Betænkning afgivet af
Grønlandsudvalget den 2. juni 2014
1. Ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. maj 2014
og var til 1. behandling den 20. maj 2014. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i
Grønlandsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 8. maj 2014 dette udkast til udvalget,
jf. GRU alm. del - bilag 58. Den 20. maj 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget, og den 21. og 28. maj 2014 sendte justitsministeren
et supplerende høringssvar til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 104
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF, LA, KF, IA og SIU) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Flertallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Venstres, Socialdemokratiets, Det Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget, som
udgør et flertal i udvalget, lægger vægt
på, at ILO's såkaldte kernekonventioner bliver
gældende i Grønland. Grønland har
tilkendegivet, at disse konventioner vil blive ratificeret, og at
Grønland derfor fremover indgår i ILO's
overvågnings- og afrapporteringssystem.
Venstre, Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti lægger endvidere
vægt på bemærkningerne til lovforslaget, hvor
regeringen understreger, at spørgsmålet om udvinding
og eksport af visse særlige råstoffer kan rejse
udenrigs-, forsvars- eller sikkerhedspolitiske
spørgsmål, hvilket eksempelvis gør sig
gældende, for så vidt angår udvinding og eksport
af uran og andre radioaktive mineraler. Naalakkersuisut og
regeringen er i den forbindelse enige om, at der skal udarbejdes en
samarbejdsaftale om det fremtidige praktiske samarbejde
vedrørende udvinding og eksport af uran og andre radioaktive
mineraler. En aftale herom forventes færdiggjort i 2. halvdel
af 2014. Det forudsættes på den baggrund, at meddelelse
af opholds- og arbejdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i § 1, stk. 1, i forbindelse med
storskalaprojekter, som vedrører udvinding af uran og andre
radioaktive mineraler, først vil kunne finde sted, når
den nævnte samarbejdsaftale er indgået. Dette
gælder uanset omfanget af udvindingen af radioaktive
mineraler, og uanset om de radioaktive mineraler alene udvindes som
et biprodukt ved et storskalaprojekt, der hovedsagelig
vedrører udvinding af andre råstoffer.
Venstre, Socialdemokratiet, Det Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti lægger desuden
vægt på, at det efter regeringens opfattelse ikke kan
udelukkes, at såkaldte sjældne jordarter potentielt kan
rejse lignende spørgsmål af udenrigs-, forsvars- eller
sikkerhedspolitisk karakter afhængigt af bl.a. den
teknologiske udvikling, den globale efterspørgsel, markedets
tilpasningsevne, geopolitiske forhold og konkrete
omstændigheder relateret til det enkelte projekt. Disse
forhold ændrer dog ikke ved den gældende
kompetencefordeling mellem selvstyret og rigsmyndighederne på
råstofområdet, hvor selvstyret har den lovgivende og
udøvende magt. Det forudsættes på den baggrund,
at meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse efter den
foreslåede bestemmelse i § 1, stk. 1, i forbindelse med
storskalaprojekter, som vedrører sjældne jordarter,
herunder som biprodukt, først vil kunne finde sted,
når der er opnået enighed mellem Naalakkersuisut og
regeringen om gensidig informationsudveksling om sådanne
projekter
Socialistisk Folkepartis og Inuit
Ataqatigiits medlemmer af udvalget bemærker med hensyn til
den del af lovforslagets bemærkninger, der vedrører
sjældne jordarter: I bemærkningerne til lovforslaget er
der indarbejdet et afsnit om sjældne jordarter. Regeringen
skriver, at godkendelse af opholds- og arbejdstilladelser
forudsætter, at der opnås enighed mellem
Naalakkersuisut og regeringen om gensidig informationsudveksling om
sådanne projekter. SF og IA mener, at det er uacceptabelt at
lægge den slags klausuler ind, også selv om det kun er
i bemærkningerne til lovforslaget.
SF og IA mener ikke, at godkendelse af
ansøgninger om opholds- og arbejdstilladelser har noget at
gøre med informationsniveauet mellem Naalakkersuisut og
regeringen om projekter vedrørende sjældne jordarter.
For det første går bemærkningerne på
kompromis med selvstyreloven, hvor det klart fremgår, at
Grønland har den udøvende og lovgivende magt på
råstofområdet, og det gælder, uanset hvilke
mineraler der er tale om. For det andet er det uforståeligt,
at der pludselig blandes specifikke mineraler ind i en
udlændingelov, som handler om opholds- og arbejdstilladelser.
Det er en stærkt uhensigtsmæssig sammenblanding af
tingene, og det skaber uklarhed over, hvem der har kompetencen,
både internt i rigsfællesskabet og for erhvervslivet,
selskaber og investorer, som skal forholde sig til denne lov. For
det tredje sætter SF og IA spørgsmålstegn ved,
hvad der så sker med sjældne jordarterprojekter, der
ikke er storskalaprojekter. Ændringerne i
udlændingeloven gælder jo kun for storskalaprojekter.
Betyder det så, at der kan forventes nye klausuler i alle
mulige andre love også? Det virker meget uigennemtænkt,
og SF og IA mener, at man med teksten om sjældne jordarter
bevæger sig ud på en glidebane, hvor det fremover
bliver uklart, hvad der skal stå i bemærkninger til
lovforslag om kompetenceforhold mellem Grønland og
Danmark.
SF og IA er enige i, at der skal
samarbejdes om sikkerhedspolitik, men god regeringsførelse
ville være at lave en klar aftale mellem Grønland og
Danmark om sikkerhedspolitik i forbindelse med
råstofudvinding generelt i stedet for at snige klausuler ind
i tilfældig lovgivning.
SF og IA mener også, at selve
processen omkring fremsættelsen af dette lovforslag er under
al kritik. Folketinget førstebehandlede lovforslaget uden at
have viden om, hvad Inatsisartuts indstilling til loven ville
være. Det er dybt uhensigtsmæssigt. Samtidig fik
Inatsisartut og det øvrige grønlandske samfund
først lovteksten og bemærkningerne meget sent -
faktisk først 1 uge efter at Folketinget modtog teksten.
Derudover har høringsfristen på 8 dage været
urimelig kort.
SF og IA finder det uacceptabelt, at man
endnu en gang står i en situation, hvor et så vigtigt
lovforslag skal
1) hastebehandles
på bekostning af behørig høringsperiode,
2)
parallelbehandles, således at Folketinget ved sin
førstebehandling ikke har mulighed for at vide, hvad
Inatsisartut har konkluderet ved sin behandling af lovforslaget,
og
3) fremsættes
og behandles i Folketinget inden Inatsisartut har modtaget de
fornødne dokumenter og derfor ikke kan begynde sin
stillingtagen til lovforslaget forud for behandlingen af denne.
SF og IA henholder sig til Inatsisartuts
Erhvervsudvalgs betænkning, hvori det anføres, at:
»Naalakkersuisut oplyser i sit forlæggelsesnotat, at
der har været en tæt dialog mellem regeringen og
Naalakkersuisut om forslaget herunder i forhold til
spørgsmålet om sjældne jordarter, og at det
gennem denne dialog er lykkedes at imødekomme
Naalakkersuisuts ønske om fremsættelse af lovforslaget
i indeværende Folketingssamling. Naalakkersuisut oplyser
endvidere, at det fremgår af lovforslaget, at
spørgsmålet om sjældne jordarter ikke
ændrer ved den gældende kompetencefordeling mellem
selvstyret og rigsmyndighederne på råstofområdet,
hvor selvstyret har den lovgivende og udøvende magt.
