Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 4. juni 2014
Forslag
til
Lov om kombineret ungdomsuddannelse
Kapitel 1
Formål og målgruppe
m.v.
§ 1. Kombineret ungdomsuddannelse skal
bidrage til, at den unge opnår personlige, sociale og faglige
kompetencer, som giver grundlag for beskæftigelse på
det lokale og regionale arbejdsmarked, og som tillige kan give
grundlag for at fortsætte i kompetencegivende uddannelse.
Desuden skal uddannelsen bidrage til at udvikle den unges interesse
for og evne til aktiv medvirken i et demokratisk samfund.
§ 2. Kombineret ungdomsuddannelse
tilrettelægges af skoler og uddannelsesinstitutioner i et
lokalt samarbejde om udbud af uddannelsen.
Stk. 2.
Kombineret ungdomsuddannelse tilrettelægges for unge under 25
år, der
1) har afsluttet 9. eller 10. klasse
eller tilsvarende,
2) ikke har gennemført en
kompetencegivende ungdomsuddannelse,
3) ikke har forudsætninger for at
påbegynde en erhvervsuddannelse eller gymnasial uddannelse
og
4) er motiveret for uddannelse.
§ 3. Optagelse til kombineret
ungdomsuddannelse kan kun ske, når Ungdommens
Uddannelsesvejledning i den unges bopælskommune har vurderet,
at den unge er omfattet af målgruppen, jf. § 2, stk. 2,
og kan rummes inden for det antal uddannelsespladser, der er
fastsat for det lokale dækningsområde efter § 5.
For børn af EU-borgere, der er bosat uden for Danmark, men
udøver økonomisk aktivitet i Danmark, foretages
målgruppevurderingen dog af Ungdommens Uddannelsesvejledning
i den kommune, som er hjemsted for den virksomhed, som EU-borgeren
er ansat i.
Stk. 2.
For unge, der optages på kombineret ungdomsuddannelse,
udarbejder Ungdommens Uddannelsesvejledning i samråd med
eleven en uddannelsesplan. Uddannelsesplanen udarbejdes på
grundlag af en vurdering af elevens kompetencer. I
uddannelsesplanen angives målet med elevens
uddannelsesforløb og varigheden heraf, jf. § 9, og
eventuelle forhold, der kræver særlig hensyntagen ved
tilrettelæggelsen af forløbet.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
adgang og optagelse til uddannelsen, herunder om faste
optagelsesterminer.
Kapitel 2
Udbud og institutionssamarbejder
m.v.
§ 4. Kombineret ungdomsuddannelse
udbydes med henblik på elevers varetagelse af jobfunktioner
inden for erhvervstemaer, der fastsættes af
undervisningsministeren.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
erhvervstemaer, herunder deres betegnelse og anvendelse.
§ 5. Undervisningsministeren
godkender efter ansøgning institutionssamarbejder om udbud
af kombineret ungdomsuddannelse inden for geografiske
dækningsområder. Udbudsgodkendelse gives til bestemte
erhvervstemaer.
Stk. 2. I
forbindelse med udbudsgodkendelsen godkender ministeren en af
institutionerne i institutionssamarbejdet som overordnet ansvarlig
for organisation, administration og indhold af elevernes samlede
uddannelsesforløb. Den uddannelsesinstitution, der godkendes
som overordnet ansvarlig for organisation m.v. efter 1. pkt.,
betegnes som tovholderinstitutionen.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
inddeling af landet i geografiske dækningsområder, jf.
stk. 1, om antallet af uddannelsespladser i de enkelte
dækningsområder, om godkendelse til udbud af
uddannelsen, herunder om tidsbegrænsning af
udbudsgodkendelser, og om tovholderfunktionen.
§ 6. Følgende skoler og
institutioner kan indgå i et institutionssamarbejde om udbud
af kombineret ungdomsuddannelse:
1) Institutioner, der udbyder
erhvervsuddannelser.
2) Institutioner, der udbyder
højere forberedelseseksamen.
3) Institutioner, der udbyder almen
voksenuddannelse.
4) Institutioner, der udbyder
arbejdsmarkedsuddannelser.
5) Institutioner, der udbyder
skibsassistentuddannelsens grundmodul.
