Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. december 2013
Forslag
til
Lov om vandplanlægning1)
Kapitel 1
Formål og definitioner
§ 1. Loven har til formål at
fastlægge rammer for beskyttelse og forvaltning af
overfladevand og grundvand, som
1) forebygger yderligere forringelse og
beskytter og forbedrer vandøkosystemernes tilstand og, hvad
angår deres vandbehov, også tilstanden for terrestriske
økosystemer og vådområder, der er direkte
afhængige af vandøkosystemerne,
2) fremmer bæredygtig
vandanvendelse baseret på langsigtet beskyttelse af
tilgængelige vandressourcer,
3) sigter mod en udvidet beskyttelse og
forbedring af vandmiljøet, bl.a. gennem specifikke
foranstaltninger til progressiv reduktion af udledninger,
emissioner og tab af prioriterede stoffer og standsning eller
udfasning af udledninger, emissioner og tab af prioriterede farlige
stoffer,
4) sikrer en progressiv reduktion af
forureningen af grundvandet og forhindrer en yderligere forurening
heraf og
5) bidrager til at afbøde
virkningerne af oversvømmelser og tørke.
§ 2. I denne lov forstås ved:
1) Overfladevand: Indvand, bortset fra
grundvand, samt overgangsvande og kystvande, undtagen med hensyn
til kemisk tilstand, hvor det også omfatter
territorialfarvande.
2) Grundvand: Alle former for vand under
jordoverfladen i mættede zoner og i direkte kontakt med
jordoverfladen eller undergrunden.
3) Indvand: Alt stillestående
eller strømmende vand på jordoverfladen og alt
grundvand på landsiden af den basislinje, hvorfra bredden af
territoriale farvande måles.
4) Vandløb: Et indvand, som for
størstedelens vedkommende løber på
jordoverfladen, men som kan løbe under jorden i en del af
sit løb.
5) Sø: Et indvand bestående
af stillestående overfladevand.
6) Overgangsvand: Et
overfladevandområde i nærheden af flodmundinger, som er
delvis saltholdigt, som følge af at det er i nærheden
af et kystvand, men som i væsentlig grad påvirkes af
ferskvandsstrømme.
7) Kystvand: Et overfladevand på
landsiden af en linje, hvor hvert punkt befinder sig i en afstand
af 1 sømil til havsiden fra det nærmeste punkt
på den basislinje, hvorfra bredden af territorialfarvande
måles, og som, hvor det er relevant, strækker sig ud
til overgangsvandets yderste grænse.
8) Kunstigt vandområde: En
forekomst af overfladevand skabt ved menneskelig aktivitet.
9) Stærkt modificeret
vandområde: En forekomst af overfladevand, der som et
resultat af fysiske ændringer som følge af menneskelig
aktivitet i væsentlig grad har ændret karakter som
angivet af miljøministeren i henhold til bestemmelserne i
§ 9.
10) Vandforekomst: Et
overfladevandområde eller en grundvandsforekomst.
11) Overfladevandområde: En
afgrænset og betydelig mængde overfladevand såsom
en sø, et reservoir, et mindre eller større
vandløb eller en kanal, en del af et mindre eller
større vandløb eller en kanal, et overgangsvand eller
en kystvandsstrækning.
12) Grundvandsforekomst: En separat
mængde grundvand i et eller flere grundvandsmagasiner.
13) Grundvandsmagasin: Et eller flere
underjordiske lag af bjergarter eller andre geologiske lag med
tilstrækkelig porøsitet og permeabilitet til at
muliggøre enten en betydelig grundvandsstrømning
eller indvinding af betydelige mængder grundvand.
14) Vandløbsopland: Et
landområde, hvorfra al overfladeafstrømning
løber gennem en række mindre eller større
vandløb og eventuelt søer ud til havet i en enkelt
flodmunding eller et enkelt delta.
15) Hovedvandopland: Et større
vandløbsopland, som er slået sammen med et antal
mindre vandløbsoplande.
16) Vandområdedistrikt: Et land-
og havområde bestående af et vandløbsopland
eller flere tilstødende vandløbsoplande sammen med
det tilhørende grundvand og kystvand.
17) Vandplanlægningsmyndighed: En
myndighed fastlagt efter § 3.
18) Overfladevandstilstand: Det samlede
udtryk for et overfladevandområdes tilstand bestemt ved enten
vandområdets økologiske tilstand eller dets kemiske
tilstand, alt efter hvilken der er ringest.
19) God overfladevandstilstand: Den
tilstand, et overfladevandområde har nået, når
både dets økologiske tilstand og dets kemiske tilstand
i det mindste er god.
20) Grundvandstilstand: Det samlede
udtryk for en grundvandsforekomsts tilstand bestemt ved enten dens
kvantitative tilstand eller dens kemiske tilstand, alt efter
hvilken der er ringest.
21) God grundvandstilstand: Den
tilstand, en grundvandsforekomst har nået, når
både dens kvantitative tilstand og dens kemiske tilstand i
det mindste er god.
22) Økologisk tilstand: Et
udtryk for kvaliteten af de med overfladevandet forbundne
vandøkosystemers struktur og funktion som klassificeret i
henhold til regler fastsat efter § 8.
23) God økologisk tilstand:
Tilstand for et overfladevandområde som klassificeret i
henhold til regler fastsat efter § 8.
24) Godt økologisk potentiale:
Tilstand for et stærkt modificeret eller et kunstigt
vandområde som klassificeret i henhold til § 8.
