring]
6) I
det under nr. 13 foreslåede § 13 e, stk. 2, indsættes efter
»kan bestå af«: »revalidering,«.
[Konsekvensændring]
7) Det
under nr. 21 foreslåede § 21 a, stk. 1, affattes
således:
»Hvis den sygemeldte afviser at
modtage lægebehandling, skal kommunen indhente en vurdering
fra regionens kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, af, om en anden behandling kan
anbefales.«
[Retten til at afslå
lægebehandling uden konsekvens for retten til sygedagpenge
skal være en permanent ordning]
8) I
det under nr. 21 foreslåede § 21 a, stk. 2, udgår ordene
»i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
9) Nr.
23 og 24 udgår.
[Sygedagpengeperiodens varighed
skal stadig være 52 uger]
10) Nr.
25-27 udgår.
[Den nuværende
genoptjeningsret til sygedagpenge skal bevares]
11)
Den under nr. 28 foreslåede
affattelse af § 27, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) en
læge vurderer, at den sygemeldte har en meget alvorlig sygdom
eller invaliditet, som medfører fuld
uarbejdsdygtighed,«
[Foruden livstruende, alvorlig
sygdom skal også meget alvorlig sygdom være grund til
forlængelse af sygedagpengeperioden]
12) Nr.
31 udgår.
[Kommunen skal stadig have pligt
til at vurdere, hvad der skal træde i stedet for
sygedagpenge]
Til § 2
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
13) I
det under nr. 26 foreslåede § 51, stk. 2, nr. 4, ændres
»kapitel 6 a« til: »kapitel 6 b«.
[Teknisk korrektion]
14)
Efter nr. 27 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
64, stk. 1, ændres »§ 31, 4. pkt.«
til: »§ 31, 5. pkt.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL):
15) I
det under nr. 31 foreslåede § 68 d, stk. 3, 1. pkt., ændres
ordet »revurderingstidspunktet« til:
»sygedagpengenes ophør«.
[Konsekvensændring]
16) I
det under nr. 31 foreslåede § 68 d, stk. 4, ændres ordene
»et eller flere« til : »ét«.
[Begrænsning af antal
jobafklaringsforløb]
17) I
det under nr. 31 foreslåede § 68 d, stk. 5, ændres »2
år« til: »1 år«.
[Begrænsning af
jobafklaringsforløbenes længde]
18) I
det under nr. 31 foreslåede § 68 e, stk. 1, nr. 3, indsættes
før »ressourceforløb«:
»revalidering,«.
[Revalideringsmulighederne skal
vurderes inden ophør af et jobafklaringsforløb]
19) I
det under nr. 31 foreslåede § 68 e, stk. 2, indsættes
før »ressourceforløb«:
»revalidering,«.
[Revalideringsmulighederne skal
vurderes inden ophør af et jobafklaringsforløb]
20)
Det under nr. 31 foreslåede § 68 e, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Hvis
kommunen vurderer, at en person i jobafklaringsforløb
risikerer fortsat at være uarbejdsdygtig på grund af
sygdom 2 år efter ophør af sygedagpengene, skal der
senest 1½ år efter ophør af sygedagpengene
iværksættes en samtale med regionens
sundhedskoordinator om personens mulighed for at udvikle
arbejdsevnen.«
[Jobafklaringsforløb
må tilsammen højst vare 2 år]
21)
Det under nr. 31 foreslåede § 68 e, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4. Senest 2
år efter ophør af sygedagpengene skal kommunen
forelægge sagen for regionens kliniske funktion til vurdering
af borgerens muligheder for at arbejde. Herefter skal kommunen
forelægge sagen for rehabiliteringsteamet, med henblik
på at der skal ske en afklaring og træffes en endelig
afgørelse i den sygemeldtes sag.«
[Senest efter 2 års
jobafklaringsforløb skal der træffes en endelig
afgørelse]
22)
Det under nr. 32 foreslåede § 70 a, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Hvis
personen i forbindelse med en afgørelse om fleksjob afviser
at modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal jobcenteret indhente en vurdering fra regionens
kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret
for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, af, om
en anden behandling kan anbefales.«
[Retten til at afslå
lægebehandling uden konsekvens for retten til fleksjob skal
være en permanent ordning]
23) I
det under nr. 32 foreslåede § 70 a, stk. 3, udgår »i
forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring. ]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
24) Nr.