6) Institutioner, der udbyder
erhvervsfiskeriets grundkursus.
7) Produktionsskoler.
8) Efterskoler.
9) Husholdnings- og
håndarbejdsskoler.
10) Folkehøjskoler.
11) Daghøjskoler.
12) Kommunale ungdomsskoler.
Stk. 2.
Et institutionssamarbejde om udbud af uddannelsen skal bestå
af skoler og uddannelsesinstitutioner med udbud af uddannelse i det
geografiske dækningsområde for institutionssamarbejdet,
jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
Skoler og uddannelsesinstitutioner med døgnophold, herunder
kost- og botilbud, kan indgå i institutionssamarbejdet, selv
om de ikke har hjemsted i det geografiske
dækningsområde for institutionssamarbejdet.
Stk. 4.
Skoler og uddannelsesinstitutioner kan desuden indgå i et
institutionssamarbejde, selv om de ikke har hjemsted i det
geografiske dækningsområde for institutionssamarbejdet,
hvis de har egnede undervisningslokaler inden for
dækningsområdet.
§ 7. Et institutionssamarbejde om
udbud af kombineret ungdomsuddannelse skal bygge på en
skriftlig samarbejdsaftale mellem de deltagende institutioner.
Samarbejdsaftalen skal angive, hvilken institution der søger
godkendelse efter § 5, stk. 3, og indeholde bestemmelser om
forretningsgange, økonomiske forhold, og hvorledes det
sikres, at den enkelte elev har mulighed for at gennemføre
uddannelsen.
Stk. 2.
Institutionerne skal samarbejde om udbuddet med den eller de
kommuner, der er beliggende i institutionssamarbejdets geografiske
dækningsområde.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
institutionssamarbejder og samarbejdsaftalers indhold efter stk. 1,
herunder om levering af uddannelsesydelser fra offentlige og
private institutioner, private virksomheder, foreninger m.v., og om
samarbejde efter stk. 2.
§ 8. Tovholderinstitutionen udpeger
en kontaktperson for den enkelte elev.
Stk. 2.
Ved begyndelsen af elevens uddannelsesforløb udarbejder
kontaktpersonen i samråd med eleven en foreløbig
forløbsplan for eleven. Den nærmere fastlæggelse
af elevens forløbsplan skal ske i samarbejde mellem eleven,
elevens kontaktperson og Ungdommens Uddannelsesvejledning på
baggrund af en kompetencevurdering af eleven. Ungdommens
Uddannelsesvejledning sørger for, at elevens uddannelsesplan
justeres i forbindelse hermed.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
kontaktpersoners opgaver, forløbsplaner og
kompetencevurdering af elever.
Kapitel 3
Uddannelsens struktur og indhold
m.v.
§ 9. Kombineret ungdomsuddannelse
er opdelt i fire dele af et ½ års varighed.
Uddannelsen tilrettelægges som heltidsuddannelse.
Stk. 2.
Unge, der optages på uddannelsen i forlængelse af 9.
eller 10. klasse, skal som udgangspunkt påbegynde
uddannelsens 1. del.
Stk. 3.
Unge, der ikke er omfattet af stk. 2, kan optages på
uddannelsens 1., 2. eller 3. del, jf. den uddannelsesplan, der
udarbejdes for eleven efter § 3, stk. 3.
§ 10. Kombineret ungdomsuddannelse
består af fag, der er udviklet til uddannelsen, fag og
uddannelseselementer fra anden uddannelseslovgivning, som
institutionssamarbejdets skoler og uddannelsesinstitutioner er
godkendt til at udbyde, og undervisning i form af
erhvervstræning.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
uddannelsens indhold og slutmål og om de fag, der er udviklet
til uddannelsen, herunder fagenes formål og mål.
§ 11. Elever, der afslutter
uddannelsen efter 3. del, skal som minimum have bestået et
fag på D-niveau, mens elever, der afslutter uddannelsen efter
4. del, som minimum skal have bestået to fag på
D-niveau, hvoraf det ene skal være dansk. Fag, som skal
bestås på D-niveau, kan vælges enten blandt fag,
der indgår i almen voksenuddannelse eller højere
forberedelseseksamen, eller blandt grundfag fra
erhvervsuddannelserne.
