Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 7. november 2013
1. Ændringsforslag
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2013 og var til 1. behandling den 10. oktober 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 28. juni 2013
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 375 (2012-13).
Den 3. oktober 2013 sendte ministeren for sundhed og forebyggelse
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. Overalt i loven ændres
»Kunstig befrugtning« til: »Assisteret
reproduktion«, og »kunstig befrugtning« til:
»assisteret reproduktion«.«
[Korrektion]
2) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 17, stk. 1,
ændres »levedygtige graviditeter« til:
»graviditeter«.
[Sproglig korrektion]
3) I
den under nr. 5 foreslåede
affattelse af § 20, stk. 1,
ændres »levedygtige graviditeter« til:
»graviditeter«.
[Sproglig korrektion]
Til § 2
4) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 13 indsættes
som stk. 7:
»Stk. 7.
Vævscentre og udtagningssteder sikrer, at behandling af
oplysninger som nævnt i § 7, stk. 1, i lov om behandling
af personoplysninger, der kan henføres til bestemte fysiske
personer, og som finder sted i forbindelse med håndtering af
indberetninger om alvorlige uønskede hændelser og
alvorlige bivirkninger, foretages af en sundhedsperson eller en
anden person, som er undergivet en lovbestemt
tavshedspligt.«
[Sikring af, at behandling af
følsomme personoplysninger foretages af sundhedspersoner
eller andre personer med lovbestemt tavshedspligt]
5)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 17 affattes således:
Ȥ
17. Sundhedsstyrelsen fører register over oplysninger
om alvorlige uønskede hændelser og alvorlige
bivirkninger, som er indberettet i medfør af § 13, stk.
1-5.
Stk. 2. Ministeren for
sundhed og forebyggelse fastsætter regler om
Sundhedsstyrelsens behandling af indberettede oplysninger om
alvorlige uønskede hændelser og alvorlige
bivirkninger.«
02. I
§ 21, stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 13, stk. 1-4« til: »§ 13, stk. 1-4,
og stk. 7«.«
[Korrektion som følge af den
foreslåede nye affattelse af vævslovens § 13 samt
konsekvens af sammenlægningen af Lægemiddelstyrelsen og
Sundhedsstyrelsen til én styrelse - Sundhedsstyrelsen - og
udvidelse af strafhjemmel med henblik på at kunne straffe
manglende overholdelse af den foreslåede bestemmelse i
vævslovens § 13, stk. 7, jf. ændringsforslag nr.
4]
Til § 3
6) I
den under nr. 2 foreslåede § 27 b ændres »ved
assisteret reproduktion« til: »ved behandling med
assisteret reproduktion«.
[Sproglig korrektion]
Til § 7
7) I
stk. 1 ændres »stk.
2-6« til: »stk. 2-5«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Idet kunstig befrugtning visse steder i
loven er anført med stort bogstav og skal videreføres
som assisteret reproduktion med stort begyndelsesbogstav,
foreslås dette som en korrektion til lovforslaget.
Til nr. 2 og 3
Der er tale om en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 4 og 5. Med de foreslåede
ændringer tilsigtes der ikke materielle ændringer af de
foreslåede bestemmelser.
Til nr. 4 og 5
Indberetning af alvorlige uønskede
hændelser og alvorlige bivirkninger er et væsentligt
element i vævslovens kvalitets- og sikkerhedssystem, som har
til formål at sikre en høj beskyttelse af menneskers
sundhed i forbindelse med anvendelsen af biologisk materiale i
patientbehandlingen m.v. En indberetning med helbredsoplysninger om
en bestemt person kan eksempelvis føre til, at
vævscenteret skal tage specifikke forholdsregler i forhold
til et opstået kvalitets- eller sikkerhedsproblem med
vævet/cellerne, f.eks. ved at trække bestemte væv
og celler tilbage fra distributionsleddet m.v., ligesom den kan
føre til, at der af hensyn til en konkret patient, som er
blevet behandlet med de specifikke væv og celler, skal
foretages en underretning af patienten med henblik på
eventuel yderligere behandling eller udredning.
Vævscentre og udtagningssteder er
ansvarssubjekter i forhold til håndtering af oplysninger om
alvorlige uønskede hændelser eller alvorlige
bivirkninger. Det påhviler således f.eks.
vævscenteret og udtagningsstedet at foretage indberetninger
til relevante vævscentre og Sundhedsstyrelsen, ligesom det
kan påhvile et vævscenter at håndtere
sådanne oplysninger fra et andet vævscenter eller
udtagningssted (eller Sundhedsstyrelsen).
