Fremsat den 20. november 2013 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af fusionsskatteloven,
selskabsskatteloven, kildeskatteloven og
aktieavancebeskatningsloven
(Indgreb mod omgåelse af
udbyttebeskatningen i forbindelse med kontante
udligningssummer)
§ 1
I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1120 af 14. november 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 2 i
lov nr. 1255 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1402 af 23.
december 2012 og § 19 i lov nr. 600 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer:
1. §
9 affattes således:
Ȥ
9. Udligningssummer omfattet af § 2, stk. 1, anses som
udbytte, såfremt aktionæren efter omstruktureringen
ejer aktier m.v. i et af de indskydende eller modtagende selskaber
eller i selskaber, som er koncernforbundne med de nævnte
selskaber, jf. ligningslovens § 2.«
2. I
§ 15 b, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »14. pkt.« til: »12. pkt.«
3. § 15 b,
stk. 4, 3.-5. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes: »§ 9 finder tilsvarende
anvendelse.«
4. I
§ 15 b, stk. 4, 6. pkt., der
bliver 4. pkt., ændres »Bortset fra de afståede
aktier anses aktierne i det indskydende selskab« til:
»Aktierne i det indskydende selskab anses«.
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1254 af 18. december 2012,
§ 17 i lov nr. 1354 af 21. december 2012, § 1 i lov nr.
1394 af 23. december 2012, § 17 i lov nr. 600 af 12. juni 2013
og § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2 D indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. Hvis en
juridisk person overdrager aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer til
selskaber, der på overdragelsestidspunktet i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet, jf. § 33 A, stk. 3, og
vederlaget delvist består af aktier i det erhvervende selskab
eller hermed koncernforbundne selskaber, anses det resterende
vederlag som udbytte. Det samme gælder, hvis overdrageren
udelukkende modtager vederlag i andet end aktier m.v. i det
erhvervende eller hermed koncernforbundne selskaber, og der
efter overdragelsen ejes aktier m.v. i et eller flere af disse
selskaber eller i det selskab, hvori der overdrages aktier. Stk. 1,
2. pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Stk. 3.
Erhvervsmæssig aktivitet, der er erhvervet fra et
koncernforbundet selskab, indgår ikke i vurderingen efter
stk. 2, jf. § 33 A, stk. 3. Ved transaktioner mellem et
moderselskab og et datterselskab indgår erhvervsmæssig
aktivitet i datterselskabet ikke i vurderingen af moderselskabet
efter § 33 A, stk. 3.
Stk. 4. Vederlag i andet
end aktier m.v. i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber i forbindelse med fusion eller
spaltning, der ikke er omfattet af fusionsskatteloven, anses som
udbytte, såfremt aktionæren efter omstruktureringen
ejer aktier i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller
hermed koncernforbundne selskaber.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 5.
§ 3
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved § 5 i
lov nr. 254 af 30 marts 2011, § 1 i lov nr. 398 af 9. maj
2012, § 5 i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 5 i lov nr.
591 af 18. juni 2012, § 2 i lov nr. 921 af 18. september 2012,
§ 1 i lov nr. 1254 af 18. december 2012, § 4 i lov nr.
1347 af 21. december 2012 og senest ved § 7 i lov nr. 894 af
4. juli 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 6,
indsættes efter 3. pkt.:
»Skattepligten omfatter derudover vederlag i
form af andet end aktier i det erhvervende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber, som en person erhverver ved
overdragelse af aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer til
selskaber, der på overdragelsestidspunktet i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet, jf. selskabsskattelovens § 33
A, stk. 3, hvis personen efter overdragelsen ejer aktier m.v. i et
eller flere af disse selskaber. Skattepligten omfatter også
vederlag i andet end aktier i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber, som en person erhverver i forbindelse
med fusion eller spaltning, der ikke er omfattet af
fusionsskatteloven, hvis personen efter omstruktureringen ejer
aktier i det modtagende selskab eller hermed koncernforbundne
selskaber«.
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 6,4. pkt., der
bliver 6. pkt., ændres »3. pkt.« til:
»3.-5. pkt.«
§ 4
I aktieavancebeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring:
1. § 2,
stk. 4, ophæves.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2014.
Stk. 2. Loven har
virkning for afståelse af aktier, der foretages fra den 20.
november 2013. Endvidere har loven virkning for omstrukturering,
der vedtages fra den 20. november 2013.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget går ud på at
imødegå omgåelse af udbyttebeskatningen.
Formålet med lovforslaget er at sikre, at skattepligtige
udbytter ikke konverteres til skattefrie kontante
udligningssummer.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Med lovforslaget fjernes et hul i
skattelovgivningen, der underminerer udbyttebeskatningen.
Ved lov nr. 1255 af 18. december 2012 (L 49
Folketingsåret 2012/2013) blev beskatningen af selskabers
avancer på unoterede aktier ophævet, mens beskatningen
af udbytter af sådanne aktier blev fastholdt.
Ved lov nr. 1254 af 18. december 2012 (L 10
Folketingsåret 2012/2013) blev der indført en
værnsregel i selskabsskattelovens § 2 D med det
formål at sikre udbyttebeskatningen, der blev fastholdt ved
lov nr. 1255 af 18. december 2012, og at imødegå
særligt kapitalfondenes omgåelse af kildebeskatningen
af udbytter.
Den model, som kapitalfondene benyttede til at
omgå udbyttebeskatningen, gik ud på, at kapitalfondene
umiddelbart før en påtænkt udbytteudlodning
foretog en skattefri aktieombytning. Ved den skattefrie
aktieombytning indskydes et nyt selskab mellem kapitalfonden og det
udbytteudloddende selskab. Som vederlag modtog kapitalfondsejerne
aktier i det nye selskab kombineret med en skattefri kontant
udligningssum svarende til det påtænkte udbytte.
Selskabsskattelovens § 2 D
medfører, at det vederlag, der ikke består af aktier i
det nyindskudte selskab m.v., som aktionærerne modtager ved
den skattefrie aktieombytning, anses som udbytte. Bestemmelsen
finder anvendelse, hvis der i aktionærkredsen er en
koncernforbindelse før og efter den skattefri
aktieombytning.
