Fremsat den 3. oktober 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandløb,
lov om naturbeskyttelse og lov om planlægning
(Klassifikation af private og offentlige
vandløb, ophævelse af krav om dispensation i en
række tilfælde til opførelse af bebyggelse inden
for skovbyggelinjen og forenkling af VVM-processen m.v.)
§ 1
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved lov nr. 293 af 11. april 2011, lov nr. 553
af 1. juni 2011 og senest ved § 2 i lov nr. 492 af 21.
maj 2013, foretages følgende ændringer:
1. § 10 affattes således:
Ȥ 10.
Vandløbsmyndigheden kan træffe afgørelse om, at
et vandløb skal udgå af den hidtidige
klasse.«
2. § 11 affattes således:
Ȥ 11.
Miljøministeren kan fastsætte regler om ændret
klassifikation af vandløb efter § 10, om
vandløbsmyndighedens opgaver i forbindelse med ændret
klassifikation og om registrering af vandløb.«
3. I
§ 12, stk. 4,
udgår », og nærmere regler om
godkendelsesordningen efter stk. 4«.
§ 2
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. § 17, stk. 2, nr. 4 og 5, ophæves og i stedet
indsættes:
»4) byggeri,
der er erhvervsmæssigt nødvendigt for den
pågældende ejendoms drift som landbrugs- eller
skovbrugsejendom eller for udøvelse af fiskerierhvervet, og
som opføres i tilknytning til ejendommens hidtidige
bebyggelsesarealer,
5) bebyggelse,
campingvogne og lignende i landzone, hvortil der er meddelt
tilladelse efter § 35, stk. 1, i lov om
planlægning,
6) bebyggelse,
campingvogne og lignende i landzone, der er omfattet af
undtagelserne fra kravet om tilladelse efter § 36,
stk. 1, nr. 3, 5, 7-9 og 13-15, jf. dog § 36,
stk. 2, i lov om planlægning,
7) placering af
garager, carporte, udhuse, drivhuse og lignende bygninger på
højst 50 m2 i byzone,
når disse opføres i tilknytning til beboelseshuse, og
byggeriet ikke medfører oprettelse af en ny bolig, og
8)
bygningsændringer på beboelseshuse i byzone og
sommerhusområde, såfremt boligarealet ikke
udvides.«
2. I
§ 17 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Forbuddet i stk. 1 gælder kun mellem bebyggelsen og
skoven på strækninger, hvor der allerede findes
væsentlig, lovlig bebyggelse nærmere skoven end 300
m.«
3. I
§ 18, stk. 2,
indsættes før nr. 1 som nyt nummer:
»1) mindre
vedligeholdelsesarbejder på bygninger, idet
bygningshøjden ved tagarbejder kun må forøges
ubetydeligt,«
Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4.
§ 3
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side
368, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7.«
2. § 11 a, stk. 1, nr. 7,
ophæves.
Nr. 8-21 bliver herefter nr. 7-20.
3. § 11 e, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4-7 bliver herefter
stk. 3-6.
4. I
§ 11 g, stk. 1,
ændres »tilvejebragt retningslinjer i kommuneplanen om
beliggenheden og udformningen af anlægget med
tilhørende redegørelse (VVM-pligt), jf.
§ 11 e, stk. 3« til: »udarbejdet en
redegørelse for anlæggets miljømæssige
konsekvenser (VVM-pligt)«.
5. I
§ 11 g, stk. 2,
ændres »Ved tilvejebringelsen af retningslinjer i
kommuneplanen for anlæg omfattet af stk. 1 skal
kommunalbestyrelsen« til: »Kommunalbestyrelsen skal for
anlæg omfattet af stk. 1«.
6. I
§ 11 g, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Når redegørelsen foreligger,
skal kommunalbestyrelsen offentliggøre denne med henblik
på høring af berørte myndigheder og
offentligheden.«
7. I
§ 11 g, stk. 2,
indsættes som 4. pkt.:
»Kommunalbestyrelsen fastsætter en
frist for høringen på mindst 8 uger.«
8. I
§ 11 h, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »foretages.« til: »foretages samt
fastsætte regler om, at bygherren til anmeldelsen af et
projekt skal anvende et særligt skema.«
9. I
§ 15 a indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. En
lokalplan kan uanset stk. 1 udlægge et areal, der er
støjbelastet af en helikopterlandingsplads, til hospital
eller dermed relateret anvendelse.«
10. § 16, stk. 5,
ophæves.
Stk. 6-8 bliver herefter
stk. 5-7.
§ 4
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2014.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse ved Natur- og Miljøklagenævnets
behandling af klage over afgørelser efter lov om
planlægning eller regler udstedt i medfør heraf
truffet før lovens ikrafttræden. For sådanne
klager finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse for skriftlige anmeldelser af projekter
omfattet af § 11 g-§ 11 i lov om
planlægning og regler udstedt i medfør heraf indgivet
før lovens ikrafttræden. For sådanne anmeldelser
finder de hidtil gældende regler anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | | 1. | Indledning | | 1.1. | Formål og
baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Vandløbsloven | | | 2.1.1. | Gældende
ret | | | 2.1.2. | Lovforslaget | | 2.2. | Naturbeskyttelsesloven | | | 2.2.1. | Ophævelse af
krav om dispensation i en række tilfælde til
opførelse af bebyggelse inden for naturbeskyttelseslovens
skovbyggelinje | | | | 2.2.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.2.1.2. | Lovforslaget | | | 2.2.2. | Fortidsmindebeskyttelseslinjen | | | | 2.2.2.1. | Gældende
ret | | | | 2.2.2.2. | Lovforslaget | | 2.3. | Planloven | | | 2.3.1. | VVM-reglerne | | | | 2.3.1.1. | Gældende
ret | | | | 2.3.1.2. | Lovforslaget | | | 2.3.2. | Støjbelastning
på arealer udlagt til støjfølsom
anvendelse | | | | 2.3.2.1. | Gældende
ret | | | | 2.3.2.2. | Lovforslaget | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | 5. | Administrative
konsekvenser for borgere | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | | | | | |
|
1.
Indledning
1.1.
Formål og baggrund
Som en del af regeringens aftale med KL om
kommunernes økonomi for 2013 er der allerede fundet
besparelser på ca. 13 mio. kr. ved ændringer af
lovgivning og administrationspraksis, jf. lov nr. 492 af 21. maj
2013 om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om
vandløb og lov om forpligtende kommunale samarbejder og om
ophævelse af lov om et kvalitetsstyringssystem for den
kommunale sagsbehandling på natur- og
miljøområdet.
Efter forhandling med KL er der aftalt
yderligere initiativer til regelforenkling for ca. 11 mio. kr.
Lovforslagets formål er primært at udmønte disse
forenklingsinitiativer. Med lovforslaget foreslås
følgende ændringer:
På vandløbsområdet
gennemførte den tidligere regering i foråret 2011 en
ændring af vandløbslovgivningen, der i betydeligt
omfang begrænsede vandløbsmyndighedernes mulighed for
at nedklassificere offentlige vandløb til private
vandløb (L 104, folketingsåret 2010-11, 1. samling).
Det er regeringens opfattelse, at begrænsningen er blevet
uhensigtsmæssig snæver, da vandløbsmyndigheden
på baggrund af udmøntningen af lovændringen
alene har mulighed for at nedklassificere offentlige vandløb
til private i det omfang, der er tale om vandløb, der
primært tjener særlige, private formål, herunder
afledning af spildevand fra få ejendomme. Samtidig må
vandløbet ikke være omfattet af beskyttelsen i
naturbeskyttelseslovens § 3. Regeringen ønsker
derfor at ophæve den tidligere regerings begrænsninger
af vandløbsmyndighedens mulighed for at nedklassificere
offentlige vandløb.
Samtidig har der gennem tiderne været
meget forskellig praksis i kommunerne med hensyn til klassifikation
af vandløb, hvilket blev meget tydeligt efter
kommunalreformen pr. 1. januar 2007. Situationen er ofte den, at
der i én del af den nye storkommune er offentlige
vandløb, som man i en anden del af kommunen normalt ikke
ville klassificere som offentlige. Det indebærer en
forskelsbehandling af borgerne. Det er den nuværende
regerings opfattelse, at ændringerne i 2011 bevirkede en
fastholdelse af denne forskelsbehandling og i betydelig grad har
gjort det svært for kommunerne på en
samfundsøkonomisk fornuftig måde at skabe mere
ligebehandling.
Med dette lovforslag foreslås det, at
miljøministeren vil få bemyndigelse til at
fastsætte regler om både opklassifikation og
nedklassifikation af vandløb, hvor det vil blive
præciseret, hvilke hensyn vandløbsmyndigheden kan lade
indgå i beslutningen om henholdsvis nedklassifikation eller
opklassifikation af et vandløb.
På naturbeskyttelsesområdet
foreslås det, at reglerne om dispensation fra forbuddet mod
bebyggelse inden for skovbyggelinjen i landzone ændres,
således at reglerne tilpasses planlovens landzoneregler ved,
at hensynet til landskabet med enkelte undtagelser varetages gennem
landzoneadministrationen. Desuden foreslås det, at reglerne
om dispensation fra forbuddet mod bebyggelse inden for
skovbyggelinjen i byzone ændres, så visse
småbygninger og mindre bygningsændringer kan etableres
uden dispensation. Det foreslås også, at hvor der
på en strækning, hvilket normalt vil sige flere
sammenhængende ejendomme, ligger en væsentlig, lovlig
bebyggelse (husrække) inden for linjen, skal forbuddet mod
bebyggelse kun gælde mellem husrækken og skoven. Reglen
gælder allerede i dag på strækninger med
ældre bebyggelse. Ændringerne indebærer en mere
forenklet administration af forbuddet mod bebyggelse inden for
skovbyggelinjen.
