Betænkning afgivet af Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget den 14. april 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3. Ministeren for sundhed og forebyggelse
har stillet ændringsforslag nr. 2 og 4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. februar
2015 og var til 1. behandling den 26. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for sundhed og forebyggelse sendte den 11. juli 2014
dette udkast til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 530,
folketingsåret 2013-14. Den 5. og 25. februar 2015 sendte
ministeren for sundhed og forebyggelse de indkomne
høringssvar og notater herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bedre Psykiatri,
Børnerådet,
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab
i Danmark,
Landsforeningen SIND og
Søren Mikkelsen, Frederikssund.
Ministeren for sundhed og forebyggelse har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Bedre Psykiatri,
Børnerådet,
Institut for Menneskerettigheder,
Landsforeningen SIND og
LAP -- Landsforeningen af nuværende
og tidligere psykiatribrugere.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Nogle af udvalgets spørgsmål
og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de stillede
ændringsforslag, herunder om deling af lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af mindretallet stillede
ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af mindretallet og de af
ministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme
imod ændringsforslaget om deling af lovforslaget.
4. Politiske bemærkninger
Udvalget
finder, at arbejdet med lovforslaget har været en lang proces
med drøftelse af mange vanskelige problemstillinger
undervejs. Det er et komplekst lovforslag, hvor det har været
nødvendigt at balancere mange forskellige hensyn mod
hinanden.
I forbindelse med udvalgsbehandlingen af
lovforslaget har et enigt udvalg fundet anledning til at
understrege, at udvalget med vedtagelsen af lovforslaget vil
signalere et stærkt ønske om en mindre magt- og
tvangsorienteret psykiatri og en mere involverende psykiatri, hvor
patienterne og deres netværk involveres, også i
tilrettelæggelse af behandlingen.
I dag er der over en million danskere, der
er pårørende til sindslidende. Det er en ressource og
en stor styrke for de sindslidende, som med lovforslaget
forhåbentlig vil blive benyttet i langt højere grad
fremover.
Det er ingen hemmelighed, at der har
været knaster undervejs i arbejdet med lovforslaget. Det
lægefaglige hensyn, forældreansvarshensynet og hensynet
til barnets individuelle rettigheder har skullet afvejes mod
hinanden. Som det er nævnt i lovforslagets
bemærkninger, bør tvangsfiksering slet ikke anvendes
over for mindreårige, og jo mere indgribende et tvangstiltag
er, og jo yngre den mindreårige patient er, jo mere vil tale
for, at det vurderes, om behandlingens formål kan opnås
via alternative metoder. I de tilfælde, hvor der alligevel
anvendes magt over for børn under 15 år, bør
der efter lovens vedtagelse gøres meget ud af at sikre, at
forældrene er fuldt ud klar over deres mulighed for at
frasige sig stillingtagen til anvendelse af magt, hvorved
psykiatrilovens regler for over 15-årige finder anvendelse,
idet behandling udført med magtanvendelse uden
forældrenes samtykke således behandles efter
»tvangsreglerne«.
I forhold til anvendelse af magt eller
tvang over for børn er det udvalgets opfattelse, at det er
et klart fremskridt, at tvang mod børn fremover skal
registreres, og at børn og forældre har ret til en
eftersamtale. Til eftersamtalen bør der være mulighed
for, at en uvildig person kan deltage i samtalen efter ønske
fra barn og/eller forældre.
Anvendelsen af tvang bør altid
være en sidste udvej, men somme tider kan det være
nødvendigt, og i de tilfælde ligger det udvalget
på sinde, at der er klare og entydige rammer og
retningslinjer for anvendelsen af tvang. I den forstand er
lovforslaget et skridt i den rigtige retning. Udvalget vil
fortsætte arbejdet for en psykiatri med fokus på
forebyggelse, hvor brugen af tvang minimeres og udfases over
tid.
Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget mener herudover, at
når mennesker udsættes for tvang, så bliver
tvangen ikke mindre, fordi andre har bestemt, at det er det bedste
for den pågældende. Heller ikke når det
gælder børn under 15 år, hvor forældrene
har givet accept. Det er stadig et overgreb, som den unge skal
forholde sig til og leve videre med.
Dansk Folkeparti mener, at det er vigtigt
at respektere børn og unges rettigheder og undgå at
krænke dem, sådan som man gør, når man
ikke sikrer dem en beskikket patientrådgiver og adgang til at
få afgørelsen om tvang afprøvet.
Det nemmeste havde været at sikre, at
børn og unge fremover er underlagt psykiatriloven, som alle
andre er, og sådan som nogle regioner har valgt at
gøre.
Desuden mener Dansk Folkeparti, at det er
på kant med grundlovens § 71, stk. 2, der kræver
en klar og utvetydig hjemmel, hvis et indgreb har karakter af
administrativ frihedsberøvelse, sådan som
sundhedsjurist Helle Bødker Madsen gør
opmærksom på i sin bog »Psykiatriret«.
Dansk Folkeparti har derfor stillet et
ændringsforslag, som sikrer, at børn under 15 år
får samme rettigheder som andre.
Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens
medlemmer af udvalget ønsker at understrege ønsket om
en psykiatri, som i langt højere grad baserer sig på
forebyggelse, lokal forankring og demokratisk styring, hvor
mennesker med psykiske lidelser ikke fratages magten over eget liv.
Målet med psykiatrien skal være at understøtte,
at mennesker med psykiske lidelser kan komme sig, også selv
om den proces kan være vanskelig og langvarig. SF og EL havde
derfor meget gerne set, at lovforslaget lagde endnu mere vægt
på psykiatriske forhåndserklæringer,
således at den enkelte borger kan udtrykke sine ønsker
til behandling, og at disse ønsker respekteres.
SF og EL ønsker også en
udfasning af tvang. De gode erfaringer fra gennembrudsprojekterne
giver håb om, at det er muligt med de rette ressourcer,
rammer og efteruddannelse. SF og EL mener dog også, at
lovgivningen kan understøtte mindre tvang yderligere.
Europarådets torturkomité har gentagne gange
kritiseret Danmark for brug af langvarige bæltefikseringer,
som torturkomiteen påpeger ikke kan begrundes medicinsk. SF
og EL mener, at langvarige bæltefikseringer helt skal
udfases, men har desværre ikke kunnet opnå opbakning
til dette.
SF og EL ville desuden gerne have
skærpet lovgivningen yderligere, således at alle
langtidsbæltefikseringer over 48 timer skulle
revurderes/godkendes af en ekstern myndighed, f.eks.
Sundhedsstyrelsen eller regionen. Hvis loven ikke kommer til at
virke efter hensigten og det viser sig, at der fortsat bliver
problemer med for mange langvarige bæltefikseringer, mener SF
og EL, at det er en mulighed, man bør overveje. SF og EL
havde endvidere ønsket, at der kom en slutdato på,
hvornår bæltefikseringer af børn og unge ikke
længere skal finde sted, men det har det desværre
heller ikke været muligt at få med i loven.
