Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2013)
Klima-, energi- og bygningsministeren
(Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fremme af energibesparelser i bygninger. (Godkendelsesordning for
virksomheder, der leverer rådgivning og projektstyring m.v. i
forbindelse med energirenovering af bygninger)
(Lovforslag nr. L 3)
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på den politiske aftale om en
vækstplan. Formålet med lovforslaget er at bidrage til
at udmønte energisparekonceptet "Grøn Boligkontrakt",
som regeringen sammen med V, LA og K i den politiske aftale om
regeringens vækstplan har besluttet skal etableres.
Lovforslaget skal skabe hjemmel til at
fastsætte regler om, at der kan etableres en frivillig
godkendelsesordning for virksomheder, som udøver
rådgivning om energirenovering og projektstyring m.v. i
forbindelse med energirenovering af bygninger. Virksomhederne skal
kunne tilslutte sig ordningen under forudsætning af, at de
opfylder nærmere fastsatte betingelser. Disse betingelser er
navnlig, at virksomhedens medarbejdere opfylder krav til
erhvervserfaring, uddannelse og efteruddannelse og at virksomheden
etablerer et kvalitetsstyringssystem for levering af ydelser under
ordningen.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om,
at klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler
om hvilke typer af bygninger, som omfattes af ordningen. Ordningen
forventes i første omgang at omfatte enfamiliehuse og
række-, kæde- og dobbelthuse. Det skyldes, at det er
denne type bygninger, hvor behovet for ordningen vurderes at
være størst. Efter igangsættelsen af ordningen
vil det blive vurderet, om der er behov og mulighed for at udvide
ordningen til at omfatte f.eks. etageboligbyggeri, kontorejendomme
og erhvervsejendomme.
I lovforslaget fastsættes hvilke
ydelser, som skal kunne leveres af virksomheder, som er godkendte
til at levere ydelser under ordningen. Alle deltagende virksomheder
skal således kunne levere ydelser med kortlægning af en
bygnings energibesparelsesmuligheder, udarbejdelse af en plan,
herunder udfyldelse af et standarddokument, om
energibesparelsesmuligheder og om renovering samt
tilbudsindhentning og projektstyring. Standarddokumentet skal kunne
indgå i bygningsejerens eventuelle lånesag hos bank
eller realkreditinstitut. Lovforslaget indeholder desuden en
bestemmelse om, at klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om afgrænsning af de godkendte ydelser
samt at ministeren kan fastsætte regler om, at deltagende
virksomheder skal kunne levere ydelser med rådgivning om
komfort og indeklima i forbindelse med energirenovering af
bygninger.
Desuden indeholder lovforslaget regler om,
at der kan fastsættes regler om godkendelse af
kontrolinstanser, som kan godkende de deltagende virksomheders
kvalitetsstyringssystem. Denne ordning kendes også fra bl.a.
el- og vvs-autorisationsområdet. Endelig indeholder
lovforslaget regler om midlertidig eller lejlighedsvis levering af
tjenesteydelser som kontrolinstans for virksomheder fra EU-lande,
EØS-lande eller et andet land EU har indgået aftale
med herom.
Det foreslås, at loven træder i
kraft 5. december 2013. Det forventes, at den Grønne
Boligkontrakt-ordning kan stilles til rådighed fra 1. januar
2014.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til
Folketingets velvillige behandling.