L 47 Forslag til lov om ændring af ligningsloven, momsloven, lov om anvendelse af Det Europæiske Fællesskabs forordning om toldmyndighedernes indgriben over for varer, der mistænkes for at krænke visse intellektuelle ejendomsrettigheder, og om de foranstaltninger, som skal træffes over for varer, der krænker sådanne rettigheder, selskabsskatteloven og forskellige andre love.

(Gennemførelse af EU-direktiv nr. 2013/43/EU, supplerende regler om administration af EU-forordning nr. 608/2013, præcisering af regler om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, justering af den subjektive skattepligt for erhvervsdrivende foreninger m.v., værnsregel imod unaturlig lageropbygning af tobaksvarer, teknisk justering af udligningsafgiften for varebiler m.v.).

Af: Skatteminister Holger K. Nielsen (SF)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 12-12-2013

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2013

20131_l47_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 12. december 2013

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober 2013 og var til 1. behandling den 14. november 2013. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 28. august 2013 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13 SAU alm. del - bilag 291. Den 31. oktober 2013 og den 12. november 2013 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren stillede ændringsforslag.

Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at V og KF finder det dybt problematisk, at Skatteministeriet endnu en gang vælger at pulje en lang række vidt forskellige lovændringer i det samme lovforslag. Dermed risikerer man, at lovforslaget og dets konsekvenser bliver uigennemskuelige, og at væsentlige elementer undgår den nødvendige opmærksomhed fra både Folketinget og fra de dele af samfundet, der påvirkes af ændringerne.

Lovforslaget rummer en lang række positive elementer, som V og KF kan tilslutte sig. Dette gælder bl.a. præcisering af reglerne om virksomheders fradrag for udgifter til bestikkelse, således at det fremover står klart og tydeligt, at virksomheder, der er skattepligtige her i landet, under ingen omstændigheder vil kunne fradrage udgifter til bestikkelse.

Et af de store problemer ved at pulje en række ændringer i et lovforslag uden skelen til ændringernes karakter er, at man risikerer at pulje gode forslag med mindre gode. Dette er også tilfældet i det konkrete lovforslag, hvor regeringen foreslår en for visse virksomheder byrdefuld ændring af momsreglerne for at sætte en stopper for såkaldte momskarruseller. V og KF bakker op om en hård og konsekvent linje over for økonomisk kriminalitet og bagmændene. Momskarrusellerne, hvor samfundet unddrages et anseligt millionbeløb, ved at bestemte varetyper handles mellem en lang række stråmænd, er ingen undtagelse.

V og KF er imidlertid dybt bekymret for de utilsigtede konsekvenser, regeringens forslag på området risikerer at få for det store flertal af virksomheder, der fuldt ud agerer i overensstemmelse med reglerne. I høringssvarene og efter lovforslagets fremsættelse har en række virksomheder tilkendegivet, at de foreslåede regler vil medføre omkostninger i form af nye it-systemer, nye arbejdsgange og øget administration, som alt i alt risikerer at svække de berørte virksomheders konkurrenceevne.

Skatteministeren skriver i sit svar på spørgsmål 5, at erfaringerne med anvendelsen af det bagvedliggende EU-direktiv er begrænsede, men det er dog effektivt i forhold til at forhindre momskarruseller med CO2-kvotehandel. V og KF finder det dybt betænkeligt, at dansk erhvervsliv skal underlægges et regelsæt, hvor erfaringerne med dets anvendelse stammer fra et relativt lille marked med et alt andet lige beskedent antal aktører.

V og KF er i lighed med høringsbidragsyderne opmærksomme på, at de foreslåede regler blot risikerer at flytte problemet til et andet område eller land, idet momskarrusellernes bagmænd blot vælger at gennemføre deres svindel inden for andre varegrupper eller i andre EU-lande. Denne problematik er skatteministeren selv opmærksom på i svaret på spørgsmål 6.

V og KF finder det imidlertid påfaldende, at ministeren i sit svar skriver, at denne problemstilling ikke er et argument for ikke at indføre omvendt betalingspligt for moms på visse varer. Hermed ignorerer skatteministeren de byrder, erhvervslivet påføres som følge af de ændrede regler, og dermed de samlede økonomiske konsekvenser for samfundet.

Der skal således ikke herske tvivl om, at såfremt der havde eksisteret reelle alternativer, havde V og KF gerne set, at man havde afventet yderligere erfaringer med anvendelsen af det bagvedliggende EU-direktiv eller de mere langsigtede løsninger, som skatteministeren stiller udvalget i udsigt i svaret på spørgsmål 6.