SF og EL synes, at det er godt, at adgangen
til at give medicin under tvang ud over sædvanlig dosis ikke
udvides.
SF og EL mener, at børn, som
udsættes for tvang, skal have samme rettigheder som voksne.
Det indebærer ret til rådgivning og støtte fra
en beskikket patientrådgiver og ret til at klage, når
de er modne til det. Denne ret havde børn under 15 år
frem til 2006, hvor psykiatriloven blev ændret.
Desværre viderefører lovforslaget den nuværende
retsstilling på dette område. Børn, der
udsættes for tvang, oplever det lige så indgribende og
krænkende som voksne. Børnerådet har
fremført, at børn og unge, der er indlagt i
psykiatrien, fremhæver tvang som noget af det værste,
man kan komme ud for. Derfor er det helt centralt, at børns
rettigheder til at blive hørt og til at klage
imødeses. SIND, Bedre Psykiatri og Børnerådet
fremhæver også, at den nuværende retsstilling,
hvor forældre kan give samtykke på vegne af
børnene, sætter familierne under et voldsomt pres, som
potentielt er skadeligt for forholdet mellem barn og
forældre.
SF og EL anerkender, at lovforslaget sikrer
nogle små fremskridt for børn under 15 år, hvor
det understreges at tvang, hvor forældrene har givet
samtykke, og hvor det dermed ikke defineres som tvang, alligevel
skal registreres, samt at børn og forældre har ret til
en eftersamtale. SF og EL havde dog gerne set, at børns
rettigheder var blevet styrket mere med lovforslaget, og derfor kan
SF og EL støtte ændringsforslaget fra Dansk Folkeparti
om børns rettigheder.
SF og EL har stillet ændringsforslag
om deling af lovforslaget, så forslagene om oppegående
tvangsfiksering på Sikringsafdelingen og tvungen
opfølgning efter udskrivning udskilles til et
selvstændigt lovforslag.
Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget er imod, at det skal blive
lettere at iværksætte oppegående tvang, da SF
mener, at det er selvmodsigende på den ene side at vedtage en
psykiatrilov, der sigter mod at mindske brugen af tvang, og
på den anden side vedtage denne del af lovændringen,
der risikerer at gøre det lettere for Sikringen at
underlægge mennesker med psykiske lidelser den nye
tvangsforanstaltning. SF er meget kritisk over for den måde,
hvorpå der bruges tvang på Sikringen, og mener ikke,
det skal gøres lettere, da det er meget ydmygende at lade
mennesker med psykiske lidelser gå rundt fikserede på
samme måde som fanger på Guantánamobasen.
SF synes desuden, at det er en dårlig
idé at forlænge forsøgsordningen med tvungen
opfølgning efter udskrivelse, når evalueringerne
indtil nu viser, at der har været så lav
brugertilfredshed med ordningen. Da SF i sin tid støttede
forliget om at indføre det, man også kalder ambulant
tvang, var det for at sikre, at der var meget høje krav om,
f.eks. at andre midler skal være forsøgt, før
man tyer til en så indgribende form for tvangsmedicinering
hjemme i folks hjem. Evalueringen af forsøget har vist en
del utilfredshed. Derfor synes SF ikke, at der er grund til at
fortsætte forsøget.
Enhedslistens
medlemmer af udvalget støtter ikke, at forsøget om
tvungen opfølgning videreføres, men synes derimod, at
det bør stoppes. EL mener, at det er principielt forkert at
bruge tvang over for mennesker i deres eget hjem, og at
forsøget har karakter af en spareøvelse for at
undgå længerevarende indlæggelser. EL
bemærker samtidig, at evalueringen af det hidtidige
forsøg viser, at patienterne har vist utilfredshed med
ordningen, og at Bedre Psykiatri, SIND, LAP, Rådet for
Socialt Udsatte og Dansk Psykolog Forening i deres
høringssvar også støtter, at forsøget
stoppes. EL støtter derfor ikke denne del af
lovforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal (SF
og EL), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien (Fastlæggelse af mindreårige psykiatriske
patienters retsstilling, indførelse af ny
formålsbestemmelse, skærpede kriterier for
tvangsfiksering, ændring af kriterierne for åbning og
kontrol af post, undersøgelse af patientstuer, ejendele og
kropsvisitation m.v.)« omfattende § 1, nr. 1-11, 16-22
og 25-30, og §§ 4 og 5.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om anvendelse af tvang i
psykiatrien (Oppegående tvangsfiksering på
Sikringsafdelingen og tvungen opfølgning efter
udskrivning)« omfattende § 1, nr. 12-15, 23 og 24, og
§§ 2-5.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det udelte lovforslag
Til titlen
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (V, S, DF, RV og KF):
2)
Undertitlen affattes således:
»(Fastlæggelse af
mindreårige psykiatriske patienters retsstilling,
indførelse af ny formålsbestemmelse, skærpede
kriterier for tvangsfiksering, ændring af kriterierne for
åbning og kontrol af post, undersøgelse af
patientstuer og ejendele samt kropsvisitation m.v.)«
[Præcisering af lovforslagets
undertitel]
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 1, stk. 4, indsættes som nr. 3:
»3)
patienten ikke modsætter sig foranstaltningen.«
[Præcisering af
tvangsbegrebet, for så vidt angår
mindreårige]
Af ministeren for sundhed
og forebyggelse, tiltrådt af et flertal (V, S, DF, RV og KF):
4) Nr. 7
affattes således:
»7. § 4 a, 1. pkt., affattes
således:
»Bestemmelserne i § 9, stk. 2,
§ 10, stk. 1, § 10 a, stk. 1, 1. pkt., § 11, §
12, stk. 4, § 13, stk. 2, 1. pkt., § 15, stk. 1 og 2,
§ 18 g, § 19 a, stk. 1 og 4, og § 21, stk. 2, er
ikke til hinder for, at en beslutning i overlægens
fravær træffes af en anden
læge.««
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 6]
5) I
det under nr. 10 foreslåede § 14, stk. 3, udgår »som
angivet i stk. 2,«.
[Der sikres overensstemmelse mellem
stk. 2 og 3]
6) I
den under nr. 16 foreslåede
affattelse af kapitel 5 a affattes
§ 19 a, stk. 5, således:
»Stk. 5.
Ministeren for sundhed og forebyggelse kan fastsætte
nærmere regler om åbning og kontrol af patientens post,
undersøgelse af patientstuer og patientens ejendele samt
kropsvisitation af patienten m.v.«
[Ordlyden af bestemmelsen bringes i
overensstemmelse med de specielle bemærkninger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslagsstillerne foreslår, at
lovforslaget bliver delt op i to lovforslag. Det ene forslag (A)
vedrører bl.a. fastlæggelse af mindreårige
psykiatriske patienters retstilling, indførelse af ny
formålsbestemmelse, skærpede kriterier for
tvangsfiksering, ændring af kriterierne for åbning og
kontrol af post, undersøgelse af patientstuer, ejendele samt
kropsvisitation. Det andet forslag (B) omfatter oppegående
tvangsfiksering på Sikringsafdelingen og tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring af
lovforslagets undertitel er alene af lovtekniske årsager.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget ønsker
Dansk Folkeparti at sikre, at børn under 15 år
får samme rettigheder som alle andre, der er under behandling
i psykiatrien.
