Fremsat den 14. november 2013 af
miljøministeren (Ida Auken)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning
m.v., lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen
fra vandløb og søer og forskellige andre love1)
(Konsekvensændringer som følge
af lov om vandplanlægning)
Miljøministeriet
§ 1
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1199 af 30. september 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 9 indsættes i kapitel 3:
Ȥ
10. Miljøministeren fastsætter regler, hvorved
der udpeges drikkevandsforekomster for hvert
vandområdedistrikt.
Stk. 2. Som
drikkevandsforekomster skal udpeges:
1) forekomster af
vand, der anvendes til indvinding af drikkevand, og som
gennemsnitligt frembringer mere end 10 m3 om dagen eller leverer vand til mere
end 50 personer, og
2) de forekomster
af vand, som det er hensigten at anvende hertil.
§ 11.
Miljøministeren kortlægger
1) områder
med særlige drikkevandsinteresser og
2)
indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for
områderne i nr. 1.
§ 11 a.
Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der
udpeges
1) områder
med drikkevandsinteresser,
2) områder
med særlige drikkevandsinteresser,
3)
indvindingsoplande til almene vandforsyninger uden for
områderne i nr. 2,
4) delområder
inden for de områder, der er nævnt i nr. 2 og 3, som er
særligt følsomme over for en eller flere typer af
forurening (følsomme indvindingsområder) med angivelse
af, hvilken eller hvilke typer af forurening de anses for
følsomme over for, og
5) delområder
indenfor de følsomme indvindingsområder, jf. nr. 4,
på baggrund af en vurdering af arealanvendelsen,
forureningstrusler og den naturlige beskyttelse af
vandressourcerne, hvor en særlig indsats til beskyttelse af
vandressourcerne er nødvendig til sikring af
drikkevandsinteresserne (indsatsområder).
Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte regler for myndigheders administration i de
udpegede områder.
§ 11 b.
Til dækning af Miljøministeriets udgifter forbundet
med den kortlægning og udpegning, der er nævnt i §
11 og § 11 a, og kommunernes udgifter til et
koordinationsforum og udarbejdelse af indsatsplaner, jf.
§§ 12-13, opkræves et bidrag pr. m3 afgiftspligtigt vand efter § 3,
stk. 2, i lov om afgift på ledningsført vand.
Stk. 2. Af det samlede
bidrag anvendes
1) 70,3 pct. til
dækning af Miljøministeriets udgifter til opgaver
omfattet af § 11 og § 11 a og Skats udgifter til
administration af opkrævning og
2) 29,7 pct. til
dækning af kommunernes udgifter til varetagelse af opgaver
ved at oprette og lede et koordinationsforum, jf. § 12 og
udarbejdelse af indsatsplaner for udpegede indsatsområder,
jf. § 13.
§ 11 c.
Miljøministeren foretager offentlig annoncering af udkast
til regler, hvorved der sker udpegninger, jf. § 10 og §
11 a. Offentlig annoncering kan ske udelukkende digitalt.
Ministeren fastsætter en frist på mindst 8 uger for
fremsættelse af indsigelser.
Stk. 2. Udkast til
regler fastsat med hjemmel i § 10 og § 11 a, stk. 1, skal
endvidere ledsages af eventuelle miljørapporter udarbejdet
efter reglerne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer.«
2. § 13,
stk. 1, affattes således:
Ȥ
13. For hvert af de udpegede indsatsområder, jf.
§ 11 a, stk. 1, nr. 5, skal kommunalbestyrelsen vedtage en
indsatsplan.«
3. § 13
a affattes således:
Ȥ 13
a. En kommunalbestyrelse eller ejeren af et alment
vandforsyningsanlæg kan vedtage en indsatsplan for et
område, hvis kommunalbestyrelsen eller ejeren af
vandforsyningsanlægget finder, at udpegning efter § 11
a, stk. 1, nr. 5, er utilstrækkelig til at sikre kommunens
eller vandforsyningsanlæggets interesser, jf. dog § 13
b, stk. 2. Bestemmelserne i § 13, stk. 2 og 3, finder
tilsvarende anvendelse.
Stk. 2. En indsatsplan
efter stk. 1 må ikke stride mod regler fastsat i
medfør af lov om vandplanlægning, vandforsyningsplanen
eller indsatsplaner vedtaget efter § 13.«
4. § 13 d,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Kommunalbestyrelsen påser, at aftalen
ikke strider mod regler fastsat i medfør af lov om
vandplanlægning eller indsatsplaner vedtaget efter § 13
eller vil vanskeliggøre gennemførelsen af disse
planer.«
5. § 14 a,
stk. 1, affattes således:
Ȥ 14
a. En vandforsyningsplan må ikke stride mod regler
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning,
kommuneplanlægningen, forudsætninger fastsat efter
§ 16, stk. 2, eller en indsatsplan efter § 13.«
6. I
§ 52 a, stk. 1, nr. 12, ændres »§ 35 i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder« til: »§ 11
b«.
§ 2
I lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 950 af 23. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 5, stk. 2, ændres
»miljømålslovens § 5, stk. 1, og §
6« til: »§ 6, jf. § 37, stk. 4, i lov om
vandplanlægning«.
2. I
§ 6, stk. 2, ændres
»vandplanerne, der udarbejdes efter
miljømålslovens § 3« til: »regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
3. § 7,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om frister for
offentliggørelse af forslag til risikostyringsplaner og
senere revurderinger heraf.«.
4. I
Bilag 1 ændres i afsnittet om
kort over oversvømmelsesrisikoen, litra
c. »miljømålslovens § 7, stk. 1, nr.
1, 3, og 5.« til: »§ 16, stk. 1, nr. 1, 3 og 4, i
om lov om vandplanlægning«.
5. I
Bilag 2 ændres i 2. afsnit »fastsatte
miljømål, jf. miljømålslovens §
10« til: »miljømål fastsat i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, i lov om
vandplanlægning«.
§ 3
I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 30. september 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 12, stk. 3, § 13 a, og
§ 36 a ændres
»vandplaner efter miljømålsloven« til:
»regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
2. I
§ 69, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »der i vandplanen efter
miljømålsloven enten skal opfylde« til:
»for hvilke der i regler udstedt med hjemmel i § 7, stk.
1, i lov om vandplanlægning er fastsat«.
3. I
§ 69, stk. 2, ændres
»der ikke før vandplanens ikrafttræden«
til: »der efter hidtidig planlægning ikke
tidligere«.
4. § 70
c ophæves.
§ 4
I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juli 2010 som ændret
senest ved lov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 19, stk. 6 og 7, ændres »i vandplanen, jf. lov
om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven)«
til: »i henhold til lov om vandforsyning m.v.«.
2. I
§ 32 stk. 2, ændres
»vandplanen, jf. miljømålsloven« til:
»regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
§ 5
I lov nr. 522 af 26. maj 2010 om havstrategi som
ændret ved lov nr. 580 af 18. juni 2012 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 2, ændres
»lov om miljømål for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven)« til: »lov om
vandplanlægning og indsatser, der indgår i en vedtaget
Natura 2000-plan efter miljømålsloven«.
§ 6
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5 a, stk. 3, ændres
»eller miljømålsloven« til: »,
Natura 2000-planer efter miljømålsloven eller regler
om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
§ 7
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 19 a udgår
»vandforekomster og«.
§ 8
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11, stk. 4, indsættes
efter nr. 3 som nyt nummer:
»4) regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
Nr. 4-7 bliver herefter nr. 5-8.
2. I
§ 11, stk. 4, nr. 4, der bliver
nr. 5, udgår »en vandplan,«, »disse
planer« ændres til: »denne plan«, og
»vandforekomster og« udgår.
3. I
§ 11 e, stk. 1, nr. 4, udgår
»vandplanen og«, og »vandforekomster
og«.
4.
Efter § 11 e stk. 1, nr. 4,
indsættes som nyt nummer:
»5) regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
Nr. 5-10 bliver herefter nr. 6-11.
5. I
§ 11 e, stk. 1, nr. 5, der bliver
nr. 6, udgår »vandplanen og«, »§ 31 a
og« og »vandforekomster og«.
6. I
§ 13, stk. 1, nr. 4, udgår
»en vandplan eller«, »§ 31 a og« og
»vandforekomster og«.
7.
Efter § 13, stk. 1, nr. 4,
indsættes som nyt nummer:
»5) regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«.
Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8.
§ 9
I lov om nationalparker, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 3. juli 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 19, nr. 1, udgår
»Vandplaner og«.
2.
Efter § 19, stk. 1, nr. 1,
indsættes som nyt nummer:
»2) regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning,«.
Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5.
§ 10
I lov om Natur- og Miljøklagenævnet,
jf. lovbekendtgørelse nr. 736 af 14. juni 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 18, stk. 4, udgår
»miljømålslovens § 52, stk. 1,«.
§ 11
I lov nr. 466 af 17. juni 2008 om
undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader (miljøskadeloven) som ændret senest
ved lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 8, stk. 1, ændres
»miljømålsloven« til: »lov om
vandplanlægning«.
