Fremsat den 22. januar 2015 af ministeren
for sundhed og forebyggelse (Nick Hækkerup)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremstilling,
præsentation og salg af tobaksvarer1)
(Forbud mod salg af løs snus og
lignende tobaksprodukter i Danmark)
§ 1
I lov om fremstilling, præsentation og salg
af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21.
oktober 2008, foretages følgende ændring:
1. §
19 affattes således:
Ȥ
19. Detailsalg af tobak, der indtages oralt, og som ikke er
bestemt til at ryges eller tygges, er ikke tilladt på det
danske marked.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. For tobaksvarer,
der er fremstillet eller importeret inden lovens
ikrafttræden, finder § 1, nr. 1, anvendelse fra den 1.
juli 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget indeholder et forbud mod
detailsalg af snus i løs vægt og lignende
tobaksprodukter, der er bestemt til oral indtagelse, og som ikke er
bestemt til at ryges eller tygges.
Lov om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvareloven) er en implementering af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/37/EF af 5. juni
2001 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer (tobaksvaredirektivet).
Kommissionen har med åbningsskrivelse af
21. juni 2012 indledt en traktatkrænkelsessag mod Danmark,
fordi salg af løs snus er tilladt i Danmark. Kommissionen
har den 24. oktober 2012 afgivet en begrundet udtalelse til
Danmark.
Kommissionen har den 13. oktober 2014 indgivet
stævning ved EU-Domstolen mod Danmark. Kommissionen har
nedlagt påstand om, at Danmark - ved at opretholde en
retstilstand, hvor salg af løs snus er tilladt i strid med
artikel 8, sammenholdt med artikel 2, nr. 4, i tobaksvaredirektivet
- har tilsidesat sine forpligtelser i henhold til dette
direktiv.
Kommissionen er af den opfattelse, at
tobaksvaredirektivet forbyder salg af snus, dvs. fint malet eller
fintskåret tobak, der sælges i løs vægt
eller i form af små portionsbreve og er bestemt til
indtagelse ved, at det anbringes mellem tandkødet og
læben og hverken tygges eller ryges. Det er dog tilladt at
sælge snus i Sverige, idet Sverige fik en særordning i
forbindelse med Sveriges tiltrædelse af EU, jf. artikel 151 i
akten vedrørende Østrigs, Finlands og Sveriges
tiltrædelse.
For at bringe tobaksvareloven i
overensstemmelse med tobaksvaredirektivet foreslås det, at
salg af enhver form for snus uanset indpakning, der er bestemt til
oral indtagelse, og som hverken er bestemt til at ryges eller
tygges, forbydes.
Det bemærkes, at Europa-Parlamentet og
Rådet har vedtaget et nyt direktiv om tobaksvarer og
relaterede produkter (direktiv 2014/40/EU af 3. april 2014 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes love og
administrative bestemmelser om fremstilling, præsentation og
salg af tobak og relaterede produkter). Det nye direktiv om
tobaksvarer og relaterede produkter, som erstatter det
gældende tobaksvaredirektiv, viderefører de
gældende regler vedrørende detailsalg af snus. Dette
betyder, at salg af snus er forbudt efter det nye direktiv om
tobaksvarer og relaterede produkter. Medlemsstaterne sætter
de nødvendige love og administrative bestemmelser i kraft
for at efterkomme direktivet senest den 20. maj 2016.
Medlemsstaterne anvender disse love og bestemmelser fra den 20. maj
2016, jf. dog artikel 7, stk. 14, artikel 10, stk. 1, litra e),
artikel 15, stk. 13, og artikel 16, stk. 3.
2.
Lovforslagets hovedpunkter
2.1.
Gældende ret
Tobaksvareloven er en implementering af
tobaksvaredirektivet. Det fremgår af § 19 i lov om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21. oktober 2008, at salg af
pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse
portionsbreve eller lignende til indlægning i mundhulen ikke
er tilladt. Forbuddet retter sig mod detailsalg. Dvs. salg direkte
til forbrugere i Danmark. Salg af løs snus, skråtobak
og anden røgfri tobak er ikke forbudt i medfør af
dansk lovgivning.
