Fremsat den 12. november 2014 af
finansministeren (Bjarne Corydon)
Forslag til folketingsbeslutning
om
ordningen for Den Europæiske Unions egne
indtægter
Folketinget meddeler sit samtykke til Danmarks ratifikation af
den af Rådet for Den Europæiske Union trufne
afgørelse af 26. maj 2014 om ordningen for Den
Europæiske Unions egne indtægter.
Bemærkninger til forslaget
1.
Baggrund
Forslag til folketingsbeslutning
fremsættes for at gøre det muligt, at regeringen
på Danmarks vegne kan ratificere Det Europæiske
Råds afgørelse om ordningen for Den Europæiske
Unions egne indtægter, jf. art. 311, stk. 3 i traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Rådsafgørelsen er en del af
udmøntningen af aftalen om Den Europæiske Unions
flerårige finansielle ramme for 2014-2020, som blev
indgået i Det Europæiske Råd i februar 2013 og
forhandlet færdig med Europa-Parlamentet i juni 2013.
Rådsafgørelsen er således en del af en samlet
politisk aftale og udmønter indtægtssiden af aftalen
om Den Europæiske Unions flerårige finansielle ramme
for 2014-2020. Rådsafgørelsen er vedtaget i
Rådet den 26. maj 2014 med enstemmighed på forslag fra
Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet.
Rådets afgørelse træder i
kraft den første dag i den måned, der følger
efter, at alle EU-medlemslande har ratificeret aftalen. Aftalen vil
gælde med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2014, der
er den dato, hvor Den Europæiske Unions nye flerårige
finansielle ramme for Den Europæiske Unions budget
trådte i kraft.
I den nye ordning for Den Europæiske
Unions egne indtægter har Danmark opnået en korrektion
på EU-bidraget på i alt 1 mia. kr. om året -
også kaldet den danske EU-rabat.
2. Den
gældende rådsafgørelse
I henhold til den gældende
rådsafgørelse af 7. juni 2007 om ordningen for De
Europæiske Fællesskabers egne indtægter
finansieres Den Europæiske Unions fælles budget af:
? Traditionelle
egne indtægter (told og sukkerafgifter) hvor medlemsstaterne
kan beholde 25 pct. af indtægterne til dækning af
administrationsomkostninger. Traditionelle egne indtægter
udgjorde 12 pct. af EU's indtægter i 2012.
? Indbetalinger fra
medlemslandene som en andel af det fælles beregningsgrundlag
for moms. Denne indtægt udgjorde 11 pct. af EU's
indtægter i 2012.
? Provenuet fra
andre indtægter som f.eks. bøder, afgifter mv. Denne
indtægt udgjorde 7 pct. af EU's indtægter i 2012.
? Indbetalinger fra
medlemslandene svarende til deres andel af EU's samlede
bruttonationalindkomst (BNI). Denne indtægtskilde beregnes
således, at der er balance mellem EU's udgifter og
indtægter. Denne indtægt udgjorde 70 pct. af EU's
indtægter i 2012.
For momsindtægten fastsætter
Rådets afgørelse en øvre grænse for de
enkelte landes momsbidrag, der siden 2004 har udgjort 0,5 pct. af
landets andel af det fælles beregningsgrundlag. Herfra
fratrækkes momsbidragssatsen på 0,3 pct. af det
fælles beregningsgrundlag. Beregningsgrundlaget må ikke
udgøre mere end 50 pct. af det enkelte lands BNI.
Der gælder et overordnet loft for
medlemslandenes bidrag til EU på 1,31 pct. af BNI for
forpligtigelsesbevillinger og 1,24 pct. af BNI for
betalingsbevillinger. Disse lofter har ingen umiddelbar betydning i
praksis, da udgiftsrammerne i de flerårige finansielle rammer
er væsentligt lavere.
Den gældende rådsafgørelse
fastsætter endvidere en kompensationsordning til fordel for
Det Forenede Kongerige (UK-korrektionen), som blev indført
ved den såkaldte Fontainebleauaftale i 1984. Hovedprincippet
i kompensationsordningen er, at Det Forenede Kongerige får en
kompensation svarende til 66 pct. af forskellen mellem Det Forenede
Kongeriges direkte indbetalinger til EU (moms- og BNI-bidrag) og
den britiske andel af de samlede fordelte udbetalinger fra
EU-budgettet.
I den gældende
rådsafgørelse er UK-korrektionen modificeret
således, at bruttobevillingerne, som tilgår
medlemslande som er tiltrådt efter 30. april 2004, fraregnes
ved fastsættelsen af UK-korrektionen. Dog sker der ikke
korrektion for landbrugsbevillinger til de nye medlemslande, dvs.
direkte støtte, markedsudgifter til markedsordninger samt de
landdistriktsmidler, der stammer fra garantisektionen.