Til nr. 4
I lov om anvendelse af tvang i psykiatrien
henvises der i § 4 a til § 19 a, stk. 1 og 3. Som
konsekvens af, at der i lovforslaget er indføjet et nyt stk.
2, ændres henvisningen i § 4 a til § 19 a, stk. 1
og 4. Der er tale om en konsekvensændring som følge af
ændringen af § 19 a.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring, som
vedrører lovforslagets § 14, stk. 3, medfører,
at der sikres overensstemmelse mellem bestemmelsens stk. 2 og 3 og
de specielle bemærkninger til lovforslaget. Herefter
fremgår det af bestemmelsens stk. 2, at tvangsfiksering som
udgangspunkt kun må anvendes kortvarigt. I stk. 3
præciseres det, at kortvarigt ikke er ud over nogle få
timer.
Til nr. 6
Ordlyden af bestemmelsen § 19 a, stk.
5, er præciseret, så der er overensstemmelse mellem de
specielle bemærkninger og bestemmelsens ordlyd. Dette
medfører, at det fremgår af bestemmelsen, at det alene
er patienters post og ejendele, der kan åbnes, kontrolleres
og undersøges, samt at det alene er patienten, der kan
kropsvisiteres.
Annette Lind (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Julie Skovsby (S) Karen J. Klint (S)
fmd. Anne Sina (S) Rasmus Horn
Langhoff (S) Orla Hav (S) Helle Løvgreen Mølvig (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara
Cekic (SF) Jonas Dahl (SF) Eigil Andersen (SF) Stine Brix (EL) Per
Clausen (EL) Hans Andersen (V) nfmd. Martin Geertsen (V) Jane Heitmann
(V) Sophie Løhde (V) Hans Christian Schmidt (V) Eyvind
Vesselbo (V) Finn Thranum (V) Liselott Blixt (DF) Jens Henrik
Thulesen Dahl (DF) Karina Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 137
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for sundhed og forebyggelse | 2 | Henvendelse af 19/2-15 fra Bedre Psykiatri
og Landsforeningen SIND | 3 | Supplerende høringssvar og
høringsnotat, fra ministeren for sundhed og
forebyggelse | 4 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Artikel af 26/2-15 fra
Børnerådet: »Ny psykiatrilov gør
børn retsløse« | 7 | Præsentation fra LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribrugeres
foretræde den 17. marts 2015 | 8 | Præsentation fra
Børnerådets foretræde den 17. marts 2015 | 9 | Henvendelse af 21/3-15 fra Søren
Mikkelsen, Frederikssund | 10 | Henvendelse af 8/12-14 fra Børne-
og Ungdomspsykiatrisk Selskab i Danmark | 11 | Præsentation fra Landsforeningen
SIND og Bedre Psykiatris foretræde den 24. marts 2015 | 12 | Henvendelse af 30/3-15 fra
Børnerådet | 13 | 1. udkast til betænkning | 14 | Ændringsforslag fra ministeren for
sundhed og forebyggelse | 15 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 137
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-15 fra Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om præcisering af, at patienter
som, udsættes for kontrol af post, ejendele, patientstuer
m.v., har adgang til at klage, og, om dette er muligt at læse
ud af bemærkningerne til lovforslaget, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de eftersamtaler, der med lovændringerne i lovforslaget skal
tilbydes børn og forældre, kvalitativt har en
standard, så man er forvisset om, at både børn
og forældre får det tiltænkte udbytte af
samtalen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om præcisering af barnets
retsstilling, såfremt forældre ikke ønsker at
tage stilling til en eventuel tvangsforanstaltning (børn
0-14 år), til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre, at
Sundhedsstyrelsen lever op til den nye tilsynspligt på
Sikringsafdelingen 1 gang årligt, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som deler lovforslaget, således at de
dele, som vedrører ambulant tvang og oppegående
fiksering, skilles ud i et selvstændigt lovforslag, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om kommentar til forslaget i Region
Sjællands høringssvar om, at tvangsfiksering alene kan
finde sted efter psykiatrilovens bestemmelser uanset patientens
alder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til lovforslaget i
forhold til grundlovens § 71, hvoraf det følger, at
alle borgere uanset alder, der frihedsberøves uden dom, har
krav på at kunne få frihedsberøvelsen
prøvet ved en domstol, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til artiklen »Ny
psykiatrilov gør børn retsløse« fra
Børnerådet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om kommentar til
Børnerådets pointer og anbefalinger fra
foretrædet den 17. marts 2015, jf. L 137 - bilag 8, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at ændre lovforslaget, så der skal være en
uvildig person, der ikke er involveret i behandlingen af barnet,
til stede ved eftersamtaler med børn, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om redegørelse for, hvorfor man
gik bort fra den modenhedsmodel for mindreårige psykiatriske
patienters rettigheder, der ellers var omdrejningspunktet i det
lovforslag, der blev sendt i høring, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad der kan udløse
magtanvendelse på hhv. det sociale område og de
psykiatriske afdelinger, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om redegørelse for ministerens
overvejelser om, hvem der skal sidde i Det Psykiatriske
Patientklagenævn på brugersiden, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om redegørelse for, på
hvilke områder lovforslaget følger FN's konventioner,
og på hvilke områder lovforslaget afviger fra FN's
konventioner, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om redegørelse for, om
såkaldte psykiatritestamenter eller
forhåndstilkendegivelser om behandling kan gøres mere
forpligtende for sundhedspersonalet på de enkelte
behandlingssteder, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm. om redegørelse for, om
eftersamtaler også kan anvendes til at drøfte
patientens ønsker og behov i forbindelse med en eventuel
fremtidig indlæggelse, da det ofte vil være for sent at
drøfte dette med patienten i forbindelse med selve
indlæggelsen, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren med afsæt i
ønsket om i højere grad at inddrage patienterne vil
redegøre for, hvordan ministeren med lovforslaget sikrer, at
der vil ske en inddragelse af patienterne og deres ønsker,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om redegørelse for, i hvilken
udstrækning erfaringerne fra gennembrudsprojektet vil blive
inddraget i bekendtgørelse, vejledninger og efteruddannelse,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
lovforslaget betyder, at man ikke kan tvangsmedicinere patienter
med større doser medicin end anbefalet i den enkelte
medicins godkendelse, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvor ofte bestemmelsen om, at man
kan anvende tvangsfiksering på baggrund af
hærværk, bliver anvendt, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 22 | Spm., om ministeren vil overveje at
ændre reglerne, så man ikke fremover kan blive
tvangsfikseret som følge af hærværk, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om ministeren vil indføre en
målsætning om, at de langvarige bæltefikseringer
på de almindelige psykiatriske afdelinger skal nedbringes
eller udfases inden et bestemt årstal, til ministeren for
sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/3-15 fra Søren Mikkelsen, Frederikssund, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om redegørelse for, hvordan