Af artikel 8 i tobaksvaredirektivet
fremgår, at medlemsstaterne forbyder markedsføring af
tobak, som indtages oralt, jf. dog artikel 151 i akten
vedrørende Østrigs, Finlands og Sveriges
tiltrædelse. Det fremgår af artikel 151, at Sverige fik
en undtagelse fra forbuddet i artikel 8. Oral tobak er i
direktivets artikel 2, nr. 4, defineret som varer, der er bestemt
til oral indtagelse, med undtagelse af varer bestemt til at ryges
eller tygges, og som helt eller delvist består af tobak i
form af pulver eller fine partikler eller enhver kombination af
disse former - navnlig varer i portionsbreve eller porøse
breve - eller i en form, der minder om et levnedsmiddel.
Ifølge Kommissionen er der ikke andre
undtagelser fra forbuddet mod tobaksvarer, som indtages oralt, jf.
artikel 8 og artikel 2, nr. 4, i tobaksvaredirektivet, end varer
bestemt til at ryges eller tygges. Tobaksvaredirektivet indeholder
således efter Kommissionens opfattelse et forbud mod salg af
snus - uanset indpakning - i EU med undtagelse af Sverige.
Kommissionen har på den baggrund tilkendegivet, at det
manglende forbud mod salg af løs snus i Danmark anses for at
være i strid med tobaksvaredirektivet.
2.2.
Overvejelser og den foreslåede ordning
Regeringen ønsker at bringe den danske
retstilstand i overensstemmelse med tobaksvaredirektivets artikel
8, jf. artikel 2, nr. 4. På denne baggrund foreslås, at
detailsalg af alle former for tobaksvarer, der indtages oralt, med
undtagelse af varer bestemt til at ryges eller tygges,
forbydes.
Forslaget indebærer, at detailsalg af
enhver form for snus, dvs. fint malet eller fintskåret tobak,
der er bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem
tandkødet og læben, forbydes, mens engrossalg med
henblik på eksport fortsat vil være tilladt. Med
lovforslaget vil skråtobak og andre former for røgfri
tobak, der er bestemt til at tygges, fortsat være tilladt at
bringe i omsætning på det danske marked.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget skønnes at have meget
begrænsede økonomiske konsekvenser for staten i form
af et lavere provenu i den udstrækning, det samlede salg af
løs snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge
den seneste rygevaneundersøgelse, foretaget af TNS Gallup
for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening, er en meget lille del
af befolkningen over 15 år - mindre end 0,7 procent - som
benytter snus (alle former for snus). Det er ca. 0,2 procent, der
er daglige brugere.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for det offentlige. De kontrolmæssige opgaver i
relation til lov om fremstilling, præsentation og salg af
tobaksvarer forudsættes løst inden for bestående
ressourcemæssige rammer.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget kan have økonomiske
konsekvenser for tobaksindustrien i den udstrækning, det
samlede salg af snus i Danmark ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. Det bemærkes hertil, at det ifølge
den seneste rygevaneundersøgelse, foretaget af TNS Gallup
for Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Hjerteforeningen og Danmarks Lungeforening, er en meget lille del
af befolkningen over 15 år - mindre end 0,7 procent - som
benytter snus (alle former for snus). Det er ca. 0,2 procent, der
er daglige brugere.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
miljøet.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Forholdet til EU-retten
Forslaget om ændring af tobaksvareloven
fremsættes for at sikre overensstemmelse mellem
tobaksvareloven og tobaksvaredirektivet på grund af en
fortsat manglende fuldstændig gennemførelse af
tobaksvaredirektivets artikel 8, sammenholdt med artikel 2, nr. 4.
