Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 27. februar 2014
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 17
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. november
2013 og var til 1. behandling den 23. januar 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Skatteministeren sendte den 17.
januar 2014 de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra FSR - danske
revisorer, som skatteministeren forventes at kommentere inden 2.
behandling af lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren forventes at besvare
spørgsmålet inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (LA) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
titlen indsættes efter »kildeskatteloven«:
», ligningsloven«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 13]
Til § 2
2)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. I §
2 D, stk. 1, 1. pkt., ændres »helt eller delvis
sker i form af andet end aktier i det erhvervende selskab«
til: »helt eller delvis består af andet end aktier i
det erhvervende selskab eller hermed koncernforbundne
selskaber«.
02. I
§ 2 D, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »stk. 2, 2. pkt.« til: »stk. 5, 2.
pkt.«
03. I
§ 2 D, stk. 1, indsættes som
4. pkt.:
»1. pkt. finder ikke anvendelse, selv om
vederlaget helt eller delvis består af andet end aktier i det
erhvervende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber, i det
omfang de erhvervede værdipapirer svarer til de
afståede værdipapirer.««
[Mulighed for at yde vederlag i
aktier i koncernforbundne selskaber og for at ombytte identiske
værdipapirer uden udbyttebeskatning]
3) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 2, ændres i 1. pkt. »delvist består af aktier
i det erhvervende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber,
anses det resterende vederlag« til: »delvis
består af andet end aktier i det erhvervende selskab eller
hermed koncernforbundne selskaber, anses denne del af
vederlaget«.
[Sproglig
tydeliggørelse]
4) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 2, affattes 2. pkt. således:
»Det samme gælder, hvis
overdrageren udelukkende modtager vederlag i andet end aktier i det
erhvervende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber og
overdrageren efter overdragelsen ejer sådanne
værdipapirer i et eller flere af disse selskaber bortset fra
det selskab, hvori der overdrages aktier m.v.«
[Tydeliggørelse af,
hvornår der udelukkende foreligger kontantvederlag. Mulighed
for delsalg af en aktiepost uden udbyttebeskatning]
5) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 2, ændres i 3. pkt. »2. pkt.« til: »2.
og 4. pkt.«
[Der gives mulighed for ombytning
af identiske værdipapirer uden udbyttebeskatning]
6) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 3, ændres i 1. pkt. »der er erhvervet fra et
koncernforbundet selskab« til: »der inden for de
seneste 3 år forud for overdragelsen af aktier m.v. er
erhvervet fra en person eller et selskab m.v., der har den i
ligningslovens § 2 anførte forbindelse med det
erhvervende selskab«.
[Erhvervsmæssig aktivitet
erhvervet fra et koncernforbundet selskab eller fra en
hovedaktionær kan medregnes til selskabets
erhvervsmæssige aktivitet efter en karenstid på 3
år]
7) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 3, affattes 2. pkt. således:
»Hvis et datterselskab er erhvervet
fra et koncernforbundet selskab inden for de seneste 3 år
forud for overdragelsen af aktier m.v., indgår
erhvervsmæssig aktivitet i datterselskabet ikke i vurderingen
af moderselskabet efter § 33 A, stk. 3.«
[Erhvervsmæssig aktivitet i
et koncerninternt overdraget datterselskab kan medregnes til
moderselskabets erhvervsmæssige aktiviteter efter en
karenstid på 3 år]
8) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 4, udgår
»m.v.«
[Sproglig
tydeliggørelse]
9) I
det under nr. 1 foreslåede § 2 D, stk. 4, indsættes som 2. pkt.:
»Stk. 1, 4. pkt., finder tilsvarende
anvendelse.«
[Der gives mulighed for ombytning
af identiske værdipapirer uden udbyttebeskatning]
Til § 3
10) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 2, stk. 1, nr.
6, ændres »personen« to steder til:
»personen eller dennes ægtefælle«.
[Ejer en ægtefælle
fortsat aktier i selskabet, bortfalder udbyttebeskatningen
ikke]
11) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 2, stk. 1, nr.
