Fremsat den 7. april 2015 af Martin
Henriksen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Søren Espersen
(DF), Marie Krarup (DF), Christian Langballe (DF) og Peter Skaarup
(DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om permanent opholdstilladelse som betingelse for
familiesammenføring til flygtninge
Folketinget pålægger regeringen at
ændre udlændingeloven, så herboende flygtninge
som udgangspunkt skal have permanent opholdstilladelse i Danmark
som betingelse for familiesammenføring.
Bemærkninger til forslaget
Det har i årtier været et problem,
at indvandrere til Danmark efterfølgende tog deres familie
hertil. I nyere tid begyndte indvandringen til Danmark i 1960'erne,
tog til i 1970'erne og nærmest eksploderede som en konsekvens
af lempelserne af udlændingeloven i 1983. Lige siden 1983 er
en væsentlig del af indvandringen til Danmark sket, ved at
der er kommet mange asylansøgere, der efterfølgende
fik familiesammenføring.
At arbejdskraftindvandrere gennem
familiesammenføring er blevet til mange, illustreres f.eks.
af de tre rapporter, som magister i kultursociologi Eyvind Vesselbo
(V) udarbejdede for Ishøj Kommune i 1990, 1996 og i 2000, og
hvori Vesselbo beskrev den tyrkiske indvandring til Ishøj
gennem familiesammenføring i perioden 1970 til 2000. I
rapporten »I går, i dag, i overmorgen:
indvandrerrapport, Ishøj« fra 1990 påviste
Vesselbo, hvordan 145 tyrkiske mænd, der kom til Ishøj
Kommune i 1969/1970, var blevet til 1.824 personer i 1990, og at
familiesammenføringselementet havde været en vigtig
faktor i denne personforøgelse.
Det er specielt den indvandring, som er sket
gennem familiesammenføringer til flygtninge, der er sket
siden lempelserne i udlændingeloven i 1983, som har
betydning. Siden 1983 har der været en stigende kritik af
udlændingepolitikken og af de familiesammenføringer,
som de medførte. Først i forbindelse med
regeringsskiftet i 2001 og de efterfølgende år
lykkedes det at opnå politisk enighed om at begrænse
antallet af flygtninge og familiesammenføringer. I perioden
2001 til 2011 blev der ført en stram og fair
udlændingepolitik, og antallet af asylansøgere og
familiesammenføringer blev nedbragt bl.a. ved hjælp af
24-årsreglen, skærpet tilknytningskrav, pointsystem og
lign.
Ægtefællesammenføring og
familiesammenføring
Normalt stilles der en lang række krav i
forbindelse med ægtefællesammenføring og
familiesammenføring.
Ved ægtefællesammenføring
gælder eksempelvis, at begge ægtefæller er mindst
24 år og opfylder tilknytningskravet. Den ansøgende
ægtefælle skal bestå en prøve i dansk
senest 6 måneder efter ankomst til Danmark.
Ægtefællen i Danmark må ikke have modtaget
offentlig hjælp, f.eks. kontanthjælp, i en periode
på 3 år, skal råde over en bolig af en rimelig
størrelse, skal stille en økonomisk garanti og
må ikke være dømt for vold mod tidligere
ægtefælle. Desuden skal ægteskabet være
gyldigt og må ikke være et tvangsægteskab.
Udlændingestyrelsen kan fravige en eller flere af
betingelserne for ægtefællesammenføring, hvis
ganske særlige grunde taler imod, at kravet stilles. Det kan
f.eks. være, hvis den herboende ægtefælle er
flygtning.
Ved familiesammenføring har en
udlænding, som har familie i Danmark, mulighed for at
få opholdstilladelse efter reglerne om
familiesammenføring. Ud over de ovenfor nævnte regler
for ægtefællesammenføring gælder
særlige regler for børn afhængigt af deres
alder, om der er tale om adoptivbørn eller plejebørn,
eller om der er tale om øvrige familiemedlemmer.
Begrænsning i adgangen til
familiesammenføring
Som noget nyt er der med virkning fra den 14.
november 2014 indført en midlertidig beskyttelsesstatus
efter udlændingelovens § 7, stk. 3 (Lov nr. 153 af 18.
februar 2015). Asylansøgere, der har behov for beskyttelse
på grund af en særlig alvorlig situation i deres
hjemland præget af vilkårlig voldsudøvelse og
overgreb på civile, får midlertidig
beskyttelsesstatus.
En opholdstilladelse efter reglen om
midlertidig beskyttelse meddeles tidsbegrænset og med henblik
på midlertidigt ophold. Opholdstilladelsen meddeles i
første omgang for 1 år.
De personer, der får midlertidig
beskyttelsesstatus, kan først - medmindre helt særlige
grunde gør sig gældende - få
familiesammenføring, hvis den midlertidige opholdstilladelse
forlænges efter det første år.