grundlovens § 71 om administrativ frihedsberøvelse skal
forstås i forhold til børn, herunder børn under
15 år, der modsætter sig behandling i psykiatrien,
når forældrene har givet samtykke til behandlingen, og
vil et tilsvarende barn med forældrenes samtykke, der
modsætter sig somatisk behandling, også blive omfattet
af reglerne i grundlovens § 71, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om redegørelse for, hvordan man
håndterede spørgsmål om børns rettigheder
i psykiatrien før lovændringen i 2006, til ministeren
for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/12-14 fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab i Danmark,
til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm., om ministeren vil fremsætte et
ændringsforslag, så der tilføjes et 3. punkt til
§ 1, stk. 4, i L 137 med følgende tekst: »3) og
patienten ikke modsætter sig foranstaltningen.«, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om kommentar til præsentationen
fra Landsforeningen SIND og Bedre Psykiatris foretræde den
24/3-15, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/3-15 fra Børnerådet, til ministeren for sundhed og
forebyggelse, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvad der ligger til grund for
ministerens opfattelse af, at lovforslaget ikke afviger fra FN's
konventioner, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar på spørgsmål 13 vil indhente en udtalelse
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, for så vidt angår den del af
spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det
sociale område, til ministeren for sundhed og forebyggelse,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
det skal være speciallæger i psykiatri, der sidder i
Det Psykiatriske Patientklagenævn, til ministeren for sundhed
og forebyggelse, og ministerens svar herpå | 34 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar på spørgsmål 19 uddybende vil
redegøre for de justeringer, ministeren omtaler, til
ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm., om der er mulighed for, at der kan
være en uvildig person udpeget af barnet til stede ved
eftersamtaler, hvis forældrene eller barnet ønsker
det, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om redegørelse for den
nuværende praksis, for så vidt angår off
label-brug af produkter og tvangsbehandling, og om ministeren kan
bekræfte, at lovforslaget ikke ændrer ved denne
praksis, til ministeren for sundhed og forebyggelse, og ministerens
svar herpå |
|
Bilag 2
Noglee af udvalgets
spørgsmål til ministeren for sundhed og forebyggelse
og dennes svar herpå
Spørgsmålene og ministeren for
sundhed og forebyggelses svar herpå er optrykt efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
19. februar 2015 fra Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND, jf. L
137 - bilag 2.
Svar:
Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND har i
deres henvendelse af 19. februar 2015 til
psykiatriordførerne anført, at der ikke i de
høringssvar, der er indkommet i forbindelse med
høringen af lovforslaget, er forslag om, at alle patienter
under 15 år fratages retten til at klage og få
beskikket en patientrådgiver i de situationer, hvor
forældrene har givet informeret samtykke.
Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND
opfordrer til, at alle patienter - uanset alder - får adgang
til at få prøvet afgørelser om behandling, som
den unge ikke ønsker/modsætter sig.
Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND
ønsker at sikre den mindreåriges rettigheder og at
sikre forældrene mod at blive tvunget til at skulle tage
stilling til et vanskeligt spørgsmål som fx
bæltefiksering eller sondeernæring med tvang.
Lad mig indledningsvist slå fast, at det
efter min opfattelse er forældremyndighedsindehaverens ansvar
at drage omsorg for barnet. Denne pligt kan blandt andet
indebære, at der kan være situationer, hvor
forældremyndighedsindehaveren skal tage stilling til fx et
indgreb over for barnet, som strider mod barnets ønsker.
Dette ansvar er efter min vurdering en del af det at være
forældre til et mindreårigt barn.
Det er vigtigt for mig at understrege, at hvis
man som forældre imidlertid ikke ønsker at tage
stilling til anvendelse af magt over for den mindreårige, vil
den mindreårige være omfattet af psykiatrilovens
regler, og dette medfører beskikkelse af
patientrådgiver og klagemuligheder m.v. Efter gældende
ret skal forældremyndighedens indehaver informeres om, at man
har mulighed for at frasige sig stillingtagen til anvendelse af
magt over for den mindreårige. Dette forudsætter jeg
også er gældende med det fremsatte lovforslag.
Psykiatrilovsundersøgelsen fra 2005
fandt, at en børne- og ungdomspsykiatrisk afdeling selv
fastsatte aldersgrænser for, hvilken lovgivning der
administreres efter. Endvidere fremgår det af en række
af de afgivne høringssvar, som også fremhævet af
Bedre Psykiatri og Landsforeningen SIND, at der hersker en vis
usikkerhed om, hvordan denne modenhedsvurdering skal foretages.
Dette åbner efter min opfattelse mulighed for, at
afgørelser vedrørende tvangsbehandling af
mindreårige under 15 år træffes ud fra
forskellige fortolkninger af reglerne.
For at sikre en ensartet praksis i hele landet
og derved imødegå forskellige lokale fortolkninger af
reglerne er det blevet besluttet, at det er et alderskriterium, der
skal lægges til grund ved behandlingen af mindreårige
psykiatriske patienter under 15 år.
At kriteriet er blevet ændret fra et
modenhedskriterium til et alderskriterium medfører på
den anden side også, at der for så vidt angår de
15-17 årige ikke skal tages stilling til, om de er modne, og
dermed om de er i stand til at give et informeret samtykke. Med
lovforslaget vil denne aldersgruppe fremadrettet altid være
omfattet af psykiatrilovens retssikkerhedsgarantier, hvis de ikke
vil give informeret samtykke til indgrebet. Dette medfører
tillige, at der ikke skal forsøges indhentet samtykke fra
forældremyndighedsindehaveren i forhold til 15-17 årige
patienter.
Med lovforslaget indføres der endvidere
som noget nyt en ret til eftersamtale for de mindreårige
under 15 år, hvor forældrene har givet samtykke til et
indgreb. De forældre, som har givet samtykke til indgrebet
får også som noget nyt tilbudt en eftersamtale.
Jeg vil gerne slutte af med at fremhæve,
at udgangspunktet med psykiatriloven er, at indlæggelse,
ophold og behandling på en psykiatrisk afdeling er et
frivilligt tilbud til borgerne.
Spørgsmål 2:
Ministeren bedes præcisere, at patienter
som udsættes for kontrol af post, ejendele, patientstuer mv.,
har adgang til at klage samt anføre, om det er muligt at
læse ud af bemærkningerne til lovforslaget.
Svar:
Patienter som udsættes for åbning
og kontrol af post, undersøgelse af patientstuer og ejendele
samt kropsvisitation har mulighed for at klage til den relevante
sygehusmyndighed.
Det fremgår ikke eksplicit af
bemærkningerne til lovforslaget, da dette følger af de
almindelige regler om klageadgang.
Det vil blive overvejet, om det bør
fremgå af bekendtgørelsen om undersøgelse af
post, patientstuer og ejendele, kropsvisitation samt
beslaglæggelse og tilintetgørelse af genstande, som
skal ændres som opfølgning på en eventuel
vedtagelse af loven.
