Tillægsbetænkning afgivet af
Børne- og Undervisningsudvalget den 4. juni 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 8. maj 2014
og var til 1. behandling den 15. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget. Udvalget afgav betænkning den 27. maj
2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 4. juni 2014,
hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Børne-
og Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Optryk af svar på
spørgsmål
Udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren under udvalgsbehandlingen inden 2.
behandling og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til tillægsbetænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse i den form, hvori det
foreligger efter 2. behandling.
Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti henviser til
undervisningsministerens bemærkninger af 2. juni 2014 til
aftalepartierne bag »Aftale om Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser« vedrørende forslag til
ændringsforslag til lovforslag nr. L 195 og L 196 fra V, DF,
LA og KF. Ministerens bemærkninger er optrykt som bilag 3 til
tillægsbetænkningen.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)
fmd. Rasmus Horn Langhoff (S)
Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Trine Mach (SF) Rosa Lund
(EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter
Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla Tørnæs (V)
Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF)
Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Lene
Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 196
Bilagsnr. | Titel |
---|
11 | Betænkning afgivet 27/5-14 | 12 | Undervisningsministerens
bemærkninger til ændringsforslag fra V, DF, LA og
KF | 13 | 1. udkast til
tillægsbetænkning |
|
Bilag 2
Udvalgets spørgsmål til
undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål 1-5 og undervisningsministerens svar
herpå er optrykt efter ønske af V og KF.
Spørgsmål 1:
Ministerens kommentarer udbedes til
henvendelse fra Produktionsskoleforeningen og Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktions-højskoler fsva.
bemærkningerne til L 196, jf. L 196 - bilag 4.
Svar:
Det vedlagte bilag 4, fra
Produktionsskoleforeningen og Forstanderkredsen for
Produktionsskoler/Produktions-højskoler omhandler fire
emneområder:
Overgang fra målrettet forløb
på produktionsskolen til grundforløbets 2. del
på erhvervsskolen
Tovholderfunktionen på kombineret
ungdomsuddannelse
At elever først optages på
kombineret ungdomsuddannelse efter et praktisk
afklaringsforløb på produktionsskolen
Administrative fællesskaber
Emnerne under punkt 2 og 3 vedrører L
196. De øvrige punkter vedrører L 195 og kommenteres
i svar på spørgsmål 1 til L 195.
Ad pkt.2
Produktionsskoleforeningen mener ikke, at
lovforslaget lever op til aftaleteksten i Aftale om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser af 28. februar 2014 for så
vidt angår produktionsskolernes rolle som koordinerende
udbyder eller deltager i lokale institutionssamarbejder. Det
skyldes, at det er anført i aftalens afsnit 6.4, at disse
skoler i vidt omfang skal forestå eller indgå i de
lokale institutionssamarbejder, der skal udbyde kombineret
ungdomsuddannelse og i den forbindelse spille en central rolle for
denne uddannelse.
Jeg kan bekræfte, at der efter
lovforslaget ikke er krav om, hvilke af de i § 6, stk. 1,
nævnte skoler og uddannelsesinstitutioner, der skal
indgå i et samarbejde ligesom der ikke stilles krav om, at en
bestemt institutionstype skal påtage sig eller
pålægges det overordnede ansvar for organisering og
administration af uddannelsen. Dette er i fuld overensstemmelse med
aftalens afsnit 8.4 om organisering og udbud af den kombinerede
ungdomsuddannelse, hvor det udtrykkeligt er anført, at en
række institutionstyper på lige fod kan indgå i
samarbejdet og påtage sig det koordinerende ansvar, samt at
institutionssamarbejdet skal være så bredt som
muligt.
Derfor kan ingen af de i forslaget til §
6, stk. 1 nævnte institutionstype få særlige
formelle fortrinsrettigheder. Spørgsmålet om
deltagelse og rollefordeling skal bero på de lokale
aftaler.