Det foreslås, at forbuddet i
naturbeskyttelsesloven mod tilstandsændringer inden for
fortidsmindebeskyttelseslinjen ændres, således at
forbuddet ikke gælder for mindre vedligeholdelsesarbejder
på bygninger, idet bygningshøjden ved tagarbejder
alene må forøges ubetydeligt.
På planområdet forslås det,
at pligten til altid at udarbejde et kommuneplantillæg for
VVM-pligtige projekter ophæves. Desuden foreslås det,
at miljøministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at bygherren i screeningssager skal anvende et særligt
anmeldelsesskema.
Videre foreslås det, at der, som en
undtagelsesbestemmelse til planlovens § 15 a,
stk. 1, i en lokalplan kan udlægges et areal, der er
støjbelastet af en helikopterlandingsplads, til hospital
eller dermed relateret anvendelse således, at en eksisterende
helikopterlandingsplads ikke vil blokere for udvidelse eller
ændring af et hospital.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Vandløbsloven
2.1.1.
Gældende ret
Efter vandløbsloven inddeles
vandløb i 2 klasser, offentlige vandløb og private
vandløb. Klassifikationen er uden betydning for
ejerforholdene. Et vandløb eller en strækning af et
vandløb ejes, uanset om det er klassificeret som offentligt
eller privat, som alt overvejende hovedregel af den grundejer,
på hvis ejendom vandløbet er beliggende.
Klassifikationen er derimod bestemmende for,
hvem der har pligten til at vedligeholde vandløbet.
Vedligeholdelsesforanstaltninger omfatter for åbne
vandløbs vedkommende at skære grøde, fjerne
slam og lignende aflejret materiale m.v. og for rørlagte
vandløbs vedkommende at sørge for, at der er
gennemløb, og at rørene er funktionsdygtige. Det er
vandløbsmyndigheden, dvs. kommunen, der har pligt til at
vedligeholde offentlige vandløb, mens det er den private
grundejer (bredejeren), der har pligten for så vidt
angår private vandløb.
Vandløbsmyndigheden kan træffe
afgørelse om at optage private vandløb som offentlige
vandløb. Der er ikke fastsat bestemmelser om, hvilke
kriterier der skal lægges til grund herfor.
Vandløbsmyndigheden kan desuden efter
regler fastsat af miljøministeren træffe
afgørelsen om at nedklassificere offentlige vandløb
til private vandløb. Reglerne fremgår af
bekendtgørelse nr. 381 af 14. april 2011 om klassifikation
og registrering af vandløb, der sætter ret
snævre grænser for muligheden for at
nedklassificere.
Reglerne indebærer, at kun
vandløb, som har interesse for en meget snæver kreds,
kan nedklassificeres, fx vandløb der er anlagt til
særlige, private formål.
2.1.2.
Lovforslaget
Bestemmelsen om, at vandløbsmyndigheden
kun kan nedklassificere offentlige vandløb til private
vandløb efter regler fastsat af miljøministeren
foreslås ændret, så ministeren kan
fastsætte nærmere regler om, hvilke hensyn
vandløbsmyndigheden kan lade indgå i beslutningen om
henholdsvis nedklassifikation eller opklassifikation af et
vandløb.
Det forventes, at kommunens mulighed for at
nedklassificere vandløb føres tilbage til før
lov nr. 293 af 11. april 2011.
Ovennævnte bekendtgørelse om
klassifikation og registrering af vandløb vil blive
ændret efter lovens vedtagelse.
2.2.
Naturbeskyttelsesloven
2.2.1.
Ophævelse af krav om dispensation i en række
tilfælde til opførelse af bebyggelse inden for
naturbeskyttelseslovens skovbyggelinje
2.2.1.1.
Gældende ret
Efter naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 1, må der ikke uden kommunalbestyrelsens
forudgående tilladelse efter § 65, stk. 2,
placeres bebyggelse, campingvogne og lignende inden for en afstand
af 300 m fra skove (skovbyggelinjen). Skovbyggelinjen gælder
både i byzone, landzone og sommerhusområde. For
privatejede skove gælder bestemmelsen kun, hvis skovarealet
udgør mindst 20 ha sammenhængende skov.
Skovbyggelinjen har til formål at sikre skovenes værdi
som landskabselement og opretholde skovbrynene som værdifulde
levesteder for planter og dyr.
Efter planloven er opførelse i landzone
er opførelse af bebyggelse samt andre konstruktioner og
anlæg også omfattet af planlovens § 35,
stk. 1, og forudsætter kommunalbestyrelsens
forudgående tilladelse (landzonetilladelse). Ved
landzoneadministrationen varetager kommunalbestyrelsen bl.a.
landskabs- og naturhensyn i overensstemmelse med planlovens
formål i § 1.
I dag forudsætter opførelse af
bebyggelse mv. i landzone derfor i mange tilfælde både
landzonetilladelse efter § 35 i lov om planlægning
og dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17 om
forbud mod bebyggelse inden for skovbyggelinjen, jf. lovens
§ 65, stk. 2. Det er kommunalbestyrelsen, der
træffer afgørelse efter begge regelsæt.
Efter planlovens § 36, stk. 1,
gælder en række undtagelser fra kravet om
landzonetilladelse, blandt andet for udvidelse af eksisterende
helårsboliger op til 250 m2,
samt visse master til brug for offentlig varsling og forsyning.
Undtaget er endvidere opførelse af småbygninger som
garager, skure mv. på højst 50 m2 samt placering af aftægtsboliger
og medarbejderboliger på landbrugsejendomme over 30 ha,
når de opføres i tilknytning til ejendommens hidtidige
bebyggelsesarealer.
Forbuddet i naturbeskyttelseslovens
§ 17 mod placering af bebyggelse inden for
skovbyggelinjen omfatter opførelse af bygninger samt andre
faste konstruktioner og anlæg. Forbuddet omfatter endvidere
udvidelser eller ændringer af eksisterende bygninger,
herunder f.eks. etablering af kviste eller altaner.
Opførelse af udhuse, carporte, garager, drivhuse mv.
kræver derfor kommunalbestyrelsens forudgående
dispensation, jf. naturbeskyttelseslovens § 65,
stk. 2. Dette gælder, uanset om en sådan bygning
kan opføres uden forudgående landzonetilladelse eller
anmeldelse efter byggelovgivningen.
Der gælder yderligere en række
undtagelser fra bebyggelsesforbuddet i naturbeskyttelseslovens
§ 17, jf. § 17, stk. 2, nr. 1-5. Undtaget
er blandt andet efter § 17, stk. 2, nr. 4,
»andre områder, der efter den hidtidige lovgivning har
været undtaget«, som er en bestemmelse, der i 1992
erstattede en tidligere undtagelse i naturfredningsloven for
»områder, hvor der inden den 1. januar 1968 var
påbegyndt en væsentlig, lovlig bebyggelse inden for
skovbyggelinjen«. Skæringsdatoen i 1968 blev fastsat
på baggrund af tidligere skæringsdatoer. Undtagelsen i
§ 17, stk. 2, nr. 4, betyder således, at
skovbyggelinjen er reduceret, dvs. forløber tættere
på skoven end 300 m i alle områder, hvor der er en
væsentlig, lovlig bebyggelse opført før 1968.
Baggrunden for reglen er, at beskyttelsesinteresserne alene knytter
sig til arealet mellem rækken af bebyggelse og skoven,
når der eksisterer en væsentlig bebyggelse
nærmere skoven end 300 m.
Loven indeholder ikke retningslinjer eller
præcise kriterier for den hermed reducerede skovbyggelinjes
nøjagtige forløb. Denne vurdering er overladt til den
kompetente myndighed.
Det tidligere klagenævn,
Overfredningsnævnet, har fortolket bestemmelsen og den
tilsvarende bestemmelse om sø- og åbeskyttelseslinjen
ved afgørelser om dispensation. Nævnet har
fortolket disse bestemmelser således, at når der
er en sådan væsentlig, lovlig bebyggelse inden for
beskyttelseslinjen, vil linjen forløbe i den kortere afstand
fra søen eller skoven, hvori bebyggelsen ligger.
2.2.1.2
Lovforslaget
Med henblik på at begrænse
antallet af sager om dispensation fra skovbyggelinjen, hvor de
bagvedliggende landskabs- og naturhensyn i vidt omfang kan
varetages i forbindelse med administration af de gældende
regler i planloven, foreslås det, at naturbeskyttelseslovens
regler om skovbyggelinjen tilpasses planlovens landzoneregler om
tilladelse til byggeri mv. i landzone.
Det foreslås derfor i lovforslagets
§ 2, nr. 1, at indsætte en undtagelse i
§ 17, stk. 2, nr. 5, således, at der for
områder i landzone ikke længere skal gælde et
forbud i naturbeskyttelsesloven mod byggeri inden for
skovbyggelinjen, når byggeriet forudsætter
kommunalbestyrelsens landzonetilladelse. Der er i de gældende
regler til en vis grad tale om dobbeltadministration, idet
hensynene til natur og landskab generelt varetages ved
administrationen af planloven.
Harmoniseringen i landzone mellem
naturbeskyttelseslovens skovbyggelinjeregler og planlovens
landzoneregler indebærer endvidere ifølge forslaget
til § 17, stk. 2, nr. 6, at hovedparten af
undtagelserne fra kravet om landzonetilladelse, der fremgår
af planlovens § 36, stk. 1, også vil
gælde i forhold til skovbyggelinjen. En bebyggelse omfattet
af planlovens § 36, stk. 1, vil således
bortset fra de boliger, der er nævnt i § 36,
stk. 1, nr. 12, kunne opføres inden for skovbyggelinjen
i landzone uden dispensation fra naturbeskyttelsesloven. Det
gælder blandt andet udvidelse af helårshuse op til 250
m2, visse offentlige master til
varsling, byggeri, der er fritaget for krav om byggetilladelse, og
som etableres til brug for bl.a. offentlig forsyning samt
opførelse af småbygninger som carporte, drivhuse og
udhuse under 50 m2.