Udvalget forudsætter og har tillid
til at Naalakkersuisut igennem sin løbende dialog med
regeringen om lovforslaget, også har tilsikret sig en
fælles politisk forståelse med regeringen omkring
rammerne og betingelserne for, hvornår det kan anerkendes, at
den gensidige informationsudveksling er tilstrækkelig og
tilfredsstillende for begge parter. Dette for at sikre, at der ikke
efterfølgende i forbindelse med udlændingelovens
konkrete administration kan opstå komplikationer i forhold
til udstedelse af opholds- og arbejdstilladelser i forbindelse med
et storskalaprojekt, hvor der indgår »sjældne
jordarter« enten som et hoved- eller biprodukt.«
Om kompetencefordelingen mellem Selvstyret
og Rigsmyndighederne skriver Inatsisartuts Erhvervsudvalg videre:
»Udvalget er i udgangspunktet principielt enigt med
Naalakkersuisut i, at selve lovteksten, som den er formuleret i
lovforslaget, ikke i sig selv ændrer noget ved
kompetencefordelingen mellem selvstyret og rigsmyndighederne
på råstofområdet, men udvalget finder det meget
uheldigt, og malplaceret, at disse bemærkninger
vedrørende udvinding af uran og andre radioaktive mineraler
samt sjældne jordarter af regeringen er medtaget i et
lovforslag om meddelelse af opholds- og arbejdstilladelser i
forbindelse med storskalaprojekter. Det er Erhvervsudvalgets
principielle standpunkt, at rigslovgivning, der relaterer sig til
eller skal medvirke til at facilitere en generel udvikling af
råstofområdet på Grønland, ikke bør
anvendes til at fremme en sikkerhedspolitisk dagsorden.«
I sine afsluttende bemærkninger
skriver Inatsisartutsudvalget: »Erhvervsudvalget anser, at de
til lovforslaget anførte bemærkninger som
vedrører udvinding af sjældne jordarter, hvor den
danske regering forudsætter, at meddelelse af opholds- og
arbejdstilladelse først vil kunne finde sted, når der
er opnået enighed mellem Naalakkersuisut og regeringen om
gensidig informationsudveksling om sådanne projekter, ikke
umiddelbart kan udledes af selve lovteksten. Udvalget anser, at
problematikken omkring meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse
i forbindelse med storskalaprojekter ikke på nogen måde
bør afhænge af, hvilke råstoffer der skal
udvindes i et givet storskalaprojekt. Rejser udvindingen af visse
særlige råstoffer forsvars- eller sikkerhedspolitiske
spørgsmål, finder udvalget ikke, at sådanne
spørgsmål bør søges afklaret i en lov om
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i forbindelse med
storskalaprojekter, men at sådanne spørgsmål
rettelig bør afklares på anden vis i forbindelse med
drøftelserne omkring de forsvars- og sikkerheds politiske
forhold i forbindelse med den fremtidige håndtering af disse
mineraler/ jordarter fra mulige kommende storskalaprojekter.
Endelig skal udvalget opfordre de to regeringer til indbyrdes at
udveksle oplysninger i forbindelse med råstofområdet,
storskalaprojekter og anlæg i så god tid, at der bliver
den fornødne tid til en koordineret sagsbehandling i de to
parlamenter.«
SF og IA tilslutter sig Inatsisartuts
bemærkninger i udvalgets betænkning inklusive
Erhvervsudvalgets indstilling om lovforslagets vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (DF og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet stemmer for det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at det er Dansk Folkepartis opfattelse, at
regeringen i den grad har forsømt sine muligheder for at
præge udvindingen af råstoffer fra Grønlands
undergrund. Havde regeringen kendt sin besøgelsestid, ville
der i dag have været et stærkt og blomstrende
rigsfællesskabssamarbejde mellem Danmark og Grønland
om netop udvindingen af råstoffer, hvor en hastigt
gennemført »storskalalov« ikke havde været
nødvendig, men hvor udvindingen kunne være
foregået på en værdig måde og med nordisk
arbejdskraft under ordnede og civiliserede forhold.
Nu gennemføres storskalaloven med et
stort flertal i Folketinget uden om Dansk Folkeparti, præcis
som Grønlands Selvstyrelov af 2009 blev gennemført
med et stort flertal i Folketinget uden om Dansk Folkeparti. Dansk
Folkeparti advarede den gang - korrekt, viste det sig - om de
konsekvenser, Selvstyreloven ville få, og i dag er det med
hensyn til storskalaloven igen op til Dansk Folkeparti at pege
på de mange blinkende advarselssignaler, som flertallet af de
danske og grønlandske politikere åbenbart igen ikke
ønsker at se.
Det har for Dansk Folkeparti været en
meget vanskelig proces at nå frem til en afvisning af
storskalaloven. For sagen er, at vi meget gerne vil medvirke til en
proces, som måske vil kunne give en forbedret økonomi
til Grønland, som spås fremover at skulle operere med
årlige underskud på finansloven på et sted mellem
½ og 1 mia. kr. Det er en økonomisk situation af
katastrofalt omfang, som end ikke vil kunne afhjælpes af
forøget bloktilskud fra Danmark, al den stund det i
Selvstyreloven af 2009 jo netop, på grønlandsk
ønske, blev fastlagt, at bloktilskuddet ikke kan
øges.
Det er Dansk Folkepartis opfattelse, at
netop disse katastrofale økonomiske udsigter er
årsagen til, at Grønlands Landsstyre (Naalakkersuisut)
nu presser på for at haste en lovgivning igennem, som
på talrige punkter i den grad afviger fra det, man i
rigsfællesskabet og i Norden som helhed vil beskrive som
almindelig anstændighed, kultur og tradition. Det er en
lovgivning, som dels vil kunne vende op og ned på demografien
i Grønland, dels medføre social dumping, dels
åbne for, at et kommunistisk Kina vinder fodfæste i
Arktis, og yderligere i slutfasen måske vise sig slet ikke at
komme i nærheden af at kunne forbedre og stabilisere
Grønlands økonomi.
Dansk Folkeparti har efter 1. behandlingen
stillet regeringen en lang række spørgsmål, som
der er kommet svar på. Flere af svarene, som har været
af mere lavpraktisk karakter, har været tilfredsstillende,
men generelt set efterlader svarene faktisk kun flere
spørgsmål, og de vidner om, at den proces, der har
været i gang i regeringen - med justitsministeren som
omdrejningspunkt - har været særdeles mangelfuld og
netop båret præg af, at lovforslaget for at
tilfredsstille Landsstyret for alt i verden skulle hastes igennem
her og nu. Dansk Folkeparti har flere gange i det
forhandlingsforløb, der har været, netop bedt om, at
såvel Landstinget (Inatsisartut) som Folketinget tog sig mere
tid, men dette er blevet afvist af justitsministeren.
En lang række vitale
spørgsmål kender hverken Landsstyret eller regeringen
svarene på, hvorfor man forlader sig på det rene
gætteri. Eksempelvis forventer Landsstyret, at mellem 7 og 10
pct. af arbejdsstyrken ved et storskalaprojekt bliver
grønlandsk. Med andre ord vil et storskalaprojekt med 3.500
arbejdere altså have knap 350 grønlændere ansat,
og dette er der vist kun ganske få optimister der forestiller
sig bliver virkelighed.
Det bør i Dansk Folkepartis optik
således være med stor ulyst, at Folketinget nu
beslutter sig for at gøre dette mærkelige
kludetæppe, som storskalaloven er, til dansk lovgivning.
Dansk Folkeparti finder nemlig hele konceptet omkring et
storskalaprojekt både særdeles udansk og særdeles
ugrønlandsk. For sådan gør vi simpelthen ikke i
kongeriget. Eller rettere: sådan har vi hidtil ikke gjort
det. Under 1. behandlingen rammede Dansk Folkeparti lovforslaget
ind i en række billeder af, hvad det egentlig er, regeringen
anbefaler skal finde sted i kongeriget Danmark i det Herrens
år 2014: Man ser for sig en klondikelignende lejr midt i det
storslåede grønlandske landskab, hvortil i tusindvis
af kinesiske mandspersoner er blevet fragtet fra den anden ende af
verden, en lukket enklave, hvor ingen udefra må komme ind, og
hvor ingen indefra må bevæge sig ud. Man ser for sig et
hastigt opført skur, hvorfra tre-fire danske politibetjente
- i samarbejde med et kommunist-kinesisk vagtselskab - skal
opretholde lov og orden. Man ser for sig et kinesisk
feltlazaret, som med nødtørftig
førstehjælp skal betjene 5.000 mennesker i en
arbejdslejr, hvor arbejdet er farligt, og hvor der arbejdes 24
timer i døgnet alle ugens 7 dage.
Og man forstår på regeringen,
at det er Dronning Ingrids Hospital i Nuuk (Godthåb), der
skal tage sig af de kvæstede arbejdere, et hospital, som
allerede nu lider under en meget stor mangel på læger
og sygeplejersker, og hvor disse som følge af et væld
af ubesatte stillinger farer rundt for blot nogenlunde at klare
dagligdagen. Regeringen ser så yderligere for sig, at det i
realiteten bliver Danmark, disse kvæstede og syge skal
overføres til, til Rigshospitalet, til Herlev Sygehus eller
til Bispebjerg Sygehus. Dansk Folkeparti har spurgt, hvordan blot
ét storskalaprojekt vil belaste sygehusvæsenet i
Danmark og Grønland, men har ikke fået noget
kvalificeret svar.
Man ser for sig nogle arbejdsforhold, som
vil ligge milevidt fra de forhold, som kendetegner kongeriget. Det
er muligt, kineserne får grønlandsk mindsteløn,
men hvad der fratrækkes lønnen, og hvordan arbejderne
i øvrigt behandles, ved jo kun storskalaprojektets
arbejdsgivere. Og uanset hvorledes dette vendes og drejes, bliver
realiteten løndumping og socialdumping i den helt store
stil; organiseret social dumping, officielt sanktioneret og
blåstemplet af Folketinget - og dermed af
rigsfællesskabet.
