Fremsat den 26. november 2014 af
Marie Krarup (DF), Alex Ahrendtsen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Martin Henriksen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ny forberedelsesskole for unge (reform af
hf)
Folketinget opfordrer undervisningsministeren
til at oprette en ny forberedelsesskole for unge med dette
hovedindhold:
a. Skolen skal
udgøre et alternativt uddannelsesforløb, som ligger
mellem de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne.
b. Skolen skal
være målrettet unge, der efter 9. eller 10. klasse ikke
har interesse for en gymnasial uddannelse med henblik på
efterfølgende lang videregående uddannelse eller endnu
ikke er klar til at træffe et erhvervsvalg og dermed til at
tage en erhvervsuddannelse.
c. Skolen skal
udgøres af et 2-årigt modulopbygget forløb med
fag på B- og C-niveau, som kan afsluttes med en eksamen efter
1 eller 2 år.
d. Bestået
eksamen efter et 2-årigt forløb skal være
adgangsgivende til de fleste professionsbacheloruddannelser.
e. Hvis en ung
undervejs fortryder ikke at have valgt gymnasiet, skal det
være muligt for denne efter 2 år at supplere med et
tredje år på f.eks. VUC, hvor den unge kan lægge
A-niveauer m.m. på sin eksamen og få adgang til
videregående uddannelser.
f. Der skal
fastsættes adgangskrav for optagelse på skolen. Dette
krav skal være lavere end på gymnasiet og højere
end på erhvervsuddannelserne.
g. Skolen oprettes
som en reform af hf, men det klassiske hf (2-årig
studentereksamen for voksne) fastholdes på VUC.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er med nogle
ændringer en genfremsættelse af beslutningsforslag nr.
B 7, folketingsåret 2013-14. Der henvises til
Folketingstidende 2013-14, A, B 7 som fremsat, side 1 ff, og F,
møde 17, side 49 ff.
Dansk Folkeparti finder, at vi har et problem
med strukturen på ungdomsuddannelserne i Danmark. Strukturen
er for polariseret og vil blive yderligere polariseret, når
der indføres adgangskrav til gymnasiet.
I den ene ende har vi de praktiske
uddannelser, erhvervsuddannelserne, der vælges af dem med
praktiske interesser, som ønsker at blive
håndværkere.
I den anden ende har vi gymnasieuddannelserne,
de boglige uddannelser, for dem, der ved, at de vil ind på en
universitetsuddannelse eller i det mindste ønsker en boglig
uddannelse på et højt niveau.
Strukturen har været for polariseret fra
begyndelsen. Der bør være en ungdomsuddannelse, der
ligger mellem de to yderpunkter - altså imellem
håndværksvejen og universitetsvejen. Der bør
være en vej i midten, der fører til uddannelser
på mellemniveauet, det, der i dag kaldes
professionsbacheloruddannelserne - til pædagog, politimand,
sygeplejer, maskinmester, ergoterapeut m.m. Samtidig kan en
ungdomsuddannelse i midten fungere som en tænkepause eller en
omfordelerstation til de øvrige ungdomsuddannelser.
I 2014 har 74 pct. af en årgang
søgt om at begynde på et gymnasium, og kun 19 pct. har
søgt om at komme ind på erhvervsuddannelserne. Det
giver en skævhed, der vil være et problem for Danmark i
mange år fremover: Vi vil få for få
håndværkere og for mange akademikere.
Det er bl.a. for at rette op på denne
skæve udvikling, at Dansk Folkeparti fremsætter dette
beslutningsforslag. Dansk Folkeparti ønsker at oprette en
mellemvej imellem de to yderpunkter, eller man kunne kalde det en
moderne version af den gamle realskole.
Dansk Folkeparti kalder den for
forberedelsesskole og vil i praksis gennemføre den som en
reform af hf. Den 2-årige hf nedlægges derfor på
en række uddannelsesinstitutioner, da ressourcerne i stedet
skal bruges på forberedelsesskolen. Dog består
muligheden for at tage den klassiske hf-uddannelse
(studentereksamen for voksne på 2 år eller som
enkeltfag) på VUC og ved særlig ansøgning
på andre uddannelsesinstitutioner. Dansk Folkeparti
ønsker således med dette beslutningsforslag både
at oprette en ny skoleform og at målrette det eksisterende hf
til i højere grad at gælde voksne studerende.
Forberedelsesskolen skal være
modulopbygget og vare 1 eller 2 år. Det bestemmer eleven. Man
skal tilbydes boglige fag på C- og B-niveau og dermed kunne
bygge en hel gymnasial uddannelse op via VUC, hvis det er det, man
senere ønsker sig. Men i udgangspunktet skal skolen henvende
sig til de mange uafklarede unge, der ellers bare ville
fortsætte i gymnasiet, fordi de ikke er dårlige til
boglige fag, men bare ikke er sikre på, hvad de vil. Men de
er forholdsvis sikre på, at de ikke vil tage en lang
universitetsuddannelse.