Derimod fritages medarbejderboliger og
aftægtsboliger, der kan opføres uden
landzonetilladelse efter planlovens § 36, stk. 1,
nr. 12, på landbrugsejendomme over 30 ha, ikke for kravet om
dispensation fra skovbyggelinjen i landzone, da der kan være
tale om store nye bygninger, som kan have negative konsekvenser for
de hensyn, som skovbyggelinjen varetager.
Lovforslaget medfører således
ikke, at skovbyggelinjen fuldstændig ophæves i
landzone, men der vil ikke længere gælde et krav om
dispensation efter naturbeskyttelsesloven til bebyggelse, der enten
forudsætter landzonetilladelse eller er omfattet af
planlovens undtagelser fra landzonekravet, bortset fra
medhjælperboliger og aftægtsboliger. Skovbyggelinjen
vil dermed fortsat gælde for byggeri, der forudsætter
lokalplanlægning, f.eks. byudvikling eller større
anlæg som vindmølleparker og store
virksomhedsbyggerier mv.
Med bestemmelsen i § 17,
stk. 2, nr. 7, foreslås det endvidere at udvide de
gældende undtagelser fra bebyggelsesforbuddet inden for
skovbyggelinjen i byzone.
Baggrunden herfor er, at kommunerne
træffer mange afgørelser om dispensation fra forbuddet
mod bebyggelse inden for skovbyggelinjen efter
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1, med henblik
på opførelse af småbygninger som f.eks. skure og
drivhuse, jf. § 65, stk. 2. Mange afgørelser
i byzone vedrører strækninger, der er mere eller
mindre udbyggede med bymæssig bebyggelse, og hvor der ikke er
væsentlige naturbeskyttelsesmæssige interesser i
forhold til den bebyggede del af ejendommene eller arealerne langs
skoven.
Det foreslås derfor, at der fremover
uden kommunalbestyrelsens forudgående dispensation kan
opføres småbygninger inden for skovbyggelinjen,
når de pågældende bygninger opføres i
tilknytning til beboelseshuse og ikke medfører oprettelse af
en ny bolig i byzone. Der er tale om garager, carporte, udhuse,
drivhuse og lignende mindre bygninger, der tilsammen udgør
op til 50 m2. Yderligere
bebyggelse vil skulle vurderes konkret af kommunalbestyrelsen i
forhold til forbuddet i naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 1.
Sommerhusområder er ikke omfattet af
forslaget om at undtage småbygninger fra bebyggelsesforbuddet
i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1, da dette vil
kunne have negative landskabelige konsekvenser. Det vil især
være tilfældet i de mange sommerhusområder, der
er beliggende ofte uden synlige ejendomsskel i det åbne land
eller kystnært.
Det foreslås desuden, at der inden for
skovbyggelinjen i landzone, byzone og sommerhusområder uden
dispensation kan foretages bygningsændringer, som f.eks.
etablering af karnapper og altaner, der ikke indebærer en
udvidelse af boligarealet.
Det foreslås endvidere med bestemmelsen
i § 17, stk. 3, at den gældende
undtagelsesbestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 2, nr. 4, for »andre områder, der efter den
hidtidige lovgivning har været undtaget«, dvs.
områder, hvor der inden den 1. januar 1968 var
påbegyndt en væsentlig, lovlig bebyggelse inden for
skovbyggelinjen ændres, så undtagelsen gælder
alle steder, hvor der på strækninger, hvilket normalt
vil være over flere sammenhængende ejendomme, ligger en
væsentlig, lovlig bebyggelse inden for linjen uanset,
hvornår den er opført. Det er en forudsætning,
at der er tale om eksisterende lovlig bebyggelse.
Forslaget betyder, at skovbyggelinjen vil
være generelt reduceret i sådanne områder, dvs.
den gælder for en mindre beskyttelseszone end 300 m og dermed
alene omfatte området mellem husrækken og skoven. De
naturbeskyttelsesmæssige interesser er generelt knap så
tungvejende i sådanne områder med bymæssig
bebyggelse. Bestemmelsen vil gælde både i byzone,
landzone og sommerhusområde men vil i realiteten kun have
betydning i byzone, hvor der er bymæssig bebyggelse.
2.2.2
Fortidsmindebeskyttelseslinjen
2.2.2.1.
Gældende ret
Fortidsmindernes omgivelser er beskyttet efter
naturbeskyttelseslovens § 18, hvorefter der ikke må
foretages ændring i tilstanden af arealer inden for 100 m fra
fortidsminder, der er beskyttet efter museumsloven
(fortidsmindebeskyttelseslinjen). Forbuddet omfatter ud over blandt
andet tilplantning og terrænændringer også
opførelse af bebyggelse, om- og tilbygninger samt visse
mindre vedligeholdelses- og forbedringsarbejder, som f.eks.
udskiftning af tag og bygningsdele.
Forbuddet mod tilstandsændringer i
§ 18, stk. 1, indebærer, at enhver
ændring af tilstanden kun kan ske efter forudgående
dispensation. Efter gældende praksis antages det dog, at
almindelige vedligeholdelsesarbejder som maling mv. kan ske uden
dispensation, mens andre bygningsarbejder, der medfører
ændringer i tilstanden, forudsætter tilladelse.
2.2.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås at harmonisere forbuddet i
naturbeskyttelseslovens § 18 mod tilstandsændringer
inden for fortidsmindelinjen med en bestemmelse, der svarer til
naturbeskyttelseslovens § 8, stk. 5, nr. 7, om
klitfredningslinjen og § 15, stk. 4, nr. 6, om
strandbeskyttelseslinjen, således at mindre
vedligeholdelsesarbejder, der ikke øger
bygningshøjden, undtages fra forbuddet. Mindre
vedligeholdelsesarbejder vil også gælde udskiftning af
tag og vinduer.
2.3.
Planloven
2.3.1.
VVM-reglerne
2.3.1.1.
Gældende ret
Planlovens bestemmelser om VVM blev i
forbindelse med kommunalreformen i 2007 overført fra
regionplanlægningen til kommuneplanlægningen. Det
betyder, at et VVM-pligtigt projekt efter kommunalreformen
først må tillades og igangsættes, når der
er vedtaget et kommuneplantillæg, som indeholder
retningslinjer for det pågældende projekt. I
forbindelse med udarbejdelsen af forslaget til
kommuneplantillægget skal der samtidig udarbejdes en
redegørelse for projektets miljømæssige
konsekvenser. I sager, hvor en bygherre anmelder et projekt til en
kommune med henblik på, at kommunen skal tage stilling til,
om projektet kan påvirke miljøet væsentligt
(screeningssager) er der ikke særlige forpligtelser for
bygherren til fuldt ud at oplyse sagen. Selve VVM-processen er ved
hjælp af bemyndigelsesbestemmelser uddybet i en
VVM-bekendtgørelse, som tillige implementerer
VVM-direktivets krav til miljøkonsekvensvurderingen og
direktivets bilag I-IV.
2.3.1.2.
Lovforslaget
Indholdsmæssigt sigter forslaget
på at lette VVM-reglerne på to punkter:
For det første foreslås det, at
pligten til altid at udarbejde et kommuneplantillæg som led i
udarbejdelsen af VVM-redegørelsen ophæves.
Kommunalbestyrelsen kan frit vælge at gennemføre
VVM-proceduren i parallel proces med udarbejdelsen af et
kommuneplantillæg og/eller lokalplan, hvor
kommunalbestyrelsen finder det hensigtsmæssigt.
Forslaget vil indebære en forandring af
den kommunale proces, idet der ikke skal udarbejdes et
kommuneplantillæg, hvis anlægget kan optages inden for
afgrænsningen af den allerede gældende
planlægning i kommunen.
Et eksempel herpå er nye/ændrede
anlæg, der skal miljøgodkendes og ligger indenfor
rammerne af en gældende lokalplan. Der kan også
være tale om mange strækningsanlæg og
anlæg, der kan etableres på grundlag af en
landzonetilladelse.
Det medfører tillige, at
kommunalbestyrelsen efter planloven som udgangspunkt vil skulle
træffe en selvstændig afgørelse om at tillade
VVM-pligtige projekter, hvor denne afgørelse tidligere har
været indarbejdet i kommunalbestyrelsens beslutning om at
vedtage et kommuneplantillæg. Denne selvstændige
afgørelse skal opfylde de almindelige processuelle og
indholdsmæssige krav til forvaltningsretlige
afgørelser.
I det omfang, at kommunalbestyrelsen
vælger en parallel proces af VVM-processen og
kommuneplantillægget for et konkret anlæg, skal
kommuneplantillægget tilvejebringes inden for de almindelige
regler for planforslag i loven.
Som konsekvens heraf skal der i
VVM-regelsættet bl.a. indarbejdes selvstændige
hørings- og afgørelsesregler. I dag er disse regler
fastsat i bekendtgørelse nr. 1510 af 15. december 2010 om
vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning
på miljøet (VVM) i medfør af lov om
planlægning med senere ændringer
(VVM-bekendtgørelsen). Denne bekendtgørelse vil blive
revideret på tidspunkt for lovens ikrafttræden.
For det andet foreslås det at
gøre anvendelsen af et anmeldelsesskema obligatorisk.
Bygherren skal anvende anmeldelsesskemaet i forbindelse med
anmeldelse af et projekt. Indholdet af skemaet, som
miljøministeren efter forslaget vil kunne fastsætte
nærmere regler om, forventes at blive udarbejdet med
udgangspunkt i det screeningsskema, som er en del af
Naturstyrelsens vejledning om VVM i planloven. Et obligatorisk
anmeldelsesskema skal være med til at sikre såvel en
lettere sagsbehandling for kommunerne som en lettere og smidigere
proces for den enkelte bygherre.
2.3.2.
Støjbelastning på arealer udlagt til
støjfølsom anvendelse
2.3.2.1.