25) God kemisk tilstand for
overfladevand: Den kemiske tilstand, der er nødvendig for at
opfylde miljømålene for overfladevand i kapitel 4,
dvs. den kemiske tilstand, der er nået i et
overfladevandområde, hvori koncentrationerne af forurenende
stoffer ikke overstiger de miljøkvalitetskrav, der er
fastlagt i bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav.
26) God kemisk tilstand for grundvand:
Den kemiske tilstand i en grundvandsforekomst, der opfylder alle
betingelser fastsat i henhold til regler fastsat efter §
8.
27) Kvantitativ tilstand: Et udtryk
for, i hvilken grad en grundvandsforekomst er berørt af
direkte og indirekte indvinding.
28) Tilgængelig
grundvandsressource: Den langsigtede årlige gennemsnitlige
grundvandsdannelse for en grundvandsforekomst minus den langsigtede
årlige vandføring, der kræves for at opfylde de
økologiske kvalitetsmål for tilknyttet overfladevand,
for at undgå enhver væsentlig forringelse af
sådant vands økologiske tilstand og for at undgå
enhver væsentlig skadelig indvirkning på tilknyttede
terrestriske økosystemer.
29) God kvantitativ tilstand for
grundvand: Den kvantitative tilstand i en grundvandsforekomst, der
opfylder alle betingelser fastsat i henhold til regler fastsat
efter § 8.
30) Prioriterede stoffer: De stoffer,
som fremgår af liste over prioriterede stoffer i bilag til
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav. Heriblandt
prioriterede farlige stoffer, som fremgår af nævnte
liste over prioriterede stoffer.
31) Forurenende stof: Ethvert stof, der
kan forårsage forurening, herunder navnlig stoffer
nævnt i liste over de vigtigste forurenende stoffer i bilag
til bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav.
32) Direkte udledning til grundvand:
Udledning af forurenende stoffer til grundvand, uden at disse
perkolerer gennem jorden eller undergrunden.
33) Forurening: Direkte eller indirekte
udledning som følge af menneskelige aktiviteter af stoffer
eller varme til luft, vand eller jord, der kan skade menneskers
sundhed eller kvaliteten af vandøkosystemer eller
terrestriske økosystemer, som er direkte afhængige af
vandøkosystemer, eller medføre skade på
materielle værdier eller forringelse eller forstyrrelse af
naturfaciliteter og anden legitim anvendelse af miljøet.
34) Miljømål: De
mål, der er fastlagt i kapitel 4 eller i regler udstedt i
medfør af loven.
35) Miljøkvalitetskrav: Den
koncentration af et bestemt forurenende stof eller gruppe af
forurenende stoffer i vand, sediment eller biota, som ikke
bør overskrides af hensyn til beskyttelsen af menneskers
sundhed og miljøet.
36) Kombineret fremgangsmåde:
Kontrol med udledninger og emissioner til overfladevand i
overensstemmelse med regler, der gennemfører
fremgangsmåden i vandrammedirektivets artikel 10.
37) Drikkevand:
a) Alle former for vand, der enten
ubehandlet eller efter behandling er beregnet til drikkebrug,
madlavning, fødevaretilberedning eller andre
husholdningsformål uanset vandets oprindelse, og uanset om
det leveres gennem distributionsnet, fra tankvogn/tankskib eller i
flasker eller anden emballage.
b) Alle former for vand, der
anvendes i levnedsmiddelvirksomheder til fremstilling, behandling,
konservering eller markedsføring af produkter eller stoffer
bestemt til konsum, medmindre de nationale kompetente myndigheder
har fastslået, at vandets kvalitet ikke kan påvirke det
færdige levnedsmiddels sundhedsmæssige kvalitet.
38) Tjenesteydelser vedrørende
vand: Alle ydelser, som for husholdninger, offentlige institutioner
eller økonomiske aktiviteter af enhver art stiller
følgende til rådighed:
a) Indvinding, opmagasinering,
oplagring og behandling af samt forsyning med overfladevand eller
grundvand.
b) Anlæg til opsamling og
rensning af spildevand med efterfølgende udledning til
overfladevand.
39) Vandanvendelse: Tjenesteydelser
vedrørende vand sammen med enhver anden aktivitet som
fastsat i henhold til kapitel 3, som har væsentlig
indvirkning på vands tilstand.
40) Emissionsgrænseværdi:
Massen udtrykt i relation til bestemte parametre, koncentrationen
eller emissionsniveauet, som ikke må overskrides i
et eller flere bestemte tidsrum. Der kan også
fastsættes emissionsgrænseværdier for bestemte
grupper, familier eller kategorier af stoffer, herunder navnlig for
forurenende stoffer, der udgør en væsentlig risiko for
vandmiljøet eller via vandmiljøet, herunder for vand,
der anvendes til indvinding af drikkevand.
Emissionsgrænseværdierne for stoffer gælder
normalt på det punkt, hvor emissionerne udledes fra
anlægget, idet der ved fastsættelsen af
grænseværdier ses bort fra enhver fortynding. Ved
tilledning af spildevand til et renseanlæg kan der ved
fastsættelse af emissionsgrænseværdierne for de
berørte anlæg tages hensyn til
spildevandsanlæggets renseeffekt, under forudsætning af
at der opnås en tilsvarende beskyttelse af miljøet som
helhed, og at det ikke medfører større
miljøforurening.
41) Emissionskontrol: Kontrol, der
kræver en specifik emissionsbegrænsning, f.eks. en
emissionsgrænseværdi, eller som på anden
måde specificerer grænser eller betingelser for
virkningerne, arten eller andre karakteristika af en emission eller
af driftsforhold med indvirkning på emissionerne.
