Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 6. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
februar 2015 og var til 1. behandling den 24. april 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse. Flertallet henviser til,
at Vederlagskommissionen, der er nedsat på baggrund af
beslutningsforslag nr. B 96, folketingsåret 2013-14, om
udmøntning af politisk aftale om en mere tidssvarende og
gennemsigtig vederlæggelse af politikere, endnu ikke er
kommet med sine anbefalinger. Flertallet vil afvente
Vederlagskommissionens anbefalinger, inden der tages stilling til
spørgsmål om ministres og folketingsmedlemmers
fremtidige vederlag og pensionsforhold.
Et mindretal i
udvalget (DF, EL og LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
noterer sig, at beslutningsforslaget handler om at
pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag,
der ophæver muligheden for at få udbetalt
ministerpension, hvis man samtidig modtager løn, vederlag
eller eftervederlag fra Europa-Parlamentet, Folketinget, en region,
en kommune eller fra politisk udpegede hverv i internationale
organisationer. Forslaget går ud på at sikre, at ingen
politikere modtager løn og pension samtidig.
Med de nuværende regler for
ministerpension er det muligt for tidligere ministre, som stadig
modtager vederlag eller eftervederlag og samtidig har nået
efterlønsalderen, at modtage ministerpension. Det
foreliggende beslutningsforslag omhandler specielt
folketingspolitikere, som stadig væk er medlemmer af
Folketinget og tidligere har været ministre, og som, imens de
modtager vederlag, også modtager ministerpension. Dansk
Folkeparti vil gerne være med til at se på, hvordan vi
får indrettet et system, som er mere gennemsigtigt og
rimeligt. Dansk Folkeparti forudsætter naturligvis, at alle
ændringer af politikeres pensionsordninger sker på en
sådan måde, at grundlovens krav til beskyttelse af
ejendomsret iagttages.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at ministres og politikeres pensions- og lønforhold er alt
for lukrative i forhold til almindelige menneskers forhold. Det er
urimeligt, når samme politikere på tværs af
partier mener, at almindelige lønmodtagere skal blive
længere på arbejdsmarkedet eller i øvrigt skal
holde for. Samtidig kan det betyde, at politikere mister
fornemmelsen af, hvordan den almindelige hverdag for en
gennemsnitlig borger hænger sammen. Enhedslisten har
forstået, at Socialistisk Folkeparti, Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
ønsker at tage stilling til dette spørgsmål,
men henviser til en lønkommission, som arbejder på
spørgsmålet. I den forbindelse ønsker
Enhedslisten at påpege, at man i den politiske aftale
vedrørende nedsættelse af denne kommission har aftalt,
at man vil stemme for kommissionens konkrete forslag uanset
indholdet. Dette er en nyskabelse i dansk politik, og Enhedslisten
mener, at det er at løbe fra ansvaret som folkevalgt.
Liberal Alliances medlem af udvalget
støtter princippet om, at politikere ikke skal modtage
vederlag og ministerpension samtidig, hvorfor Liberal Alliance
også agter at stemme for beslutningsforslaget.
Liberal Alliance finder, at
beslutningsforslaget aktualiserer en mere principiel afklaring af,
om der er tale om et ekspropriativt indgreb, hvis pensioner, der
allerede er tilkendt, tages fra i øvrigt arbejdsduelige
mennesker. Liberal Alliance noterer, at en lignende overvejelse
gør sig gældende i forhold til
førtidspensionsmodtagere, der måtte have generhvervet
hele eller dele af deres arbejdsevne og derfor burde kunne
forpligtes til hel eller delvis selvforsørgelse.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Mogens Lykketoft (S) fmd. Bertel Haarder (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Lone
Loklindt (RV) Per Clausen (EL) John Dyrby Paulsen (S) Karen J.
Klint (S) Ole Hækkerup (S) Leif Lahn Jensen (S) Torben Hansen
(S) Camilla Hersom (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper
(EL) Birthe Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V) Flemming
Damgaard Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Søren
Espersen (DF) Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Brian Mikkelsen (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 84
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|