Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 12. december 2013
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslag nr. L 71 og 6
ændringsforslag til lovforslag nr. L 72.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslagene blev fremsat den 14. november
2013 og var til 1. behandling den 22. november 2013. Lovforslagene
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslagene i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslagene har inden
fremsættelsen været sendt i høring.
Miljøministeren sendte den 13. september 2013 udkastet til L
71 til udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 420, folketingsåret
2012-13, og den 4. oktober 2013 udkastet til L 72, jf. MIU alm. del
- bilag 14. Den 14. november 2013 sendte miljøministeren de
indkomne høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Naturfredningsforening og
DANVA,
Djursland Landboforening,
Fakse Ladeplads Vandværk ApS,
Foreningen af Vandværker i
Danmark,
Foreningen af Vandværker i Danmark
Region Nord,
Landbrug & Fødevarer,
Laurbjerg Vandværk I/S,
Svebølle Vandværk a.m.b.a.
,
Svejstrup Vandværk,
Vandforsyningernes Fælleskontor
på Samsø v/Einar Mortensen,
Vandråd Thy,
Vandrådet for Vandværker i
Holstebro Kommune,
Vandrådet i Høje-Taastrup
Kommune og
Vandværksforeningen Region
Øst.
Miljøministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslagene:
Danmarks Naturfredningsforening og
DANVA,
Djursland Landboforening og
Landbrug & Fødevarer.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til miljøministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 12. december 2013. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 77
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 74-76, som forventes besvaret inden 2.
behandling af lovforslagene.
Tre af udvalgets spørgsmål og
miljøministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Udtalelse fra
miljøministeren
Miljøministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
Dræning
I forhold til drøftelserne omkring
landbrugsmæssig dræning vil jeg gerne præcisere,
at der ikke sker nogen ændringer i forhold til i dag.
Følgende bemærkninger fra den gældende
miljømålslov vil således fortsat være
gældende, hvis betingelserne i lovens § 9 er opfyldt:
»Eksempelvis vil en vandløbsstrækning, der er
stærkt reguleret for at sikre dræning af
tilstødende jorder, eller en vandløbsstrækning,
der er påvirket af opstemning af vand, kunne udpeges som
stærkt modificeret«.
Politisk proces og
erhvervsøkonomiske konsekvensberegninger
Jeg lægger stor vægt på
at udarbejde vandområdeplanerne i så stor åbenhed
som muligt. Derfor vil jeg gerne inddrage partierne bag
lovforslaget i den politiske proces for vandplanlægning og
give partierne bag lovforslaget mulighed for at bidrage til
beslutninger om miljømål og indsatser.
Jeg vil gerne give tilsagn om, at jeg,
når loven er vedtaget, vil invitere partierne bag
lovforslaget til drøftelser henholdsvis forud for 1)
udmeldingen af rammerne til kommuner og vandråd, 2)
udsendelsen af samlede vandområdeplaner og tilhørende
bekendtgørelser om miljømål og
indsatsprogrammer i høring samt 3) offentliggørelsen
af endelige vandområdeplaner og udstedelsen af
bekendtgørelser om miljømål og
indsatsprogrammer. Jeg vil desuden give tilsagn om at invitere
partierne bag lovforslaget til drøftelser forud for
eventuelle væsentlige ændringer i
bekendtgørelserne om mål og indsatsprogrammer i
planperioden.
Der har været stor interesse for de
økonomiske konsekvenser, som følger af
vandplanlægningen. Da lov om vandplanlægning er en
rammelov, indeholder loven ikke i sig selv økonomiske
analyser og konsekvensvurderinger vedrørende den konkrete
vandplanlægning.
For at imødekomme interessen for
indholdet i de økonomiske analyser og konsekvensvurderinger,
der foretages som led i den konkrete vandplanlægning, vil jeg
gerne i forbindelse med inddragelsen af partierne bag lovforslaget
i den politiske proces for vandplanlægningen invitere
partierne bag lovforslaget til en præsentation af
gennemførte analyser og økonomiske
konsekvensvurderinger.
De gennemførte vurderinger og
økonomiske konsekvensvurderinger vil bl.a. indeholde
vurderinger af direkte og indirekte økonomiske konsekvenser
for erhvervet, herunder oplysning om, i hvilket omfang indsatser
gennemføres mod erstatning/kompensation eller som
erstatningsfri regulering. Det vil tillige blive oplyst, hvis og i
muligt omfang hvordan indsatser forventes baseret på
gennemførelse af lokale konsekvensvurderinger. Oplysningerne
vil omfatte relevante indsatser i bekendtgørelser om
indsatsprogrammer og medvirke til at vise, at der i
bekendtgørelser om indsatsprogrammer er balance mellem
indsatser og den økonomiske ramme. Oplysningerne vil
være ledsaget af en vurdering af indsatsens omfang i forhold
til direktivets krav.
Rammer for arbejdet i kommuner og
vandråd vedrørende vandløbsforanstaltninger
Med forslag til lov om
vandplanlægning bliver det muligt at etablere lokale
vandråd, der skal bistå kommunerne i at udarbejde
forslag til indsatsprogrammer. For anden planperiode skal kommuner
og vandråd udarbejde forslag til supplerende
vandløbsforanstaltninger (den aktive indsats, der skal til
for at forbedre miljøtilstanden), men kommuner og
vandråd må også gerne komme med input til det
øvrige indsatsprogram.