Bemærkningerne i aftalens pkt. 6.4 om
produktionsskolernes rolle er indskrevet i aftalen for at
synliggøre, at produktionsskolerne generelt har
særligt gode forudsætninger for at komme til at spille
en central rolle som udbyder af kombineret ungdomsuddannelse, fordi
skolerne i forvejen har erfaringer med at undervise den aktuelle
målgruppe af unge i værkstedbaserede miljøer. I
hvilket omfang det faktisk kommer til at ske, vil bero på
skolernes evner til konkret at indgå i de kommende
samarbejder.
Ad pkt. 3
Produktionsskoleforeningen ønsker
lovforslaget ændret således, at elever før
optagelse til kombineret ungdomsuddannelse så vidt muligt har
gennemført et praktisk afklaringsforløb på en
produktionsskole.
Et produktionsskoletilbud skal allerede efter
de gældende regler styrke deltagernes personlige udvikling og
forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på det
almindelige arbejdsmarked og kan derfor allerede efter de
gældende regler have som mål, at styrke den unges
kompetencer med henblik på udslusning til og
gennemførelse af kombineret ungdomsuddannelse, når
denne uddannelse er oprettet.
Jeg mener derimod ikke, at det vil være
hensigtsmæssigt at gøre et afklarende forløb
på en produktionsskole til en egentlig adgangsvej til
kombineret ungdomsuddannelse, blandt andet fordi ansvaret for
målgruppevurderingen er placeret i kommunerne via Ungdommens
Uddannelsesvejledning og ikke på produktionsskolerne.
Hvis UU i forbindelse med en
målgruppevurdering vil finde det hensigtsmæssigt, at
den unge gennemfører et produktionsskoleforløb
før UU kan tage endelig stilling til, om den unge falder
inden for målgruppen for kombineret ungdomsuddannelse, kan UU
vejlede den unge om optagelse på produktionsskole og
målgruppevurdere den unge hertil.
Spørgsmål 2:
Det fremgår af aftalen om bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser, at der skal ske en styrkelse af
produktionsskolernes rolle.
Vil ministeren bringe lovforslaget og dets
bemærkninger i overensstemmelse med aftaletaksten og i givet
fald hvorledes?
Svar:
Som spørgeren er inde på,
fremgår det af Aftale om bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser, at produktionsskolernes rolle i forhold til
unge, der ikke umiddelbart har forudsætninger for at
påbegynde en ungdomsuddannelse, skal styrkes. Som
følge heraf er der i det samtidigt fremsatte lovforslag nr.
L 195 (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.), stillet
forslag om at ændre produktionsskoleloven, så
produktionsskolerne får bedre mulighed for at målrette
produktionsskoleforløb til den del af målgruppen, som
på forhånd er motiveret for erhvervsrettet
uddannelse.
Herudover fremgår det af lovforslaget om
kombineret ungdomsuddannelse (L 196), at produktionsskoler kan
indgå i de lokale institutionsarbejder, der skal udbyde denne
uddannelse, og i den forbindelse kan varetage opgaven som
tovholder. Med henblik på at skabe størst mulig
fleksibilitet er der efter lovforslaget i overensstemmelse med
aftalens pkt. 8.4 ikke foretaget en prioritering af, hvordan et
konkret institutionssamarbejde skal sammensættes.
Produktionsskolernes målgruppe og
målgruppen for kombineret ungdomsuddannelse er sammenfaldende
på mange punkter, og produktionsskolerne vil dermed helt
naturlig få en vigtig og betydningsfuld rolle med at afklare,
styrke og motivere produktionsskolernes målgruppe også
med henblik på efterfølgende at gennemføre
Kombineret Ungdomsuddannelse.
Med henvisning til ovenstående finder
jeg, at lovforslaget om kombineret ungdomsuddannelse og
bemærkningerne hertil er i overensstemmelse med
aftaleteksten.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
19. maj 2014 fra Ligeværd, jf. L 196 - bilag 6.
