Tillægsbetænkning afgivet af
Retsudvalget den 3. april 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2013 og var til 1. behandling den 28. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 13. marts 2014. Lovforslaget
var til 2. behandling den 18. marts 2014, hvorefter det blev
henvist til fornyet behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 1 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Venstres og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget finder det helt uforståeligt, at
regeringen med lovforslaget indfører betinget objektivt
ansvar for ejer/bruger, som alene kan fraviges, hvis en anden
påtager sig ansvaret for hastighedsoverskridelsen.
Selv om det er åbenlyst for enhver,
at det ikke er ejeren/brugeren, der førte
køretøjet, og selv om ejer/bruger kan fortælle,
hvem der førte køretøjet, så straffes
ejer/bruger, hvis føreren ikke påtager sig ansvaret.
Det medfører, at ejer/bruger straffes for noget, som han/hun
beviseligt ikke har gjort.
Selv hvis sagen indbringes for domstolene,
vil domstolene være tvunget til efter den nye lov at
pålægge ejer/bruger bødeansvar, selv om det er
tydeligt for enhver, at det ikke er ejer/bruger, der førte
køretøjet, og selv om ejer/bruger oplyser, hvem der
var fører, så kan domstolene ikke efter loven
pålægge denne person bødeansvaret.
Det er et klart skred i retssikkerheden, og
den foreslåede ændring vil helt indlysende føre
til justitsmord.
Det er naturligvis også årsagen
til, at bl.a. Den Danske Dommerforening og Østre Landsret
finder lovforslaget dybt problematisk.
Regeringen ønsker at effektivisere
og rationalisere sagsgangen hos politiet, og det kan også
være ønskeligt, men aldrig på bekostning af
retssikkerheden. Hvis regeringen nu havde foreslået
begrænset objektivt ansvar, men med det forbehold, at
ejer/bruger slipper, hvis ejer/bruger kan fortælle, hvem der
var fører af køretøjet, så ville
retssikkerheden være bevaret, og domstolene ville slippe for
at komme i den situation, hvor man er nødt til at
pålægge ejer/bruger en bøde, selv om det er
åbenlyst for enhver, at det ikke er ejer/bruger, der var
fører. Men det nøjes regeringen ikke med.
Regeringen tilsidesætter sammen med
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten retssikkerheden alene for
at spare penge, hvilket er dybt problematisk.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla Hersom
(RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Karen Jespersen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis Flydtkjær
(DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil
Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 74 B
Bilagsnr. | Titel |
---|
12 | Betænkning afgivet den 13. marts
2013 | 13 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 74 B
Spm.nr. | Titel | 73 | Spm. om, hvorledes reglerne om betinget
objektivt strafansvar for ejeren ved hastighedsoverskridelser
konstateret ved ATK finder anvendelse ved påmontering af
stjålne nummerplader eller en kopi af nummerpladerne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|