Jeg vil gerne bestræbe mig på,
at der, når loven er vedtaget, vil blive udmeldt en ramme for
kommuner og vandråds arbejde senest den 1. april 2014. Rammen
vil være målrettet det enkelte hovedvandopland og vil
bestå af udkast til miljømål for vandløb,
herunder en foreløbig vurdering af behovet for anvendelse af
undtagelsesbestemmelser, et prissat virkemiddelkatalog, en
vejledende økonomisk ramme samt en tidsfrist for
arbejdet.
I udmeldingen vil indgå et samlet
antal kilometer målsatte vandløb med indsatsbehov samt
oplysning om, hvor mange kilometer kommuner og vandråd skal
udarbejde forslag til forbedring af.
Rammen vil være overordnet, da
kommuner og vandråd skal foreslå, hvilke
vandløbsstrækninger der skal påføres
indsatser, samt hvilke indsatser der skal anvendes.
Kommunerne vil have valgfrihed mellem de
relevante virkemidler inden for en indikativ økonomisk ramme
og skal på den baggrund udarbejde konkrete forslag til,
hvordan de udmeldte målsætninger på
vandløbsområdet kan opnås lokalt. Dermed
overlades kommunerne et større spillerum til at
fastlægge den lokale indsats for at forbedre leveforholdene
for dyr og planter i vandløbene. Der kan f.eks. være
tale om ændret vedligeholdelse af vandløb,
restaurering, åbning af rørlagte vandløb og
fjernelse af spærringer. I fastlæggelsen af det
endelige virkemiddelkatalog vil resultaterne af arbejdet i
Vandløbsforum blive inddraget. Kommunerne og
vandrådene skal ved valg af virkemidler vurdere
omkostningseffektivteten. Kommunernes forslag til indsatser vil
ligesom bekendtgørelsen om indsatsprogrammet skulle angives
på et sådant overordnet niveau, idet indsatsprogrammet
ikke skal foregribe den detaljerede udmøntning og vurdering
af konsekvenserne af indsatsen.
Kommunerne sender herefter forslaget til
miljøministeren, som med eventuelle fornødne
justeringer indarbejder forslaget i det samlede indsatsprogram (for
vandløb, søer, kystvande og grundvand). Hvis ikke
kommuner og vandråd leverer tilfredsstillende forslag, vil
det være op til miljøministeren at udarbejde
indsatsprogrammer på vandløbsområdet.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslagene til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Politiske bemærkninger fra V,
DF, LA og KF
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at miljøministeren med lovforslaget
fremsætter en ny proces for den fremtidige
vandplanlægning i Danmark. V, DF, LA og KF har i udvalget
presset på for at få følgende fire
afgørende ændringer ind i lovforslaget fra
ministeren;
- Klageadgangen
beholdes efter samme model som hidtil uden afvigelser.
- Mulighederne for
at nedklassificere et vandløb til modificeret vandløb
på grund af betydningen for dræning og afvanding af
landbrugsjord er fastholdt efter de hidtidige regler.
- Ministeren
forelægger tre gange i processen om vandplanernes tilblivelse
mål og konsekvenser samt de direkte og indirekte
økonomiske konsekvenser for landbrug og
fødevareerhverv af de pågældende mål og
beslutninger for partierne bag lovforslaget.
-
Bekendtgørelserne til implementeringen af
målsætningerne skal udformes i vide, løst
definerede rammer, som giver mulighed for lokal indflydelse
på den nøjagtige implementering. Rammerne skal
være så overordnede, at kommuner og vandråd skal
foreslå, hvilke vandløbsstrækninger der skal
påføres vandløbsindsatsen, og hvilke indsatser
der skal anvendes.
Hvis ministeren under planperioden
ændrer i en bekendtgørelse, lægger partierne
vægt på, at ministeren har lovet at præsentere
Folketingets partier for en begrundelse og konsekvensberegning af
den påtænkte ændring.
Der lægges afgørende
vægt på, at en vandløbsstrækning, der er
stærkt reguleret for at sikre dræning af
tilstødende jorde, altid udpeges som »stærkt
modificeret«, da dette er et krav i EU's direktiver på
området.
V, DF, LA og KF lægger vægt
på Folketingets partiers inddragelse i debatten om
ministerens målsætninger og beregning af de
økonomiske konsekvenser. Hertil noterer blå blok, at
ministeren inviterer partierne med til debatten om proces og
vandplanlægning. Det er dog vigtigt, at også borgerne
får kendskab til de økonomiske konsekvenser, idet
dette fremgår af vandrammedirektivet.
Partierne understreger samtidig, at i
forbindelse med ministerens tre forelæggelser for partierne
bag lovforslaget af indsats og konsekvenser er det partierne frit
stillet at kommentere og forholde sig til ministerens udmeldte
mål, indsatser og konsekvensberegninger. Hertil er det
ligeledes vigtigt at understrege, at V, DF, LA og KF vægter,
at der skal være sammenhæng mellem de afsatte
økonomiske midler og de miljømæssige mål.
Ligeledes anses det for centralt, at de endelige
miljømål er målbare, således at statens
godkendelse af de kommunale indsatser er transparent.