Man ser for sig - ikke mindst hvis
ét storskalaprojekt bliver til flere - en nødtvunget
optrapning af søværnets indsats med masser af
sejladser i de grønlandske farvande af skibe fra det
kommunistiske Kina, hvor civil skibsfart er totalt sammenblandet
med militær skibsfart. I den situation vil USA med garanti
forlange, at det danske søværn optrapper - ellers skal
amerikanerne nok ordne det selv! Regeringen har i sine besvarelser
omkring dette forhold ikke evnet bare at komme i nærheden af
at skønne, hvad der kan komme af udgifter eller
mandskabsmæssige krav for søværnet.
Herudover er hverken landsstyret eller
regeringen i stand til at give tilfredsstillende eller
fyldestgørende svar på en lang række
væsentlige spørgsmål, som kortfattet listes op
nedenfor:
Asylproblematikken. Her oplyser regeringen,
at en asylansøger skal fragtes til Sandholmlejren, men intet
om, hvad der efterfølgende skal ske.
Hvor og hvordan skal den rent
grønlandske arbejdskraft, som efter planen skal stå
for madlavning, kantinedrift og rengøring på
storskalaprojektet, bo, og hvorledes vil man tackle de situationer,
der kan opstå, når det står klart, at
grønlandske arbejdere får langt mere i løn end
deres kinesiske arbejdskolleger.
Regeringen oplyser, at kineserne ikke
må rejse til Danmark, men giver intet svar på, hvordan
man kan vide, om de alligevel gør det, når der ikke er
nogen paskontrol mellem Danmark og Grønland.
Regeringen og landsstyret er selv efter
lovens eventuelle vedtagelse ikke nået til enighed om de
sikkerhedspolitiske aspekter omkring uran og specielle mineraler og
jordarter.
Det fremgår, at udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i Grønland i et
storskalaprojekt defineres af »anlægsfasen«. Men
regeringen er ikke i stand til at definere begrebet
»anlægsfase«, som - for så vidt - godt
kunne være uden en reel afslutning.
Landsstyret og regeringen ved ikke, efter
hvilken tarif de grønlandske arbejdere aflønnes.
Der synes ikke at være nogen plan
for, hvorledes den fremtidige kontrol med storskalaprojekterne skal
foregå - herunder miljøkontrol og
arbejdsmiljøkontrol osv., og landsstyret er ikke i stand til
at svare på, om man har det nødvendige mandskab og de
nødvendige ressourcer i øvrigt til at foretage denne
kontrol.
Det fremgår af lovforslaget, at
landsstyret i forbindelse med storskalaprojektet ved Isuakasia
skønner, at 7-10 pct. af de ansatte i anlægsfasen vil
være grønlandske arbejdere. Det vil med andre ord
sige, at knapt 300 grønlændere forventes at få
arbejde ved dette projekt. Hverken landsstyret eller regeringen ser
sig i stand til at besvare spørgsmålet om, hvad dette
stærkt optimistiske skøn baseres på.
Regeringen og landsstyret er ikke i stand
til at fremkomme med en plan for det lægelige beredskab i
forbindelse med et storskalaprojekt som eksempelvis Isuakasia. Man
har ingen idé om, hvor stor en stab af læger og
sygeplejersker der tænkes ansat i selve storskalalejren, i
hvor høj grad (dvs. på hvilket operationsmæssigt
niveau) man »på stedet« vil være gearet til
at behandle kvæstede, og til hvilket hospital(er) man
tænker sig at fragte alvorligt kvæstede, som ikke vil
kunne behandles i lejren.
Regeringen og landsstyret er ikke i stand
til at vurdere, hvor meget - mandskabsmæssigt og
økonomisk - et storskalaprojekt med 5.000 arbejdere vil
belaste sygehusvæsenet i henholdsvis Grønland og
Danmark
Regeringen er ikke i stand til at vurdere,
hvad et storskalaprojekt vil betyde for søværnets
aktiviteter ved Grønland.
Regeringen og landsstyret er ikke i stand
til (muligvis fordi de aldrig har skænket det en tanke! ) at
vurdere de kulturelle, menneskelige og retlige konsekvenser, der
vil være af eksempelvis det kommende projekt i Maniitsoq
(Sukkertoppen), når 2.600 udenlandske arbejdere skal
ansættes i umiddelbar nærhed af en by med kun ca. 3.000
indbyggere.
Domstolsstyrelsen skønner, at der
vil blive en ekstra udgift på et sted mellem ca. 6 og 24
mio. kr. årligt, ligesom politiets ekstraindsats vil
beløbe sig til ca. 11. mio. kr. årligt. I disse
beløb er ikke indregnet tolkningsudgifter. Regeringen har
ikke været i stand til at anslå udgiften hertil.
FTF anfører i sit høringssvar
af 15. maj 2014, at der »næppe kommer til at ske
ansættelse af grønlandsk arbejdskraft i forbindelse
med de planlagte storskalaprojekter«. Regeringen og
landsstyret har ikke desto mindre anslået, at mellem 7 og 10
pct. af arbejderne vil være grønlandske.
FTF anfører yderligere i sit
høringssvar af 15. maj 2014, at man »finder det
principielt betænkeligt, at det fremlagte forslag
lægger op til at blåstemple adgangen til at
ansætte udenlandsk arbejdskraft i anlægsfasen af et
projekt på vilkår, som følger af storskalaloven,
men som fraviger de grønlandske kollektive overenskomster,
indgået mellem de mest repræsentative
grønlandske arbejdsmarkedsparter. . .«. Regeringen vil
i sit svar ikke forholde sig til denne sag.
Regeringen ser ingen grund til at antage,
at der vil være særlige udenrigspolitiske
komplikationer i forbindelse med det kommunistiske Kinas planlagte
aktiviteter og engagement i det hele taget i forbindelse med
storskalaprojekterne i Grønland.
Sluttelig vil Dansk Folkeparti endnu engang
beklage, at Folketinget som helhed så ukritisk agter at
sanktionere en så elendigt gennemarbejdet lov, som har
så enorm samfundsmæssig betydning for fremtiden for
Grønland og rigsfællesskabet, hvorfor Dansk Folkeparti
skal opfordre til, at Folketinget afviser at færdigbehandle
loven for i stedet at opfordre regeringen og landsstyrerne i
Grønland og på Færøerne til at gå i
dialog med henblik på at forme en organisation, som i
rigsfællesskabets regi og med basis i nordisk
arbejdsmarkedstradition og kultur vil kunne stå for den
kommercielle udnyttelse af Grønlands naturressourcer.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag. Såfremt det stillede
ændringsforslag ikke vedtages, stemmer mindretallet imod
lovforslaget ved 3. behandling.
For Enhedslisten er det helt
afgørende, at der skabes sikkerhed for, at en særlov
om ændring af udlændingeloven for Grønland ikke
åbner mulighed for brud på arbejder- og
menneskerettigheder, som de er fastlagt i internationale
konventioner, som Danmark har tiltrådt, især
ILO´s kernekonventioner. Med Enhedslistens
ændringsforslag sikres det, at dette ikke sker, idet lovens
ikrafttræden da vil forudsætte, at ILO ikke har
bemærkninger vedrørende dette.
Enhedslisten følger
sædvanligvis de ønsker og indstillinger, som kommer
fra den grønlandske regering i forhold til lovgivning i
Folketinget, også selv om Enhedslisten ikke i alle
tilfælde synes, det er fornuftigt, ud fra vores viden om
grønlandske forhold. Det er i overensstemmelse med
Enhedslistens grundlæggende respekt for det
grønlandske folks selvbestemmelsesret. Det foreliggende
lovforslag er imidlertid ikke et rent grønlandsk anliggende,
da det vedrører overholdelse af internationale konventioner
om arbejder- og menneskerettigheder, som Danmark som rigsmyndighed
er ansvarlig for at sikre overholdt.
Det følger af den gældende
kompetencefordeling mellem Grønland og Danmark, at
Grønland ikke har hjemtaget udlændingepolitikken. Det
er Danmark som rigsmyndighed og dermed Folketinget, der
fastlægger love og regler for udlændinges adgang til
det grønlandske arbejdsmarked. Det er den danske regering,
der på grundlag heraf udsteder arbejds- og
opholdstilladelser.