Der er samtidig et loft på 10,5 mia.
euro (2004-priser) for, hvor stor den samlede modifikation af
UK-korrektionen kan blive i perioden 2007-2013 ved korrektion for
udvidelsesomkostninger, jf. ovenfor. Loftet har vist sig ikke at
få nogen effekt.
Finansieringen af kompensationen til Det
Forenede Kongerige sker via de øvrige landes momsbidrag,
idet Tyskland, Nederlandene, Sverige og Østrig dog kun
betaler 25 pct. af deres andel heraf.
Udover UK-korrektionen er der i den
gældende rådsafgørelse to forskellige typer af
korrektioner for fire andre lande.
Sverige og Nederlandene blev i årene
2007-2013 tildelt en midlertidig reduktion af deres årlige
BNI-bidrag på hhv. 150 mio. euro og 605 mio. euro (i
2004-priser). Finansieringen heraf fordeles på alle
medlemslande via BNI-bidraget, dvs. at Sverige og Nederlandene
også selv bidrager til at finansiere egne korrektioner.
Fire lande modtog i årene 2007-2013 en
midlertidig reduktion af deres momsbidragsrate. I stedet for den
normale rate på 0,3 pct. af momsberegningsgrundlaget, skulle
Sverige og Nederlandene betale 0,1 pct., Tyskland 0,15 pct. og
Østrig 0,225 pct. Finansieringen heraf skete via
højere BNI-bidrag fra alle lande. Momsreduktionerne beregnes
før beregning af UK-korrektionen, hvorved UK fik rabat
på finansieringen af de nedsatte momsrater.
3. Den nye
rådsafgørelse
EU's indtægtssystem bevares
grundlæggende i den nye ordning om EU's egne indtægter.
De væsentligste ændringer vedrører
korrektionerne til Danmark, Sverige, Nederlandene, Tyskland og
Østrig, mens UK-korrektionen og finansieringen af
UK-korrektionen bevares.
3.1
Ændringer i korrektionerne
I den nye ordning tildeles Danmark som det
eneste nye land en reduktion i det årlige BNI-bidrag på
130 mio. euro (2011-priser). Sveriges og Nederlandenes
BNI-korrektioner øges marginalt til hhv. 185 mio. euro og
695 mio. euro (2011-priser). Østrig mister sin
momskorrektion og tildeles en mindre BNI-korrektion på 30
mio. euro i 2014, 20 mio. euro i 2015 og 10 mio. euro i 2016
(2011-priser). Finansieringen af BNI-korrektionerne fordeles
på alle medlemslande via BNI-bidraget. Det betyder, at de
lande, der modtager en BNI-korrektion, selv er med til at
finansiere korrektionerne. Dette var også tilfældet i
den gamle ordning.
I den nye ordning gives samtidig en reduktion
af Tysklands, Sveriges og Nederlandenes momsbidragsrate. I stedet
for den normale rate på 0,3 pct. af momsberegningsgrundlaget,
skal de tre lande betale 0,15 pct. Det svarer til en halvering af
det normale momsbidrag. For Tysklands vedkommende er der tale om
den samme korrektion som i den gamle ordning, mens de svenske og
nederlandske momskorrektioner reduceres. Momskorrektionerne
finansieres via højere BNI-indtægter fordelt på
alle lande. Det betyder, at de lande, der modtager en
momskorrektion, selv er med til at finansiere korrektionerne.
Momsreduktionerne beregnes dog før beregning af
UK-korrektionen, hvorved UK får rabat på finansieringen
af de nedsatte momsrater. Dette var også tilfældet i
den gamle ordning.
Alle BNI- og momskorrektioner er
tidsbegrænsede til perioden 2014-2020.
Udover ændringerne i
korrektionsordningerne reduceres den andel af medlemsstaternes
toldindtægter, som de kan beholde til afholdelse af
administrationsomkostninger fra 25 pct. til 20 pct. i den nye
ordning.
