Fremsat den 5. december 2013 af
skatteministeren (Holger K. Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af kildeskatteloven og
selskabsskatteloven
(Tilpasning af procenttillæg og
reduceret markedsrente til ny referencerente m.v.)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i
lov nr. 1560 af 21. december 2010 og senest ved § 7 i lov nr.
894 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 59, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »tillæg af 2 procentenheder« til:
»fradrag af 1,2 procentpoint«.
2. I
§ 61, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »4 procentenheder« til: »0,8
procentpoint«.
3. I
§ 62, stk. 2, 2. pkt.,
ændres »2 procentenheder« til: »5,2
procentpoint«.
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og
senest ved § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 29 B, stk. 1, ændres
»stk. 2-11« til: »stk. 2-10«.
2. I § 29
B, stk. 4, 3. pkt., og § 29 B,
stk. 8, 2. pkt., ændres »stk. 8« til:
»stk. 7«.
3. I
§ 29 B, stk. 6, 2. og 3. pkt., ændres »stk. 9«
til: »stk. 8«.
4. I
§ 29 B, stk. 7, 2. pkt.,
ændres »60 pct.« til: »25 pct.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har
virkning for afregning af indkomstskatter fra indkomståret
2013.
Stk. 3. § 2, nr. 4,
har virkning for afregning af indkomstskatter fra
indkomståret 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets formål og baggrund
Dette lovforslag har til formål at
neutralisere effekten af den nye referencerente ved at tilpasse
procenttillæggene for afregning af indkomstskatter, så
renteniveauet bliver afpasset med renteniveauet for den tidligere
referencerente.
Efter opkrævningslovens § 7
fastlægges en referencerente, som er årligt variabel,
så den i et vist omfang følger markedsrentens
bevægelser. Referencerenten danner grundlag for
fastsættelsen af renten i forskellige skatte- og afgiftslove.
I de enkelte skatte- og afgiftslove fastlægges renten med
udgangspunkt i renten i opkrævningslovens § 7, stk. 2,
med forskellige justeringer.
Med virkning fra 1. januar 2014 blev der ved
lov nr. 1354 af 21. december 2012 gennemført en
ændring af opkrævningsloven, der betød, at
renten blev omlagt fra et vægtet gennemsnit af en række
obligationsserier til en gennemsnitlig kassekreditrente for
ikke-finansielle selskaber, som opgøres af Nationalbanken.
Omlægningen betød, at referencerenten i
opkrævningsloven § 7 blev gennemsnitlig 3 procentpoint
højere end den tidligere obligationsbaserede
referencerente.
Som følge af ændringen af
referencerenten blev nogle af de forskellige rentesatser i skatte-
og afgiftslovene justeret. Ved en fejl blev procenttillæggene
i kildeskatteloven og selskabsskatteloven ikke justeret som
følge af omlægningen af referencerenten.
Formålet med dette lovforslag er at
tilpasse procenttillæggene i kildeskatteloven og
selskabsskatteloven for afregning af indkomstskatter, så
renteniveauerne i disse to love også bliver tilpasset i
forhold til den nye referencerente.
2.
Gældende ret
Efter gældende regler fastsættes
procenttillæggene for afregning af indkomstskat i
kildeskatteloven og selskabsskatteloven med udgangspunkt i
referencerenten i opkrævningsloven. Efter bestemmelsen i
opkrævningsloven fastsættes renten for
kalenderåret og offentliggøres senest den 15. december
forud for det år, hvor den skal have virkning.
Referencerenten for et år beregnes
på grundlag af et simpelt gennemsnit af den af Danmarks
Nationalbank opgjorte kassekreditrente for ikke-finansielle
selskaber i månederne juli, august og september i det
foregående kalenderår. Den af Nationalbanken opgjorte
månedlige kassekreditrente for ikke-finansielle selskaber
opgøres som et vægtet gennemsnit over den effektive
rentesats for den udestående lånemasse opgjort med to
decimaler.
Dette renteniveau ligger i gennemsnit omkring
3 procentpoint over den tidligere referencerente i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt. Det betyder, at
de procenttillæg i kildeskatteloven og selskabsskatteloven,
som beregnes med udgangspunkt i denne referencerente, bliver
højere end tilsigtet. Det har betydning for den rente og de
procenttillæg, som betales i følgende situationer:
• Når
personer skal betale rente af frivillige indbetalinger af
yderligere forskudsskat fra 1. januar i året efter
indkomståret, jf. kildeskattelovens § 59.
• Når
personer betaler restskattetillæg, jf. kildeskattelovens
§ 61, stk. 2.
• Når
staten yder procentgodtgørelse af overskydende skat til
personer, jf. kildeskattelovens § 62, stk. 2.
• Når
selskaber betaler frivillig acontoskat i løbet af
indkomståret, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk.
6.
• Når
selskaber betaler restskattetillæg, jf. selskabsskattelovens
§ 29 B, stk. 4.
• Når
staten yder selskaber procentgodtgørelse af overskydende
skat, jf. selskabsskattelovens § 29 B, stk. 5.
2.1.
Personer
Efter kildeskattelovens § 59 kan en
skattepligtig indbetale forskudsskat ud over, hvad der er indeholdt
i A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst eller
opkrævet ved skattebillet, frem til og med den 1. juli i
året efter indkomståret.
Ved betaling af yderligere forskudsskat efter
udløbet af indkomståret skal der betales en
dag-til-dag-rente af forskudsskatten svarende til renten i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg
af 2 procentpoint.
Efter kildeskattelovens § 61 skal en
skattepligtig, som har en restskat, betale et procenttillæg
til staten af restskatten. Procenttillægget beregnes en gang
årligt og fastsættes som rentesatsen i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg
af 4 procentpoint.
Efter kildeskattelovens § 62 ydes der en
skattepligtig, som har en overskydende skat, et procenttillæg
af beløbet i godtgørelse. Procenttillægget
beregnes én gang årligt og fastsættes som
rentesatsen i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.,
med fradrag af 2 procentpoint. Procenttillægget kan dog ikke
fastsættes til mindre end 0,5 procent af den overskydende
skat. I det omfang det betalte tillæg modsvares af
beløb, der er indbetalt efter § 59, ydes ingen
godtgørelse. I stedet tilbagebetales dag-til-dag-renten af
den for meget indbetalte yderligere forskudsskat. Der ydes ingen
godtgørelse for beløb, som modsvares af nedslaget
efter lov om skattenedslag for seniorer, og beløb efter lov
om skattefri kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter.
2.2.
Selskaber, foreninger m.v.
Efter selskabsskattelovens § 29 A skal
selskaber betale indkomstskat i løbet af indkomståret.
Beløb, som indbetales i løbet af året,
benævnes acontoskat. Ud over den fastsatte ordinære
acontoskat kan selskaber, foreninger m.v. indbetale frivillig
acontoskat i løbet af indkomståret. For beløb,
som indbetales senest 20. marts i indkomståret, ydes et
procenttillæg. For beløb, som indbetales senest 20.
november i indkomståret, fratrækkes et
procenttillæg. Procenttillæggene for frivillig
acontoskat fastsættes med udgangspunkt i den reducerede
markedsrente, som er fastsat til 60 pct. af renten i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af
en andel svarende til selskabsskatteprocenten.
Selskabsskattelovens § 29 B indeholder
bestemmelser om beregning af et selskabs eller forenings m.v.
indkomstskat, restskat eller overskydende skat for
indkomståret. Har selskabet en restskat, skal selskabet ved
betaling af restskatten betale et restskattetillæg af
restskatten. Har selskabet en overskydende skat, skal der ved
tilbagebetaling af den overskydende skat ydes selskabet eller
foreningen m.v. en godtgørelse af den overskydende skat.
Godtgørelsesprocenten fastsættes
en gang årligt og beregnes som den reducerede markedsrente
efter skat ganget med 480/360, afrundet til en decimal. Den
reducerede markedsrente efter skat beregnes som 60 pct. af renten i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med
fradrag af en andel svarende til selskabsskatteprocenten.
Restskatteprocenten fastsættes én gang årligt og
beregnes som indkomstårets godtgørelsesprocent tillagt
3,5 procentpoint. Beregningen af restskatteprocenten bygger
således også på rentesatsen i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.
3.
Lovforslaget
3.1.
Personer
Det foreslås at ændre
tillægget til referencerenten ved beregningen af
dag-til-dag-renten fra et tillæg på 2 procentenheder
til et fradrag på 1,2 procentpoint. Herved bliver det
gennemsnitlige renteniveau for dag-til-dag-renten nedsat til det
gennemsnitlige renteniveau for den tidligere dag-til-dag-rente. Se
tabel 1.
Det bemærkes, at udtrykket
»procentenheder« i de bestemmelser, som der henvises
til i dette afsnit, svarer til udtrykket
»procentpoint«, som anvendes i den økonomiske
terminologi i dag. Udtrykket »procentpoint« vil blive
anvendt i det følgende.
| Tabel 1: Niveauet for
dag-til-dag-renten i perioden 2009-2012, faktiske satser og hvis ny
referencerente var blevet anvendt med nedsættelse af det
faste tillæg | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Gns. | | -- pct. -- | Faktiske satser efter gældende
ret | 4,6 | 4,2 | 3,4 | 2,7 | 3,7 | Ved anvendelse af foreslåede
satser | 4,2 | 3,3 | 3,7 | 3,5 | 3,7 | Forskel | -0,4 | -0,9 | 0,3 | 0,8 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
Det foreslås desuden at ændre
tillægget til referencerenten ved beregning af
restskattetillægget fra et tillæg på 4
procentpoint til et tillæg på 0,8 procentpoint. Herved
bliver det gennemsnitlige renteniveau for restskattetillægget
nedsat til det gennemsnitlige renteniveau for det tidligere
restskattetillæg. Se tabel 2.
| Tabel 2: Niveauet for
restskattetillægget for personer i perioden 2009-2012,
faktiske satser og hvis ny referencerente var blevet anvendt med
nedsættelse af det faste tillæg | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Gns. | | -- pct. -- | Faktiske satser efter gældende
ret | 6,6 | 6,2 | 5,4 | 4,7 | 5,7 | Ved anvendelse af foreslåede
satser | 6,2 | 5,3 | 5,7 | 5,5 | 5,7 | Forskel | -0,4 | -0,9 | 0,3 | 0,8 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
Det foreslås endvidere at ændre
tillægget til referencerenten ved beregning af
procentgodtgørelsen for overskydende skat fra et fradrag
på 2 procentpoint til et fradrag på 5,2 procentpoint.
Herved bliver det gennemsnitlige renteniveau for
procentgodtgørelsen for overskydende skat for personer
nedsat til det gennemsnitlige renteniveau for den tidligere
procentgodtgørelse for overskydende skat for personer. Se
tabel 3.
| Tabel 3: Niveauet for
godtgørelsesprocenten for overskydende skat for personer i
perioden 2009-2012, faktiske satser og hvis ny referencerente var
blevet anvendt med nedsættelse af det faste
tillæg | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Gns. | | -- pct. -- | Faktiske satser efter gældende
ret | 0,6 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | Ved anvendelse af foreslåede
satser | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | Forskel | -0,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
SKAT vil ved bekendtgørelsen af loven i
Lovtidende bringe en meddelelse på sin hjemmeside om de nye
satser for indkomståret 2013, som træder i stedet for
meddelelsen om de satser, som SKAT offentliggjorde på sin
hjemmeside den 28. november 2013 (SKM2013. 837. SKAT).
3.2.
Selskaber, foreninger m.v.
Endelig foreslås det at ændre
opgørelsen af den reducerede markedsrente. Den reducerede
markedsrente anvendes ved opgørelsen af tillæg til
selskabers betaling af frivillig acontoskat i løbet af
indkomståret, selskabers restskattetillæg og den
procentgodtgørelse, som staten yder selskaber ved
overskydende skat. Det foreslås, at den reducerede
markedsrente ændres fra at udgøre 60 pct. af
referencerenten i opkrævningslovens § 7 med fradrag af
en andel svarende til selskabsskattesatsen til at udgøre 25
pct. af referencerenten med fradrag af selskabsskattesatsen. Herved
neutraliseres effekten af overgangen til ny referencerente i
opkrævningsloven, og de gennemsnitlige renteniveauer
nedsættes til de tidligere gennemsnitlige renteniveauer. Se
tabel 4-6.
| Tabel 4: Niveauet for
udligningstillæg/-fradrag til frivillige indbetalinger af
selskabsskat i perioden 2009-2013, faktiske satser og hvis ny
referencerente var blevet anvendt med nedsættelse af
medregningsfaktor | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Gns. | | -- pct. -- | Den reducerede markedsrente efter
gældende ret | 0,7 | 0,4 | 0,3 | 0,2 | 0,1 | 0,3 | Med ny referencerente og
medregningsfaktor nedsat fra 60 pct. til 25 pct. | 0,4 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | Forskel | -0,3 | -0,1 | 0 | 0,1 | 0,2 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
| Tabel 5: Niveauet for
restskattetillægget til selskabsskat i perioden 2009-2013,
faktiske satser og hvis ny referencerente var blevet anvendt med
nedsættelse af medregningsfaktor | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Gns. | | -- pct. -- | Den reducerede markedsrente efter
gældende regler | 6,1 | 5,1 | 4,8 | 4,3 | 3,9 | 4,8 | Med ny referencerente og
medregningsfaktor nedsat fra 60 pct. til 25 pct. | 5,2 | 4,9 | 4,6 | 4,7 | 4,7 | 4,8 | Forskel | -0,9 | -0,2 | -0,2 | 0,4 | 0,8 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
| Tabel 6: Niveauet for
godtgørelsen til overskydende selskabsskat i perioden
2009-2013, faktiske satser og hvis ny referencerente var blevet
anvendt med nedsættelse af
medregningsfaktor | Indkomstår | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | Gns. | | -- pct. -- | Den reducerede markedsrente efter
gældende regler | 2,6 | 1,6 | 1,3 | 0,8 | 0,4 | 1,3 | Med ny referencerente og
medregningsfaktor nedsat fra 60 pct. til 25 pct. | 1,7 | 1,4 | 1,1 | 1,2 | 1,2 | 1,3 | Forskel | -0,9 | -0,2 | -0,2 | 0,4 | 0,8 | 0,0 | Kilde: Skatteministeriet | |
|
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Den foreslåede tilpasning af
tillæggene i kildeskatteloven og selskabsskatteloven
vedrørende afregning af indkomstskatter medfører i
lighed med de justeringer, som blev gennemført med lov nr.
1354 af 21. december 2012, at tillæggene gennemsnitligt
stemmer overens med de historiske tillæg. Forslaget
skønnes derfor ikke fremadrettet at have
nævneværdige provenumæssige konsekvenser for det
offentlige.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
6.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Den foreslåede tilpasning af
tillæggene i selskabsskatteloven vedrørende afregning
af selskabsskat tilsigter i lighed med de justeringer, som blev
gennemført ved lov nr. 1354 af 21. december 2012, at
være omkostningsmæssigt neutrale ved
gennemsnitligt at stemme overens med de historiske tillæg.
Forslaget vil derfor ikke have nævneværdige
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget er ikke forinden
fremsættelsen sendt i ekstern høring, da
Skatteministeriet først den 28. november 2013 blev
opmærksom på problemstillingen, og lovforslaget
ønskes gennemført inden den 20. december 2013.
Forslaget er samtidig med fremsættelsen
sendt i ekstern høring i Advokatrådet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk
Byggeri, Dansk Erhverv, DI, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske
Advokater, Den Danske Skatteborgerforening, Erhvervsstyrelsen
(TER), Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer,
Håndværksrådet, Borger- og Retssikkerhedschefen,
SRF Skattefaglig Forening og Videncentret for Landbrug.
| | | 12. Sammenfattende skema | | | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | Positive
konsekvenser/ mindre
udgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen nævneværdige
konsekvenser. | Ingen nævneværdige
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen nævneværdige
konsekvenser | Ingen nævneværdige
konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter kildeskattelovens § 59 kan den
skattepligtige frem til og med den 1. juli i året efter
indkomståret indbetale forskudsskat ud over, hvad der er
indeholdt i A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst
eller opkrævet ved skattebillet.
Ved betaling af forskudsskat efter
udløbet af indkomståret skal den skattepligtige betale
rente af forskudsskatten svarende til renten i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med
tillæg af 2 procentenheder (procentpoint).
Forslaget går ud på at ændre
tillægget på 2 procentpoint til et fradrag på 1,2
procentpoint. Herved opnås en neutralisering af overgangen
til ny referencerente i opkrævningslovens § 7, stk. 2,
3. pkt.
Til nr.
2
Efter kildeskattelovens § 61, stk. 2,
skal en skattepligtig ved betaling af restskat - ud over
restskatten - betale et procenttillæg til staten af
restskatten. Procenttillægget beregnes en gang årligt
og fastsættes som rentesatsen i opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 4 procentenheder
(procentpoint).
Forslaget går ud på at ændre
tillægget på 4 procentpoint til et tillæg af 0,8
procentpoint. Herved opnås en neutralisering af overgangen
til ny referencerente i opkrævningslovens § 7, stk. 2,
3. pkt.
Til nr.
3
Efter kildeskattelovens § 62,
stk. 2, får den skattepligtige ved tilbagebetaling af
overskydende skat et procenttillæg af beløbet i
godtgørelse. Procenttillægget beregnes en gang
årligt og fastsættes som rentesatsen i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt., med
fradrag af 2 procentenheder (procentpoint). Procenttillægget
kan dog ikke fastsættes til mindre end 0,5 procent af den
overskydende skat. Der ydes ikke den skattepligtige
godtgørelse, i det omfang den overskydende skat er
fremkommet ved en indbetaling fra den skattepligtige efter §
59. Der ydes endvidere ingen godtgørelse for beløb,
som modsvares af nedslaget efter lov om skattenedslag for seniorer,
og beløb efter lov om skattefri kompensation for
forhøjede energi- og miljøafgifter.
Forslaget går ud på at ændre
fradraget på 2 procentpoint afrundet til en decimal til et
fradrag på 5,2 procentpoint. Herved opnås en
neutralisering af overgangen til ny referencerente i
opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3. pkt.
Til § 2
Til nr.
1-3
Med lov nr. 513 af 7. juni 2006 blev
selskabsskattelovens dagældende § 29 B, stk. 7,
ophævet, og stykkerne 8-11 blev til stk. 7-10. Ved en fejl er
stykhenvisningerne i stk. 1, 4, 6 og 8 ikke blevet
konsekvensrettet. Med dette forslag rettes der op herpå. Det
foreslås, at henvisningen til stk. 2-11 i stk. 1 ændres
til en henvisning til stk. 2-10. Det foreslås, at
henvisningen til stk. 8 i stk. 4 og stk. 8 ændres til en
henvisning til stk. 7. Det foreslås, at henvisningen til stk.
9 i stk. 6 ændres til en henvisning til stk. 8. Der er tale
om konsekvensrettelser uden betydning for lovens anvendelse.
Til nr.
4
I selskabsskattelovens § 29 B er der
fastsat regler om beregning af selskabets eller foreningens m.v.
indkomstskat, restskat eller overskydende skat samt acontoskat.
Efter bestemmelsens stk. 4 skal et selskab
eller forening betale restskattetillæg, hvis selskabet eller
foreningen har restskat. Restskattetillægget fastsættes
efter stk. 7.
Er der foretaget frivillige acontobetalinger,
beregnes der efter bestemmelsen i stk. 6 et tillæg. For
frivillige acontobetalinger, der er sket senest den 20. marts, ydes
der selskabet eller foreningen m.v. et tillæg fastsat efter
stk. 8. For frivillige acontobetalinger, der er sket efter den
20. marts, men senest den 20. november, samt for udbytteskat skal
selskabet eller foreningen m.v. betale et statskassen tilfaldende
tillæg fastsat efter stk. 8.
Har selskabet eller foreningen overskydende
skat, ydes der selskabet eller foreningen en godtgørelse
efter stk. 7.
Efter stk. 7 fastsættes
godtgørelsesprocenten én gang årligt og
beregnes som den reducerede markedsrente efter skat ganget med
480/360, afrundet til en decimal. Den reducerede markedsrente
beregnes som 60 pct. af renten i opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af en andel
svarende til den i selskabsskattelovens § 17,
stk. 1, nævnte procent.
Restskatteprocenten fastsættes en gang
årligt og beregnes som indkomstårets
godtgørelsesprocent tillagt 3,5 procentpoint.
Efter bestemmelsen i stk. 8 beregnes
tillæggene efter stk. 6 som en procentsats af den
frivillige acontoindbetaling. Procentsatsen fastsættes en
gang årligt og beregnes som den reducerede markedsrente efter
skat opgjort efter stk. 7, ganget med 120/360, afrundet til en
decimal.
Forslaget går ud på at
nedsætte den reducerede markedsrente efter skat fra 60 pct.
til 25 pct. af renten i opkrævningslovens § 7,
stk. 2, 3. pkt., med fradrag af en andel svarende til den i
selskabsskattelovens § 17, stk. 1, nævnte
procent. Herved opnås en neutralisering af overgangen til ny
referencerente i opkrævningslovens § 7, stk. 2, 3.
pkt.
Til § 3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det skyldes, at loven dermed
hurtigt kan træde i kraft inden de bestemmelser, som
ændres med dette lovforslag, træder i kraft 1. januar
2014.
Det foreslås i stk.
2, at ændringerne af kildeskatteloven får
virkning for afregning af indkomstskatter fra indkomståret
2013. Indkomstskatterne for indkomståret 2013 afregnes i
kalenderåret 2014.
Det foreslås i stk.
3, at ændringen af selskabsskattelovens § 29 B,
stk. 7, får virkning for selskabernes, foreningernes m.v.
betaling af indkomstskat fra indkomståret 2014. De
foreslåede regler får således virkning for
betaling af frivillig acontoskat for indkomståret 2014, som
betales i løbet af kalenderåret 2014, og for
restskattetillæg og godtgørelsesprocent for
overskydende skat vedrørende indkomståret 2014.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I kildeskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som
ændret bl.a. ved § 3 i lov nr. 1560 af 21. december 2010
og senest ved § 7 i lov nr. 894 af 4. juli 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 59. Den
skattepligtige kan indbetale forskudsskat ud over, hvad der er
indeholdt i A-indkomst og arbejdsmarkedsbidragspligtig indkomst
eller opkrævet ved skattebillet frem til og med den 1. juli i
året efter indkomståret. Ved betaling af forskudsskat
efter udløbet af indkomståret skal der betales rente
af forskudsskatten svarende til renten i opkrævningslovens
§ 7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 2 procentenheder
afrundet til en decimal. Ved forskudt indkomstår finder 2.
pkt. anvendelse ved betaling af forskudsskat efter udløbet
af det kalenderår, som indkomståret træder i
stedet for. Renten beregnes dagligt fra udløbet af
indkomståret henholdsvis det kalenderår, som
indkomståret træder i stedet for, og frem til og med
betalingsdagen. Renten anses for indeholdt i indbetalingen og
fragår heri, inden betalingen godskrives den skattepligtige
efter § 60, stk. 1, litra e. | | 1. I § 59, stk. 1,2. pkt., ændres
»tillæg af 2 procentenheder« til: »fradrag
af 1,2 procentpoint« | Stk. 2. Fristen
i stk. 1, 2. pkt., er ikke omfattet af § 41, stk. 3. | | | | | | §
61. - - - | | | Stk. 2. Ved
betaling af restskat skal der ud over restskatten betales et
procenttillæg til staten af restskatten.
Procenttillægget beregnes en gang årligt og
fastsættes som rentesatsen i opkrævningslovens §
7, stk. 2, 3. pkt., med tillæg af 4 procentenheder afrundet
til en decimal. | | 2. I § 61, stk. 2,2. pkt., ændres
»4 procentenheder« til: »0,8
procentpoint«. | Stk. 3-9. - -
- | | | | | | § 62. - -
- | | | Stk. 2. Ved
tilbagebetaling af overskydende skat ydes der den skattepligtige et
procenttillæg af beløbet i godtgørelse.
Procenttillægget beregnes en gang årligt og
fastsættes som rentesatsen i opkrævningslovens §
7, stk. 2, 3. pkt., med fradrag af 2 procentenheder afrundet til en
decimal. Procenttillægget kan dog ikke fastsættes til
mindre end 0,5 procent af den overskydende skat. I det omfang det
betalte tillæg modsvares af beløb, der er indbetalt
efter § 59, ydes ingen godtgørelse. Der ydes ingen
godtgørelse for et beløb, som modsvares af nedslaget
efter lov om skattenedslag for seniorer og efter lov om skattefri
kompensation for forhøjede energi- og
miljøafgifter. | | 3. I § 62, stk. 2,2. pkt., ændres
«2 procentenheder« til: «5,2
procentpoint« | | | | | | § 2 | | | | | | I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret ved § 2 i lov nr. 513 af 7. juni 2006 og senest
ved § 1 i lov nr. 792 af 28. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | § 29 B.
Beregning af selskabets eller foreningens m.v. indkomstskat,
restskat eller overskydende skat for indkomståret foretages
efter stk. 2-11. | | 1. I § 29 B, stk. 1, ændres »stk.
2-11« til: »stk. 2-10«. | Stk. 2. - -
- | | | Stk. 3. - -
- | | | Stk. 4. Det
beløb, hvormed indkomstskatten måtte overstige summen
af ordinære acontoskatter med tillæg af eventuel
udbytteskat, jf. kildeskattelovens § 67, stk. 2, reguleret for
tillæg efter stk. 6, og af eventuelle frivillige
acontobetalinger, ligeledes reguleret for tillæg efter stk.
6, benævnes restskat. Ved beregning af restskat indgår
de ordinære acontoskatter, uanset om betaling er sket. Ved
betaling af restskat skal der betales et statskassen tilfaldende
tillæg på den efter stk. 8 fastsatte restskatteprocent
af restskatten. | | 2. I § 29 B, stk. 4, 3. pkt., og § 29 B, stk. 8, 2. pkt., ændres
»stk. 8« til: »stk. 7«. | Stk. 5. - -
- | | | Stk. 6. Er der
foretaget frivillige acontobetalinger, jf. § 29 A, stk. 6,
beregnes der tillæg. For frivillige acontobetalinger, der er
sket senest den 20. marts, ydes der selskabet eller foreningen m.v.
et tillæg fastsat efter stk. 9. For frivillige
acontobetalinger, der er sket efter den 20. marts, men senest den
20. november, samt for udbytteskat skal selskabet eller foreningen
m.v. betale et statskassen tilfaldende tillæg fastsat efter
stk. 9. Tilsvarende gælder for indbetalinger som nævnt
i § 29 A, stk. 4, og § 30 A, stk. 8. | | 3. I § 29 B, stk. 6, 2. og 3. pkt., ændres »stk. 9«
til: »stk. 8«. | Stk. 7.
Godtgørelsesprocenten fastsættes en gang årligt
og beregnes som den reducerede markedsrente efter skat ganget med
480/360, afrundet til en decimal. Den reducerede markedsrente efter
skat beregnes som 60 pct. af renten i § 7, stk. 2, 3. pkt., i
lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. med fradrag af
en andel svarende til den i § 17, stk. 1, nævnte
procent. Restskatteprocenten fastsættes en gang årligt
og beregnes som indkomstårets godtgørelsesprocent
tillagt 3,5 procentpoint. | | 4. I § 29 B, stk. 7, 2. pkt., ændres
»60 pct.« til: »25 pct.«. | Stk. 8.
Tillæggene efter stk. 6 beregnes som en procentsats af den
frivillige acontoindbetaling. Procentsatsen fastsættes en
gang årligt og beregnes som den reducerede markedsrente efter
skat opgjort efter stk. 8, ganget med 120/360, afrundet til en
decimal. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. § 1
har virkning for afregning af indkomstskatter fra
indkomståret 2013. | | | Stk. 3. §
2, nr. 4, har virkning for afregning af indkomstskatter fra
indkomståret 2014. | | | |
|