Forberedelsesskolen skal altså tilbyde
en uddannelse, der er på et mindre ambitiøst bogligt
niveau end en studentereksamen, men med en kvalitet, så man
kan bruge den til at gå videre på kortere og
mellemlange videregående uddannelser (her skal adgangskravene
ændres), hvis man tager de fulde 2 år. Men
forberedelsesskolen skal også kunne bruges som et
mellemstadium for dem, der afklares undervejs. Hvis de efter 1
år opdager, at de hellere vil videre på en
erhvervsuddannelse, kan de gøre det. Så har de
forhåbentlig fået fire-fem gode faglige eksamener i
bagagen, som de senere kan bruge, hvis de igen skulle fortryde og
gerne vil vende tilbage til den boglige verden.
Konkret vil forskellen på hf og
forberedelsesskole bestå i, at
- der ikke
kræves A-niveauer,
- man kan begynde
fra 9. klasse,
- de
studieforberedende og akademiserede elementer som den store
skriftlige opgave (SSO) og eksamensprojektet fjernes,
- de
tværfaglige pakker med det høje akademiske
abstraktionsniveau tages ud, dvs. at kultur- og naturfagspakkerne
skal lægges ud i de enkelte fag,
- man kan
indføje praktiske og særlige fag. F.eks. kan man
videreføre de mange forsøg, der er gjort med at
målrette fag imod særlige
professionsbacheloruddannelser (politi, sygeplejerske,
pædagog), og
- bestået
eksamen efter et 2-årigt forløb skal være
adgangsgivende til de fleste professionsbacheloruddannelser, men
ikke til universiteterne.
Dansk Folkeparti ønsker med denne
forberedelsesskole at tage presset af gymnasierne og få flere
til at vælge andre uddannelser. Det er blevet alt for nemt
bare at gå videre på gymnasiet efter folkeskolen.
Gymnasiet har lidt fagligt under det og har sænket niveauet.
Samtidig har vi fået en række studenter, der kommer ud
med så lave karaktergennemsnit, at det ikke kan bringe dem
videre på universiteterne. De ender som ufaglærte med
studenterhue. Måske kunne de i stedet have fuldført en
erhvervsuddannelse og været blevet til dygtige
håndværkere. Det er synd for de unge, og det er spild
af ressourcer. Samtidig er de ambitiøse og bogligt
stærke elever, der også vælger gymnasiet, blevet
forhindret i at få en boglig uddannelse på meget
højt niveau på grund af den generelle sænkning
af niveauet.
Dansk Folkeparti ønsker, at der skal
indføres adgangskrav for at komme på
forberedelsesskole. Kravet skal være lavere end til
gymnasierne, men højere end til erhversuddannelserne.
Adgangskravet skal med al tydelighed vise, at skolen er en
mellemvej.
Dansk Folkeparti håber, at dette forslag
om en ny struktur i ungdomsuddannelserne kan bidrage til at
løse flere problemer. Det vigtigste er, at flere kommer i
gang med en erhvervsuddannelse. Det næstvigtigste er at
imødekomme de unges ønsker om en mere boglig
uddannelse end bare folkeskolen. Det sidste er at få
gymnasiet tilbage på sporet som en universitetsforberedende
skole med et højt fagligt niveau.
Skolen skal ikke være en omvej til
gymnasiet, som skal fastholdes som en samlet 3-årig pakke,
der vælges umiddelbart efter 9. klasse. Hvis en ung fortryder
ikke at have valgt gymnasiet, skal det være muligt for denne
efter 2 år at supplere med et tredje år på VUC,
hvor den unge kan lægge A-niveauer på sin
forberedelseseksamen og få adgang til videregående
uddannelser. Det nuværende hf på VUC skal derfor
bibeholdes som det klassiske hf, dvs. en studentereksamen for
voksne. Samtidig skal skoler og kurser i særlige
tilfælde stadig kunne oprette den klassiske hf. Dette kan ske
efter ansøgning, hvor det vil være et hovedkrav, at
den 2-årige klassiske hf-uddannelse er målrettet voksne
studerende. Dette indebærer som nævnt ovenfor, at de
fleste nuværende 2-årige hf-uddannelser erstattes med
den nye forberedelsesskole.
Da forberedelsesskolen er et alternativ for de
unge til de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelserne, og da
skolen foreslås oprettet i nuværende hf-bygninger og
med de nuværende hf-lærere og undervisningsmaterialer,
vurderes forslaget ikke at have økonomiske konsekvenser for
staten eller skolerne.
På længere sigt må der
forventes en frigørelse af ressourcer, da det offentlige
skal bruge færre midler på, at unge studerende skifter
uddannelsesretning, da forberedelsesskolen vil kvalificere de unges
uddannelsesvalg.
Partierne, der stemmer for
beslutningsforslaget, indkaldes af den ansvarlige minister for at
drøfte den konkrete udformning.
Skriftlig fremsættelse
Marie Krarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om ny
forberedelsesskole for unge (reform af hf).
(Beslutningsforslag nr. B 37)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.