6, indsættes efter det foreslåede 5. pkt.:
»Ved fastsættelse af,
hvornår der foreligger koncernforbundne selskaber, finder
ligningslovens § 2 anvendelse.«
[Det præciseres,
hvornår der foreligger koncernforbundne selskaber]
12)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
65, stk. 1, 1. pkt., ændres »i forbindelse med
selskabets opkøb af egne ikke børsnoterede aktier
m.v. omfattet af ligningslovens § 16 B, stk. 1« til:
»af afståelsessummer omfattet af ligningslovens §
16 B, stk. 1, og kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr.
6,«.«
[Pligt til at indeholde udbytteskat
af henholdsvis udbytteskattepligtige og begrænset
skattepligtige afståelsessummer]
Ny paragraf
13)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
405 af 22. april 2013, som ændret senest ved § 1 i lov
nr. 93 af 29. januar 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 16 B, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »eller til et selskab, hvorover det selskab, der
har udstedt de pågældende værdipapirer, har
bestemmende indflydelse, jf. § 2, stk. 2,«.
2. I
§ 16 B, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse, hvis
afståelsen sker til et selskab, hvorover det selskab, der har
udstedt de pågældende værdipapirer, har
bestemmende indflydelse, jf. § 2, stk. 2, og hvori selskabet
direkte eller indirekte ejer mere end 10 pct. af
aktiekapitalen.««
[Det præciseres, at
bestemmende indflydelse kun omfatter underliggende selskaber]
Til § 5
14) I
stk. 1 ændres
»februar« til: »april«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet]
15) I
stk. 2, 1. pkt., ændres
»Loven« til: »§§ 1 og 2, § 3, nr.
1 og 2, og § 4«.
[Kun reglerne i lovforslaget som
fremsat skal have virkning fra fremsættelsen]
16) I
stk. 2, 2. pkt., ændres
»loven« til: »§§ 1 og 2, § 3, nr.
1 og 2, og § 4«.
[Kun reglerne i lovforslaget som
fremsat skal have virkning fra fremsættelsen]
17)
Som stk. 3 og 4 indsættes:
»Stk. 3. For
overdragelse af aktier m.v., der omfattes af selskabsskattelovens
§ 2 D, stk. 2, men som ikke ville have været omfattet,
hvis ikke erhvervelse af erhvervsmæssig aktivitet fra en
person indgik i selskabsskattelovens § 2 D, stk. 3, 1. pkt.,
har § 2 virkning for overdragelse af aktier m.v., der
foretages fra den 17. februar 2014.
Stk. 4. For overdragelse
af aktier m.v., der omfattes af kildeskattelovens § 2, stk. 1,
nr. 6, 4. eller 5. pkt., men som ikke ville have været
omfattet, hvis ikke en ægtefælles aktier indgik i
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, har § 3 virkning
for overdragelse af aktier m.v., der foretages fra den 17. februar
2014.«
[Skærpende
ændringsforslag, der ikke skal have virkning fra
fremsættelsen af lovforslaget, men have virkning, fra
ændringsforslaget er stillet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Idet der under nr. 13 foreslås en
ændring af ligningslovens § 16 B, stk. 1, foreslås
en konsekvensændring af lovforslagets titel.
Til nr. 2
Det foreslås at justere
selskabsskattelovens § 2 D, stk. 1, således at
bestemmelsen i relation til vederlæggelse med aktier m.v.,
der ikke medfører udbyttebeskatning, kommer til at svare til
den foreslåede § 2 D, stk. 2. Det foreslås derfor,
at der ud over aktier i det erhvervende selskab kan
vederlægges med aktier i selskaber, der er koncernforbundne
med det erhvervende selskab.
Der foreslås herunder en sproglig
ensretning af § 2 D, så indholdet af de i bestemmelsen
anvendte udtryk aktier og aktier m.v. tydeliggøres.