38 affattes således:
»38. I §
98 c, stk. 4, ændres »1998/2006 om anvendelse af
traktatens artikel 87 og 88 på de
minimis-støtte« til: »1407/2013 om anvendelse af
artikel 107 og 108 i Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde på de
minimis-støtte«.«
[Præcisering af den nye
forordnings titel]
Til § 3
25)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
69 d indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter § 68 er
nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2 med samme
andel.««
[Præcisering af
størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
Af et mindretal
(EL):
26) I
det under nr. 2 foreslåede § 69 k, stk. 1, udgår »
tager imod rimelige tilbud om arbejde«.
[Sygemeldte i
jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
27) I
det under nr. 2 foreslåede § 69 k, stk. 2, udgår nr. 2.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 2 og 3.
[Sygemeldte i
jobafklaringsforløb skal ikke stå til rådighed
for arbejde]
28)
Overskriften før den under nr. 2
foreslåede § 69 l
udgår.
[Konsekvensændring]
29) De
under nr. 2 foreslåede §§ 69 l, 69 m, 69 n og 69 o
udgår.
[Sygemeldte i
jobafklaringsforløb skal ikke have sanktioner]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
30) I
den under nr. 2 foreslåede § 69 o indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Hvis den månedlige ydelse til en person efter § 68 j er
nedsat, nedsættes beløbene i stk. 2 med samme
andel.«
[Præcisering af
størrelse af fradrag ved nedsat ydelse]
Af et mindretal
(EL):
31) De
under nr. 2 foreslåede §§ 69 p og 69
r udgår.
[Sygemeldte i
jobafklaringsforløb skal ikke have sanktioner]
32)
Det under nr. 2 foreslåede § 69 t, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Arbejdsgiverens refusion udgør det samme beløb, som
da den sygemeldte modtog sygedagpenge. Arbejdsgiverens refusion
nedsættes ikke, når den sygemeldte overgår fra
sygedagpenge til ressourceforløbsydelse. Refusionen kan
højst udgøre et beløb svarende til den
udbetalte løn og kan højst ydes for 37 timer pr.
uge.«
[Arbejdsgiverens refusion skal ikke
nedsættes]
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
33)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
80, stk. 1, ændres »§§ 30-33, 36-43,
58, 59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3« til:
»§§ 30-33, 36-43, 58, 59 og 68 a, § 69 j, stk.
5 og 9, og § 74 d, stk. 2 og 3«.«
[Grundlag for beregning af
ATP-bidrag]
Af et mindretal
(EL):
34) I
det under nr. 6 foreslåede § 103 b, stk. 1, ændres »30
pct.« til: »50 pct.«, og henvisningen »,
jf. dog stk. 2 og 3« udgår.
[Samme refusion til kommunerne i
hele perioden med jobafklaringsforløb]
35) De
under nr. 6 foreslåede § 103 b, stk. 2-4, udgår.
[Konsekvensændring]
36)
Det under nr. 7 foreslåede § 110 a, stk. 1, affattes
således:
»Hvis en person, der modtager hjælp
efter kapitel 6 a og 6 b, afviser at modtage lægebehandling,
jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, skal kommunen
indhente en vurdering fra regionens kliniske funktion, jf.
§§ 25 b og 25 c i lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats, af, om en anden behandling kan
anbefales.«
[Retten til at afslå
lægebehandling uden konsekvens for
ressourceforløbsydelsen skal være permanent]
37) I
det under nr. 7 foreslåede § 110 a, stk. 2, udgår ordene
»i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
Til § 4
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
38)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
15, stk. 1, ændres »jf. dog stk. 3-5« til:
»jf. dog stk. 3-6«.«
[Konsekvensændring]
39) Nr.
15 affattes således:
»15. I §
25 e, stk. 2, ændres »og i sager om
ressourceforløb og fleksjob« til: »i sager om
jobafklaringsforløb, ressourceforløb og fleksjob og i
sager, hvor regionens kliniske funktion skal vurdere, om der kan
anbefales anden behandling, jf. § 25 c, stk.