Konsekvenserne for det danske EU-bidrag af de
ændringer, der foretages i den nye ordning, fremgår af
tabel 1.
| | | | | | | | |
| | | Tabel 1 Gnst. årlig ændring i dansk EU-bidrag
sfa. ændringer i ordningen for
EU's egne indtægter (2011-priser) | | | | | | | | Nettoændring af
det samlede danske EU-bidrag (mio. kr.) | | | Ny dansk BNI-korrektion på 130 mio.
euro | -953 | | | Øget svensk BNI-korrektion på
185 mio. euro | 3 | | | Øget nederlandsk BNI-korrektion
på 695 mio. euro | 4 | | | Ny østrigsk BNI-korrektion på
30 mio. euro i 2014, 20 mio. euro i 2015 og 10 mio. euro i
2016 | 1 | | | Reduktion af nederlandsk
momskorrektion | -25 | | | Reduktion af svensk momskorrektion | -18 | | | Fjernelse af østrigsk
momskorrektion | -20 | | | I alt dansk
EU-korrektion | -1.008 | | | | | | | Reduktion i andelen af
toldindtægterne som medlemslandene kan bibeholde fra 25 pct.
til 20 pct. | -15 | | | I alt ændringer
sfa. ny ordning | -1.023 | | | | | |
|
| Anm. : | I beregningerne er det antaget, at
udgiftslofterne i EU's flerårige finansielle ramme for
2014-2020 udnyttes fuldt ud. Kommissionens seneste prognoser for
udviklingen i medlemsstaternes BNI frem til 2020 er anvendt til at
fremskrive BNI- og momsbaser samt toldindtægter. | | | Kilde: | Finansministeriets
modelberegninger. | | | | |
|
Den danske EU-korrektion er beregnet som
forskellen mellem, hvad Danmark skulle have betalt i EU-bidrag,
hvis den gamle ordning for EU's indtægter var blevet
videreført uændret, og hvad Danmark i gennemsnit skal
betale om året i EU-bidrag med den nye ordning for EU's
indtægter.
Tabel 1 viser dermed også
sammensætningen af den danske EU-korrektion, som består
af en årlig nedjustering af det danske BNI-bidrag på
netto 953 mio. kr. om året. Beløbet er beregnet efter
dansk medfinansiering af korrektionen. Herudover reduceres de andre
landes korrektioner samlet set, hvorved det danske EU-bidrag
reduceres med yderligere 55 mio. kr. Den gennemsnitlige
årlige danske EU-korrektion er dermed i alt på 1.008
mio. kr. (2011-priser).
3.2
Øvrige større ændringer
I den nye ordning om EU's egne indtægter
opfordres Kommissionen til at arbejde videre med et forslag til en
ny egen indtægt fra moms. Det Europæiske Råd
konkluderede d. 7. februar 2013, at den nye indtægt fra moms
kan erstatte de eksisterende momsbaserede egne indtægter i en
kommende ny ordning for Den Europæiske Unions egne
indtægter.
I den nye ordning henvises der også til
Rådets bemyndigelse til et forstærket samarbejde
på området for afgift på finansielle
transaktioner, som kan blive grundlag for en ny egen indtægt
til EU-budgettet. Det bemærkes endvidere, at denne nye egen
indtægt ikke vil påvirke ikke-deltagende medlemsstater
og ikke vil påvirke beregningen af korrektionen til fordel
for Det Forenede Kongerige.
Som noget nyt er der i tillæg til
ordningen for EU's egne indtægter også vedtaget en
forordning om gennemførselsforanstaltninger, som kan
anvendes på alle typer egne indtægter, så som
beregning og budgettering af den årlige budgetsaldo og
aspekter ved kontrol og tilsyn med indtægter. Desuden er der
vedtaget en forordning, der fastsætter bestemmelser om
overgangen fra den gamle ordning for Den Europæiske Unions
egne indtægter til den nye ordning.
Det overordnede loft for medlemslandenes
bidrag til EU nedsættes fra det gamle loft på 1,31 pct.
af BNI til 1,29 pct. af BNI for forpligtigelsesbevillinger. For
betalingsbevillinger nedsættes loftet fra 1,24 pct. af BNI
til 1,23 pct. af BNI. Det er vurderingen, at lofterne ikke vil
få nogen umiddelbar betydning i praksis, da udgiftsrammerne i
de flerårige finansielle rammer er væsentligt
lavere.
Reduktionen i de overordnede lofter for
medlemsstaternes bidrag skal særligt ses i lyset af
indførelsen af det nye regnskabssystem (ENS2010) til
opgørelse af medlemsstaternes BNI. Reduktionen tager
således højde for stigningen i EU's BNI som
følge af overgangen til den nye regnskabsstandard.
Så snart den nye regnskabsstandard er
indført i alle medlemsstater, foretager Kommissionen en ny
beregning af de overordnede lofter for EU's indtægter,
så der fastholdes et bestemt forhold mellem betalinger og
forpligtigelser.
Endelig bemærkes det, at de
administrative udgifter ved de foreslåede ændringer af
systemet for EU's indtægter vurderes at være
uændrede.