Spørgsmål 3:
Rapporten »Evaluering af
statspuljeprojektet Nedbringelse af tvang i psykiatrien
2012-2015« peger på udfordringer i forhold til
kvaliteten af de eftersamtaler, som patienter tilbydes efter en
tvangsforanstaltning. Hvordan vil ministeren sikre, at de
eftersamtaler der med lovændringerne i L 137 skal tilbydes
børn og forældre, kvalitativt har en standard så
man er forvisset om, at både børn og forældre
får det tiltænkte udbytte af samtalen?
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, at mindreårige under 15 år, hvor
forældrene har givet samtykke til behandlingen så vel
som forældrene, vil få tilbudt en opfølgende
samtale efter ophør af indgrebet.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til lovforslaget, at eftersamtalen skal
være en systematisk gennemgang og bearbejdning af patientens
oplevelser i forbindelse med udøvelsen af indgrebet. Det er
hensigten med samtalen, at den skal medvirke til at give den
mindreårige og dennes forældre en større
forståelse for årsagen til, at det i situationen blev
vurderet nødvendigt at foretage indgrebet. Det er endvidere
hensigten, at samtalen gennemføres af en kvalificeret
sundhedsperson på den afdeling, hvor indgrebet har fundet
sted.
Når det bliver påpeget i rapporten
»Evaluering af satspuljeprojektet Nedbringelse af tvang i
psykiatrien 2012-2015«, at der er udfordringer i forhold til
kvaliteten af de eftersamtaler, som patienter tilbydes efter en
tvangsforanstaltning, kan en løsning for at sikre kvaliteten
af eftersamtaler være at anmode Sundhedsstyrelsens udvalg for
psykiatri om at have punktet på dagsorden på det
kommende møde i udvalget i april 2015. En anden
løsning kunne være en præcisering af kravene til
indholdet af en eftersamtale i vejledning om
forhåndstilkendegivelser, behandlingsplaner, tvangsfiksering
og tvungen opfølgning efter udskrivning m.v. for patienter
indlagt på psykiatriske afdelinger, som skal ændres ved
en eventuel vedtagelse af lovforslaget.
Jeg vil bede udvalget om at drøfte de
forskellige løsningsmuligheder.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren præcisere barnets
retstilling, såfremt forældre ikke ønsker at
tage stilling til en eventuel tvangsforanstaltning (børn
0-14 år)?
Svar:
I de tilfælde hvor forældrene ikke
ønsker at tage stilling til en eventuel
tvangsforanstaltning, ligestilles dette med manglende samtykke. Det
vil sige, at psykiatriloven finder anvendelse, hvis de
øvrige betingelser for anvendelse af de enkelte
tvangsforanstaltninger er opfyldt.
Dette medfører, at børn under 15
år, hvor forældrene ikke ønsker at tage stilling
til indgrebet, blandt andet vil have klageadgang, vil få
beskikket en patientrådgiver, vil have ret til en
eftersamtale, samt at indgrebet skal registreres i
tvangsprotokollen.
Den mindreårige under 15 år vil
imidlertid også have ret til eftersamtale ligesom indgrebet
skal registreres i tvangsprotokollen i de tilfælde, hvor
forældrene har givet informeret samtykke til indgrebet.
Spørgsmål 5:
Ministeren bedes oplyse, hvorledes man vil
sikre, at Sundhedsstyrelsen lever op til den nye tilsynspligt
på Sikringsafdelingen 1 gang årligt?
Svar:
Med lovforslaget lægges der op til, at
Det særligt sagkyndige råds arbejde ændres,
så Sikringsafdelingen skal søge Rådet om
tilladelse første gang en patient vurderes at kunne få
iværksat oppegående tvangsfiksering. Herefter kan
Sikringsafdelingen selv forlænge ordningen et halvt år
ad gangen uden at ansøge Rådet om tilladelse.
Oppegående tvangsfiksering anvendes ikke
konstant af patienterne, men anvendes som supplement til
øvrige foranstaltninger op til nogle timer dagligt til at
bryde isolationen i forbindelse med fysisk aktivitet, ved socialt
samvær m.v.
En gang om året vil Rådet
besøge Sikringsafdelingen og tilse de patienter, der i
året forud har været eller er underlagt
oppegående tvangsfiksering. Ved tilsynet skal det vurderes,
om patientbehandlingen er gennemført med omhu og
samvittighedsfuldhed, og om psykiatriloven er overholdt. Med
forslaget kan oppegående tvangsfiksering i forbindelse med
tilsyn ophæves med øjeblikkelig virkning, hvis
Sundhedsstyrelsen finder, at den oppegående tvangsfiksering
bør ophøre.
Det særligt sagkyndige råd er
nedsat af Sundhedsstyrelsen og består af en speciallæge
i psykiatri udpeget af Sundhedsstyrelsen, fire speciallæger i
psykiatri udpeget efter indstilling fra Dansk Psykiatrisk Selskab
samt en repræsentant udpeget efter indstilling fra Danske
Handicaporganisationer.
Det fremgår af loven, at der er en pligt
for Det særligt sagkyndige råd til at føre
tilsyn med oppegående tvang på Sikringsafdelingen.
Henset til sammensætningen af rådet, som jeg har
redegjort for i afsnittet ovenfor, er det min forventning og
overbevisning, at Rådet vil leve op til sin forpligtelse til
at føre årligt tilsyn med ordningen om
oppegående tvangsfiksering på Sikringsafdelingen.
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes kommentere forslaget i Region
Sjællands høringssvar om, at tvangsfiksering alene kan
finde sted efter psykiatrilovens bestemmelser, uanset patientens
alder.
Svar:
Det fremgår af Region Sjællands
høringssvar af 4. september 2014, at det lovforslag, som
blev sendt i høring - altså den udgave, hvor der var
lagt op til en modenhedsvurdering - lægger op til, at
psykiatriloven også skal kunne anvendes i tilfælde
eller situationer, hvor forældremyndigheden normalt ikke vil
kunne anvendes. Region Sjælland tænker her på fx
bæltefikseringer og tvangsindlæggelse og
tvangstilbageholdelse af unge, som udviser massiv protest mod
foranstaltningen.
Efter Region Sjællands opfattelse
fremstår forslaget på dette punkt for elastisk. Region
Sjælland anbefaler derfor, at tvangsfiksering kun kan ske
efter de almindelige bestemmelser i psykiatrilovgivningen. Region
Sjælland har endvidere anført, at det er
ønskeligt, at der som minimum forudsættes en
lægevurdering af, om et ungt menneske er i stand til at
forstå konsekvenserne af et manglende samtykke.
Jeg er bevidst om, at et tvangsindgreb altid
vil opleves som en krænkelse af det enkelte individ - dette
gælder uanset om der er tale om børn, unge eller
voksne. Det er derfor også vigtigt for mig at understrege, at
lovforslaget og dermed også bestemmelsen om mindreårige
psykiatriske patienters retsstilling skal ses i lyset af det mindre
middels princip, som fremgår af psykiatrilovens § 4.
