Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 10. december 2013
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 6
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 31. oktober
2013 og var til 1. behandling den 12. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 21. august 2013 dette udkast til
udvalget, jf. UDU alm. del - bilag 282 (2012-13). Den 31. oktober
2013 sendte undervisningsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Det Danske Suzuki Institut,
Allan Krone Kristensen, Hadsund Skole,
Uddannelsesforbundet,
Ungdomsskoleforeningen og Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere og
UU DANMARK og Danmarks
Lærerforening.
Undervisningsministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget med
undtagelse af henvendelsen fra Ungdomsskoleforeningen og
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, som forventes kommenteret
inden 2. behandling.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Det Danske Suzuki Institut,
Uddannelsesforbundet,
Ungdomsskoleforeningen og Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere og
UU DANMARK og Danmarks
Lærerforening.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 21, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
4 af udvalgets spørgsmål og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2
til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og LA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti støtter lovforslaget, der efter
partiernes overbevisning er med til at øge fagligheden og
sætte klare, ambitiøse og målbare mål for
folkeskolen. For partierne har det været afgørende, at
skolerne får mulighed for at anvende holddeling som redskab
til at sikre, at alle elevgrupper får større udbytte
af undervisningen.
For Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er det ligeledes afgørende, at det
lykkedes at sikre, at al tid på skolen er undervisning, og at
de af regeringen foreslåede aktivitetstimer således
ikke gennemføres.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti glæder sig endvidere over de i
lovforslaget beskrevne principper for forældreansvar i
skolebestyrelserne og muligheden for det lokale erhvervslivs
deltagelse i skolebestyrelserne. Dette er med til at understrege,
at det er en fælles samfundsopgave at øge fagligheden,
og at denne opgave kun kan løftes, hvis også
forældrene tager ansvar.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti ønsker at sikre
konfirmationsforberedelsens tilknytning til folkeskolen, så
folkekirken fortsat er en naturlig samarbejdspartner for danske
skoler. Derfor har partierne foreslået at gøre det
muligt at konvertere understøttende undervisningstid til
konfirmationsforberedelse for de kommuner og skoler, der
måtte ønske det. Regeringen har desværre ikke
imødekommet dette ønske, men har dog indvilget i at
følge udviklingen i skolerne for at se, om den længere
skoledag får nogen indvirkning på
konfirmationsforberedelsen og antal konfirmander. Ministeren har
på den baggrund foreslået, at forligskredsen 2 år
efter reformens indførelse tager en drøftelse
på baggrund af udviklingen i antallet af konfirmerede. Det
hilser partierne velkommen.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti er endvidere tilfredse med, at regeringen
efter pres har indvilget i at give elever i private musikskoler,
der er statsligt støttede, mulighed for at konvertere
valgfag til musikskoleundervisning og dermed ligestille dem med
kommunale musikskoleelever.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti noterer sig ministerens svar på
spørgsmål 2-8 om muligheden for at kombinere skole med
hjemmetræning for børn med betydeligt handicap og
glæder sig over, at det klart fremgår af ministerens
svar på spørgsmål 17 (optrykt), at ministeren
vil ændre bekendtgørelsen, således at elever med
en lægeerklæring, der dokumenterer, at de ikke kan
modtage fuld undervisning, har mulighed for at få
dispensation og dermed sikre deres hjemmetræning.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
glæder sig over, at lovforslaget reflekterer den stigende
internationalisering og behovet for at stimulere børnenes
internationale udsyn og de følgende krav om øgede
sprogkundskaber - ikke mindst engelsk - og derved sikrer, at
eleverne skal have mere - og tidligere - undervisning på
fremmedsprog.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslisten kan ikke støtte den
heldagsskole, som forligspartierne indfører. Når et
barn på 6 år skal gå i skole 30 timer om ugen og
får mindre tid til fritidstilbuddene, så bliver det en
lang og hård dag for de børn, der har det svært
i skolen, eller som har brug for sceneskift. Samtidig er det
problematisk, at forligsparterne trækker én bestemt
slags folkeskole ned over alle kommunerne. Enhedslisten mener, at
lokalbefolkningen og skolens medarbejdere, elever og forældre
skal have indflydelse på skolens udformning.