Bilag 1
RÅDETS AFGØRELSE
af 26. maj 2014
om ordningen for Den Europæiske Unions egne
indtægter
(2014/335/EU, Euratom)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde, særlig artikel 311, stk. 3,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Atomenergifællesskab, særlig artikel
106a,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkastet til lovgivningsmæssig
retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet,
efter en særlig lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1) Ordningen for Unionens egne indtægter skal sikre, at
der er tilstrækkelige indtægter til rådighed til
en velordnet udvikling af Unionens politikker, idet der tages
hensyn til nødvendigheden af streng budgetd?i?sciplin.
Udviklingen af ordningen for egne indtægter kan og bør
også bidrage til de bredere
budgetk?o?n?solideringsbestræbelser i medlemsstaterne og
i størst muligt omfang medvirke til udvikling af Unionens
politikker.
(2) Denne afgørelse bør først træde i
kraft, når den er blevet godkendt af alle medlemsstaterne i
overensstemmelse med deres forfatningsmæssige bestemmelser og
dermed under fuld iagttagelse af medlemss?t?a?ternes nationale
suverænitet.
(3) Det Europæiske Råd den 7. og 8. februar 2013
konkluderede bl.a., at ordningen for egne indtægter
bør styres af de overordnede mål om forenkling,
gennemsigtighed og lighed. Den bør derfor i tråd med
de relevante konklusioner fra Det Europæiske Råd i
Fontainebleau i 1984 sikre, at ingen medlemsstat kommer til at
bære en for tung budgetbyrde i forhold til sin relative
velstand. Det er derfor hensigtsmæssigt at indføre
bestemmelser, der omfatter specifikke medlemsstater.
(4) Det Europæiske Råd den 7. og 8. februar 2013
konkluderede, at Tyskland, Nederlandene og Sverige skal drage
fordel af en reduceret bidragssats for momsbaserede egne
indtægter, der kun gælder i perioden 2014-2020. Det
konkluderede også, at Danmark, Nederlandene og Sverige
får bruttonedsættelser i deres årlige bidrag
baseret på bruttonationalindkomst (BNI), der kun gælder
i perioden 2014-2020, og at Østrig får en
bruttonedsættelse i sit årlige BNI-bidrag, der kun
gælder i perioden 2014-2016. Det Europæiske Råd
den 7. og 8. februar 2013 konkluderede, at den eksisterende
korrektionsmekanisme til fordel for Det Forenede Kongerige fortsat
skal gælde.
(5) Det Europæiske Råd den 7. og 8. februar 2013
konkluderede, at ordningen for opkrævning af traditionelle
egne indtægter skal forblive uændret. Fra den 1. januar
2014 skal medlemsstaterne dog beholde 20 % af de opkrævede
beløb til dækning af
opkrævningsomkostninger.
(6) For at sikre streng budgetmæssig disciplin og under
hensyntagen til Kommissionens meddelelse af 16. april 2010 om
justering af loftet for egne indtægter og loftet for
forpligtelsesbevillinger som følge af
a?f?g?ø?r?e?l?s?e?n om at anvende FISIM med henblik på
egne indtægter bør loftet for egne indtægter
fastsættes til 1,23 % af summen af medlemsstaternes BNI
udtrykt i markedspriser for betalingsbevillinger og til 1,29 % af
summen af medlemsstaternes BNI for forpligtelsesbevillinger. Disse
lofter er baseret på ENS 95, herunder indirekte målte
finansielle formidlingstjenester (FISIM), da oplysninger baseret
på det reviderede europæiske nationalregnskabssystem
oprettet ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
nr. 549/20131) (»ENS 2010«)
ikke var tilgængelig på tidspunktet for denne
afgørelses vedtagelse. For ikke at ændre ved omfanget
af de finansielle indtægter, der stilles til rådighed
for Unionen, bør der foretages en tilpasning af disse lofter
udtrykt i procent af BNI. Disse lofter bør tilpasses,
så snart alle medlemsstater har fremsendt deres oplysninger
på basis af ENS 2010. Hvis ændringer af ENS 2010
medfører betydelige ændringer af BNI-niveauet,
bør lofterne for egne indtægter og for
forpligtelsesbevillinger atter tilpasses.
