L 57 Forslag til lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2014-2016.

Af: Finansminister Bjarne Corydon (S)
Udvalg: Færøudvalget
Samling: 2013-14
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 31-10-2013

Fremsat: 31-10-2013

Fremsat den 31. oktober 2013 af finansministeren (Bjarne Corydon)

20131_l57_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 31. oktober 2013 af finansministeren (Bjarne Corydon)

Forslag

til

Lov om tilskud til Færøernes hjemmestyre for 2014-2016

§ 1. Staten yder for 2014 til 2016 et årligt tilskud på 635,4 mio. kr. til Færøernes hjemmestyre. Beløbet reguleres den 1. januar 2015 og den 1. januar 2016 med det af Finansministeriet fastsatte generelle pris- og lønindeks inklusiv niveaukorrektion.

§ 2. Tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store rater hver måned. Finansministeren kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.

§ 3. Loven træder i kraft den 1. januar 2014.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Lovforslaget indeholder forslag til regler om ydelse af statstilskud for 2014 til 2016 til Færøernes hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes hjemmestyre. Med hjemmel i hjemmestyrelovens § 9 har Færøernes hjemmestyre tidligere overtaget den regelfastsættende og administrative kompetence på dele af henholdsvis det sociale område, sundhedsområdet og undervisningsområdet (skolevæsenet) med statsligt tilskud.

2. Lovforslagets baggrund

Ved lov nr. 393 af 22. juni 1993 om tilskud til Færøernes hjemmestyre blev de daværende 7 tilskud og 4 refusionstilskud under en række ministerier omlagt til et generelt bloktilskud til Færøernes hjemmestyre under Finansministeriets finanslovsparagraf. Omlægningen gav Færøernes hjemmestyre friere dispositionsmulighed for så vidt angår tilskuddet fra staten.

Efter omlægningen til et generelt tilskud har bloktilskuddet efter aftale mellem regeringen og Færøernes landsstyre været fastholdt uændret realt frem til og med 2001, hvorved tilskuddet fra finansår til finansår blev reguleret i overensstemmelse med den gennemsnitlige reguleringsprocent for statens samlede driftsudgifter fra pris- og lønniveau for finansloven for et år til pris- og lønniveau for finansloven det følgende år.

Færøernes hjemmestyre besluttede i henhold til hjemmestyrelovens § 2 at overtage sagsområdet den offentlige forsorg som særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og landsstyret indgik den 21. december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge aftalen omfatter området, hvis andel af det generelle tilskud i 2001 udgjorde 92,4 mio. kr., delområderne underholdsbidrag til børn og enker mv., hjemmehjælp, kontanthjælp efter forsorgsloven, daginstitutioner, børneforsorg i øvrigt, enkepension samt personlige tillæg, herunder omsorgsarbejde, revalidering og hjælpemidler mv.

Færøernes hjemmestyre besluttede endvidere at overtage resten af sagsområdet skolevæsenet som særanliggende pr. 1. januar 2002. Regeringen og Færøernes landsstyre indgik den 21. december 2001 aftale i forbindelse hermed. Ifølge hjemmestyreloven omfatter skolevæsenet: Folkeskolen, eksamensskoler og kursus, læreruddannelse, folkehøjskoler, efterskoler, ungdoms- og aftenskoler, husholdningsskoler og fagskoler som handelsskoler, tekniske skoler, navigationsskoler osv.

Dele af skolevæsenet var allerede før overtagelsen pr. 1. januar 2002 at betragte som færøske særanliggender. Med hjemmestyrets beslutning har hjemmestyret således overtaget den resterende del, som bl.a. omfatter folkeskole- og erhvervsskoleområdet, og hvis samlede andel af det generelle tilskud udgjorde 274,0 mio. kr. i 2001.

Med overtagelsen af de anførte dele af skolevæsenet og offentlig forsorg overtog Færøernes hjemmestyre samtidig i medfør af hjemmestyrelovens § 2 de med områderne forbundne udgifter. Det blev på denne baggrund mellem regeringen og landsstyret aftalt, at bloktilskuddet reduceredes i overensstemmelse hermed, således at det i 2002 blev fastsat til 615,5 mio. kr. Heraf vedrører 117,0 mio. kr. særforsorgen, 213,3 mio. kr. folkeforsikringen, 283,6 mio. kr. sundhedsvæsenet og 1,6 mio. kr. Færøernes Fiskerilaboratorium.

