Skriftlig fremsættelse (14. november
2013)
Miljøministeren (Ida Auken):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
vandplanlægning
(Lovforslag nr. L 71)
Forslag til lov om ændring af lov om
vandforsyning m.v., lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer og
forskellige andre love (Konsekvensændringer som
følge af lov om vandplanlægning)
(Lovforslag nr. L 72)
Erfaringerne fra arbejdet med første
generation af vandplaner har vist, at vandplanlægningen har
haft en række uhensigtsmæssigheder. Det foreslås
derfor at etablere et nyt, enklere og mere smidigt koncept for
vandplanlægning.
Med det nye koncept foreslås det at
afskaffe de danske særbestemmelser om idéfase, teknisk
forhøring, supplerende høring og kommunale
handleplaner, da de alle ligger ud over, hvad EU's
vandrammedirektiv kræver. Vandplanerne vil fremover skulle
omtales som vandområdeplaner, da dette er den korrekte
oversættelse af direktivet.
Det nye koncept for vandplanlægning
udspringer også af et ønske om at styrke
interessentinddragelsen, således at vandområdeplanerne
bliver til i størst mulig åbenhed, og at det lokale
kendskab til natur, miljø og erhvervsliv inddrages i
planlægningen. Det foreslås derfor, at det fremover
skal være kommunerne, der udarbejder forslag til hele eller
dele af indsatsprogrammerne. For anden planperiode vil det
gælde vandløbsindsatsen.
Kommunerne forpligtes til at inddrage
lokale vandråd bestående af relevante organisationer og
foreninger, hvis der blandt interessenterne er et ønske om,
at kommunen opretter et vandråd. Vandrådene skal
bidrage med viden om specifikke, lokale forhold, der bør
tages i betragtning i forbindelse med planlægning af
vandløbsindsatserne.
Med forslaget tydeliggøres det
endvidere, hvilke dele af vandplanlægningen der er juridisk
bindende. De politiske beslutninger om miljømål og
indsatser vil blive fastsat i bekendtgørelser.
Vandområdeplanen vil i overensstemmelse med
vandrammedirektivet få karakter af et
kommunikationsværktøj, der informerer offentligheden
om regeringens ambitioner for vandplanlægningen.
Vandområdeplanerne vil ikke i sig selv være
bindende.
Det foreslås endvidere, at der ikke
skal kunne klages til Natur- og Miljøklagenævnet over
bekendtgørelserne om politisk fastsatte mål og
indsatser eller vandområdeplanerne. Dermed harmoniseres
klagereglerne med andre områder på natur- og
miljøområdet.
Lovforslagene er bl.a. en opfølgning
på regeringens aftale med KL "Aftale om kommunernes
økonomi 2013", hvoraf det fremgår, at regeringen og
Kommunernes Landsforening (KL) er enige om, at reguleringen af
vandindsatsen i den næste planperiode inden for rammerne af
vandrammedirektivet skal forenkles og tage afsæt i en
mål- og rammestyring af kommunernes indsats.
Samtidig fremsættes forslag til lov
om konsekvensændringer som følge af lov om
vandplanlægning. En række bestemmelser i andre love
indeholder henvisninger til bestemmelser i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), som
foreslås ophævet for planlægningen for 2.
planperiode og frem. Disse henvisninger skal for så vidt
angår vandplanlægningen for anden og senere
planperioder tilpasses det nye plankoncept i forslag til lov om
vandplanlægning.
Hvor sektorlovgivningen i dag henviser til
vandplanerne efter miljømålsloven vil der i stedet
skulle henvises til de relevante regler udstedt med hjemmel i lov
om vandplanlægning. De foreslåede
konsekvensændringer består således i visse
sproglige og tekniske justeringer.
Endvidere foreslås ændringer i
lov om vandforsyning m.v., hvor det foreslås at flytte
bestemmelserne om udpegning af drikkevandsforekomster og
drikkevandsressourcer fra miljømålsloven til lov om
vandforsyning m.v., således at udpegningen kan foregå
uafhængigt af de 6-årige
vandplanlægningsperioder, og administrationen gøres
hurtigere og enklere. Samtidig foreslås en præcisering
af begrebet indsatsområder i vandforsyningsloven i
overensstemmelse med gældende ret.
Der foreslås desuden en ændring
i oversvømmelsesloven, hvorefter ministeren kan
fastsætte regler om frister for kommunernes
offentliggørelse af forslag til risikostyringsplaner. Der er
ikke tale om en ændring af kravene til planernes indhold.
Forslaget vil ikke medføre en forsinkelse i forhold til
overholdelse af fristerne i oversvømmelsesdirektivet, og
indholdet i risikostyringsplanerne skal fortsat koordineres med
vandplanerne.
Lovforslagene skal ses i forlængelse
af den ændring af miljømålsloven, som blev
gennemført i forrige folketingssamling om en forenkling af
reglerne om udarbejdelse af de statslige Natura 2000-planer (L 193,
folketingsåret 2012-13).
Det nye koncept for vandplanlægning
skal træde i kraft umiddelbart efter vedtagelse den 22.
december 2013.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslagene med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.