Sluttelig er det vigtigt for V, DF, LA og
KF at understrege, at denne lov udelukkende omhandler processen for
vandplansindsatsen, og partierne noterer sig med tilfredshed
ministerens svar på spørgsmål 72 og 73 til L71,
som er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
På baggrund af ministerens
indrømmelser har V, DF, LA og KF derfor besluttet at
støtte lovforslagene.
Politiske bemærkninger fra S,
RV og SF
Socialdemokraternes, Radikale Venstres og
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er meget tilfredse
med, at der skabes en bedre proces for tilvejebringelse af
vandplanerne. For os er det helt afgørende, at vi gør
op med den lukkethed, der tidligere har præget tilblivelsen
af vandplanerne. Med oprettelsen af vandråd sikres en
formaliseret og konsekvent inddragelse af de lokale interesser og
erfaringer.
S, RV og SF glæder sig over, at der
kan skabes en enighed på tværs af partierne, der
sikrer, at ministeren tre gange i løbet af processen med
vandplanerne vil forelægge mål og konsekvensberegninger
til drøftelse med partierne bag loven.
Lovforslagene vil være en klar
demokratisk forbedring i forhold til de nuværende processer
og sikrer samtidig en smidighed, der gør, at man fremover
vil kunne indføre nye og effektive virkemidler
hurtigere.
Lovforslagene gør også op med
den overimplementering, der tidligere har været, og går
kun på et enkelt punkt videre end EU-reglerne kræver.
Det er indførelsen af vandråd, og det skyldes netop,
at vi har lagt afgørende vægt på, at der skal
sikres mere demokrati og inddragelse i en afgørende indsats
for både miljø og landbrug.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
til
I. Forslag til lov om
vandplanlægning
Til § 25
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelserne træffer inden for en af
miljøministeren fastsat frist beslutning om, hvilken
kommunalbestyrelse inden for hovedvandoplandet der skal varetage
sekretariatsbetjeningen af vandrådet. Uenighed mellem
kommunalbestyrelserne afgøres af
miljøministeren.«
[Sekretariat for vandråd]
Nyt kapitel
2)
Efter § 35 indsættes som nyt kapitel:
»Kapitel 01
Klage
§ 01.
Vandområdeplaner efter § 26 kan påklages til
Natur- og Miljøklagenævnet som sammensat efter §
5, stk. 1, nr. 2, i lov om Natur- og Miljøklagenævnet,
for så vidt angår vandområdeplanernes
tilvejebringelse.
§ 02.
Klageberettiget er:
1) Enhver, der har
en individuel, væsentlig interesse i sagens udfald.
2) Offentlige
myndigheder.
3) Lokale
foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse
i sagen.
4)
Landsdækkende foreninger og organisationer, hvis
hovedformål er beskyttelse af natur og miljø.
5)
Landsdækkende foreninger og organisationer, som efter deres
formål varetager væsentlige rekreative interesser,
når afgørelsen berører sådanne
interesser.
Stk. 2. Ved klage efter
stk. 1, nr. 4 og 5, kan Natur- og Miljøklagenævnet
kræve, at foreningerne eller organisationerne dokumenterer
deres klageberettigelse ved indsendelse af vedtægter.
§ 03.
Klage skal være indgivet skriftligt, inden 4 uger efter at
vandområdeplanen er offentliggjort. Hvis klagefristen
udløber på en lørdag eller en helligdag,
forlænges fristen til den følgende hverdag.
Stk. 2. Klage til Natur-
og Miljøklagenævnet indgives skriftligt til den
myndighed, der har offentliggjort vandområdeplanen.
Myndigheden skal, hvis den vil fastholde vandområdeplanen,
snarest og som udgangspunkt ikke senere end 3 uger efter
klagefristens udløb videresende klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet. Klagen skal ved videresendelsen
være ledsaget af den påklagede vandområdeplan og
en udtalelse fra myndigheden med myndighedens bemærkninger
til sagen og de anførte klagepunkter.
Stk. 3. Når
myndigheden videresender klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet, sender den samtidig en kopi af sin
udtalelse til de i klagesagen involverede med en frist for at
afgive bemærkninger til Natur- og
Miljøklagenævnet på 3 uger fra
modtagelsen.«
[Indførelse af
klageadgang]
Til § 36
3) I
stk. 1 ændres »den 22.
december 2013« til: »dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende«.
[Ændring af lovens
ikrafttræden]
4) I
stk. 2 ændres »§ 38,
nr. 1, 2, og 4-9« til: »§ 38, nr. 1-4 og
6-10,«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 8 og 9 samt korrektion]
5) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Offentliggørelse af en revideret og ajourført
basisanalyse for anden planperiode, der er udarbejdet efter
miljømålslovens § 6 og regler udstedt med hjemmel
heri, opfylder kravet i § 6.«
[Udarbejdelse af basisanalyse efter
miljømålslovens regler opfylder lovens krav]
6) Stk.
5 affattes således:
»Stk. 5.
