Fremsat den 6. februar 2015 af Dennis
Flydtkjær (DF), Karina Adsbøl (DF), Kristian Thulesen
Dahl (DF), Mikkel? ?Dencker? ?(DF), Søren Espersen (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpelse af bødestraffen for
ulovlig import og salg af punktafgiftspligtigt slik og øget
kontrol på området
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af 2015 at fremsætte lovforslag om
skærpelse af bødestraffen for ulovlig handel med
punktafgiftspligtigt slik og om forøgelse af antallet af
kontrolbesøg i virksomheder m.v., der handler med
punktafgiftspligtige varer.
Bemærkninger til forslaget
De seneste år er det blevet
afdækket, hvordan der i flere brancher foregår en
ulovlig handel med punktafgiftspligtige varer. Det drejer sig
primært om kiosk- og grønthandlermiljøet og
transportbranchen, men det foregår også på
arbejdspladser og ved de såkaldte garagesalg. I nogle
tilfælde fungerer bagmænd som »grossister«
og leverer til mange aftagere.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2012
fik SKAT tildelt ekstra ressourcer til bl.a. bekæmpelse af
illegal handel med punktafgiftspligtige varer forankret i det
landsdækkende indsatsprojekt »Illegal import af
punktafgiftspligtige varer«. Projektet blev videreført
i 2013 og 2014, og SKATs øgede indsats har primært
været koncentreret omkring grænsen og de
grænsenære områder. Derudover har SKAT fortsat en
øget kontrolindsats rettet mod engrosleddet. SKAT har
også bland selv-slik, som prioriteret indsats i 2015, hvilket
der i høj grad også er brug for.
Indsatsen viser, at der visse steder
foregår en organiseret illegal handel med
punktafgiftspligtige varer.
Baggrunden for beslutningsforslaget er
specifikt kontrollen med ulovligt punktafgiftspligtigt slik, idet
næsten halvdelen af de kontrollerede butikker i
Storkøbenhavn havde »glemt« at betale afgift
på slikket, jf. oplysninger fra SKAT i september 2014.
Forhøjelse af bøderne for
overtrædelse af punktafgiftslovgivningen - skærpelse af
bødepraksis
Det foreslås, at bøderne for
ulovlig handel med punktafgiftspligtige varer fordobles i forhold
til det nuværende niveau.
Når der ved kontrollen bliver fundet
illegale varer, er det muligt at give en bøde på 5.000
kr. for hver af de fem varegrupper inden for den såkaldte
colalovgivning (chokolade og sukkervarer, øl og vin,
mineralvand, emballage og tobak), jf. skatteministerens svar
på (folketingsåret 2012-13) spørgsmål S
1558. Det er efter forslagsstillernes opfattelse en minimal
bøde, når den sammenholdes med dels den fortjeneste,
der kan opnås ved ulovlig import og salg af slik, dels
opdagelsesrisikoen som følge af de få kontroller af
branchen.
Bødestørrelserne er resultatet
af en række VKO-initiativer fra 00'ernes Fairplay-pakker og
er ikke blevet reguleret siden 2006. Mens
bødestørrelserne er holdt på det samme niveau,
er punktafgifterne til gengæld steget betydeligt over de
seneste år. Afgiften på slik og chokolade m.v. er i
perioden steget fra kr. 14,20 til aktuelt kr. 25,97. Incitamentet
til at snyde med punktafgifterne er med andre ord steget
betydeligt, mens bødestørrelserne er fastholdt.
Forslagsstillerne finder det derfor relevant
at skærpe bødestraffen for overtrædelse af
reglerne om ulovlig import og salg af slik og foreslår som
nævnt, at bødestørrelserne fordobles i forhold
til det nuværende niveau.
Antallet af kontrolbesøg i branchen
øges
Der går typisk relativt lang tid, fra en
virksomhedsejer får en bøde for overtrædelse af
lovgivningen om punktafgiftspligtige varer, til SKAT
gennemfører et opfølgende kontrolbesøg i
virksomheden. I visse tilfælde kan der gå op til et
år. Dermed er bøden på 5.000 kr. meget lav for
de pågældende kiosker og andre virksomheder, da man kan
fortsætte længe, før der er risiko for et nyt
kontrolbesøg. Den opfølgende kontrol kan ikke
»bare lige« gennemføres kort tid efter det
første kontrolbesøg, da virksomhedsejeren ikke kan
straffes for den samme forseelse to gange, og da de illegale varer
fra første omgang skal være solgt, før SKAT kan
pålægge virksomheden en ny bøde.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
opfølgende besøg bør gennemføres
væsentlig hurtigere end et år efter. Det bør i
hvert fald kunne ske hurtigere uden risiko for retssikkerheden.
En mulighed kan være at lade sig
inspirere af fødevarekontrollen. Hvis en butik ikke
får den gladeste smiley i forbindelse med et
kontrolbesøg, kommer der et opfølgende besøg.
Det kommer som udgangspunkt inden 2 måneder og brugerbetales
af den pågældende butik. Satsen på
fødevareo?mrådet er p.t. et grundgebyr på 340
kr. samt 508 kr. pr. påbegyndt kvarter. Det understreger, at
hvis man har fået en bøde for overtrædelse af
reglerne, kommer den næste kontrol noget hyppigere end
ellers. Forslagsstillerne finder det oplagt med brugerbetalt
opfølgende kontrolbesøg efter konstateret snyd med
punktafgifter. Dermed kan en øget kontrolindsats finansieres
uden yderligere omkostninger for SKAT.
Der kan hentes inspiration i
Fødevarestyrelsens Kontrolfrekvensvejledning, hvorefter der
som udgangspunkt gennemføres »et opfølgende
kontrolbesøg efter anmærkninger ved kontrollen i et
kontrolobjekt. Anmærkninger omfatter indskærpelser,
påbud, forbud, bøder og politianmeldelser. Den
opfølgende kontrol gennemføres inden for rimelig tid
efter, at anmærkningen er givet, eller en eventuel frist er
udløbet og i rimelig tid inden den næste
ordinære kontrol. Der skal tages hensyn til bl.a.
overtrædelsens karakter og kontrolobjektets kontrolfrekvens.
Som udgangspunkt skal der følges op på
anmærkningen senest to måneder efter den kontrol, der
gav anledning til anmærkningen. Der kan dog være
forhold i en sag, der medfører, at kontrollen først
meningsfyldt kan gennemføres senere, fx frister eller andre
praktiske foranstaltninger.« (Kontrolfrekvensvejledning 2014,
side 8).
Det foreslås derfor ligeledes, at
frekvensen for kontrolbesøg i den enkelte virksomhed, kiosk
m.v. øges, når der først er konstateret
overtrædelse af reglerne om salg af punktafgiftspligtige
varer, for at kontrollere, om virksomheden retter sig efter
pålægget.
Det er vigtigt at udvise konsekvens over for
de virksomheder, der ikke selv vil rette ind efter lovgivningen, og
som gentagne gange snyder med punktafgifterne. Det er også
vigtigt, at skattemyndighederne udviser konsekvens af hensyn til
den præventive effekt i brancherne generelt.
Skriftlig fremsættelse
Dennis
Flydtkjær (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpelse af bødestraffen for ulovlig import og salg
af punktafgiftspligtigt slik og øget kontrol på
området.
(Beslutningsforslag nr. B 70)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.