Svar:
Ligeværd genoptager i henvendelsen to
temaer fra foreningens høringssvar af 19. maj 2014, jf. L
195 - bilag 1.
Det første tema angår
spørgsmålet om, hvilke institutioner der kan
indgå i samarbejder om udbud af kombineret ungdomsuddannelse,
jf. forslaget til § 6 med tilhørende
bemærkninger. Foreningen ønsker til opremsningen i
§ 6, stk. 1, som nr. 13 tilføjet en institutionstype
benævnt »Værksteder og andre institutioner«
som svarer til § 5, stk. 1, nr. 6 i lov nr. 564 af 6. juni
2007 om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov.
Rækken af institutioner, der efter
forslaget til § 6, stk. 1, vil kunne indgå i et
institutionssamarbejde om kombineret ungdomsuddannelse, er udvalgt
med afsæt i institutionernes nuværende opgaver i
forhold til at tilvejebringe uddannelses- og erhvervsforberedende
tilbud samt erhvervsrettet undervisning til 15-24-årige, og i
forhold til den omstændighed, at kombineret ungdomsuddannelse
er forberedende til beskæftigelse på det almindelige
lokale og regionale arbejdsmarked inden for arbejdsfunktioner, som
kan udføres uden uddannelse efter lov om
erhvervsuddannelser.
Kombineret ungdomsuddannelse er dimensioneret
til et maksimalt årligt optag på 2.500 elever, og vil
således være et blandt flere tilbud til de
15-24-årige, der ikke umiddelbart har kompetence til at
gennemføre en erhvervsuddannelse eller en gymnasial
ungdomsuddannelse. Det er således ikke hensigten, at
kombineret ungdomsuddannelse skal dække hele denne
målgruppes behov for uddannelse og opkvalificering.
Efter forslaget til § 7, stk. 3, vil
undervisningsministeren kunne fastsætte nærmere regler
om institutionssamarbejder og samarbejdsaftaler, herunder om
levering af uddannelsesydelser fra offentlige og private
virksomheder, foreninger mv. Bemyndigelsen forudsættes
anvendt til bl.a. at fastsætte regler om, at private og
selvejende institutioner med erfaringer fra ungdomsuddannelse for
unge med særlige behov (STU) vil kunne levere
uddannelsesydelser til et institutionssamarbejde.
Jeg finder derimod ikke, at disse private
institutioner og værksteder mv. kan tilføjes
opremsningen i § 6, stk. 1, da de institutioner som
nævnes i bestemmelsen principielt skal kunne fungere som
overordnet ansvarlig for et samarbejde. Der skal derfor være
tale om institutioner, som i forvejen er underlagt offentligt
tilsyn mv. I ungdomsuddannelsen for unge med særlige behov er
det kommunalbestyrelsen, som har det overordnede ansvar, og de
medvirkende institutioner mv., som er nævnt i lovgivningen om
denne uddannelse, er alle leverandører af uddannelsesydelser
til de uddannelsesplaner, som kommunen sammensætter.
Det andet tema i henvendelsen fra
Ligeværd angår den helhedsorienterede indsats for
målgruppen, som foreningen mener ikke vil blive fremmet
tilstrækkeligt med lovforslaget, herunder navnlig på
grund af de økonomiske rammer for lovforslaget, som er
mindre end i regeringens oprindelige udspil til en fleksuddannelse.
Særligt peger foreningen på opholdsudgifter i
forbindelse med undervisning på skoler med kost- og botilbud,
jf. § 6, stk. 3.
Det indgår i forslaget om oprettelse af
kombineret ungdomsuddannelse, at den enkelte uddannelse skal
finansieres via et aktivitetsafhængigt driftstaxameter, hvor
uddannelsen takstindplaceres på samme niveau som tekniske
grundforløb. Årsagen til, at de estimerede udgifter
til kombineret ungdomsuddannelse er lavere end de estimerede
udgifter til fleksuddannelsen er, at eleverne i kombineret
ungdomsuddannelse vil kunne have et uddannelsesforløb med en
varighed fra ½ år til to år, mens det var
tanken, at fleksuddannelsen skulle have fast varighed på to
år.