Gældende ret
Efter planloven vil planlægning for
helikopterlandingspladser som oftest være omfattet af
lokalplanpligten efter planlovens § 13, stk. 2. Det
vil derfor være den almindelige praksis for lokalplanpligtens
grænser, der finder anvendelse i det konkrete tilfælde.
I forbindelse med planlægningen for etableringen af
helikopterlandingspladser vil kommunerne skulle overveje de
konkrete placeringer af pladserne, herunder muligheden for at
placere pladserne i Områder med Særlige
Drikkevandsinteresser (OSD).
Efter gældende ret må en lokalplan
kun udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, hvis planen med bestemmelser
om etablering af afskærmningsforanstaltninger mv. kan sikre
den fremtidige anvendelse mod støjgener, jf. planlovens
§ 15 a, stk. 1.
Det er som hovedregel ikke muligt at
udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, medmindre der fastsættes
afskærmningsforanstaltninger. Hvis Miljøstyrelsens
vejledende støjgrænser ikke kan overholdes ved en
konkret anvendelse af et areal, er der tale om et
støjbelastet areal. Støjfølsom arealanvendelse
er først og fremmest anvendelse til boligformål, men
også en række bygninger til offentlige formål,
herunder bl.a. hospitaler, kan karakteriseres som
støjfølsom anvendelse.
Med hensyn til støjbelastningen antages
det, at der ved planlægningen af en helikopterlandingsplads
sættes grænser for udvidelsen af arealer i
nærheden af landingspladsen til støjfølsom
anvendelse, jf. planlovens § 15 a, stk. 1.
En eksisterende helikopterlandingsplads vil
herefter kunne blokere for en senere udvidelse af f.eks. et
hospital, fordi hospitaler betragtes som støjfølsom
arealanvendelse.
De vejledende grænseværdier for
støj samt planlovens bestemmelser er fastsat på et
tidspunkt, hvor helikopterlandingspladser og landingspladser
specifikt til brug for akutlægehelikoptere ikke havde samme
aktualitet som i dag.
I begyndelsen af 2012 blev der nedsat en
arbejdsgruppe vedrørende helikopterlandingspladser i
forbindelse med en varig akutlægehelikopterordning
bestående af Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Sundhedsstyrelsen, Miljøstyrelsen, Naturstyrelsen,
Trafikstyrelsen, Forsvarskommandoen, Flyvertaktisk Kommando, KL og
Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region
Syddanmark, Region Midtjylland og Region Nordjylland.
Arbejdsgruppen skulle bl.a. beskrive de lovgivningsmæssige
rammer for etablering af helikopterlandingspladser samt
kortlægge eventuelle behov for ændringer af de
nuværende lovgivningsmæssige rammer. Arbejdsgruppen
afrapporterede i juni 2012.
Arbejdsgruppen anbefalede en ændring af
planlovens § 15 a, stk. 1, for som led i en kommende
akutlægehelikopterordning at sikre sygehuse med en
eksisterende helikopterlandingsplads til hospitalsrelaterede
flyvninger muligheden for udvidelse uden at blive blokeret af
kravet om afskærmningsforanstaltninger.
2.3.2.2.
Lovforslaget
I overensstemmelse med arbejdsgruppens
anbefalinger foreslås det, at det skal være muligt i en
lokalplan at udlægge et areal, der er støjbelastet af
en helikopterlandingsplads, til hospital eller relateret anvendelse
således, at en eksisterende helikopterlandingsplads ikke vil
blokere for udvidelsen af et hospital.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Der er opnået enighed om, at de enkelte
lovændringer samlet vil betyde lettelser for kommunernes
opgavevaretagelse på 11 mio. kr. frem til og med 2015.
Lovforslaget har ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for staten eller regionerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslagene til ændring af
vandløbsloven vil på sigt kunne indebære en
udgift for jordbrugserhvervet til vedligeholdelse af
vandløb, der nedklassificeres fra offentlige til private
vandløb. Beløbet skønnes at være af
beskeden størrelse for den enkelte jordbruger.
Lovforslaget vurderes ikke at have
erhvervsøkonomiske konsekvenser i øvrigt.
Forslaget om forenklet administration af
skovbyggelinjen forventes at medføre færre
dispensationsansøgninger indenfor skovbyggelinjen.
Forslaget om at indføre et obligatorisk
screeningsskema ved anmeldelse af et projekt, der er omfattet bilag
2 i VVM-bekendtgørelsen, skal være med til at sikre en
lettere og smidigere proces for den enkelte bygherre. Samtidig vil
det foreslåede skema betyde en større gennemsigtighed
for bygherre i forhold til betydning af øvrig lovgivning for
det konkrete projekt og dermed på et tidligere tidspunkt give
mulighed for justeringer af det planlagte projekt, herunder i
forhold til grænsen for VVM-pligt.
Lovforslaget vurderes ikke at have
erhvervsadministrative konsekvenser i øvrigt.
Lovforslaget har været i høring
hos Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, der ikke har haft
bemærkninger.
5.
Administrative konsekvenser for borgere
Forslaget om forenklet administration af
skovbyggelinjen forventes at medføre færre
dispensationsansøgninger indenfor skovbyggelinjen.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne i øvrigt.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Med hensyn til den foreslåede
bestemmelse til naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 2, nr. 5, jf. lovforslagets § 2, nr. 1,
hvorefter reglerne i naturbeskyttelseslovens § 17, jf.
§ 65, stk. 2, tilpasses planlovens
§§ 35 og 36 om administration af bebyggelse i
landzone, skal det bemærkes, at kommunalbestyrelsen i
forbindelse med administrationen af planloven generelt skal
varetage hensyn til natur og landskab. Det vurderes på den
baggrund, at de miljømæssige konsekvenser af forslaget
vil være begrænsede.
Placering af småbygninger og udvidelser
af helårshuse mv., der i landzone bliver undtaget fra kravet
om dispensation fra skovbyggelinjen som følge af forslaget,
får normalt dispensation efter gældende regler. Det kan
dog ikke afvises, at der i enkelte tilfælde vil kunne
placeres småbygninger mv., der ikke ville have fået en
dispensation efter gældende regler.
Med hensyn til de foreslåede
bestemmelser til naturbeskyttelseslovens § 17,
stk. 2, nr. 7 og 8, jf. lovforslagets § 2, nr. 1, om
henholdsvis adgangen til at opføre småbygninger og
foretage bygningsændringer, vil forslagene næppe have
særlige konsekvenser for naturbeskyttelsen og det landskab,
som skovbyggelinjen beskytter, på grund af tilknytningen til
eksisterende bebyggelse. Dog må det forventes, at der vil
komme lidt flere småbygninger mv. inden for skovbyggelinjen
de steder, hvor byggelinjen er konkret reduceret, og hvor der
normalt meddeles afslag på dispensation. Det bemærkes,
at den foreslåede bestemmelse til § 17,
stk. 2, nr. 7, kun gælder for byzone og ikke for
sommerhusområder.
Også i forhold til den foreslåede
bestemmelse i naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 3,
jf. lovforslagets § 2, nr. 2, om begrænsning af
beskyttelseszonens udstrækning, hvor der er en eksisterende
væsentlig bebyggelse nærmere skoven end 300 m, vil
konsekvenserne være begrænsede, da området mellem
bebyggelsen og skoven fortsat vil være omfattet af
beskyttelsen.
Det kan ikke udelukkes, at en generelt
gældende reduktion af skovbyggelinjen vil medføre en
lovliggørelse af ulovligt byggeri, som kommunen ikke har
haft kendskab til, f.eks. en ulovlig tilbygning mod skoven.
Særligt med hensyn til forslagenes
overensstemmelse med Rådets direktiv 92/43/EØF (med
senere ændringer) om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og
planer (habitatdirektivet) vil de vurderinger af forholdet til
Natura 2000-områder, som direktivet foreskriver, i praksis i
langt de fleste tilfælde ske i forbindelse med
landzoneadministrationen eller byggesagsbehandlingen efter
byggeloven. Bebyggelse uden tilladelse kan som udgangspunkt kun
placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse. Forslagene
vurderes på den baggrund at være i overensstemmelse med
habitatdirektivet.
Bilag 4 arter vil være beskyttede af det
generelle forbud mod at ødelægge eller beskadige
yngle- eller rasteområder i naturbeskyttelseslovens
§ 29 a og jagt- og vildtforvaltningslovens § 6
a.
Forslaget om at indføre et obligatorisk
screeningsskema ved anmeldelse af et projekt, der er omfattet bilag
2 i VVM-bekendtgørelsen vil betyde en større
gennemsigtighed for bygherre i forhold til betydning af
øvrig lovgivning for det konkrete projekt og dermed på
et tidligere tidspunkt give mulighed for justeringer af det
planlagte projekt, herunder i forhold til grænsen for
VVM-pligt.
For så vidt angår den
foreslåede undtagelsesbestemmelse til planlovens
§ 15 a, stk. 1, vurderes det, at der vil kunne
være begrænsede miljømæssige konsekvenser,
idet der vil kunne opføres nye hospitalsafdelinger, herunder
til relateret anvendelse i form af eksempelvis boliger til
sygeplejeelever, patientgæsteboliger etc., hvor
støjbelastningen fra helikopterlandingspladser vil kunne
overstige Miljøstyrelsens vejledende
støjgrænser. Støjulemper vil dog kunne
reduceres, såfremt byggeriet udføres med
tilstrækkelig høj lydisolation. Dertil kommer, at
anvendelsen af helikopterlandingspladser vil være forbeholdt
hospitalsrelaterede flyvninger.