§ 12. Undervisningen skal
understøtte den enkelte elevs personlige udvikling og
forberede eleven til beskæftigelse på arbejdsmarkedet
eller til videre uddannelse.
Stk. 2.
Undervisningen skal i almindelighed tilrettelægges klasse-
eller holdbaseret. Der kan indlægges individuelle skoleophold
eller erhvervstræningsforløb, hvis det skønnes
at understøtte den enkelte elevs individuelle
beskæftigelsesperspektiv.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
rammer for undervisningens tilrettelæggelse.
§ 13. Med henblik på at
understøtte sin læringsproces i forhold til
uddannelsens mål skal eleven under hele uddannelsen udarbejde
en arbejdsportfolio, hvori de arbejdspapirer, billeder og noter
m.v., der repræsenterer elevens faglige læringsproces,
samles.
Stk. 2.
I 3. og 4. del af uddannelsen skal eleven udarbejde en
præsentationsportfolio, der består af udvalgte
elementer fra elevens arbejdsportfolio i form af gennemførte
arbejder og opnåede resultater og eventuelt opnåede
beviser eller certifikater for gennemførte
uddannelseselementer.
Præsentati?onsportfolioen dokumenterer den
samlede opnåede kompetence og bedømmes ved en
afsluttende prøve med bestået eller ikke
bestået.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
arbejdsportfolio og præsentationsportfolio, herunder den
afsluttende prøve.
Uddannelsesbevis
§ 14. Efter gennemført
kombineret ungdomsuddannelse modtager eleven et uddannelsesbevis
med angivelse af uddannelsens erhvervstema og af, om eleven har
afsluttet uddannelsen med 3. eller 4. del. Det er en betingelse for
udstedelse af uddannelsesbevis, at eleven opfylder betingelserne i
§ 11, og at eleven har bestået portfolioprøven,
jf. § 13, stk. 2. En elev, der har gennemført
uddannelsen, betegnes som erhvervsassistent inden for et
erhvervstema.
Stk. 2.
Elever, der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, eller som
overgår til anden uddannelse eller af andre grunde afbryder
uddannelsen, har ret til dokumentation for deltagelse i
undervisningen og opnåede kompetencer.
Stk. 3.
Beviser og dokumentation efter stk. 1 og 2 udstedes af
tovholderinstitutionen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om udformning og
udstedelse af beviser og dokumentation.
Kapitel 4
Kvalitetssikring
§ 15. Den enkelte skole eller
uddannelsesinstitution skal sikre, at kontaktpersoner og
lærere, der underviser elever i uddannelsen, har relevante
faglige og pædagogiske kompetencer i forhold til uddannelsens
indhold, målgruppe og undervisningens
tilrettelæggelse.
§ 16. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at de skoler og
uddannelsesinstitutioner, der indgår i et
institutionssamarbejde om udbud af uddannelsen, skal have et
fælles kvalitetssystem til løbende udvikling og
resultatvurdering af uddannelsen.
Kapitel 5
Tilskud m.v.
§ 17. Undervisningsministeren yder
driftstilskud ud fra antal årselever på uddannelsen og
en takst pr. årselev, der fastsættes på de
årlige finanslove.
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
tilskud efter stk. 1, herunder aktivitetsindberetninger, udbetaling
af tilskud og opgørelse af årselever samt
tilbagebetaling og kontrol af udbetalte tilskud.
§ 18. Undervisningsministeren kan
yde tilskud til institutionssamarbejdets udgifter til elever i
kombineret ungdomsuddannelse, der har behov for specialundervisning
eller anden specialpædagogisk bistand.
Stk. 2.
Ansøgning om tilskud til specialpædagogisk bistand,
jf. stk. 1, skal indgives af tovholderinstitutionen til
Undervisningsministeriet ved anvendelse af den digitale
løsning, som ministeriet stiller til rådighed herfor.