Kombineret ungdomsuddannelse vil bestå
af en række uddannelseselementer, hvoraf nogle vil have en
relativ høj enhedsudgift, mens andre vil have en relativt
lav enhedsudgift. Skoleophold med overnatning er et eksempel
på et uddannelseselement, der vil have en høj
enhedsudgift, mens eksempelvis klasseundervisning og
erhvervstræning vil have en relativt lav enhedsudgift. Det
bliver en vigtig opgave for institutionssamarbejderne at udvikle
undervisningstilbud med kvalitet, der samlet set holder sig inden
for den økonomiske ramme, som institutionssamarbejdet vil
have til rådighed via et enhedstaxameter pr.
årselev.
Undervisningsministeriet vil følge
udbuddene af den kombinerede ungdomsuddannelse tæt med
henblik på at sikre, at de indeholder den fornødne
kvalitet og relevans.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes redegøre for, i hvor
stor grad unge kan pålægges uddannelsen mod eget
ønske.
Svar:
Efter vejledningsloven under mit
ansvarsområde har 15-17 årige unge pligt til at
være i uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet,
der sigter mod, at de unge gennemfører en uddannelse.
Kommunalbestyrelsen vil kunne fritage unge fra pligten pga.
handicap, sygdom eller væsentlige sociale problemer. Der
henvises til § 2 a, stk. 1 og 2, i lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., jf. lovbekendtgørelsen nr. 671 af
21. juni 2010.
Unge kan dog ikke pålægges at
påbegynde en bestemt uddannelse, heller ikke efter andre
regler på mit ansvarsområde.
Med hensyn til regler på
Beskæftigelsesministeriets område har
beskæftigelsesministeren oplyst følgende, hvortil jeg
kan henholde mig:
»Alle unge under 30 år, der ikke
har en erhvervskompetencegivende uddannelse og som søger om
uddannelseshjælp i jobcenteret, modtager et
uddannelsespålæg, såfremt de vurderes til, at
kunne påbegynde og gennemføre en ordinær
uddannelse. Unge på uddannelseshjælp skal således
stå til rådighed for uddannelse i stedet for job.
Den unge pålægges inden for en
nærmere fastsat frist at komme med forslag til en eller flere
studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser, som den unge
på kortere eller længere sigt vil kunne påbegynde
og gennemføre på ordinære vilkår. Der er
ikke regler for, hvor lang fristen kan være, idet der skal
være mulighed for, at kommunen kan tage hensyn til den
enkelte unges behov. Nogle unge har fx sociale eller
helbredsmæssigproblemer, som gør at de ikke er parate
til at tage en uddannelse, og skal dermed i første omgang
have en uddannelsesrettet indsats, der gør de unge parate
til uddannelse.
Ud fra en konkret vurdering af den unges
forudsætninger og behov skal jobcenteret derfor også
iværksætte en uddannelsesrettet indsats, som bidrager
til, at den unge bliver i stand til at komme med forslag til
relevante uddannelser, som den unge kan søge ind på og
gennemføre på ordinære vilkår.
Den uddannelsesrettede indsats kan eksempelvis
bestå af brobygningsforløb på
uddannelsesinstitutioner, snusepraktik på virksomheder,
læse-, skrive og regneundervisning og
mentorstøtte.
Under det forløb, der går forud
for, at den valgte uddannelse påbegyndes, vil den unge kunne
få uddannelseshjælp, så længe personen
opfylder reglerne herfor. Hvis den unge ikke er uddannelsesparat,
og dermed visiteres aktivitetsparat kan den unge få
uddannelseshjælp plus et aktivitetstillæg.«
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes redegøre for, hvad
vilkårene for erhvervstræning er, herunder om eleverne
må deltage i produktionen.