42) Indsatsprogram: Et dokument, der
fastlægger, hvilke foranstaltninger myndighederne skal
gennemføre for at forbedre miljøtilstanden i
vandområdedistrikterne.
43) Vandområdeplan: Et dokument,
der informerer offentligheden om planer for forbedring af
miljøtilstanden i vandområdedistrikterne, om midlerne
til at nå den ønskede miljøtilstand og en
tidsplan herfor.
Kapitel 2
Vandplanlægningsmyndighed og
vandområdedistrikter
§ 3. Miljøministeren skal som
vandplanlægningsmyndighed gennemføre
vandplanlægningen efter reglerne i denne lov.
§ 4. Danmark er opdelt i
vandområdedistrikter. Vandområdedistrikterne er opdelt
i hovedvandoplande. Miljøministeren fastsætter regler
om den nærmere afgrænsning af
vandområdedistrikter og hovedvandoplande, jf. dog §
5.
§ 5. De grænseoverskridende
vandløbsoplande er et internationalt
vandområdedistrikt. Miljøministeren kan
fastsætte nærmere regler om det internationale
vandområdedistrikt, herunder regler, der fraviger lovens
regler.
Kapitel 3
Basisanalyse
§ 6. Miljøministeren udarbejder
for hvert vandområdedistrikt en basisanalyse bestående
af
1) en analyse af
vandområdedistriktets karakteristika,
2) en vurdering af menneskelige
aktiviteters indvirkning på overfladevandets og grundvandets
tilstand og
3) en økonomisk analyse af
vandanvendelsen.
Stk. 2.
De i stk. 1 omhandlede analyser og vurderinger revideres og
ajourføres om nødvendigt hvert sjette år.
Stk. 3.
Ministeren fastsætter nærmere regler om basisanalysens
indhold og form.
Kapitel 4
Miljømål
§ 7. Miljøministeren
fastsætter regler, der fastlægger og angiver konkrete
miljømål for vandområdedistrikternes enkelte
overfladevandområder og grundvandsforekomster, herunder
regler om kunstige og stærkt modificerede
overfladevandområder, frister for opfyldelse af
miljømål og mindre strenge miljømål.
Miljømålene fastlægges i overensstemmelse med
reglerne i dette kapitel og i kapitel 5 om beskyttede områder
og regler udstedt med hjemmel i § 8. Reglerne revideres mindst
hvert sjette år.
Stk. 2.
De konkrete miljømål, som gælder ved
iværksættelsen af indsatsprogrammer, jf. § 19,
stk. 1, fastlægges med henblik på:
1) Forringelse af tilstanden af alle
overfladevandområder og af alle grundvandsforekomster
forebygges, og balancen mellem indvinding og grundvandsdannelse
sikres, jf. dog § 13.
2) Alle overfladevandområder og
alle grundvandsforekomster opnår senest den 22. december 2015
god tilstand, jf. dog nr. 3, stk. 3 og 4 og §§ 10-13.
3) Alle kunstige og stærkt
modificerede overfladevandområder, som er
omfattet af regler udstedt med hjemmel i § 9, opnår
senest den 22. december 2015 godt økologisk potentiale og
god kemisk tilstand for overfladevand, jf. dog stk. 3 og 4 og
§§ 10-13.
4) Forureningen af overfladevand med
prioriterede stoffer reduceres progressivt, og emissioner,
udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer til
overfladevand standses eller udfases, udledning af forurenende
stoffer til grundvand forebygges eller begrænses, og enhver
væsentlig og vedvarende opadgående tendens i
koncentrationen af et hvilket som helst forurenende stof i
grundvandet hidrørende fra menneskelig aktivitet vendes med
henblik på at nedbringe forureningen af grundvand, jf. dog
§ 13.
Stk. 3.
Hvis der i medfør af anden lovgivning er fastsat strengere
krav til kvaliteten af en given vandforekomst, gælder disse
krav som miljømål.
Stk. 4.
Hvis der i medfør af anden lovgivning er fastsat kortere
frister for opfyldelse af miljømål, gælder
disse.
§ 8. Miljøministeren
fastsætter nærmere regler om miljømål,
herunder hvad der skal forstås ved god tilstand for
overfladevand, godt økologisk potentiale for kunstige og
stærkt modificerede vandområder og god kemisk tilstand
for overfladevand samt god tilstand for grundvand med henblik
på gennemførelse af Den Europæiske Unions
direktiver og beslutninger vedrørende beskyttelse af
overfladevand og grundvand.
§ 9. Miljøministeren kan i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, udpege et
overfladevandområde som kunstigt eller stærkt
modificeret, hvis
1) de ændringer af områdets
hydromorfologiske karakteristika, som er nødvendige for at
opnå god økologisk tilstand, vil have betydelige
negative indvirkninger på
a) miljøet generelt,
b) sejlads, herunder
havnefaciliteter, eller rekreative aktiviteter,
c) aktiviteter, der er årsag
til oplagring af vand,
d) vandregulering, beskyttelse mod
oversvømmelse, dræning eller
e) andre lige så vigtige,
bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter, og
2) de nyttige formål, der
tilsigtes ved de kunstige eller modificerede karakteristika af
vandområdet, ikke med rimelighed på grund af tekniske
vanskeligheder eller uforholdsmæssigt store omkostninger kan
opnås med andre midler, som miljømæssigt er en
væsentlig bedre løsning.
Stk. 2. Udpegning af et
overfladevandområde som kunstigt eller stærkt
modificeret må ikke vedvarende udelukke eller hindre
opfyldelse af konkrete miljømål i andre forekomster af
vand inden for vandområdedistriktet.