Det volder normalt ingen problemer, da
principperne for den grønlandske udlændingelov er de
samme som for den danske. For at få arbejds- og
opholdstilladelse kræves, at der foreligger en aftale med en
arbejdsgiver om ansættelse, og at ansættelsen sker
på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår, der i Grønland som i Danmark
fastlægges af arbejdsmarkedets parter. Hertil kommer, at der
skal være mangel på kvalificeret arbejdskraft. For
Danmarks vedkommende er disse regler blevet begrænset af
EU-medlemskabet, således at de kun gælder for
tredjelandesborgere, der ikke har lovligt ophold i EU, men da
Grønland ikke er medlem af EU, gælder disse
begrænsninger ikke i Grønland. De beskrevne krav til
at få arbejds- og opholdstilladelse gælder
således alle andre statsborgere, dog undtaget statsborgere
fra de skandinaviske lande, der frit kan søge arbejde i
Grønland.
Det er disse principper, der gøres
op med i det foreliggende lovforslag. Der er tale om en
særlov, som gør det muligt at give arbejds- og
opholdstilladelser til arbejdere i storskalaprojekter på
andre og ringere vilkår end de sædvanlige.
Efter Enhedslistens opfattelse er det
åbenbart, at lovforslaget og den dertil hørende
storskalalov i sig selv er et brud på ILO's
kernekonventioner, som f.eks. nr. 98 om organisationsret og
kollektive forhandlinger og nr. 111 om forbud mod diskrimination
på grund af nationalitet. Som Institut for
Menneskerettigheder har påpeget i deres høringssvar,
kan der herudover sættes spørgsmålstegn ved, om
den Europæiske Menneskeretskonventions 4.
Tillægsprotokol og FN´s konvention om borgerlige og
politiske rettigheder artikel 12 er overholdt.
Det er samtidig Enhedslistens klare
opfattelse, at lovforslaget og den dertil hørende
storskalalov lovliggør social dumping i Grønland i
forbindelse med anlæg af storskalaprojekter.
Dette fremgår af regeringens egne
bemærkninger til lovforslaget, pkt. 1, der bedst kan betegnes
som en ren tilståelsessag: »Som følge af behovet
for udenlandsk arbejdskraft i forhold til en realisering af
storskalaprojekter samt for at undgå, at interesserede
virksomheder og investorer fravælger Grønland af
økonomiske grunde, herunder som følge af det
grønlandske lønniveau, giver storskalaloven mulighed
for, at der i bygge- og anlægsfasen af et storskalaprojekt
kan anvendes udenlandsk arbejdskraft på løn- og
ansættelsesvilkår, som afviger fra de vilkår,
på hvilke der kan meddelelse opholds- og arbejdstilladelse
efter de gældende regler«.
Hermed siges det ganske klart, at loven
muliggør, at udenlandske arbejdere i anlægsfasen af
storskalaprojekter har ringere løn- og
ansættelsesvilkår end sædvanlige
grønlandske.
Det er det, man i den danske debat normalt
kalder social dumping, og det er ganske enkelt uforståeligt,
at en dansk regering, der ellers giver udtryk for at ville
bekæmpe social dumping, glider fuldstændig af på
den kritik, der er blevet fremført af Nordisk Union (den
faglige sammenslutning i Norden) og herhjemme af FTF, LO og 3F. De
nævnte organisationer har netop kritiseret, at der med
storskalaloven er fare for social dumping og forskelsbehandling
på grund af nationalitet (se i øvrigt
høringssvarene fra LO, FTF og 3F).
Hertil kommer, at storskalaloven i sig selv
er en klar begrænsning af de grønlandske
fagforeningers forhandlings- og konfliktret.
Enhedslisten har stillet flere
spørgsmål for at få regeringen til at forklare,
hvad der ligger i begrebet »almindelig kollektiv
arbejdsret« i Grønland, der anvendes flere gange
både i storskalaloven og i bemærkningerne til
lovforslaget. Indtil nu har det ikke været muligt at få
regeringen til at beskrive dette - måske fordi en konkret
redegørelse for de arbejdsretlige forhold i Grønland
ville tydeliggøre, at kritikken af at begrænse de
grønlandske fagforeningers forhandlings- og konfliktret er
berettiget.
»Almindelig kollektiv
arbejdsret« i Grønland har frem til vedtagelsen af
storskalaloven været præget af en udstrakt frihed til
arbejdsmarkedets parter til at aftale løn- og
ansættelsesvilkår. Der findes ingen lovregulering af
mindsteløn og kun yderst begrænset lovregulering af
andre ansættelsesvilkår. Der findes heller ingen
arbejdsret eller forligsinstitution. Det er parterne selv, der
aftaler spillereglerne på arbejdsmarkedet gennem
hovedaftaler, og eventuelle tvister afgøres af faglige
voldgifter. Dette er i bedste overensstemmelse med de danske og de
nordiske traditioner, som bygger på, at lovgivningsmagten
skal blande sig mindst muligt i organisations-, forhandlings- og
konflikret. Det er også i bedste overensstemmelse med ILO
konvention nr. 98 om organisations- og forhandlingsret, som bygger
på, at regeringer skal fremme, og ikke begrænse, denne
ret - hvilket regeringer jo bedst gør ved at undlade
lovregulering.
Det skal anerkendes, at storskalalovens
endelige udgave rummer nogle forbedringer i forhold til
første udgave. Akkordafsavn skal nu også respekteres,
ligesom der indføres en feriebestemmelse (som dog ikke er
helt i overensstemmelse med de gældende regler i
Grønland). Det ændrer ikke på, at storskalaloven
er et afgørende brud med de hidtidige arbejdsretlige
principper i Grønland. Det afgørende er ikke
indførelsen af en lov om mindsteløn, da en
sådan kan bidrage til at beskytte lønarbejderne. Det
springende punkt er, om indførelsen af en mindsteløn
begrænser de grønlandske fagforeningers muligheder for
at forhandle og om nødvendigt tage kollektive kampskridt for
at sikre løn- og ansættelsesforhold på et
højere niveau, og om lovgivningen begrænser de
grønlandske fagforeningers muligheder for at organisere de
udenlandske arbejdere.
Det gør storskalaloven helt
åbenlyst på flere punkter:
Der indføres et uklart begreb om, at
de udenlandske arbejderes vilkår skal være
»acceptable, objektivt og sagligt begrundede« og i
overensstemmelse med loven (storskalalovens § 10 a). Det
påhviler projektselskabet at sikre dette. Det vil sige, at
det som udgangspunkt overlades til arbejdsgiveren, eller eventuelt
til Naalakkersuisut, der ved indgåelsen af den konkrete
kontrakt har mulighed for at vurdere om vilkårene svarer til,
hvad der efter Naalakkersuisuts opfattelse er »acceptabelt,
objektivt og sagligt begrundet«. Det er under alle
omstændigheder et klart brud med princippet om, at det
hverken er arbejdsgiveren ensidigt eller regeringen, der skal
fastlægge niveauet for løn- og
ansættelsesvilkår, men arbejdsmarkedets parter gennem
indgåelse af kollektive overenskomster. Det er også
sandsynligt, at Naalakkersuisut vil nå frem til, at de
udenlandske arbejderes vilkår er »acceptable«,
hvis de lever op til lovens mindstekrav, hvilket vil betyde, at der
ikke er nogen arbejdstidsbestemmelser og ingen overtidsbetaling
eller betaling for arbejde på ubekvemme tidspunkter. Så
er en grønlandsk mindsteløn og akkordafsavn ikke
meget værd, hvis det kræver en 60 timers arbejdsuge -
og det er faktisk den arbejdstid, der oprindeligt blev lagt til
grund for storskalaloven.
Storskalaloven lovfæster
projektselskabets mulighed for at medbringe egne ansatte på
hjemlandets ansættelsesvilkår og lovfæster
samtidig udenlandske fagforeningers forhandlings- og konflikret og
gyldigheden af deres overenskomster. Det er helt uhørt i
grønlandsk arbejdsret og er de facto en begrænsning af
de grønlandske fagforeningers forhandlings- og konfliktret,
idet disse udenlandske overenskomster fremover skal lægges
til grund ved fremtidige afgørelser ved Retten i
Grønland om lovligheden af en grønlandsk fagforenings
kollektive kampskridt imod et udenlandsk projektselskab. Samtidig
betyder den nye bestemmelse, at loven uden videre lovfæster
gyldigheden af udenlandske overenskomster, som lovgiverne ikke
på forhånd kender karakteren af. Det kan f.eks.
være kinesiske kollektive aftaler, som er indgået af
fagforeninger, der på ingen måde kan betegnes som frie
fagforeninger. Det er ikke nogen tilfældighed, at Kina ikke
har ratificeret ILO konvention nr. 87 og 98 om organisations- og
forhandlingsret. I storskalalovens § 10 b, stk. 7, slås
det oven i købet fast, at disse overenskomster bevarer deres
gyldighed, indtil de udløber. Det vil nok ikke være
vanskeligt for et kinesisk mineselskab og den kinesiske
»fagforening« at blive enige om, at varigheden af den
udenlandske overenskomst tilfældigvis er af samme
længde som anlægsfasen.