Svar:
Erhvervstræning er virksomhedsforlagt
undervisning i undervisningsforløb, der skal styrke elevens
arbejdspladskompetence og faglige rutine samt styrke elevens valg
af fremtidig beskæftigelse.
Efter forslaget til § 10, stk. 2,
bemyndiges undervisningsministeren til at fastætte
nærmere regler om uddannelsens indhold og slutmål, samt
de fag der er udviklet til uddannelsen. Bemyndigelsen vil bl.a.
blive udmøntet til at fastsætte regler om
erhvervstræning som fag i uddannelsen.
Det er hensigten, at erhvervstræning
skal kunne foregå i virksomheder foreninger og
organisationer, jf. bemærkningerne til forslagets § 10.
Endvidere er det hensigten, at erhvervstræning skal kunne
foregå under hele uddannelsen og være et obligatorisk
element under 2., 3. og 4. del af uddannelsen. På 3. og 4.
del vil erhvervstræning være relateret til elevens
beskæftigelsessigte. Erhvervstræningen vil
således knytte an til elevens samlede
uddannelsesforløb og indgå i elevens
forløbsplan med specifikke mål, og der vil ske en for-
og efterbehandling af den enkeltes forløb. Aktiviteten skal
understøtte opfyldelsen af målene i
forløbsplanen.
Den unge vil ikke være ansat i den
pågældende virksomhed, forening eller organisation
under erhvervstræningen, og vil derfor ikke modtage
løn under forløbet. Eleven vil således ikke
blive en egentlig arbejdskraft for virksomheden og elevens ophold i
virksomheden forudsættes ikke at bidrage til virksomhedens,
foreningens eller organisationens indtjening.
Elever i kombineret ungdomsuddannelse vil
være berettiget til SU, hvis de almindelige betingelser
herfor er opfyldt. Det vil også gælde under
erhvervstræning.
Bilag 3
Undervisningsministerens
bemærkninger til ændringsforslag fra V, DF, LA og
KF
Optrykt efter ønske fra V, DF, LA og
KF.
Aftalepartierne bag Aftale om Bedre og mere
attraktive erhvervsuddannelser
02-06-14
Kære ordførere
Jeg har den 27. maj 2014 modtaget
følgende forslag til ændringsforslag til L 195 og L
196 fra Alex Ahrendtsen (DF) på vegne af Venstre, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti:
»L195:
En elev, der har gennemført et
forløb på produktionsskolen målrettet en
erhvervsuddannelse, kan optages på Grundforløb 2
igennem et meritgivende kombinationsforløb på
erhvervsskolen.
Vi foreslår, at disse rammer for og krav
til de målrettede forløb indskrives i
undervisningsministeriets bekendtgørelse om indhold og
tilrettelæggelse af produktionsskoletilbud m.v.
Ligeledes foreslår vi, at denne ordning
indskrives i erhvervsuddannelsesloven som en særlig
optagelsesvej til G2 efter et meritgivende
kombinationsforløb og på baggrund af
produktionsskolens vurderinger. Dette kan ske ved en
tilføjelse til den nye bestemmelse § 5a under pkt. 4 i
lovudkastet.
L196. Tekst til lovbemærkninger:
»Produktionsskolernes målgruppe og
målgruppen for kombineret ungdomsuddannelse er sammenfaldende
på mange punkter, og produktionsskolerne vil dermed helt
naturlig få en vigtig og betydningsfuld rolle med at afklare,
styrke og motivere produktionsskolernes målgruppe også
med hensyn på efterfølgende at gennemføre
Kombineret Ungdomsuddannelse.««
Jeg bemærker til disse forslag
følgende:
Vedrørende ændringsforslag til L
195
Forslaget til ændring af L 195 svarer
til et forslag fra Produktionsskoleforeningen, som fremgår af
bilag 2 til L 195, som er en henvendelse til BUU fra
Produktionsskoleforeningen. Jeg har derfor også kommenteret
forslaget som en del af besvarelsen af spørgsmål 1 til
L 195 den 26. maj 2014.