Offentliggørelse af foreløbig oversigt over
væsentlige vandforvaltningsmæssige opgaver, der er
udarbejdet efter miljømålslovens § 5, nr. 3,
opfylder kravet i § 27, stk. 4.«
[Udarbejdelse af foreløbig
oversigt efter miljømålsloven opfylder lovens
krav]
Til § 37
7) I
stk. 1 udgår »ved lovens
ikrafttræden«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3]
Til § 38
8) Nr. 4
affattes således:
»4. Kapitel 2-5, §§ 10-12 og 14-21 og kapitel
7-11 ophæves.«
[Præcisering af de
bestemmelser, der vil blive ophævet på et senere
tidspunkt]
9)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. § 13 ophæves.«
[Præcisering af, at
miljømålslovens § 13 ophæves ved lovens
ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indføres
en udtrykkelig bestemmelse om, at kommunalbestyrelserne inden for
en af miljøministeren fastsat frist træffer beslutning
om, hvilken kommunalbestyrelse inden for hovedvandoplandet der skal
varetage sekretariatsbetjeningen af vandrådet. I
tilfælde af uenighed mellem kommunalbestyrelserne
afgør miljøministeren, hvilken kommunalbestyrelse
inden for hovedvandoplandet der skal varetage
sekretariatsbetjeningen af vandrådet.
I tilfælde af at
kommunalbestyrelserne ikke træffer beslutning om, hvilken
kommunalbestyrelse der skal varetage sekretariatsbetjeningen af
vandrådet inden for den af miljøministeren fastsatte
frist, træffer miljøministeren beslutning herom.
Der kan med hjemmel i lovforslagets §
25, stk. 6, fastsættes nærmere regler om
udmøntning af bestemmelsen.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget etableres en
adgang til at klage til Natur- og Miljøklagenævnet
over vandområdeplanernes tilvejebringelse. Natur- og
Miljøklagenævnet kan således efterprøve,
om offentliggjorte vandområdeplaner indeholder de elementer,
som ifølge loven skal være i planerne, og om
vandområdeplanerne har været i offentlig høring
som foreskrevet i loven, jf. lovforslagets § 26 og § 27,
stk. 6. Nævnet kan ikke efterprøve omfanget,
kvaliteten og det materielle indhold af vandområdeplanerne,
herunder foretagne analyser m.v., men alene vurdere, om de formelle
og processuelle krav i loven og regler udstedt i medfør
heraf til vandområdeplanerne er opfyldt.
Da miljømål og
indsatsprogrammer for planperioden fastlægges i
bekendtgørelser, vil udmøntningen af
vandplanlægningen, herunder gennemførelsen af
fastlagte foranstaltninger, kunne fortsætte uændret,
selv om der indbringes en klage over vandområdeplanernes
tilvejebringelse. Såfremt nævnet underkender
vandområdeplanerne grundet en tilvejebringelsesmangel, vil
der skulle foretages en politisk vurdering af betydningen heraf i
forhold til bekendtgørelserne. Det bør indgå i
denne vurdering, at vandområdeplanen er et dokument, der
formidler et samlet overblik over vandplanlægningen og
således ikke har retlig betydning over for borgere,
kommunerne eller andre.
Bestemmelsen om klageberettigelse svarer i
det væsentlige til lignende bestemmelse i
miljømålsloven.
Bestemmelsen om indgivelse af klage svarer
i det væsentlige til lignende bestemmelse i
miljømålsloven.
Til nr. 3
Lovens ikrafttræden ændres med
henblik på at give Folketinget bedre tid til
udvalgsbehandling.
Til nr. 4
Der er tale om en ændring og
præcisering af, hvilke ændringer af
miljømålsloven ministeren sætter i kraft, og
dermed også af, hvilke ændringer der træder i
kraft umiddelbart ved lovens ikrafttræden (ændringen af
miljømålslovens § 3, stk. 3, og ophævelsen
af § 13). Forslaget indebærer ikke ændringer i
lovforslagets materielle indhold.
Til nr. 5 og 6
Der er tale om en præcisering af, at
henholdvis basisanalyser og oversigt over væsentlige
vandforvaltningsmæssige opgaver opfylder lovens krav, hvis de
er udarbejdet efter de hidtil gældende regler.
Til nr. 7
Der er tale om en konsekvens af
ændringsforslag nr. 3.
Til nr. 8 og 9
Der er tale om en præcisering af
ikrafttrædelsesbestemmelser.
Ændringsforslag
til
II. Forslag til lov om ændring af
lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
forskellige andre love (Konsekvensændringer som følge
af lov om vandplanlægning)
Til § 1
Af miljøministeren tiltrådt af
udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5 a, stk. 3, ændres »§ 11 e, stk. 1, nr.
8,« til: »§ 11 e, stk. 1, nr.
9,«.«
[Konsekvensændring]
Til § 14
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7, nr. 1, ændres »jf. § 8,« til:
»jf. § 10 i lov om vandforsyning,«.«
[Konsekvensændring]
3) I
nr. 1 og 2
ændres »kapitel 2«
til: »kapitel 5«.
[Fejl i teksten]
4)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»02. § 28, stk. 1, nr. 1, ophæves.
Nr. 2-5 bliver herefter nr. 1-4.
03. I
§ 28, stk. 2, ændres
»stk. 1, nr. 5« til: »stk. 1, nr. 4«.
04. I
§ 29, stk. 1, ændres
»§ 28, stk. 1, nr. 1-4,« til: »§ 28,
stk. 1, nr. 1-3,«.
05. I
§ 29, stk. 3, ændres
»§ 28, stk. 1, nr. 1 og 2,« til: »§ 28,
stk. 1, nr. 1,«.
06. I
§ 29, stk. 5 og 6, ændres »§ 28, stk. 1, nr.
1-5,« til: »§ 28, stk. 1, nr.
1-4,«.«
[Konsekvensændringer]
Til § 17
5) I
stk. 1 ændres »den 22.
december 2013« til: »dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende«.
