Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 23. januar 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2013 og var til 1. behandling den 28. november 2013. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 23. september 2013 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 417 (folketingsåret
2012-13). Den 19. november 2013 sendte justitsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra LGBT
Danmark.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstres medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, som ratificerer Europarådets
konvention til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder
og vold i hjemmet, som blev åbnet for undertegnelse den 11.
maj 2011. V har under udvalgsbehandlingen stillet
spørgsmål, hvori der blev spurgt ind til en
begrundelse for at tage forbehold for kravet om dobbelt
strafbarhed, dvs. krav om strafbarhed efter loven på
gerningsstedet i visse tilfælde, hvor en dansk statsborger
eller dansk bosat begår en forbrydelse i udlandet mod et
udenlandsk offer.
V har i svar fra justitsministeren modtaget
den begrundelse, at forbeholdet ikke vil få betydning i de
tilfælde, hvor der allerede efter gældende dansk ret
ikke stilles krav om dobbelt strafbarhed - heriblandt i sager om
skamfering af de kvindelige kønsdele (kvindelig
omskæring). Derudover er det justitsministerens vurdering, at
der foreligger en reel risiko eller en reel mulighed for, at de
danske strafbestemmelser om seksuel vold, tvangsægteskab,
tvangsaborter og tvangssterilisation omgås, ved at disse
aktiviteter bliver rykket til udlandet. V stiller sig tilfreds med
svarene, og vil tage disse til efterretning.
Derudover er V tilfreds med ændringen
af straffelovens § 94, stk. 4. V mener, at det er fornuftigt,
at forældelsesfristen for tvangsægteskaber, tvangsabort
og tvangssterilisation først begynder, når ofrene er
fyldt 21 år, hvis forbrydelsen er sket mod et
mindreårigt barn under 18 år.
V deler desuden ikke konventionens
definition af køn, som den fremgår i indledningen til
konventionen. V mener, at køn er biologisk bestemt, og ikke,
som der lægges op til i konventionen, en social konstruktion.
Dog mener V ikke, at definitionen vil få indflydelse på
lovforslaget, og vil derfor ikke gøre indsigelse på
grund af det.
På baggrund af ovenstående
støtter V lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bakker naturligvis op om intentionen om at forebygge og
bekæmpe vold mod kvinder og vold i hjemmet, ligesom DF
også bakker op om at ændre forældelsesfristen. DF
kan dog ikke støtte det samlede lovforslag, da det flytter
en del af kontrollen med den danske lovgivning på dette
område fra Folketinget til Europarådet. Det er jo
velkendt, at Danmark normalt bestræber sig på at leve
op til de konventioner, vi tiltræder, og der er ingen grund
til at tro, at det vil være anderledes med denne konvention.
Derfor kan DF ikke stemme for lovforslaget, da det er vigtigt for
DF, at den danske lovgivning på dette område besluttes
af det til enhver tid siddende flertal i det danske Folketing. I
praksis vil det ikke være det store problem i dag, da der er
god harmoni mellem konventionen og den danske lovgivning, men det
kan jo ændre sig, og den potentielle indflydelse på
dansk lovgivning på dette vigtige område er DF ikke
indstillet på at overdrage til Europarådet. Derfor
stemmer DF imod lovforslaget, selv om det bestemt også
indeholder positive elementer, som DF ville være indstillet
på at støtte løsrevet fra denne konvention.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Poul Andersen
(S) Mogens Jensen (S) Mette Reissmann (S) Henrik Dam Kristensen (S)
Rasmus Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Camilla
Hersom (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Fatma Øktem (V) Jan
E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon
Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 45 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 16 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 15 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 76
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 6/12-13 fra LGBT
Danmark | 5 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 76
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorledes de lande, der allerede
har ratificeret Europarådets konvention til forebyggelse og
bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet, har
forholdt sig til artikel 34, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | MFU spm. om, hvorfor ministeren i
lovforslaget har taget forbehold for bestemmelsen om krav om
dobbelt strafbarhed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | MFU spm. om, hvorfor der efter ministerens
opfattelse ikke er et særligt beskyttelsesbehov eller
tungvejende grunde for generelt at fravige kravet om dobbelt
strafbarhed i sager om seksuel vold, tvangsægteskab,
tvangsabort og tvangssterilisation, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/12-13 fra LGBT Danmark, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
|