Lovforslaget vurderes i øvrigt ikke at
have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Særligt med hensyn til forslaget om, at
naturbeskyttelseslovens regler om forbud mod bebyggelse inden for
skovbyggelinjen tilpasses planlovens landzoneregler, jf.
lovforslagets § 2, nr. 1, vurderes dette forslag at
være i overensstemmelse med Rådets direktiv
92/43/EØF (med senere ændringer) om bevaring af
naturtyper samt vilde dyr og planer (habitatdirektivet). En konkret
vurdering af forholdet til Natura 2000-områder vil i praksis
i langt de fleste tilfælde ske i forbindelse med
landzoneadministrationen eller byggesagsbehandlingen efter
byggeloven. Bebyggelse uden tilladelse kan som udgangspunkt kun
placeres i tilknytning til eksisterende bebyggelse.
Lovforslaget indeholder ingen ændringer
i forhold til implementeringen af VVM-direktivet i dansk ret.
Lovforslaget indeholder ikke i øvrigt
EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring til følgende:
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Akademiet
for de tekniske Videnskaber, Akademirådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Biologiforbundet,
Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord,
Bæredygtigt Landbrug, COWI A/S, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Idræts-Forbund, Danmarks Jægerforbund,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Sportsfiskerforbund,
Danmarks Turistråd (nu Visit Denmark), Dansk Akvakultur,
Dansk Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk
Byggeri, Dansk Entomologisk Forening, Dansk Erhverv, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Dansk Industri, Dansk Gartneri, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Land- og Strandjagt, Dansk Skovforening, Dansk
Træforening, Dansk Træinformation, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Danske Advokater, Danske Biologer, FaDB,
Danske Dagblades Forening, Danske Kloakmestre, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Medier, Danske Mediers Forum, Danske
Regioner, Danske Revisorer, Danske Svineproducenter, Danske
Træindustrier, Danske Vandløb, DELTA, Den Danske
Landinspektørforening, Det Økologiske Råd &
Selskab, Det Økonomiske Råd, DHI, Dyrenes Beskyttelse,
EnviNa, Energinet.dk, 3F Fagligt Fælles Forbund,
Ferskvandsfiskeriforeningen, Finansrådet,
Forbrugerrådet, FORCE Technology, Foreningen af Danske
Biologer, Foreningen af Fredningsnævnsformænd i Danmark
og disses suppleanter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer -
FSR, Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Vandværker
i Danmark, Friluftsrådet, Green Network, Greenpeace Danmark,
GTS - Godkendt Teknologisk Service, HedeDanmark, Hedeselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA,
Jagt- og Skovbrugsmuseet, KL, Kolonihaveforbundet, Kommunalteknisk
Chefforening, Konpa, Landdistrikternes Fællesråd,
Landbrug & Fødevarer, Landsbyrådet,
Landsforeningen af Landsbysamfund, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Miljøbevægelsen NOAH,
Miljøcenter Vestjylland, Miljøpartiet de
Grønne, Miljøteknisk Brancheforening, MTG A/S,
Mærsk Olie og Gas AS, Nationalt Center for Miljø og
Energi, Natur og Ungdom, Nordicom, Nordsøfonden, NSOC-D,
Orbicon, Parcelhusejernes Landsforening, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Rambøll Danmark, Region
Hovedstaden, Region Midtjylland, Region Nordjylland, Region
Sjælland, Region Syddanmark, Skov & Landskab
(Københavns Universitet), Skovdyrkerforeningerne,
Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk Forening,
Verdensnaturfonden, Videnscenter for Landbrug, Ellen Margrethe
Basse; Aarhus Universitet, Helle Tegner Anker; Københavns
Universitet, Peter Pagh; Københavns Universitet, Lone
Kørnøv; Aalborg Universitet, Bo Elling; Roskilde
Universitet
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for kommuner, regioner og staten. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovændringerne vil betyde lettelser
for kommunernes opgavevaretagelse på ca. 11 mio. kr. frem til
2015. ? Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for regioner og staten. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Omklassificering til privat vandløb
vil medføre flere udgifter til
vandløbsvedligeholdelse. Samlet vurderes lovændring en
at medføre marginale merudgifter for
landbrugserhvervet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Færre dispensationsansøgninger
indenfor skovbyggelinjen. | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Tidligere mulighed for justeringer af det
planlagte projekt, herunder i forhold til grænsen for
VVM-pligt, pga. screeningsskemaet. | De miljømæssige konsekvenser
vurderes at være begrænsede i forhold til
skovbyggelinjen. ? Forslaget om mulighed for at udvide eller
ændre hospitaler med eksisterende helikopterlandingspladser,
vil kunne have begrænsede miljømæssige
konsekvenser, idet støjbelastningen fra
helikopterlandingspladser vil kunne overstige
Miljøstyrelsens vejledende støjgrænser. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Færre dispensationsansøgninger
indenfor skovbyggelinjen. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
og 2
Efter vandløbsloven inddeles
vandløb i 2 klasser, offentlige vandløb og private
vandløb. Klassifikationen er uden betydning for
ejerforholdene. Et vandløb eller en strækning af et
vandløb ejes, uanset om det er klassificeret som offentligt
eller privat, som alt overvejende hovedregel af den grundejer,
på hvis ejendom vandløbet er beliggende.
Klassifikationen er derimod bestemmende for,
hvem der har pligten til at vedligeholde vandløbet.
Vedligeholdelsesforanstaltninger omfatter for åbne
vandløbs vedkommende at skære grøde, fjerne
slam og lignende aflejret materiale m.v. og for rørlagte
vandløbs vedkommende at sørge for, at der er
gennemløb, og at rørene er funktionsdygtige. Det er
vandløbsmyndigheden, dvs. kommunen, der har pligt til at
vedligeholde offentlige vandløb, mens det er den private
grundejer (bredejeren), der har pligten for så vidt
angår private vandløb.
Efter den gældende lov kan offentlige
vandløb nedklassificeres efter regler fastsat af
miljøministeren. Bemyndigelsen er udmøntet i
bekendtgørelse om klassifikation og registrering af
vandløb. Reglerne sætter snævre grænser
for kommunernes mulighed for at nedklassificere offentlige
vandløb til private. De er desuden medvirkende til at
fastholde en ulighed mellem borgere inden for samme kommune med
hensyn til pligten til at vedligeholde vandløb. De
indebærer, at kun vandløb, der er meget snævert
knyttet til private interesser, kan nedklassificeres.
Der er ikke i den gældende lov hjemmel
til at fastsætte regler om opklassifikation af private
vandløb til offentlige.
Med den foreslåede affattelse af
vandløbslovens § 10, der er stort set enslydende
med den affattelse, der var gældende før
lovændringen i 2011, skabes der mulighed for, at kommunerne
kan ensarte klassifikationen inden for kommunens grænser og
nedklassificere de vandløb, der i realiteten ikke har
offentlig interesse.
Med bemyndigelsen i den foreslåede
§ 11 vil der blive udarbejdet regler, der i højere
grad giver vandløbsmyndigheden muligheder for at lade
lokale, konkrete vurderinger ligge til grund for beslutning om at
nedklassificere offentlige vandløb. Heri kan bl.a.
indgå, om det offentlige har interesse i vandløbets
vedligeholdelse, eller om der kun er private interesser forbundet
hermed.
Den gældende bestemmelse i
bekendtgørelse om klassifikation og registrering af
vandløb om, at vandløbet på datoen for
nedklassifikation skal være vedligeholdt i overensstemmelse
med regulativet, vil ikke blive ændret i den kommende
bekendtgørelse.
Bemyndigelsen giver desuden hjemmel til at
fastsættes regler om, hvilke kriterier der skal ligge til
grund for at opklassificere private vandløb til offentlige
vandløb. Der findes ikke i dag regler herom. Det ligger dog
som en uudtalt forudsætning for vandløbsloven, at kun
vandløb, som har en vis almen interesse, fx af rekreativ
eller biologisk karakter eller som recipient for større
offentlige spildevandsanlæg, bør være offentlige
med den konsekvens, at vedligeholdelsen er skattefinansieret.
Til nr.
3
I folketingssamlingen 2012-2013 vedtog
Folketinget lov nr. 492 af 21. maj 2013 (L 192,
folketingsåret 2012-2013), der bl.a. ophævede en
bestemmelse i vandløbsloven om statslig godkendelse af
vandløbsregulativer for visse offentlige vandløb.
Forslaget i nr. 3 er en
konsekvensændring, som ved en fejl ikke var medtaget i det
nævnte lovforslag.
Til § 2
Til nr.
1
Til
§ 17, stk. 2, nr. 4.
Efter gældende regler er der ikke krav
om, at erhvervsmæssigt nødvendige driftsbygninger, der
kan opføres uden forudgående dispensation, skal
opføres i tilknytning til hidtidige bebyggelsesarealer.
Det foreslås, at den gældende
bestemmelse suppleres med krav om, at driftsbygningen skal
opføres i tilknytning til eksisterende bebyggelse svarende
til den tilsvarende bestemmelse i planlovens § 36,
stk. 1, nr. 3. Opførelse af sådanne bygninger
uden tilknytning til eksisterende bebyggelse vil kræve en
landzonetilladelse. Stramningen vil næppe få stor
betydning, da driftsbygninger primært opføres i
landzone. Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at
der vil gælde de samme regler for opførelse af
erhvervsmæssigt nødvendige driftsbygninger inden for
skovbyggelinjen både i landzone og uden for landzone.
Til
§ 17, stk. 2, nr. 5 og 6
Efter gældende regler forudsætter
placering af bebyggelse, campingvogne m.v. inden for
skovbyggelinjen dispensation fra bebyggelsesforbuddet i
§ 17, stk. 1.
De foreslåede bestemmelser
vedrører landzone. Med forslaget tilpasses
naturbeskyttelseslovens regler om skovbyggelinjen planlovens
landzoneregler i § 35, stk. 1, og § 36,
stk. 1, jf. stk. 2, således at der ikke
længere skal træffes afgørelse efter begge
regelsæt.