Oplysninger om alvorlige uønskede
hændelser og alvorlige bivirkninger vil kunne indeholde
oplysninger, der er at betragte som følsomme
personoplysninger efter § 7, stk. 1, i lov om behandling af
personoplysninger, herunder f.eks. oplysninger om
helbredsmæssige og seksuelle forhold vedrørende en
donor eller en modtager (recipient) af humant væv og
celler.
Det er regeringens opfattelse, at
sundhedspersoners videregivelse af sådanne oplysninger til
Sundhedsstyrelsen kan ske i medfør af sundhedslovens §
43, stk. 2, nr. 1, da disse er af væsentlig betydning for
Sundhedsstyrelsens sagsbehandling (tilsyn/kontrol), ligesom
sundhedspersoners videregivelse heraf kan ske til relevante
vævscentre i henhold til sundhedslovens § 43, stk. 2,
nr. 2, da denne videregivelse er nødvendig, for at der kan
træffes relevante og væsentlige forholdsregler af
vævscenteret i relation til opståede kvalitets- og
sikkerhedsproblemer med vævet/cellerne.
Behandling af sådanne oplysninger i
medfør af i lov om behandling af personoplysninger, herunder
videregivelse, der foretages af ikkesundhedspersoner, og
øvrig behandling af oplysningerne (foretaget af såvel
sundhedspersoner som ikkesundhedspersoner), kan efter regeringens
opfattelse finde sted i medfør af § 7, stk. 5, i lov om
behandling af personoplysninger, hvis behandlingen er
nødvendig med henblik på forebyggende
sygdomsbekæmpelse og patientbehandling m.v., og foretages af
personer inden for sundhedssektoren, som efter lovgivningen er
undergivet tavshedspligt.
Ved behandling af sådanne oplysninger
i forbindelse med indberetninger af alvorlige uønskede
hændelser og alvorlige bivirkninger skal de
grundlæggende principper om bl.a. saglighed og
proportionalitet i § 5 i lov om behandling af
personoplysninger ligeledes iagttages. Det skal således efter
en konkret vurdering være både sagligt og proportionalt
at foretage behandlingen, og oplysningerne, der behandles, skal
være relevante og tilstrækkelige og ikke omfatte mere,
end hvad der er nødvendigt i den konkrete situation,
herunder til f.eks. at vurdere risikoen for overførsel af
sygdom fra donor.
Sundhedspersoner er personer, der er
autoriserede i henhold til særlig lovgivning til at varetage
sundhedsfaglige opgaver, og personer, der handler på disses
ansvar, jf. sundhedslovens § 6.
Sundhedspersoner har i henhold til
sundhedslovens § 40, stk. 1, tavshedspligt i forhold til det,
de under udøvelsen af deres erhverv erfarer eller får
formodning om angående en patients helbredsforhold,
øvrige rent private forhold og andre fortrolige oplysninger.
Sundhedspersoner er ligeledes i kraft af deres autorisation
omfattet af straffelovens § 152 b om tavshedspligt i forhold
til oplysninger, som er fortrolige af hensyn til private
interesser, herunder f.eks. oplysninger om helbredsmæssige
forhold. I henhold til straffelovens § 152 c er personer, som
fungerer som medhjælp for en autoriseret person, også
omfattet af tavshedspligten efter straffelovens § 152 b,
herunder en sundhedspersons medhjælp.
Det skal i den forbindelse bemærkes,
at sundhedspersoners tavshedspligt i henhold til straffelovens
§ 152 b er mere vidtgående end disses tavshedspligt
efter sundhedslovens § 40, stk. 1, da der i forhold til
sundhedslovens § 40, stk. 1, skal være tale om
oplysninger, der har relation til en patie?ntbehandling.
Straffelovens § 152 b gælder for enhver virksomhed - og
således ikke kun i forbindelse med patientbehandling.
Det er på den baggrund regeringens
opfattelse, at følsomme personoplysninger vedrørende
donorer og modtagere af humant væv og celler er omfattet af
sundhedspersoners tavshedspligt. Særlig i forhold til donorer
skal det bemærkes, at dette således findes at
være tilfældet både i situationer, hvor donor
selv er patient, og hvor oplysningerne således har relation
til patientbehandling, og også i situationer, hvor donor ikke
selv er patient (f.eks. ved en donors donation af sæd).
For så vidt angår personer, som
ikke er sundhedspersoner, og som heller ikke kan anses for
sundhedspersonens medhjælp, men som er ansat i det offentlige
sundhedsvæsen (f.eks. administrativt personale), kan det
oplyses, at sådanne i henhold til forvaltningslovens §
27, stk. 1, nr. 6, jf. straffelovens § 152 - i lighed med
andre, der virker inden for den offentlige forvaltning - har
tavshedspligt i forhold til enkeltpersoners rent private forhold,
herunder f.eks. oplysninger om helbredsforhold.
Som det er fremgået ovenfor, kan
behandling af følsomme personoplysninger omfattet af §
7, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger finde sted i
henhold til § 7, stk. 5, i lov om behandling af
personoplysninger, hvis denne behandling er nødvendig med
henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse og
patientbehandling m.v. og foretages af personer inden for
sundhedssektoren, som har en lovbestemt tavshedspligt.
Det er regeringens opfattelse, at en
sådan behandling af følsomme personoplysninger
omfattet af § 7, stk. 1, i lov om behandling af
personoplysninger ved håndtering af indberetninger af
oplysninger vedrørende alvorlige uønskede
hændelser og alvorlige bivirkninger er nødvendig med
henblik på forebyggende sygdomsbekæmpelse (reduktion af
risikoen for overførsel af infektionssygdomme) og
patientbehandling (udrednings- og behandlingsskridt i forhold til
en konkret patient - donor eller modtager) m.v.
Det er endvidere vurderingen, at det i
praksis i vidt omfang er sundhedspersoner, som foretager
vævscenterets/udtagningsstedets behandling af sådanne
oplysninger i forbindelse med indberetninger om alvorlige
uønskede hændelser og alvorlige bivirkninger, men det
kan ikke udelukkes, at også andre personer varetager denne
opgave.
Med henblik på at sikre, at
behandling af følsomme personoplysninger vedrørende
alvorlige uønskede hændelser og alvorlige
bivirkninger, som er omfattet af § 7, stk. 1, i lov om
behandling af personoplysninger, udelukkende foretages af
sundhedspersoner eller andre personer, som har tavshedspligt i
henhold til loven, foreslås det derfor i et nyt stk. 7 i
vævslovens § 13 at fastsætte en pligt for
vævscentre og udtagningssteder til at sikre dette.
Med forslagets vedtagelse vil behandling af
de nævnte oplysninger alene kunne foretages af
sundhedspersoner (herunder medhjælpere, der handler på
sundhedspersonens ansvar) med virke i enten den private eller den
offentlige sundhedssektor og andre personer ansat i det offentlige
sundhedsvæsen. De nævnte aktører er som
gennemgået ovenfor efter regeringens opfattelse alle omfattet
af en lovbestemt tavshedspligt i forhold til følsomme
personoplysninger som f.eks. helbredsoplysninger som nævnt i
§ 7, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger.
Forslaget om en ny affattelse af
vævslovens § 17 er en konsekvens af den foreslåede
nye affattelse af vævslovens § 13 og det forhold, at
Lægemiddelstyrelsen og Sundhedsstyrelsen pr. 1. marts 2012
blev lagt sammen til én styrelse - Sundhedsstyrelsen.
Overtrædelse af vævscentres og
udtagningssteders pligt efter den foreslåede § 13, stk.
7, til at sikre, at alene sundhedspersoner eller andre med
lovbestemt tavshedspligt kan foretage databehandlingen af
følsomme personoplysninger i forbindelse med indberetninger
af alvorlige uønskede hændelser og alvorlige
bivirkninger, vil efter forslaget (ændringsforslag nr. 5),
der ændrer vævslovens § 21, stk. 1, kunne straffes
med bøde.
Til nr. 6
Der er tale om en korrektion af sproglig
karakter, som ikke indebærer materielle ændringer.
Til nr. 7
Forslaget indebærer en
ordensmæssig korrektion, idet § 7 indeholder fem
stykker.
Annette Lind (S) fmd. Flemming Møller Mortensen
(S) Poul Andersen (S) Karen J. Klint (S) Jeppe Bruus (S) Daniel
Toft Jakobsen (S) Orla Hav (S) Camilla Hersom (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen
(SF) Özlem Sara Cekic (SF) Stine Brix (EL) Per Clausen (EL)
Hans Andersen (V) nfmd. Martin
Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Sophie Løhde (V) Hans
Christian Schmidt (V) Eyvind Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott
Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra
Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin ((SP)) | 1 |
Javnaðarflokkurin ((JF)) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 32
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan man sikrer, at en mand
der har givet sæd direkte til den kvindelige part, stadig
ønsker at stå som far til barnet, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvem der vil indgå i den
betegnelse, når der i loven står skrevet
»sundhedspersoner«, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå |
|