For så vidt angår første
del af forslaget, kan jeg oplyse, at bestemmelserne om rammerne for
meritgivende kombinationsforløb i bekendtgørelse nr.
683 af 11. juli 2000 om indhold og tilrettelæggelse af
produktionsskoletilbud m.v. med senere ændringer vil blive
taget op til ny vurdering på baggrund af
lovændringerne, når de er gennemført. Dette vil
i realiteten imødekomme jeres ønske, som jeg ser
det.
Jeg mener dog ikke, at forslaget om at
ændre produktionsskolernes formelle rolle i forhold til
erhvervsuddannelserne i sin helhed vil kunne realiseres inden for
rammerne af Aftale om Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
af 24. februar 2014.
I overensstemmelse med aftalen får
produktionsskolerne styrket deres rolle med lovforslaget, som det
er fremsat med jeres tilslutning. Det sker ved, at deltagere i
produktionsskoleforløb gennem produktionsskolens
meritgivende erhvervsrettede kombinationsforløb i samspil
med kompetencegivende undervisning efter den såkaldte
1/3-delsregel, kan komme til at opfylde adgangskravene om 2+2 i
dansk og matematik. Styrkelsen følger af lovforslagets
§ 8, nr. 1. Således vil produktionsskolerne få en
styrket rolle i forhold til forberedelse af elever til
erhvervsuddannelserne.
Det indgår endvidere i
ændringsforslaget, at produktionsskolerne yderligere vil
få kompetence til at foretage en vurdering af om elever, som
ikke opfylder 2+2 kravet, kan optages på en
erhvervsuddannelse. Denne del af forslaget går efter min
opfattelse klart uden for aftalens rammer, idet følgende
procedure for unge, som ikke opfylder det generelle adgangskrav,
fremgår af s. 25 i aftalen: »med henblik på at
ingen, der vurderes at kunne gennemføre, hindres i
optagelse, vil der derudover være mulighed for optagelse
på en erhvervsskole efter en centralt udviklet og fastsat
prøve i dansk og matematik, en personlig samtale, der har
til formål at afdække ansøgers specifikke
faglige potentiale og en samlet helhedsvurdering.«
Det vil desuden ikke være
hensigtsmæssigt, at give produktionsskolerne kompetence til
at træffe afgørelse om, at deres elever opfylder
adgangskravene og derved får et retskrav på optagelse
til 2. del af et grundforløb i en erhvervsuddannelse
på erhvervsskole.
Jeg bemærker yderligere, at det allerede
fremgår af lovforslaget, at elever, der har deltaget i et
forløb på en produktionsskole målrettet en
erhvervsuddannelse af minimum et års varighed, og som
opfylder adgangsbetingelserne, ikke kan optages i
grundforløbets 1. del, men skal optages direkte på
grundforløbets 2. del, jf. forslaget til § 5, stk. 4.
Produktionsskoleforløb kan således allerede efter
lovforslaget efter omstændighederne erstatte 1. del af et
grundforløb.
Jeg finder derfor ikke grundlag for at
imødekomme ønsket om at udarbejde et yderligere
ændringsforslag til L 195.
Vedrørende ændringsforslag til L
196
Jeg er helt enig i den tekst, som efter
forslaget skal indarbejdes i lovbemærkningerne, da det jo er
et citat fra mit svar på spørgsmål 2 til L
196.
Det er dog ikke lovteknisk muligt med et
ændringsforslag at ændre bemærkningerne til det
fremsatte lovforslag.
Da mit svar på spørgsmål 2
til L 196 som en del af lovens forarbejder vil indgå som
fortolkningsbidrag, når loven skal anvendes, er
formålet med det fremsendte ønske på dette punkt
således allerede opnået.
Med venlig hilsen
Christine Antorini