Herudover er Enhedslisten bekymret for, at
flere forældre vil fravælge fritidstilbuddene, fordi
børnene har mindre tid til at være der, og for, at
kommunerne nedprioriterer områderne, og at det
pædagogiske personale får dårligere
arbejdsvilkår, når forligskredsen så entydigt har
peget på skolen som rammen for børnenes hverdag. I den
forbindelse kan Enhedslisten ikke forstå, at regeringen ikke
vil være med til at sætte et loft over
forældrebetalingen eller som minimum stille krav til
kommunerne om, at reformen skal medføre en lavere
forældrebetaling.
Som en del af reformen er elite- og
talentklasser nu muligt, eleverne skal tidligere vurderes
uddannelsesparate, elevplanen får mere betydning, eleverne
skal testes mere, og skolerne får lov til at inddele eleverne
oftere på baggrund af elevernes faglige niveauer. Det er
Enhedslistens opfattelse, at den niveauopdelte folkeskole, der
fokuserer på eliten, er meget langt fra den folkeskole, hvor
pedellens søn går i klasse med lægens datter og
sammen lærer, udvikles og trives i et trygt
klassefællesskab. Og det er Enhedslistens vurdering, at vi
kommer til at se en endnu større kløft mellem de
børn, der kommer fra højtuddannede hjem, og
børn fra hjem med kortere eller ingen
uddannelsesbaggrund.
Idealet for vores fælles folkeskole
må være, at alle børn har det godt, lærer
og udvikles. Det kræver en skoledag, der tager hensyn til
børnenes forskellige måder at lære på, og
hvor skoledagen er varieret, opdateret og spændende. Men hvis
lærerne skal kunne levere den slags undervisning, der er
nytænkende og skaber begejstring, så kræver det,
at læreren har tid til at forberede sig. Så når
lærerne skal være flere timer i skolen uden at få
mere tid til forberedelse, så vil det unægtelig
gå ud over kvaliteten.
Enhedslisten er mildest talt forarget over
forløbet med OK13 og folkeskolereformen og finder
forløbet dybt kritisabelt. Herudover er Enhedslisten uenig i
afskaffelsen af lærernes centrale arbejdstidsaftale, uenig i
at lærerne skal undervise mere uden yderligere tid til
forberedelse og uenig i, at lærerne på denne måde
skal være med til at finansiere folkeskolereformen.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af et
flertal (udvalget med undtagelse af
EL):
1) I
det under nr. 4 foreslåede § 3, stk. 4, ændres »lokale
fritidshjem og ungdomsklubber« til: »lokale fritids- og
klubtilbud«.
[Lovteknisk korrektion]
2) I
den under nr. 34 foreslåede
affattelse af § 15 ændres i
stk. 4 »uden yderligere betaling
fra forældrene, end den i forvejen fastsatte takst for
forældrebetaling, jf. § 50,« til: »uden
særskilt betaling fra forældrene«.
[Lovteknisk præcisering]
3) I
den under nr. 36 foreslåede § 16 b ændres i stk. 2 »uden yderligere betaling, end
den i forvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf.
§ 50« til: »uden særskilt betaling fra
forældrene«.
[Lovteknisk præcisering]
4) I
det under nr. 71 foreslåede § 33, stk. 9, ændres »den
kommunale« til: »en kommunal eller statsligt
støttet«.
[Muligheden for at opfylde
undervisningspligten ved musikundervisning udvides med
musikundervisning i en statsligt støttet musikskole]
5) I
den under nr. 109 foreslåede
ændring af § 57 a, stk. 2,
ændres »som 3. pkt.«
til: »efter 2. pkt.«
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
6) Nr. 1
affattes således:
»1. § 3 b affattes således:
Ȥ 3
b. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at drive en
musikskole enten som en kommunal institution eller som selvejende
institution med kommunalt tilskud.