Dette princip skal indfortolkes i enhver anvendelse af tvang i
efter psykiatriloven.
Det er fastlagt i § 4, at tvang ikke
må benyttes, før der er gjort, hvad der er muligt for
at opnå patientens frivillige medvirken. Derudover skal
anvendelse af tvang stå i rimeligt forhold til det, som
søges opnået herved.
Når det er sagt, så reguleres
mindreåriges retstilling på sundhedsområdet af
forældreansvarsloven og sundhedsloven. Dette gælder
også indenfor psykiatrien, hvor udgangspunktet ligesom
på det somatiske område er, at der skal gives
informeret samtykke til en behandling.
Forældreansvarsloven medfører, at
det som udgangspunkt er forældremyndighedens indehaver, der
har kompetence til at give informeret samtykke på barnets
vegne - i barnets interesse - til undersøgelse og behandling
m.v.
Bestemmelsen i lovforslaget om
mindreårige psykiatriske patienters retsstilling skal ses i
lyset af bestemmelsen i sundhedslovens § 17, stk. 1, hvorefter
en patient, der er fyldt 15 år, selv kan give informeret
samtykke til behandling.
Som jeg har nævnt i tidligere svar er
baggrunden for, at der med lovforslaget er fastsat en
aldersgrænse på 15 år for mindreårige
psykiatriske patienter, hvor forældrene på barnets
vegne skal give informeret samtykke til et indgreb, at
imødegå eventuelle lokale fortolkninger af reglerne i
psykiatriloven.
Jeg vil godt understrege, at i de
tilfælde, hvor patienten under 15 år modsætter
sig en behandling, som forældremyndighedens indehaver har
givet samtykke til, forudsætter jeg, at barnet eller den unge
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen i det
omfang barnet under 15 år forstår
behandlingssituationen med mindre dette kan skade den
pågældende, og den unges tilkendegivelser skal
tillægges betydning i det omfang, de er aktuelle og
relevante.
Spørgsmål 8:
Ministeren bedes kommentere lovforslaget i
forhold til grundlovens § 71, hvoraf det følger, at
alle borgere uanset alder, der frihedsberøves uden dom, har
krav på at kunne få frihedsberøvelsen
prøvet ved en domstol. Der henvises til SIND og Bedre
Psykiatris henvendelse af 19. februar (jf. L 137 - bilag 2), hvori
der henvises til Helle Bødker Madsens bog
»Psykiatriret«, som udtrykkeligt gør
opmærksom på, at der efter grundlovens § 71, stk.
2 kræves en klar og utvetydig hjemmel, hvis et indgreb har
karakter af administrativ frihedsberøvelse (f.eks.
aflåsning af døre til afdeling eller patientstue og
fiksering). En sådan hjemmel findes i psykiatriloven, men kan
ikke antages at findes i forældrenes samtykkekompetence efter
sundhedslovens § 14, jf. forældreansvarslovens § 2,
stk. 1.
Svar:
Grundlovens § 71 har følgende
ordlyd:
Ȥ 71. Den personlige
frihed er ukrænkelig. Ingen dansk borger kan på grund
af sin politiske eller religiøse overbevisning eller sin
afstamning underkastes nogen form for frihedsberøvelse.
Stk. 2. Frihedsberøvelse kan
kun finde sted med hjemmel i loven.
[…]
Stk. 6. Udenfor strafferetsplejen
skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er
besluttet af en dømmende myndighed,og som ikke har hjemmel i
lovgivningen om udlændinge, på begæring af den,
der er berøvet sin frihed, eller den, der handler på
hans vegne, forelægges de almindelige domstole eller anden
dømmende myndighed til prøvelse. Nærmere regler
herom fastsættes ved lov.
Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6
nævnte personer undergives et af folketinget valgt tilsyn,
hvortil de pågældende skal have adgang til at rette
henvendelse.«
Om beskyttelsen i grundlovens § 71, stk.
6, anføres følgende i Danmarks Riges Grundlov med
kommentarer, redigeret af Henrik Zahle (2006), side 447f:
»Henrik Zahle anfører generelt om
børns og unges beskyttelse af grundlovsrettighederne, at man
bør følge det hovedsynspunkt, at også
børn og unge er omfattet, men eventuelt under vilkår,
der følger af deres unge alder, jf. 2003 bd. 3, s. 26.
[…] Det må dog være en forudsætning for at
tillægge barnets meningstilkendegivelse selvstændig
retlig betydning, at barnet har nået en sådan modenhed,
at det er i stand til at forstå og tage stilling til
betydningen af indgrebet, herunder også forstå
baggrunden og formålet hermed.«
Endvidere anføres i Henrik Zahle, Dansk
forfatningsret 3 (2003), side 251, følgende:
»Om sindssyge antages for børns
vedkommende, at forældremyndighedens indehaver ikke i kraft
af forældremyndigheden kan indlægge unge under 18
år uden hensyn til de almindelige gældende betingelser.
Lovens betingelser for tvangsindlæggelse og - tilbageholdelse
må iagttages […]. Den unge kan ikke alene protestere
mod indlæggelse, men kan som indlagt begære sig
udskrevet, og aldersmæssigt er dette formentlig kun betinget
af, at den pågældende har en sådan modenhed, at
vedkommende er i stand til at forstå og tage stilling til det
indgreb i den personlige frihed, som indlæggelse og ophold
på en psykiatrisk afdeling medfører, jf bet
1068/«1986 s 390. Den unge må under samme betingelser
kunne fremsætte begæring om, at indlæggelsen
eller tilbageholdelsen prøves i overensstemmelse med grl
§ 71, stk. 6».
I forhold til mindreåriges retsstilling
er der i forskellige lovgivningsmæssige sammenhænge
forskel på, hvor gammel en mindreårig skal være
for at få selvstændige kompetencer.
Baggrunden for ændringen af
tvangsdefinitionen i lov nr. 534 af 8. juni 2006 var, at
grænserne for hvornår en behandling m.v. kan siges at
være frivillig ikke er overensstemmende i kapitel 5 i
sundhedsloven og psykiatriloven. Efter den dagældende
psykiatrilov blev behandlingen anset for frivillig, hvis patienten
forholdt sig passiv i forhold til et foreslået
behandlingstiltag m.v., hvorimod der i henhold til sundhedsloven
som udgangspunkt krævedes og stadig kræves et
informeret samtykke.
I visse situationer accepteres inden for
somatikken et stiltiende samtykke, hvor behandlingssituationen
klart indicerer patientens ønsker eller i særlige
situationer som fx akutte situationer. Et stiltiende samtykke
foreligger, hvor den enkeltes signaler og opførsel må
tolkes således, at der foreligger samtykke på baggrund
af den givne information. Et stiltiende samtykke vil alene opfylde
lovens krav, hvis det er utvivlsomt, at patienten gennem sin
adfærd har tilkendegivet enighed om behandlingsforslaget
eller dele heraf.
