Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 12. december 2013
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober
2013 og var til 1. behandling den 14. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 28. august 2013 dette udkast til
udvalget, jf. folketingsåret 2012-13 SAU alm. del - bilag
291. Den 31. oktober 2013 og den 12. november 2013 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og notater herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler, at V og KF finder det dybt
problematisk, at Skatteministeriet endnu en gang vælger at
pulje en lang række vidt forskellige lovændringer i det
samme lovforslag. Dermed risikerer man, at lovforslaget og dets
konsekvenser bliver uigennemskuelige, og at væsentlige
elementer undgår den nødvendige opmærksomhed fra
både Folketinget og fra de dele af samfundet, der
påvirkes af ændringerne.
Lovforslaget rummer en lang række
positive elementer, som V og KF kan tilslutte sig. Dette
gælder bl.a. præcisering af reglerne om virksomheders
fradrag for udgifter til bestikkelse, således at det fremover
står klart og tydeligt, at virksomheder, der er
skattepligtige her i landet, under ingen omstændigheder vil
kunne fradrage udgifter til bestikkelse.
Et af de store problemer ved at pulje en
række ændringer i et lovforslag uden skelen til
ændringernes karakter er, at man risikerer at pulje gode
forslag med mindre gode. Dette er også tilfældet i det
konkrete lovforslag, hvor regeringen foreslår en for visse
virksomheder byrdefuld ændring af momsreglerne for at
sætte en stopper for såkaldte momskarruseller. V og KF
bakker op om en hård og konsekvent linje over for
økonomisk kriminalitet og bagmændene.
Momskarrusellerne, hvor samfundet unddrages et anseligt
millionbeløb, ved at bestemte varetyper handles mellem en
lang række stråmænd, er ingen undtagelse.
V og KF er imidlertid dybt bekymret for de
utilsigtede konsekvenser, regeringens forslag på
området risikerer at få for det store flertal af
virksomheder, der fuldt ud agerer i overensstemmelse med reglerne.
I høringssvarene og efter lovforslagets fremsættelse
har en række virksomheder tilkendegivet, at de
foreslåede regler vil medføre omkostninger i form af
nye it-systemer, nye arbejdsgange og øget administration,
som alt i alt risikerer at svække de berørte
virksomheders konkurrenceevne.
Skatteministeren skriver i sit svar
på spørgsmål 5, at erfaringerne med anvendelsen
af det bagvedliggende EU-direktiv er begrænsede, men det er
dog effektivt i forhold til at forhindre momskarruseller med
CO2-kvotehandel. V og KF finder det
dybt betænkeligt, at dansk erhvervsliv skal underlægges
et regelsæt, hvor erfaringerne med dets anvendelse stammer
fra et relativt lille marked med et alt andet lige beskedent antal
aktører.
V og KF er i lighed med
høringsbidragsyderne opmærksomme på, at de
foreslåede regler blot risikerer at flytte problemet til et
andet område eller land, idet momskarrusellernes
bagmænd blot vælger at gennemføre deres svindel
inden for andre varegrupper eller i andre EU-lande. Denne
problematik er skatteministeren selv opmærksom på i
svaret på spørgsmål 6.
V og KF finder det imidlertid
påfaldende, at ministeren i sit svar skriver, at denne
problemstilling ikke er et argument for ikke at indføre
omvendt betalingspligt for moms på visse varer. Hermed
ignorerer skatteministeren de byrder, erhvervslivet
påføres som følge af de ændrede regler,
og dermed de samlede økonomiske konsekvenser for
samfundet.
Der skal således ikke herske tvivl
om, at såfremt der havde eksisteret reelle alternativer,
havde V og KF gerne set, at man havde afventet yderligere
erfaringer med anvendelsen af det bagvedliggende EU-direktiv eller
de mere langsigtede løsninger, som skatteministeren stiller
udvalget i udsigt i svaret på spørgsmål 6.
V og KF er imidlertid ikke blevet bekendt
med bedre og mere hensigtsmæssige værktøjer til
bekæmpelse af mom?skarrusellerne, hvorfor man i et valg
mellem to onder vælger at tilslutte sig skatteministerens
forslag om omvendt betalingspligt for moms på visse varer for
at bekæmpe mom?skarrusellerne. Denne beslutning skal
imidlertid også ses i lyset af den store indrømmelse,
som skatteministeren på baggrund af høringssvarene gav
erhvervslivet, idet ministeren valgte at undtage virksomheder, hvis
salg udelukkende eller overvejende sker til private forbrugere, fra
lovforslagets bestemmelser.