3«.«
[Præcisering]
Til § 8
Af et mindretal
(EL):
40)
Det under nr. 2 foreslåede § 18 a, stk. 1, affattes
således:
»Når en borger afviser at deltage i
lægebehandling, der ud fra en sundhedsfaglig vurdering
må antages at kunne forbedre den pågældendes
arbejdsevne, skal kommunalbestyrelsen indhente en vurdering fra
regionens kliniske funktion, jf. §§ 25 b og 25 c i lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, af, om en anden behandling kan
anbefales.«
[Retten til at afslå
lægebehandling uden konsekvens for retten til
førtidspension skal være en permanent ordning]
41) I
det under nr. 2 foreslåede § 18 a, stk. 2, udgår ordene
»i forsøgsperioden«.
[Konsekvensændring]
Til § 13
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
42) I
stk. 2, 2. pkt., indsættes efter
»§ 25«: »i lov om sygedagpenge«.
[Præcisering af, hvilken lov
der refereres til]
43) I
stk. 3 ændres »§ 2,
nr. 40« til: »§ 2, nr. 41«.
44)
Som stk. 6 indsættes:
»Stk. 6. § 1,
nr. 54, finder anvendelse for sygedagpengemodtagere med
første fraværsdag den 5. januar 2015 eller senere. For
sygedagpengemodtagere med første fraværsdag før
den 5. januar 2015 beregnes sygedagpengene efter den gældende
§ 47 i lov om sygedagpenge. Eventuel omberegning efter den 5.
januar 2015 vurderes og foretages efter § 1, nr.
54.«
[Præcisering af bestemmelsens
omfang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den under § 12, stk. 1,
foreslåede kategori 3 omfatter efter ordlyden ikke de
borgere, der på grund af deres alvorlige sygdom eller
invaliditet ikke er i stand til at vende tilbage til deres
hidtidige arbejdsområde, men som ikke har andre problemer end
sygdom og problemer afledt af sygdommen. Det er vigtigt at
gøre det klart, at disse sygemeldte skal visiteres til
kategori 3.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
forslaget om, at § 13, stk. 4, udgår.
Til nr. 3
Når en arbejdsløs
dagpengemodtager sygemelder sig i sin a-kasse, er det fordi
pågældende er syg og ikke kan stå til
rådighed. Af samme grund er den sygemeldte heller ikke i
stand til at deltage i kontaktforløb og tilbud. Da den
pågældende er kortvarigt syg og bliver rask inden for 8
uger, skulle det ikke være noget problem.
Til nr. 4-6, 18 og 19
Der er blandt fagfolk årelang
erfaring for, at revalidering er langt den bedste foranstaltning
til at sikre, at borgere, der på grund af sygdom eller ulykke
ikke er i stand til at arbejde inden for deres hidtidige fag, efter
endt uddannelse eller omskoling bliver i stand til at arbejde igen
og blive selvforsørgende. Desværre er
revalideringsindsatsen blevet nedprioriteret voldsomt i de seneste
år ikke mindst på baggrund af lovgivningen.
Enhedslisten mener, at det er på tide, at kommunerne via
ændret lovgivning og refusion igen anvender revalidering som
det sikreste og mest effektive værktøj til at få
langvarigt syge tilbage på arbejdsmarkedet.
Til nr. 7, 8, 22, 23, 36,
37, 40 og 41
Det er positivt og tiltrængt, at man
nu - foreløbig for 2 år - afskaffer kommunernes ret
til at tvinge borgerne i en uønsket lægebehandling,
hvor de grelle eksempler har været behandlindling med
elektrochok, antidepressiv medicin og usikre operationer.
Enhedslisten mener, at det må være en menneskeret, at
man selv kan bestemme, hvilken lægebehandling man skal
underlægge sig, og at man ikke tvinges til behandling, der i
en del tilfælde kan være skadelig og have voldsomme
bivirkninger. Derfor bør ordningen være varig.
Til nr. 9 og 15
Det gælder for mange sygdomme og
følger efter ulykker og kroniske handicap, at 22 uger er alt
for kort tid til at udrede og afklare de sygemeldtes
helbredstilstand. På dette tidspunkt kan man ikke på et
fagligt forsvarligt grundlag vurdere, om den sygemeldte opfylder en
eller flere af forlængelsesgrundene. Samtidig har det en
negativ indvirkning på helbredelsen, at den sygemeldte bliver
udsat for et stort indtægtstab.
Til nr. 10
Enhedslisten kan ikke se nogen grund til at
gøre det vanskeligere at genoptjene ret til
sygedagpenge.