(7) Det Europæiske Råd den 7. og 8. februar 2013
opfordrede Rådet til at fortsætte arbejdet med
Kommissionens forslag til en ny egen indtægt fra moms med
henblik på at gøre den så enkel og gennemsigtig
som muligt, styrke forbindelsen til EU's momspolitik og faktiske
momsindtægter og sikre ligebehandling af momsbetalerne i alle
medlemsstaterne. Det Europæiske Råd konkluderede, at
den nye egne indtægt fra moms kan erstatte de eksisterende
momsbaserede egne indtægter. Det Europæiske Råd
noterede også, at Rådet den 22. januar 2013 vedtog
Rådets afgørelse om bemyndigelse til forstærket
samarbejde på området for afgift på finansielle
transaktioner2). Det opfordrede de
deltagende medlemsstater til at undersøge, om den kan blive
grundlaget for en ny egen indtægt til EU-budgettet. Det
konkluderede, at dette ikke ville påvirke ikkedeltagende
medlemsstater og ikke ville påvirke beregningen af
korrektionen til fordel for Det Forenede Kongerige.
(8) Det Europæiske Råd den 7. og 8. februar 2013
konkluderede, at der ved en rådsforordning skal
fastsættes gennemførelsesforanstaltninger i
forbindelse med ordningen for Unionens egne indtægter, jf.
a?r?t?i?k?e?l 311, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF). Der bør derfor ved
nævnte forordning fastsættes generelle bestemmelser,
som kan anvendes på alle typer egne indtægter, og for
h?v?i?l?k?e der er behov for passende parlamentstilsyn, jf.
traktaterne, så som navnlig proceduren til beregning og
budgettering af den årlige budgetsaldo og aspekter ved
kontrol og tilsyn med indtægter.
(9) Af hensyn til kohærens, kontinuitet og retssikkerheden
bør der fastsættes bestemmelser om
overg?a?n?g?e?n fra den ordning, der blev indført ved
Rådets afgørelse 2007/436/EF, Euratom3), til den, der
fastsættes ved denne afgørelse.
(10) Afgørelse 2007/436/EF, Euratom bør
ophæves.
(11) I denne afgørelse udtrykkes alle pengebeløb i
euro.
(12) Den Europæiske Revisionsret og Det Europæiske
Økonomiske og Sociale Udvalg er blevet hørt og har
vedtaget deres udtalelser4).
(13) For at sikre overgangen til den reviderede ordning for egne
indtægter og sammenfald med regnskabsåret bør
denne afgørelse anvendes fra den 1. januar 2014 -
VEDTAGET DENNE
AFGØRELSE:
Artikel 1
Emne
Denne afgørelse fastsætter regler
om fordeling af Unionens egne indtægter med henblik på
i medfør af artikel 311 i traktaten om Den Europæiske
Unions funktionsmåde (TEUF) at sikre finansiering af
U?n?i?o?n?e?n?s årlige budget.
Artikel 2
Kategorier af egne indtægter og
specifikke metoder til beregning heraf
1. Egne indtægter, der opføres
på Unionens budget, omfatter provenuet af:
a) traditionelle
egne indtægter bestående af afgifter, præmier,
tillægs- eller udligningsbeløb, supplerende
beløb og lignende, told i henhold til den fælles
toldtarif samt andre afgifter, som af Unionens
institut?i?o?n?e?r er pålagt eller vil blive
pålagt handelen med tredjelande, told på varer i
henhold til den udløbne traktat om oprettelse af Det
Europæiske Kul- og Stålfællesskab samt afgifter
og lignende, der er fastsat inden for rammerne af den fælles
markedsordning for sukker
b) anvendelse af en
ensartet sats, som gælder for alle medlemsstater, på de
harmoniserede momsberegningsgrundlag, der er fastlagt i
overensstemmelse med EU-reglerne, jf. dog stk. 4, andet afsnit. Det
beregningsgrundlag, som for hver medlemsstat skal tages i
betragtning i denne sammenhæng, overs?t?i?g?e?r ikke 50
% af bruttonationalindkomst (BNI) som defineret i stk. 7
c) anvendelse af en
ensartet sats - der fastsættes som led i budgetproceduren
under hensyntagen til summen af alle øvrige indtægter
- på summen af alle medlemsstaternes BNI, jf. dog stk. 5,
andet afsnit.
2. Egne indtægter, der opføres
på Unionens budget, omfatter desuden provenuet af nye
afgifter, der måtte blive indført som led i en
fælles politik i overensstemmelse med TEUF, forudsat at den
procedure, der er fastsat i artikel 311 i TEUF, overholdes.
3. Ved indbetaling af de i stk. 1, litra a),
omhandlede beløb tilbageholder medlemsstaterne 20 % til
dækning af opkrævningsomkostninger.
4. Den ensartede sats, der er omhandlet i stk.
1, litra b), fastsættes til 0,30 %.
Udelukkende for perioden 2014-2020
fastsættes bidragssatsen for den momsbaserede egne
indtægt for Tyskland, Nederlandene og Sverige til 0,15 %.