De værdipapirer, der efter
selskabsskattelovens § 2 D kan medføre
udbyttebeskatning ved overdragelse, omfatter aktier, andelsbeviser
og lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,
samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer.
Anvendelsen af udtrykket aktier
dækker aktier i snæver forstand, der alt efter
selskabsform omfatter aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer. Bestemmelsens anvendelse af udtrykket aktier
m.v. omfatter aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer,
herunder konvertible obligationer, samt tegningsrettigheder til
sådanne værdipapirer.
Udgangspunktet er, at overdragelse af
aktier, andelsbeviser og lignende værdipapirer, herunder
konvertible obligationer, samt tegningsrettigheder til
sådanne værdipapirer ikke medfører
udbyttebeskatning, hvis overdragelsen udelukkende vederlægges
med aktier i det erhvervende selskab eller i selskaber, der er
koncernforbundne med det erhvervende selskab.
Kravet om vederlag i aktier i snæver
forstand går videre, end hvad der er nødvendigt for at
forhindre omgåelse af udbyttebeskatningen. Hvis konvertible
obligationer og tegningsrettigheder overdrages mod vederlag i
værdipapirer af samme art i det erhvervende selskab,
opnås der ved overdragelsen ikke større mulighed for
at modtage skattefri udlodning end før overdragelsen.
Det foreslås derfor, at der heller
ikke skal ske udbyttebeskatning, hvis vederlaget består i
værdipapirer svarende til de afståede
værdipapirer. Det vil sige, at f.eks. tegningsrettigheder til
aktier kan overdrages mod vederlag i tilsvarende
tegningsrettigheder til aktier i det erhvervende selskab uden
udbyttebeskatning.
De anførte værdipapirer, der
ikke er aktier i snæver forstand, kan fortsat
vederlægges med aktier, hvis der ikke øns?kes udstedt
tilsvarende værdipapirer i det erhvervende selskab.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig
tydeliggørelse som følge af de øvrige
ændringsforslag.
Til nr. 4
Det ved lovforslaget foreslåede
§ 2 D, stk. 2, 1. pkt., indebærer, at der sker
udbyttebeskatning ved overdragelse af aktier til et tomt selskab,
hvis vederlaget består i en kombination af aktier og kontant
udligningssum. Ved kontant udligningssum forstås vederlag,
der ikke består af aktier i snæver forstand i det
erhvervende selskab eller hermed koncer?nforbundne selskaber. I
så fald beskattes den kontante udligningssum som udbytte,
fordi overdrageren får udbetalt kontanter m.v., samtidig med
at aktionærinteressen i selskabet opretholdes.
Hvis overdrageren derimod udelukkende
modtager et kontantvederlag og således helt afstår sine
aktionærinteresser i selskabet, sker der som udgangspunkt
ikke udbyttebeskatning af vederlaget. For at hindre omgåelse
er det dog i lovforslagets § 2 D, stk. 2, 2. pkt.,
foreslået, at der sker udbyttebeskatning af dette
kontantvederlag, hvis der efter overdragelsen ejes aktier m.v. i
det erhvervende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber
eller i det selskab, hvori der overdrages aktier. I disse
situationer er der således også tale om, at der
modtages kontanter m.v., samtidig med at aktionærinteressen i
koncernen opretholdes.
Det foreslås at tydeliggøre
bestemmelsen i § 2 D, stk. 2, 2. pkt., så ordlyden for
det første tager højde for den foreslåede
lempelse under nr. 2, hvorefter vederlag i aktier også
omfatter den situation, hvor der som vederlag for
værdipapirer, der ikke er aktier i snæver forstand,
erhverves værdipapirer svarende til de afståede
værdipapirer.
For det andet præciseres det, at
opretholdelse af ejerinteresser i koncernen skal forstås som
fortsat ejerskab af aktier m.v., dvs. aktier, andelsbeviser og
lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,
samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i det
erhvervende eller hermed koncernforbundne selskaber.