Tovholderinstitutionen skal på tilsvarende vis modtage
afgørelser og meddelelser vedrørende
ansøgningen digitalt. Elever skal tillige modtage
afgørelser og meddelelser m.v. vedrørende
ansøgningen digitalt.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
administration af tilskud efter stk. 1, herunder om
ansøgning, indhentede sagkyndige udtalelser, tildeling,
udbetaling og udbetaling af forskud til og tilbagebetaling fra
institutionerne samt refusion af udgifter, som institutionerne har
afholdt i overensstemmelse med tildelingen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, at
ansøgning om tilskud til specialpædagogisk bistand og
modtagelse af afgørelser herom og meddelelser i
øvrigt kan ske på anden vis end ved digital
selvbetjening, hvor særlige forhold gør sig
gældende.
Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om indretning og
administration af den digitale løsning, jf. stk. 2 og 4,
herunder om
1) indhold og udformning af
ansøgninger,
2) frister for indgivelse af
ansøgninger,
3) frister for indgivelse af
oplysninger og
4) frister for udbetalinger af
støtte.
Stk. 6.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om anvendelse af
digital signatur og anden sikker personidentifikation.
§ 19. Elever, der indgår i
årselevberegningen efter regler fastsat i medfør af
§ 17, stk. 2, indgår ikke i årselevberegningen i
forbindelse med aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger
efter anden uddannelseslovgivning.
§ 20. Udenlandske elever kan kun
indgå i årselevberegningen efter § 17, hvis de
1) er meddelt tidsubegrænset
opholdstilladelse eller tidsbegrænset opholdstilladelse med
mulighed for varigt ophold i Danmark,
2) er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 m, stk. 1, som medfølgende
barn af en udlænding, som dels er statsborger i et land, der
ikke er tilsluttet Den Europæiske Union eller omfattet af
EØS-aftalen, dels er meddelt opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, jf. dog stk. 2, eller
3) efter EU-retten, herunder
EØS-aftalen, eller internationale aftaler, som Danmark har
indgået, har krav på ligestilling med danske
statsborgere.
Stk. 2.
En udenlandsk deltager er omfattet af stk. 1, nr. 2, uanset at
forældrenes opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a ophører efter tidspunktet for påbegyndelsen
af uddannelsen.
Stk. 3.
Udbud af uddannelsen til andre udenlandske deltagere end dem, der
er nævnt i stk. 1 og 2, sker som indtægtsdækket
virksomhed.
§ 21. Tilskud efter § 17,
stk. 1, og § 18, stk. 1, udbetales til den institutionen, der
er godkendt som
tovholderinstituti?on, jf. § 5,
stk. 2.
Stk. 2.
Tovholderinstitutionen fordeler tilskuddet, jf. dog stk. 3, mellem
de skoler og uddannelsesinstitutioner i institutionssamarbejdet,
der har medvirket til undervisningen af den enkelte elev, efter de
retningslinjer, institutionssamarbejdet har fastsat herom i sin
samarbejdsaftale.
Stk. 3.
Tovholderinstitutionen afholder endvidere udgifter til levering af
ydelser efter § 7, stk. 3.
§ 22. Til institutioner, der er
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
eller lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., eller som er omfattet af en
momsrefusionsordning, ydes fordelte tilskud, jf. § 21, stk. 2,
ikke til dækning af institutionernes udgifter til
betaling af afgifter i henhold til momsloven.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kompenserer institutioner, der er godkendt
efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse eller lov
om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., for udgifter til betaling af afgifter i
henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved
en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret, og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes fordelte tilskud efter §
21, stk. 2.
Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
kompensationen efter stk. 2.
§ 23. Tovholderinstitutionen
aflægger regnskab for tilskud efter denne lov.
Regnskabsåret er kalenderåret.
Stk. 2.
Hvis tovholderinstitutionen efter lovgivning på
Undervisningsministeriets område skal indsende
årsregnskab til undervisningsministeren, aflægges
regnskabet som en integreret del af institutionens
årsregnskab.
Stk. 3.
Hvis tovholderinstitutionen ikke er omfattet af stk. 2,
aflægger institutionen et særskilt regnskab over for
undervisningsministeren, som skal være revideret af
institutionens revisor.
Stk. 4.
Undervisningsministeren fastsætter regler om opstilling af
regnskaber og revision.
Kapitel 6
Elevernes økonomiske og
retlige vilkår
§ 24. Undervisningen er
vederlagsfri, jf. dog § 25.