5. Den ensartede sats, der er omhandlet i stk.
1, litra c), gælder for hver medlemsstats BNI.
Udelukkende for perioden 2014-2020 drager
Danmark, Nederlandene og Sverige fordel af en
bruttor?e?d?u?ktion af deres årlige BNI-bidrag på
henholdsvis 130 mio. EUR, 695 mio. EUR og 185 mio. EUR.
Ø?s?t?r?i?g får en bruttonedsættelse af sit
årlige BNI-bidrag på 30 mio. EUR i 2014, 20 mio. EUR i
2015 og 10 mio. EUR i 2016. Alle disse beløb måles i
2011-priser og tilpasses til løbende priser ved at anvende
den seneste BNP-deflator for EU udtrykt i euro, der er beregnet af
Kommissionen, og som foreligger, når budgetforslaget
udarbejdes. Disse bruttoreduktioner indrømmes efter
beregningen af korrektionen til fordel for Det Forenede Kongerige
og dens finansiering som omhandlet i artikel 4 og 5 i denne
afgørelse og har ingen virkning på den. Disse
bruttoreduktioner finansieres af alle medlemsstaterne.
6. Er budgettet endnu ikke vedtaget ved
regnskabsårets begyndelse, skal de eksisterende moms- og
BNI-bidragssatser fortsat gælde, indtil de nye satser
træder i kraft.
7. Ved BNI, jf. stk. 1, litra c),
forstås en årlig BNI i markedspriser, som den beregnes
af Kommissionen ved anvendelse af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 549/2013(»ENS
2010«).
Hvis ændringer af ENS 2010
medfører væsentlige ændringer i BNI, jf. stk. 1,
litra c), beslutter Rådet med enstemmighed på forslag
af Kommissionen og efter høring af Europa-Parlamentet,
hvorvidt disse ændringer skal gælde for denne
afgørelse.
Artikel 3
Loft for egne indtægter
1. De samlede egne indtægter, som
Unionen tildeles til dækning af de årlige bevillinger
til betalinger, må ikke overstige 1,23 % af summen af alle
medlemsstaternes BNI.
2. Beløbsrammen for de årlige
bevillinger til forpligtelser, der opføres på Unionens
budget, må ikke overstige 1,29 % af summen af alle
medlemsstaternes BNI.
Der fastholdes et bestemt forhold mellem
bevillinger til forpligtelser og bevillinger til betalinger for at
sikre disse bevillingers forenelighed og for at sikre, at det i
stk. 1 nævnte loft kan overholdes i de følgende
år.
3. Kommissionen foretager med henblik på
denne afgørelse, så snart alle medlemsstater har
fremsendt deres oplysninger på grundlag af ENS 2010, en ny
beregning af de i stk. 1 og 2 fastsatte lofter på grundlag af
følgende formel:
1.23%(1,29%) × | BNIt-2+BNIt-1+BNItENS95 | BNIt-2+BNIt-1+BNItENS2010 |
|
I denne formel er »t« det seneste
fulde år, som der foreligger data for til beregning af
BNI.
4. Hvis ændringer af ENS 2010
medfører væsentlige ændringer af BNI-niveauet,
foretager Kommiss?i?o?n?e?n en ny beregning af de i stk. 1 og
2 fastsatte lofter som omberegnet i henhold til stk. 3 på
grundlag af følgende formel:
x%(y%) × | (BNIt-2+BNIt-1+BNIaktueltENS) | (BNIt-2+BNIt-1+BNItændretENS) |
|
I denne formel er »t« det seneste
fulde år, som der foreligger data for til beregning af
BNI.
I denne formel er henholdsvis »x«
og »y« lofterne som omberegnet i henhold til stk.
3.
Artikel 4
Korrektionsmekanisme til fordel for
Det Forenede Kongerige
Der indrømmes Det Forenede Kongerige en
korrektion af budgetuligevægte.