Stk. 2. Kulturministeren
kan fravige bestemmelsen i stk. 1, hvis kommunalbestyrelsen
indgår en aftale om et undervisningstilbud for kommunens
borgere med en nabokommune. En fravigelse af stk. 1 vil ske efter
en konkret vurdering og skal være betinget af kommunens
befolkningsmæssige grundlag.
Stk. 3. Kommunale og
kommunalt støttede musikskoler skal indgå i
samarbejder, herunder partnerskaber, med kommunens folkeskoler, der
kan bidrage til at opfylde såvel musikskolens som
folkeskolens formål og folkeskolens mål for fag og
obligatoriske emner, herunder faget musik.
Stk. 4. Kulturministeren
kan i forbindelse med indgåelse af kulturaftaler med kommuner
m.v. fravige bestemmelsen i stk. 1, således at flere kommuner
sammen kan drive en musikskole.««
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med den foreslåede ændring
bringes benævnelsen af de pågældende tilbud i
overensstemmelse med benævnelsen af tilbuddene i
dagtilbudsloven.
Til nr. 2 og 3
Efter den ved lovforslagets § 1, nr.
34, foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 4, skal
kommunalbestyrelsen uden yderligere betaling fra forældrene
end den i forvejen fastsatte takst for forældrebetaling, jf.
folkeskolelovens § 50, tilbyde de elever, der ikke deltager i
tilbud om lektiehjælp og faglig fordybelse, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 3, plads i skolens
skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens § 3, stk. 5, eller i
et andet relevant fritidstilbud i de pågældende
timer.
Efter den ved lovforslagets § 1, nr.
36, foreslåede bestemmelse i § 16 b, stk. 2, skal
kommunalbestyrelsen ved fravigelse af bestemmelserne i § 14 b,
stk. 1, om en mindste varighed af undervisningstiden tilbyde
eleverne plads i skolens skolefritidsordning, jf. folkeskolelovens
§ 3, stk. 5, eller i et andet relevant fritidstilbud i de
timer, som fravigelsen vedrører, uden yderligere betaling
fra forældrene end den i forvejen fastsatte takst for
forældrebetaling, jf. folkeskolelovens § 50.
Folkeskolelovens § 50 omhandler de
ydelser i folkeskolen, herunder plads i skolens
skolefritidsordning, som kommunalbestyrelsen kan opkræve
forældrebetaling for. De foreslåede bestemmelser i
§ 15, stk. 4, og § 16 b, stk. 2, vedrører
imidlertid både forældrebetaling for plads i skolens
skolefritidsordning og for plads i et andet relevant alderssvarende
fritidstilbud. Henvisningen til folkeskolelovens § 50 er
således begrænsende for bestemmelsens
anvendelsesområde, hvorfor det foreslås, at den
udgår.
Med ændringsforslagene
præciseres det endvidere, at bestemmelserne udelukker
opkrævning af særskilt betaling fra forældrene
for den ekstra tid, hvori deres barn måtte have behov for
yderligere pasning i det fritidstilbud, de benytter, fordi
skoledagen afkortes. Bestemmelserne vedrører alene elever,
der i forvejen deltager i fritidstilbuddet.
Bestemmelserne udelukker fortsat ikke, at
den generelle takst for forældrebetaling i
skolefritidsordningen, jf. folkeskolelovens § 50,
bruttodriftsudgiften ved ophold i fritidshjem eller klub, jf.
dagtilbudslovens § 57, stk. 2, og § 71, stk. 2, eller
anden forældrebetaling for fritidstilbud i kommunen generelt
påvirkes af den yderligere udgift, der er forbundet med en
udvidelse af fritidstilbuddet.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 34 og 36.
Til nr. 4
Efter den ved lovforslagets § 1, nr.
71, foreslåede bestemmelse i § 33, stk. 9, kan skolens
leder tillade, at en elev i begrænset omfang opfylder sin
undervisningspligt ved at deltage i undervisning i den kommunale
musikskole. Det fremgår af bemærkningerne hertil, at
der med betegnelsen kommunal musikskole henvises til kommunale
musikskoler, som kommunalbestyrelserne i henhold til musiklovens
§ 3, stk. 3, er forpligtet til at drive enten som en kommunal
institution eller som en selvejende institution med kommunalt
tilskud.
Staten yder refusion af udgifter til
kommunale musikskoler, hvilket allerede er omfattet af forslaget.
Derudover ydes der statsstøtte til én musikskole via
Statens Kunstråd (fra 1. januar 2014 Statens Kunstfond),
nemlig Det Danske Suzuki Institut. Instituttet er anerkendt for sit
arbejde og er søgt fra et større opland.
Med ændringsforslaget udvides
muligheden for at opfylde undervisningspligten ved i
begrænset omfang at deltage i musikundervisning uden for
skolen til også at omfatte statsligt støttede
musikskoler. Det betyder, at elever i folkeskolen i begrænset
omfang vil kunne opfylde deres undervisningspligt ved deltagelse i
musikundervisning ved Det Danske Suzuki Institut. Bestemmelsen vil
dog også i fremtiden kunne omfatte andre musikskoler, hvis de
måtte opnå statsligt tilskud.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 71.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en teknisk
rettelse, som forhindrer, at den gældende bestemmelse i
folkeskolelovens § 57 a, stk. 2, 3. pkt., ophæves.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er lovteknisk
begrundet og medfører ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til lovforslaget. Med den ved
lovforslagets § 3, nr. 1, foreslåede bestemmelse er der
ikke taget højde for de ændringer i musiklovens §
3 b, som følger af § 15, nr. 8, i lov nr. 458 af 15.
maj 2013, hvorfor der er behov for at korrigere lovforslaget i
overensstemmelse hermed.
Med ændringsforslaget foreslås
en nyaffattelse af musiklovens § 3 b. Bestemmelsen indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til den ved
lovforslagets § 3, nr. 1, og de ved § 15, nr. 8, i lov
nr. 458 af 15. maj 2013 affattede bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse i § 3
b, stk. 3, er således uændret i forhold til den ved
lovforslagets § 3, nr. 1, foreslåede bestemmelse i
§ 3 b, stk. 3, hvorfor der henvises til bemærkningerne
hertil.
De foreslåede bestemmelser i § 3
b, stk. 1, 2 og 4, er uændrede videreførelser af de
gældende bestemmelser i musiklovens § 3 b, stk. 3, 4 og
5. Der henvises til bemærkningerne til lovforslag nr. L 51 af
24. februar 2005, jf. Folketingstidende, Tillæg A, s. 2576,
som vedtaget ved lov nr. 561 af 24. juni 2005, hvorved de
pågældende bestemmelser blev indført.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Annette Lind (S) Karin Gaardsted (S) Kirsten Brosbøl (S)
Orla Hav (S) fmd. Rasmus Horn
Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Pernille Vigsø Bagge (SF) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Rosa Lund (EL) Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL)
Karen Ellemann (V) Peter Juel Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise
Schack Elholm (V) Anni Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Ulla
Tørnæs (V) Alex Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted
(DF) Marie Krarup (DF) Martin Henriksen (DF) Merete Riisager (LA)
Thyra Frank (LA) Lene Espersen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 51
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra undervisningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for
udvalgsbehandlingen | 3 | Henvendelse af 5/11-2013 fra Det Danske
Suzuki Institut | 4 | Tidsplan for udvalgsbehandlingen | 5 | Henvendelse af 15/11-13 fra Allan Krone
Kristensen, Hadsund Skole | 6 | Henvendelse af 19/11-13 fra UU DANMARK og
Danmarks Lærerforening | 7 | Ændringsforslag, fra
undervisningsministeren | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 4/12-13 fra
Uddannelsesforbundet | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | Henvendelse af 10/12-13 fra
Ungdomsskoleforeningen og Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 51
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/11-13 fra Det Danske Suzuki Institut, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. , om et barn med betydeligt handicap
fortsat kan kombinere skole med deltidshjemmetræning efter
lov om social service, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 3 | Spm. , om et barn med betydeligt handicap,
som visiteres til hjemmetræning efter lov om social service,
kan få dispensation fra årsnormerne for
undervisningstid, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om mulighed for at kombinere skole
med deltidshjemmetræning efter lov om social service, hvis et
barn med betydeligt handicap ikke får eller ikke kan få
dispensation fra heldagsskolen, men forældrene
fravælger lektiehjælp, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om mulighed for at kombinere skole
med deltidshjemmetræning efter lov om social service, hvis et
barn med betydeligt handicap følger undervisningen i
heldagsskolen og modtager (obligatorisk) lektiehjælp, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om mulighed for at kombinere skole
med deltidshjemmetræning efter lov om social service, hvis et
barn med betydeligt handicap modtager specialundervisning i
almindelig folkeskole, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. , om børn, som visiteres til
deltidshjemmetræning efter lov om social service, og hvis
undervisningspligt varetages af folkeskolen, kan få
dispensation fra den obligatoriske lektiehjælp, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om ændring af
timetalsgrænsen i specialundervisningsbekendtgørelsen,
således at grænsen afspejler den længere
skoledag, der indføres med heldagsskolen, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om reglerne for
konfirmationsforberedelsen, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. , om understøttende
undervisning på 7. klassetrin kan konverteres til
konfirmationsforberedelse, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om dispensationsmulighed for Det
Danske Suzuki Institut, til undervisningsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm. om kommentar til henvendelse af
15/11-13 fra Allan Krone Kristensen, Hadsund Skole, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om placeringen af tiden til
lektietræning og faglig fordybelse, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om lokalaftaler om, hvilke
medarbejdergrupper der skal dække timerne til den
understøttende undervisning, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om lokalaftaler i kommuner om
lærernes arbejdstid, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om lokalaftaler om lærernes
arbejdstid, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om nedsat timetal, hvis elevens
helbred ikke tillader gennemførelse af fuld undervisning,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om kommentar til henvendelse af
19/11-13 fra UU DANMARK og Danmarks Lærerforening, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om udviklingen af
konfirmationsforberedelsens tilknytning til folkeskolen m.v., til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/12-13 fra Uddannelsesforbundet, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om kommentar til henvendelse af
10/12-13 fra Ungdomsskoleforeningen og Landsforeningen af
Ungdomsskoleledere, til undervisningsministeren |
|
Bilag 2
Nogle af udvalgets
spørgsmål til undervisningsministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og
undervisningsministerens svar herpå er optrykt efter
ønske fra V, S, DF, RV, SF og KF.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes redegøre for reglerne
for konfirmationsforberedelsen, og hvor tilknytningskravet til
folkeskolen er formuleret.
Svar:
Forholdet mellem folkeskolen og
konfirmationsforberedelse er reguleret i folkeskolelovens § 53
om tiden for konfirmationsforberedelsen.
Efter denne bestemmelse fastsættes tiden
for konfirmationsforberedelsen ved forhandling mellem
kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. Kan der ikke
opnås enighed mellem parterne, træffes
afgørelsen af kommunalbestyrelsen efter forhandling med de
berørte menighedsråd. Endvidere fremgår det, at
der skal sikres konfirmationsforberedelsen den nødvendige
tid i forbindelse med skolernes planlægning af
skoletiden.
Konfirmationsforberedelsen er ikke en del af
folkeskolens undervisning og indgår ikke i skoletiden eller
skolens tilbud i øvrigt. Bestemmelsen i folkeskolelovens
§ 53 fastsætter alene, at der skal tages højde
for tiden til konfirmationsforberedelsen i skolernes
planlægning af skoletiden.
Det er kommunalbestyrelsen, der ved uenighed
har kompetencen til at beslutte, hvornår
konfirmationsforberedelsen skal finde sted. Tidspunktet for
konfirmationsforberedelsen fastsættes efter forhandling
mellem kommunalbestyrelsen og præsterne i kommunen. På
baggrund heraf skal der foretages en afvejning af hensyn mellem
præsternes mulighed for øvrig
arbejdstilrettelæggelse og skolernes tilrettelæggelse
af undervisningen. Hvis der er uenighed mellem parterne, er det
kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelsen. Forinden
skal kommunalbestyrelsen have forsøgt at opnå enighed
med de berørte menighedsråd.
Der skal således være en dialog
mellem kommunen og den pågældende præst om
placeringen af tiden for konfirmationsforberedelsen. Men kan der
ikke opnås enighed, er det som anført i sidste ende
kommunalbestyrelsen, som træffer beslutningen.
Tiden til konfirmationsforberedelsen skal
ligge inden for det tidsrum, hvor undervisning i folkeskolen
normalt lægges, det vil sige typisk i et tidsrum svarende til
mellem klokken cirka 8 og 16. Det betyder, at kommunalbestyrelsen
ikke kan henvise konfirmationsforberedelsen til fx om aftenen eller
på andre ugedage end dem, hvor almindelig undervisning finder
sted.
De gældende regler om placeringen af
tiden for konfirmationsforberedelsen berøres ikke af
folkeskolereformen. Oplysninger om den gældende retstilstand
fremgår udtrykkeligt af lovforslag nr. L 51 (de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 33, ad den foreslåede
§ 14 b).
Jeg kan endvidere oplyse, at
konfirmationsforberedelse omfatter i størrelsesordenen to
lektioner fordelt på mindst 24 uger og så vidt muligt
28 uger. Det fremgår af § 10, stk. 2, i kongelig
anordning nr. 744 af 2. december 1989 om konfirmation (som
hører under Ministeriet for Ligestilling og Kirkes ressort),
at konfirmationsforberedelsen skal omfatte mindst 48 lektioner og
så vidt muligt 56 lektioner. Det er et krav, at der er to
ugentlige lektioner, men der er ikke krav om, at de skal være
sammenhængende.
Et typisk skoleår for en elev er
på i størrelsesordenen ca. 40 uger, og timetallet for
den længere skoledag er fastsat som en årsnorm. Desuden
indeholder lovforslag nr. L 51 et loft over undervisningstidens
samlede varighed på højst 1.400 timer svarende til
gennemsnitligt 35 ugentlige timer.
Det er på den baggrund min opfattelse,
at der er gode muligheder for lokalt at finde en løsning,
som tager hensyn til både præster og skoler.
Spørgsmål 10:
Kan understøttende undervisning
på 7. klassetrin konverteres til konfirmationsforberedelse,
og kan en skole/kommune på egen hånd beslutte det?
Svar:
Nej. Tiden til konfirmationsforberedelse er
ikke en del af folkeskolens undervisning og indgår ikke i
skoletiden eller skolens tilbud i øvrigt, og tiden kan
således (heller) ikke indgå i den nye tid til
understøttende undervisning.
Der henvises i øvrigt til mit svar
på spørgsmål 9.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren følge udviklingen af
konfirmationsforberedelsens tilknytning til folkeskolen og evaluere
på det f.eks. hvert andet år, så forligskredsen
kan få et overblik over, om skolereformen utilsigtet kommer
til at ændre konfirmationsforberedelsens traditionsbundne
tilknytning til folkeskolen, og sekundært hvilken effekt
skolereformen får for elevernes valg af
konfirmationsforberedelse?
Svar:
Ja, det vil jeg gerne bidrage til.
På Ministeriet for Ligestilling og
Kirkes hjemmeside findes der en landsdækkende statistik over
andelen af unge, der bliver konfirmeret. Statistikken
»Konfirmerede 2012« vedlægges til orientering.
Som det fremgår, foreligger der oplysninger herom siden 2004.