Med forslaget ophæves kravet om
dispensation fra naturbeskyttelseslovens § 17 til byggeri
inden for skovbyggelinjen, når byggeriet sker i landzone og
derfor forudsætter, at kommunalbestyrelsen meddeler
landzonetilladelse. Ved administration af planloven skal
kommunalbestyrelsen som hidtil varetage hensynet til natur og
landskab, herunder til skoven som landskabselement og til arealer
langs skoven som levested for planter og dyr.
De undtagelser, der fremgår af
planlovens § 36, stk. 1, jf. stk. 2, hvorefter
det blandt andet ikke kræver landzonetilladelse at
udføre om- og tilbygninger af helårshuse op til 250
m2, opføre visse
småbygninger, offentlige master til varsling, visse
aftægtsboliger samt udvide mindre erhvervsvirksomheder, der
er lovligt indrettet i en tidligere landbrugsbygning, vil efter
forslaget også gælde for sådant byggeri inden for
skovbyggelinjen i landzone.
Derimod undtages opførelse af nye
aftægts- og medhjælperboliger ikke fra kravet om
skovbyggelinjedispensation, hvis disse er omfattet af
§ 36, stk. 1, nr. 12 og kan opføres uden
landzonetilladelse på en landbrugsejendom over 30 ha i
tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer.
Med forslaget bortfalder kravet om
dispensation og kommunalbestyrelsens sagsbehandling for en
række byggerier i landzone.
Skovbyggelinjen ophæves ikke. I landzone
vil skovbyggelinjen fortsat gælde for byggeri, der
forudsætter lokalplanlægning, f.eks. byudvikling eller
større anlæg som vindmølleparker og store
virksomhedsbyggerier mv. I disse tilfælde vil
virkeliggørelse af lokalplanen forudsætte enten
kommunalbestyrelsens afgørelse om dispensation, eller, som
det ofte er tilfældet for byudvikling, ansøgning hos
Naturstyrelsen om at ophæve skovbyggelinjen inden for
lokalplanområdet.
Det er en konsekvens af forslaget, at
skovejere i de undtagede tilfælde ikke længere
underrettes om byggeri inden for skovbyggelinjen, som ellers er et
krav efter gældende regler i naturbeskyttelseslovens
§ 65, stk. 2. I de tilfælde, hvor et byggeri
forudsætter en landzonetilladelse, vil kravet om
forudgående høring af naboer i planlovens
§ 35, stk. 3, finde anvendelse.
Til
§ 17, stk. 2, nr. 7
Efter gældende regler forudsætter
placering af bebyggelse, campingvogne m.v. inden for
skovbyggelinjen dispensation fra bebyggelsesforbuddet i
§ 17, stk. 1.
Med forslaget vil der uden
kommunalbestyrelsens forudgående dispensation inden for
skovbyggelinjen i byzone kunne opføres garager, carporte,
udhuse, drivhuse og lignende mindre bygninger på højst
50 m2, når de
pågældende bygninger opføres i tilknytning til
beboelseshuse og ikke medfører oprettelse af en ny
bolig.
Forslaget er inspireret af planlovens
§ 36, stk. 1, nr. 7, der undtager mindre bygninger
op til 50 m2 som carporte,
drivhuse og udhuse mv. fra kravet om landzonetilladelse efter
lovens § 35, stk. 1, når disse bygninger
opføres i tilknytning til enfamiliehuse, og byggeriet ikke
medfører oprettelse af en ny selvstændig bolig.
Det foreslåede krav om tilknytning
svarer til formuleringen i planlovens § 36, stk. 1,
nr. 7, og betyder, at den nye bebyggelse sammen med ejendommens
bebyggelses- og færdselsarealer skal udgøre en
hensigtsmæssig enhed. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslag om ændring af planloven i
2009 (LF 135 - FT 2008/2009), at »ved opførelse af
bygninger »i tilknytning til« forstås i
overensstemmelse med planlovens mangeårige
administrationspraksis opførelse inden for en afstand af
indtil ca. 20 m fra bebyggelsen. Det er dog ikke alene afstanden,
der afgør, om en bygning kan siges at ligge i tilknytning
til den eksisterende bebyggelse. Det beror på en samlet
vurdering af, om byggeriet naturligt opleves som havende
tilknytning til den eksisterende bebyggelse, bl.a. henset til
terrænforhold og landskabet i øvrigt.«
Bestemmelsen om at undtage småbygninger
fra bebyggelsesforbuddet vil give mulighed for at opføre
carporte, garager og udhuse mv. på enkeltvis eller tilsammen
op til 50 m2. Ved beregningen af
det samlede maksimale bebyggelsesareal på 50 m2 medregnes ikke lovligt eksisterende
småbygninger, hvortil der allerede er meddelt dispensation
efter naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 2, jf.
§ 17, stk. 1, eller som er lovlige i henhold til
tidligere lovgivning om skovbyggelinjen.
Det er en konsekvens af forslaget, at skovejer
i disse tilfælde ikke længere underrettes om byggeri
inden for skovbyggelinjen, som ellers er et krav efter
gældende regler i naturbeskyttelseslovens § 65,
stk. 2.
Med de 50 m2
som det maksimale bebyggelsesareal for de bygninger, der kan
opføres uden tilladelse, og under hensyn til, at disse skal
opføres i tilknytning til de eksisterende
beboelsesbygninger, vurderes ændringen ikke at medføre
væsentlige negative konsekvenser for de hensyn, som
skovbyggelinjen varetager.
Forslaget om småbygninger vil
gælde i byzone. I landzone vil gælde en tilsvarende
undtagelse som følge af forslaget om harmonisering med
planlovens §§ 35 og 36 i landzone, jf. den
foreslåede bestemmelse til naturbeskyttelseslovens
§ 17, stk. 2, nr. 5.
Til
§ 17, stk. 2, nr. 8
Efter gældende regler forudsætter
placering af bebyggelse, campingvogne m.v. inden for
skovbyggelinjen dispensation fra bebyggelsesforbuddet i
§ 17, stk. 1.
Med forslaget kan der uden dispensation inden
for skovbyggelinjen foretages bygningsændringer. Der
tænkes hermed på f.eks. etablering af karnapper og
altaner, når en sådan etablering ikke indebærer
en udvidelse af boligarealet.
Forslaget om at undtage
bygningsændringer som f.eks. karnapper og altaner fra krav om
dispensation vil gælde overalt, men vil primært
få betydning i landzone og sommerhusområder, idet mange
sammenhængende bebyggelser vil komme til at ligge uden for
skovbyggelinjen i byzone som konsekvens af forslaget om at
ændre naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 2,
nr. 4, jf. den foreslåede bestemmelse til
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 3.
Forslaget omfatter kun
bygningsændringer, der ikke medfører en udvidelse af
beboelsesarealet, dvs. det omfatter f.eks. ikke lukkede altaner,
der således fortsat kræver dispensation.
Det bemærkes, at bebyggelsesforbuddet i
naturbeskyttelseslovens § 17, stk. 1, ikke omfatter
almindelige vedligeholdelsesarbejder, herunder f.eks. udskiftning
af døre og vinduer.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.3.
Til nr.
2
Forslaget til § 17, stk. 3,
udvider anvendelsesområdet for den gældende undtagelse
i § 17, stk. 2, nr. 4, for »andre
områder, der efter den hidtidige lovgivning har været
undtaget«, dvs. områder, hvor der inden den 1. januar
1968 var påbegyndt en væsentlig, lovlig bebyggelse
inden for skovbyggelinjen, til at gælde alle steder, hvor der
på flere sammenhængende ejendomme ligger en
væsentlig, lovlig bebyggelse inden for linjen, uanset
hvornår bebyggelsen er opført. Den ændrede
formulering har herudover til formål at præcisere
bestemmelsens indhold i overensstemmelse med administrativ
praksis.
Bestemmelsen vil betyde, at skovbyggelinjen
vil være generelt reduceret ved strækninger med en
væsentlig, lovlig bebyggelse, hvilket vil sige, hvor der er
sammenhængende bebyggelser på samme måde som
efter gældende regler, men bestemmelsen vil også finde
anvendelse på sammenhængende bebyggelse, der er
opført efter 1968. Det vil sige, at byggelinjen vil
forløbe i den kortere afstand fra skoven, hvor bebyggelsen
ligger, og forbuddet i lovens § 17, stk. 1, vil kun
gælde på arealer mellem husrækken og skoven.
Bebyggelse, der er opført i byzone, er
normalt opført på grundlag af en lokalplan eller en
ældre byplanvedtægt og med dispensation fra
skovbyggelinjen. Nogle steder vil skovbyggelinjen allerede
være konkret reduceret, hvis en kommune har anmodet
Miljøministeriet om i medfør af
naturbeskyttelseslovens § 69 at ophæve
skovbyggelinjen inden for lokalplanområdet. I disse
afgørelser vil ophævelsen normalt ikke være sket
helt ind til skoven, men ophævelse er sket efter en konkret
vurdering i forhold til området og bebyggelsesplanen.
Andre steder er skovbyggelinjen reduceret for
hele eller dele af en kommune på grundlag af ministeriets
afgørelse efter naturbeskyttelseslovens § 69, idet
kommunen for udbyggede områder har ønsket en
administrativ lettelse ved at fastlægge linjen således,
at kun arealet mellem den eksisterende bebyggelse og skoven er
omfattet af bebyggelsesforbuddet. Herved kan der opføres
tilbygninger, skure, carporte mv. uden forudgående
dispensation, hvis bebyggelsen opføres bag linjen, dvs. ved
siden af eller bag husrækken.
Når der er tale om et område med
væsentlig bebyggelse, vil negative konsekvenser for natur og
landskab være begrænsede samtidig med, at der
opnås en administrativ lettelse.
Vurderingen af, hvor den reducerede
skovbyggelinje forløber på strækninger med
væsentlig, lovlig bebyggelse vil svare til den vurdering, som
kommunerne foretager i dag, bortset fra alderskravet om
opførelse før 1. januar 1968. Som følge heraf
forventer Naturstyrelsen ikke at udarbejde en vejledning herom,
medmindre der opstår et behov herfor.
