Fremsat den 8. oktober 2014 af
Beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Ændring af formue- og fradragsregler
ved efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved § 16 i lov nr. 473 af 30. maj 2012,
§ 3 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, § 1 i lov nr.
894 af 4. juli 2013, og senest ved § 1 i lov nr. 721 af 25.
juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3. Der ses
endvidere bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det
beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den
ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige
ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i to år
efter udbetalingstidspunktet.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8.
2. I
§ 33, stk. 1, ophæves nr. 8 og 9, og i
stedet indsættes:
»8)
Efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom. Det beløb, der ses bort fra,
udgør differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for
perioden, og den retmæssige ydelse for perioden. Der ses bort
fra efterbetalingen i to år efter
udbetalingstidspunktet.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. Loven
gælder for efterbetaling, der er udbetalt den 1. juni 2014
eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Kontanthjælpssystemet er det underste økonomiske
sikkerhedsnet, og hjælpen forudsætter, at der ikke er
andre muligheder for forsørgelse. Det betyder, at der ikke
kan ydes hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, hvis
ansøger, ægtefælle eller samlever har formue,
der kan dække det økonomiske behov, ligesom
indtægter som udgangspunkt fradrages i kontanthjælpen
krone for krone.
Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre),
Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti har den 8. maj 2014
indgået Aftale om ændring af formue- og
fradragsreglerne i kontanthjælpslovgivningen ved
efterbetaling af sociale ydelser.
Formålet med aftalen er at sikre, at personer, der
får efterbetalt en social ydelse fx som led i en sag vundet
ved Ankestyrelsen om retten til sygedagpenge, ikke
efterfølgende mister deres uddannelses- eller
kontanthjælp på grund af formue- og fradragsreglerne i
kontanthjælpslovgivningen. Det fremgår endvidere af
aftalen, at personer, der ikke har fået udbetalt den korrekte
ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld, skal have
mulighed for fx at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale
gælden.
De ændrede regler vil også få betydning for
ressourceforløbsydelse, hvor reglerne om fradrag af
indtægter i kontant- og uddannelseshjælp finder
tilsvarende anvendelse, for så vidt angår egne
indtægter.
2.
Lovforslagets indhold
Nærværende lovforslag udmønter Aftale om
ændring af formue- og fradragsreglerne i
kontanthjælpslovgivningen ved efterbetaling af sociale
ydelser, som Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale
Venstre), den 8. maj 2014 har indgået med Enhedslisten og
Socialistisk Folkeparti.
Herudover foreslås det, at reglerne om, at udbetaling af
jobpræmier efter de hidtidige forsøgsordninger ikke
har betydning for hjælpens størrelse, ophæves.
Det skyldes, at begge forsøgsordninger er udløbet, og
at de ikke bliver forlænget.
Jobpræmie til enlige forsørgere efter lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til enlige
forsørgere kunne udbetales for perioden fra den 1. januar
2011 til 31. december 2012.
Jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed kunne udbetales for perioden fra den 1. juni 2012 til og
med 31. maj 2014.
2.1.
Formue
2.1.1.
Gældende ret
Uddannelses- og kontanthjælp udgør det underste
økonomiske sikkerhedsnet og er subsidiær i forhold til
andre private eller offentlige forsørgelsesmuligheder. Efter
de gældende regler kan der derfor kun udbetales uddannelses-
og kontanthjælp, når modtageren af uddannelses- og
kontanthjælp ikke har andre forsørgelsesmuligheder, fx
formue, som personen kan leve af.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og
ægtefællen eller samleveren har formue, som kan
dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra
beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller
eller samlevende op til 20.000 kr., jf. lovens § 14, stk.
1.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der -
udover formuegrænsen på op til 10.000 kr., for
ægtefæller eller samlevende 20.000 kr. - er grundlag
for at se bort fra en formue, herunder hvor meget der er grundlag
for at se bort fra.