Til nr. 11
Der findes en del alvorlige, kroniske
sygdomme eller invaliditet - i nogle tilfælde progredierende
sygdomme - som ikke er livstruende, men som medfører fuldt
tab af erhvervsevne. I disse tilfælde giver
jobafklaringsforløb ingen mening. De sygemeldte bør i
stedet have ro og fred, så de kan få overskud til blot
at klare deres daglige tilværelse.
Til nr. 12
I dag har kommunerne pligt til - før
sygedagpengene standses - at foretage en individuel vurdering af,
om den sygemeldte er berettiget til revalidering,
ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
Formålet er, at sygedagpenge som hovedregel skal
afløses af en af disse fire foranstaltninger. Når man
fjerner denne bestemmelse i lovens § 28, svækkes de
sygemeldtes retssikkerhed. § 7 a er i retssikkerhedsloven ikke
en tilstrækkelig garanti for, at kommunerne foretager en
faglig vurdering og opfølgning.
Til nr. 13
Der er ved en fejl henvist til kapitel 6 a
i stedet for kapitel 6 b i lov om aktiv socialpolitik. Dette
foreslås rettet.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 2, nr. 16, som
indsætter et nyt punktum i § 31, stk. 1, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Til nr. 16 og 17
Gennem alt for mange år har tusinder
af sygemeldte været udsat for at skulle vente i årevis
på en afgørelse i deres sygedagpengesag. En
sagsbehandlingstid på over 5 år har ikke været
usædvanlig. Disse syge mennesker har skullet gennemgå
den ene useriøse arbejdsprøvning efter den anden,
samtidig med at deres sag er blevet syltet af skiftende
sagsbehandlere. Mange er overgået til kontanthjælp
eller har helt mistet deres indtægt under disse lange
forløb. Sygedagpengereformen bør gøre op med
de lange sagsbehandlingstider, og derfor bør hvert
jobafklaringsforløb kun vare højst 1 år, og der
bør højst være to forløb i alt.
Til nr. 20 og 21
Efter 2 års
jobafklaringsforløb er det rimeligt og hensigtsmæssigt
at stille krav til kommunerne om, at der nu skal ske en afklaring
og træffes en endelig afgørelse i den sygemeldtes sag.
Der er ingen saglig begrundelse for at trække tiden
længere ud.
Til nr. 24
I lovforslagets § 2, nr. 38, er
referencen til den nye forordning ved en fejl ikke angivet korrekt.
Det foreslås, at dette rettes.
Til nr. 25 og 30
I forbindelse med lov nr. 1380 af 23.
december 2012 om lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov om
social pension og forskellige andre love (Reform af
førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af
ressourceforløb, rehabiliteringsteam, fleksløntilskud
m.v.), hvor reglerne om ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb blev vedtaget, blev den foreslåede
bestemmelse i nr. 1 ved en fejl ikke medtaget. Efter de dengang
gældende regler vedrørende kontanthjælp, fremgik
det af § 40, stk. 3, at hvis den månedlige ydelse til en
person efter § 25 er nedsat f.eks. som følge af
indtægter, nedsættes beløbene i stk. 1 med samme
andel.
I forbindelse med udarbejdelsen af L 194 er
denne bestemmelse endvidere ikke medtaget i den foreslåede
§ 69 o, da reglerne for ressourceforløbsydelse under
jobafklaringsforløb så vidt muligt skulle ligne de
gældende regler om ressourceforløbsydelse under
ressourceforløb.
For personer, hvor hjælpen er mindre
end satsen efter forslaget til § 68 i lov om aktiv
socialpolitik, nedsættes sanktionen med samme andel, som
personens ydelse udgør af satsen efter § 69 j.
For personer, hvor ydelsen er mindre end
satsen efter forslaget til § 69 j i lov om aktiv
socialpolitik, nedsættes sanktionen med samme andel, som
personens ydelse udgør af satsen efter § 69 j.
Er ydelsen f.eks. på grund af
indtægt nedsat med 30 pct., nedsættes sanktionen
også med 30 pct.
Med den foreslåede præcisering
af §§ 68 og 69 j sikres samme retsstilling for modtagere
af ressourceforløbsydelse under ressourceforløb eller
jobafklaring som for uddannelses- eller
kontanthjælpsmodtagere, når der gives en
punktsanktion.