Det foreslås endvidere, at der ses
bort fra ejerinteresser i det selskab, hvori der overdrages aktier
m.v. Sidstnævnte er en lempelse i forhold til det fremsatte
lovforslag. Lempelsen medfører, at overdrageren ikke
nødvendigvis behøver at sælge alle sine aktier
i selskabet for at undgå udbyttebeskatning ved salg mod
kontant vederlag.
Til nr. 5
Det ved lovforslaget foreslåede
§ 2 D, stk. 2, 1. pkt., medfører udbyttebeskatning af
den del af vederlaget for en overdragelse af aktier m.v. til et
tomt selskab, der ikke består af aktier i det erhvervende
selskab eller hermed koncer?nforbundne selskaber. Begrebet aktier
skal som anført i bemærkningerne til nr. 2
forstås som aktier i snæver forstand. Det er f.eks.
ikke muligt at overdrage aktier mod vederlag i form af konvertible
obligationer i det erhvervende selskab. Udbyttebeskatningen ville i
så fald kunne omgås.
Som anført i bemærkningerne
til nr. 2 er det dog ikke nødvendigt at gennemføre
udbyttebeskatning i en situation, hvor f.eks. konvertible
obligationer eller tegningsrettigheder vederlægges med
tilsvarende værdipapirer.
Det foreslås derfor, at der ikke skal
ske udbyttebeskatning, hvis vederlaget består i
værdipapirer svarende til de afståede
værdipapirer. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 2.
Til nr. 6
Den foreslåede bestemmelse om
udbyttebeskatning af kontante udligningssummer ved en skattepligtig
overdragelse af aktier m.v. finder kun anvendelse, hvis
overdragelsen sker til et tomt selskab, jf. selskabsskattelovens
§ 33 A, stk. 3. Det vil sige, at bestemmelsen ikke finder
anvendelse i de tilfælde, hvor der er tale om en
aktieoverdragelse, hvor det erhvervende selskab er i besiddelse af
en økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet.
Da der er tale om en værnsregel, der
har til formål at forhindre omgåelse, er det
nødvendigt at sikre, at reglen ikke omgås ved
tilkøb eller tilførsel af aktiviteter. Det er derfor
i § 2 D, stk. 3, 1. pkt., foreslået, at aktiviteter, der
er erhvervet fra et koncernforbundet selskab, ikke indgår i
vurderingen af selskabets erhvervsmæssige aktivitet.
Der er ingen tidsbegrænsning. Herved
vil værnsreglen kunne få en rækkevidde, der
går ud over, hvad der er nødvendigt for at forhindre
omgåelse. Det foreslås derfor, at det alene er
overdragelse af erhvervsmæssige aktiviteter, der er sket i en
periode på 3 år forud for aktieoverdragelsen, der skal
ses bort fra ved bedømmelsen af, om selskabet er tomt.
Reglen gælder kun for overdragelser
fra koncernforbundne selskaber. For at forhindre omgåelse
foreslås det derfor, at der også skal ses bort fra
overdragelse af erhvervsmæssig aktivitet i en
3-årsperiode fra en person, der har bestemmende indflydelse
over selskabet, jf. ligningslovens § 2.
Til nr. 7
I det foreslåede § 2 D, stk. 3,
2. pkt., skal der ved transaktioner mellem et moderselskab og et
datterselskab ses bort fra erhvervsmæssig aktivitet i
datterselskabet ved vurderingen af moderselskabet efter
selskabsskattelovens § 33 A. Det foreslås, at denne
regel indsnævres til datterselskaber, der er erhvervet fra
koncernforbundne selskaber inden for 3 år forud for
aktieoverdragelsen.
Der foreslås samtidig en sproglig
tydeliggørelse af reglen, så det klart fremgår,
at et i øvrigt tomt moderselskab ikke kan medregne
erhvervsmæssig aktivitet i et datterselskab, der er erhvervet
fra et koncernforbundet selskab inden for de seneste 3 år
forud for overdragelsen af aktier m.v. Reglen vil også kunne
anvendes, hvis erhvervelsen ikke sker direkte fra et
koncernforbundet selskab, men er sket indirekte fra
aktionæren eller aktionærerne.