[Ændring af lovens
ikrafttræden]
6) I
stk. 2 ændres »§ 14,
nr. 1,« til: »§ 14, nr. 01, 1, 02, 03, 04, 05 og
06,«.
[Ikrafttrædelse af
konsekvensændringer]
Bemærkninger
Til nr. 1-4
Der er alene tale om redaktionelle
ændringer, som ikke indebærer ændringer i
lovforslagets materielle indhold.
Til nr. 5
Det foreslås, at
ikrafttrædelsesdatoen i lighed med
ikrafttrædelsesdatoen for lov om vandplanlægning (L 71)
ændres til dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Til nr. 6
Det foreslås, at ministeren
også bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for
ikrafttrædelse af de i nr. 01-06 foreslåede
konsekvensændringer, da dette skal ske samtidig med
ikraftsættelsen af lovforslagets § 14, nr. 1.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt
(RV) fmd. Lotte Rod (RV) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars Dohn
(EL) Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben
Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Anni Matthiesen (V)
nfmd. Hans Christian Thoning (V)
Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René
Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby
(DF) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 71
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren |
|
Oversigt over bilag vedrørende
L 72
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren |
|
Oversigt over bilag vedrørende
L 71 og L 72
Bilagsnr. | Titel |
---|
2 | Præsentation fra den tekniske
gennemgang den 14/11-13 | 3 | Notater om henholdsvis overimplementering
i forhold til EU, klageadgang, ministerens bemyndigelse og
indsatser for vandløb som opfølgning på den
tekniske gennemgang af lovforslaget den 14/11-13, fra
miljøministeren | 4 | Henvendelse af 22/11-13 fra Danmarks
Naturfredningsforening | 5 | Notat fra Danmarks Naturfredningsforening
i forbindelse med foretræde for udvalget den 28/11-13 | 6 | Henvendelse af 26/11-13 fra Landbrug &
Fødevarer | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslagene | 8 | Henvendelse af 29/11-13 fra Danmarks
Naturfredningsforening og DANVA | 9 | Henvendelse af 4/12-13 fra
Vandforsyningernes Fælleskontor på Samsø v/Einar
Mortensen | 10 | Henvendelse af 4/12-13 fra Foreningen af
Vandværker i Danmark | 11 | Henvendelse af 3/12-13 fra Vandrådet
i Guldborgsund Kommune | 12 | Henvendelse af 6/12-13 fra Fakse Ladeplads
Vandværk ApS | 13 | Præsentationer fra Landbrug &
Fødevarer | 14 | Henvendelse af 6/12-13 fra Djursland
Landboforening | 15 | Henvendelse af 6/12-13 fra Laurbjerg
Vandværk I/S | 16 | Henvendelse af 5/12-13 fra Svejstrup
Vandværk | 17 | Henvendelse af 7/12-13 fra Svebølle
Vandværk a.m.b.a. | 18 | Henvendelse af 7/12-13 fra Viborg
Vandråd | 19 | Henvendelse af 8/12-13 fra Foreningen af
Vandværker i Danmark Region Nord | 20 | Henvendelse af 5/12-13 fra Vandrådet
for Vandværker i Holstebro Kommune | 21 | Henvendelse af 6/12-13 fra Vandrådet
i Høje-Taastrup Kommune | 22 | Henvendelse af 6/12-13 fra Vandråd
Thy | 23 | Henvendelse af 10/12-13 fra Foreningen af
Vandværker i Danmark | 24 | Henvendelse af 10/12-13 fra
Vandværksforeningen Region Øst | 25 | Ændringsforslag og udtalelse, fra
miljøministeren | 26 | Miljøministerens talepapir fra
samrådet den 11/12-13 om L 71/L 72 - samrådsspm. A og
B |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 71
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilke tanker ministeren
gør sig i forhold til sammensætningen og
organiseringen af vandrådene, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke målsætninger
lovforslaget sætter i forhold til reduktion af fosfor og
kvælstof, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvornår og hvordan
ministeren forestiller sig at involvere Folketinget i forbindelse
med udarbejdelse af miljømål og indsatsprogrammer,
så den politiske udmøntning og ambitionerne for
vandplanerne bliver drøftet med Folketingets partier, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, i hvilke tilfælde
ministeren forestiller sig, at det kan blive relevant at bruge
muligheden for at ændre miljømålene gennem
ændringer af betænkningerne efter en høring
på 8 uger, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 71 og L 72
Spm.nr. | Titel | L 71 - spm. 5 L 72 - spm. 1 | Spm. om kommentar til notatet af 26/11-13
fra Danmarks Naturfredningsforening, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 6 L 71 - spm. 2 | Spm. om, hvordan overblikket over mulige
forureningskilder og en helhedsvurdering af risikoen for
grundvandet i et område med særlige
drikkevandsinteresser sikres med de foreslåede
ændringer i vandforsyningsloven, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 7 L 72 - spm. 3 | Spm. , om ministeren finder, det er i
overensstemmelse med magtens tredeling, at loven indeholder
så brede bemyndigelser, at lovgivningskompetencen reelt
tilkommer ministeren og hendes embedsværk, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 8 L 72 - spm. 4 | Spm. om, hvornår i processen frem
mod bekendtgørelsernes tilblivelse ministeren vil inddrage
Folketinget, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 9 L 72 - spm. 5 | Spm. om, i hvilket omfang ministeren agter
at delegere sin kompetence efter loven til Naturstyrelsen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 10 L 72 - spm. 6 | Spm. om, hvorledes de enkelte
miljømål for overfladevand og grundvandsforekomster
bliver til, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 11 L 72 - spm. 7 | Spm. om, hvem der politisk
fastlægger miljømålene, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 12 L 72 - spm. 8 | Spm. om, i hvilken udstrækning
ministeren agter at inddrage Folketinget vedrørende