§ 10. Miljøministeren kan
ved fastlæggelse af konkrete miljømål i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, forlænge fristerne i
§ 7, stk. 2, nr. 2 og 3, med henblik på en gradvis
opfyldelse af miljømålene, hvis miljøministeren
vurderer, at de nødvendige forbedringer i vandforekomstens
tilstand af de grunde, der er nævnt i stk. 2, ikke kan
opnås inden for fristerne.
Stk. 2. En forlængelse af fristen
kan kun ske, hvis
1) der er behov for så store
forbedringer, at de af tekniske årsager kun kan
gennemføres i faser, der overskrider fristen,
2) der ville være
uforholdsmæssigt store omkostninger forbundet med en
færdiggørelse af forbedringerne inden for fristen
eller
3) de naturlige forhold ikke
muliggør en forbedring af vandforekomstens tilstand inden
for fristen.
Stk. 3. Fristen kan højst
forlænges til den 22. december 2027 bortset fra
tilfælde, hvor de naturlige forhold er af en sådan
karakter, at målene ikke kan opfyldes inden for denne
periode.
Stk. 4.
En forlængelse af fristen må ikke medvirke til, at der
sker yderligere forringelse af den pågældende
vandforekomsts tilstand, og må ikke vedvarende udelukke eller
hindre opfyldelse af konkrete miljømål i andre
vandforekomster inden for vandområdedistriktet.
§ 11. Miljøministeren kan ved
fastlæggelse af konkrete miljømål i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, for specifikke
vandforekomster fastsætte mindre strenge
miljømål, herunder for et eller flere
kvalitetselementer, end god overfladevandstilstand, god
grundvandstilstand eller for kunstige og stærkt modificerede
vandområder godt økologisk potentiale og god kemisk
tilstand for overfladevand, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 og 3, hvis
vandforekomsten er påvirket af menneskelig aktivitet som
fastslået i overensstemmelse med basisanalysen eller
vandforekomstens naturlige betingelser er sådanne, at
opfyldelse af disse mål er umulig eller forbundet med
uforholdsmæssigt store omkostninger.
Stk. 2. Fastlæggelse af mindre
strenge mål kan kun ske, hvis de miljømæssige og
socioøkonomiske behov, der dækkes af de menneskelige
aktiviteter, ikke kan opfyldes med andre midler, som
miljømæssigt er en væsentligt bedre
løsning og ikke medfører uforholdsmæssigt store
omkostninger.
Stk. 3. Ved fastlæggelse af
mindre strenge miljømål skal det i betragtning af de
indvirkninger, der ikke med rimelighed kunne være
undgået på grund af de menneskelige aktiviteters eller
forureningens karakter, for overfladevandområder sikres, at
der opnås den bedst mulige økologiske og kemiske
tilstand, og for grundvandsforekomster sikres, at god
grundvandstilstand fraviges mindst muligt. Det skal endvidere
sikres, at der ikke sker yderligere forværring af tilstanden
for den berørte vandforekomst.
Stk. 4. Fastlæggelse af mindre
strenge miljømål må ikke vedvarende udelukke
eller hindre opfyldelse af konkrete miljømål i andre
forekomster af vand inden for vandområdedistriktet.
§ 12. Miljøministeren kan
ved fastlæggelse af konkrete miljømål i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, fastlægge strengere
miljømål end god overfladevandstilstand, herunder for
et eller flere kvalitetselementer.
Stk. 2. Fastlæggelse af strengere
miljømål skal ske på grundlag af en samlet
afvejning af de samfundsmæssige interesser.
§ 13. Miljøministeren kan i
regler udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, fastsætte, at
nye ændringer af et
overfladevandområdes fysiske
karakteristika, forandringer i en grundvandsforekomsts niveau eller
nye bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter under
nærmere angivne betingelser kan begrunde, at de fastlagte
konkrete miljømål ikke opfyldes, herunder for et
eller flere kvalitetselementer.
§ 14. I regler udstedt med hjemmel i
§ 7, stk. 1, kan miljøministeren for havne, sejlrender,
slusefjorde og klappladser foretage en vejledende registrering
inden for et overfladevandområde af nærmere
afgrænsede aktivitetszoner, hvor
1) den samlede udstrækning af
hver enkelt aktivitetszone inden for et overfladevandområde
kun udgør en mindre del af overfladevandområdets
udstrækning,
2) påvirkningen fra aktiviteterne
i hver zone vurderes at være ubetydelig for
miljømålet for vandområdet og
3) aktivitetszonerne hverken
særskilt eller samlet set vedvarende udelukker eller hindrer
opfyldelse af miljømålet i
overfladevandområdet.
§ 15. Udkast til regler fastsat med
hjemmel i § 7, stk. 1, der indebærer anvendelse af
lovens §§ 9-11 eller regler udstedt med hjemmel i §
13, skal ved høring efter reglerne i kapitel 9 ledsages af
oplysninger om og begrundelser for udpegninger omfattet af § 9
og de tilfælde, hvor henholdsvis §§ 10 og 11 og
regler udstedt med hjemmel i § 13 er anvendt. De nævnte
oplysninger og begrundelser for anvendelse af lovens §§
9-11 samt regler udstedt efter § 13 skal indarbejdes i
førstkommende revision af vandområdeplanen.
Stk. 2.