2. I
§ 8, stk. 2, ændres
»miljømålslovens § 17, stk. 1 eller
2« til: »regler udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1,
jf. § 13, og i § 19, stk. 1, i lov om
vandplanlægning«.
3. I
§ 15, stk. 1, ændres
»miljømålsloven« til: »lov om
vandplanlægning«.
§ 12
I lov om forurenet jord, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1427 af 21. april 2009, som
ændret senest ved lov nr. 490 af 21. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1. §
18 affattes således:
Ȥ
18. Regionsrådet udarbejder en oversigt over den
offentlige indsats. Oversigten skal revideres en gang om
året. Oversigten skal være i overensstemmelse med
vandplanen og Natura 2000-planen, jf. kapitel 3 og 14 i
miljømålsloven.
Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering.
Stk. 3. Oversigten
medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.«
2. §
18 affattes således:
Ȥ
18. Regionsrådet udarbejder en oversigt over den
offentlige indsats. Oversigten skal revideres en gang om
året. Oversigten skal være i overensstemmelse med
Natura 2000-planen, jf. kapitel 14 i
miljømålsloven.
Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering.
Stk. 3. Oversigten
medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.«
3. §
18 affattes således:
Ȥ
18. Regionsrådet udarbejder en oversigt over den
offentlige indsats. Oversigten skal revideres en gang om
året. Oversigten skal være i overensstemmelse med
regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning og Natura 2000-planen efter
miljømålsloven.
Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering.
Stk. 3. Oversigten
medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.«
4. §
19 affattes således:
Ȥ
19. Oversigten skal indeholde en angivelse af, på
hvilke arealer der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammerne i vandplanen og Natura 2000-planen.«
5. §
19 affattes således:
Ȥ
19. Oversigten skal indeholde en angivelse af, på
hvilke arealer der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammet i Natura 2000-planen.«
6. §
19 affattes således:
Ȥ
19. Oversigten skal indeholde en angivelse af, på
hvilke arealer der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning og indsatsprogrammet efter Natura
2000-planen.«
§ 13
I lov nr. 490 af 21. maj 2013 om ændring af
lov om forurenet jord foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 19-22 ophæves.
§ 14
I lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 932 af 24. september 2009, som
ændret ved bl.a. § 5 i lov nr. 1384 af 28. december 2011
og lov nr. 514 af 27. maj 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
kapitel 2 udgår overskriften »Udpegning af
drikkevandsforekomster«, og §
8 ophæves.
2. I
kapitel 2 udgår overskriften »Udpegning af
drikkevandsressourcer«, og § 8
a ophæves.
3. Kapitel
12 ophæves.
Økonomi- og
Indenrigsministeriet
§ 15
I lov om forpligtende kommunale samarbejder, jf.
lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. august 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 3, litra i,
udgår »vandforekomster og«.
2.
Efter § 1, stk. 2, nr. 3, litra i,
indsættes som ny litra:
»j) lov om
vandplanlægning og regler udstedt i medfør af
loven,«.
Litra j-p bliver herefter litra k-q.
§ 16
I lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 972 af
25. juli 2013, foretages følgende ændring:
1. I
§ 5, stk. 1, nr. 6, litra a,
udgår »planlægning vedrørende
miljømål for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder samt«.
§ 17
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 22. december 2013, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af §§ 2 og 3, § 4, nr. 2,
§§ 5-11, § 12, nr. 1, 3, 4 og 6, § 13, §
14, nr. 1, samt §§ 15 og 16. Ministeren kan herunder
bestemme, at ændringerne træder i kraft på
forskellige tidspunkter.
Stk. 3. De hidtil
gældende regler opretholdes og finder anvendelse på
vandplaner og handleplaner opretholdt efter § 39, stk. 1, i
lov om vandplanlægning.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Kort om miljømålsloven | | 2.2. | Kort om forslag til lov om
vandplanlægning | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Særligt om vandforsyningsloven | | | 3.1.1. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder | | | | |
|
1.
Indledning
Med lovforslaget gennemføres
ændringer i en række love som konsekvens af det
samtidigt fremsatte forslag til lov om vandplanlægning,
hvorved de gældende regler om vandplanlægning i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven)
foreslås ophævet for planlægningen for anden
planperiode og senere planperioder.
Forslaget skal derfor ses i sammenhæng
med forslaget til lov om vandplanlægning. En række
bestemmelser i andre love indeholder henvisninger til de statslige
vandplaner og de kommunale handleplaner vedtaget efter
miljømålsloven og til bestemmelser i
miljømålsloven, som i forslag til lov om
vandplanlægning foreslås ophævet.
Sigtet med lovforslaget er således at
bringe de heri omfattede love i overensstemmelse med det nye
plankoncept i forslag til lov om vandplanlægning.
De foreslåede ændringer
består navnlig i visse sproglige og tekniske justeringer.
Samtidig med de nævnte
konsekvensændringer flyttes udpegningen af
drikkevandsforekomster og drikkevandsressourcer fra
miljømålsloven til vandforsyningsloven.
Derudover foreslås der i hhv.
vandforsyningsloven og oversvømmelsesloven udover
konsekvensændringer visse mindre materielle
ændringer.
2.
Baggrund
2.1. Kort
om miljømålsloven
Med miljømålsloven fra 2003
gennemførtes i dansk lovgivning dele af bl.a.
Europa-Parlamentets direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om
fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
vandpolitiske foranstaltninger (vandrammedirektivet).
Loven fastsætter regler om
vandplanlægningen, herunder om vandistrikter,
miljømål, overvågning, indsatsprogram, regler om
tilvejebringelse af planerne og offentlighedens inddragelse, som
alle i større eller mindre omfang har ophæng i
vandrammedirektivet.
2.1.1.
Udpegningen af drikkevandsforekomster og drikkevandsressourcer
Efter artikel 7 i vandrammedirektivet
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger) skal
medlemsstaterne udpege drikkevandsforekomster. Vandrammedirektivets
bestemmelser omfatter selve forekomsten af drikkevand (i de fleste
tilfælde grundvandsmagasiner).
Miljøministerens udpegning af
drikkevandsforekomster sker i dag i medfør af
miljømålslovens § 8. Den statslige udpegning af
drikkevandsforekomster blev indført med
miljømålsloven (lov nr. 1150 af 17. december 2003 om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder. )
Miljøministerens udpegning af
drikkevandsressourcer sker i dag i medfør af
miljømålslovens § 8 a i vandplanen samt regler
udstedt i medfør af lov nr. 571 af 9. juni 2006 om
ændring af lov om planlægning. En
bekendtgørelse, hvori der udpeges drikkevandsressourcer, er
sendt i høring den 30. juli 2013.
Drikkevandsforekomster omfatter forekomster af
vand med en rumlig udstrækning, som muliggør
indvinding af en i lov om miljømål nærmere
fastsat vandmængde. Udpegningen af disse kan således
ske i forskellige dybder under jordoverfladen, ligesom
drikkevandsforekomster kan være overlejrede.
Drikkevandsressourcerne omfatter områder
med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser. Miljøministeren udpeger områder
med drikkevandsinteresser, områder med særlige
drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og
indsatsområder. Områderne udpeges på
jordoverfladen som grundlag for myndigheders og andres
administration inden for de derved udpegede arealer.
Både udpegninger af
drikkevandsforekomster og drikkevandsressourcer danner grundlaget
for beskyttelse af grundvand og drikkevand og udgør det
retlige grundlag for statslige myndigheders, regionråds,
kommunalbestyrelsers og vandforsyningers mv. planlægning og
prioritering af foranstaltninger til beskyttelse af grundvand,
hvortil der er knyttet drikkevandsinteresser.
Miljøministeriets afgiftsfinansierede
grundvandskortlægning fremgår i dag af
miljømålslovens § 8 a. Afgiften opkræves i
medfør af lovbekendtgørelse nr. 962 af 27. juni 2013
om afgift af ledningsført vand, og fordelingen af afgiften
fremgår af miljømålslovens § 35. Hjemlen
for den statslige grundvandskortlægning blev indført i
vandforsyningslovens §§ 10-11 med lov nr. 479 af 1. juli
1998 om ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om
miljøbeskyttelse og lov om planlægning. Bestemmelserne
blev senere ophævet med lov nr. 1151 af 17. december 2003 om
ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om
miljøbeskyttelse, lov om forurenet jord og lov om
planlægning som følge af indførelsen af
vandplaner. Hjemlen for den statslige grundvandskortlægning
blev derfor overført til miljømålsloven med lov
nr. 1402 af 27. december 2008 om ændring af lov om
vandforsyning m.v. og lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder,
der trådte i kraft 1. januar 2009.
Den statslige grundvandskortlægning
varetages af Naturstyrelsen, som kortlægger områder med
særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for disse samt udpeger områder
med drikkevandsinteresser, områder med særlige
drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og
indsatsområder.
Den statslige grundvandskortlægning
forventes afsluttet ved udgangen af 2015, hvor alle områder
med særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for disse forventes kortlagt.
Kommunerne er i henhold til den gældende vandforsyningslovs
§ 13 forpligtet til at vedtage indsatsplaner for udpegede
indsatsområder.