Denne korrektion fastsættes ved:
a) at beregne
forskellen i det foregående regnskabsår mellem:
- Det Forenede
Kongeriges procentvise andel af summen af ikkereducerede
momsberegningsgrundlag, og
- Det Forenede
Kongeriges procentvise andel af de samlede fordelte udgifter
b) at multiplicere
den således beregnede forskel med de samlede fordelte
udgifter
c) at multiplicere
resultatet under litra b) med 0,66
d) at formindske
resultatet under litra c) med virkningerne for Det Forenede
Kongerige af overgangen til den reducerede moms og betalingerne i
artikel 2, stk. 1, litra c), dvs. forskellen mellem:
- hvad Det Forenede
Kongerige skulle have betalt for beløbene finansieret med de
indtægter, der er nævnt i artikel 2, stk. 1, litra b)
og c), såfremt den ensartede sats var blevet anvendt på
de ikkereducerede momsgrundlag, og
- Det Forenede
Kongeriges betalinger som følge af anvendelsen af artikel 2,
stk. 1, litra b) og c)
e) at formindske
resultatet under litra d) med Det Forenede Kongeriges
nettogevinster som følge af forhøjelsen af den
procentandel af indtægterne i artikel 2, stk. 1, litra a),
som medlemsstaterne tilbageholder for at dække
opkrævningsomkostninger og hermed forbundne omkostninger
f) at tilpasse
beregningen ved at nedsætte de samlede fordelte udgifter med
de samlede fordelte udgifter i de medlemsstater, der er
tiltrådt Unionen efter den 30. april 2004, med undtagelse af
direkte betalinger til landbruget og markedsrelaterede udgifter
samt den del af udgifterne til landdistriktu?d?v?i?k?l?i?n?g,
der hidrører fra EUGFL, Garantisektionen.
Artikel 5
Finansiering af korrektionsmekanismen
til fordel for Det Forenede Kongerige
1. Den i artikel 4 nævnte korrektion
finansieres af medlemsstaterne andre end Det Forenede Kongerige
efter følgende retningslinjer:
a) Medlemsstaternes
andel i denne finansiering beregnes først på grundlag
af deres respektive andel i de i artikel 2, stk. 1, litra c),
omhandlede indbetalinger, idet der ses bort fra Det Forenede
Kongerige og ikke tages hensyn til de bruttoreduktioner af
Danmarks, Nederlandenes, Østrigs og Sveriges
BNI-b?i?d?r?a?g, der er nævnt i artikel 2, stk. 5.
b) Den tilpasses
dernæst, således at Tysklands, Nederlandenes,
Østrigs og Sveriges finansieringsandel nedsættes til
en fjerdedel af deres normale andel, som fremkommer ved denne
beregning.
2. Korrektionen ydes Det Forenede Kongerige i
form af fradrag i de indbetalinger, som landet foretager i henhold
til artikel 2, stk. 1, litra c). De øvrige medlemsstaters
andel heri lægges til de indbetalinger, hver medlemsstat
foretager i henhold til artikel 2, stk. 1, litra c).
3. Kommissionen foretager de beregninger, der
er nødvendige for at anvende artikel 2, stk. 5, artikel 4 og
denne artikel.
4. Hvis budgettet ikke er vedtaget ved
regnskabsårets begyndelse, skal den korrektion til Det
Forenede Kongerige og de øvrige medlemsstaters andele heri,
som er opført på det seneste endeligt vedtagne budget,
fortsat gælde.
Artikel 6
Universalitetsprincippet
Det i artikel 2 nævnte provenu anvendes
uden sondring til finansiering af alle udgifter, der er
opført på Unionens årlige budget.
Artikel 7
Overførsel af overskydende
midler
Eventuelt overskydende unionsprovenu i forhold
til samtlige faktiske udgifter i et regnskabsår
fremføres til det følgende regnskabsår.
Artikel 8
Opkrævning af egne
indtægter og tilrådighedsstillelse for Kommissionen
1. Unionens egne indtægter som omhandlet
i artikel 2, stk. 1, litra a), opkræves af medlemsstaterne i
henhold til deres nationale love og administrative bestemmelser,
som om nødvendigt tilpasses kravene i EU-reglerne.
Kommissionen foretager en gennemgang af de
nationale bestemmelser, som medlemsstaterne meddeler den, meddeler
medlemsstaterne de tilpasninger, som den anser for
nødvendige for at sikre disse bestemmelsers overensstemmelse
med EU-reglerne, og aflægger om nødvendigt rapport til
budgetmyndigheden.
2. Medlemsstaterne stiller de indtægter,
der er fastsat i artikel 2, stk. 1, litra a), b) og c), til
rådighed for Kommissionen i henhold til den forordning, der
er vedtaget efter artikel 322, stk. 2, i TEUF.
Artikel 9
Gennemførelsesforanstaltninger
Rådet fastlægger efter den
fremgangsmåde, der er fastsat i artikel 311, stk. 4, i TEUF,
gennemførelsesforanstaltninger for så vidt angår
følgende elementer i ordningen for egne indtægter:
a)
fremgangsmåden til beregning og budgettering af den
årlige budgetsaldo som fastsat i artikel 7
b) de bestemmelser
og foranstaltninger, som er nødvendige til at føre
kontrol og tilsyn med det provenu, der er omhandlet i artikel 2,
herunder eventuelle relevante rapporteringskrav.