De grønlandske fagforeningers
forhandlings- og konfliktret begrænses også af
bestemmelsen i storskalalovens § 10 b, stk. 4. Her hedder det,
at grønlandske fagforeninger kan foretage kollektive
kampskridt over for en grønlandsk eller udenlandsk
virksomhed i et storskalaprojekt, selv om disse virksomheder er
omfattet af en eller flere overenskomster med udenlandske
fagforeninger og deres ansatte er organiseret i sådanne. Det
er en tilsyneladende indrømmelse af den kritik, som ikke
mindst Enhedslisten har fremført, af den første
udgave af storskalaloven, hvor det af bemærkningerne klart
fremgik, at de grønlandske fagforeninger ikke havde
forhandlingsret for alt arbejdet i anlægsfasen. Men det er
netop kun en tilsyneladende indrømmelse. De kollektive
kampskridt vil nemlig ikke være lovlige, hvis den
grønlandske fagforening ikke forinden
iværksættelsen af dem har dokumenteret, at
lønnen efter den ønskede overenskomst, svarer til
lønnen efter en overenskomst der gælder for hele
Grønland, og som er indgået mellem de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Grønland inden
for det pågældende område. Dette begrænser
de grønlandske fagforeningers muligheder for selv at
afgøre, hvilke overenskomstkrav de vil stille et
projektselskab over for. Det er også værd at
bemærke, at begrænsningen i konfliktretten nu
også gælder i forhold til grønlandske
virksomheder i anlægsfasen af et storskalaprojekt. Det
må forstås således, at begrænsningen af
forhandlings- og konfliktretten kommer til at gælde de
serviceopgaver, som grønlandske virksomheder måske kan
få del i.
Den tilsyneladende indrømmelse i
forhold til første udgave af storskalaloven udhules
også af den nye bestemmelse i § 10 e, som giver den til
enhver tid siddende grønlandske regering frie hænder
til at fastsætte nærmere bestemmelser om, hvordan
storskalalovens § 10 skal udmøntes - dvs. konkrete
bestemmelser om, hvem der er de repræsentative parter
på arbejdsmarkedet, hvilke overenskomster der er
gældende, om fagforeningernes forhandlings- og konfliktret,
hvordan løn og grundløn pr. time ifølge
overenskomsterne skal opgøres, samt feriebestemmelser. Det
er et helt uhørt indgreb i den frie forhandlings- og
konfliktret, og det er uforståeligt, at denne nye paragraf
ikke har fået større opmærksomhed i
Inatsisartuts (det grønlandske landstings) behandling af
loven.
Selv om der er indført visse
formelle rettigheder til de grønlandske fagforeninger, som
ikke fandtes i den første udgave af storskalaloven, så
må man sige, at de ikke har nogen værdi i praksis. Det
vil stort set være umuligt for de grønlandske
fagforeninger at organisere de udenlandske arbejdere, da disse skal
opholde sig i lejre tæt knyttet til det
pågældende storskalaprojekt, og da projektselskabet har
ansvaret for, at arbejderne ikke bevæger sig uden for lejren
uden tilladelse. Tilsvarende er der intet steds anført en
ret for de grønlandske fagforeninger til at komme ind
på projektets område for at kontakte de udenlandske
arbejdere.
Dette forhold hænger snævert
sammen med den kritik, der fremføres af Institut for
Menneskerettigheder i høringssvaret af 27. maj 2014, nemlig
at storskalaloven vil kunne indebære »væsentlige
begrænsninger i retten til bevægelsesfrihed« som
denne ret er beskrevet i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention nr. 4, tillægsprotokol, artikel
2, og FN's konvention om borgerlige og politiske rettigheder,
artikel 12. Det er blevet bekræftet gennem udvalgsarbejdet
med lovforslaget og gennem tidligere spørgsmål og
svar, at de udenlandske arbejdere ikke har nogen
bevægelsesfrihed i Grønland, fordi det slås
fast, at de skal opholde sig i dertil indrettede lejre i
tilknytning til storskalaprojektet, og fordi de ikke får
udstedt noget opholdskort, på trods af at den
opholdstilladelse, de får af den danske
udlændingestyrelse, gælder for hele Grønland.
Enhedslisten finder det heller ikke belyst, om den udelukkelse af
retten til familiesammenføring, som følger af loven,
er i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser.
Enhedslistens konklusion er, at
storskalaloven ikke giver de udenlandske arbejdere i
storskalaprojekter nogen som helst rettigheder, som de ikke ville
have, hvis man helt undlod storskalalovens § 10. De
udenlandske arbejdere ville nemlig da være omfattet af de
sædvanlige regler på det grønlandske
arbejdsmarked, hvor der er fri forhandlings-, konflikt- og
organisationsret. De ville frit kunne melde sig ind i
grønlandske fagforeninger, og disse fagforeninger ville have
de hidtil gældende muligheder for fuldt ud at sikre de
udenlandske arbejdere i storskalaprojekter de samme rettigheder som
grønlandske arbejdere. Storskalaloven medfører
tværtimod en begrænsning af de grønlandske
fagforeningers forhandlings- og konfliktret, ligesom den binder de
udenlandske arbejdere til at være omfattet af udenlandske
overenskomster, som er ringere end de grønlandske, hvorved
loven åbner mulighed for forskelsbehandling på grund af
nationalitet. Dermed betragter Enhedslisten det som åbenbart,
at storskalaloven og udstedelse af arbejds- og opholdstilladelser
på det grundlag vil være i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, som de fremgår af ILO's
kernekonventioner. Institut for Menneskerettigheder har samtidig
sat berettiget spørgsmålstegn ved, om der også
sker brud på grundlæggende menneskerettigheder om
bevægelsesfrihed.
Derfor kan Enhedslisten ikke støtte
lovforslaget, med mindre Enhedslistens ændringsforslag
vedtages. Enhedslisten anerkender fuldt ud det grønlandske
folks ret til og behov for råstofudvinding som et helt
nødvendigt led i Grønlands økonomiske
udvikling. Men udstedelse af arbejds- og opholdstilladelser er et
anliggende for rigsfællesskabet, hvor Danmark som
rigsmyndighed har det fulde ansvar for, at det sker i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. Dette
ansvar skal Folketinget løfte. Enhedslisten har derfor
stillet et ændringsforslag, som kan sikre dette, idet lovens
ikrafttræden så vil være betinget af, at der er
indhentet en udtalelse fra ILO, og at det påhviler den danske
regering at gå i dialog med Grønlands selvstyre,
såfremt det skulle vise sig, at der er hold i den rejste
kritik, således at dansk og grønlandsk lovgivning kan
bringes i overensstemmelse med Danmarks internationale
forpligtelser.
Enhedslisten har bemærket sig
ministerens svar på spørgsmål 96, som siger, at
lovforslaget bygger på den forudsætning, at den
grønlandske storskalalov ikke er eller administreres i strid
med rigets internationale forpligtelser, herunder
ILO-konventionerne, og at der ikke vil blive givet opholds- og
arbejdstilladelser, hvis det skulle vise sig ikke at være
tilfældet. Det er positivt. Men for det første vil det
være langt bedre at få afklaret disse forhold, inden
loven træder i kraft, når der nu er rejst så
megen kritik. For det andet er erfaringerne med danske regeringers
holdning til Danmarks brud på ILO-konventioner ikke for gode.
Danmark har indtil nu ikke efterkommet ILO-afgørelser om
f.eks. DIS-loven, sammenkædningsregler i forligsmandsloven og
løbende sager om lovindgreb i konflikter. Det bedste for
alle parter vil derfor være, at man afklarer dette forhold,
inden loven træder i kraft. Ud fra den kendte viden om
Grønlands forhandlinger om etablering af storskalaprojekter
vil det næppe medføre nogen alvorlig forsinkelse af
processen.
Enhedslisten har følgende
bemærkninger til lovforslagets bemærkninger om arbejds-
og opholdstilladelser til storskalaprojekter om udvinding af
sjældne jordarter og uran: Enhedslisten er enig i regeringens
opfattelse af kompetencefordelingen mellem Grønland og
Danmark, hvad angår udvinding og eksport af uran. Det
vedrører forsvars-, sikkerheds- og udenrigspolitik og er
derfor et anliggende for rigsfællesskabet, som
Grønland ikke kan afgøre alene. Hvad angår
udvinding af sjældne jordarter, er Enhedslisten ikke uden
videre enig i regeringens fortolkning. Det kræver
nærmere begrundelse at begrænse Grønlands ret
til at bestemme over udvinding af disse jordarter, og en
sådan finder Enhedslisten ikke i bemærkningerne.