Til nr. 26 og 27
Syge borgere er sygemeldte, fordi de
på grund af deres sygdom ikke kan arbejde. Derfor skal de
ikke stå til rådighed for arbejde.
Til nr. 28, 29 og 31
Sanktioner bidrager ikke til at forbedre de
syges helbred. I forvejen er de syge i en økonomisk
vanskelig situation, da de først har oplevet en
indtægtsnedgang fra arbejdsløn til sygedagpenge og
herefter en betydelig indtægtsnedgang, når de er
overgået fra sygedagpenge til ressourceforløbsydelse.
Yderligere indtægtsnedgang på grund af sanktioner vil
forværre økonomien og kan forhale helbredelsen.
Sanktioner vil desuden belaste det tillidsforhold, der bør
være mellem den syge borger og den koordinerende
sagsbehandler.
Til nr. 32
Arbejdsgivernes motivation for at beholde
de syge i job vil blive betydeligt svækket, når
refusionen nedsættes med knap 7.000 kr. om måneden for
syge ansatte uden børn og med knap 3.500 kr. for syge
ansatte med børn. Det kan hurtigt vise sig at være en
dyr besparelse, da mange sygemeldte vil have langt vanskeligere ved
at komme tilbage i arbejde, når de har mistet deres job, end
når de kan vende tilbage til deres hidtidige arbejde.
Til nr. 33
Efter § 80, stk. 1, i lov om aktiv
socialpolitik er den ydelse, der ligger til grund for beregning af
ATP-bidraget efter § 79, den ydelse, der er beregnet, efter at
der er foretaget fradrag for lønindtægter og andre
indtægter m.v., jf. lovens §§ 30-33, 36-43, 58 og
59, § 68 a og § 74 d, stk. 2 og 3.
Det foreslås, at den
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb, der
ligger til grund for beregning af ATP-bidraget efter § 79, er
den ydelse, der er beregnet, efter at der er foretaget fradrag for
lønindtægter og andre indtægter efter § 69
j, stk. 5 og 9, jf. lovforslagets § 3, nr. 2.
Ændringsforslaget betyder, at
grundlaget for beregning af ATP-bidrag af
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb
fastsættes efter samme principper, som gælder for andre
ydelser efter lov om aktiv socialpolitik (kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ledighedsydelse,
ressourceforløbsydelse under ressourceforløb
m.v.).
Til nr. 34 og 35
Erfaringsmæssigt vælger
kommunerne generelt de indsatser og løsninger, hvor
refusionen er størst. Derved opstår
kassetænkning, der medfører, at kommunerne ikke
vælger den bedste løsing, men den løsning, der
er økonomisk mest fordelagtig for kommunerne. Derfor
bør der være samme refusion, uanset om den sygemeldte
er i tilbud eller ej, og uanset hvilket tilbud det drejer sig om.
Dertil kommer, at det er urimeligt, at kommunerne skal straffes
økonomisk, fordi de har borgere, der er syge i mere end 52
uger.
Til nr. 38
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 4, nr. 1, som
indsætter et nyt stykke i § 15 i lov om ansvaret for og
styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.
Til nr. 39
Ifølge lovforslagets § 4, nr.
12, kan kommunerne alene indhente sundhedsfaglig rådgivning
og vurdering fra regionens kliniske funktion og den praktiserende
læge og rekvirere lægeattester fra den praktiserende
læge og speciallægeattester fra regionens kliniske
funktion. Som en konsekvens heraf skal sager om
jobafklaringsforløb også være omfattet af §
25 e, stk. 1 og 2. Lovforslagets § 4, nr. 15, foreslås
derfor rettet, således at sager om jobafklaringsforløb
også nævnes. Herudover er der tale om en sproglig
præcisering. § 25 e, stk. 1, hvorefter
beskæftigelsesministeren efter forhandling med ministeren for
sundhed og forebyggelse kan fastsætte regler om klinisk
funktions ydelser, gælder også for klinisk funktions
ydelser i sager om jobafklaringsforløb.
Til nr. 42
Bestemmelsen er indsat i loven for at
præcisere, at det er sygedagpengelovens § 25, der
refereres til.
Til nr. 43
Der er tale om en teknisk ændring,
hvor henvisningen i § 13, stk. 3, til lovforslagets § 2,
nr. 40, rettes til § 2, nr. 41.