V og KF er som udgangspunkt kritiske over
for at tilslutte sig forslag, der giver ministre relativt
vidtgående beføjelser. V og KF forholder sig derfor
skeptiske over for det fremsatte ændringsforslag nr. 4. I det
konkrete tilfælde er der imidlertid tale om et
ændringsforslag, der har til formål at forhindre unfair
konkurrence fra nye EU-medlemsstater, hvor tobaksafgifter fortsat
er lavere end den af EU fastsatte minimumssats. Derfor er
indførelsen af mængdebegrænsninger for
afgiftsfri indførsel af tobaksvarer fra disse EU-lande
nødvendig for at undgå en udhuling af den i
lovforslaget foreslåede værnsregel. V og KF kan
på denne baggrund tilslutte sig ændringsforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at lovforslaget indeholder flere positive elementer, som
Dansk Folkeparti kan støtte, men også elementer, som
DF ikke kan støtte. Derfor har DF samlet set valgt at stemme
nej til lovforslaget.
Noget af det, som DF godt kan
støtte, er bl.a. præciseringen af reglerne om fradrag
for udgifter til bestikkelse, men DF kan bl.a. ikke støtte
bestemmelserne om ændringerne af momsreglerne for at
bekæmpe momskarrusels?vindel. Dansk Folkeparti er
modstandere af momskarruseller og bakker op om en hård kurs
over for økonomisk kriminalitet og momskarruseller, da det
medfører, at samfundet snydes for store økonomiske
beløb. DF mener dog, at det konkrete forslag med en
ændring af momsreglerne ikke løser problemet.
Udfordringen med momskarruseller vil blot flytte over på
andre varegrupper, og samtidig vil lovforslaget medføre et
betragtelig øget bureaukrati og administrative byrder for
virksomhederne.
Dansk Folkeparti ønsker, at der
kommer færre administrative byrder for erhvervslivet og ikke
flere, og derfor stemmer DF nej til lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af LA):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten til lovens titel ændres
»og Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli 2010«
til: »Rådets direktiv 2010/45/EU af 13. juli
2010«, og efter »for så vidt angår
faktureringsreglerne, EU-Tidende 2010, nr. L 189, side 1«
indsættes: », og Rådets direktiv 2013/43/EU af
22. juli 2013 om ændring af momssystemdirektivet for så
vidt angår en fakultativ og midlertidig anvendelse af
ordningen for omvendt betalingspligt ved levering af bestemte varer
og tjenesteydelser, som kan være udsat for svig, EU-Tidende
2013, nr. L 201, side 4-6«.«
[Ændring af sproglig
karakter]
2) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
46, stk. 1, nr. 6, ændres », eller« til:
»,«.«
[Ændring af lovteknisk
fejl]
3)
Efter nr. 6 indsættes som nye numre:
»01. I §
46, stk. 8, nr. 2, der bliver stk. 9, nr. 2, ændres
»stk. 9« til: »stk. 10«.
02. I
§ 46, stk. 9, der bliver stk. 10,
ændres »stk. 8, 1. og 2. pkt.« til: »stk.
9, 1. og 2. pkt.«
03. I
§ 46, stk. 11, 12 og 13, der bliver stk. 12, 13 og 14,
ændres »stk. 10« til: »stk.
11«.«
[Ændring af henvisninger som
konsekvens af lovforslag]
Ny paragraf
4)
Efter § 7 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 867
af 13. september 2005, som ændret bl.a. ved lov nr. 1573 af
20. december 2006 og senest ved lov nr. 1558 af 21. december 2010,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 11 a, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »tiltrædelse af EU«:
»eller i direktiver vedtaget af EU«.«
[Indførelse af en
bemyndigelse til skatteministeren til at fastsætte
mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af
tobaksvarer fra visse EU-lande]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er med ændringsforslaget tale om
en sproglig justering.
Til nr. 2
Lovforslaget retter op på en
lovteknisk fejl i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af
den foreslåede ændring af § 46 i momsloven. Med
forslaget til det nye stk. 2 i § 46 bliver stk. 2-13 herefter
til stk. 3-14. Som konsekvens heraf rettes der i henvisningerne til
de enkelte stykker i bestemmelsen, således at de bliver i
overensstemmelse med den foreslåede nye stykangivelse i
bestemmelsen.
Til nr. 4
Ved Rådets direktiv 2010/12/EU af 16.
februar 2010 om ændring af direktiv 92/79/EØF,
direktiv 92/80/EØF og direktiv 95/59/EF for så vidt
angår punktafgiftsstrukturen og -?satserne for forarbejdet
tobak og direktiv 2008/118/EF blev det besluttet at forhøje
minimumssatserne for afgift på cigaretter med virkning fra
den 1. januar 2014.
En række medlemsstater har i henhold
til direktiv 2010/12/EU fået en overgangsordning, der
betyder, at disse ikke skal opfylde minimumssatserne pr. 1. januar
2014. De pågældende medlemsstater skal gradvis
hæve deres satser til minimumsniveauet senest den 31.
december 2017. Det drejer sig om Bulgarien, Estland,
Grækenland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og
Rumænien.