Udover de situationer, der er nævnt i § 14 i lov om
aktiv socialpolitik, ses der i perioden 1. juni 2014 til 31.
december 2014 bort fra formue i form af efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser som følge af afgørelse eller dom. Der
henvises til, at der på lov om tillægsbevilling for
2014 vil blive indsat tekstanmærkning nr. 145 herom.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses-
eller kontanthjælp skal se bort fra formue i form af
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af, at en
myndighed har ændret sin afgørelse, eller at borgeren
har fået medhold i en sag hos en myndighed, i Ankestyrelsen
eller ved domstolene.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer
det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
-
Arbejdsløshedsdagpenge
- Sygedagpenge
-
Barselsdagpenge
- Uddannelses og
kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a
(supplement til brøkpension)
- Særlig
støtte til høje boligudgifter eller stor
forsørgerbyrde
-
Ressourceforløbsydelse
- Særlig
uddannelsesydelse
- Midlertidig
arbejdsmarkedsydelse
-
Revalideringsydelse
-
Ledighedsydelse
-
Efterløn
- Fleksydelse
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af
førtidspension til personer, der modtager kontanthjælp
som supplement til en brøkpension, efterbetaling af
boligstøtte til personer, der modtager uddannelses- eller
kontanthjælp, og efterbetaling af tilskud til enkeltudgifter
og hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og
10 a i lov om aktiv socialpolitik til de nævnte
persongrupper.
Den efterbetaling, der ses bort fra, er differencen mellem den
for perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssige
ydelse
Dette gælder også, når det ikke er
ansøgeren selv, men ægtefællen eller samleveren
der får efterbetalingen. Der henvises til reglerne om, at
ægtefællens eller samleverens formue har betydning for
hjælpens størrelse.
Det foreslås, at der skal ses bort fra efterbetalingen i
to år efter udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den
korrekte offentlige forsørgelsesydelse eller anden offentlig
social ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld, får
mulighed for at anvende efterbetalingen til at tilbagebetale
gælden inden for to år.
2.2.
Indtægter m.v.
2.2.1.
Gældende ret
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter,
som ansøgeren og ægtefællen eller samleveren
har, i uddannelses- og kontanthjælpen.
Efter lovens § 33 foretages der dog ikke fradrag i
hjælpen for blandt andet invaliditetsydelse,
invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter
lov om social pension, udbetaling af jobpræmie, erstatninger
for tab af erhvervsevne, der omtales i lovens § 14, stk. 3 og
4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse
for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der
hidrører herfra.
Ud over de situationer, der er nævnt i lovens § 33,
kan kommunen ved udmåling af hjælp ikke se bort fra
øvrige indtægter, som ansøgeren har.
Det betyder, at efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser
fratrækkes i uddannelses- og kontanthjælpen, idet
efterbetaling af sådanne ydelser anses for en indtægt
bestemt til forsørgelse.
Udover de situationer, der er nævnt i § 33 i lov om
aktiv socialpolitik, foretages der i perioden 1. juni 2014 - 31.
december 2014 ikke fradrag i uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse for
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom. Efterbetalingen skal være
udbetalt til den berettigede i perioden 1. juni 2014 - 31. december
2014.
Den efterbetaling, der undtages for modregning, er differencen
mellem den i perioden udbetalte ydelse og den for perioden
retmæssige ydelse. Der henvises til, at der på lov om
tillægsbevilling for 2014 vil blive indsat
tekstanmærkning nr. 145 herom (jf. akt nr. 94).
Hvis ansøgeren og ægtefællen har
indtægter, trækkes de fra i kontant- eller
uddannelseshjælpen. Tilsvarende gælder for samlevende.
Hjælpen til et ægtepar beregnes som summen af de
beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget
til. Hjælpen til samlevende par beregnes som summen af de
beløb, som hver af de samlevende er berettigede til.