Ved forlængelser af fristen, jf. § 10, skal udkastet
endvidere ledsages af en oversigt over de foranstaltninger, der
kræves i henhold til regler fastsat efter § 19, og som
anses for nødvendige for gradvis at bringe vandet i
overensstemmelse med den krævede tilstand inden
udløbet af den forlængede frist, årsagerne til
enhver forsinkelse i gennemførelsen af disse
foranstaltninger og den forventede tidsplan for deres
gennemførelse. En gennemgang af gennemførelsen af
disse foranstaltninger og en oversigt over alle yderligere
foranstaltninger medtages i ajourføringerne af
vandområdeplanen, jf. § 27, stk. 1.
Kapitel 5
Beskyttede områder
§ 16. Miljøministeren opretter
for hvert vandområdedistrikt et eller flere registre over
beskyttede områder, der omfatter
1) beskyttede drikkevandsforekomster,
jf. § 10 i lov om vandforsyning m.v.,
2) beskyttede skaldyrvande, jf. §
18, stk. 3,
3) områder udpeget som
badeområder, jf. § 16 i lov om
miljøbeskyttelse,
4) relevante internationale
naturbeskyttelsesområder, jf. miljømålslovens
§ 36, og
5) næringsstoffølsomme
områder.
Stk. 2.
Ministeren ajourfører og gennemgår løbende
registrene.
§ 17. For enhver beskyttet
drikkevandsforekomst, jf. lov om vandforsyning m.v., skal det
senest den 22. december 2015, ud over at miljømålet
for overfladevand og grundvand, jf. § 7, stk. 2, nr. 2, skal
opfyldes, sikres, at vandet har en kvalitet, så det efter den
anvendte vandbehandlingsordning opfylder
drikkevandskvalitetskravene i henhold til lov om vandforsyning
m.v., idet der samtidig skal tilstræbes en reduktion af
omfanget af eventuel rensning.
§ 18. For enhver forekomst af
overfladevand, der udpeges som beskyttet skaldyrvand, jf. stk. 3,
skal det senest 6 år fra udpegningen, ud over at
miljømålet for overfladevand, jf. § 7, stk. 2,
nr. 2, senest den 22. december 2015 skal opfyldes, sikres, at
vandet har en kvalitet, som gør det muligt for skaldyr
(bløddyr af muslingeklassen og snegleklassen) at leve og
vokse deri, med henblik på at skaldyr, der fiskes i
områderne, umiddelbart kan anvendes til konsum.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om kvaliteten af
skaldyrvande.
Stk. 3.
Ministeren fastsætter regler, hvorved der udpeges
områder, som kræver beskyttelse eller forbedring for at
gøre det muligt for skaldyr (bløddyr af
muslingeklassen og snegleklassen) at leve og vokse deri,
med henblik på at skaldyr, der fiskes i områderne,
umiddelbart kan anvendes til konsum.
Stk. 4.
Udpegningen efter stk. 3 sker efter indstilling fra ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri.
Kapitel 6
Indsatsprogram
§ 19. På baggrund af
basisanalysen, overvågningsresultater og anden relevant viden
fastsætter miljøministeren regler, som
fastlægger et indsatsprogram for hvert
vandområdedistrikt med henblik på opfyldelse af
miljømål fastlagt i regler udstedt med hjemmel i
§ 7, stk. 1.
Stk. 2.
Ministeren kan i regler udstedt med hjemmel i stk. 1 inden for
hvert vandområdedistrikt fastlægge
delindsatsprogrammer.
Stk. 3.
Enhver ny eller revideret foranstaltning, der fastlægges i et
indsatsprogram, skal være operationel inden for 3 år
efter fastlæggelsen.
§ 20. Indsatsprogrammet, jf. § 19,
stk. 1, består af grundlæggende og supplerende
foranstaltninger, jf. stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Grundlæggende foranstaltninger efter denne lov er
foranstaltninger, der gennemfører EU-lovgivning, som
allerede er fastsat i sektorlovgivningen, og eventuelle yderligere
foranstaltninger til gennemførelse af EU-retlige
forpligtelser.
Stk. 3.
Supplerende foranstaltninger efter denne lov er generelle og
konkrete foranstaltninger, der har til formål at beskytte og
forbedre vandforekomster generelt, og som er nødvendige for
at opfylde konkrete miljømål for
vandområdedistriktets overfladevandområder og
grundvandsforekomster.
Stk. 4.
Miljøministeren kan i regler udstedt med hjemmel i §
19, stk. 1, fastsætte, at myndigheder skal gennemføre
fastlagte supplerende foranstaltninger og fastsætte
betingelser for, hvornår fastlagte foranstaltninger kan
erstattes af andre dokumenterbart lige så miljø- og
omkostningseffektive foranstaltninger. Indsatsprogrammet kan efter
aftale med vedkommende minister fastlægge foranstaltninger,
der skal gennemføres i medfør af sektorlovgivning,
der henhører under denne ministers område.
Stk. 5.
Ministeren kan i regler udstedt med hjemmel i § 19, stk. 1,
fastsætte betingelser for myndigheders fravigelse af
foranstaltninger, hvor det er nødvendigt af hensyn til nye
ændringer af et overfladevandområdes fysiske
karakteristika, forandringer i en grundvandsforekomsts niveau eller
nye bæredygtige menneskelige udviklingsaktiviteter, jf.
§ 13.
Stk. 6.
Miljøministeren kan i regler udstedt i medfør af
§ 19, stk. 1, fastsætte, at myndigheder skal hindre og
forebygge yderligere forringelse af tilstanden og så vidt
muligt genetablere den oprindelige tilstand ved enhver midlertidig
forringelse af en vandforekomsts tilstand, som skyldes
omstændigheder af naturlig art, force majeure, som er
ekstraordinære eller ikke med rimelighed kunne have
været forudset, eller omstændigheder som følge
af ulykke, herunder at gennemføre alle praktisk
gennemførlige skridt og særlige foranstaltninger.