Til nr. 8
Den ved lovforslaget foreslåede
§ 2 D, stk. 4, medfører udbyttebeskatning af vederlag i
andet end aktier m.v. i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber i forbindelse med fusion eller
spaltning, der ikke er omfattet af fusionsskatteloven,
såfremt aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier
i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller hermed
koncernforbundne selskaber.
Det foreslås præciseret, at
udbyttebeskatning sker i de situationer, hvor vederlaget ikke
består af aktier i snæver forstand.
Til nr. 9
Det foreslås, at værdipapirer,
der ikke er aktier i snæver forstand, kan vederlægges
med tilsvarende værdipapirer i det modtagende selskab. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 2.
Ophører det indskydende selskab ikke ved spaltningen, kan
vederlaget til aktionærerne i det indskydende selskab
udstedes i form af tilsvarende værdipapirer, som
aktionæren ejer i det indskydende selskab.
Til nr. 10
Den ved lovforslaget foreslåede
ændring af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6,
medfører begrænset skattepligt af udbytte for en
person ved overdragelse af aktier svarende til de foreslåede
ændringer i selskabsskattelovens § 2 D. Som det er
tilfældet ved overdragelser omfattet af selskabsskattelovens
§ 2 D, bliver der efter den foreslåede ændring af
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, kun tale om
udbyttebeskatning, hvis personen efter overdragelsen eller
omstruktureringen ejer aktier m.v. i det erhvervende, modtagende
eller hermed koncernforbundne selskaber.
For at hindre omgåelse foreslås
det, at udbyttebeskatning også skal ske, hvis personens
ægtefælle ejer aktier efter overdragelsen m.v.
Til nr. 11
Det foreslås præciseret, at
anvendelsen af udtrykket koncernforbundne selskaber i
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, skal forstås som
en henvisning til koncernbegrebet i ligningslovens § 2.
Til nr. 12
Det foreslås, at pligten til at
indeholde udbytteskat ved salg af aktier m.v. til det selskab, der
har udstedt aktierne, tilsvarende skal gælde ved salg til et
selskab, hvorover det udstedende selskab har bestemmende
indflydelse, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, og hvori
selskabet direkte eller indirekte ejer mere end 10 pct. af
aktiekapitalen.
Endvidere foreslås der pligt til at
indeholde udbytteskat af afståelsessummer for aktier m.v.,
der er omfattet af begrænset skattepligt ifølge
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6. Indeholdelsespligten
påhviler det købende selskab.
Herefter gælder indeholdelsespligten
ifølge kildeskattelovens § 65 for alle
afståelsessummer, der er omfattet af ligningslovens § 16
B, stk. 1, og kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6.
Den foreslåede indeholdelsespligt for
begrænset skattepligtige personer har ikke betydning for
selskaber, der udbyttebeskattes efter reglerne i
selskabsskattelovens § 2 D. Ifølge selskabsskattelovens
§ 2 D anses vederlaget for udbytte. Det forhold, at vederlaget
anses for udbytte, indebærer, at udbyttet er omfattet af
ligningslovens § 16 A, og at udbyttet for selskaber dermed er
omfattet af den begrænsede skattepligt i selskabsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra c.
Til nr. 13
Ifølge ligningslovens § 16 B,
stk. 1, skal afståelsessummen ved salg af aktier m.v. til det
selskab, der har udstedt de pågældende
værdipapirer, som hovedregel medregnes i den skattepligtige
indkomst. Ved lov nr. 1255 af 18. december 2012 blev ligningslovens
§ 16 B, stk. 1, udvidet til også at skulle gælde
ved salg af aktier til et selskab, hvorover det selskab, der har
udstedt de pågældende værdipapirer, har
bestemmende indflydelse, jf. ligningslovens § 2, stk. 2.