Enhedslisten finder det uheldigt, at den danske regering benytter
dette lovforslag til at påtvinge den grønlandske
regering sin opfattelse af kompetencespørgsmålet
vedrørende sjældne jordarter. Såfremt loven
vedtages, har den danske regering i praksis opnået en
vetoret, hvad fortolkningen af kompetencespørgsmålet
angår, idet det vil være op til den danske regering at
afgøre om informationsniveauet er tilstrækkeligt.
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin
var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 7
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF og Uffe Elbæk (UFG)):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
7. Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Justitsministeren kan dog ikke sætte
loven i kraft, før der foreligger en udtalelse fra Den
Internationale Arbejdsorganisation (ILO), der fastslår, at
Inatsisartutlov nr. 25 af 18. december 2012 om bygge- og
anlægsarbejder ved storskalaprojekter med senere
ændringer ikke strider imod ILO's konventioner. Såfremt
en udtalelse fra ILO fastslår, at Inatsisartutlov nr. 25 af
18. december 2012 om bygge- og anlægsarbejder ved
storskalaprojekter med senere ændringer strider imod ILO's
konventioner, påhviler det regeringen at indgå i dialog
med Grønlands Selvstyre, med henblik på at
grønlandsk og dansk lovgivning vedrørende
storskalaprojekter i Grønland bringes i overensstemmelse med
ILO's konventioner.«
[Betingelse for lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget betyder, at loven
først kan træde i kraft, når der er vished for,
at lovgivningen vedrørende storskalaprojekterne ikke strider
imod ILO's konventioner. Denne vished skal opnås, ved at
regeringen indhenter en udtalelse fra ILO, hvor ILO udtaler sig om,
hvorvidt den grønlandske storskalalov er i overensstemmelse
med eller strider imod ILO's konventioner.
Vedtages dette ændringsforslag,
sikres det således, at den udenlandske arbejdskraft, der skal
arbejde med anlægsopgaverne ved de grønlandske
storskalaprojekter, kommer til at arbejde under vilkår, som
ikke strider imod Den Internationale Arbejdsorganisation ILO's
konventioner. Det drejer sig især om ILO's kernekonventioner
om foreningsfrihed og retten til at føre kollektive
forhandlinger, dvs. henholdsvis ILO-konvention nr. 87 og nr. 98.
Desuden er også ILO konvention nr. 111 om forbud mod
forskelsbehandling i beskæftigelse og erhverv relevant.
Herudover kan ILO-konvention nr. 94 om brug af arbejdsklausuler og
ILO-konvention nr. 169 om oprindelige folks rettigheder være
relevante i sammenhæng med storskalaprojekterne.
Viser det sig, at storskalalovgivningen er
i strid med ILO's konventioner, påhviler det regeringen at
indgå i dialog med Grønlands Selvstyre med det
formål at sørge for, at såvel
storskalalovgivningen i Grønland som den afledte danske
lovgivning om opholds- og arbejdstagerforhold ved
storskalaprojekterne bringes i overensstemmelse med ILO's
konventioner. Kan Grønlands Selvstyre og den danske regering
ikke opnå enighed om dette, har regeringen mulighed for at
fremsætte lovforslag om ændring af
nærværende lov for Grønland om udlændinges
adgang til opholds- og arbejdstilladelse i anlægsfasen af et
storskalaprojekt, hvor det indarbejdes, at opholds- og
arbejdstilladelser ikke kan gives til udlændinge, der skal
arbejde ved storskalaprojekter, hvor arbejdstagerforholdene er i
strid med ILO's konventioner.
Flemming Møller Mortensen
(S) Henrik Dam Kristensen (S) Karin Gaardsted (S) Astrid Krag (S)
Peder Christensen (S) Torben Hansen (S) Christian Friis Bach (RV)
Nadeem Farooq (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Özlem Sara Cekic
(SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Sara Olsvig (IA)
fmd. Doris Jakobsen (SIU) nfmd. Uffe Elbæk (UFG) Kim
Andersen (V) Ellen Trane Nørby (V) Claus Hjort Frederiksen
(V) Eva Kjer Hansen (V) Birgitte Josefsen (V) Jakob Ellemann-Jensen
(V) Flemming Damgaard Larsen (V) Karsten Nonbo (V) Søren
Espersen (DF) Martin Henriksen (DF) Kristian Thulesen Dahl (DF)
Marie Krarup (DF) Villum Christensen (LA) Per Stig Møller
(KF)
Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 198
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Justitsministerens svar på GRU alm.
del - spm. 43-46 om storskalaloven og sjældne jordarter | 3 | Høringssvar fra Landsorganisationen
i Danmark (LO), som er indkommet efter høringsfristens
udløb, fra justitsministeren | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Forelæggelsesnotat og
ordførerindlæg i forbindelse med Inatsisartuts
første behandling af forslag til lov for Grønland om
udlændinges adgang til opholds- og arbejdstilladelse i
anlægsfasen af et storskalaprojekt. | 6 | Henvendelse af 27/5-14 fra Institut for
Menneskerettigheder | 7 | Supplerende høringssvar fra
Institut for Menneskerettigheder, fra justitsministeren | 8 | Ændret tidspunkt for
betænkningsafgivelse | 9 | Betænkning fra Inatsisartuts
Erhvervsudvalg over lovforslaget | 10 | Udenrigsministerens svar på GRU alm.
del - spm. 42 og 47-50 vedr. sjældne jordarter i
Grønland |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 198
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der i andre love også skal
indsættes klausuler om sjældne jordarter, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, i hvilke andre love der i
så fald skal indsættes yderligere klausuler, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om det er gunstigt for
investeringsmiljøet at blande sjældne jordarter ind i
en lov om arbejds- og opholdstilladelser, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om at det ville være mest
hensigtsmæssigt, hvis regeringen lavede en klar aftale med
Naalakkersuisut om eventuelle sikkerhedspolitiske aspekter af
råstofudvinding generelt frem for at indsætte klausuler
og uigennemtænkte sammenblandinger af tingene i
tilfældig lovgivning, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvorfor regeringen ikke har valgt
en fremgangsmåde, hvor man laver en samlet aftale mellem
Naalakkersuisut og regeringen om eventuelle sikkerhedspolitiske
aspekter af råstofaktiviteter i Grønland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke sjældne jordarter
der har implikationer for dansk udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitik, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, at udlændinges adgang til
opholds-, og arbejdstilladelse i Grønland i et
storskalaprojekt defineres af »anlægsfasen«, og
hvordan regeringen tidsmæssigt definerer begrebet
anlægsfase, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om aflønning af de
grønlandske arbejdere, som engageres til
storskalaprojekternes tilknyttede aktiviteter, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorledes den rent
grønlandske arbejdskraft, som efter planen skal stå
for madlavning, kantinedrift og rengøring, indkvarteres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om den udenlandske arbejdskraft i
forbindelse med jernmineprojektet i Isua vil få mulighed for,
i fritiden, at lade sig transportere til Nuuk, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan, den rent
grønlandske arbejdskraft i jernmineprojektet i Isua i
forbindelse med fritid og ferie skal lade sig transportere til
Nuuk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om regeringen vil bede landsstyret
bekræfte, at man - eksempelvis i forbindelse med projektet i
Isua - har de mandskabsmæssigt og økonomisk
fornødne ressourcer til at udføre en
fortløbende kontrol af arbejdspladserne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, at landsstyret i forbindelse med
storskalaprojektet ved Isua skønner, at 7-10 pct. af de
ansatte i anlægsfasen vil være grønlandske
arbejdere, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om det lægelige beredskab i
forbindelse med et storskalaprojekt, herunder hvor stor en stab af
læger og sygeplejersker der tænkes ansat i selve
storskalalejren, i hvor høj grad (på hvilket
operationsmæssigt niveau) man »på stedet«
vil være gearet til at behandle kvæstede - samt til
hvilket hospital(er) man tænker sig at fragte alvorligt
kvæstede, som ikke vil kunne behandles i lejren, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, at Dronning Ingrids Hospital i
Nuuk vil være det primære behandlingssted i forbindelse
med personkvæstelser, som ikke lader sig behandle i
storskalalejren, og om, at Rigshospitalet i København vil
være det næste niveau, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor mange lægestillinger,
sygeplejerskestillinger og sygeplejerstillinger der er ubesatte ved
Grønlands sygehusvæsen - og i den forbindelse
specifikt oplysning om antallet ved Dronning Ingrids Hospital i
Nuuk, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm., om Dronning Ingrids Hospital i Nuuk
vil have de mandskabs?mæssige og økonomiske ressourcer
til, ud over at løse sine øjeblikkelige opgaver, i
forbindelse med jernmineprojektet i Isua at kunne betjene
yderligere ca. 3.000 udenlandske »indbyggere«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, hvor meget et storskalaprojekt
med 5.000 arbejdere vil belaste sygehusvæsenet i hhv.