Artikel 10
Afsluttende bestemmelser og
overgangsbestemmelser
1. Afgørelse 2007/436/EF, Euratom
ophæves, jf. dog stk. 2. Enhver henvisning til Rådets
afgørelse 70/243/EKSF, EØF, Euratom5), til Rådets
afgørelse 85/257/EØF, Euratom6), til Rådets afgørelse
88/376/EØF, Euratom7), til Rådets afgørelse 94/728/EF,
Euratom8), til Rådets
afgørelse 2000/597/EF, Euratom9) eller til afgørelse 2007/436/EF, Euratom
skal betragtes som en henvisning til nærværende
afgørelse og læses efter sammenligningstabellen i
bilaget til denne afgørelse.
2. Artikel 2, 4 og 5 i afgørelse
94/728/EF, Euratom, afgørelse 2000/597/EF, Euratom og
afgørelse 2007/436/EF, Euratom gælder fortsat for
beregningen og justeringen af de indtægter, der
hidrører fra anvendelsen af en bidragssats på
momsgrundlaget beregnet på ensartet måde og
begrænset til mellem 50 % og 55 % af hver medlemsstats BNP
eller BNI, afhængigt af det pågældende år,
og for beregningen af den korrektion af budgetuligevægte, der
er indrømmet Det Forenede Kongerige for årene
1995-2013.
3. Medlemsstaterne tilbageholder fortsat i
opkrævningsomkostninger 10 % af de beløb, der er
omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a), og som medlemsstaterne i
henhold til gældende EU-regler skulle have stillet til
rådighed inden den 28. februar 2001.
Medlemsstaterne tilbageholder fortsat i
opkrævningsomkostninger 25 % af de beløb, der er
omhandlet i artikel 2, stk. 1, litra a), og som medlemsstaterne i
henhold til gældende EU-regler skulle have stillet til
rådighed mellem den 1. marts 2001 og den 28. februar
2014.
4. I denne afgørelse udtrykkes alle
pengebeløb i euro.
Artikel 11
Ikrafttrædelse
Denne afgørelse meddeles
medlemsstaterne af generalsekretæren for Rådet.
Medlemsstaterne giver omgående
generalsekretæren for Rådet meddelelse om afslutningen
af de procedurer, der i henhold til deres respektive
forfatningsretlige bestemmelser er nødvendige for
vedtagelsen af denne afgørelse.
Afgørelsen træder i kraft
på den første dag i den måned, der følger
efter modtagelsen af den sidste af de i stk. 2 omhandlede
meddelelser.
Den anvendes fra den 1. januar 2014.
Artikel 12
Offentliggørelse
Denne afgørelse offentliggøres i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Udfærdiget i Bruxelles, den 26. maj
2014.
På Rådets vegne
Ch. VASILAKOS
Formand
Officielle noter
1) Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 549/2013 af 21. maj 2013 om det
europæiske national- og regionalregnskabssystem i Den
Europæiske Union (EUT L 174 af 26.6.2013, s. 1).
2) EUT L 22 af 25.1.2013, s. 11.
3) Rådets afgørelse
2007/436/EF, Euratom af 7. juni 2007 om ordningen for De
Europæiske Fællesskabers egne indtægter (EUT L
163 af 23.6.2007, s. 17).
4) Den Europæiske Revisionsrets
udtalelse nr. 2/2012 af 20. marts 2012 (EUT C 112 af 18.4.2012, s.
1) og Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalgs
udtalelse af 29. marts 2012 (EUT C 181 af 21.6.2012, s. 45).
5) Rådets afgørelse
70/243/EKSF, EØF, Euratom af 21. april 1970 angående
udskiftning af medlemsstaternes finansielle bidrag med
Fællesskabernes egne indtægter (EFT L 94 af 28.4.1970,
s. 19).
6) Rådets afgørelse
85/257/EØF, Euratom af 7. maj 1985 om ordningen for
Fællesskabernes egne indtægter (EFT L 128 af 14.5.1985,
s. 15).
7) Rådets afgørelse
88/376/EØF, Euratom af 24. juni 1988 om ordningen for
Fællesskabernes egne indtægter (EFT L 185 af 15.7.1988,
s. 24).
8) Rådets afgørelse
94/728/EF, Euratom af 31. oktober 1994 om ordningen for De
Europæiske Fællesskabers egne indtægter (EFT L
293 af 12.11.1994, s. 9).
9) Rådets afgørelse
2000/597/EF, Euratom af 29. september 2000 om ordningen for De
Europæiske Fællesskabers egne indtægter (EFT L
253 af 7.10.2000, s. 42).