2.2. Kort
om forslag til lov om vandplanlægning
Med forslag til lov om vandplanlægning
etableres et nyt koncept for vandplanlægning som ramme for
planperiode 2016-2021 og de efterfølgende planperioder. Den
danske vandplanlægning skal således i højere
grad følge vandrammedirektivets systematik og
fremgangsmåde og dermed være mere enkel og
fleksibel.
Der tilstræbes en forenklet og mere
direktivnær implementering, end de gældende regler er
udtryk for, herunder ophævelse af de regler, som ikke har
ophæng i vandrammedirektivet.
Det nye koncept indebærer, at de
bindende forskrifter ikke vil blive fastsat i selve vandplanen, som
fremover vil blive betegnet vandområdeplanen. De bindende
regler om bl.a. miljømål og indsatsprogram vil blive
fastsat af miljøministeren i bekendtgørelser.
Vandområdeplanen vil dermed i overensstemmelse med
forudsætningen i vandrammedirektivet have til formål at
informere om regeringens ambitioner på vandområdet.
Planerne vil ikke i sig selv være bindende.
Der henvises i øvrigt til forslag til
lov om vandplanlægning og bemærkningerne hertil.
3.
Lovforslagets hovedindhold
3.1.
Konsekvensændringerne
En række bestemmelser i andre love
indeholder henvisninger til bestemmelser i
miljømålsloven, som foreslås ophævet.
Disse henvisninger skal for så vidt angår
vandplanlægningen for anden og senere planperioder tilpasses
det nye plankoncept i forslag til lov om vandplanlægning.
Hvor sektorlovgivningen i dag henviser til vandplanerne vil der
derfor fremover skulle henvises til de relevante regler udstedt med
hjemmel i lov om vandplanlægning, som fremover vil være
styrende for administrationen af sektorlovgivningen for så
vidt angår udmøntningen af besluttede
vandmiljøindsatser med henblik på opfyldelse af
fastlagte miljømål.
Lovforslaget indeholder derimod generelt ikke
forslag om nye bestemmelser i sektorlovgivningen om forholdet til
regler om miljømål og indsatsprogrammer efter lov om
vandplanlægning, da reglerne om indsatsprogrammer vil
udgøre en forpligtende retlig ramme for administrationen af
sektorlovgivningen, også selv om dette ikke fremgår
udtrykkeligt af sektorlovgivningen. Dog indeholder forslaget en
ændring i oversvømmelsesloven, hvorefter ministeren
kan fastsætte regler om frister for kommunernes
offentliggørelse af forslag til risikostyringsplaner, med
henblik på sikring af en mere fleksibel koordinering i mellem
offentliggørelse af forslag til indsatsprogrammer og
risikostyringsplanerne til fordel for kommunerne og ministeren. Der
er ikke tale om en ændring af kravene til planernes indhold.
Forslaget vil ikke medføre en forsinkelse i forhold til
overholdelse af fristerne i oversvømmelsesdirektivet.
Med dette lovforslag foreslås, at de
henvisninger til miljømålsloven, der findes i
forskellige love, for så vidt angår bestemmelser om
vandplanlægning ændres, så de fremover henviser
til lov om vandplanlægning og regler om miljømål
eller regler om indsatsprogrammer udstedt med hjemmel i denne lov.
Henvisninger til miljømålslovens bestemmelser om
Natura 2000-planlægning opretholdes. Endvidere foreslås
henvisninger til vandplanen efter miljømålsloven
ændret til henvisninger til regler om henholdsvis
miljømål og indsatsprogrammer udstedt med hjemmel i
lov om vandplanlægning.
En del af de bestemmelser i
miljømålsloven, der foreslås ophævet i
medfør af forslag til lov om vandplanlægning, skal
fortsat gælde for planlægningen for første
planperiode, hvorfor det i forslag til lov om vandplanlægning
er foreslået, at miljøministeren fastsætter
tidspunktet for ophævelsen, hvilket efter forslaget vil kunne
ske i flere tempi. Det samme gør sig gør sig
gældende for hovedparten af de foreslåede
ændringer i dette lovforslag.
Der foreslås desuden visse
ændringer af vandforsyningsloven.
3.2
Særligt vedrørende vandforsyningsloven
Erfaringerne fra 1. planperiode af
vandplanlægningen i medfør af
miljømålsloven har vist, at der navnlig af hensyn til
retssikkerheden er behov for at klarlægge de retlige rammer i
forbindelse med drikkevandsbeskyttelsen. Herudover har der vist sig
behov for at frigøre udpegningen af drikkevandsressourcer og
-forekomster fra vandplanen og vandplanens seksårige
gyldighedsperioder, idet der i løbet af vandplanperioden vil
være stort behov for løbende at udpege
drikkevandsressourcer. Der vil således ske et større
antal udpegninger af indsatsområder i løbet af
2014-15. I forbindelse hermed ønskes, at den nyeste viden
fra kortlægning og udpegning af drikkevandsressourcer, som er
en objektiv, konstaterbar størrelse af rent faglig karakter,
kan udnyttes tidligt som grundlag for myndigheders og andres
administration.
Administrationen af ordningen for udpegning af
drikkevandsressourcer gøres dermed hurtigere og enklere
samtidig med, at retssikkerhedshensynet bliver tilgodeset.
Udpegningen af drikkevandsressourcer
udgør et bindende grundlag for myndigheders administration i
medfør af sektorlovgivningen og indebærer i forhold
til indsatsplanlægningen efter vandforsyningsloven en pligt
for kommunalbestyrelsen til at udarbejde indsatsplaner eller
delindsatsplaner efter vandforsyningslovens § 13.
Det foreslås derfor, at de fremtidige
udpegninger af drikkevandsforekomster og drikkevandsressourcer sker
ved, at miljøministeren bemyndiges til fastsætte
regler. Udpegningen vil således med dette lovforslag ikke
længere ske i vandplanerne, men i stedet ske løbende
ved regler fastsat i bekendtgørelsesform.
Indvindingsoplande til almene vandforsyninger
uden for områder med særlige drikkevandsinteresser er i
dag ikke genstand for selvstændig udpegning, men beregningen
og afgrænsningen af indvindingsoplande er en del af
grundvandskortlægningen og danner grundlag for myndigheders
administration af sektorlovgivningen. Det foreslås derfor, at
miljøministeren ligeledes bemyndiges til at fastsætte
regler, hvorved der som for områder med særlige
drikkevandsinteresser mv. udpeges indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser.
Det foreslås samtidig, at der
fastsættes en frist på 8 uger for høringer over
udkast til bekendtgørelse, hvorved udpegningen sker, og at
udkast til regler udstedt i medfør af denne bestemmelse skal
ledsages af den miljørapport, der eventuelt skal udarbejdes
efter reglerne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer.
Der foreslås nye §§ 10, 11, 11
a, 11 b og 11 c i vandforsyningsloven som følge af den
nære sammenhæng mellem vandforsyning og
indsatsplanlægning i medfør af vandforsyningsloven og
den statslige grundvandskortlægning og udpegning af de
ovenfor nævnte forekomster og områder.
De foreslåede hjemmelsbestemmelser i
vandforsyningslovens § 10 og § 11 a forudsættes
på den baggrund anvendt til at udpege drikkevandsforekomster
og til løbende at udpege områder med
drikkevandsinteresser, områder med særlige
drikkevandsinteresser, indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser, følsomme indvindingsområder og
indsatsområder ved bekendtgørelse.
Efter lovforslagets vedtagelse vil der blive
foretaget konsekvensændringer i bekendtgørelse nr.
1319 af 21. december 2011 om indsatsplaner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige. Der henvises i
øvrigt til afsnit 4 i de almindelige bemærkninger til
forslag til lov om vandplanlægning.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget indeholder ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget flytter dele af implementeringen
af vandrammedirektivet i dansk ret fra miljømålsloven
til vandforsyningsloven.
9.
Hørte organisationer m.fl.
Advokatsamfundet, Bæredygtigt Landbrug,
Dansk Vand- og Spildevandsforening(DANVA), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Jægerforbund, Dansk Amatørfiskerforening, Dansk
Akvakultur, Dansk Byggeri, Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Erhverv,
Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk Fåreavl, Dansk Gartneri,
Dansk Industri, Dansk Juletræsdyrkerforening, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Miljøteknologi, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, Dansk
Pelsdyravlerforening, Dansk Planteværn, Dansk Skovforening,
Danske Advokater, Danske Regioner, Danske Råstoffer, Danske
Svineproducenter, Danske Træindustrier, Danske
Vandløb, Den Danske Landinspektørforening, Det
Økologiske Råd, DCE - Nationalt Center for
Miljø og Energi, Dyrenes Beskyttelse, FAB - Foreningen af
byplanlæggere, Foreningen af Danske Brøndborere,
Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen af Vandværker i Danmark
(FVD), Friluftsrådet, Fritidshusejernes Landsforening, GEUS,
HedeDanmark, Hedeselskabet, Institut for Center Planlægning,
ICP A/S, HOFOR, Ingeniørforbundet i Danmark (IDA), KL,
Kommunalteknisk Chefforening, Landbrug & Fødevarer,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsbyrådet,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
Praktisk Økologi, Miljøteknisk Brancheforening,
Nationalt Center for Miljø og Energi, Natur- og
Miljøklagenævnet, Parcelhusejernes Landsforening,
Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Københavns
Universitet),Spildevandsteknisk Forening, Sportsfiskerforbundet,
Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet), Team
Effektiv Regulering, Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove,
Videnscenter for Landbrug, Økologisk Landsforening, Alle
kommuner, Alle regioner.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner: | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
vandrammedirektivet. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
(Vandforsyningsloven)
Til nr.