Stk. 7.
Miljøministeren kan i regler udstedt med hjemmel i §
19, stk. 1, fastsætte bestemmelser om myndigheders
administration med henblik på opfyldelse af
miljømål.
§ 21. Hvis overvågning eller
andre data viser, at miljømål fastsat i regler udstedt
med hjemmel i § 7, stk. 1, for en vandforekomst ikke kan
forventes opfyldt, skal miljøministeren undersøge
årsagerne hertil og om nødvendigt fastlægge
ændrede eller yderligere foranstaltninger, jf. § 20, som
er nødvendige for at opfylde miljømålet,
herunder, hvor det er relevant, fastlægge strengere
miljøkvalitetskrav og fastsætte bestemmelser om, at
myndigheder skal undersøge og eventuelt revidere relevante
tilladelser og godkendelser.
Stk. 2.
Forpligtelserne efter stk. 1 gælder dog ikke, hvis
årsagerne hidrører fra omstændigheder af
naturlig art, som er ekstraordinære og ikke med rimelighed
kunne have været forudset.
Stk. 3.
Miljøministeren gennemgår årligt virkninger af
omstændigheder, jf. stk. 2, med henblik på at
fastlægge nye eller ændrede foranstaltninger i
indsatsprogrammet.
§ 22. Indsatsprogrammer skal revideres
og ajourføres mindst hvert sjette år.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelserne i et hovedvandopland udarbejder forslag til
hele eller dele af indsatsprogrammets supplerende foranstaltninger
inden for hovedvandoplandet og fremsender forslaget til
miljøministeren sammen med bidrag til den
miljørapport, som ministeren skal udarbejde efter reglerne i
lov om miljøvurdering af planer og programmer.
Stk. 3.
Ministeren fremsender til kommunalbestyrelserne udkast til regler
om miljømål for de vandforekomster inden for hvert
hovedvandopland, for hvilke kommunalbestyrelserne i et
hovedvandopland skal udarbejde forslag til supplerende
foranstaltninger til indsatsprogrammet for den kommende
planperiode. Ministeren meddeler samtidig kommunalbestyrelserne en
foreløbig økonomisk ramme og en tidsfrist for
udarbejdelse og fremsendelse af forslag til supplerende
foranstaltninger.
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om samarbejde mellem
kommunalbestyrelserne, for så vidt angår opgaven
nævnt i stk. 2.
§ 23. Udkast til ændring af
regler om indsatsprogrammer i en planperiode, der skal sendes i
offentlig høring efter § 29, stk. 2, skal ledsages af
begrundelser for nye eller ændrede foranstaltninger, herunder
foranstaltninger, der anses for nødvendige for at bringe
overfladevandområdet eller grundvandsforekomsten i
overensstemmelse med miljømålet.
§ 24. Et resumé af de
foranstaltninger, der er nævnt i § 23, skal medtages i
ajourføringerne af vandområdeplanen, jf. § 27,
stk. 1.
Kapitel 7
Vandråd
§ 25. Der kan på initiativ af en
eller flere af de organisationer og foreninger, der
er nævnt i stk. 2, inden for et hovedvandopland oprettes
vandråd, som kan rådgive kommunalbestyrelserne i
hovedvandoplandet ved udarbejdelse af forslag til hele eller dele
af indsatsprogrammet, jf. § 22, stk. 2.
Stk. 2.
Følgende organisationer og foreninger kan være medlem
af et vandråd:
1) Relevante landsdækkende
erhvervsorganisationer,
2) landsdækkende foreninger og
organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og
miljø, eller som efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser, og
3) lokale foreninger og organisationer,
der efter deres formål eller i øvrigt er knyttet til
interesser forbundet med beskyttelse og benyttelse af vand.
Stk. 3.
Ingen organisation eller forening kan være
repræsenteret i et vandråd med mere end 1 medlem.
Stk. 4.
Der kan oprettes et vandråd i hvert hovedvandopland.
Miljøministeren kan i særlige tilfælde tillade,
at der oprettes mere end et vandråd i et hovedvandopland.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne træffer inden for en af
miljøministeren fastsat frist beslutning om, hvilken
kommunalbestyrelse inden for hovedvandoplandet der skal varetage
sekretariatsbetjeningen af vandrådet. Uenighed mellem
kommunalbestyrelserne afgøres af miljøministeren.
Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om
vandrådets sammensætning, etablering, arbejde og
samarbejde med kommunalbestyrelserne inden for
hovedvandoplandet.
Kapitel 8
Vandområdeplaner
§ 26. Miljøministeren udarbejder
for hvert vandområdedistrikt en vandområdeplan, der
skal informere myndigheder og offentligheden om planer for
forbedring af miljøtilstanden i vandområdedistriktets
vandforekomster, om midlerne til at nå den ønskede
miljøtilstand og om en tidsplan herfor. Planen skal omfatte
en periode på 6 år.
Stk. 2.
Vandområdeplanen skal bl.a. indeholde oplysninger om
administrative forhold, resultaterne af basisanalysen,
miljømål, beskyttede områder, indsatsprogrammer,
inddragelse af offentligheden og overvågning.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
vandområdeplanens indhold.
Stk. 3.
Miljøministeren inddrager offentligheden i udarbejdelsen af
vandområdeplaner efter reglerne i kapitel 9.