Til nr. 44
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stk. 6 i § 13, der fastslår, at reglerne om
beregning af sygedagpenge for lønmodtagere, jf.
lovforslagets § 1, nr. 54, finder anvendelse for
sygedagpengemodtagere med første fraværsdag den 5.
januar 2015 eller senere.
For så vidt angår beregning af
sygedagpenge for lønmodtagere med første
fraværsdag inden den 5. januar 2015, foreslås, at
beregningen skal ske efter den gældende § 47 i
sygedagpengeloven.
For sygedagpengemodtagere med første
fraværsdag før den 5. januar 2015, som allerede har
fået foretaget en beregning af sygedagpengesatsen efter den
gældende § 47, vil der således ikke skulle ske
ændring i beregningen som følge af vedtagelsen af den
nye § 1, nr. 54. Som en konsekvens vil sygedagpengetimesatsen,
som er beregnet inden den 5. januar 2015, danne grundlag for de
udbetalte sygedagpenge efter den 5. januar 2015. Eventuel
omberegning af sygedagpengetimesatsen skal vurderes og foretages
efter de nye regler.
For sygedagpengemodtagere med første
fraværsdag før den 5. januar 2015, som endnu ikke har
fået foretaget en beregning af sygedagpengesatsen pr. 5.
januar 2015, skal beregning af sygedagpengene ske efter den
gældende § 47 i sygedagpengeloven. Den beregnede
sygedagpengetimesats vil danne grundlag for de udbetalte
sygedagpenge efter den 5. januar 2015. Eventuel omberegning af
sygedagpengetimesatsen skal vurderes og foretages efter de nye
regler.
Forslaget er begrundet i administrative
hensyn.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen
(S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Karsten Hønge (SF)
Özlem Sara Cekic (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl
(EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise
Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt
(V) Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Ulla
Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted
(DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim
B. Olsen (LA) Mai Mercado (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 194
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 20/5-2014 fra Danske
Handicaporganisationer | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | Henvendelse af 21/5-2014 fra Foreningen
Rejsearbejdere.dk | 7 | Henvendelse af 23/5-2014 fra Paul
Gram-Hansen, Odense SV | 8 | Ministerens præciseringer af
lovforslagets bemærkninger, fra
beskæftigelsesministeren | 9 | 1. udkast til betænkning | 10 | Yderligere ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 194
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilken forskel der er på
det faglige indhold i ressourceforløb og
jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om der er noget til hinder for, at
kommunen indhenter speciallægeerklæringer fra de
sygehuslæger, der har behandlet den sygemeldte, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om den sygemeldte har mulighed for
at få en second opinion, hvis han eller hun er uenig i
speciallægeerklæringen fra klinisk funktion, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvordan man sikrer
tilstrækkelig kapacitet i rehabiliteringsteamene hos de
regionale sundhedskoordinatorer og i klinisk funktion, så man
undgår lange ventetider i sagsbehandlingen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvad årsagen er til, at
rehabiliteringsteamene ikke har beslutningskompetence, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om de tungtvejende
samfundsmæssige hensyn, der gør det nødvendigt,
at en kommune uden samtykke indhenter oplysninger om eventuelle
sanktioner fra tidligere kommuner, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilke former for arbejde man har
tænkt på, når der indføres sanktioner for
syge mennesker, der afviser tilbud om arbejde eller undlader at
søge konkrete job, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvad årsagen er til, at
optjeningskravet for ret til sygedagpenge ændres, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvorfor man har valgt en
grænse på 4 år for jobafklaringsforløb,
før der er krav om, at en sag skal forelægges for
rehabiliteringsnævnet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvorfor revalidering ikke er
medtaget i forslaget som et relevant tilbud, som kommunerne kan
give de sygemeldte, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om arbejdsprøvning på
REVA-institutioner stadig kan benyttes og indgå i
beslutningsgrundlaget, når der skal træffes
afgørelse i den sygemeldtes sag, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvorledes sygemeldte med
alvorlige og i nogle tilfælde progredierende kroniske
sygdomme kan forbedre og genvinde deres arbejdsevne gennem
jobafklaringsforløb, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorvidt alle sygemeldte, der
ikke er helbredsmæssigt færdigudredte efter 22 uger,
vil opfylde betingelserne for at få sygedagpengene
forlænget, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan man vil sikre
arbejdsfastholdelse, når refusionen til arbejdsgiverne
nedsættes, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om, i hvilken kategori man skal