Stk. 2.
De undervisningsmidler, der er nødvendige for
undervisningen, skal stilles til rådighed for eleverne uden
betaling, jf. dog stk. 5.
Stk. 3.
Tovholderinstitutionen afholder udgifter til eventuel
deltagerbetaling, elevbetaling el.lign., der følger af anden
lovgivning, og som indgår i uddannelsen.
Stk. 4.
Tovholderinstitutionen kan i særlige tilfælde afholde
udgifter til elevers transport mellem hjem og skole eller
uddannelsesinstitution.
Stk. 5.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at eleverne
i begrænset omfang selv anskaffer undervisningsmidler.
§ 25. Ved ekskursioner, der
indgår som en del af undervisningen, kan eleverne
afkræves betaling for deltagelse. Der kan dog ikke
kræves betaling for udgifter, der vedrører
undervisningen eller lærernes deltagelse. Rabat ydet i form
af frirejser el.lign. skal fordeles til samtlige deltagere.
Stk. 2.
Ekskursioner med deltagerbetaling, der alene vedrører
forplejning og højst udgør 50 kr. (1998-niveau) pr.
påbegyndt døgn pr. deltager, er omfattet af
institutionssamarbejdets regler om mødepligt efter §
28, stk. 2. En elev kan ikke udelukkes fra deltagelse heri på
grund af manglende erlæggelse af deltagerbetaling.
Stk. 3.
Deltagelse i ekskursioner m.v. med en deltagerbetaling, der
vedrører andet end forplejning eller udgør mere end
50 kr. (1998-niveau) pr. påbegyndt døgn pr. deltager,
er frivillig for den enkelte elev, og den skole eller
uddannelsesinstitution, der gennemfører den
pågældende ekskursion m.v., skal tilbyde alternativ
undervisning til elever, der ikke deltager.
Stk. 4.
Det i stk. 2 og 3 nævnte beløb reguleres hvert
år med virkning fra den 1. august med
satsreguleringsprocenten for det pågældende
finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det fremkomne
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb, der kan
deles med 10. Regulering sker på grundlag af den på
reguleringstidspunktet gældende grænse før
afrunding. Når reguleringen efter afrunding giver anledning
til en forhøjelse eller nedsættelse af beløbet,
bekendtgøres dette af undervisningsministeren.
§ 26. Til elever, der har behov
herfor, gives der specialundervisning eller anden
specialpædagogisk bistand.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
specialundervisning eller anden specialpædagogisk bistand
efter stk. 1.
§ 27. Elever, der kommer til skade
som følge af undervisning under arbejdspladslignende
forhold, er berettiget til ydelser efter reglerne i lov om
arbejdsskadesikring. Udgifterne til ydelserne afholdes af
staten.
§ 28. Eleverne har
mødepligt og pligt til at deltage aktivt i undervisningen og
bidrage til at opfylde målene i deres
forløbsplaner.
Stk. 2.
Institutionssamarbejdet fastsætter ordensregler for elever,
herunder om mødepligt og aktiv deltagelse i undervisningen.
Tovholderinstitutionen gør eleverne bekendt med
ordensreglerne og de konsekvenser, det kan få, hvis eleven
ikke overholder reglerne.
Stk. 3.
Elever, som uden lovlig grund udebliver fra undervisningen,
herunder erhvervstræning, eller som groft overtræder
fastsatte ordensregler, kan udelukkes fra uddannelsen.
Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
mødepligt, aktiv deltagelse og ordensregler, herunder om
iværksættelse af sanktioner over for elever, der ikke
følger ordensreglerne.
§ 29. For klager over en skoles
eller uddannelsesinstituti?ons
afgørelser efter denne lov finder de klageregler, der
gælder i lovgivningen om den undervisning, som udgør
grundlag for skolens eller institutionens bidrag til den
pågældende kombinerede ungdomsuddannelse, tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
Afgørelser om tildeling af særlige tilskud til elever
med behov for specialpædagogisk bistand, jf. § 18, stk.
1, kan af eleven indbringes for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger,
inden 4 uger efter at vedkommende har fået meddelelse om
afgørelsen.
Kapitel 7
Tilsyn m.v.