fastlæggelse af miljømål, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 13 L 72 - spm. 9 | Spm. om, i hvilken udstrækning det
bliver muligt at se i bekendtgørelserne, hvad
målsætningerne er for hvert enkelt vandløb, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 14 L 72 - spm. 10 | Spm. , om der i de kommende
bekendtgørelser om indsats vil fremgå konkrete
indsatser på konkrete vandløbsstrækninger, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 15 L 72 - spm. 11 | Spm. om, i hvilken udstrækning det
vil være muligt på baggrund af bekendtgørelserne
om indsatser at vurdere, hvilken indsats på konkrete
vandløbsstrækninger der tænkes
gennemført, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 16 L 72 - spm. 12 | Spm. om, hvordan det sikres, at
vandløbsindsatsen sammen med de øvrige indsatser, som
gennemføres for at opfylde vandrammedirektivets
forpligtelser, ikke vil udgøre ekspropriative indgreb, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 17 L 72 - spm. 13 | Spm. om at redegøre specifikt for
den proces, der forekommer, fra endelige bekendtgørelser
træder i kraft, og frem til endelige indsatser fremgår
af eksempelvis vandløbsregulativer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 18 L 72 - spm. 14 | Spm. om, i hvilken udstrækning
ministeren vil supplere bemærkningerne til lovforslaget med
en overskuelig redegørelse herfor, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 19 L 72 - spm. 15 | Spm. om, i hvor stor en andel af
vandløbene der vil kunne iværksættes en fuldt
kompenseret indsats inden for den fremtidige økonomiske
ramme, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 20 L 72 - spm. 16 | Spm. om, hvordan Europa-Kommissionen vil
forholde sig, hvis den afsatte økonomiske ramme kun
strækker sig til en begrænset eller meget
begrænset del af den indmeldte
vandløbsstrækning, hvor der skal ske en indsats, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 21 L 72 - spm. 17 | Spm. om, hvilke samfundsøkonomiske
og erhvervsøkonomiske konsekvenser den danske
gennemførelse af vandrammedirektivet afstedkommer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 22 L 72 - spm. 18 | Spm. om, hvornår i vandplanprocessen
konkrete økonomiske konsekvensvurderinger på
vandløbsstrækninger skal foretages, af hvem og med
hvilke værktøjer, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 23 L 72 - spm. 19 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser i
landbrugs- og fødevareerhvervet (direkte eller indirekte)
der nedlægges ved gennemførelsen af vandplanerne, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 24 L 72 - spm. 20 | Spm. om, hvordan FFL 2014 og
overgangsår påvirkes af lovforslaget, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 25 L 72 - spm. 21 | Spm. om at redegøre for, hvorvidt
ministeren forestiller sig, at eventuel anden finansiering skal
supplere, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 26 L 72 - spm. 22 | Spm. om, hvordan ministeren vil finansiere
de indsatser, der ligger ud over den økonomiske ramme
på 52 mio. kr., til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | L 71 - spm. 27 L 72 - spm. 23 | Spm. , om ministeren mener, at det er
retvisende, når der i lovforslaget står, at
erhvervslivets økonomiske og administrative konsekvenser er
begrænset til de ressourcer, der skal bruges for at deltage i
lokale vandråd, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | L 71 - spm. 28 L 72 - spm. 24 | Spm. , om ministeren mener, at
udmøntning af lovforslagets bemyndigelser vil medføre
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet - især i
relation til indsatser til opfyldelse af miljømål, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 29 L 72 - spm. 25 | Spm. om, hvornår der skal laves
økonomiske konsekvensberegninger for erhvervslivet, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 30 L 72 - spm. 26 | Spm. , om disse beregninger vil blive
forelagt Miljøudvalget, inden bekendtgørelserne
udstedes, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 31 L 72 - spm. 27 | Spm. , om ministeren vil garantere, at
indsatserne til opnåelse af de fastsatte
miljømål ikke gør det yderligere vanskeligt for
produktionsvirksomheder at etablere eller udvide produktionen, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 32 L 72 - spm. 28 | Spm. , om en virksomhed, der
pålægges skærpede udledningskrav som følge
af indsatser til opnåelse af miljømål, vil blive
kompenseret gennem den økonomiske ramme for
vandløbsindsatsen på 52 mio. kr. for omkostninger i
den forbindelse, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 33 L 72 - spm. 29 | Spm. , om ministeren vil sikre, at alle
landmandens tab ved en ændret vandløbsvedligeholdelse
dækkes, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 34 L 72 - spm. 30 | Spm. om, på hvilke punkter
lovforslaget (den danske gennemførelse) går videre end
VRD og tilhørende EU Guidance Documents, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 35 L 72 - spm. 31 | Spm. , om ministeren kan afkræfte,
at vandrammedirektivet med lovforslaget bliver overimplementeret i
Danmark, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 36 L 72 - spm. 32 | Spm. , om ministeren er villig til at
ændre reglerne, hvis det viser sig, at vandrammedirektivet er
blevet overimplementeret i Danmark, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 37 L 72 - spm. 33 | Spm. om, hvordan ministeren ved
nedsættelse af vandråd vil sikre, at f.eks. de
berørte lodsejere bliver involveret, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 38 L 72 - spm. 34 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
vandrådene får en ligelig fordeling af
interesser/interessenter og en bred inddragelse af