Kapitel 9
Proces og inddragelse
offentligheden
§ 27. Vandområdeplaner efter
§ 26 skal revideres og ajourføres hvert sjette
år.
Stk. 2.
Miljøministeren skal senest 3 år før hver
planperiode offentliggøre et udkast til arbejdsprogram, der
har til formål at orientere om arbejdsprocessen for
tilvejebringelsen af vandområdeplanen, herunder en tidsplan
for tilvejebringelse af vandområdeplanen samt en
redegørelse for høringsprocessen. Ministeren
fastsætter en høringsfrist på 6 måneder.
Efter udløbet af høringsfristen offentliggør
ministeren et endeligt arbejdsprogram.
Stk. 3.
Miljøministeren skal senest 2 år før hver
planperiode offentliggøre en basisanalyse, jf. § 6.
Stk. 4.
Miljøministeren skal senest 2 år før hver
planperiode offentliggøre en foreløbig oversigt over
de væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver, som skal
løses. Ministeren fastsætter en høringsfrist
på 6 måneder. Efter udløbet af
høringsfristen offentliggør ministeren en endelig
oversigt over de væsentlige vandforvaltningsmæssige
opgaver, som skal løses.
Stk. 5.
Miljøministeren skal senest 1 år før hver
planperiode offentliggøre udkast til vandområdeplaner
for planperioden. Ministeren fastsætter en
høringsperiode på 6 måneder. Efter
udløbet af høringsfristen offentliggør
ministeren endelige vandområdeplaner.
§ 28. Miljøministeren skal
senest 1 år før hver planperiode offentliggøre
udkast til regler om miljømål, jf. § 7, stk. 1,
for planperioden. Der fastsættes en høringsfrist
på 6 måneder. Efter udløbet af
høringsfristen fastsætter ministeren reglerne.
Stk. 2.
Udkast til ændring af regler om miljømål fastsat
efter stk. 1 skal i offentlig høring i mindst 8 uger,
før ændringerne kan fastsættes. I særlige
tilfælde kan fristen dog fraviges.
§ 29. Miljøministeren skal
senest 1 år før hver planperiode offentliggøre
udkast til regler om indsatsprogrammer, jf. § 19, stk. 1, for
planperioden. Der fastsættes en høringsfrist på
6 måneder. Efter udløbet af høringsfristen
fastsætter ministeren reglerne.
Stk. 2.
Udkast til ændring af regler om indsatsprogrammer fastsat
efter stk. 1 skal i offentlig høring i mindst 8 uger,
før ændringerne kan fastsættes. I særlige
tilfælde kan fristen dog fraviges.
§ 30. Miljøministeren udarbejder
senest 3 år efter offentliggørelsen af
vandområdeplaner eller ajourføring heraf, jf. §
27, stk. 1, for hvert vandområdedistrikt en statusrapport om
de fremskridt, der er gjort med gennemførelse af
indsatsprogrammet.
Stk. 2.
Miljøministeren kan anmode kommunalbestyrelsen om
oplysninger til brug for udarbejdelse af statusrapporten, jf. stk.
1, herunder bestemme, i hvilken form oplysningerne skal
fremsendes.
Kapitel 10
Overvågning
§ 31. Miljøministeren
overvåger overfladevandets og grundvandets tilstand og de
beskyttede områder.
Stk. 2.
Ministeren udarbejder programmer for overvågning af
overfladevandets og grundvandets tilstand og for overvågning
af beskyttede områder. Ministeren udarbejder tillige et
sammenhængende og overordnet overvågningsnet inden for
hvert vandområdedistrikt.
Stk. 3.
Ministeren fastsætter nærmere regler for
tilvejebringelse, indhold, form og iværksættelse af
programmer og for overvågningsnettet.
Kapitel 11
Administrative bestemmelser
§ 32. Miljøministeren kan
bemyndige en under ministeriet oprettet statslig myndighed til at
udøve de beføjelser, der i denne lov er tillagt
ministeren.
Stk. 2. Ministeren kan fastsætte
regler om adgangen til at påklage beslutninger og
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelse efter
stk. 1, herunder at beslutninger og afgørelser ikke
skal kunne påklages.
§ 33. Miljøministeriets og
kommunalbestyrelsens personale eller personer med bemyndigelse fra
de pågældende myndigheder har uden retskendelse mod
forevisning af legitimation adgang til enhver ejendom for dels at
foretage tekniske forarbejder og undersøgelser til
forberedelse af beslutninger, dels at gennemføre
overvågning efter § 31 eller regler udstedt i
medfør heraf. Adgangen skal varsles over for ejeren eller
brugeren mindst 2 uger i forvejen.
Stk. 2. Politiet yder nødvendig
bistand til at opnå den i stk. 1 nævnte
adgang.
Stk. 3. De skader og ulemper, der
forvoldes ved foranstaltningerne efter stk. 1, skal erstattes.
Erstatningsfastsættelser foretages i mangel af mindelig
overenskomst af de taksationsmyndigheder, der er nævnt i
§§ 57 og 58 i lov om offentlige veje. Om sagens
behandling af taksationsmyndighederne og om erstatningens
fastsættelse og udbetaling finder bestemmelserne i
§§ 51-56 og 58 a-66 i lov om offentlige veje
tilsvarende anvendelse.
§ 34. Miljøministeren kan
med henblik på udførelse af overvågning, jf.
§ 31, til eje eller midlertidig brug ekspropriere rettigheder
over fast ejendom.
Stk. 2. Ved gennemførelse af
ekspropriation efter stk. 1 finder bestemmelserne i
§§ 45 og 47-49 i lov om offentlige veje tilsvarende
anvendelse, idet ministeren udfører de opgaver, som er
tillagt vejbestyrelsen i henhold til lov om offentlige veje.