Når hjælpen til en gift person beregnes,
trækker kommunen kun den del af den anden
ægtefælles indtægt fra, som overstiger
henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr. afhængigt af, om
pågældende har forsørgelsespligt over for
børn eller ikke. Tilsvarende gælder for
samlevende.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser, som efterbetales som
følge af afgørelse eller dom, ikke skal fradrages i
uddannelses- eller kontanthjælpen,
Den efterbetaling, der skal ses bort fra, er differencen mellem
den i perioden udbetalte ydelse og den for perioden
retmæssige ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er
ansøgeren selv, der får efterbetalingen, Der henvises
til reglerne om, at ægtefælles eller samlevers
indtægter har betydning for hjælpens
størrelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer
det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
-
Arbejdsløshedsdagpenge
- Sygedagpenge
-
Barselsdagpenge
- Uddannelses og
kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a
(supplement til brøkpension)
- Særlig
støtte til høje boligudgifter eller stor
forsørgerbyrde
-
Ressourceforløbsydelse
- Særlig
uddannelsesydelse
- Midlertidig
arbejdsmarkedsydelse
-
Revalideringsydelse
-
Ledighedsydelse
-
Efterløn
- Fleksydelse
Hertil kommer efterbetaling af ydelser, som administreres af
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forhold. Det kan fx dreje sig om efterbetaling af
førtidspension til personer, der modtager kontanthjælp
som supplement til en brøkpension, efterbetaling af
boligstøtte til personer, der modtager uddannelses- eller
kontanthjælp, og efterbetaling af tilskud til enkeltudgifter
og hjælp i særlige tilfælde efter kapitel 10 og
10 a i lov om aktiv socialpolitik til de nævnte
persongrupper.
Den efterbetaling, der ses bort fra, er differencen mellem den
for perioden udbetalte ydelse og den for perioden retmæssige
ydelse. Det foreslås, at der skal ses bort fra
efterbetalingen to år efter udbetalingen.
Herved sikres, at personer, der ikke har fået udbetalt den
korrekte offentlige forsørgelsesydelse eller øvrig
offentlig social ydelse, og som derfor kan have stiftet gæld,
får mulighed for at anvende efterbetalingen til at
tilbagebetale gælden inden for to år.
Den foreslåede ændring i § 33, stk. 1,
hvorefter der ved udmåling af hjælp skal ses bort fra
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser eller
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom, vil betyde, at efterbetalingen heller
ikke vil indgå i opgørelsen af nettoindtægterne
i forbindelse med beregning af særlig støtte efter
§ 34 i lov om aktiv socialpolitik.
Det følger af § 8 i bekendtgørelse nr. 1505
af 12. december 2013 om særlig støtte efter § 34
i lov om aktiv socialpolitik, at de indtægter, der ikke
foretages fradrag for efter § 33 i lov om aktiv socialpolitik,
heller ikke indgår i opgørelsen af
nettoindtægterne, der ligger til grund for beregning af
særlig støtte efter § 34 i lov om aktiv
socialpolitik.
Den foreslåede ændring af § 33, stk. 1, vil
også få betydning for udmåling af
ressourceforløbsydelse og ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb, som udbetales efter tilsvarende regler,
for så vidt angår egne indtægter, som
kontanthjælp efter lov om aktiv socialpolitik. Der henvises
til § 68 a, stk. 5 og § 69 j i lov om aktiv
socialpolitik.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
På baggrund af Ankestyrelsens opgørelser om
ophævelse/ændring af afgørelser er det
beregningsteknisk forudsat, at ca. 230 personer på
kontanthjælp, uddannelseshjælp
ressourceforløbsydelse og/eller særlig støtte
årligt vinder ankesagen og bliver modregnet i de nævnte
ydelser som følge af den efterbetalte ydelse. Det er
beregningsteknisk forudsat, at de 230 personer gennemsnitligt
får efterbetalt ca. 36.000 kr. årligt. Når
personerne ikke længere skal have modregnet efterbetalingen i
kontanthjælpen mv., skønnes det med usikkerhed at
medføre offentlige årlige merudgifter på ca. 8
mio.
Kommunernes udgifter til kontanthjælp,
uddannelseshjælp, ressourceforløbsydelse og
særlig støtte er omfattet af budgetgarantien.
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for det
offentlige.
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser fordelt på stat og
kommuner som følge af forslag om lempelse af formueregler og
fritagelse for fradrag for efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige sociale ydelser
|
Mio. kr. 2014-priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Stat | | | | |
-kontanthjælp mv. | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,4 |
Kommuner | | | | |
-kontanthjælp mv. | 5,6 | 5,6 | 5,6 | 5,6 |
I alt | 8,0 | 8,0 | 8,0 | 8,0 |
Anm. : De økonomiske
konsekvenser er fordelt med 30 procent til staten og 70 procent til
kommunerne. |
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser.