V og KF er imidlertid ikke blevet bekendt med bedre og mere hensigtsmæssige værktøjer til bekæmpelse af mom?skarrusellerne, hvorfor man i et valg mellem to onder vælger at tilslutte sig skatteministerens forslag om omvendt betalingspligt for moms på visse varer for at bekæmpe mom?skarrusellerne. Denne beslutning skal imidlertid også ses i lyset af den store indrømmelse, som skatteministeren på baggrund af høringssvarene gav erhvervslivet, idet ministeren valgte at undtage virksomheder, hvis salg udelukkende eller overvejende sker til private forbrugere, fra lovforslagets bestemmelser.

V og KF er som udgangspunkt kritiske over for at tilslutte sig forslag, der giver ministre relativt vidtgående beføjelser. V og KF forholder sig derfor skeptiske over for det fremsatte ændringsforslag nr. 4. I det konkrete tilfælde er der imidlertid tale om et ændringsforslag, der har til formål at forhindre unfair konkurrence fra nye EU-medlemsstater, hvor tobaksafgifter fortsat er lavere end den af EU fastsatte minimumssats. Derfor er indførelsen af mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra disse EU-lande nødvendig for at undgå en udhuling af den i lovforslaget foreslåede værnsregel. V og KF kan på denne baggrund tilslutte sig ændringsforslaget.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at lovforslaget indeholder flere positive elementer, som Dansk Folkeparti kan støtte, men også elementer, som DF ikke kan støtte. Derfor har DF samlet set valgt at stemme nej til lovforslaget.

Noget af det, som DF godt kan støtte, er bl.a. præciseringen af reglerne om fradrag for udgifter til bestikkelse, men DF kan bl.a. ikke støtte bestemmelserne om ændringerne af momsreglerne for at bekæmpe momskarrusels?vindel.  Dansk Folkeparti er modstandere af momskarruseller og bakker op om en hård kurs over for økonomisk kriminalitet og momskarruseller, da det medfører, at samfundet snydes for store økonomiske beløb. DF mener dog, at det konkrete forslag med en ændring af momsreglerne ikke løser problemet. Udfordringen med momskarruseller vil blot flytte over på andre varegrupper, og samtidig vil lovforslaget medføre et betragtelig øget bureaukrati og administrative byrder for virksomhederne.

Dansk Folkeparti ønsker, at der kommer færre administrative byrder for erhvervslivet og ikke flere, og derfor stemmer DF nej til lovforslaget.

Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 2

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):

1) Nr. 1 affattes således:

»1. I fodnoten til lovens titel ændres »og Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010« til: »Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010«, og efter »for så vidt angår faktureringsreglerne, EU-Tidende 2010, nr. L 189, side 1« indsættes: », og Rådets direktiv 2013/43/EU af 22. juli 2013 om ændring af momssystemdirektivet for så vidt angår en fakultativ og midlertidig anvendelse af ordningen for omvendt betalingspligt ved levering af bestemte varer og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig, EU-Tidende 2013, nr. L 201, side 4-6«.«

[Ændring af sproglig karakter]

2) Nr. 3 affattes således:

»3. I § 46, stk. 1, nr. 6, ændres », eller« til: »,«.«

[Ændring af lovteknisk fejl]

3) Efter nr. 6 indsættes som nye numre:

»01. I § 46, stk. 8, nr. 2, der bliver stk. 9, nr. 2, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.

02. I § 46, stk. 9, der bliver stk. 10, ændres »stk. 8, 1. og 2. pkt.« til: »stk. 9, 1. og 2. pkt.«

03. I § 46, stk. 11, 12 og 13, der bliver stk. 12, 13 og 14, ændres »stk. 10« til: »stk. 11«.«

[Ændring af henvisninger som konsekvens af lovforslag]

Ny paragraf

4) Efter § 7 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 01

I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867 af 13. september 2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 1573 af 20. december 2006 og senest ved lov nr. 1558 af 21. december 2010, foretages følgende ændring:

1. I § 11 a, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »tiltrædelse af EU«: »eller i direktiver vedtaget af EU«.«

[Indførelse af en bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra visse EU-lande]

Bemærkninger

Til nr. 1

Der er med ændringsforslaget tale om en sproglig justering.

Til nr. 2

Lovforslaget retter op på en lovteknisk fejl i det fremsatte lovforslag.

Til nr. 3

Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede ændring af § 46 i momsloven. Med forslaget til det nye stk. 2 i § 46 bliver stk. 2-13 herefter til stk. 3-14. Som konsekvens heraf rettes der i henvisningerne til de enkelte stykker i bestemmelsen, således at de bliver i overensstemmelse med den foreslåede nye stykangivelse i bestemmelsen.