visitere de sygemeldte med kroniske sygdomme eller invaliditet, som
ikke kan vende tilbage til arbejdet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om, at en meget alvorlig sygdom skal
være livstruende, for at man kan forlænge
sygedagpengene, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 17 | Spm. om, hvad begrundelsen er for
ophævelse af kommunens vurdering inden standsning af
sygedagpenge, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm., om sygemeldte efter vedtagelsen af
lovforslaget vil få et retskrav på at få
foretaget en beregning, hvis denne ikke er retvisende, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, hvorfor man forventer, at
jobafklaringsforløb kan gøre sygemeldte raske og
arbejdsdygtige, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 20 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 20/5-2014 fra Danske Handicaporganisationer, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om at forkorte ventetiderne i
behandlingssystemet, så den syge ikke mister sine
sygedagpenge på grund af ventetid, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, at en person, der er syg, skal
betale med en nedsat ydelse for, at der er lange ventetider i
behandlingssystemet, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at sikre, at kommunen har et
tilstrækkeligt grundlag til, at sagen er fuldt oplyst,
så kommunen kan revurdere sygedagpengesager efter 5
måneders sygdom, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvorvidt at en person ved hurtig
afklaring vil kunne få sine sygedagpenge tilbage, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvorledes en sygedagpengemodtager
har ret til ydelse, hvis kommunen ikke når at tage stilling
til forlængelsesbetingelserne inden de 22 uger, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm. om ministerens støtte til
ændringsforslag om sygedagpengelovens § 7 og
sygedagpengenes ophørelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om en person er fuldt
uarbejdsdygtig, hvis personen i en virksomhedspraktik kan arbejde
25 timer om ugen, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm., om en person, der ikke er rask nok
til at stille sig til rådighed i sin a-kasse, er fuldt
uarbejdsdygtig, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 29 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kommunerne ikke træffer afgørelser efter
sygedagpengelovens § 7 ud fra kommunaløkonomiske
hensyn, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm. om, hvorvidt man er fuldt
uarbejdsdygtig, så længe man ikke kan stille sig til
rådighed i a-kassen på grund af egen sygdom, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om, hvor mange timer man skal kunne
arbejde i et jobafklaringsforløb, før man ikke
længere er fuldt uarbejdsdygtig og dermed mister retten til
ressourceforløbsydelse, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om at sikre, at personer, der mister
retten til sygedagpenge, fordi kommunen ikke vurderer, at de er
uarbejdsdygtige, ikke overlades til sig selv uden ydelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om at sikre, at personer, der stopper
i et jobafklaringsforløb, ikke overlades til sig selv uden
ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 34 | Spm. om at sikre, at en person, der ikke
kan genoptage hidtidig beskæftigelse eller stå fuldt
til rådighed i sin a-kasse, fortsat vil kunne modtage
sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm., om ministeren mener, at en person,
der er syg og derfor ikke har mulighed for at supplere sin
indtægt med arbejde, kan leve af en ydelse, der ligger
tæt op ad fattigdomsgrænsen, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm., om det er udtryk for en
familiepolitisk prioritering, at arbejdsgivere skal have en
højere refusion, hvis deres sygemeldte medarbejdere i
jobafklaringsforløb er forsørgere for børn
under 18 år, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
kommunerne når at iværksætte indsatsen i
jobafklaringsforløb rettidigt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm., om den sygemeldte stadig skal have
den lave ressourceforløbsydelse, hvis sagen ikke
forelægges for rehabiliteringsteamet og indsatsen i
jobafklaringsforløb ikke iværksættes rettidigt,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om begrundelsen for, at den lave
ressourceforløbsydelse indtræder, før indsatsen
i jobafklaringsforløbet er tilrettelagt, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
visitationen til de tre kategorier af sygedagpengesager
foregår efter hensigten og ikke ud fra
kommunaløkonomiske hensyn, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 41 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
en person i et jobafklaringsforløb får den rette
indsats og ikke overlades til sig selv på den lavere ydelse,
til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 42 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 21/5-2014 fra Foreningen Rejsearbejdere.dk, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelse af 23/5-2014 fra Paul Gram-Hansen, Odense SV, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|