Indtil disse medlemsstater når op
på minimumsniveauet, giver direktivet de medlemsstater, som
opfylder minimumssatserne, mulighed for at begrænse den
mængde cigaretter, som kan medbringes afgiftsfrit fra de
medlemsstater, som ikke opfylder minimumssatserne. Den mængde
cigaretter, som kan medbringes afgiftsfrit, skal som minimum
udgøre 300 stk.
Kroatien har i forbindelse med
forhandlingerne om tiltrædelse af EU fået en
tilsvarende overgangsordning om gradvis at kunne hæve
satserne op til minimumsniveauet indtil den 31. december 2017.
Som følge heraf blev de danske
afgiftssatser forhøjet, ligeledes med virkning fra den 1.
januar 2014.
Dette skete ved lov nr. 524 af 12. juni
2009 om ændring af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer
m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om afgift af mineralvand
m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og
frugtvin m.m., lov nr. 626 af 11. juni 2010 om ændring af
øl- og vinafgiftsloven, spiritusafgiftsloven,
tobaksafgiftsloven og lov om ændring af lov om afgift af
chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om
tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
og ved lov nr. 1383 af 28. december 2011 om ændring af
chokoladeafgiftsloven, tobaksafgiftsloven, øl- og
vinafgiftsloven og forskellige andre love.
Som en opfølgning på disse
love foreslås ved § 10 i det fremsatte lovforslag en
værnsregel til imødegåelse af unaturlig stor
lageropbygning af tobaksvarer til de nuværende satser, indtil
afgiftsforhøjelserne får virkning den 1. januar
2014.
Ud over indførelse af denne
værnsregel foreslås det som en yderligere
opfølgning på de nævnte love, at der gives
skatteministeren en bemyndigelse til at fastsætte
mængdebegrænsninger for indførsel af afgiftsfri
tobaksvarer, når dette følger af direktiver vedtaget
af EU, herunder af direktiv 2010/12/EU. Bestemmelserne i direktiv
2010/12/EU er efterfølgende delvis ophævet og
indarbejdet i Rådets direktiv 2011/64/EU af 21. juni 2011 om
punktafgiftsstrukturen og -?satserne for forarbejdet tobak
(kodifikation).
Formålet hermed er at
imødegå, at rejsende til Danmark medbringer store
mængder cigaretter indkøbt i EU-lande, der har en
væsentlig lavere afgiftssats end Danmark.
Skatteministeren vil gøre brug af
muligheden for at fastsætte mængdebegrænsninger
pr. 1. januar 2014.
Provenumæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen
nævneværdige provenumæssige konsekvenser, men
hindrer, at provenuet af afgiften på cigaretter fra 1. januar
2014 til og med 2017 udhules af grænsehandel fra de
medlemslande, som opkræver afgift med lavere satser end de
minimumssatser, der blev fastsat ved Rådets direktiv
2010/12/EU.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby
Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Per Husted (S) Thomas Jensen (S)
Nadeem Farooq (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV) Camilla Hersom (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine
Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V)
Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Tina Nedergaard
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 47
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 2 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 47
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at redegøre for de
konkurrencemæssige konsekvenser for virksomheder med salg
B2B, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om ministeren finder, at den af
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) udarbejdede
analyse af omfanget af de byrder, erhvervslivet vil blive
pålagt som følge af lovændringen, stemmer
overens med erhvervslivets egen vurdering af disse, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at redegøre for de
administrative konsekvenser, herunder omkostningerne for offentlige
institutioner, som følge af, at de ved køb af de af
lovforslaget omfattede produkter hos virksomheder med salg B2B skal
håndtere én elektronisk faktura, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvornår SKAT efter eventuel
vedtagelse af lovforslaget vil melde klart og præcist ud om,
hvilke varer der er omfattet af de nye regler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at redegøre for andre
EU-landes erfaringer med det bagvedliggende direktiv for så
vidt angår bekæmpelse af momssvindel, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at kommentere DI's bekymring for,
at de foreslåede regler for så vidt angår
momskarruseller vil få de kriminelle til at fortsætte
deres kriminalitet mod andre lande og/eller med andre produkter,
der ikke foreslås omfattet af nærværende
lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at oplyse omfanget af den
ønskede nye bemyndigelse til at fastsætte
mængdebegrænsninger for afgiftsfri indførsel af
tobaksvarer fra visse lande, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om baggrunden for, at ministeren
gives en så vidtgående beføjelse, som det synes
at være tilfældet, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om, hvorfor bemyndigelsesforslaget
stilles som et ændringsforslag i stedet for at være
indarbejdet i det oprindelige lovforslag, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå |
|