Til nr. 4

Ved Rådets direktiv 2010/12/EU af 16. februar 2010 om ændring af direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og -?satserne for forarbejdet tobak og direktiv 2008/118/EF blev det besluttet at forhøje minimumssatserne for afgift på cigaretter med virkning fra den 1. januar 2014.

En række medlemsstater har i henhold til direktiv 2010/12/EU fået en overgangsordning, der betyder, at disse ikke skal opfylde minimumssatserne pr. 1. januar 2014. De pågældende medlemsstater skal gradvis hæve deres satser til minimumsniveauet senest den 31. december 2017. Det drejer sig om Bulgarien, Estland, Grækenland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og Rumænien.

Indtil disse medlemsstater når op på minimumsniveauet, giver direktivet de medlemsstater, som opfylder minimumssatserne, mulighed for at begrænse den mængde cigaretter, som kan medbringes afgiftsfrit fra de medlemsstater, som ikke opfylder minimumssatserne. Den mængde cigaretter, som kan medbringes afgiftsfrit, skal som minimum udgøre 300 stk.

Kroatien har i forbindelse med forhandlingerne om tiltrædelse af EU fået en tilsvarende overgangsordning om gradvis at kunne hæve satserne op til minimumsniveauet indtil den 31. december 2017.

Som følge heraf blev de danske afgiftssatser forhøjet, ligeledes med virkning fra den 1. januar 2014.

Dette skete ved lov nr. 524 af 12. juni 2009 om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., lov nr. 626 af 11. juni 2010 om ændring af øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, tobaksafgiftsloven og lov om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m. og ved lov nr. 1383 af 28. december 2011 om ændring af chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og vinafgiftsloven og forskellige andre love.

Som en opfølgning på disse love foreslås ved § 10 i det fremsatte lovforslag en værnsregel til imødegåelse af unaturlig stor lageropbygning af tobaksvarer til de nuværende satser, indtil afgiftsforhøjelserne får virkning den 1. januar 2014.

Ud over indførelse af denne værnsregel foreslås det som en yderligere opfølgning på de nævnte love, at der gives skatteministeren en bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsninger for indførsel af afgiftsfri tobaksvarer, når dette følger af direktiver vedtaget af EU, herunder af direktiv 2010/12/EU. Bestemmelserne i direktiv 2010/12/EU er efterfølgende delvis ophævet og indarbejdet i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om punktafgiftsstrukturen og -?satserne for forarbejdet tobak (kodifikation).

Formålet hermed er at imødegå, at rejsende til Danmark medbringer store mængder cigaretter indkøbt i EU-lande, der har en væsentlig lavere afgiftssats end Danmark.

Skatteministeren vil gøre brug af muligheden for at fastsætte mængdebegrænsninger pr. 1. januar 2014.

Provenumæssige konsekvenser

Forslaget har ingen nævneværdige provenumæssige konsekvenser, men hindrer, at provenuet af afgiften på cigaretter fra 1. januar 2014 til og med 2017 udhules af grænsehandel fra de medlemslande, som opkræver afgift med lavere satser end de minimumssatser, der blev fastsat ved Rådets direktiv 2010/12/EU.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Camilla Hersom (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)45
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)16
Socialistisk Folkeparti (SF)15
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 47

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
2
Supplerende høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3
Fastsat tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra skatteministeren
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 47

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om at redegøre for de konkurrencemæssige konsekvenser for virksomheder med salg B2B, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. , om ministeren finder, at den af Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) udarbejdede analyse af omfanget af de byrder, erhvervslivet vil blive pålagt som følge af lovændringen, stemmer overens med erhvervslivets egen vurdering af disse, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om at redegøre for de administrative konsekvenser, herunder omkostningerne for offentlige institutioner, som følge af, at de ved køb af de af lovforslaget omfattede produkter hos virksomheder med salg B2B skal håndtere én elektronisk faktura, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvornår SKAT efter eventuel vedtagelse af lovforslaget vil melde klart og præcist ud om, hvilke varer der er omfattet af de nye regler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om at redegøre for andre EU-landes erfaringer med det bagvedliggende direktiv for så vidt angår bekæmpelse af momssvindel, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om at kommentere DI's bekymring for, at de foreslåede regler for så vidt angår momskarruseller vil få de kriminelle til at fortsætte deres kriminalitet mod andre lande og/eller med andre produkter, der ikke foreslås omfattet af nærværende lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om at oplyse omfanget af den ønskede nye bemyndigelse til at fastsætte mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra visse lande, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om baggrunden for, at ministeren gives en så vidtgående beføjelse, som det synes at være tilfældet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvorfor bemyndigelsesforslaget stilles som et ændringsforslag i stedet for at være indarbejdet i det oprindelige lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå