Fremsat den 31. oktober 2013 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Indførelse af obligatorisk
lektiehjælp og faglig fordybelse)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. §
15 affattes således:
Ȥ 15. Undervisningstiden
skal tilrettelægges, så eleverne får motion og
bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
Stk. 2. Der skal
etableres lektiehjælp og faglig fordybelse inden for
undervisningstiden.«
§ 2
Stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter tidspunktet for lovens
ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
7. Miljømæssige
konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og
organisationer
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
For at imødegå folkeskolens
udfordringer fremlagde regeringen (Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti) i december 2012 sit
folkeskoleudspil Gør en god skole bedre
- et fagligt løft af folkeskolen. Med udspillet
præsenterede regeringen sin vision om, at folkeskolen skal
udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de
kan.
Med udgangspunkt i udspillet har regeringen
forhandlet med forligskredsen på folkeskoleområdet, som
ud over regeringspartierne består af Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti.
Forligskredsen er den 13. juni 2013 nået
til enighed om en aftale om reform af folkeskolen.
De politiske mål for reformen er,
1) En længere
og mere varieret skoledag med mere og bedre undervisning og
læring
2) Et
kompetenceløft af lærere, pædagoger og
skoleledere
3) Få klare
mål og regelforenklinger
Der kunne imidlertid ikke opnås enighed i
forligskredsen for så vidt angår organiseringen af
lektiehjælp og faglig fordybelse i undervisningstiden.
Uenigheden vedrører spørgsmålet om, hvorvidt
det skal være frivilligt for eleverne, om de vil deltage i
lektiehjælp og faglig fordybelse, eller om skolerne skal have
frihed til at tilrettelægge skoledagen, så den
både rummer undervisning i folkeskolens fag og obligatoriske
emner og understøttende undervisning, herunder
lektiehjælp og faglig fordybelse. Regeringen, Venstre og
Dansk Folkeparti ønsker den sidstnævnte
løsning, mens Det Konservative Folkeparti ønsker den
førstnævnte.
Regeringen fremsætter på den baggrund
to lovforslag. Det ene lovforslag udmønter aftalen i den
udstrækning hele forligskredsen er enige, jf. det samtidigt
hermed fremsatte lovforslag nr. L 51 om ændring af
folkeskoleloven og forskellige andre love (Indførelse af en
længere og mere varieret skoledag). Med det andet -
nærværende - lovforslag, ophæves kravene til
organisering af lektiehjælp og faglig fordybelse, herunder at
det er frivilligt for eleverne at deltage heri.
2. Lovforslagets indhold
Med lovforslag nr. L 51 fastlægges en
årsnorm for hvert klassetrin, som svarer til en gennemsnitlig
skoleuge på 30 timer for indskolingen, 33 timer for
mellemtrinnet og 35 timer for udskolingen. Undervisningstiden
rummer tid til fag-opdelte timer og understøttende
undervisning. I tiden til den understøttende undervisning er
der afsat to, tre og to ugentlige timer til lektiehjælp og
faglig fordybelse i henholdsvis indskolingen, mellemtrinnet og
udskolingen. Det er obligatorisk for skolerne at tilbyde
lektiehjælp og faglig fordybelse inden for den nævnte
tid, men det er frivilligt for eleverne at deltage heri. Tiden til
lektiehjælp og faglig fordybelse skal ifølge
lovforslag nr. L 51 placeres om eftermiddagen i ydertimerne,
således at det obligatoriske timetal for eleverne reduceres
med henholdsvis to, tre og to timer om ugen, hvis tilbuddet
fravælges. Tilbuddet kan til- og fravælges på
daglig basis uden forudgående advisering. Dermed bliver den
obligatoriske del af elevernes undervisningstid henholdsvis 28, 30
og 33 timer om ugen i gennemsnit.
Med nærværende lovforslag
ophæves kravene til organisering af lektiehjælp og
faglig fordybelse, herunder at det skal være frivilligt for
eleverne at deltage heri. Dermed indføres en årsnorm
for hvert klassetrin, der gennemsnitligt svarer til en skoleuge
på 30 timer for indskolingen, 33 timer for mellemtrinnet og
35 timer for udskolingen, hvor hele undervisningstiden er
obligatorisk for eleverne herunder også den lektiehjælp
og faglige fordybelse, som skolerne skal etablere. Dermed gives
skolerne større frihed til at tilrettelægge skoledagen
i overensstemmelse med lokale ønsker og behov. Denne
ændring i forhold til lovforslag nr. L 51 finder sted ved
forslag om en i forhold til lovforslag nr. L 51 nyaffattelse af
§ 15 i folkeskoleloven, i hvilket spørgsmålet om
lektiehjælp er foreslået reguleret i § 1, nr.
34.
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Det er hensigten med bemyndigelsen - i
overensstemmelse med den politiske aftale af 13. juni 2013 om
folkeskolereformens ikrafttræden mellem regeringspartierne,
Venstre og Dansk Folkeparti samt Det Konservative Folkeparti - at
loven kan sættes i kraft efter et folketingsvalg.
3. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Lovforslaget er umiddelbart kønsneutralt,
idet der herved indføres en længere skoledag for
såvel piger som drenge.
I de fleste undersøgelser af elevernes
faglige kompetencer konkluderes det, at piger klarer sig bedre end
drenge. Et af de seneste eksempler herpå i internationalt
sammenhæng er PIRLS-undersøgelsen fra 2011.
Dette lovforslag sikrer, at skolerne får
større frihed til at tilrettelægge skoledagen,
så den både indeholder undervisning i folkeskolens fag
og obligatoriske emner og understøttende undervisning,
herunder lektiehjælp og faglig fordybelse. Med lovforslaget
gives der således bedre mulighed for, at der kan arbejdes med
undervisnings- og arbejdsformer i skolen, som har en anden karakter
end den traditionelle ofte meget bogligt baserede undervisning. Om
disse andre undervisnings- og arbejdsformer er der
forskningsmæssige indikationer for at antage, at de vil
forbedre især drengenes motivation og arbejdsindsats i skolen
og dermed også deres faglige resultater.
På den baggrund har forslaget efter
Undervisningsministeriets opfattelse positive
ligestillingsmæssige konsekvenser for drengene. Forslaget er
kønsneutralt i forhold til pigerne i folkeskolen.
Der henvises endvidere til bemærkningerne
om ligestillingsmæssige konsekvenser i lovforslag nr. L
51.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer en administrativ
lettelse for kommunerne, som med lovforslaget får
større frihed i tilrettelæggelsen af lektiehjælp
og faglig fordybelse. Lovforslagets økonomiske konsekvenser
er afklaret samlet i forbindelse med aftalen om kommunernes
økonomi for 2014. Der henvises til bemærkninger om
økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner
og kommuner i lovforslag nr. L 51.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har været i
høring hos:
Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Privatskole-forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Center for Undervisningsmiljø, Danske
Handicaporganisationer, Dansk Musikskolesammenslutning, Danske
Musik- og Kulturskoleledere, Dansk Musikpædagogisk Forening,
Danske Regioner, Danske Professionshøjskoler, Dansk Psykolog
Forening, Danske Skoleelever, Dansk Friskoleforening, Dansk
Industri, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Deutscher
Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DGI,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af Danske
Døgninstitutioner, Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen
af Katolske Skoler i Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler,
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler,
Foreningsfællesskabet Ligeværd, Frie Kostskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening,
Husholdnings- og Håndarbejdsskolerne, Institut for
Menneskerettigheder, Klagenævnet for Specialundervisning, KL,
Landsforeningen af 10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af
Opholdssteder, Botilbud og Skolebehandlingstilbud (LOS),
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen Frie
Børnehaver og Fritidshjem, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Landssamråd for PPR-chefer, Lilleskolerne - en
sammenslutning af frie grundskoler, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Skolelederforeningen, Skole og Forældre,
Socialpædagogernes Landsforbund, Team Danmark,
Uddannelsesforbundet, Ungdommens Uddannelsesvejledning,
Ungdomsringen og Ungdomsskoleforeningen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ja, jf. nærmere i afsnit 4 oven
for. | Nej. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ja, jf. nærmere i afsnit 4 oven
for. | Nej. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
De i dette lovforslag foreslåede
bestemmelser i § 15, stk. 1 og 2, svarer til de ved lovforslag
nr. L 51, § 1, nr. 34, foreslåede bestemmelser i §
15, stk. 1 og 2. De foreslåede bestemmelser regulerer krav om
motion og bevægelse samt lektiehjælp og faglig
fordybelse inden for undervisningstiden.
Lovforslag nr. L 51, § 1, nr. 34, indeholder
endvidere forslag om nye bestemmelser i § 15, stk. 3 og 4.
Efter disse bestemmelser er det frivilligt for eleverne at deltage
i lektiehjælp og faglig fordybelse. Af denne grund skal
lektiehjælp og faglig fordybelse placeres om eftermiddagen i
ydertimerne, således at det obligatoriske timetal for
eleverne reduceres med henholdsvis to, tre og to timer om ugen,
hvis tilbuddet herom fravælges. Dermed bliver den
obligatoriske del af elevernes undervisningstid henholdsvis 28, 30
og 33 timer om ugen i gennemsnit. Tilbuddet kan til- og
fravælges på daglig basis uden forudgående
advisering. Fravælges tilbuddet, skal kommunalbestyrelsen
tilbyde plads i skolens skolefritidsordning eller i et andet
relevant fritidstilbud i de timer, hvor lektiehjælp og faglig
fordybelse finder sted.
Med dette lovforslag foreslås det, at den
heri foreslåede affattelse af bestemmelserne i § 15
på tidspunktet for dette lovforslags ikrafttræden
erstatter den ved lovforslag nr. L 51, § 1, nr. 34,
foreslåede § 15, som foreslås at træde i
kraft den 1. august 2014.
Dermed ophæves de ved lovforslag nr. L 51,
§ 1, nr. 34, foreslåede bestemmelser i § 15, stk. 3
og 4, hvorefter det er frivilligt for eleverne at deltage i tilbud
om lektiehjælp og faglig fordybelse, som gives inden for
undervisningstiden, og som regulerer omfanget og placeringen af
lektiehjælpen samt forhold omkring pasning i skolens
skolefritidsordning eller i et andet relevant fritidstilbud, hvis
lektiehjælpen fravælges.
Ophævelsen indebærer, at der
indføres en årsnorm for skoletiden på hvert
klassetrin, som svarer til en gennemsnitlig skoleuge på
henholdsvis 30 timer for indskolingen, 33 timer for mellemtrinnet
og 35 timer for udskolingen, hvor hele undervisningstiden er
obligatorisk for eleverne. Efter dette lovforslag skal skolerne,
bortset fra de foreslåede undervisningstimetal og 45
minutters motion og bevægelse hver dag, have frihed til at
tilrettelægge skoledagen, så den både indeholder
undervisning i folkeskolens fag og emner og understøttende
undervisning, herunder lektiehjælp og faglig fordybelse.
Efter den ved § 1, nr. 1, foreslåede
bestemmelse i § 15, stk. 1, skal
undervisningstiden tilrettelægges, så eleverne deltager
i motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen.
Den foreslåede bestemmelse skal fremme elevernes sundhed,
trivsel og koncentration.
Der er tale om et gennemsnit, som skal beregnes
over hele skoleåret, og som er eksklusiv pauser.
Udgangspunktet er dog, at eleverne skal deltage i motion og
bevægelse hver dag, men at der er plads til kortere
afbrydelser i forbindelse med emneuger, praktikophold, lejrskoler
og lignende. Tilsvarende vil idrætsdage og temauger, der i
vidt omfang inddrager bevægelse, kunne indgå i
gennemsnittet med det antal minutter, som eleverne bevæger
sig i.
Skolerne skal sikre, at eleverne får motion
og bevægelse hver dag inden for undervisningstiden, jf. den
ved lovforslag nr. L 51, § 1, nr. 33, foreslåede
bestemmelse i § 14 b, stk. 1. Denne forpligtelse kan opfyldes
både i forbindelse med undervisningen i folkeskolens fag og
emner, herunder idræt, og i forbindelse den
understøttende undervisning. Motion og bevægelse kan
således gennemføres på forskellige måder,
nemlig som undervisning i faget idræt, som regulære
motionsaktiviteter som fx løb, gymnastik, fitness, dans og
boldspil, som aktiviteter i samarbejde med idrætsforeninger,
og som idræt, leg og bevægelse integreret i anden
undervisning.
Den konkrete tilrettelæggelse kan variere
på forskellige klassetrin, men kan fx i løbet af en
uge bestå af 2 lektioner i faget idræt, motion og
bevægelse som en del af den øvrige undervisning i
fagene svarende til 2 lektioner samt motion og bevægelse i
den understøttende undervisning svarende til 1 lektion.
I tiden til understøttende undervisning
vil opgaver vedrørende motion og bevægelse både
kunne varetages af lærere, pædagoger og andre
medarbejdere med relevante kompetencer, og i et samarbejde med det
lokale foreningsliv.
Skolen kan ligeledes varetage kravet om daglig
motion og bevægelse gennem skolens samarbejde med det lokale
foreningsliv, herunder idrætslivet. Et samarbejde med
idrætslivet kan supplere og styrke idrætsundervisningen
og inspirere til, at eleverne fortsætter den aktive dag i
foreningsregi efter skoledagens ophør.
Det er skolens leder, der skal sikre og
tilrettelægge motion og bevægelse inden for de
mål og rammer samt principper, som henholdsvis
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastsat.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 15, stk. 2, skal der etableres
lektiehjælp og faglig fordybelse inden for
undervisningstiden. Ordet tilbud udgår i forhold til den med
lovforslag nr. L 51 foreslåede bestemmelse i § 15, stk.
2, for at understrege, at det ikke efter ikrafttræden af
nærværende lovforslag vil være frivilligt for
eleverne at deltage heri.
Bestemmelsen medfører, at skolen har pligt
til at give faglig støtte med henblik på at sikre, at
eleven får et tilfredsstillende udbytte af undervisningen. I
det omfang der som led i undervisningen gives eleverne
hjemmearbejde eller lektier - dvs. opgaver der skal
gennemføres eller færdiggøres efter skoledagen
- medfører dette en pligt til at give eleverne mulighed for
at få hjælp hertil, fx ved en mulighed for at
udføre hjemmearbejdet på skolen med støtte fra
en kvalificeret voksen. Alternativt kan øvelser eller
opgaver, der ellers ville være blevet givet som hjemmearbejde
eller lektier, udføres som fællesaktiviteter.
Skolerne skal også inden for
lektiehjælp og faglig fordybelse tilbyde varierede og
differentierede læringsformer, der udfordrer både
fagligt stærke og fagligt svage elever, fx ved inkorporering
af fysiske aktiviteter.
Det er skolens leder, der skal sikre og
tilrettelægge lektiehjælp og faglig fordybelse inden
for de mål og rammer samt principper, som henholdsvis
kommunalbestyrelsen og skolebestyrelsen har fastsat.
Til § 2
Efter lovforslagets §
2, stk. 1, fastsætter undervisningsministeren
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det er hensigten med bemyndigelsen til
ministeren, at den anvendes under forudsætning af, at
lovforslag nr. L 51, § 1, nr. 34, vedtages. Det er endvidere
hensigten med bemyndigelsen, at loven - i overensstemmelse med den
politiske aftale af 13. juni 2013 om folkeskolereformens
ikrafttræden mellem regeringspartierne, Venstre og Dansk
Folkeparti samt Det Konservative Folkeparti - kan sættes i
kraft efter et folketingsvalg, dog tidligst den 1. august 2014.
Bilag 1
Lovforslag sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 521 af 27. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 15.
Skoleåret begynder den 1. august. Børne- og
undervisningsministeren fastsætter sommerferiens
begyndelsestidspunkt og kan udsende en vejledning om feriers og
fridages placering. | | 1.§ 15 affattes således: »§ 15.
Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne
får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om
dagen. Stk. 2. Der
skal etableres lektiehjælp og faglig fordybelse inden for
undervisningstiden.« |
|