Lovforslaget har således til formål at indføre
et dansk forbud mod salg af løs snus med henblik på at
indføre et fuldstændigt forbud mod at salg af snus til
oral indtagelse i Danmark.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 9. december 2014 til den 6. januar 2015 været i
høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:
Astma- og Allergi Forbundet, British American Tobacco,
Børnesagen, Coop Danmark, Danmarks Lungeforening, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Danske Regioner, Dansk Erhverv, Dansk
Supermarked, Dansk Sygeplejeråd, De Samvirkende
Købmænd, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Hjerteforeningen, HK Handel, Hotel-, restaurant og
turisterhvervet (HORESTA), House of Oliver Twist A/S, Komiteen for
Sundhedsoplysning, KL, Kræftens Bekæmpelse,
Lægeforeningen, Nærbutikkernes Landsforening, Phillip
Morris ApS og Tobaksindustrien.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænsede økonomiske
konsekvenser i form af et lavere provenu i den udstrækning,
det samlede salg af løs snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget kan have økonomiske
konsekvenser for tobaksindustrien i den udstrækning, det
samlede salg af løs snus ikke erstattes af salg af andre
tobaksprodukter. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget om ændring af
tobaksvareloven fremsættes for at sikre overensstemmelse
mellem tobaksvareloven og tobaksvaredirektivet. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § l
Bestemmelsen indeholder et forbud mod at
bringe tobak til oral indtagelse i omsætning til detailhandel
og forbrugere på det danske marked, idet tobaksvarer, der er
bestemt til at ryges eller tygges, dog er undtaget fra forbuddet.
Det vil f.eks. sige, at detailsalg af snus, der sælges i
løs vægt eller i form af små portionsbreve og er
bestemt til indtagelse ved, at det anbringes mellem
tandkødet og læben og hverken tygges eller ryges, er
forbudt. Skråtobak og andre former for røgfri
tobaksvarer, der er bestemt til at tygges, kan fortsat bringes i
omsætning på det danske marked (detailsalg og
engrossalg).
Ved detailsalg forstås salg af varer
direkte til forbrugere. Alt salg i detailforretninger og på
internetsider rettet mod forbrugere betragtes som detailsalg. Ved
engrossalg forstås salg af varer til andre
næringsdrivende til videresalg eller forarbejdning.
Bestemmelsen omfatter udelukkende detailsalg i
Danmark af enhver form for snus, der er bestemt til oral
indtagelse, og som hverken ryges eller tygges. Det indebærer,
at det fortsat er tilladt at producere og distribuere alle former
for snus bestemt til oral indtagelse, og som hverken ryges eller
tygges, med henblik på detailsalg i udlandet. Det vil sige,
at engrossalg i Danmark af løs og portionspakket snus
fortsat vil være tilladt.
I forhold til den gældende retstilstand
i Danmark indebærer bestemmelsen, at detailsalg af løs
snus forbydes.
Til § 2
Bestemmelsen i stk.
1 fastlægger lovens ikrafttrædelsestidspunkt til
den l. januar 2016.
For at muliggøre afsætning af
lagre og varebeholdninger foreslås i stk. 2 en overgangsbestemmelse der tillader,
at pakker med snus i løs vægt og lignende
tobaksprodukter, som ikke er i overensstemmelse med loven, jf.
§ 1, kan sælges på det danske marked til og med
den 30. juni 2016. Det er vurderet, at seks måneder er
tilstrækkeligt, da snus i Danmark ikke sælges med en
holdbarhedsdato på over seks måneder. Det vil dog
være en forudsætning, at sådanne tobaksprodukter
ville kunne være bragt i omsætning på det danske
marked i henhold til den lovgivning, som var gældende til og
med den 31. december 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
lov | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fremstilling, præsentation og
salg af tobaksvarer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1022 af 21.
oktober 2008, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. § 19 affattes således: | § 19. Salg af
pulveriseret tobak i form af snus pakket i porøse
portionsbreve eller lignende til indlægning i mundhulen er
ikke tilladt. | | Ȥ 19.
Detailsalg af tobak, der indtages oralt, og som ikke er bestemt til
at ryges eller tygges, er ikke tilladt på det danske
marked.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 2. For
tobaksvarer, der er fremstillet eller importeret inden lovens
ikrafttræden, finder § 1, nr.1, anvendelse fra den 1.
juli 2016. |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2001/37/EF af 5. juni 2001 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om
fremstilling, præsentation og salg af tobaksvarer, EF-Tidende
2001 nr. L 194, side 26.