Skriftlig fremsættelse (28. januar
2015)
Klima-, energi- og
bygningsministeren (Rasmus Helveg Petersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (Gennemførelse af
offshoresikkerhedsdirektivet, subsidiært ansvar for afvikling
af anlæg, plan for afvikling af anlæg,
sikkerhedsstillelse, forlængelse af geotermitilladelser,
beredskab for forsyningsmæssige forhold, forsikring, digital
kommunikation m.v.)
(Lovforslag nr. L 116)
Lovforslaget indeholder en række
ændringer af lov om anvendelse af Danmarks undergrund med
henblik på at gennemføre dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2013/30/EU om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter, det såkaldte
offshoresikkerhedsdirektiv. Direktivet har som formål at
forebygge større ulykker i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og begrænse konsekvenserne for personer og
havmiljø, hvis der alligevel sker en ulykke.
De relevante bestemmelser i direktivet, som
gennemføres ved ændring af undergrundsloven, omhandler
krav til rettighedshavere om fornøden teknisk og finansiel
kapacitet, udpegning og godkendelse af operatører, procedure
for behandling af erstatningskrav, offentlig deltagelse i
forbindelse med planlagte offshore olie- og
gasefterforskningsboringers virkninger på miljøet og
sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med boringer.
Det forslås at udstrække visse
af direktivets krav til også at gælde for andre
aktiviteter efter undergrundsloven end olie- og gasaktiviteter
på havområdet. Der vil således være tale om
en overopfyldelse af enkelte af direktivets bestemmelser.
Overopfyldelsen består i, at direktivets krav til
olieselskaber med aktiviteter på havområdet i
medfør af undergrundsloven udvides til også at omfatte
selskaber med aktiviteter på land. Overopfyldelse
vedrører krav til rettighedshaveres sagkundskab og
finansielle kapacitet, krav om udarbejdelse af afviklingsplaner for
udtjente anlæg samt etablering af procedurer for sikring af
omgående og passende behandling af erstatningskrav.
Lovforslaget indeholder derudover nogle
justeringer af den gældende lovgivning ud fra de hidtidige
erfaringer med lovens bestemmelser vedrørende mulighed for
at forlænge geotermitilladelser, tilsynets mulighed for at
overvære møder, subsidiært ansvar for
omkostninger til afvikling af etablerede anlæg m.v.,
afviklingsplaner, præcisering af rammer ved opdeling af
tilladelser og præcisering af rammer vedrørende
forsikring. Endelig indføres en hjemmel om digital
kommunikation samt en bestemmelse om beredskabsplanlægning
til sikring af energiforsyning.
Lovforslaget vurderes at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget indebærer, at der skal stilles sikkerhed for
midler til gennemførelse af en afvikling af anlæg m.v.
Denne sikkerhedsstillelse medfører omkostninger, men giver
samtidig sikkerhed for at de øvrige deltagere i en
tilladelse ikke skal afholde udgifter for andre deltagere i en
tilladelse, da der hæftes solidarisk. Rettighedshavere vil
desuden fremover løbende skulle kunne dokumentere
fornøden teknisk og finansiel kapacitet. Derudover bliver
tidspunktet for udarbejdelse af afviklingsplaner for anlæg
fremrykket i forhold til den frist, som i dag er fastsat i
tilladelserne.
Lovforslaget vurderes desuden at medvirke
til at reducere sandsynligheden for uheld og de
miljømæssige konsekvenser af sådanne.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.