interesser/interessenter, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 39 L 72 - spm. 35 | Spm. om at redegøre for den proces,
der sættes i værk, såfremt der er vandråd,
hvor der ikke opnås enighed, eller hvor det ikke er muligt at
pege på relevante indsatser, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 40 L 72 - spm. 36 | Spm. , om ministeren vil sikre, at
vandrådene bliver fornuftigt »klædt på
eller uddannet« til opgaven, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 41 L 72 - spm. 37 | Spm. , om ministeren vil beskrive de
initiativer, ministeriet vil sætte i værk, og hvad de
vil indeholde, for at sikre hensigtsmæssig etablering af
vandråd, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 42 L 72 - spm. 38 | Spm. om, hvilke virkemidler
vandrådene får mulighed for at vælge imellem og
på baggrund af hvilke instruktioner, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 43 L 72 - spm. 39 | Spm. om, hvilke virkemidler i forbindelse
med supplerende foranstaltninger til opnåelse af
miljømål der er godkendt af Miljøministeriet,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 44 L 72 - spm. 40 | Spm. om, hvilke virkemidler der er nye i
forhold til de virkemidler, der kan anvendes i første
planperiode, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 45 L 72 - spm. 41 | Spm. om, hvilke nye virkemidler der er
under afprøvning og godkendelse, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 46 L 72 - spm. 42 | Spm. , om ministeren vil sikre, at
afvandingsmæssige interesser afføder, at modificerede
vandløb karakteriseres som stærkt modificerede, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 47 L 72 - spm. 43 | Spm. om at redegøre for, hvordan
det sikres, f.eks. gennem bekendtgørelse om
miljømål, at det fortsat er muligt at opretholde den
altafgørende afvanding af dyrkningsarealer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 48 L 72 - spm. 44 | Spm. , om ministeren vil sikre, at den
eventuelle forsumpning af arealer, der affødes af en
vandløbsindsats, bliver erstattet krone til krone, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 49 L 72 - spm. 45 | Spm. om at redegøre for, hvordan en
eventuel forsumpning opgøres - og hvor i processen denne
vurdering foretages, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | L 71 - spm. 50 L 72 - spm. 46 | Spm. om at redegøre for, hvorvidt
Århuskonventionen er overholdt, når ministeren
påtænker at gennemføre
målfastlæggelse og indsatsprogrammer for den kommende
vandløbsindsats gennem bekendtgørelser uden
klageadgang, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 51 L 72 - spm. 47 | Spm. , om fjernelsen af klageadgangen er
begrundet i ønsket om at fjerne muligheden for, at
offentligheden hurtigt og billigt kan kontrollere
Miljøministeriets administration af regelgrundlaget for
vandplanlægningen, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | L 71 - spm. 52 L 72 - spm. 48 | Spm. , om ministeren mener, at det er
hensigtsmæssigt at fjerne klageadgangen, når det netop
er den eksisterende klageadgang i miljømålsloven, der
er årsagen til, at vandplanerne blev underkendt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 53 L 72 - spm. 49 | Spm. , om ministeren ikke på den
baggrund mener, at det er hensigtsmæssigt at have en hurtig
adgang for borgerne til at kontrollere myndighederne, når nu
behovet tydeligvis er der, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 54 L 72 - spm. 50 | Spm. , om ministeren mener, at den
reducerede klageadgang er i tråd med lovforslaget, hvis
ønsket med dette er øget offentlig inddragelse, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 55 L 72 - spm. 51 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/11-13 fra Danmarks Naturfredningsforening og DANVA, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 56 L 72 - spm. 52 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/12-13 fra Vandforsyningernes Fælleskontor på
Samsø v/Einar Mortensen, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 57 L 72 - spm. 53 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/12-13 fra Foreningen af Vandværker i Danmark, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 58 L 72 - spm. 54 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/12-13 fra Vandrådet i Guldborgsund Kommune, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 59 L 72 - spm. 55 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra Fakse Ladeplads Vandværk ApS, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 60 L 72 - spm. 56 | Spm. om kommentar til
præsentationerne fra Landbrug & Fødevarer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 61 L 72 - spm. 57 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra Laurbjerg Vandværk I/S, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 62 L 72 - spm. 58 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/12-13 fra Svejstrup Vandværk, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 63 L 72 - spm. 59 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/12-13 fra Svebølle Vandværk a.m.b.a. , til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 64 L 72 - spm. 60 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/12-13 fra Viborg Vandråd, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 65 L 72 - spm. 61 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/12-13 fra Foreningen af Vandværker i Danmark Region Nord,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 66 L 72 - spm. 62 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
5/12-13 fra Vandrådet for Vandværker i Holstebro