1.
Forslaget viderefører
miljøministerens forpligtelse fra § 8 i lov om
miljømål. Miljøministeren har mulighed for at
fastsætte nærmere regler om udpegning af
drikkevandsforekomster. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Forslaget viderefører
miljøministerens forpligtelse fra § 8 a i lov om
miljømål. Miljøministerens forpligtelse til
kortlægning af områder med særlige
drikkevandsinteresser og indvindingsoplande uden for disse
fremgår af den foreslåede § 11.
Miljøministeren har mulighed for at fastsætte
nærmere regler om grundvandskortlægningen og
gennemførelsen heraf efter vandforsyningslovens § 16,
stk. 1. Den statslige grundvandskortlægning er
forudsætningen for, at der kan udpeges områder som
nævnt i forslagets § 11 a.
Den foreslåede bestemmelse i § 11
a, nr. 3, indebærer, at der fastsættes en pligt for
miljøministeren til at udpege indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områder med særlige
drikkevandsinteresser. Ved et indvindingsopland forstås det
areal på jordoverfladen, hvorunder der kan ske
tilstrømning til en indvindingsboring. Det udpegede areal
fastsættes blandt andet ud fra den maksimale
indvindingsmængde, der er givet tilladelse til.
Den foreslåede bestemmelse i § 11
a, nr. 5, indebærer en sproglig præcisering, hvorefter
det nu udtrykkeligt fremgår, at indsatsområder udpeges
inden for følsomme indvindingsområder (nr. 4), og
således er et delområde af de følsomme
indvindingsområder, hvor en særlig indsats til sikring
af drikkevandsinteresserne er nødvendig. Der er ikke med
bestemmelsen tilsigtet en ændring af retstilstanden i
relation til indsatsområder.
Den foreslåede bestemmelse i § 11
a, stk. 2, indebærer, at miljøministeren bemyndiges
til at fastsætte regler for myndigheders administration af de
udpegede områder. Denne bestemmelse afløser
bemyndigelsen i miljømålslovens § 25 til at
fastsætte retningslinjer for myndigheders administration af
de udpegede områder.
Det foreslås tillige, at udkast til
regler fastsat med hjemmel i § 10 og § 11 b, stk. 1, skal
ledsages af eventuelle miljørapporter udarbejdet efter
reglerne i lov om miljøvurdering af planer og
programmer.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Den foreslåede bestemmelse i § 11 b
viderefører afgiften på ledningsført vand fra
den tidligere § 35 i miljømålsloven. Afgiften
reguleres af lov om ledningsført vand.
Til nr.
3.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af lov om
vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsens materielle indhold.
Til nr.
4.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af lov om
vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsens materielle indhold.
Til nr.
5.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af lov om
vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsens materielle indhold.
Til nr.
6.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af lov om
vandplanlægning. Der tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsens materielle indhold.
Til nr.
7.
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede lov om vandplanlægning.
Der tilsigtes ingen ændringer i bestemmelsens materielle
indhold.
Til § 2
(Oversvømmelsesloven)
Til nr. 1-2
og 4-5
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsernes materielle indhold.
Til nr.
3
På grund af oversvømmelseslovens
overgangsbestemmelser i § 18, stk. 5, er bestemmelsen
overflødig med hensyn til 1. generation af
risikostyringsplaner, i øvrigt sikrer §§ 5 og 6,
at risikostyringsplanerne og den statslige vandplanlægning
koordineres.
Den forslåede bestemmelse giver mulighed
for mere fleksibilitet i koordineringen mellem forslagene til 22
kommuners risikostyringsplaner og den statslige
vandplanlægning.
Til § 3
(Vandløbsloven)
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 4
(Miljøbeskyttelsesloven)
Til nr.
1
Der er tale om konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, og af forslag til
ændring af lov om vandforsyning m.v., jf. lovforslagets
§ 1. Der tilsigtes ingen ændringer i bestemmelsernes
materielle indhold.
Til nr.
2
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 5
(Havstrategiloven)
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 6
(Råstofloven)
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 7
(Naturbeskyttelsesloven)
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 8
(Planloven)
Til nr. 1-6
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsernes materielle indhold.
Til § 9
(Nationalparkloven)
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsernes materielle indhold.
Til § 10
(Klagenævnsloven)
Til nr.
1
Det er formentlig en fejl, at
miljømålslovens § 52, stk. 1, er nævnt i
klagenævnslovens § 18, stk. 4, idet der ikke er adgang
til klage til klagenævnet over afgørelser om
ekspropriation truffet af miljøministeren efter
miljømålsloven.
Til § 11
(Miljøskadeloven)
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsernes materielle indhold.
Til § 12
(Jordforureningsloven)
Formuleringen af § 12, nr. 1 og 2, og
§ 12, nr. 4 og 5, er identisk med § 1, nr. 19-22 i lov
nr. 490 af 21. maj 2013 om ændring af lov om jordforurening.
Loven træder i kraft 1. januar 2014, men
miljøministeren bestemmer tidspunktet for ikrafttræden
af lovens § 1, nr. 19-22, hvilket endnu ikke er sket. Det
foreslås derfor at ophæve § 1, nr. 19-22 i lov nr.
490 af 21. maj 2013 om ændring af lov om jordforurening, og
nyaffatte dem. Der tilsigtes ingen ændringer i
bestemmelsernes materielle indhold.
Til nr.
1
Det foreslås at nyaffatte § 18.
Til stk.
1.
Det foreslås, som i den gældende
lovs § 18, stk. 1, at regionsrådet skal udarbejde en
oversigt over den offentlige indsats, og at denne oversigt skal
revideres en gang om året. Det foreslås endvidere i
overensstemmelse med lov nr. 490 af 21. maj 2013 om ændring
af lov om jordforurening, at oversigten skal være i
overensstemmelse med vandplanen og Natura 2000-planen.
Formålet hermed er at tydeliggøre, at vandplanerne og
Natura 2000-planerne er normerende for regionsrådets
udarbejdelse af oversigten, og at det ikke er tilstrækkeligt,
at oversigten udarbejdes, så den ikke strider mod vandplanen.
I stedet skal regionsrådet sikre, at oversigten udarbejdes,
så den er i overensstemmelse med vandplanen.
Til stk.
2.
Det nyaffattede stk. 2 svarer til den
gældende lovs § 18, stk. 1, 3. og 4. pkt.
Til stk.
3.
Som en konsekvens af det foreslåede nye
stk. 2 foreslås det gældende stk. 2 om, at oversigten
ikke medfører rettigheder eller pligter for ejeren, flyttet
uændret til et nyt stk. 3.
Til nr.
2
Den foreslåede bestemmelse er stort set
identisk med den foreslåede § 12, nr. 1. Dog er
regionsrådets forpligtelse i relation til vandplanerne ikke
gengivet. Det skyldes, at vandplanerne for første
planperiode endnu ikke er trådt i kraft. Indtil de
træder i kraft, er det derfor kun regionsrådets
forpligtelse i relation til naturplanen, der skal gælde. Den
foreslåede bestemmelse har til hensigt at gøre det
lovteknisk muligt at overholde Natura 2000-planerne, indtil
vandplanerne for første planperiode er trådt i kraft.
Når det sker, er det hensigten, at miljøministeren
skal sætte § 12, nr. 1, i kraft.
§ 12, nr. 2, skal sættes i kraft
den 22. december 2013. Der henvises til bemærkningerne til
§ 17.
Til nr.
3
Den foreslåede bestemmelse er stort set
identisk med den foreslåede § 12, nr. 1. Dog er
henvisningerne til vandplanen og kapitel 3 i
miljømålsloven erstattet med en henvisning til
indsatsprogrammet efter lov om vandplanlægning. Den
foreslåede bestemmelse har til hensigt at gøre det
lovteknisk muligt at sætte § 12, nr. 3, i kraft samtidig
med, at vandområdeplanerne for anden planperiode, der er
reguleret i lov om vandplanlægning, offentliggøres.
Der henvises til bemærkningerne til § 17.
Til nr.
4
Det foreslås at nyaffatte § 19.
I overensstemmelse med lov nr. 490 af 21. maj
2013 om ændring af lov om jordforurening foreslås der
indført en handlepligt for regionsrådet, som har til
formål at sikre, at regionerne iværksætter den
fornødne indsats for at opfylde indsatsprogrammerne i
vandområdeplanlægningen og Natura 2000-planerne.
Hidtil har regionerne prioriteret den
offentlige indsats med udgangspunkt i grundvand og menneskers
sundhed med respekt af vandplanen, jf. den gældende lovs
§ 18, stk. 1, 2. pkt.
Med bestemmelsen foreslås det, at
regionsrådets prioritering skal foretages i lyset af
forpligtelsen til at iværksætte den fornødne
indsats for at opfylde indsatsprogrammerne i vandplanen og Natura
2000-planen.