Grønland og Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 19 | Spm. om, at der for hvert storskalaprojekt
skal indrettes en politistation, og at udgiften hertil vil
være ca. 11 mio. kr. pr. år, og hvor mange betjente der
tænkes ansat ved et sådant projekt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvilke yderligere ressourcer der
i forbindelse med et storskalaprojekt skal anvendes til
Søværnets aktiviteter ved Grønland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, at såfremt en udenlandsk
arbejder under sit ophold i Grønland søger asyl i
kongeriget, om denne vil skulle transporteres til Sandholmlejren
for dér at få sin sag behandlet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvordan man - så
længe der ikke er paskontrol mellem Grønland og Norden
vil forhindre en arbejder i at rejse til Danmark eller Norden, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvad et voldsomt indtag af
udenlandske arbejdere (2.600) kulturelt, menneskeligt, retligt -
samfundsmæssigt i øvrigt - vil betyde for Maniitsoq,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm., om det også i Danmark ville
være acceptabelt, at grundlønnen for en udenlandsk
arbejder er sat til 81,91 kr. pr. time? - men at arbejdsgiveren
frit kan trække i denne grundløn for at afholde
udgifter som rejse, ferie, kost, logi, arbejdsbeklædning og
forsikring, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm., om det alene er arbejdsgiveren
London Mining Greenland A/S, som kan beslutte, hvorvidt der skal
ansættes grønlandsk arbejdskraft ved
storskalaprojektet, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm., om det planlagte storskalaprojekt
ved Kvanefjeld først kan sættes i gang i det
øjeblik, regeringen og landsstyret er nået til enighed
om, hvorledes uran og sjældne jordarter skal behandles - og
hvem af parterne, der har beslutningsmyndigheden, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvordan følgende
sætning i storskalaloven (under 3.5.3) skal forstås, og
hvilke yderligere beføjelser regeringen med sætningen
giver landsstyret: »Naalakkersuisut har i øvrigt
oplyst, at der efter behov løbende kan ske justering af de
vilkår for projektselskabets tilladelse, som måtte
være nødvendige for efterlevelse af den for
Grønland gældende lovgivning, jf. storskalalovens
§ 20, stk. 3.«, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm. om, at ingen udenlandsk arbejder
tilknyttet et storskalaprojekt (jf. lovforslagets 3.6.2) vil kunne
opnå familiesammenføring med tidsubegrænset
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, at der vil blive en ekstraudgift
på et sted mellem ca. 6 mio. kr. og ca. 24 mio. kr.
årligt, og at politiets ekstraindsats vil beløbe sig
til ca. 11. mio. kr. årligt, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm., om regeringen vil bekræfte
antagelsen, som FTF anfører i sit høringssvar af 15.
maj 2014, at der »næppe kommer til at ske
ansættelse af grønlandsk arbejdskraft i forbindelse
med de planlagte storskala-projekter, . . .«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm., om regeringen vil anmode landsstyret
om, at kommentere FTF's høringssvar af 15. maj 2014, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm., om regeringen kan bekræfte, at
man løbende er i kontakt med USA's myndigheder i forbindelse
med de sikkerhedsmæssige aspekter omkring Kinas planlagte
aktiviteter og engagement i det hele taget i forbindelse med
storskalaprojekterne i Grønland, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvilke ILO-konventioner der
gælder i Grønland, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvordan processen er i forhold
til de rapporteringer om overholdelsen af ILO-konventioner, der er
gældende for Grønland, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, at relevante ILO-konventioner,
der sikrer fagforeningernes frie forhandlings- og konfliktret, og
som Danmark har ratificeret, bliver overholdt inden for hele
rigsfællesskabets område, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvornår der er sket dansk
ratifikation omfattende Grønland for hver af de
ILO-konventioner, der er gældende eller vil blive
gældende i Grønland, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 37 | Spm. om, hvilke ILO-konventioner, som ikke
omfatter eller vil omfatte Grønland, Kina har ratificeret,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, i hvilket omfang kinesiske
mineselskaber er forpligtet til at overholde ILO-konventioner, de
ikke har ratificeret, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm., om den danske regering kan
sætte ILO-konventioner, som vi har tiltrådt, i kraft
for Grønland, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om, hvordan eventuelle
asylansøgninger for personer, der har fået arbejds- og
opholdstilaldelse efter loven, vil blive behandlet, og hvem der
bærer udgiften for et eventuelt ophold i Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om mulighederne for at udsende en
arbejder efter en afvist asylansøgning til Kina i forhold
til forbuddet mod nonrefoulement, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvor mange opholds- og
arbejdstilladelser der forventes at skulle gives til udenlandsk
arbejdskraft ved storskalaprojekter i Grønland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 43 | Spm. om, hvordan storskalalovens regler om
acceptable løn- og ansættelsesforhold harmonerer med
den definition, som regeringens embedsmandsudvalg har opstillet for
social dumping, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 44 | Spm. om, i hvilket land og i hvilket organ
en strid om en udenlandsk overenskomst skal afklares, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvordan man vil sikre, at
rettigheder, som tilkommer arbejderne i henhold til en udenlandsk
overenskomst, faktisk administreres korrekt for arbejdere i
Grønland under loven, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 46 | Spm. om, hvordan og i hvor høj grad
kinesiske arbejdstagere er organiseret, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan vilkårene for
fagforeninger er i Kina, og om er der organisationstvang, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 48 | Spm., om en udenlandsk overenskomst skal
være affattet på grønlandsk, dansk eller engelsk
for at opfylde kravene i storskalaloven, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 49 | Spm. om, hvordan selvstyret vil vurdere,
om løn- og arbejdsvilkår er i overensstemmelse med
storskalaloven, jf. dennes § 10, stk. 1, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om de grønlandske myndigheders
ekspertise i forhold til nærmere fortolkning og
forståelse af udenlandske overenskomster, der er blevet til
på arbejdsmarkeder, som ligger meget fjernt fra det danske og
det grønlandske, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 51 | Spm. om, hvordan selvstyret vil vurdere,
om grundlaget for overenskomsten ikke strider mod internationale
konventioner, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 52 | Spm. om, at hvis en grønlandsk
fagforening kræver indgåelse af overenskomst og i den
forbindelse foretager lovlige kampskridt, om der i givet fald kan
etableres sympatikonflikter i Danmark, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 53 | Spm., om de udenlandske arbejdere, der er
beskæftiget med anlægsarbejder i storskalaprojekter,
frit kan melde sig ind i grønlandske fagforeninger, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til 3F's formand, Poul Erik Skov Christensen's udtalelser om, at
han finder det »uacceptabelt« og
»skamfuldt«, at regeringen accepterer og
blåstempler de arbejdsvilkår, medarbejderne i
Grønland kan se frem til under storskalaloven, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, hvordan konfliktretten er sikret
i storskalaloven i forhold til reglerne for det danske
arbejdsmarked, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om, hvordan man vil sikre, at de
enkelte udlændinge, der er med i en stor
gruppeansøgning om arbejds- og opholdstilladelse, faktisk
ønsker at arbejde på et mineprojekt, da tvangsarbejde
jo fortsat er udbredt i f.eks. Kina, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 57 | Spm. om, hvordan Arbejdstilsynets
ekspertise er i forhold til vurdering af arbejdsforhold i
forbindelse med minedrift, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 58 | Spm. om, hvilke nærmere bestemmelser
om konfliktret der er behov for, siden selvstyret har en meget
generel bemyndigelse til at fastsætte disse i storskalalovens
§ 10 e, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 59 | Spm. om, hvordan det kontrolleres, at de
udenlandske arbejdstagere får udbetalt løn
ifølge overenskomsten, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 60 | Spm. om, at arbejdsgiveren skal betale for
kost, logi, arbejdsbeklædning, frirejser og forsikring og
hvilke regler der gælder for standarden af logiet, hvilke
forsikringer, og på hvilket niveau arbejdsgiveren er
forpligtet til at betale for det, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 61 | Spm. om, hvordan man vil kontrollere, at
ferie faktisk afholdes og ikke anvendes til f.eks. arbejde for
arbejdsgiveren i hjemlandet, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 62 | Spm. om, hvilke regler der gælder
for afholdelse af ferie i forhold til opholdssted, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, hvem der betaler for
ansøgningen om en »gruppe«-arbejds- og
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm., om arbejdsgiveren kan kræve,
at udenlandske arbejdstagere, der er omfattet af
ansøgningen, betaler hele eller en forholdsmæssig
andel af gebyret for ansøgningen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 65 | Spm., om gebyret på en
ansøgning om arbejds- og opholdstilladelse kan medregnes i