Regeringen fandt, at forskellen i definitionen
i sundhedsloven og psykiatriloven af, hvornår behandling kan
iværksættes på »frivillig« basis var
uheldig.
Gældende ret i dag er, at der ved
anvendelse af tvang over for børn og unge i forbindelse med
indlæggelse og behandling på psykiatrisk afdeling er
flere love, der finder anvendelse - sundhedsloven eller
psykiatriloven, alt efter om en tvangsforanstaltning sker med eller
uden samtykke fra forældremyndighedens indehaver. Derudover
har forældremyndighedsindehavere i henhold til
forældreansvarsloven pligt til at varetage deres børns
interesser.
Sundhedsloven sikrer til en vis grad hjemmel
til at anvende tvang over for mindreårige med samtykke fra
forældremyndighedens indehaver, men regulerer ikke
spørgsmålet om egentlig tvangsanvendelse, herunder de
tvangstiltag, der er omfattet af psykiatriloven.
Forældremyndighedens indehaver har beslutnings- og
klageretten for så vidt angår de 0-14-årige og de
umodne 15-17-årige. I f.eks. den sociale lovgivning har
mindreårige ret til at udtale sig om egne anliggender, og
mindreårige, der er fyldt 12 år, har ret til at klage
over myndighedernes afgørelser.
Der er dog fortsat en række
områder, hvor serviceloven (lovbekendtgørelse nr. 1023
af 23. september 2014) fortsat opererer med et alderskrav på
15 år, fx i forbindelse med børnefaglige
undersøgelser. I disse situationer er der krav om
forældresamtykke med mindre barnet er fyldt 15 år,
servicelovens § 50,stk. 1.
Derudover er ligeledes krav om samtykke fra
den unge, der er fyldt 15 år i sager om anbringelse af barnet
eller den unge uden for hjemmet på et anbringelsessted, jf.
servicelovens § 52, stk. 1, ligesom screening af børn
og unge på sikrede institutioner med henblik på at
afdække psykiatriske problemer forudsætter samtykke fra
forældremyndighedsindehaver og fra unge, der er fyldt 15
år, jf. servicelovens § 57 d, stk. 2.
Sundhedsstyrelsen har i afsnit 9 i vejledning
nr. 9427 af 20. januar 2011 om forhåndstilkendegivelser,
behandlingsplaner, tvangsfiksering og tvungen opfølgning
efter udskrivning mv. for patienter indlagt på psykiatriske
afdelinger nærmere beskrevet mindreåriges retsstilling.
Det fremgår heraf:
»at der ved tvang forstås
anvendelse af foranstaltninger, for hvilke der ikke foreligger et
informeret samtykke, jf. kapitel 5 i sundhedsloven.
Det følger af sundhedsloven, at
forældremyndighedens indehaver kan give informeret samtykke
til behandling for patienter under 15 år samt for
15-17-årige patienter, der ikke besidder den fornødne
modenhed til at varetage sine egne interesser. Den
behandlingsansvarlige overlæge skal sørge for, at
mindreårige patienter informeres og inddrages i
drøftelserne om behandling, i det omfang patienten
forstår behandlingssituationen, medmindre dette kan skade
patienten. Den mindreåriges tilkendegivelser skal, i det
omfang de er aktuelle og relevante, tillægges betydning.
Såfremt lægen vælger at
ordinere en behandling som barnet modsætter sig, skal
lægen, selvom forældrene samtykker, altid opveje
fordele og ulemper og vælge den til enhver tid for barnet
mest skånsomme løsning. Mindste middels princip skal
altid følges. Ligeledes må overvejelser om forholdet
mellem forældre og barn inddrages i lægens
beslutning.
Forældremyndighedens indehaver skal
informeres om, at denne har mulighed for at frasige sig
stillingtagen til anvendelse af magt over for den
mindreårige. Såfremt forældremyndighedens
indehaver ikke ønsker at tage stilling, vil den
mindreårige være omfattet af psykiatriloven, hvis de
øvrige betingelser for anvendelse af de enkelte
tvangsforanstaltninger er opfyldt. Dette indebærer
beskikkelse af patientrådgiver og klagemuligheder m.v.
Psykiatrisk behandling, herunder andre
foranstaltninger omfattet af psykiatriloven, af patienter under 15
år og umodne 15-17-årige patienter, der
iværksættes med forældremyndighedens samtykke,
betragtes således ikke i psykiatrilovens forstand som
tvang«.
Der er med lovforslaget lagt op til en
præcisering af en allerede eksisterende retstilstand for
mindreårige psykiatriske patienter. Der er således med
forslaget ikke lagt op til en yderligere begrænsning af de
mindreåriges rettigheder. Tværtimod, som jeg også
har nævnt i flere af mine besvarelser, bliver retstilstanden
forbedret for de 15-17 årige, som bliver ligestillet med
voksne og dermed selv har mulighed for at give informeret samtykke
til behandlingen. Derudover vil mindreårige under 15
år, hvor forældrene har givet samtykke til
behandlingen, få ret til en eftersamtale ligesom indgrebet
vil blive registreret i tvangsprotokollen - også i de
tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren har givet
informeret samtykke.
Det er generelt min vurdering, at et barn
under 15 år, som oven i købet befinder sig i den
særlige situation, hvor betingelserne i psykiatriloven er
opfyldt, ikke er i stand til at forstå og tage stilling til
betydningen af en eventuel tvangsforanstaltning. Det vil derimod
efter min opfattelse, som jeg også har nævnt ved flere
lejligheder, være forældremyndighedsindehaveren, som
har beslutningskompetencen i forbindelse med stillingtagen til, om
en mindreårig under 15 år skal udsættes for en
tvangsforanstaltning.
Vælger
forældremyndighedsindehaveren at give informeret samtykke
hertil, finder psykiatriloven ikke anvendelse, og der vil ikke
være mulighed for en domstolsprøvelse. Hvis
forældremyndighedsindehaveren imidlertid ikke vil give
informeret samtykke eller ikke vil tage stilling til en eventuel
tvangsforanstaltning finder psykiatrilovens regler anvendelse, og
der vil blandt andet være klageadgang til domstolene.
Spørgsmål 9:
Ministeren bedes kommentere artiklen »Ny
psykiatrilov gør børn retsløse« fra
Børnerådet, herunder lovens forhold til
Børnekonventionen, jf. L 137 - bilag 6.
Svar:
Det fremgår af artiklen, at formanden
for Børnerådet gerne så, at børn under 15
år fik samme rettigheder som andre patienter, der
udsættes for tvang. Formanden anfører, at det med
lovforslaget bliver slået fast, at børn under 15
år ingen rettigheder har.
Formanden henviser til, at flere
høringsparter har anbefalet, at man bruger FN's
Børnekonvention som rettesnor, hvor børn og unge
gives ret til at blive hørt i overensstemmelse med deres
alder og modenhed. Formanden henviser endvidere til, at
pårørendeforeninger er fortalere for at fjerne
forældresamtykket og lade det være en lægefaglig
vurdering, om der skal iværksættes en
tvangsforanstaltning.