Tidligere klagenævnspraksis vil stadig
have betydning for, om der er tale om væsentlig lovlig
bebyggelse. Efter praksis udgør et enkelt eller to huse ikke
en »væsentlig bebyggelse«.
Retningslinjer kan findes i tidligere
afgørelser fra Overfredningsnævnet, som blandt andet
er gengivet i optagelse nr. 143 i »Overfredningsnævnet
Orienterer« fra marts 1981, jf. ovenfor de almindelige
bemærkninger til lovforslaget, afsnit 2.3. , som vil blive
lagt på Naturstyrelsens hjemmeside.
Det vil som hidtil være op til kommunen
at vurdere, om der er tale om en væsentlig, lovlig
bebyggelse, som bevirker, at skovbyggelinjen generelt er reduceret
i et område. Kommunerne har ansvaret for at vedligeholde
arealinformationerne i Danmarks Miljøportal for så
vidt angår skovbyggelinjen.
Den generelle undtagelse i medfør af
§ 17, stk. 2, nr. 4, i den gældende lov
kræver ikke kommunens afgørelse, da den fremgår
direkte af loven. Men det præcise forløb af
skovbyggelinjen beror på kommunens vurdering, og denne kan i
en konkret sag om dispensation eller påbud, hvor det har
betydning, om et areal er omfattet af linjen eller ej,
påklages til Natur- og Miljøklagenævnet.
Til nr.
3
Forslaget er en harmonisering af bestemmelsen
med de tilsvarende bestemmelser om undtagelser fra forbud mod
tilstandsændringer inden for klitfredningslinjen og
strandbeskyttelseslinjen.
Det foreslås således, at mindre
vedligeholdelsesarbejder, der kan ske, uden at
bygningshøjden øges eller kun øges i
ubetydeligt omfang, kan udføres uden tilladelse. Undtagelsen
vil omfatte vedligeholdelsesarbejder f.eks. udskiftning af
tagplader eller enkelte vinduer men også arbejder, der
indebærer mindre ændringer f.eks. i forbindelse med
udskiftning af vinduer og tag.
Undtagelsen gælder alene mindre
vedligeholdelsesarbejder, dvs. den omfatter ikke ombygninger som
udskiftning af f.eks. små vinduer med panoramavinduer eller
ombygning af terrasser til havestuer og lignende. Ligeledes kan
ændringer af tagkonstruktion eller -beklædning
være så omfattende eller markant, at det må anses
for et større vedligeholdelsesarbejde, som forudsætter
dispensation.
På grund af de særlige
beskyttelseshensyn, der gælder for og omkring fortidsminder,
er det præciseret, at bygningshøjden ikke må
forøges mere end ubetydeligt.
Konkrete vilkår om f.eks. placering og
udformning af en bygning, der er knyttet til tidligere
afgørelser om dispensation, skal fortsat overholdes.
Til § 3
Til nr.
1
Fodnoten til loven foreslås
ændret, da Europa-Parlamentet og Rådets direktiv
2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse offentlige og
private projekters indvirkning på miljøet
(VVM-direktivet) erstatter Rådets direktiv 85/337/EØF
af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EF-Tidende 1985, nr. L 175, side 40, som ændret senest ved
Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2003/35/EF om mulighed
for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse.
Til nr. 2,
3 og 10
Bestemmelserne foreslås ophævet
som en konsekvens af, at der gives mulighed for at tilvejebringe
VVM-redegørelsen uafhængig af
kommuneplantillægget, men inden for planlovens almindelige
regler for tilvejebringelse af kommuneplantillæg og
lokalplaner. Det betyder, at de hidtil gældende særlige
regler for retningslinjer i kommuneplanen (§ 11 a, nr.
7), det særlige redegørelseskrav for
kommuneplantillæg (§ 11 e, stk. 3) samt
lempelserne for lokalplaner knyttet til kommuneplantillæg
(§ 16, stk. 5) ikke vil gælde for de
fremtidige kommuneplantillæg, hvor kommunalbestyrelsen
vælger at gennemføre planlægningen parallelt med
VVM-processen. Her vil alene de almindelige indholdsmæssige
krav til kommune- og lokalplaner være gældende.
Til nr.
4
Bestemmelsen foreslås ændret
således, at kommunalbestyrelsen kan vælge at afkoble
VVM-processen og udarbejdelsen af forslag til
kommuneplantillæg. Den forslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i nr. 5. Det
bemærkes, at såfremt kommunalbestyrelsen vælger
at udarbejde et eventuelt forslag til kommuneplantillæg, vil
dette skulle følge de almindelige regler for
tilvejebringelse af kommuneplantillæg og lokalplaner.
Til nr.
5
Bestemmelsen foreslås ændret
således, at kommunalbestyrelsen kan vælge at afkoble
VVM-processen og udarbejdelsen af forslag til
kommuneplantillæg. Den forslåede bestemmelse skal ses i
sammenhæng med den foreslåede bestemmelse i nr. 4.
Forslaget om afkoblingen medfører, at hvis
kommunalbestyrelsen har valgt at gennemføre VVM-processen
uden parallel udarbejdelse af kommuneplantillæg, vil
kommunalbestyrelsen fortsat skulle gennemføres en
scopingproces forud for udarbejdelsen af VVM-redegørelsen.
Med scopingprocessen sker der en tidlig og sikker
fastlæggelse af, hvad VVM-redegørelsen skal indeholde.
VVM-direktivet (2011/92/EU) lægger i præamblen
vægt på, at offentligheden sikres en effektiv
deltagelse i beslutningstagningen gennem mulighed for at
fremsætte udtalelser og give udtryk for
betænkeligheder, som kan være relevante for
beslutningerne. Effektiviteten kan sikres ved, at inddragelsen sker
så tidligt i VVM-processen som muligt for at give mulighed
for at påvirke projektudformningen med henblik på at
mindske påvirkningen af omgivelserne. Derfor fastholdes den
nuværende kreds af høringsberettigede (de
berørte myndigheder og offentligheden) samt den
gældende bestemmelse om foroffentlighed.
Til nr. 6
og 7
De foreslåede bestemmelser er en
konsekvens af, at VVM-redegørelsen herefter får en
selvstændig status i stedet for at indgå som
redegørelsen i et kommuneplantillæg. Der er derfor
behov for at fastsætte regler om høring af
offentligheden og berørte myndigheder, og det foreslås
at videreføre den hidtil gældende høringsfrist
på mindst 8 uger. En høringsfrist på 8 uger
vurderes at være i overensstemmelse med VVM-direktivets krav
om rimelige tidsrammer for at informere offentligheden og for at
sikre, at den berørte offentlighed opnår reel
deltagelse i VVM-processen. Det forudsættes, at
høringsfristen på 8 uger fremgår af den
offentliggjorte meddelelse om høring over
VVM-redegørelsen.
Der foreslås ikke processuelle
ændringer i forhold til høringen af
VVM-redegørelsen udover konsekvensændringer som
følge af, at VVM-redegørelsen ikke længere
nødvendigvis er en del af et kommuneplantillæg.
Til nr.
8
Med forslaget gives miljøministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, at bygherren forud
for påbegyndelsen af et bilag II-anlæg
(screeningspligtige anlæg), jf. bekendtgørelse om
vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning
på miljøet (VVM) i medfør af lov om
planlægning, skal anvende et særligt skema til
anmeldelsen.
Det forudsættes, at anmeldelsesskemaets
indhold vil blive udarbejdet med udgangspunkt i screeningsskemaet i
vejledning om VVM i planloven.
Det forventes, at der vil blive fastsat krav
om digital indgivelse af anmeldelsesskemaet.
Til nr.
9
Det foreslås, at der i en lokalplan kan
udlægges et areal, der er støjbelastet af en
helikopterlandingsplads, til hospital eller dermed relateret
anvendelse, herunder fastsætte bestemmelser om ændring
eller udvidelse af hospitalet. Det er en forudsætning, at
anvendelsen af helikopterlandingspladser er forbeholdt
hospitalsrelaterede flyvninger, som f.eks. kan være transport
af patient til akut specialiseret behandling, transport af
livsnødvendigt udstyr og medicin, som f.eks. kuvøse,
respirator, antidot mv., som en patient kan have akut behov for,
transport af nødvendigt specialuddannet personale til
løsning af opgaver ved eksempelvis en større
trafikulykke eller anden større hændelse mv., samt
transport af organer til transplantation mv.
Bestemmelsen medfører, at hospitaler,
som planlægningsmæssigt set er arealer udlagt til
støjfølsom anvendelse, kan udvides eller ændres
uanset, at en eksisterende helikopterlandingsplads vil
medføre en overskridelse af de vejledende
støjgrænser. Bestemmelsen er dermed en undtagelse til
hovedreglen i lovens § 15 a, stk. 1.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2014.
For så vidt angår allerede
indgivne ansøgninger om dispensation fra skovbyggelinjen til
placering af bebyggelse, der med lovforslaget undtages fra kravet
herom, vil disse bortfalde ved lovens ikrafttræden. Det
ansøgte kan derfor efter lovens ikrafttræden
opsættes uden dispensation fra skovbyggelinjen, såfremt
det ansøgte opfylder betingelserne for opsætning uden
skovbyggelinjedispensation med hensyn til f.eks. størrelse
og placering.
Til
stk. 2
Det foreslås, at klage over
afgørelser på planlovens område indgivet til
Natur- og Miljøklagenævnet skal behandles af
nævnet efter de hidtil gældende regler, hvis
afgørelsen er truffet før lovens ikrafttræden.
Dette gælder uanset, om klage er indgivet til Natur- og
Miljøklagenævnet før eller efter lovens
ikrafttræden.