Hermed fastslås en egentlig handlepligt
for regionerne, der er et udtryk for, at regionerne i deres
prioritering af den offentlige indsats er bundet af
vandområdeplanlægningen og Natura 2000-planerne.
Af lovtekniske grunde er den foreslåede
ændring affattet som en nyaffattelse af § 19, selv om
ændringerne kun findes i 3. pkt.
Til nr.
5.
Den foreslåede bestemmelse er stort set
identisk med den foreslåede § 12, nr. 4. Dog er
regionsrådets forpligtelse i relation til vandplanerne for
første planperiode ikke gengivet. Det skyldes, at disse
endnu ikke er trådt i kraft. Indtil det sker, er det derfor
kun regionsrådets forpligtelse i relation til naturplanen,
der skal gælde. Den foreslåede bestemmelse har til
hensigt at gøre det lovteknisk muligt at overholde
naturplanerne i den situation, hvor vandplanerne ikke er
trådt i kraft.
Når vandplanerne for første
planperiode træder i kraft, er det hensigten, at
miljøministeren skal sætte § 12, nr. 4, i
kraft.
§ 12, nr. 5, skal sættes i kraft
den 22. december 2013. Der henvises til bemærkningerne til
§ 17.
Til nr.
6
Den foreslåede bestemmelse er stort set
identisk med den foreslåede § 12, nr. 4. Dog er
henvisningen til vandplanen erstattet af en henvisning til lov om
vandplanlægning.
Når den anden vandområdeplan
offentliggøres, er det hensigten at miljøministeren
skal sætte § 12, nr. 6, i kraft.
Til § 13
(Ændring af
jordforureningsloven)
Til nr.
1
Se bemærkningerne til § 12.
Til § 14
(Miljømålsloven)
Til nr.
1-3
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 1 og 2. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsernes materielle indhold.
Til § 15
(Lov om forpligtende kommunale
samarbejder)
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Der tilsigtes
ingen ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Reglerne i forslaget til lov om
vandplanlægning skal træde i stedet for
miljømålslovens regler om vandplanlægning, som i
dag er omfattet af lov om forpligtende kommunale samarbejder.
Derfor fastsættes i den foreslåede
§ 14, nr. 2, at lov om vandplanlægning og regler udstedt
i medfør af loven skal være omfattet af lov om
forpligtende kommunale samarbejder. Dette indebærer, at den
bemyndigede kommune i det forpligtende kommunale samarbejde skal
udføre alle opgaver efter forslag til lov om
vandplanlægning og de regler, der udstedes i medfør
heraf, på vegne af den delegerende kommune i samarbejdet.
Dette omfatter de opgaver, som den delegerende kommunalbestyrelse
efter forslaget til lov om vandplanlægning tillægges
sammen med andre kommunalbestyrelser i et hovedvandopland, herunder
udarbejdelse af forslag til indsatsprogrammer.
Til § 16
(Lov om regioner m.v.)
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslag til lov om vandplanlægning, jf. pkt.
1 i lovforslagets almindelige bemærkninger, samt af den
ændring af miljømålsloven, som fandt sted ved
§ 1, nr. 6, i lov nr. 514 af 27. maj 2013. Der tilsigtes ingen
ændringer i bestemmelsens materielle indhold.
Til § 17
(Ikrafttræden)
Til stk.
1.
De foreslåede ændringer skal
sættes i kraft på samme tidspunkt, som ændringer
af miljømålsloven, som skal ske, når
planlægningen efter miljømålsloven for
vandrammedirektivets første planperiode afløses af
planlægning efter lov om vandplanlægning for anden
planperiode. Det er hensigten, at dette skal ske 22. december 2015.
Det kan dog ikke på forhånd helt udelukkes, at det
kommer til at ske på et andet tidspunkt, hvorfor det
foreslås, at ministeren fastsætter tidspunktet for
loven ikrafttræden.
Det foreslås desuden, at
miljøministeren kan bestemme, at ændringerne
træder i kraft på forskellige tidspunkter. Det er
hensigten, at ministeren skal sætte lovforslagets § 12,
nr. 1 og 4, i kraft samtidig med vedtagelsen af vandplanerne for
første planperiode. De foreslåede bestemmelser er
begrundet i, at regionsrådets forpligtelser i relation til
vandplanerne først skal gælde fra
ikrafttrædelsestidspunktet for vandplanerne. Samtidig med at
§ 12, nr. 1 og 4, sættes i kraft, skal § 12, nr. 2
og 5 ophæves.
Når vandområdeplanerne for anden
planperiode offentliggøres, er det hensigten at
miljøministeren erstatter § 12, nr. 1 og 4, med §
12, nr. 3 og 6, således at henvisningerne i bestemmelserne
sker til lov om vandplanlægning og ikke til
miljømålsloven. Samtidig med at § 12, nr. 3 og 6,
sættes i kraft, skal § 12, nr. 1 og 4,
ophæves.
Til stk.
2
Det foreslås, at ophævelsen af
vandløbslovens § 69, stk. 2 og 3, og ændringen af
lov om forpligtende kommunale samarbejder, som indebærer, at
det kommunale samarbejde skal omfatte kommunalbestyrelsernes
opgaver efter lov om vandplanlægning, skal træde i
kraft den 22. december 2013.
Det foreslås endvidere, at
ændringen af jordforureningslovens §§ 18 og 19, jf.
lovforslagets § 10, nr. 2 og 3, skal træde i kraft den
22. december 2013.
Til stk.
3
Hvis det skulle blive aktuelt at opretholde
vandplaner og kommunale vandhandleplaner eller dele heraf efter
afslutningen af første planperiode, jf. det foreslåede
§ 38, stk. 2, i lov om vandplanlægning, kan der blive
behov for at opretholde de gældende formuleringer af
sektorlovgivningen parallelt med de nye formuleringer af
bestemmelserne som vil blive sat i kraft samtidig med
ophævelsen af bestemmelserne om vandplanlægning i
miljømålsloven.
Det foreslås derfor,
miljøministeren skal kunne fastsætte overgangsregler,
herunder regler om at de hidtil gældende regler skal
opretholdes og finde anvendelse på handleplaner og vandplaner
opretholdt efter § 38, stk. 2, i lov om
vandplanlægning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | Miljøministeriet | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelser nr. 1199 af 30. september 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter §
9 indsættes i kapitel 3: »§ 10.
Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der udpeges
drikkevandsforekomster for hvert vandområdedistrikt. Stk. 2. Som
drikkevandsforekomster skal udpeges: | | | 1) forekomster af vand, der anvendes til
indvinding af drikkevand, og som gennemsnitligt frembringer mere
end 10 m3 om dagen eller leverer
vand til mere end 50 personer, og | | | 2) de forekomster af vand, som det er
hensigten at anvende hertil. | | | | | | § 11.
Miljøministeren kortlægger | | | 1) områder med særlige
drikkevandsinteresser og | | | 2) indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områderne i nr. 1. | | | | | | § 11 a.
Miljøministeren fastsætter regler, hvorved der
udpeges | | | 1) områder med
drikkevandsinteresser, | | | 2) områder med særlige
drikkevandsinteresser, | | | 3) indvindingsoplande til almene
vandforsyninger uden for områderne i nr. 2, | | | 4) delområder inden for de
områder, der er nævnt i § 11, som er særligt
følsomme over for en eller flere typer af forurening
(følsomme indvindingsområder) med angivelse af,
hvilken eller hvilke typer af forurening de anses for
følsomme over for, og | | | 5) delområder indenfor de
følsomme indvindingsområder, jf. nr. 4, på
baggrund af en vurdering af arealanvendelsen, forureningstrusler og
den naturlige beskyttelse af vandressourcerne, hvor en særlig
indsats til beskyttelse af vandressourcerne er nødvendig til
sikring af drikkevandsinteresserne (indsatsområder). | | | Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler for myndigheders
administration i de udpegede områder. | | | | | | § 11 b. Til
dækning af Miljøministeriets udgifter forbundet med
den kortlægning og udpegning, der er nævnt i § 11
og § 11 a, og kommunernes udgifter til et koordinationsforum
og udarbejdelse af indsatsplaner, jf. §§ 12-13,
opkræves et bidrag pr. m3 afgiftspligt vand efter § 3,
stk. 2, i lov om afgift på ledningsført vand. | | | Stk. 2. Af det
samlede bidrag anvendes | | | 1) 70,3 pct. til dækning af
Miljøministeriets udgifter til opgaver omfattet af § 11
og § 11 a og Skats udgifter til administration af
opkrævning og | | | 2) 29,7 pct. til dækning af
kommunernes udgifter til varetagelse af opgaver ved at oprette og
lede et koordinationsforum, jf. § 12 og udarbejdelse af
indsatsplaner for udpegede indsatsområder, jf.§
13. | | | | | | § 11 c.
Miljøministeren foretager offentlig annoncering af udkast
til regler, hvorved der sker udpegninger, jf. § 10 og §
11 a. Offentlig annoncering kan ske udelukkende digitalt.