Hvis den midlertidige opholdstilladelse er
forlænget, eller hvis der er indgivet ansøgning om
forlængelse tidligst 2 måneder før tilladelsens
udløb, kan der gives familiesammenføring efter de
almindelige regler og procedurer. Der henvises til
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/familiesammenfoering/aegtefaeller/
Hvis den midlertidige opholdstilladelse ikke
er forlænget, er der som udgangspunkt ikke adgang til
familiesammenføring. Der kan dog være særlige
situationer, hvor hensynet til familiens enhed vejer tungere, og
hvor afslag på familiesammenføring kan være
særligt indgribende allerede inden for det første
år. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis
personen i Danmark før udrejsen fra hjemlandet har passet en
handicappet ægtefælle i hjemlandet, eller hvis den
herboende har alvorligt syge mindreårige børn i
hjemlandet, jf. bemærkninger til lov nr. L 15 af 18. februar
2015.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at denne
ændring af asylreglerne er utilstrækkelig, idet den
ikke rammer bredt og dermed ikke tager hånd om de
grundlæggende udfordringer, der er forbundet med en stor
tilstrømning af personer til Danmark. Forslagsstillerne
ønsker på sigt at begrænse ikke-vestlig
indvandring til Danmark, og dette forslag er et skridt i den
retning.
Permanent ophold
Efter de normale regler kan flygtninge kort
fortalt søge om permanent opholdstilladelse efter 8
års lovligt ophold i Danmark, hvis flygtningen f.eks. har
udvist vilje til integration og ikke har begået
kriminalitet.
Flygtninge kan dog også opnå
permanent ophold allerede efter 5 år, hvis de opfylder de
almindelige regler, der bl.a. omfatter ingen kriminalitet
(begået kriminalitet giver en karensperiode, og straf
på 1 år og 6 måneder udelukker helt fra permanent
opholdstilladelse), ingen forfalden gæld til det offentlige,
må ikke have modtaget offentlig hjælp de seneste 3
år, underskriver erklæring om aktivt medborgerskab,
bestået prøve i Dansk 1, skal have været i
fuldtidsbeskæftigelse og/eller under uddannelse i Danmark i
mindst 3 år inden for de seneste 5 år.
Sagen er altså, at flygtninge kan
opnå permanent opholdstilladelse hurtigere end de for
flygtninge gældende 8 år, hvis de anstrenger sig og
opfylder de almindelige regler for at få permanent
opholdstilladelse.
Retten til familiesammenføring skal
være betinget af permanent opholdstilladelse
Det ville være en betydelig stramning af
reglerne for familiesammenføring, hvis det var en almindelig
betingelse, at den herboende flygtning havde permanent
opholdstilladelse.
Forslagsstillerne mener, at det er vigtigt at
sondre mellem flygtninge, der opholder sig i Danmark midlertidigt,
og andre udlændinge, der tager ophold i Danmark med henblik
på at blive her permanent.
For flygtninge gælder det udgangspunkt,
at de har forladt deres hjemland for en periode, fordi forholdene i
deres hjemland er præget af krig, politisk uro m.m. De
søger ophold i et andet land og skal beskyttes der, indtil
forholdene i hjemlandet igen er tålelige og det er muligt at
vende tilbage. En flygtning skal derfor som udgangspunkt meddeles
midlertidigt ophold uden mulighed for
familiesammenføring.
Hvis konflikten i hjemlandet trækker ud
og den midlertidige opholdstilladelse i Danmark forlænges, er
det muligt for flygtningen at søge om permanent
opholdstilladelse allerede efter 5 år. Opnås en
permanent opholdstilladelse, udløser det efter
forslagsstillernes opfattelse en mulighed for
familiesammenføring. Formålet er at begrænse
tilstrømningen af personer til Danmark samt sikre, at alle
parter forstår, at opholdet i Danmark er midlertidigt. Hvis
familien hentes til Danmark, får det hurtigt karakter af
noget, som er mere permanent.
Forslagsstillerne ønsker generelt at
stramme familiesammenføringsreglerne, men dette forslag
forholder sig udelukkende til personer med flygtningestatus.
En vedtagelse af beslutningsforslaget vil
betyde en begrænsning i adgangen for
familiesammenføring for alle, der opnår
flygtningestatus.
Mulighed for dispensation
Der bør være en mulighed for
dispensation fra reglen om permanent opholdstilladelse for
familiesammenføring, hvis flygtningen kan påvise, at
der eksempelvis er tale om alvorligt syge børn.
Skriftlig fremsættelse
Martin Henriksen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
permanent opholdstilladelse som betingelse for
familiesammenføring til flygtninge.
(Beslutningsforslag nr. B 154)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.