Skatteministeriet er i forsommeren 2013 kommet
i besiddelse af en række dokumenter, der viser, at
skatterådgivere markedsfører en ny omgåelse af
udbyttebeskatningen ved igen at benytte skattefrie
aktieombytninger, hvor ejerkredsen vederlægges med aktier
kombineret med en kontant udligningssum.
Dokumenterne omhandler et konkret selskab,
hvis ejerkreds er spredt og uafhængig af hinanden og
sammensat af såvel danske som udenlandske
selskabsaktionærer samt fysiske personer. Aktionærernes
ejerandel varierer, således at der er aktionærer med
mere end 10 pct. og aktionærer med mindre end 10 pct. En
udbytteudlodning direkte fra det udloddende selskab vil potentielt
indebære, at en række af aktionærerne skal
betale udbytteskat, fordi ejerandelen er mindre end 10 pct.
For at undgå en potentiel
udbyttebeskatning har selskabets rådgiver først
anmodet SKAT om dispensation for udbyttebeskatning i forbindelse
med en kapitalnedsættelse, hvilket SKAT har givet afslag
på.
Som følge af SKATs afslag
præsenteres ejerkredsen i stedet for en alternativ mulighed
for at undgå udbyttebeskatning. Dette kan ske ved en
skattefri aktieombytning, hvor aktionærerne vederlægges
i aktier kombineret med en kontant udligningssum svarende til deres
andel af det påtænkte udbytte. Aktieombytningen
indebærer, at de aktionærer, der kunne modtage
skattefrit udbytte uden en aktieombytning, fortsat er skattefri. De
aktionærer, der er skattepligtige før
aktieombytningen, bliver skattefri efter aktieombytningen, fordi
den kontante udligningssum efter gældende regler beskattes
efter aktieavancebeskatningsloven. Dette gælder for danske og
udenlandske selskabsaktionærer samt udenlandske fysiske
personer. Danske fysiske personer er dog som udgangspunkt
skattepligtige af avancer, men kan benytte deres anskaffelsessum
til at nedbringe beskatningen og opnår dermed også en
fordel ved aktieombytningen. Efter aktieombytningen er
aktionærkredsens ejerandele uændret.
Det er muligt at benytte modellen, fordi den
spredte og uafhængige ejerkreds ikke har modstridende
interesser i at foretage en aktieombytning. Brugen af skattefri
aktieombytninger, hvor aktionærerne vedlægges med
aktier kombineret med en kontant udligningssum, kan benyttes hver
gang, der påtænkes at udlodde udbytte.
Den model, der markedsføres, er ikke
dækket af selskabsskattelovens § 2 D, idet
aktionærkredsen ikke er koncernforbunden, da der er tale om
en uafhængig ejerkreds, der ikke på forhånd har
aftalt at lede og agere som en samlet enhed.
Lovforslaget går ud på at hindre
omgåelsesmulighederne for derved at sikre den
udbyttebeskatning, der blev fastholdt ved lov nr. 1255 af 18.
december 2012 (L 49 Folketingsåret 2012/2013).
3.
Gældende ret
De gældende skatteregler giver mulighed
for at omgå beskatningen af udbytter ved at foretage en
aktieombytning umiddelbart før en påtænkt
udlodning. Omgåelsen kan ske ved, at der i stedet for at
udlodde skattepligtigt udbytte indskydes et nyt selskab mellem
aktionærerne og det udbytteudloddende selskab. Ved en
aktieombytning kan aktionærerne vælge at blive
vederlagt med aktier kombineret med en kontant udligningssum.
Når vederlaget til aktionærerne består af aktier
og kontanter opnås, at aktionærerne bevarer deres
ejerskab til selskabet og samtidig modtager en kontant
udligningssum, der beskattes efter aktieavancebeskatningsloven. Ved
denne fremgangsmåde har aktionærerne konverteret et
skattepligtigt udbytte til en skattefri avance.
3.1.
Skattefrie omstruktureringer (aktionærniveau).
Reglerne for de skattefri fusioner og
spaltninger fremgår af fusionsskatteloven. Vælger
selskaberne at bruge fusionsskatteloven, beskattes
aktionærerne efter reglerne i fusionsskattelovens
§§ 9 og 11.
Reglerne for skattefri aktieombytninger
fremgår af aktieavancebeskatningslovens § 36.
Vælger aktionærerne at bruge
aktieavancebeskatningsloven, følger det af § 36, stk.
1, at aktionærerne har adgang til beskatning efter reglerne i
fusionsskattelovens §§ 9 og 11.
Af fusionsskattelovens § 11 fremgår
det, at når aktionærerne fuldt ud vederlægges med
aktier, sker der succession. De skattemæssige virkninger ved
succession er, at aktionærerne ikke beskattes af en eventuel
gevinst, idet de modtagne aktier skattemæssigt træder i
de gamle aktiers sted.
Af fusionsskattelovens § 9 fremgår
det, at når aktionærerne i forbindelse med f.eks. en
aktieombytning modtager en kontant udligningssum, så anses de
aktier, der er vederlagt med den kontante udligningssum, som
afstået, hvilket betyder, at beskatningen sker som en
avancebeskatning.
Fusionsskattelovens § 9 betyder, at
danske selskabsaktionærer, der modtager en kontant
udligningssum, beskattes efter aktieavancebeskatningsloven, der som
udgangspunkt behandler den kontante udligningssum som en skattefri
avance. Dette gælder både kontante udligningssummer,
som stammer fra unoterede porteføljeaktier (mindre end 10
pct. ejerandel), fra datterselskabsaktier (ejerandel på 10
pct. eller mere) og fra koncernselskabsaktier, dvs. aktier i
selskaber, der indgår eller ville kunne indgå i en
sambeskatning med selskabsaktionæren.
Aktionærer, der er hjemmehørende
i udlandet, og som modtager en kontant udligningssum, beskattes som
udgangspunkt heller ikke af avancen, idet der ikke er
begrænset skattepligt på avancer efter
selskabsskattelovens § 2 (selskaber) eller kildeskattelovens
§ 2 (personer).
Visse kontante udligningssummer behandles dog
efter de gældende regler ikke som avance, men som udbytte.
Ved f.eks. en grenspaltning, hvor det indskydende selskab ikke
ophører ved spaltningen, beskattes den kontante
udligningssum som udbytte, jf. fusionsskattelovens § 15 B,
stk. 4.
Ligeledes gælder det, at kontante
udligningssummer, som aktionærer, der er hjemmehørende
i udlandet, modtager, skal behandles som udbytte i de
tilfælde, som er nævnt i ligningslovens § 16 A,
stk. 3, nr. 1. Dette indebærer, at aktionærer, der
er hjemmehørende i lande uden for EU/EØS, som Danmark
ikke har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med,
udbyttebeskattes af den kontante udligningssum.
Endelig gælder det, at kontante
udligningssummer, som aktionærer modtager i forbindelse med
en fusion, spaltning eller aktieombytning, og som udgør et
beløb, der er mindre end kursværdien af hver af de
aktier, der tildeles i det erhvervende henholdsvis det modtagende
selskab, også behandles som udbytte. Dette fremgår af
aktieavancebeskatningslovens § 2, stk. 4. Ved f.eks. en
skattefri aktieombytning ombyttes aktierne i det indskydende
selskab til et antal aktier i det erhvervende selskab efter et
bestemt ombytningsforhold. Hvis det viser sig, at der ikke kan ske
ombytning i et lige forhold, vil aktionærerne i det
indskydende selskab få udlignet restbeløbet i form af
en kontant udligningssum, såkaldte »spidser«.
Modtagelse af sådanne »spidser« beskattes som
udbytte.
Ved lov nr. 1254 af 18. december 2012 (L 10
Folketingsåret 2012/2013), blev der indført en regel i
selskabsskattelovens § 2 D med det formål at hindre
omgåelse af beskatningen af udbytter.
§ 2 D medfører, at det vederlag,
en selskabsaktionær modtager i en koncernintern skattefri
eller skattepligtig omstrukturering, og som ikke er aktier, skal
anses som udbytte. Det er en betingelse, at der både
før og efter omstruktureringen er en koncernforbindelse i
ejerkredsen.
Ved en koncernforbindelse forstås bl.a.,
at ejerkredsen har en aftale om udøvelse af en fælles
bestemmende indflydelse, hvilket indebærer, at det på
forhånd er aftalt i ejerkredsen at lede og agere som en
samlet enhed.
Ved lov nr. 1254 af 18. december 2012 (L 10
Folketingsåret 2012/2013) blev der samtidig indsat en
tilføjelse i kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6,
hvorefter også fysiske personer hjemmehørende i
udlandet omfattes af værnet og beskattes af vederlag, der
ikke er aktier, på samme måde som de beskattes af
udbytte.
Den omstændighed, at vederlaget for
selskaber anses som udbytte, indebærer, at udbyttet for
selskaber er omfattet af ligningslovens § 16 A, og at udbyttet
dermed er omfattet af den begrænsede skattepligt i
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c.
3.2.
Skattepligtige omstruktureringer (aktionærniveau)
En skattepligtig fusion eller en skattepligtig
spaltning, hvor det indskydende selskab ophører ved
spaltningen, behandles lige som en likvidation af det indskydende
selskab og omfattes ikke af fusionsskattelovens regler. Vederlaget
til aktionærerne for aktierne i det indskydende selskab
behandles skattemæssigt som et likvidationsprovenu og
beskattes efter reglerne om beskatning af gevinst og tab ved
afståelse af aktier i ligningslovens § 16 A, stk. 3, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 2. Heraf følger, at
provenuet som udgangspunkt beskattes som en avance.
Omstrukturering i form af en skattepligtig
aktieombytning behandles som en almindelig aktieafståelse,
der også beskattes efter reglerne om beskatning af gevinst og
tab ved afståelse af aktier, jf. aktieavancebeskatningslovens
§ 1. Afståelsessummen udgør værdien af det
modtagne vederlag, der typisk består af aktier i det
erhvervende selskab og en eventuel kontant udligningssum.
Danske selskabsaktionærer, der modtager
en kontant udligningssum i forbindelse med en skattepligtig fusion,
spaltning eller aktieombytning, beskattes ikke af avancen. Dette
gælder kontante udligningssummer, som stammer fra unoterede
porteføljeaktier (mindre end 10 pct. ejerandel),
datterselskabsaktier (ejerandel på 10 pct. eller mere) og
koncernselskabsaktier, dvs. aktier i selskaber, der
indgår eller ville kunne indgå i en sambeskatning med
selskabsaktionæren.
På tilsvarende vis vil aktionærer,
der er hjemmehørende i udlandet, og som modtager en kontant
udligningssum, som udgangspunkt heller ikke blive beskattet af
avancen, idet der ikke er begrænset skattepligt på
avancer efter selskabsskattelovens § 2 (selskaber) eller
kildeskattelovens § 2 (personer).
Visse kontante udligningssummer behandles dog
efter gældende regler ikke som avance, men som udbytte. Ved
f.eks. en grenspaltning, hvor det indskydende selskab ikke
ophører ved spaltningen, beskattes hele vederlaget, herunder
den kontante udligningssum som udbytte, jf. fusionsskattelovens
§ 15 B, stk. 4.
Ligeledes gælder det, at
likvidationsprovenu, som aktionærer, der er
hjemmehørende i udlandet, modtager, skal behandles som
udbytte i de tilfælde, som er nævnt i ligningslovens
§ 16 A, stk. 3, nr. 1. Dette indebærer, at
aktionærer, der er hjemmehørende i lande uden for
EU/EØS, som Danmark ikke har indgået en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, udbyttebeskattes af den kontante
udligningssum i form af likvidationsprovenuet.
Reglen i selskabsskattelovens § 2 D, der
er nævnt ovenfor i afsnit 3.1. om skattefrie
omstruktureringer, finder også anvendelse ved skattepligtige
omstruktureringer.
Uanset om der anvendes en skattefri eller
skattepligtig omstrukturering, vil en kontant udligningssum, der
modtages i forbindelse med en fusion, spaltning eller
aktieombytning, som udgangspunkt skulle behandles som en
aktieavance, der beskattes lempeligere end en udbytteudlodning.
De nuværende regler kan altså
medføre, at aktionærer - uden skattemæssige
konsekvenser - kan tømme selskaber for overskudskapital,
hvilket indebærer, at forrentningen af kapitalen ikke bliver
genstand for beskatning, hvilket er i strid med lovgivers
hensigt.
4.
Lovforslaget
4.1.
Skattefrie omstruktureringer (aktionærniveau)
For at hindre, at aktionærer kan
tømme selskaber for overskudskapital, samtidig med at de
bevarer ejerskabet, foreslås det, at alle kontante
udligningssummer, der modtages i forbindelse med skattefri fusion,
spaltning og aktieombytning, beskattes som udbytte, forudsat at
aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier i et af de
indskydende eller modtagende selskaber eller selskaber, som er
koncernforbundne med de nævnte selskaber. Forslaget
medfører, at aktionærer, der opretholder ejerskabet
til selskaberne, bliver udbyttebeskattet af den kontante
udligningssum på samme måde, som hvis den kontante
udligningssum var udloddet som sædvanligt udbytte.
De foreslåede ændringer forhindrer
ikke omstruktureringer, hvor der sker fuld vederlæggelse med
aktier. Der ses dog ikke umiddelbart at forekomme situationer, hvor
der foreligger tvingende grunde til vederlæggelse som en
kombination af aktier og kontante udligningssummer i forbindelse
med omstruktureringer.
Det forhold, som særligt kan begrunde
udbetalingen af kontante udligningssummer, ses at forekomme, hvor
det på grund af aktiernes stykstørrelse viser sig, at
det ikke er muligt at udstede en hel aktie, de såkaldte
»spidser«. Disse »spidser« beskattes efter
gældende regler allerede som udbytte.
Aktionærer, der ønsker at
udtræde delvist af selskabet, kan sælge aktier
før omstruktureringen til almindelig aktieavancebeskatning.
Der vil også være mulighed for at udbetale vederlaget
udelukkende i form af aktier, og aktionærerne kan herefter
sælge aktier ligeledes til almindelig
aktieavancebeskatning.
Forslaget om at beskatte alle kontante
udligningssummer som udbytte sker med henblik på at sikre den
udbyttebeskatning, der blev fastholdt ved lov nr. 1255 af 18.
december 2012 (L 49 Folketingsåret 2012/2013). Når den
skattemæssige behandling af avancer og udbytter ikke er ens,
er det afgørende, at der indføres de
nødvendige værn for at sikre det, som lovgiver
ønsker beskattet. Såvel omgåelsen, der blev
imødegået med lov nr. 1254 af 18. december 2012 (L 10
Folketingsåret 2012/2013), som den nye omgåelse viser,
at der er behov for værnsregler for at sikre beskatningen af
udbytter. Ved at ensarte den skattemæssige behandling af
kontante udligningssummer imødegås spekulation i at
konvertere skattepligtige udbytter til skattefrie udligningssummer
i forbindelse med fusion, spaltning og aktieombytning.
4.2.
Skattepligtige omstruktureringer (aktionærniveau)
For at sikre beskatningen af udbytter fuldt ud
foreslås det samtidig at udvide anvendelsesområdet for
selskabsskattelovens § 2 D. Hvis aktionærerne er
skattefri af aktieavancer, hvilket som udgangspunkt gælder
selskabsaktionærer, kan en konvertering af skattepligtigt
udbytte til en skattefri kontant udligningssum anvendes uden at
gøre brug af skattefri fusion, spaltning eller
aktieombytning. Udvidelsen af selskabsskattelovens § 2 D
betyder, at den modtagne kontante udligningssum anses for at
være udbytte.
For ikke at gøre bestemmelsen bredere
end nødvendigt, foreslås det i forbindelse med
aktieombytninger, at det kun er i de tilfælde, hvor der
indgår tomme selskaber, at de kontante udligningssummer skal
anses for at være udbytte.
Den model, der anvendes til at omgå
udbyttebeskatningen, involverer typisk anvendelsen af nystiftede
selskaber, som på overdragelsestidspunktet i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet, dvs. tomme selskaber.
Det foreslås at indføre
udbyttebeskatning af de kontante udligningssummer,
aktionærerne modtager, når der indskydes tomme
selskaber, for derved at sikre, at ellers skattepligtige udbytter
ikke konverteres til skattefrie avancer.
Tomme selskaber, der i det væsentlige er
uden økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet, er
et begreb, som er kendt og anvendt i anden skattelovgivning
såsom selskabsskattelovens § 33 A, stk. 3.
Efter selskabsskattelovens § 33 A stk. 3,
er det en forudsætning for, at hæftelsesreglen i samme
bestemmelses stk. 1 finder anvendelse, at overdragelsen
vedrører kapitalandele i et selskab, der på
overdragelsestidspunktet i det væsentlige er uden
økonomisk risiko ved erhvervsmæssig aktivitet.
Tilsvarende bliver det en forudsætning for, at den
foreslåede værnsregel finder anvendelse, at der som led
i omstruktureringen indskydes et tomt selskab, der i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet andet end erhvervelsen af aktier i
det selskab, som skal foretage udlodning af udbytte.
At indskyde et tomt selskab, samtidig med at
der trækkes kontanter ud, ses i høj grad at være
motiveret af et ønske om at omgå udbyttebeskatningen.
Når der anvendes tomme selskaber i kombination med
udligningssummer, er der potentielt tale om at flytte penge ud af
de eksisterende virksomheder.
Ved skattepligtig fusion og spaltning
foreslås det tilsvarende, at vederlag i andet end aktier i
det modtagende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber
anses som udbytte, såfremt aktionæren efter
omstruktureringen ejer aktier i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber. Udbyttebeskatningen af kontante
udligningssummer ved skattepligtig fusion og spaltning er ikke
begrænset til omstruktureringer, hvori der indgår tomme
selskaber. Hermed opnås en ensartet beskatning af kontante
udligningssummer, uanset om der er tale om skattefri eller
skattepligtig fusion og spaltning.
Udbyttebeskatning af kontante udligningssummer
ved skattepligtige aktieombytninger er som anført
begrænset til situationer, hvor der indskydes et tomt
selskab. Hvis udbyttebeskatningen af kontante udligningssummer ikke
indeholdt denne begrænsning ved skattepligtig aktieombytning,
ville udbyttebeskatningen kunne omfatte sædvanlige aktiesalg,
hvor aktionæren fortsat ejer aktier i et koncernforbundet
selskab.
I modsætning til den gældende
selskabsskattelovs § 2 D, stk. 1 og 2, bliver det ikke et
krav, at der i ejerkredsen er en koncernforbindelse. Den
foreslåede udvidelse af selskabsskattelovens § 2 D
vil i lighed med den gældende bestemmelse finde anvendelse
ved alle former for skattefrie og skattepligtige omstruktureringer,
hvor der opnås kontante udligningssummer.
5.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget om at betragte kontante
udligningssummer ved omstruktureringer som udbytte har karakter af
en værnsregel, som vil forhindre utilsigtede provenutab
vedrørende udbyttebeskatningen.
6.
Administrative konsekvenser for det offentlige
SKAT vurderer, at der ikke er
nævneværdige administrative konsekvenser forbundet med
lovforslaget.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har ikke været i
høring inden fremsættelsen, idet der er tale om
lukning af et hul i skattelovgivningen, som skal have virkning fra
forslagets fremsættelse. Lovforslaget sendes i høring
samtidig med fremsættelsen til følgende:
Advokatsamfundet, AgroSkat, AE Rådet,
ATP, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskreditfond, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Revisorforening, Danske
Advokater, Den Danske Fondsmæglerforening, Den danske
Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Danmark,
Finansrådet, Danske revisorer - FSR, Forsikring &
Pension, Horesta, Håndværksrådet,
InvesteringsForeningsRådet, KL, Landbrug &
Fødevarer, Lokale Pengeinstitutter, Nasdaq OMX Copenhagen
A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
SRF Skattefaglig Forening, Videncentret for Landbrug.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | SKAT vurderer, at der ikke er
nævneværdige administrative konsekvenser forbundet med
lovforslaget. | SKAT vurderer, at der ikke er
nævneværdige administrative konsekvenser forbundet med
lovforslaget. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at alle kontante
udligningssummer, der udbetales som vederlag for aktierne i det
indskydende selskab i forbindelse med skattefri omstrukturering,
skattemæssigt behandles som udbytte hos aktionærerne i
det indskydende selskab. Udbyttebeskatningen af kontante
udligningssummer er generel og gælder for alle
aktionærer i det indskydende selskab. Det vil sige, at
udbyttebeskatningen f.eks. både gælder fysiske og
juridiske personer, uanset om aktionærerne er fuldt eller
begrænset skattepligtige af udbytte.
Udbyttebeskatning af kontante udligningssummer
ved skattefri omstrukturering omfatter udover skattefri fusion og
spaltning tillige skattefri aktieombytning, jf.
aktieavancebeskatningsloven 36, der henviser til reglerne i
fusionsskattelovens § 9. Kontante udligningssummer omfatter
som hidtil ethvert vederlag, som ikke er aktier i det modtagende
henholdsvis erhvervende selskab.
Når kontante udligningssummer generelt
beskattes som udbytte, skal ingen af aktierne i det indskydende
selskab anses for afstået. Derfor er der ikke længere
behov for de gældende regler for beregningen af, hvilke af
aktionærens aktier i det indskydende selskab, der skal anses
for afstået for den kontante udligningssum.
Som eneste undtagelse til udbyttebeskatningen
af kontante udligningssummer foreslås det, at kontante
udligningssummer behandles som en aktieafståelse efter
reglerne i aktieavancebeskatningsloven, hvis aktionæren helt
udtræder af koncernen. Det vil sige, at der sker
avancebeskatning af kontantvederlaget under forudsætning af,
at aktionæren efter omstruktureringen ikke ejer aktier i det
indskydende selskab, det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber. Ved koncernforbundne selskaber
forstås selskaber, der har den i ligningslovens § 2
anførte forbindelse.
Til nr.
2
Ændringen er en redaktionel
konsekvensændring som følge af en reduktion i antallet
af punktummer i stykket, jf. ændringen i lovforslagets §
1, nr. 3.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslaget i § 1 nr. 1, hvorefter kontante
udligningssummer skal beskattes som udbytte. Der er heller ikke ved
spaltning behov for de hidtil gældende regler, der
fastsætter, hvilke af aktionærens aktier i det
indskydende selskab, der skal anses for afstået ved
modtagelse af en kontant udligningssum. Tilsvarende er der heller
ikke behov for den hidtil gældende særregel, hvorefter
en kontant udligningssum beskattes som udbytte, hvis det
indskydende selskab ikke ophører ved spaltningen.
Til nr.
4
Ændringen er en redaktionel
konsekvensændring som følge af lovforslagets § 1
nr. 3, hvorefter der ikke vil være tale om afståelse af
aktier i forbindelse med modtagelse af en kontant
udligningssum.
Til § 2
Til nr.
1
De foreslåede ændringer i
selskabsskattelovens § 2 D sker med henblik på at hindre
omgåelse af beskatning af udbytter til selskaber, som efter
de gældende regler ikke er fritaget for beskatning af
udbytter.
Bestemmelsen foreslås at finde
anvendelse i de tilfælde, hvor skiftet fra udbytte til en
anden form for betaling opnås ved fusion, spaltning eller
aktieombytning. Forslaget berører ikke rækkevidden af
de gældende regler i selskabsskattelovens § 2 D, idet
der alene sker en præcisering af, at disse regler også
gælder ved fusion og spaltning.
Det forhold, at vederlaget anses som udbytte,
indebærer som efter den gældende § 2 D i
selskabsskatteloven, at udbyttet er omfattet af ligningslovens
§ 16 A, og at udbyttet dermed er omfattet af den
begrænsede skattepligt i selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra c.
Hvis en aktionær delvist vedlægges
med aktier i det erhvervende selskab, det modtagende selskab eller
hermed koncernforbundne selskaber, vil reglen finde anvendelse.
Dette indebærer, at alt vederlag, som ikke består af
sådanne aktier, anses for udbytte. Ved fastsættelse af,
hvornår der er tale om koncernforbundne selskaber, finder
ligningslovens § 2 anvendelse.
I § 2 D, stk. 2, foreslås det, at i
de tilfælde, hvor en aktionær i forbindelse med en
skattepligtig aktieombytning fuldt ud vederlægges med aktier
i det tomme selskab, finder reglen ikke anvendelse. Ligeledes
gælder det, at hvis en aktionær fuldt ud
vederlægges med andet end aktier i det erhvervende selskab,
det modtagende selskab eller hermed koncernforbundne
selskaber, vil reglen heller ikke finde anvendelse, idet aktierne
dermed må anses for afstået, forudsat at der efter
overdragelsen ikke ejes aktier m.v. i et eller flere af disse
selskaber.
Ved skattepligtig aktieombytning finder
bestemmelsen kun anvendelse, hvis overdragelsen sker til et tomt
selskab, jf. selskabsskattelovens § 33 A, stk. 3. Det vil
sige, at bestemmelsen ikke finder anvendelse i de tilfælde,
hvor der er tale om en aktieombytning, hvor det erhvervende selskab
er i besiddelse af en økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet.
Da der er tale om en værnsregel, der har
til hensigt at forhindre omgåelse, er det nødvendigt
at sikre, at reglen ikke omgås ved tilkøb eller
tilførsel af aktiver/aktiviteter. Det foreslås derfor
i § 2 D, stk. 3, at aktiviteter, der er erhvervet fra
koncernforbundne selskaber, ikke indgår i vurderingen af det
tomme selskabs erhvervsmæssige aktivitet. Endvidere vil den
aktivitet, der er i det tomme selskabs datterselskaber før
og efter omstruktureringen, heller ikke indgå.
Ved skattepligtig fusion og spaltning
foreslås det tilsvarende i § 2 D, stk. 4, at vederlag i
andet end aktier i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber anses som udbytte, såfremt
aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier i det
modtagende selskab eller hermed koncernforbundne selskaber. I
modsætning til skattepligtig aktieombytning er den
foreslåede udbyttebeskatning af kontante udligningssummer ved
skattepligtig fusion og spaltning ikke begrænset til
omstruktureringer, hvori der indgår tomme selskaber.
Til § 3
Til nr.
1
De foreslåede nye punktummer i
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 6, er værnsregler,
der skal hindre omgåelse af beskatning af udbytte til en
person, som efter de gældende regler ikke er fritaget for
beskatning af udbytter.
Den foreslåede bestemmelse svarer til
den foreslåede ændring i selskabsskattelovens § 2
D, som er nærmere omtalt ovenfor under § 2.
Til nr.
2
De foreslåede nye punktummer i
lovforslagets § 3, nr. 1 skal ikke anvendes hvis personen er
hjemmehørende på Færøerne, i
Grønland eller i et land, som er medlem af EU/EØS,
eller som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og de
kompetente myndigheder i denne stat skal udveksle oplysninger med
de danske myndigheder efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten, en
anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om bistand i skattesager.
Beskatningen skal altså kun gennemføres, hvis personen
er hjemmehørende i et land uden for EU, som ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark. Skatteplanlægning
med kvalifikationsskift er nemlig især fordelagtig, hvis
overdragelsen af aktierne ikke medfører avancebeskatning,
hvilket må formodes at ske, hvis personen er
hjemmehørende i et EU-land eller et land, som har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Til § 4
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1 nr. 1, hvorefter kontante
udligningssummer skal beskattes som udbytte. Der er herefter ikke
behov for særreglen om, at de såkaldte
»spidser« beskattes om udbytte. Det følger
fremover af den generelle regel i fusionsskattelovens § 9.
Til § 5
Til stk.
1
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2014.
Til stk.
2
Det foreslås, at loven får
virkning for vederlag i forbindelse med afståelse af aktier,
der foretages fra den 20. november 2013. Ved afståelse
forstås, at der er indgået en endelig bindende aftale
om overdragelse af aktier.
Hvis afståelsen sker i forbindelse med
omstrukturering, hvor beslutningen kræver vedtagelse på
en generalforsamling, f.eks. fusion eller spaltning, har loven
virkning for vederlag, hvor omstruktureringen vedtages den 20.
november 2013 eller senere. Dette gælder også vederlag,
der modtages i forbindelse med en omstrukturering, hvor det
indskydende selskab ikke ophører, dvs. grenspaltning.
De foreslåede bestemmelser indeholder
skærpende ændringer, som undtagelsesvist
tillægges virkning allerede fra fremsættelsesdagen. Det
tidlige virkningstidspunkt skal forhindre spekulation, der kunne
modvirke formålet med bestemmelserne i tidsrummet fra
lovforslagets fremsættelse og indtil dets ikrafttræden.
Der ville således være risiko for yderligere
utilsigtede provenutab ved et senere virkningstidspunkt. Det er
ikke muligt at skønne over størrelsen af disse
yderligere potentielle provenutab, men de kan være
betydelige, særligt når fremgangsmåden for
omgåelsen af den gældende lovgivning gives med
lovforslagets fremsættelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I fusionsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1120 af 14. november 2012, som
ændret ved § 4 i lov nr. 433 af 16. maj 2012, § 2 i
lov nr. 1255 af 18. december 2012, § 2 i lov nr. 1402 af 23.
december 2012 og § 19 i lov nr. 600 af 12. juni 2013,
foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. § 9 affattes således: | § 9. Aktier i
det indskydende selskab anses for afhændet af
selskabsdeltageren til tredjemand i det omfang, de
vederlægges med andet end aktier i det modtagende selskab.
Afhændelsen anses for sket til kursen på den i § 5
nævnte fusionsdato. Stk. 2.
Fortjeneste eller tab i forbindelse med indløsning som
nævnt i stk. 1 af aktier i det indskydende selskab behandles
efter reglerne i aktieavancebeskatningsloven. Uanset 1. pkt.
behandles det kontante vederlag som udbytte i de tilfælde,
som er nævnt i ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr.
1. | | Ȥ 9.
Udligningssummer omfattet af § 2, stk. 1, anses som udbytte,
såfremt aktionæren efter omstruktureringen ejer aktier
m.v. i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller i
selskaber, som er koncernforbundne med de nævnte selskaber,
jf. ligningslovens § 2.« | Stk. 3. Har
selskabsdeltageren flere aktier i det indskydende selskab end dem,
der anses for indløst, og er de erhvervet på
forskellige tidspunkter, anses de tidligst erhvervede aktier for
indløst. Samtidigt erhvervede aktier, som ikke er forbundet
med ensartede rettigheder, eller hvoraf nogle er anskaffet som led
i selskabsdeltagerens næringsvej, anses for indløst
efter forholdet mellem aktiernes kursværdi på den i
§ 5 nævnte fusionsdato. | | | | | | § 15
b. --- | | | Stk. 4. Spaltes
et selskab, og beskattes selskaberne efter reglerne i stk. 1 eller
2, skal beskatningen af selskabsdeltagerne i det indskydende
selskab ske efter reglerne i 2.-14. pkt. Ved anvendelse af
reglerne anvendes spaltningsdatoen for det indskydende
selskab, hvis det indskydende selskab og det eller de modtagende
selskaber ikke har samme spaltningsdato. I det omfang aktierne i
det indskydende selskab vederlægges med andet end aktier i de
modtagende selskaber, anses aktierne for afhændet til
tredjemand til kursen på spaltningsdatoen. § 9, stk. 2
og 3, finder tilsvarende anvendelse. Ophører det indskydende
selskab ikke ved spaltningen, anses vederlag med andet end aktier
eller anparter i det eller de modtagende selskaber som udbytte, jf.
dog ligningslovens § 16 A, stk. 3, nr. 3. Bortset fra de
afståede aktier anses aktierne i det indskydende selskab for
ombyttet med aktier i de modtagende selskaber efter forholdet
mellem kursværdien af aktierne i hvert enkelt af de
modtagende selskaber og den samlede kursværdi af aktierne i
de modtagende selskaber på spaltningsdatoen. Ophører
det indskydende selskab, finder § 11 tilsvarende anvendelse
på aktierne i hvert af de modtagende selskaber.
Ophører det indskydende selskab ikke ved spaltningen, anses
dets deltagere for at have anskaffet aktierne i det eller de
modtagende selskaber på samme tidspunkt som aktierne i det
indskydende selskab. Anskaffelsessummen inden spaltningen for
aktierne i det indskydende selskab fordeles som anskaffelsessum for
aktierne i det indskydende selskab efter spaltningen og det eller
de modtagende selskaber efter forholdet mellem kursværdien af
aktierne i det indskydende selskab og hvert enkelt af de modtagende
selskaber og den samlede kursværdi af aktierne i det
indskydende selskab og det eller de modtagende selskaber på
spaltningsdatoen. Er aktierne i det indskydende selskab anskaffet
som led i selskabsdeltagerens næringsvej, anses aktierne i
det eller de modtagende selskaber også for anskaffet som led
heri. Er aktierne i det indskydende selskab omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 18, anses aktierne i det eller
de modtagende selskaber også for omfattet af disse
bestemmelser. Har aktierne i det indskydende selskab ikke samme
skattemæssige status, eller er de anskaffet på
forskellige tidspunkter, foretages en forholdsmæssig
fordeling for aktierne i det eller de modtagende selskaber. De
forholdsmæssige andele beregnes efter kursværdien af
aktierne i det indskydende selskab på spaltningsdatoen. Er de
modtagne aktier forbundet med forskellige rettigheder, foretages
beregningen særskilt for hver art af de modtagne
aktier. | | 2. I § 15 b, stk. 4, 1. pkt., ændres
»14. pkt.« til: »12. pkt.« ? 3. § 15 b, stk. 4, 3.-5. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes: »§ 9 finder tilsvarende
anvendelse.« ? 4. I § 15 b, stk. 4, 6. pkt., der bliver 4.
pkt., ændres »Bortset fra de afståede aktier
anses aktierne i det indskydende selskab« til:
»Aktierne i det indskydende selskab anses«. | Stk. 5-6. --- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1254 af 18. december 2012,
§ 17 i lov nr. 1354 af 21. december 2012, § 1 i lov nr.
1394 af 23. december 2012, § 17 i lov nr. 600 af 12. juni 2013
og § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændring: | | | | § 2 D. Hvis
en juridisk person overdrager aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i et
koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller
trust (det erhvervende selskab) og vederlaget for denne
overdragelse helt eller delvis sker i form af andet end aktier i
det erhvervende selskab, anses denne del af vederlaget for udbytte.
Dette gælder dog ikke, hvis det overdragende selskab opfylder
betingelserne for at modtage skattefrit udbytte efter § 2,
stk. 1, litra c, eller § 13, stk. 1, nr. 2, såfremt
vederlaget havde været udbytte af aktier i det overdragede
selskab umiddelbart inden overdragelsen. Endvidere gælder det
ikke ved overdragelse af aktier til et erhvervende selskab m.v.,
der inden overdragelsen ikke var koncernforbundet med det
overdragende selskab, men som alene som følge af
fælles bestemmende indflydelse efter stk. 2, 2. pkt., bliver
koncernforbundet med dette selskab efter overdragelsen,
såfremt det erhvervende selskab ikke af det overdragende
selskab eller et med dette koncernforbundet selskab m.v. har
fået midler stillet til rådighed. Stk. 2. Ved
fastsættelse af, hvornår der er tale om
koncernforbundne selskaber, finder ligningslovens § 2
anvendelse. Med en juridisk person sidestilles et selskab og en
forening m.v., der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af
selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt. | | 1. I § 2 D indsættes efter stk. 1 som
nye stykker: »Stk. 2.
Hvis en juridisk person overdrager aktier, andelsbeviser og
lignende værdipapirer, herunder konvertible obligationer,
samt tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer til
selskaber, der på overdragelsestidspunktet i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet, jf. § 33 A, stk. 3, og
vederlaget delvist består af aktier i det erhvervende selskab
eller hermed koncernforbundne selskaber, anses det resterende
vederlag som udbytte. Det samme gælder, hvis overdrageren
udelukkende modtager vederlag i andet end aktier m.v. i det
erhvervende eller hermed koncernforbundne selskaber, og der efter
overdragelsen ejes aktier m.v. i et eller flere af disse selskaber
eller i det selskab, hvori der overdrages aktier. Stk. 1, 2. pkt.,
finder tilsvarende anvendelse. Stk. 3.
Erhvervsmæssig aktivitet, der er erhvervet fra et
koncernforbundet selskab, indgår ikke i vurderingen efter
stk. 2, jf. § 33 A, stk. 3. Ved transaktioner mellem et
moderselskab og et datterselskab indgår erhvervsmæssig
aktivitet i datterselskabet ikke i vurderingen af moderselskabet
efter § 33 A, stk. 3. Stk. 4. Vederlag
i andet end aktier m.v. i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber i forbindelse med fusion eller
spaltning, der ikke er omfattet af fusionsskatteloven, anses som
udbytte, såfremt aktionæren efter omstruktureringen
ejer aktier i et af de indskydende eller modtagende selskaber eller
hermed koncernforbundne selskaber.« Stk. 2 bliver herefter stk. 5. | | | | | | § 3 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 5 i lov nr. 254 af 30 marts 2011,
§ 1 i lov nr. 398 af 9. maj 2012, § 5 i lov nr. 433 af
16. maj 2012, § 5 i lov nr. 591 af 18. juni 2012, § 2 i
lov nr. 921 af 18. september 2012, § 1 i lov nr. 1254 af 18.
december 2012, § 4 i lov nr. 1347 af 21. december 2012 og
senest ved § 7 i lov nr. 894 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 2. Pligt
til at svare indkomstskat til staten påhviler endvidere
personer, der ikke er omfattet af § 1, og dødsboer, der
behandles i udlandet, jf. dødsboskattelovens § 1, stk.
3, for så vidt de pågældende personer eller
dødsboer: 1)-5) --- | | 1. I § 2, stk. 1, nr. 6, indsættes
efter 3. pkt.: »Skattepligten omfatter derudover
vederlag i form af andet end aktier i det erhvervende selskab eller
hermed koncernforbundne selskaber, som en person erhverver ved
overdragelse af aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer til
selskaber, der på overdragelsestidspunktet i det
væsentlige er uden økonomisk risiko ved
erhvervsmæssig aktivitet, jf. selskabsskattelovens § 33
A, stk. 3, hvis personen efter overdragelsen ejer aktier m.v. i et
eller flere af disse selskaber. Skattepligten omfatter også
vederlag i andet end aktier i det modtagende selskab eller hermed
koncernforbundne selskaber, som en person erhverver i forbindelse
med fusion eller spaltning, der ikke er omfattet af
fusionsskatteloven, hvis personen efter omstruktureringen ejer
aktier i det modtagende selskab eller hermed koncernforbundne
selskaber«. | | | | 6) Erhverver udbytter omfattet af
ligningslovens § 16 A, stk. 1 og 2, eller erhverver
afståelsessummer omfattet af ligningslovens § 16 B, stk.
1, idet selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, 5. og 6.
pkt., dog finder tilsvarende anvendelse. 1. pkt. omfatter ikke
udbytte fra investeringsinstitutter med minimumsbeskatning omfattet
af ligningslovens § 16 C, der udelukkende investerer i
fordringer omfattet af kursgevinstloven, aktier i det
administrationsselskab, der forestår investeringsinstituttets
administration, afledte finansielle instrumenter efter
Finanstilsynets regler herom og beviser i investeringsinstitutter
med minimumsbeskatning omfattet af ligningslovens § 16 C, der
udelukkende investerer i aktiver som nævnt i denne
bestemmelse. Skattepligten omfatter endvidere vederlag i form af
andet end aktier i det erhvervende selskab, som en person erhverver
ved overdragelse af aktier, andelsbeviser og lignende
værdipapirer, herunder konvertible obligationer, samt
tegningsrettigheder til sådanne værdipapirer i et
koncernforbundet selskab (det erhvervede selskab) til et andet
koncernforbundet selskab eller en koncernforbundet fond eller trust
(det erhvervende selskab). 3. pkt. anvendes dog ikke, hvis personen
er hjemmehørende på Færøerne, i
Grønland eller i et land, som er medlem af EU/EØS,
eller som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og de
kompetente myndigheder i denne stat skal udveksle oplysninger med
de danske myndigheder efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten, en
anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om bistand i skattesager. Det
er en betingelse for anvendelsen af 3. pkt., at der er forbindelse
som nævnt i ligningslovens § 2 mellem personen og det
erhvervede henholdsvis det erhvervende selskab, og at det
erhvervede selskab og det erhvervende selskab er koncernforbundet
som nævnt i ligningslovens § 2. 7)-29) --- | | 2. I § 2, stk. 1, nr. 6,4. pkt., der bliver
6. pkt., ændres »3. pkt.« til: »3.-5.
pkt.« | | | | | | § 4 | | | | | | I aktieavancebeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 796 af 20. juni 2011, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 792 af 28. juni 2013,
foretages følgende ændring: | | | | §
2. --- | | | Stk. 4. Kontante
beløb, der modtages i forbindelse med en skattefri
aktieombytning, jf. § 36, eller en skattefri fusion eller en
skattefri spaltning omfattet af fusionsskattelovens regler, og som
udgør et beløb, der er mindre end kursværdien
af hver af de aktier, der tildeles i det erhvervende henholdsvis
det modtagende selskab, behandles efter reglerne i ligningslovens
§ 16 A, stk. 1. | | 1. § 2, stk. 4, ophæves. | | | |
|