Ministeren fastsætter en frist på mindst 8 uger for
fremsættelse af indsigelser. | | | Stk. 2. Udkast
til regler fastsat med hjemmel i § 10 og § 11 a, stk. 1,
skal endvidere ledsages af eventuelle miljørapporter
udarbejdet efter reglerne i lov om miljøvurdering af planer
og programmer.« | | | | | | 2. § 13, stk. 1, affattes
således: | § 13. For
hvert af de indsatsområder der er fastlagt i vandplanen, jf.
lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder, skal
kommunalbestyrelsen vedtage en indsatsplan. Kommunalbestyrelsen
skal følge den prioritering, som er fastlagt i vandplanen,
jf. lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder. | | »§ 13.
For hvert af de udpegede indsatsområder, jf. § 11 a,
stk. 1, nr. 5, skal kommunalbestyrelsen vedtage en
indsatsplan.« | | | 3. § 13 a affattes således: | § 13 a. En
kommunalbestyrelse eller ejeren af et alment
vandforsyningsanlæg kan vedtage en indsatsplan for et
område, hvis kommunalbestyrelsen eller ejeren af
vandforsyningsanlægget finder, at retningslinjerne eller
prioriteringen i vandplanen, jf. lov om miljømål m.v.
for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder er utilstrækkelige til at
sikre kommunens eller vandforsyningsanlæggets interesser, jf.
dog § 13 b, stk. 2. Bestemmelserne i § 13, stk. 2 og 3,
finder tilsvarende anvendelse. Stk.2. En
indsatsplan efter stk. 1 må ikke stride mod
kommuneplanlægningen, vandplanen, jf. lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder, vandforsyningsplanen eller
indsatsplaner vedtaget efter § 13. | | »§ 13
a. En kommunalbestyrelse eller ejeren af et alment
vandforsyningsanlæg kan vedtage en indsatsplan for et
område, hvis kommunalbestyrelsen eller ejeren af
vandforsyningsanlægget finder, at udpegning efter § 11
a, stk. 1, nr. 5, er utilstrækkelige til at sikre kommunens
eller vandforsyningsanlæggets interesser, jf. dog § 13
a, stk. 2. Bestemmelserne i § 13, stk. 2 og 3 finder
tilsvarende anvendelse. Stk. 2. En
indsatsplan efter stk. 1 må ikke stride mod regler fastsat i
medfør af lov om vandplanlægning, vandforsyningsplanen
eller indsatsplaner vedtaget efter § 13.« | | | | § 13 d.
… | | 4. § 13 d, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: | Stk. 2. Ejeren
af et alment vandforsyningsanlæg skal, inden der indgås
aftale efter stk. 1, meddele indholdet af den påtænkte
aftale til kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen påser, at
aftalen ikke strider mod vandplanen, jf.
miljømålsloven, eller indsatsplaner vedtaget efter
§ 13 eller vil vanskeliggøre gennemførelsen af
disse planer. Fremsætter kommunalbestyrelsen inden en frist
af 2 uger indsigelse mod aftalen, kan denne ikke
indgås. | | »Kommunalbestyrelsen påser, at
aftalen ikke strider mod regler fastsat i medfør af lov om
vandplanlægning eller indsatsplaner vedtaget efter § 13
eller vil vanskeliggøre gennemførelsen af disse
planer.« | | | 5. § 14 a, stk. 1, affattes
således: | § 14 a. En
vandforsyningsplan efter § 14 må ikke stride imod
vandplanen, jf. lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder,
kommuneplanlægningen, forudsætninger fastsat efter
§ 16, stk. 2, eller en indsatsplan efter § 13. | | »§ 14
a. En vandforsyningsplan må ikke stride mod regler
udstedt i medfør af lov om vandplanlægning,
kommuneplanlægningen, forudsætninger fastsat efter
§ 16, stk. 2, eller en indsatsplan efter §
13.« | | | | § 52 a. Ved
levering af vand fra et alment vandforsyningsanlæg kan der
under overholdelse af det prisloft, som måtte være
fastsat for forsyningen i medfør af § 6 i lov om
vandsektorens organisering og økonomiske forhold, i prisen
indregnes de i denne bestemmelse anførte udgifter, jf. dog
stk. 3 og 4. Udgifterne omfatter | | | 1)-11) | | | 12) udgifter til dækning af
afgifter, jf. § 3, stk. 2, i lov om afgift af
ledningsført vand og § 35 i lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder, og | | 6. I § 52 a, stk. 1, nr. 12, ændres
»§ 35 i lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder« til: »§ 11
b«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om vurdering og styring af
oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og søer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 950 af 23. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 5.
Miljøministeren udarbejder for hvert vanddistrikt et kort
over faren for oversvømmelse og et kort over
oversvømmelsesrisikoen for hvert af de områder, der er
udpeget efter § 3, stk. 1, jf. lovens bilag 1. | | | Stk. 2.
Kortene skal koordineres med de basisanalyser, der er udarbejdet
efter miljømålslovens § 5, stk. 1, og
§ 6. | | 1. I § 5, stk. 2, ændres
»miljømålslovens § 5, stk. 1. og §
6« til: »§ 6, jf. § 37, stk. 4, i lov om
vandplanlægning«. | | | | §
6…. | | | Stk. 2.
Risikostyringsplanerne skal koordineres med vandplanerne, der
udarbejdes efter miljømålslovens § 3. | | 2. I § 6,
stk. 2, ændres »vandplanerne, der udarbejdes efter
miljømålslovens § 3« til: »regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«. | | | | § 7. . .
. | | 3. § 7, stk. 2, affattes
således: | Stk. 2.
Offentliggørelsen skal ske samtidig med
miljøministerens offentliggørelse af forslag til
vandplaner. | | »Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om frister for
offentliggørelse af forslag til risikostyringsplaner og
senere revurderinger heraf.« | | | | Bilag
1. . . . . Kort over oversvømmelsesrisikoen skal
vise de negative følger af oversvømmelser, som
fremgår af kort over faren for oversvømmelse. Kortene skal indeholde oplysninger om: a)-b)… | | | c) Listevirksomheder, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 33, godkendte
husdyrbrug, jf. § 12 i lov om miljøgodkendelse
m.v. af husdyrbrug, der vil kunne forårsage forureningsuheld
i tilfælde af oversvømmelse, og potentielt
berørte beskyttede områder, jf.
miljømålslovens § 7, stk. 1, nr. 1, 3
og 5. | | 4. I Bilag 1 ændres i afsnittet om kort over oversvømmelsesrisikoen, litra
c. »miljømålslovens § 7, stk. 1, nr.
1, 3, og 5.« til: »§ 16, stk. 1, nr. 1, 3 og 4, i
om lov om vandplanlægning«. | | | | Bilag 2. Udarbejdelse af risikostyringsplaner: (…) | | | Ved udarbejdelse af risikostyringsplaner
skal der tages relevante aspekter i betragtning såsom
omkostninger og fordele, oversvømmelsesomfang,
afløbsveje og arealer, der kan virke som overløb ved
oversvømmelser, som f.eks. lavbundsarealer (ferske enge og
ådale), fastsatte miljømål, jf.
miljømålslovens § 10, jordbunds- og
vandforvaltning, fysisk planlægning, arealanvendelse,
naturbevaring, sejlads og havneinfrastruktur. | | 5. I Bilag 2 ændres i 2. afsnit »fastsatte
miljømål, jf. miljømålslovens §
10« til: »miljømål fastsat i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, i lov om
vandplanlægning«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om vandløb, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1208 af 30. september 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
12. Stk. 1-2… | | | Stk. 3. Der
kan i regulativet for offentlige vandløb, for hvilke det af
vandplaner efter miljømålsloven fremgår, at der
skal foretages en indsats, fastsættes bestemmelse om
ændret vedligeholdelse således, at vandløbet
ikke eller kun i særlige tilfælde må
vedligeholdes. | | 1. I § 12, stk. 3, § 13 a, og § 36 a ændres »vandplaner
efter miljømålsloven« til: »regler om
indsatsprogrammer udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning«. | | | | § 13 a. I
offentlige vandløb, for hvilke det af vandplaner efter
miljømålsloven fremgår, at der skal ske en
indsats, kan vandløbsmyndigheden først ændre
vedligeholdelsen, når myndigheden har indhentet godkendelse
hertil hos de statslige myndigheder. | | | | | | § 36 a.
Vandløbsmyndigheden kan for private vandløb, for
hvilke det af vandplaner efter miljømålsloven
fremgår, at der skal foretages en indsats, træffe
afgørelse om ændret vedligeholdelse således, at
vandløbet eller dele heraf ikke eller kun i særlige
tilfælde må vedligeholdes. | | | | | | § 69.
Dyrkning, jordbehandling, plantning, jf. dog § 34,
terrænændring, anbringelse af hegn, jf. dog § 29,
og opførelse af bygværker i landzone må ikke
foretages i en bræmme på 2 m langs åbne,
naturlige vandløb og søer. Det samme gælder
langs kunstige vandløb og søer, der i vandplanen
efter miljømålsloven enten skal opfylde
miljømålet godt økologisk potentiale eller
maksimalt økologisk potentiale. Bestemmelsen gælder
dog ikke for isolerede søer under 100 m2. | | 2. I § 69, stk. 1, 2. pkt., ændres
»der i vandplaner efter miljømålsloven enten
skal opfylde« til: »for hvilke der i regler udstedt med
hjemmel i § 7, stk. 1, i lov om vandplanlægning er
fastsat«. | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, fra hvilket
tidspunkt bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse på
bræmmer langs vandløb og søer, der ikke
før vandplanens ikrafttræden var omfattet af
bræmmekravet. | | 3. I § 69, stk. 2, ændres »der
ikke før vandplanens ikrafttræden« til:
»der efter hidtidig planlægning ikke
tidligere«. | | | | § 70 c.