§ 35. Miljøministeren kan
fastsætte regler om digital indberetning, digital indsendelse
og digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater, digital signatur
el.lign.
Klage
§ 36. Vandområdeplaner efter
§ 26 kan påklages til Natur- og
Miljøklagenævnet som sammensat efter § 5, stk. 1,
nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet, for
så vidt angår vandområdeplanernes
tilvejebringelse.
§ 37. Klageberettiget er:
1) Enhver, der har en individuel,
væsentlig interesse i sagens udfald.
2) Offentlige myndigheder.
3) Lokale foreninger og organisationer,
som har en væsentlig interesse i sagen.
4) Landsdækkende foreninger og
organisationer, hvis hovedformål er beskyttelse af natur og
miljø.
5) Landsdækkende foreninger og
organisationer, som efter deres formål varetager
væsentlige rekreative interesser, når afgørelsen
berører sådanne interesser.
Stk. 2.
Ved klage efter stk. 1, nr. 4 og 5, kan Natur- og
Miljøklagenævnet kræve, at foreningerne eller
organisationerne dokumenterer deres klageberettigelse ved
indsendelse af vedtæger.
§ 38. Klage skal være indgivet
skriftligt, inden 4 uger efter at vandområdeplanen er
offentliggjort. Hvis klagefristen udløber på en
lørdag eller en helligdag, forlænges fristen til den
følgende hverdag.
Stk. 2.
Klage til Natur- og Miljøklagenævnet indgives
skriftligt til den myndighed, der har offentliggjort
vandområdeplanen. Myndigheden skal, hvis den vil fastholde
vandområdeplanen, snarest og som udgangspunkt ikke senere end
3 uger efter klagefristens udløb videresende klagen til
Natur- og Miljøklagenævnet. Klagen skal ved
videresendelsen være ledsaget af den påklagede
vandområdeplan og en udtalelse fra myndigheden med
myndighedens bemærkninger til sagen og de anførte
klagepunkter.
Stk. 3.
Når myndigheden videresender klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet, sender den samtidig en kopi af sin
udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at
afgive bemærkninger til Natur- og
Miljøklagenævnet på 3 uger fra modtagelsen.
Kapitel 13
Ikrafttræden m.v.
§ 39. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 41, nr. 1-4 og 7-11, og § 42.
Miljøministeren kan herunder bestemme, at ændringerne
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Stk. 3.
Offentliggørelse af udkast til arbejdsprogram den 17. maj
2013 med en høringsfrist på 6 måneder opfylder
kravene i § 27, stk. 2, 1. og 2. pkt.
Stk. 4.
Offentliggørelse af en revideret og ajourført
basisanalyse for anden planperiode, der er udarbejdet efter
miljømålslovens § 6 og regler udstedt med hjemmel
heri, opfylder kravet i § 6.
Stk. 5.
Offentliggørelse af foreløbig oversigt over
væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver, der er
udarbejdet efter miljømålslovens § 5, nr. 3,
opfylder kravet i § 27, stk. 4.
§ 40. Basisanalysen efter § 6
revideres og ajourføres første gang senest den
22. december 2013.
Stk. 2.
Regler om indsatsprogrammer efter § 19 fastsættes
første gang senest den 22. december 2015.
Stk. 3.
Vandområdeplaner efter § 26 skal være udarbejdet
første gang senest den 22. december 2015.
§ 41. I lov om miljømål
m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområdet (miljømålsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som
ændret bl.a. ved § 22 i lov nr. 484 af 11. maj 2010,
§ 9 i lov nr. 1273 af 21. december 2011 og § 5 i lov nr.
1384 af 28. december 2011 og senest ved lov nr. 514 af 27. maj
2013, foretages følgende ændringer:
1. I
lovens titel udgår
»vandforekomster og«.
2. I
§ 1 udgår »for
beskyttelsen af overfladevand og grundvand samt«.
3.
Overskriften til afsnit II
ophæves.
4. Kapitel 2-5,
§§ 10-12 og 14-21 og
kapitel 7-11 ophæves.
5. § 3,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Vandplanen kan ændres i planperioden. Miljøministeren
sørger for offentlig annoncering af forslag til
ændring og fastsætter en frist på mindst 8 uger
til fremsættelse af indsigelse. Ministeren sørger for
offentlig annoncering af den endeligt vedtagne ændring.
Offentlig annoncering kan ske udelukkende digitalt. En
ændring i vandplanen har retsvirkning som en vandplan, jf.
stk. 2.«
6. §
13 ophæves.
7. §§
51 og 52 og § 52 a, stk. 2, ophæves.
8. § 53,
nr. 1 og 2, ophæves.
Nr. 3 og 4 bliver herefter nr. 1 og 2.
9. I
§ 57, stk. 2, udgår
»§ 31 c og«.
10. Bilag
1 ophæves.
11. Bilag
2 ophæves.
§ 42. Vandplaner og handleplaner
vedtaget efter de regler, der er nævnt i § 41, nr. 4,
opretholdes, indtil de ophæves eller afløses af regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, og § 19, stk. 1.
Stk. 2.
Regler udstedt med hjemmel i de hidtil gældende bestemmelser
forbliver i kraft med virkning for planlægningen efter denne
lov, indtil de afløses af regler udstedt med hjemmel i denne
lov.
§ 43. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som senest ændret ved
Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013,
nr. L 158, side 193, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2009, nr. L 20,
side 7, som senest ændret ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193.