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. august 2014
til den 27. august 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen
for selvstændigt erhvervsdrivende (ASE),
Arbejdsløshedskassernes Samvirke,
Beskæftigelsesrådet, Danske Advokater, Dansk Erhverv,
Danske Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk
Socialrådgiverforening, , Den uvildige Konsulentordning
på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Foreningen af kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Jobrådgivernes
Brancheforening, Kommunernes Landsforening, Kommunernes Revision,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugere
(LAP), Kristelig Fagbevægelse, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Retssikkerhedsfonden, Rigsrevisionen,
Rådet for Psykisk Sårbare og Rådet for Socialt
Udsatte.
9.
Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2015: 2,4 mio. kr. 2016: 2,4 mio. kr. 2017: 2,4 mio. kr. 2018: 2,4 mio. kr. Kommuner: 2015: 5,6 mio. kr. 2016: 5,6 mio. kr. 2017: 5,6 mio. kr. 2018: 5,6 mio. kr. Regioner: Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Uddannelses- og kontanthjælp udgør det underste
økonomiske sikkerhedsnet og er subsidiær i forhold til
andre private eller offentlige forsørgelsesmuligheder.
Derfor kan der kun udbetales uddannelses- og kontanthjælp,
når personen ikke har andre forsørgelsesmuligheder, fx
formue personen kan leve af.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis personen,
ægtefællen eller samleveren har formue, som kan
dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra
beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller
og samlevende op til 20.000 kr., jf. lovens § 14, stk. 1.
Kommunen skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, om der -
udover formuegrænsen på op til 10.000 kr., for
ægtefæller og samlevende 20.000 kr. - er grundlag for
at se bort fra en formue, herunder hvor meget der er grundlag for
at se bort fra, jf. lovens § 14, stk. 2-7.
For personer, der får efterbetalt en offentlig
forsørgelsesydelse eller en anden social ydelse på
baggrund af en myndigheds afgørelse eller dom, skal kommunen
efter de gældende regler træffe afgørelse om, at
efterbetalingen skal anvendes til forsørgelse, førend
der kan udbetales uddannelses- eller kontanthjælp.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses-
eller kontanthjælp skal se bort fra formue i form af
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af, at en
myndighed har ændret sin afgørelse, eller at borgeren
eller dennes ægtefælle eller samlever har fået
medhold i en sag hos eksempelvis en kommunal myndighed, i
Ankestyrelsen eller ved domstolene i to år efter
udbetalingen.
Formålet hermed er, at give personer, der ikke har
fået udbetalt den korrekte ydelse, og som derfor har stiftet
gæld mulighed for at anvende efterbetalingen til at
tilbagebetale gælden inden for to år.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til pkt. 2.1.
Til nr. 2
Efter de gældende regler fratrækkes indtægter,
som ansøgeren og ægtefællen eller samleveren har
i uddannelses- og kontanthjælpen, jf. lovens §§
31-33.
Efter lovens § 33 foretages der dog ikke fradrag i
hjælpen for følgende indtægter:
-
Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og
plejetillæg efter lov om social pension.
-
Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og hjælp efter integrationslovens
§ 23 f.
- Vederlag som
tilforordnet ved valg.
- Legater, der er
fritaget for beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og
ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er
fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens §
7, nr. 22.
- Børns
indtægter og indtægter, der vedrører
børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn
efter § 38 i lov om social service.
- Værdien af
kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende
behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end
3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den
besparelse, der er en følge af indlæggelsen.
-
Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til
nødvendig transport ved udførelse af lønnet
arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.
- Jobpræmie
udbetalt for perioden fra den 1. januar 2011 til og med den 31.
december 2012 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere.
- Jobpræmie
udbetalt for perioden fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj
2014 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed.
- Erstatninger for
tab af erhvervsevne, der omtales i lovens § 14, stk. 3 og
4.
-
Godtgørelse for varigt mén.
-
Godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt
indtægter, der hidrører herfra.