Vandløbsmyndigheden skal iværksætte de
foranstaltninger, som fremgår af handleplanen til
gennemførelse af vandplanen efter
miljømålsloven. | | 4. § 70 c ophæves. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om miljøbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 879 af 26. juli 2010 som ændret
senest ved lov nr. 622 af 12. juni 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 19. . .
. | | | Stk. 6.
Ministeren kan for områder, der i vandplanen, jf. lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven) er
udpeget som indsatsområder med hensyn til nitrat,
fastsætte regler om godkendelsesordninger for etablering
eller udvidelser af husdyrhold, som kan medføre en
forøgelse af risikoen for forurening af grundvand eller
overfladevand. Stk. 7.
Ministeren kan fastsætte regler til begrænsning af
eller forbud mod tilførsel af husdyrgødning og
affaldsprodukter til jordbrugsformål til områder, der i
vandplanen, jf. lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) er udpeget som indsatsområder
med hensyn til nitrat. | | 1. I § 19, stk. 6 og 7, ændres »i vandplanen, jf. lov
om miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven)«
til: »i henhold til lov om vandforsyning m.v.«. | | | | § 32. . .
. | | | Stk. 2.
Spildevandsplanen må ikke stride mod vandplanen, jf.
miljømålsloven, kommuneplanen og forudsætninger
efter stk. 4. | | 2. I § 32 stk. 2, ændres
»vandplanen, jf. miljømålsloven« til:
»regler om indsatsprogram efter lov om
vandplanlægning«. | | | | | | § 5 | | | | | | I lov nr. 522 af 26. maj 2010 om havstrategi
som ændret ved lov nr. 580 af 18. juni 2012 foretages
følgende ændring: | | | | §
2. . . . | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse på havområder, der
strækker sig ud til 1 sømil uden for basislinjen, i
det omfang de er omfattet af lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven). | | 1. I § 2, stk.
2, ændres »lov om miljømål for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven)« til: »lov om
vandplanlægning og indsatser, der indgår i en vedtaget
Natura 2000 plan efter miljømålsloven«. | | | | | | § 6 | | | | | | I lov om råstoffer jf.
lovbekendtgørelse nr. 657 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 5
a. Stk. 1-2… | | | Stk. 3.
Råstofplanen må ikke stride mod regler eller
beslutninger efter § 3 i lov om planlægning eller
miljømålsloven. | | 1. I § 5 a, stk. 3, ændres
»miljømålsloven« til: », Natura 2000
planer efter miljømålsloven eller regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
planlægning«. | | | | | | § 7 | | | | | | I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 951 af 3. juli 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 19 a.
Kommunalbestyrelsen skal iværksætte de
foranstaltninger, som fremgår af handleplanen til
gennemførelse af Natura 2000-planen efter lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder. | | 1. I § 19 a udgår
»vandforekomster og«. | | | | | | § 8 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | §
11. Stk. 1-3… | | | Stk. 4.
Kommuneplanen må ikke stride mod 1)-3)… | | 1. I § 11, stk. 4, indsættes efter nr.
3 som nyt nummer: »4) regler om indsatsprogram udstedt
med hjemmel i lov om vandplanlægning«. Nr. 4-7 bliver herefter nr. 5-8 | | | | 4) en vandplan, en Natura 2000-plan,
handleplaner for realiseringen af disse planer, jf. lov om
miljømål m.v. for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven), eller
regler udstedt i medfør af samme lovs § 36, stk.
3. | | 2. I § 11, stk. 4, nr. 4, der bliver nr. 5,
udgår »en vandplan,«, »disse planer«
ændres til: »denne plan«, og
»vandforekomster og« udgår. | | | | § 11 e.
Kommuneplanen skal ledsages af en redegørelse for planens
forudsætninger, herunder om 1)-3)… | | | 4) de i vandplanen og Natura 2000-planen,
jf. lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf.
kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante
for planlægningen af arealanvendelsen inden for
kommuneplanens geografiske område, | | 3. I § 11 e, stk. 1, nr. 4, udgår
»vandplanen og« og »vandforekomster
og«. | | | | | | 4. Efter § 11 e stk. 1, nr. 4, indsættes
som nyt nummer: »5) regler om indsatsprogram udstedt
med hjemmel i lov om vandplanlægning«. Nr. 5-10 bliver herefter nr. 6-11. | | | | § 11
e. Stk. 1-3… Stk. 4.
Kommuneplanen må ikke stride mod 1)-4)… | | | 5) handleplaner for kommunens realisering
af vandplanen og Natura 2000-planen efter §§ 31 a og
46 a i lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), | | 5. I § 11 e, stk. 1, nr. 5, der bliver nr. 6,
udgår »vandplanen og«, »§ 31 a
og« og »vandforekomster og«. | | | | § 13.
Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe lokalplaner efter reglerne i
kapitel 6. En lokalplan må ikke stride mod 1)-3)… | | | 4) en vandplan eller en Natura 2000-plan,
jf. lov om miljømål m.v. for vandforekomster og
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), en handleplan efter samme lovs
§§ 31 a og 46 a eller regler udstedt i medfør
af samme lovs § 36, stk. 3, | | 6. I § 13 stk. 1, nr. 4, udgår
»en vandplan eller«, »og » 31 a og«
og »vandforekomster og«. | | | | | | 7. Efter § 13, stk. 1, nr. 4, indsættes som
nyt nummer: »5) regler om indsatsprogram udstedt
med hjemmel i lov om vandplanlægning«. Nr. 5-7 bliver herefter nr. 6-8. | | | | | | § 9 | | | | | | I lov om nationalparker, jf.
lovbekendtgørelse nr. 946 af 3. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. I § 19, nr. 1, udgår
»Vandplaner og«. | | | | | | 2. Efter § 19, stk. 1, nr. 1, indsættes som
nyt nummer: »2) regler om indsatsprogram udstedt
med hjemmel i lov om vandplanlægning,«. Nr. 2-4 bliver herefter nr. 3-5. | | | | | | § 10 | | | | | | I lov om Natur- og
Miljøklagenævnet, jf. lovbekendtgørelse nr. 736
af 14. juni 2013, foretages følgende ændring: | | | | §
18. Stk.1-3… | | | Stk. 4.
Uanset stk. 1 betales ikke gebyr for klager over
ekspropriationsbeslutninger efter naturbeskyttelseslovens
§ 60, skovlovens § 23, regler fastsat i
medfør af naturbeskyttelseslovens § 60 a, §
27 i lov om råstoffer, § 47 i lov om planlægning,
§ 33 i lov om beskyttelsen af de ydre koge i
Tøndermarsken, vandforsyningslovens § 40,
jordforureningslovens § 22, stk. 2 og 4,
miljømålslovens § 52, stk. 1,
vandløbslovens § 71 og
miljøbeskyttelseslovens § 58 samt klager over
afgørelser truffet i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 82, når disse
afgørelser vedrører sager efter § 58. | | 1. I § 18, stk. 4, udgår
»miljømålslovens § 52, stk.
1,«. | | | | | | § 11 | | | | | | I lov nr. 466 af 17. juni 2008 om
undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader (miljøskadeloven) som ændret senest
ved lov nr. 580 af 18. juni 2012, foretages følgende
ændringer: | | | | § 8. Ved en
miljøskade på vandmiljøet forstås i denne
lov en skade, som medfører en betydelig negativ
påvirkning af den økologiske, kemiske eller
kvantitative tilstand eller det økologiske potentiale for
vandforekomster, der er omfattet af
miljømålsloven. | | 1. I § 8, stk. 1, ændres
»miljømålsloven« til: »lov om
vandplanlægning«. | Stk.2. Skader
på vandmiljøet, der skyldes ændringer af et
overfladevandområdes fysiske udformning eller forandringer i
grundvandsforekomstens niveau, og skader på
vandmiljøet, der vil indebære manglende forebyggelse
af et overfladevandområdes forringelse til god tilstand, er
ikke omfattet af loven, i det omfang disse skaders indtræden
er en konsekvens af ændringer og aktiviteter, der er sket
eller udført i overensstemmelse med
miljømålslovens § 17, stk. 1 eller 2. | | 2. I § 8, stk.
2, ændres »miljømålslovens §
17, stk. 1 eller 2« til: »regler udstedt med hjemmel i
§ 7, stk. 1, jf. § 13, og i § 19, stk. 1, i lov om
vandplanlægning«. | | | | § 15. Ved
naturressourcer forstås i denne lov beskyttede arter og
internationale naturbeskyttelsesområder, vandforekomster som
omfattet af miljømålsloven og jord. | | 3. I § 15, stk. 1, ændres
»miljømålsloven« til: »lov om
vandplanlægning«. | | | | | | § 12 | | | | | | I lov om forurenet jord, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1427 af 21. april 2009, som
ændret senest ved lov nr. 490 af 21. maj 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. § 18 affattes således: | § 18.
