Fremsat den 31. oktober 2013 af social-,
børne- og integrationsministeren (Annette Vilhelmsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om social service
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 153 af 26. februar 2011 om
ændring af lov om social service (Alarm- eller pejlesystemer
over for børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne
anbragt i døgninstitution eller på opholdssted)
foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 ændres
»2013-14« til: »2015-16«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | 3.1 | Gældende ret | 3.2 | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og
organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1.
Indledning
Reglerne om anvendelse af personlige alarm- eller pejlesystemer
over for børn og unge med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne anbragt i døgninstitution eller på
opholdssted blev vedtaget den 22. februar 2011 og trådte i
kraft den 1. marts 2011, jf. lov nr. 153 af 26. februar 2011 om
ændring af lov om social service. Reglerne er fastsat i
§ 123 d i serviceloven. Der er fastsat en
revisionsbestemmelse i § 3 i lov nr. 153 af 26. februar 2011,
hvorefter forslag til revision af servicelovens § 123 d skal
fremsættes senest i folketingsåret 2013-14. Da det ikke
har været muligt at tilvejebringe et tilstrækkeligt
oplyst erfaringsgrundlag, som revisionen ifølge
forarbejderne til § 3 i lov nr. 153 af 26. februar 2011 om
ændring af social service skal ske på grundlag af,
foreslås det at udskyde revisionen af § 123 d i
serviceloven til folketingsåret 2015-16, hvor oplysningerne
forventes at foreligge.
2.
Lovforslagets baggrund og formål
Efter § 3 i lov nr. 153 af 26. februar 2011 om
ændring af lov om social service skal forslag til revision af
servicelovens § 123 d om anvendelse af personlige alarm- og
pejlesystemer over for børn og unge med betydelig og varigt
nedsat psykisk funktionsevne anbragt på
døgninstitution eller opholdssted fremsættes senest i
folketingsåret 2013-14.
Det fremgår af forslaget til den gældende regel i
servicelovens § 123 d (L 99 - 2010-11), at formålet med
bestemmelsen er at medvirke til at skabe øget tryghed og
sikkerhed for disse børn og unge samt deres forældre.
Samtidig blev der i særlige tilfælde givet adgang til
at anvende alarm- eller pejlesystemer, herunder GPS, over for den
lille gruppe af børn og unge med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne, der er anbragt på
døgninstitution eller opholdssted, og som mangler evnen til
at færdes alene i trafikken eller finde rundt på
steder, og hvor omgivelserne kan udgøre en fare for barnet
eller den unge. Der er tale om en meget begrænset gruppe
på antalsmæssigt 55-110 børn og unge på
landsplan, der konkret forventes at blive berørt af reglen i
servicelovens § 123 d.
Af forarbejderne til servicelovens § 123 d fremgår,
at selv om lovforslaget for målgruppen er meget lille, er der
tale om en meget indgribende foranstaltning i forhold til den
enkelte, og at det derfor er vigtigt at følge udviklingen
på området. Det fremgår endvidere, at det
ligeledes er vigtigt, at det løbende vurderes, om der er
behov for yderligere tiltag for at sikre, at bestemmelsen finder
anvendelse i overensstemmelse med dens formål. Det
forudsættes, at lovrevisionen gennemføres på et
oplyst grundlag, der omfatter omfanget af, varigheden af og
grundlaget for anvendelsen af alarm- eller pejlesystemer, herunder
også om der er sket en udvikling, hvilke grupper der er
omfattet af bestemmelsen, og i en retning, som ikke har været
hensigten med lovændringen. Af betænkningen afgivet af
Socialudvalget den 3. februar 2011 fremgår det endvidere, at
flertallet ønsker at følge, hvordan lovforslaget
gennemføres af kommunerne. I forbindelse med lovrevisionen
forventer flertallet, at der kommer en afklaring af, i hvilket
omfang lovændringen har haft betydning.
Med henblik på at fremskaffe det ovennævnte
oplysningsgrundlag har Social- og Integrationsministeriet (nu
Social-, Børne- og Integrationsministeriet) i foråret
2013 gennemført en undersøgelse af kommunernes
anvendelse af servicelovens § 123 d. Undersøgelsen blev
gennemført som en spørgeskemaundersøgelse til
landets 98 kommuner. 71 kommuner besvarede spørgeskemaet, og
af disse havde kun én enkelt kommune truffet
afgørelse om tilladelse til at anvende alarm efter
servicelovens § 123 d. Derudover havde en anden kommune
modtaget en enkelt ansøgning, som endnu ikke var
færdigbehandlet. Undersøgelsen viste således, at
kommunernes brug af reglen har været meget
begrænset.