Statistikken vil give en indikation på, om folkeskolereformen
har en effekt på konfirmationsforberedelsen i
folkeskolen.
Jeg vil i løbet af efteråret
2016, når folkeskolereformen har virket i to år, tage
initiativ til, at vi i folkeskoleforligskredsen tager en
drøftelse på baggrund af udviklingen i antallet af
konfirmerede.
Konfirmerede 2012
I 2012 blev der i folkekirken
konfirmeret 48.805 unge.
Tabellen herunder viser antallet af
konfirmerede, dels i landet som helhed, dels i hvert af de 10
stifter. Der er desuden nævnt hvor stor en procentdel af alle
unge, der blev konfirmeret. Tallene indgår i den
kirkestatistik, som er udarbejdet af Danmarks Statistik for
Kirkeministeriet. Mere detaljerede oplysninger, bl.a. tal på
sogne- og provstiniveau, kan findes på www.statistikbanken.dk
under emnet »Befolkning og valg«. På www.sogn.dk
og www.provsti.dk kan man også findes tallene for de enkelte
sogne under henholdsvis »Sogneoplysninger« og
»Provstioplysninger«.
Konfir- merede i 2012 | Hele landet | Køben-havn | Helsingør | Roskilde | Lolland- Falster | Fyen | Aalborg | Viborg | Århus | Ribe | Haderslev | | 48.805 | 2.653 | 8.054 | 6.607 | 921 | 4.314 | 5.331 | 4.606 | 7.708 | 3.936 | 4.675 | Pct. af alle unge | 71,0 | 43,9 | 61,9 | 70,0 | 76,9 | 72,4 | 84,0 | 82,0 | 77,4 | 79,8 | 74,8 |
|
Konfirmationsforberedelse og konfirmation kan
foregå på 7. eller 8. klassetrin. Derfor er procenten
beregnet ud fra, hvor mange unge der gennemsnitligt var i de to
årgange, hvor konfirmation kan finde sted.
Tabellen herunder viser procentdelen af unge,
der er blevet konfirmeret i årene 2000-2012. Antallet af
konfirmander blev dog ikke opgjort i 2002 og 2003.
Konfirmander i procent af alle unge | 2012 | 2011 | 2010 | 2009 | 2008 | 2007 | 2006 | 2005 | 2004 | 2003 | 2002 | 2001 | 2000 | Hele landet | 71 | 73 | 70 | 70 | 71 | 72 | 73 | 72 | 73 | - | - | 77 | 79 |
|
Kilde: Ministeriet for Ligestilling og Kirke
http://miliki.dk/kirke/statistik/konfirmerede/
Spørgsmål 17:
Vil ministeren med henvisning til vedlagte
begrundelse stille ændringsforslag, hvorefter § 13, stk.
3, i bekendtgørelse om folkeskolens specialundervisning og
anden specialpædagogisk bistand ændres fra:
»Timetallet kan med forældrenes
tilslutning nedsættes, hvis elevens helbred ifølge
lægeerklæring ikke tillader gennemførelse af
fuld undervisning.
Til:
For børn, der modtager
specialpædagogisk støtte efter § 3, stk. 2, eller
støtte efter § 3 a i folkeskoleloven kan timetallet med
forældrenes tilslutning nedsættes, hvis elevens helbred
ifølge lægeerklæring ikke tillader
gennemførelse af fuld undervisning.«
Svar:
Efter de gældende regler er der
også mulighed for, at timetallet for elever, der ikke
modtager specialundervisning, kan nedsættes, hvis elevens
helbred ifølge lægeerklæring ikke tillader
gennemførelse af fuld undervisning. Dette er en følge
af, at sygdom er lovligt forfald fra folkeskolens undervisning.
Jeg vil derfor i bekendtgørelsen om
elevers fravær fra undervisningen i folkeskolen
tydeliggøre, at timetallet med forældrenes tilslutning
kan nedsættes, hvis elevens helbred ifølge
lægeerklæring ikke tillader gennemførelse af
fuld undervisning.