lønnen for den udenlandske arbejdstager, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 66 | Spm., om der er krav om ligeløn for
mænd og kvinder i forhold til minimumslønnen i
storskalaloven, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 67 | Spm. om, hvordan man vil sikre det
nødvendige beredskab i forhold til redning, hvis der sker
store ulykker i forbindelse med anlægsprojekterne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 68 | Spm. om, hvilke arbejdsmiljøregler
der gælder for eksponering for radioaktive materialer i
forbindelse med anlægsprojekter, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 69 | Spm., om der i selvstyret er afsat eller
vil blive afsat ressourcer til det øgede
rapporteringsarbejde til ILO, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 70 | Spm. om, hvordan den ekstra opgave i
forhold til Arbejdstilsynet bliver finansieret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 71 | Spm. om, i hvilket omfang Arbejdstilsynets
eventuelt mangelfulde tilsyn kan udløse erstatningspligt
over for arbejdere, der kommer til skade ved arbejdet, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 72 | Spm. om de forventede samlede omkostninger
for Danmark, såfremt Grønland får gang i
mineprojekter, herunder forventede ændrede omkostninger inden
for Arbejdstilsynet, sundhedsvæsenet, SAR, havmiljø,
ordenshåndhævelse, fængselsområdet m.v.,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 73 | Spm. om, hvilke beskatningsforhold der
gælder for de udenlandske arbejdere i forhold til løn,
kost, logi, fri arbejdsbeklædning m.v., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 74 | Spm. om, hvordan en eventuel erstatning
for en arbejdsskade vil blive beskattet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 75 | Spm., om det kan garanteres, at
storskalaprojekter ikke medfører omkostninger for den danske
stat, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 76 | Spm. om, hvilke opholds- og
ansættelsesregler der gælder for råstofprojekter,
der er på mindre end 5 mia. kr. og dermed ligger uden for
definitionen af storskalaprojekter, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 77 | Spm. om, hvilke begrundelser der er for at
indskrive sjældne mineraler, jf. bemærkningerne til
lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 78 | Spm. om, hvordan det sikres, at afsnit 3.2
i bemærkningerne til lovforslaget ikke forstås og
efterleves som løndumping, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 79 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre,
for at samarbejdet mellem myndighederne i Grønland og
Danmark bliver bedre fremadrettet mht. overholdelse af tidsfrister,
oversættelse af tekster og dokumenter m.v., til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 80 | Spm., om ministeren er enig med den
socialdemokratiske ordfører i, at der ikke skal
indføres en lignende lovgivning som nærværende
lovforslag i Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 81 | Spm., om ministeren er enig i
bemærkningerne i lovforslaget, hvor det hedder, at
»Folkeretligt har Danmark som rigsmyndighed ansvaret over for
ILO for, at riget, herunder Grønland, lever op til de
internationale forpligtelser, som følger af ILO's
konventioner og medlemskabet af ILO«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 82 | Spm. om at bekræfte
bemærkningerne til lovforslaget s. 12 venstre spalte om, at
Danmark som rigsmyndighed har ansvaret for overholdelse af ILO's
otte kernekonventioner inden for hele rigsfællesskabet,
uanset om disse er ratificeret af Grønland og
Færøerne, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 83 | Spm., om overholdelse af ILO-konventioner,
som Danmark har ratificeret, henhører under Danmarks
internationale forpligtelser og derfor er et anliggende for
rigsfællesskabet på lige fod med forsvars-, sikkerheds-
og udenrigspolitik, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 84 | Spm., om konsekvensen af denne
særlov kan være forskelsbehandling på grund af
nationalitet, idet den lovliggør, at udenlandske arbejdere
beskæftiget i storskalaprojekter aflønnes på
andre vilkår end på sædvanlige grønlandske
vilkår, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 85 | Spm. om at, hvis udvinding af
sjældne jordarter i Grønland som beskrevet i lovens
bemærkninger er betinget af en aftale mellem den danske og
den grønlandske regering, så kan den danske regering
blokere for udvinding af sjældne jordarter ved at nægte
at indgå en aftale, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 86 | Spm. om, hvad der forstås ved
»almindelige kollektiv arbejdsret i Grønland«,
hvilke principper den hviler på, hvilke retsinstanser der er,
hvilke rettigheder arbejdsgiverorganisationer og fagforeninger har,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 87 | Spm. om, hvilke lovmæssige eller
andre begrænsninger der var i forhandlings- og konfliktretten
på det grønlandske arbejdsmarked før
indførelsen af storskalaloven, og hvilke begrænsninger
i forhandlings- og konfliktretten, der indføres med
storskalaloven, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 88 | Spm., om lovfæstelse af udenlandske
fagforeningers forhandlings- og konfliktret er en sædvanlig
del af »almindelig grønlandsk arbejdsret«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 89 | Spm. om, at storskalalovens § 10 er
en begrænsning af de grønlandske fagforeningers
forhandlings- og konfliktret, idet den lovfæster udenlandske
fagforeningers forhandlings- og konfliktret, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 90 | Spm. om storskalalovens § 10 e er en
ubegrænset beføjelse til den grønlandske
regering til egenhændigt at fastsætte regler om, hvem
der kan repræsentere arbejdere beskæftiget i
storskalaprojekter, hvilke rettigheder arbejdsgivernes og
arbejdernes organisationer har med hensyn til forhandlings- og
konfliktret, hvilke overenskomster der skal gælde, hvilke
regler der skal gælde for fastsættelse af løn og
ferie, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 91 | Spm., om storskalalovens § 10 e er i
overensstemmelse med ILO's kernekonventioner om organisationsfrihed
og retten til at indgå kollektive overenskomster uden
indblanding fra regeringsmagten, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 92 | Spm. om, at arbejds- og opholdstilladelser
til udenlandske arbejdere i henhold til nærværende
lovforslag er en opholdstilladelse til hele Grønland, men at
den grønlandske regering vil begrænse
bevægelsesfriheden, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 93 | Spm., om det er rigtigt forstået, at
den udenlandske virksomhed får til opgave at sikre, at de
udenlandske arbejdere ikke bevæger sig uden for de anviste
områder og lejre, og, hvilke magtbeføjelser
virksomheden har til at sikre, at de udenlandske arbejdere ikke
bevæger sig uden for de anviste områder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 94 | Spm., om det er i overensstemmelse med
erklæringer og konventioner om FN's menneskerettigheder, at
udenlandske arbejdere kan formenes retten til at bevæge sig
frit i det land, de opholder sig i, og at de kan formenes retten
til sammenføring med deres familie, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 95 | Spm., om ministeren har modtaget et brev
fra 3F dateret den 15. maj 2014 med en kritik af storskalaloven for
at være i strid med ILO's grundlæggende konventioner,
og om en forklaring på, hvorfor 3F's henvendelse ikke
indgår i høringsmaterialet, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 96 | Spm. om, hvad den danske regering vil
gøre, hvis det efter ikraftræden af særloven
viser sig, at denne er i strid med ILO's kernekonventioner, idet
den henviser til storskalaloven, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 97 | Spm. om kommentar til henvendelse af
27/5-14 fra Institut for Menneskerettigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 98 | Spm. om, hvad der skal til, for at
Udlændingestyrelsen ikke skal lægge en udtalelse fra
Naalakkersuisut om arbejds- og opholdstilladelser til grund ved
styrelsens vurdering af, om der skal gives opholds- og
arbejdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 99 | Spm. om, hvordan Udlændingestyrelsen
skal vurdere spørgsmål om overholdelse af
internationale arbejdstagerrettigheder, som potentielt kan
medføre et folkeretligt ansvar for Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 100 | Spm., om ministeren inden vedtagelsen af
lovforslaget over for Folketinget vil redegøre for, efter
hvilke retningslinjer Udlændingestyrelsen forudsættes
at behandle ansøgninger efter loven, herunder
ansøgninger, som rejser vanskelige spørgsmål om
overholdelse af Danmarks internationale forpligtelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 101 | Spm. om, hvilke betingelser der skal
være knyttet til en opholds- og arbejdstilladelse givet i
medfør af loven, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 102 | Spm., om ministeren vil følge
anbefalingen fra Institut fra Menneskerettigheder om at
tydeliggøre, at Udlændingestyrelsen skal foretage en
vis kontrol af, om grundlaget for arbejdstilladelserne, herunder de
nærmere vilkår, som udenlandske arbejdstagere skal
opholde sig og arbejde under, er i overensstemmelse med
menneskeretten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 103 | Spm., om ministeren er enig med
instituttet i, at de i bemærkningerne til lovforslaget
beskrevne betingelser for de udenlandske arbejderes ophold i
Grønland kan indebære væsentlige
begrænsninger i retten til bevægelsesfrihed, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 104 | Spm., om regeringen nærmere
bør redegøre for, hvordan vilkårene for de
udenlandske arbejderes ophold i Grønland kan
fastsættes inden for Danmarks menneskeretlige forpligtelser,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|