Regionsrådet udarbejder en oversigt over den offentlige
indsats, der revideres en gang om året. Regionsrådet
inddrager offentligheden forud for udarbejdelse af den endelige
oversigt. Stk. 2.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere. | | Ȥ 18.
Regionsrådet udarbejder en oversigt over den offentlige
indsats. Oversigten skal revideres en gang om året.
Oversigten skal være i overensstemmelse med vandplanen og
Natura 2000-planen, jf. kapitel 3 og 14 i
miljømålsloven. Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering. Stk. 3.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.« | | | | | | 2. § 18 affattes således: | | | »§ 18.
Regionsrådet udarbejder en oversigt over den offentlige
indsats. Oversigten skal revideres en gang om året.
Oversigten skal være i overensstemmelse med Natura
2000-planen, jf. kapitel 14 i miljømålsloven. Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering. Stk. 3.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.« | | | | | | 3. § 18 affattes således: | | | »§ 18.
Regionsrådet udarbejder en oversigt over den offentlige
indsats. Oversigten skal revideres en gang om året.
Oversigten skal være i overensstemmelse med regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om vandplanlægning
og Natura 2000-planen efter miljømålsloven. Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende ved digital annoncering. Stk. 3.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.« | | | | | | 4. § 19 affattes således: | § 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. | | »§ 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammet i Natura 2000-planen.« | | | | | | 5. § 19 affattes således: | | | »§ 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammerne i vandplanen og Natura
2000-planen.« | | | | | | 6. § 19 affattes således: | | | »§ 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
regler om indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning og indsatsprogrammet efter Natura
2000-planen.« | | | | | | § 13 | | | | | | I lov nr. 490 af 21. maj 2013 om
ændring af lov om forurenet jord foretages følgende
ændring: | | | | §
1. . . . | | | 19. § 18 affattes således: | | 1. § 1, nr. 19-22 ophæves. | | | | »§ 18. Regionsrådet
udarbejder en oversigt over den offentlige indsats. Oversigten skal
revideres en gang om året. Oversigten skal være i
overensstemmelse med vandplanen og Natura 2000-planen, jf. kapitel
3 og 14 i miljømålsloven. | | | Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende digitalt. | | | Stk. 3.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.« | | | | | | 20. § 18 affattes således: | | | | | | »§ 18. Regionsrådet
udarbejder en oversigt over den offentlige indsats. Oversigten skal
revideres en gang om året. Oversigten skal være i
overensstemmelse med Natura 2000-planen, jf. kapitel 3 og 14 i
miljømålsloven. Stk. 2.
Regionsrådet inddrager offentligheden forud for udarbejdelse
af den endelige oversigt. Inddragelse af offentligheden kan ske
udelukkende digitalt. Stk. 3.
Oversigten medfører ingen rettigheder eller pligter for
ejere.« | | | | | | 21. § 19 affattes således: | | | | | | »§ 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammet i Natura 2000-planen.« | | | | | | 22. § 19 affattes således: | | | »§ 19.
Oversigten skal indeholde en angivelse af, på hvilke arealer
der skal foretages undersøgelser eller
afværgeforanstaltninger, herunder oprydning. Oversigten skal
angive en prioritering af indsatsen, og den skal indeholde en
økonomisk oversigt. Regionsrådet skal
iværksætte den fornødne indsats for at opfylde
indsatsprogrammerne i vandplanen og Natura
2000-planen.« | | | | | | | | § 14 | | | | | | I lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale beskyttelsesområder, jf.
lovbekendtgørelsen nr. 932 af 24. september 2009, som bl.a.
ændret ved § 5 i lov nr. 1384 af 28. december 2011 og
lov nr. 514 af 27. maj 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | Udpegning af
drikkevandsforekomster | | 1. I kapitel. 2
udgår overskriften
»Udpegning af drikkevandsforekomster«, og § 8
ophæves. | § 8. Der skal
for hvert vanddistrikt udpeges drikkevandsforekomster. Stk. 2. Som
drikkevandsforekomster skal udpeges 1) forekomster af vand, der anvendes til
indvinding af drikkevand, og som gennemsnitligt frembringer mere
end 10 m3 om dagen eller leverer
vand til mere end 50 personer, og 2) de forekomster af vand, som det er
hensigten at anvende hertil. | | | | | | Udpegning af
drikkevandsressourcer | | 2. I kapitel 2 udgår overskriften »Udpegning af
drikkevandsressourcer«, og § 8 a ophæves. | § 8 a. For
hvert vanddistrikt 1) udpeges områder med særlige
drikkevandsinteresser, 2) udpeges områder med
drikkevandsinteresser, 3) kortlægges områder med
særlige drikkevandsinteresser og indvindingsoplande til
almene vandforsyninger uden for disse, 4) udpeges de delområder inden for
de i nr. 3 nævnte områder, som er særlig
følsomme over for en eller flere typer af forurening
(følsomme indvindingsområder), med angivelse af,
hvilken eller hvilke typer forurening de anses følsomme over
for, og der 5) udpeges områder på baggrund
af en vurdering af arealanvendelsen, forureningstrusler og den
naturlige beskyttelse af vandressourcerne, hvor en særlig
indsats til beskyttelse af vandressourcerne er nødvendig til
sikring af drikkevandinteresserne (indsatsområder). | | | | | | Kapitel 12. Afgift til kortlægning
m.v. | | 3. Kapitel 12 ophæves. | | | | § 35. Til
dækning af Miljøministeriets udgifter forbundet med
den i § 8 a nævnte kortlægning og kommunernes
udgifter til et koordinationsforum og udarbejdelse af
indsatsplaner, jf. vandforsyningslovens § 12 og § 13,
opkræves et bidrag pr. kubikmeter afgiftspligt vand efter
§ 3, stk. 2, i lov om afgift på ledningsført
vand. Stk. 2. Af det samlede bidrag
anvendes | | | 3) 70,3 pct. til dækning af
Miljøministeriets udgifter til opgaver omfattet af § 8
a og told- og skatteforvaltningens udgifter til administration af
opkrævning og | | | 4) 29,7 pct. til dækning af
kommunernes udgifter til varetagelse af opgaver ved at oprette og
lede et koordinationsforum, jf. vandforsyningslovens § 12, og
udarbejdelse af indsatsplaner for udpegede indsatsområder,
jf. vandforsyningslovens § 13. | | | | | | | | Økonomi- og
Indenrigsministeriet | | | | | | § 15 | | | | | | I lov om forpligtende kommunale samarbejder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 990 af 8. august 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
Kommunalbestyrelserne i de i medfør af § 2, stk. 1,
udpegede grupper af kommuner samarbejder med virkning fra den 1.
januar 2007 efter reglerne i denne lov. Stk. 2.
Samarbejdet omfatter 1)-2)… 3) natur- og miljøområdet,
for så vidt angår kommunalbestyrelsens opgaver
efter a)- h)… | | | i) lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven) og regler udstedt i medfør af
loven, | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 3, litra i, udgår
»vandforekomster og«. | | | | | | 2. Efter § 1, stk. 2, nr. 3, litra i,
indsættes som ny litra: »j) lov om vandplanlægning og
regler udstedt i medfør af loven,«. Litra j-p bliver herefter litra k-q. | | | | | | § 16 | | | | | | I lov om regioner og om nedlæggelse af
amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab, jf. lovbekendtgørelse nr. 972 af
25. juli 2013 foretages følgende ændring: | | | | § 5. Regionsrådet skal i
overensstemmelse med den lovgivning, der regulerer de nævnte
områder, 1)-5)… 6) varetage nedennævnte regionale
opgaver vedrørende natur, miljø og fysisk
planlægning: | | | a) koordinerende og visse øvrige
opgaver vedrørende statens og kommunernes fysiske
planlægning og planlægning vedrørende
miljømål for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder samt vandforsyning, | | 1. I § 5, stk. 1, nr. 6, litra a, udgår
»planlægning vedrørende miljømål
for vandforekomster og internationale
naturbeskyttelsesområder samt«. | b) kortlægning, overvågning,
prioritering og oprydning af forurenede grunde samt opgaver i
tilknytning hertil samt | | | c) kortlægning af
råstofforekomster, udarbejdelse af råstofplaner og
visse øvrige opgaver vedrørende
råstofforekomster og råstofplaner. | | | | | | | | § 17 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 22. december 2013, jf. dog stk. stk.
2. | | | Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af §§ 2 og 3, § 4, nr. 2,
§§ 5-11, § 12, nr 1, 3, 4 og 6, § 13, §
14, nr. 1, samt §§ 15 og 16. Ministeren kan herunder
bestemme, at ændringerne træder i kraft på
forskellige tidspunkter. | | | Stk. 3. De
hidtil gældende regler opretholdes og finder anvendelse
på vandplaner og handleplaner opretholdt efter § 39,
stk. 1, i lov om vandplanlægning. | | | |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet),EF-Tidende 2000 nr. L 327, side 1.