Baggrunden for udvidelsen af ligningslovens § 16 B, stk. 1,
var bl.a., at uden denne udvidelse af ligningslovens § 16 B
ville beskatningen af udbytte af unoterede porteføljeaktier
kunne omgås ved at sælge aktierne til et datterselskab
af det udstedende selskab, idet en sådan afståelse ikke
var omfattet af den dagældende udformning af ligningslovens
§ 16 B, stk. 1.
Henvisningen til ligningslovens § 2,
stk. 2, har imidlertid givet anledning til spørgsmål
om rækkevidden af ligningslovens § 16 B, stk. 1. Det er
anført, at en ordlydsfortolkning af ligningslovens § 2,
stk. 2, kan medføre, at salg til et selskab, hvori det
udstedende selskab ikke ejer aktier, f.eks. et salg til et
moderselskab, kan være omfattet af bestemmelsen.
Det foreslås at ændre ordlyden
af ligningslovens § 16 B, stk. 1, således at det
tydeliggøres, at udbyttebeskatning ved salg til andre
selskaber end det udstedende selskab kun omfatter salg til
selskaber, hvorover det udstedende selskab har bestemmende
indflydelse, jf. ligningslovens § 2, stk. 2, hvis det
udstedende selskab samtidig direkte eller indirekte ejer mere end
10 pct. af aktiekapitalen i selskabet.
Til nr. 14
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt
foreslås ændret fra den 1. februar 2014 til den 1.
april 2014.
Til nr. 15 og 16
De foreslåede ændringer under
nr. 2-11 til lovforslagets §§ 2 og 3 indeholder lempelser
og ændringer, der ikke er skærpende, hvorfor det
foreslås, at disse ændringer fortsat tillægges
virkning fra lovforslagets fremsættelse. I de under nr. 6 og
10 foreslåede ændringer indgår tillige
skærpende ændringer, der tillægges virkning, fra
ændringsforslaget er stillet. Der henvises herom til
bemærkningerne til nr. 17.
Til nr. 17
Den under nr. 6 foreslåede
ændring af selskabsskattelovens § 2 D, stk. 3, udvider
de overdragelser af erhvervsmæssige aktiviteter, som der skal
ses bort fra ved vurderingen af, om det erhvervende selskab er
tomt, til også at omfatte overdragelse af
erhvervsmæssige aktiviteter fra en person, der har den i
ligningslovens § 2 anførte forbindelse med det
erhvervende selskab.
Den under nr. 10 foreslåede
ændring af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, 4. og
5. pkt., udvider den foreslåede udbyttebeskatning ved
overdragelse af aktier m.v. til at omfatte tilfælde, hvor
personens ægtefælle efter overdragelsen ejer aktier
m.v. i det erhvervende selskab eller hermed koncer?nforbundne
selskaber efter overdragelsen.
Der er i de anførte tilfælde
tale om en skærpelse i forhold til det fremsatte lovforslag.
For at hindre spekulation foreslås det, at
ændringsforslaget tillægges virkning, fra
ændringsforslaget er stillet den 17. februar 2014. (Dagen,
hvor ændringsforslagene er sendt til Folketingets
Skatteudvalg og offentliggjort på Folketingets hjemmeside.)
Det tidlige virkningstidspunkt skal forhindre spekulation, der
kunne modvirke formålet med bestemmelsen, i perioden fra
ændringsforslaget er stillet indtil dets ikrafttræden.
Der ville således være risiko for provenutab ved et
senere virkningstidspunkt, når fremgangsmåden for
omgåelsen fremgår af ændringsforslaget.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Benny Engelbrecht (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby
Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen
(S) Nadeem Farooq (RV) Christian Friis Bach (RV) Camilla Hersom
(RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL)
Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob
Jensen (V) Ellen Trane Nørby (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Jakob Ellemann-Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund
Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel
Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF)
Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian
Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 81
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Forslag til lov om ændring af
fusionsskatteloven, selskabsskatteloven, kildeskatteloven og
aktieavancebeskatningsloven (Indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med kontante
udligningssummer) | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag til 2. behandling,
fra skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Henvendelse af 27/2-14 fra FSR - danske
revisorer |
|