Kommune, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 67 L 72 - spm. 63 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra Vandrådet i Høje-Taastrup Kommune, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 68 L 72 - spm. 64 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra Vandråd Thy, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 69 L 72 - spm. 65 | Spm. , om ministeren vil begrænse
anvendelsen af erstatningsfri reguleringer under
gennemførelse af 2. vandplansindsats til de hidtidige
anvendte reguleringer under gødskningsloven, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 70 L 72 - spm. 66 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/12-13 fra Foreningen af Vandværker i Danmark, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 71 L 72 - spm. 67 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/12-13 fra Vandværksforeningen Region Øst, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 72 L 72 - spm. 68 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at partiernes tilslutning til lovforslaget alene har den
konsekvens, at man støtter op om processen for
vandplanindsatsen og ikke de konkrete målsætninger og
indsatser, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | L 71 - spm. 73 L 72 - spm. 69 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at et overfladevandområde skal udpeges som kunstigt eller
stærkt modificeret vandløb, hvis de ændringer af
områdets fysiske udformning, som er nødvendige for at
opnå god økologisk tilstand, vil have negativ
indvirkning på beskyttelse mod oversvømmelse,
dræning eller andre bæredygtige menneskelige
udviklingsaktiviteter, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | L 71 - spm. 74 L 72 - spm. 70 | Spm. om, hvornår modellen til brug
for den økonomiske konsekvensvurdering af forsumpning som
følge af mindre afvanding af marker vil være klar, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 75 L 72 - spm. 71 | Spm. om, hvordan ministeren agter at
inddrage erfaringerne fra sammenlignelige landbrugsområder i
Nordtyskland i udarbejdelsen af danske mål og klassificering
af vandløb i Danmark, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | L 71 - spm. 76 L 72 - spm. 72 | Spm. om at oversende et notat om
forskellen mellem Tyskland og Danmark på målopfyldelse
og indsatsprogrammer i Flensborg Fjord, hvor man i Tyskland
forventer at kunne nå målopfyldelse gennem frivillige
aftaler og med optimal gødskning, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | L 71 - spm. 77 L 72 - spm. 73 | Spm. , om ministeren kan bekræfte,
at den foreslåede klageadgang i lovforslaget er identisk med
den klageadgang, man havde i den tidligere ordning, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 71 og L
72
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om at redegøre
for, hvilken model for beregning af økonomiske konsekvenser
i oplandet ministeren vil anbefale, når en ændret
grødeskæring medfører højere vandstand i
vandløbene, til miljøministeren | B | Samrådsspm. om at redegøre
for de forskelle, der vil være, ved at man fremover skal
implementere via bekendtgørelser i forhold til det
nuværende regelsæt, til miljøministeren |
|
Bilag 2
Tre af udvalgets spørgsmål til
miljøministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministerens svar er optrykt efter
ønske fra V, DF, LA og KF.
Spørgsmål 72 (L71)
Kan ministeren bekræfte, at partiernes
tilslutning til lovforslaget alene har den konsekvens, at man
støtter op om processen for vandplanindsatsen og ikke de
konkrete målsætninger og indsatser?
Svar
Ja, forslag til lov om vandplanlægning
fastsætter den overordnede ramme og proces for
vandplanlægningen og ikke de konkrete
målsætninger og indsatser.
Spørgsmål 73 (L71)
Kan ministeren bekræfte, at et
overfladevandområde skal udpeges som kunstigt eller
stærkt modificeret vandløb, hvis de ændringer af
områdets fysiske udformning, som er nødvendige for at
opnå god økologisk tilstand, vil have negativ
indvirkning på beskyttelse mod oversvømmelse,
dræning eller andre bæredygtige menneskelig
udviklingsaktiviteter?
Svar
Ja, givet det opfylder betingelserne. Efter
forslag til lov om vandplanlægning kan et vandløb
udpeges som stærkt modificeret, hvis de ændringer af
vandløbets hydromorfologiske (fysiske) karakteristika, som
er nødvendige for at opnå god økologisk
tilstand, vil have betydelige negative indvirkninger på
f.eks. dræning, beskyttelse mod oversvømmelse eller
andre lige så vigtige bæredygtige menneskelige
udviklingsaktiviteter.
Det er dog en betingelse efter direktivet, at
formålet med dræning m.v. ikke med rimelighed på
grund af tekniske vanskeligheder eller uforholdsmæssigt store
omkostninger kan nås med andre midler, som
miljømæssigt er en væsentlig bedre
løsning.
Spørgsmål 77 (L 71)
Kan ministeren bekræfte, at den
foreslåede klageadgang i lovforslaget er identisk med den
klageadgang, man havde i den tidligere ordning? I den forbindelse
ønskes oplyst, om dette er sikret ved konsekvensrettelser i
bemærkningerne til lovforslaget?
Svar
Med lovforslaget etableres et nyt koncept,
hvor miljømål og indsatser fastsættes i
bekendtgørelser, og vandområdeplanen er et dokument,
der informerer om den samlede vandplanlægning og indeholder
resumé af bl.a. miljømål og indsatser. Efter
reglerne (i miljømålsloven) i dag fastsættes
miljømål og indsatsprogrammer i vandplaner, som er
bindende. Der er med andre ord tale om to forskellige
reguleringskoncepter, der ikke direkte lader sig sammenligne.
Hvis man isoleret kigger på
klageadgangen over vandplanerne efter miljømålsloven
og klageadgangen over vandområdeplanerne efter
ændringsforslaget, er det den samme klageadgang, idet der i
begge tilfælde kan klages over planernes
tilvejebringelse.