Revisionen foreslås derfor udskudt med henblik på at
kunne gennemføre revisionen på et længerevarende
og mere oplyst erfaringsgrundlag, da det forudsatte
erfaringsgrundlag for en revision af servicelovens § 123 d om
anvendelse af alarm- og pejlesystemer således ikke er til
stede på nuværende tidspunkt. Baggrunden for
lovforslaget er desuden, at revisionen af reglen i servicelovens
§ 123 d, bør ses i sammenhæng med
afrapporteringen fra Udvalget om magtanvendelse på
anbringelsessteder for børn og unge
(Magtanvendelsesudvalget). Udvalget skal bidrage til at afklare de
etiske, juridiske og praktiske grænsedragninger for
anvendelse af magt over for børn og unge, der er anbragt, og
komme med forslag til et nyt regelsæt i serviceloven, der
giver de redskaber omkring magtanvendelse, som er nødvendige
på anbringelsesstedet eller i plejefamilien under hensyn til
barnets eller den unges retssikkerhed. Da udvalgets afrapportering
vil kunne indeholde forslag og viden af relevans for revisionen af
servicelovens § 123 d, foreslås det derfor tillige at
afvente udvalgets afrapportering, som forventes at foreligge ved
udgangen af 2014. Formålet med lovforslaget er således
at ændre revisionsbestemmelsen i § 3 i lov nr. 153 af
26. februar 2011 om ændring af lov om social service
vedrørende servicelovens § 123 d, således at
servicelovens § 129 d tages op til revision i
folketingsåret 2015-16 frem for i 2013-14.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Gældende ret
Af § 3 i lov nr. 153 af 26. februar 2011 om ændring
af lov om social service fremgår, at forslag til revision af
servicelovens § 123 d fremsættes senest i
folketingsåret 2013-14. Servicelovens § 123 d omhandler
to former for systemer: 1) alarmsystemer, der kan advare personalet
eller pårørende, hvis barnet eller den unge forlader
boligen, og 2) pejlesystemer, der kan anvendes til at lokalisere
barnet eller den unge, hvis denne er bortkommet fra
døgninstitution eller opholdssted. Alarm- eller
pejlesystemer vil alene kunne anvendes, når der er risiko
for, at den pågældende udsætter sig selv eller
andre for at lide personskade.
Anbringelsesstederne har med servicelovens § 123 d
således mulighed for i særlige tilfælde at
supplere den pædagogiske støtte og indsats og det
omsorgsmæssige arbejde, således at alarm- eller
pejlesystemer om nødvendigt efter afgørelse herom og
for en afgrænset periode kan tages i brug for at undgå
personskader hos de pågældende børn og unge samt
hos andre borgere, f.eks. trafikanter. Det skal understreges, at
der alene er tale om et supplement til den pædagogiske
indsats. Alarm- eller pejlesystemer giver ikke barnet eller den
unge en større trafiksikkerhed, men er et redskab til at
lokalisere barnet eller den unge, og dermed et redskab, der
må formodes at kunne bidrage til at afværge risikoen
for alvorlig personskade.
Alarm- eller pejlesystemer hverken kan eller må
således erstatte det pædagogiske arbejde hos det
professionelle personale på anbringelsesstederne, og der skal
løbende arbejdes med den pædagogiske indsats i forhold
til barnet eller den unge, så der udvikles pædagogiske
metoder, der kan erstatte anvendelsen af alarm- eller pejlesystemet
i det konkrete tilfælde.
3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås med ændring af § 3 i lov nr. 153
af 26. februar 2011 om ændring af lov om social service at
udskyde revisionen af reglerne i servicelovens § 123 d til
folketingsåret 2015-16, hvor der i kommunerne forventes at
foreligge flere indhøstede erfaringer med brug af reglen, og
som følge af afrapporteringen fra Udvalg om magtanvendelse
på anbringelsessteder for børn og unge
(Magtanvendelsesudvalget), hvis rapport om magtanvendelse på
børne- og ungeområdet først forventes at
foreligge ved udgangen af 2014, jf. beskrivelsen i afsnit 2. Der
vil til brug for revisionen i folketingsåret 2015-16 blive
gennemført en ny undersøgelse af kommunernes
anvendelse af reglen. For så vidt angår
målgruppen forventes denne at være uforandret og
således dreje sig om en begrænset gruppe af børn
og unge, jf. beskrivelsen i afsnit 2.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige. De
økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Dansk Handicapforbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Høreforeningen, KL, Sjældne Diagnoser og
Socialchefforeningen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/udgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Ved lov nr. 153 af 26. februar 2011 om ændring af lov om
social service er der i lovens § 3 indsat en
revisionsbestemmelse, der fastsætter, at forslag til revision
af servicelovens § 123 d fremsættes senest i
folketingsåret 2013-14.
Ved lovændringen er det blandt andet af Socialudvalget
forudsat, at der skal foreligge viden om kommunernes brug af
reglerne forud for revisionen. Da undersøgelsen, jf. afsnit
2, om kommunernes brug af reglerne har vist, at reglerne kun har
været brugt i begrænset omfang, og da der nu er nedsat
et udvalg om magtanvendelse på anbringelsessteder for
børn og unge, jf. afsnit 2, , foreslås det at
udsætte revisionen med henblik på, at den
gennemføres på et mere nuanceret
oplysningsgrundlag.
Da det forudsatte oplysningsgrundlag således ikke
foreligger, er der på nuværende tidspunkt ikke grundlag
for at gennemføre revisionen af reglerne i servicelovens
§ 123 d inden for den fastsatte tidsramme, hvorfor det
foreslås, at revisionsbestemmelsen af servicelovens §
123 d udskydes til folketingsåret 2015-16.
Det forventes, at der senest på det tidspunkt vil der
blive fremsat et forslag om revision af reglerne på et
bredere kommunalt erfaringsgrundlag og på grundlag af
rapporteringen fra Magtanvendelsesudvalget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 153 af 26. februar 2011om
ændring af lov om social service (Alarm- eller pejlesystemer
over for børn og unge med nedsat psykisk funktionsevne
anbragt i døgninstitution eller på opholdssted),
foretag- es følgende ændring: | § 3 | | | Forslag til revision af lovens §
123 d fremsættes senest i folketingsåret 2013-14. | | 1. I § 3 ændres
»2013-14« til: »2015-16«. | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2014. |
|