§ 30. Undervisningsministeren
fører tilsyn med kombineret ungdomsuddannelse efter denne
lov.
Stk. 2.
Finder undervisningsministeren, at institutionssamarbejdets
virksomhed ikke er i overensstemmelse med denne lov eller de
regler, der er fastsat i medfør af loven, kan ministeren
udstede påbud til institutionssamarbejdet om at ændre
den pågældende virksomhed.
§ 31. Undervisningsministeriet kan
for tovholderinstitutio?nen i et
institutionssamarbejde, der ikke følger bestemmelserne i
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf eller
ministerens påbud efter § 30, stk. 2, tilbageholde
tilskud, lade tilskud bortfalde helt eller delvis eller kræve
tilskud tilbagebetalt helt eller delvis.
Stk. 2.
Undervisningsministeriet kan tilbageholde tilskud eller lade
tilskud bortfalde for
tovholderinstitutio?ner, der er
begæret konkurs eller taget under rekonstruktionsbehandling,
eller når der i øvrigt er fare for, at en
tovholderinstituti?ons virksomhed
må indstilles. Undervisningsministeriet kan desuden
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis grundlaget for
tilskudsberegningen eller tilskudsberegningen i øvrigt har
været fejlagtig.
Stk. 3.
For meget udbetalt tilskud kan modregnes i kommende
tilskudsudbetalinger.
§ 32. En udbudsgodkendelse, jf.
§ 5, stk. 2, kan tilbagekaldes, hvis der ikke længere er
behov for, at uddannelsen gennemføres af
institutionssamarbejdet. Endvidere kan en udbudsgodkendelse
tilbagekaldes, hvis institutionssamarbejdet ikke overholder
reglerne om uddannelsen eller påbud fra ministeren om
gennemførelse af konkrete foranstaltninger til oprettelse af
forsvarlige uddannelses- eller undervisningsmæssige
forhold.
§ 33. Undervisningsministeriet kan
til brug for tilsyn efter § 30, stk. 1, indhente relevante
oplysninger fra et instituti?onssamarbejde om dets aktiviteter
med kombineret ungdomsuddannelse.
Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
oplysninger efter stk. 1 skal leveres i elektronisk form, herunder
i hvilket format leveringen skal ske.
Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
institutionssamarbejder om kombineret ungdomsuddannelse skal
anvende fælles administrative systemer med andre skoler og
uddannelsesinstitutioner.
§ 34. Tovholderinstitutionen kan
indhente oplysninger hos eleverne om deres personnummer og kan
videregive disse oplysninger til Undervisningsministeriet, jf.
§ 33, stk. 1, og til de øvrige skoler og
uddannelsesinstitutioner i instituti?onssamarbejdet samt til
Ungdommens Uddannelsesvejledning med henblik på entydig
identifikation af eleverne.
Stk. 2.
Skoler og uddannelsesinstitutioner, der indgår i et
institutionssamarbejde, kan udveksle relevante oplysninger til brug
for fastlæggelse af elevernes uddannelsesplaner eller
forløbsplaner samt tilrettelæggelse og
gennemførelse af undervisning, herunder kommunikere
elektronisk.
Kapitel 8
Rådgivning
§ 35. Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, der er nedsat i
henhold til lov om erhvervsuddannelser, rådgiver
undervisningsministeren om undervisningstilbud efter denne lov og
afgiver indstilling til ministeren om regler om
institutionssamarbejder og deres virksomhed.
Kapitel 9
Delegation
§ 36. Har undervisningsministeren
bemyndiget en styrelse under Undervisningsministeriet til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren, kan ministeren fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder om, at afgørelser ikke kan indbringes for
ministeren.
Kapitel 10
Ikrafttræden m.v.
§ 37. Loven træder i kraft
den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Uddannelse i henhold til loven kan påbegyndes i perioden fra
den 1. august 2015 til den 31. januar 2021.
§ 38. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
§ 39. I lov om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 530 af 21. maj 2013, som ændret
ved § 3 i lov nr. 899 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 8, ændres
»eller« til: »,«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 9, ændres
»voksne.« til: »voksne eller«.
3. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
nr. 10:
»10) lov om
kombineret ungdomsuddannelse.«