Ud over de situationer, der er nævnt i lovens § 33,
kan kommunen ved udmåling af hjælp ikke se bort fra
øvrige indtægter, som ansøgeren har, da
bestemmelsen er udtømmende.
Efter gældende ret fratrækkes indtægt i form
af efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige sociale ydelser i uddannelses- og
kontanthjælpen.
Det foreslås, at beløb til offentlig
forsørgelse og øvrige sociale ydelser, som
efterbetales som følge af afgørelse, ikke
fremadrettet skal fradrages i uddannelses- eller
kontanthjælpen.
Det bemærkes, at efterbetalingen er den retmæssige
ydelse efter fradrag af den i perioden udbetalte ydelse -
eksempelvis uddannelses- eller kontanthjælp, således at
den efterbetaling, der ikke skal indgå i
indtægtsopgørelsen efter kontanthjælpsreglerne,
er differencen mellem den eventuelt udbetalte ydelse og den
retmæssige ydelse.
På Beskæftigelsesministeriets område drejer
det sig om efterbetaling af følgende ydelser:
-
Arbejdsløshedsdagpenge
- Sygedagpenge
-
Barselsdagpenge
- Uddannelses og
kontanthjælp, herunder hjælp efter § 27 a
(supplement til brøkpension)
- Særlig
støtte til høje boligudgifter eller stor
forsørgerbyrde
-
Ressourceforløbsydelse
- Særlig
uddannelsesydelse
- Midlertidig
arbejdsmarkedsydelse
-
Revalideringsydelse
-
Ledighedsydelse
-
Efterløn
- Fleksydelse
Derudover vil det primært vedrøre efterbetaling af
ydelser, som administreres af Ministeriet for Børn,
Ligestilling, Integration og Sociale Forhold fx
førtidspension, boligstøtte og hjælp i
særlige tilfælde efter kapitel 10 og kapitel 10 a i lov
om aktiv socialpolitik.
Det foreslås, at kommunen ved udbetalingen af uddannelses-
eller kontanthjælp skal se bort fra indtægter i form af
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige sociale ydelser som følge af, at en myndighed
har ændret sin afgørelse, eller at borgeren har
fået medhold i en sag hos en myndighed, i Ankestyrelsen eller
ved domstolene. Den efterbetaling, der kan ses bort fra, er
differencen mellem den for perioden udbetalte ydelse og den for
perioden retmæssige ydelse.
Dette gælder også, når det ikke er
ansøgeren selv, der får efterbetalingen, Der henvises
til reglerne om, at ægtefælles eller samlevendes
indtægter har betydning for hjælpens
størrelse.
Efter gældende reglerne blev der ikke foretaget fradrag i
hjælpen for jobpræmie til enlige forsørgere, som
kunne udbetales for perioden fra den 1. januar 2011 til 31.
december 2012 efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til enlige forsørgere og jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed, som kunne
udbetales for perioden fra den 1. juni 2012 til og med 31. maj 2014
efter lov om en 2-årig forsøgsordning om
jobpræmie til kontanthjælpsmodtagere med langvarig
ledighed.
Jobpræmien udbetaltes på baggrund af en
månedlig opgørelse af personens indkomst kvartalsvist
bagud senest 45 dage efter kvartalets udløb.
Som konsekvens af, at forsøgsperioderne er afsluttet,
foreslås det, at bestemmelserne om jobpræmie i lovens
§ 33, stk. 1 nr. 8 og 9 ophæves, da de ikke
længere finder anvendelse.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger til pkt. 2.2.
Til § 2
Stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2015.
Stk. 2
Det foreslås endvidere, at loven gælder for
efterbetaling, der er udbetalt den 1. juni 2014 eller senere
Det betyder, at bestemmelsen om, at der kan ses bort fra
efterbetalingen i to år efter udbetalingstidspunktet
også gælder for personer, der har modtaget
efterbetaling i perioden 1. juni 2014 - 31. december 2014.