Regeringen og landsstyret indgik den 24. oktober 2002 en aftale om fastsættelse af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr. nominelt årligt i perioden 2003 til og med 2006.

Med lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder ændredes det retlige grundlag for færøske sagsovertagelser, der herefter sker på grundlag af denne lov.

Det er i lovforslaget forudsat, at de sagsområder, der er overtaget efter § 9 i hjemmestyreloven, fortsat varetages af de færøske myndigheder i henhold til de gældende rammelove og lovgivning gennemført af de færøske myndigheder, ligesom den danske stats medfinansiering af disse områder ikke berøres af lovforslaget.

Såfremt de færøske myndigheder i aftaleperioden overtager sagsområder, hvortil der i dag ydes bloktilskud, vil det i medfør af § 3, stk. 2, i lov nr. 578 af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager og sagsområder indebære, at de færøske myndigheder også overtager de med områderne forbundne udgifter. I tilfælde heraf vil der således skulle ske en reduktion af bloktilskuddet.

Regeringen og landsstyret aftalte i oktober 2006 en uændret videreførelse af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr. nominelt årligt i perioden 2007 og 2008.

Regeringen og landsstyret har for hvert af årene 2009-2011 indgået ét-årige aftaler om en uændret videreførelse af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på 615,5 mio. kr. nominelt.

Regeringen og landsstyret aftalte i 2012 samt i 2013 en real videreførelse (pristalsregulering) af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder. Tilskuddet udgjorde 624,1 mio. kr. i 2012 og 632,2 mio. kr. i 2013 mio.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indeholder forslag til regler om ydelse af statstilskud for 2014 til 2016 til Færøernes hjemmestyre inden for rammerne af lov nr. 137 af 23. marts 1948 om Færøernes hjemmestyre.

Regeringen og landsstyret har i oktober 2013 aftalt en real videreførelse (pristalsregulering) af statens tilskud til de bloktilskudsfinansierede områder på 635,4 mio. kr. i 2014. Beløbet for 2015 og 2016 pris- og lønreguleres per 1. januar det pågældende år med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks inklusiv niveaukorrektion.

4. Forelæggelse for færøske myndigheder

Lovforslaget vil blive forelagt Færøernes hjemmestyre med henblik på at modtage hjemmestyrets udtalelse inden lovforslagets 3. behandling i Folketinget.

5. De økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget indebærer, at staten i 2014 overfører 635,4 mio. kr. nominelt til Færøernes hjemmestyre. Forslaget indebærer endvidere, at beløbet for 2015 og 2016 pris- og lønreguleres per 1. januar det pågældende år med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre i 2014, 2015 og 2016 svarer til en real videreførelse (pristalsregulering) af tilskuddet i 2013.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for det offentlige.

6. De økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

7. De administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

8. De miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

9. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

10. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Lovforslaget har ikke været sendt i høring.

   
11. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser/mindre udgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen.
Forslaget indebærer, at staten i 2014 overfører 635,4 mio. kr. nominelt til Færøernes hjemmestyre. Forslaget indebærer endvidere, at beløbet for 2015 og 2016 pris- og lønreguleres per 1. januar det pågældende år med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks. Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre i 2014, 2015 og 2016 svarer til en real videreførelse (pristalsregulering) af tilskuddet i 2013.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen.
Ingen.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen.
Ingen.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen.
Ingen.
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen.
Ingen.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Tilskuddet til Færøernes hjemmestyre for 2014 til 2016 foreslås opretholdt uændret på det reale niveau for 2013. Det svarer til 635,4 mio. kr. i 2014. Beløbet for 2015 og 2016 pris- og lønreguleres per 1. januar det pågældende år med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks.

Til § 2

Det foreslås at videreføre den nugældende praksis, hvorefter tilskuddet udbetales forskudsvis i lige store månedlige rater. Finansministeren kan dog efter aftale med Færøernes landsstyre fastsætte regler om ændrede udbetalingsterminer.

Til § 3

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2014.