Det bemærkes, at såfremt Natur- og
Miljøklagenævnet ved behandling af en klage
træffer afgørelse om, at sagen skal hjemvises til den
kompetente myndighed for sager omfattet af lov om planlægning
§ 11 g-§ 11 i, til fornyet behandling, skal den
kompetente myndighed behandle sagen efter denne lov.
Til
stk. 3
Den foreslåede overgangsbestemmelse
sikrer, at anmeldelser, der ikke er færdigbehandlede på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, forsat kan behandles i
henhold til de hidtidige gældende regler.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 927 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved lov nr. 293 af 11. april 2011, lov nr. 553
af 1. juni 2011 og senest ved § 2 i lov nr. 492 af 21.
maj 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 10.
Vandløbsmyndigheden kan træffe afgørelse om at
optage private vandløb som offentlige vandløb. Stk. 2.
Vandløbsmyndigheden kan efter regler fastsat af
miljøministeren træffe afgørelse om at
nedklassificere offentlige vandløb til private
vandløb. | | 1. § 10 affattes således: »§ 10.
Vandløbsmyndigheden kan træffe afgørelse om, at
et vandløb skal udgå af den hidtidige
klasse.« | | | | § 11.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
vandløbsmyndighedens opgaver i forbindelse med
klassificering og registrering af vandløb | | 2. § 11 affattes således: »§ 11. Miljøministeren
kan fastsætte regler om ændret klassifikation af
vandløb efter § 10, om vandløbsmyndighedens
opgaver i forbindelse med ændret klassifikation og om
registrering af vandløb.« | | | | § 12. …. Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
regulativerne skal indeholde bestemmelser om andre forhold end
nævnt i stk. 1 og 2, og nærmere regler om
godkendelsesordningen efter stk. 4. | | 3. I § 12, stk. 4, udgår
», og nærmere regler om godkendelsesordningen efter
stk. 4«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013 foretages,
foretages følgende ændringer: | Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder ikke for 1) bestående
forsvarsanlæg, 2) havneanlæg og de landarealer, der
ved lokalplan er udlagt til havneformål, 3) områder, der som led i
frikommuneforsøg bliver omfattet af en lokalplan og efter
§ 24 a i lov om frikommuner friholdes for
efterfølgende at blive omfattet af forbuddet i stk. 1,
så længe lokalplanen er gældende, 4) driftsbygninger, der er nødvendige
for jordbrugs- og fiskerierhvervene, og 5) andre områder, der efter den
hidtidige lovgivning har været undtaget. | | 1. § 17, stk. 2, nr. 4 og 5,
ophæves og i stedet indsættes: »4) byggeri, der er
erhvervsmæssigt nødvendigt for den
pågældende ejendoms drift som landbrugs- eller
skovbrugsejendom eller for udøvelse af fiskerierhvervet, og
som opføres i tilknytning til ejendommens hidtidige
bebyggelsesarealer, 5) bebyggelse, campingvogne og lignende i
landzone, hvortil der er meddelt tilladelse efter § 35,
stk. 1, i lov om planlægning, 6) bebyggelse, campingvogne og lignende i
landzone, der er omfattet af undtagelserne fra kravet om tilladelse
efter § 36, stk. 1, nr. 3, 5, 7-9 og 13-15, jf. dog
§ 36, stk. 2, i lov om planlægning, 7) placering af garager, carporte, udhuse,
drivhuse og lignende bygninger på højst 50 m2 i byzone, når disse
opføres i tilknytning til beboelseshuse, og byggeriet ikke
medfører oprettelse af en ny bolig, og 8) bygningsændringer på
beboelseshuse i byzone og sommerhusområde, såfremt
boligarealet ikke udvides.« | | | | | | 2. I § 17 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Forbuddet i stk. 1
gælder kun mellem bebyggelsen og skoven på
strækninger, hvor der allerede findes væsentlig, lovlig
bebyggelse nærmere skoven end 300 m.« | | | | § 18… Stk. 2.
Forbuddet i stk. 1 gælder ikke for 1) landbrugsmæssig drift bortset fra
tilplantning, 2) gentilplantning af skovarealer, der
ligger uden for det areal, der er beskyttet efter museumsloven, og
beplantning i eksisterende haver og 3) sædvanlig hegning på
jordbrugsejendomme. | | 3. I § 18, stk. 2, indsættes
før nr. 1 som nyt nummer: »1) mindre vedligeholdelsesarbejder
på bygninger, idet bygningshøjden ved tagarbejder kun
må forøges ubetydeligt,« Nr. 1-3 bliver herefter nr. 2-4. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 85/337/EØF
af 27. juni 1985 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet (VVM-direktivet),
EF-Tidende 1985, nr. L 175, side 40, som ændret senest ved
Rådets og Europa-Parlamentets direktiv 2003/35/EF om mulighed
for deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og
programmer på miljøområdet og om ændring
af Rådets direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så
vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og
domstolsprøvelse, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L
206, side 7, som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side
368, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle,
EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7. | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: »1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet (VVM-direktivet), EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1,
dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om
bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(EF-habitatdirektivet), EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2006/105/EF af 20.
november 2006, EU-Tidende 2006, nr. L 363, side 368, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2009, nr. L
20, side 7.« | | | | § 11 a. Kommuneplanen skal
indeholde retningslinjer for … 7) beliggenheden af de i § 11 g
nævnte anlæg, … | | 2. § 11 a, stk. 1, nr. 7,
ophæves. Nr. 8-21 bliver herefter nr. 7-20. | | | | § 11
e. … Stk. 3.
Redegørelsen for den del af kommuneplanen, der indeholder
retningslinjer for de i § 11 g nævnte anlæg,
skal indeholde en vurdering af de miljømæssige
konsekvenser. … | | 3. § 11 e, stk. 3,
ophæves. Stk. 4-7 bliver herefter
stk. 3-6. | | | | § 11 g.
Enkeltanlæg, der må antages at påvirke
miljøet væsentligt, må ikke påbegyndes,
før der er tilvejebragt retningslinjer i kommuneplanen om
beliggenheden og udformningen af anlægget med
tilhørende redegørelse (VVM-pligt), jf.
§ 11 e, stk. 3. Stk. 2. Ved
tilvejebringelsen af retningslinjer i kommuneplanen for anlæg
omfattet af stk. 1 skal kommunalbestyrelsen forud for
igangsættelsen af arbejdet med redegørelsen for
anlæggets forventede væsentlige virkninger på
miljøet offentliggøre en kort beskrivelse af
hovedtrækkene af det påtænkte anlæg samt
indkalde ideer og forslag til brug for fastlæggelsen af
redegørelsens indhold. Offentliggørelse kan ske
udelukkende digitalt. … | | 4. I § 11 g, stk. 1, ændres
»tilvejebragt retningslinjer i kommuneplanen om beliggenheden
og udformningen af anlægget med tilhørende
redegørelse (VVM-pligt), jf. § 11 e,
stk. 3« til: »udarbejdet en redegørelse for
anlæggets miljømæssige konsekvenser
(VVM-pligt)«. ? 5. I § 11 g, stk. 2, ændres
»Ved tilvejebringelsen af retningslinjer i kommuneplanen for
anlæg omfattet af stk. 1 skal kommunalbestyrelsen«
til: »Kommunalbestyrelsen skal for anlæg omfattet af
stk. 1«. ? 6. I § 11 g, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.: »Når redegørelsen
foreligger, skal kommunalbestyrelsen offentliggøre denne med
henblik på høring af berørte myndigheder og
offentligheden.« ? 7. I § 11 g, stk. 2,
indsættes som 4. pkt.: »Kommunalbestyrelsen fastsætter
en frist for høringen på mindst 8 uger.« | | | | § 11 h.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om,
hvilke anlæg der er omfattet af § 11 g.
Anlæg, der vedtages i enkeltheder ved særlig lov, er
dog altid undtaget. Ministeren kan endvidere fastsætte regler
om, hvilke mindsteoplysninger der er nødvendige, for at en
miljømæssig vurdering kan foretages. … | | 8. I § 11 h, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »foretages.« til: »foretages samt
fastsætte regler om, at bygherren til anmeldelsen af et
projekt skal anvende et særligt skema.« | | | | § 15 a.
En lokalplan må kun udlægge støjbelastede
arealer til støjfølsom anvendelse, hvis planen med
bestemmelser om etablering af afskærmningsforanstaltninger
m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 12, 18 og 21, kan sikre
den fremtidige anvendelse mod støjgener. Stk. 2.
Lokalplaner, der tilvejebringes for arealer i et område, som
i kommuneplanen er fastlagt som et byomdannelsesområde, kan
uanset stk. 1 udlægge støjbelastede arealer til
støjfølsom anvendelse, når kommunalbestyrelsen
har sikkerhed for, at støjbelastningen er bragt til
ophør i løbet af en periode, der ikke
væsentligt overstiger 8 år, efter at den endeligt
vedtagne lokalplan er offentliggjort. Stk. 3. I
forbindelse med byfornyelse og udvikling af bymæssig
bebyggelse, der er af væsentlig betydning for kommunen, og
som ligger inden for støjkonsekvensområdet omkring
forsvarets øvelsespladser og skyde- og
øvelsesområder, kan miljøministeren i
særlige tilfælde og efter indhentet udtalelse fra
Forsvarsministeriet tillade mindre fravigelser af stk. 1, hvor
støjbelastningen ikke væsentligt overstiger LC, DEN 55
dB. | | 9. I § 15 a indsættes som stk. 4: »Stk. 4. En lokalplan kan uanset
stk. 1 udlægge et areal, der er støjbelastet af
en helikopterlandingsplads, til hospital eller dermed relateret
anvendelse.« | | | | § 16. … Stk. 5.
Lokalplanforslag for anlæg, der er omfattet af § 11
g, er undtaget fra reglerne i stk. 3, 4 og 6. | | 10. § 16, stk. 5,
ophæves. Stk. 6-8 bliver herefter
stk. 5-7. | | | |
|