Det bemærkes, at der på lov om
tillægsbevilling for 2014 vil blive indsat
tekstanmærkning nr. 145 herom (jf. akt nr. 94), hvorefter der
ud over de situationer, der er nævnt i § 14 og § 33
i lov om aktiv socialpolitik, i perioden 1. juni 2014 - 31.
december 2014 ikke foretages fradrag i uddannelseshjælp,
kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse for
efterbetaling af offentlige forsørgelsesydelser og
øvrige offentlige sociale ydelser som følge af
afgørelse eller dom, og der ses ligeledes bort fra formue i
form af efterbetaling heraf. Efterbetalingen skal være
udbetalt til den berettigede i perioden 1. juni 2014 - 31. december
2014.
Det beløb, der ses bort fra, udgør differencen
mellem den ydelse, der er udbetalt i perioden, og den
retmæssige ydelse for perioden. Nærværende
lovforslag er en opfølgning på denne
tekstanmærkning, der udløber 31. december 2014. Der er
tale om tilbagevirkende kraft til gunst for borgerne, da de
personer, der har fået en efterbetaling udbetalt i perioden
1. juni - 31. december 2014 bliver ligestillet med de af
nærværende lovforslag berørte personer,
således at der kan ses bort fra efterbetalingen ved
udbetalingen af uddannelses- eller kontanthjælp i to år
efter udbetalingen.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som
ændret bl.a. ved § 16 i lov nr. 473 af 30. maj 2012,
§ 3 i lov nr. 1380 af 23. december 2012, § 1 i lov nr.
894 af 4. juli 2013, og senest ved § 1 i lov nr. 721 af 25.
juni 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 14.
Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og
ægtefællen har formue, som kan dække det
økonomiske behov. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse i
forhold til en ansøger og dennes samlever, jf. §§
2 a og 2 b. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til
10.000 kr., for ægtefæller eller samlevende, jf.
§§ 2 a og 2 b, 20.000 kr. Stk. 2. Der ses
desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for
at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard,
eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og
familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. Stk. 3. . .
. | | 1. I § 14 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk.
3. Der ses endvidere bort fra formue i form af efterbetaling
af offentlige forsørgelsesydelser og øvrige
offentlige sociale ydelser som følge af afgørelse
eller dom. Det beløb, der ses bort fra, udgør
differencen mellem den ydelse, der er udbetalt for perioden, og den
retmæssige ydelse for perioden. Der skal ses bort fra
efterbetalingen i to år efter
udbetalingstidspunktet.« Stk. 3-7 bliver herefter stk. 4-8. | | | | § 33. Der
foretages ikke fradrag i hjælpen for: | | | 1) | Invaliditetsydelse,
invaliditetsbeløb samt bistands-og plejetillæg efter
lov om social pension. | | | 2) | Godtgørelse efter §§ 82
og 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og hjælp
efter integrationslovens § 23 f. | | | 3) | Vederlag som tilforordnet ved
valg. | | | 4) | Legater, der er fritaget for beskatning
efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra godkendte
sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos
modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22. | | | 5) | Børns indtægter og
indtægter, der vedrører børn, bortset fra
tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om
social service. | | | 6) | Værdien af kost m.v. under
indlæggelse på sygehus eller lignende
behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end
3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den
besparelse, der er en følge af indlæggelsen. | | | 7) | Transportgodtgørelse for
dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved
udførelse af lønnet arbejde og ulønnet,
frivilligt arbejde. | | | 8) | Jobpræmie udbetalt for perioden
fra den 1. januar 2011 til og med den 31. december 2012 efter lov
om en 2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
enlige forsørgere. | | 2. I §
33, stk. 1, ophæves nr. 8 og 9, og i stedet indsættes som
nyt nr. 8: »8) Efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser eller øvrige offentlige sociale
ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det
beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den
ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige
ydelse for perioden. . Der skal ses bort fra efterbetalingen i to
år efter udbetalingstidspunktet.« | 9) | Jobpræmie udbetalt for perioden
fra den 1. juni 2012 til og med den 31. maj 2014 efter lov om en
2-årig forsøgsordning om jobpræmie til
kontanthjælpsmodtagere med langvarig ledighed. | | Stk. 2. . .
. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Loven gælder for efterbetaling, der er udbetalt den 1. juni
2014 eller senere. |
|