Jeg er ikke enig, når blandt andet
formanden for Børnerådet anfører, at
børn under 15 år ikke har nogen rettigheder. Som jeg
har fremhævet ved flere lejligheder er det min opfattelse, at
det er indehaveren af forældremyndigheden, som har ansvaret
for mindreårige under 15 år på godt og ondt.
Dette gælder ikke blot på psykiatriområdet, men
også inden for somatikken og på visse områder
inden for sociallovgivningen.
Som jeg ligeledes har redegjort for tidligere
har forældremyndighedsindehaveren til en mindreårig
under 15 år muligheden for at undlade at give informeret
samtykke til behandlingen ligesom den/de pågældende kan
undlade at tage stilling. I disse situationer stilles den
mindreårige under 15 år på lige fod med unge
mellem 15-17 år og voksne, som ikke vil give samtykke til et
indgreb, og er dermed omfattet af de retssikkerhedsgarantier, der
gælder efter psykiatriloven.
For så vidt angår FN's
Børnekonvention, så indeholder denne fire
grundlæggende værdier, retten til at blive hørt
og inddraget, retten til ikke-diskrimination, retten til liv og
udvikling og det primære hensyn til barnets bedste.
Det fremgår af artikel 12 i
konventionen, at deltagerstaterne skal sikre et barn, der er i
stand til at udforme sine egne synspunkter, retten til frit at
udtrykke disse synspunkter i alle forhold, der vedrører
barnet, og barnets synspunkter skal tillægges passende
vægt i overensstemmelse med dets alder og modenhed.
Det fremgår endvidere af
bemærkningerne til lovforslaget, at modenhed refererer til
evnen til at forstå og vurdere implikationer af en given sag
eller begivenhed og skal derfor vurderes som led i at bestemme
barnets individuelle evner. Modenhed er vanskeligt at definere. I
artikel 12 er det barnets evne til at udtrykke sit synspunkt
på en fornuftig og uafhængig måde. Indvirkning af
den givne sag eller forhold skal også tages i betragtning. Jo
større indvirkning forholdet har på barnets liv, jo
mere relevant er det med en passende vurdering af barnets
modenhed.
Derfor skal den mindreårige under 15
år, der modsætter sig en behandling, som indehaveren af
forældremyndigheden har givet samtykke til, også
informeres og inddrages i drøftelserne af behandlingen i det
omfang, den mindreårige under 15 år forstår
behandlingssituationen, med mindre dette kan skade den
pågældende, og den mindreåriges tilkendegivelser
skal tillægges betydning i det omfang de er aktuelle og
relevante.
Af artikel 24 i Børnekonventionen
anerkender deltagerstaterne barnets ret til at nyde den
højst opnåelige sundhedstilstand, adgang til at
få sygdomsbehandling og genoprettelse af helbredet.
Deltagerstaterne skal stræbe mod at sikre, at intet barn
fratages sin ret til adgang til at opnå sådan
behandling og pleje.
Jeg skal afslutningsvis fremhæve, at det
ved en eventuel vedtagelse af loven bliver en pligt at indberette
tvangsforanstaltninger foretaget overfor børn under 15
år også i de tilfælde, hvor
forældremyndighedsindehaveren har givet samtykke til
indgrebet. Dermed bliver det synligt, hvor mange børn der
udsættes for tvangsforanstaltninger.
Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale forhold har meddelt, at man ikke har
kommentarer til svar på spørgsmål 9, idet
ministeriet ikke er ansvarlig for overholdelsen af
Børnekonventionen, da dette påhviler det enkelte
ressortministerium at påse.
Spørgsmål 10:
Vil ministeren kommentere Børnerådets pointer og
anbefalinger fra foretrædet den 17. marts 2015, jf. L 137 -
bilag 8?
Svar:
Efter min opfattelse forbedres
mindreårige psykiatriske patienters retstilling med
lovforslaget i forhold til gældende ret.
For det første overlader lovforslaget
med den foreslåede ændring ikke til et skøn,
idet modenhedsvurderingen bliver erstattet med et objektivt
alderskriterium.
For det andet tilbydes både børn
under 15 år og barnets forældre en eftersamtale i de
tilfælde, hvor forældremyndighedsindehaveren har givet
samtykke til indgrebet.
For det tredje bliver der pligt til at
indberette indgreb over for mindreårige under 15 år til
Statens Serum Institut - også i de tilfælde hvor
indehaveren af forældremyndigheden har givet samtykke til
indgrebet. Hermed bliver det synligt hvor ofte, der bliver anvendt
tvangsforanstaltninger over for børn og i hvor mange
tilfælde, indgrebet sker med
forældremyndighedsindehaverens samtykke.
Jeg kan i øvrigt henvise til mine svar
på spørgsmål 1, 7 og 9 samt svar på SUU
alm. del - spm. 312.
Spørgsmål 11:
Vil ministeren tage initiativ til at
ændre lovforslaget, så der skal være en uvildig
person, der ikke er involveret i behandlingen af barnet, til stede
ved eftersamtaler med børn?
Svar:
Eftersamtalen er en systematiske gennemgang og
bearbejdning af patientens oplevelser i forbindelse med indgrebet.
Det er formålet med eftersamtalen, at samtalen skal give
patienten en større forståelse for årsagen til,
at det i situationen blev vurderet at anvende tvang.
Det er endvidere hensigten, at eftersamtaler
skal forebygge yderligere anvendelse af tvang i
behandlingsforløbet. Dette kan blandt andet ske ved, at den
sundhedsperson, der gennemfører eftersamtalen bliver bekendt
med patientens opfattelse af den anvendte tvang og opnår
bedre forståelse for patientens reaktionsmønstre.
Formålet er at søge at forebygge eller reducere
tvangsanvendelse over for den pågældende patient i
fremtidige situationer, eller eventuelt at gennemføre
tvangen på en mere hensigtsmæssig og mindre traumatisk
måde for patienten.
Det fremgår hverken af loven,
bekendtgørelse eller vejledningen herom, at samtalen skal
foretages af den person, der har truffet beslutning om indgrebet.
Det fremgår derimod, at eftersamtalen skal gennemgøres
af en kvalificeret sundhedsperson på den afdeling, hvor
indgrebet har fundet sted.
Jeg finder med henvisning hertil ikke grundlag
for at ændre lovforslaget.
Spørgsmål 12:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor
man gik bort fra den modenhedsmodel for mindreårige
psykiatriske patienters rettigheder, der ellers var
omdrejningspunktet i det lovforslag, der blev sendt i
høring, jf. SUU alm. del - bilag 530 (folketingsåret
2013-14), og som svarer til modenhedsvurderingen i den sociale
lovgivning?
Svar:
En række af de indkomne
høringssvar har vist, at der har været usikkerhed om
modenhedsvurdering som begreb, herunder hvilke modenhedskriterier,
der ville skulle lægges til grund ved vurderingen. Der vil
ved en modenhedsvurdering skulle foretages en konkret og individuel
vurdering af den enkelte mindreårige patient. Der er med
andre ord ved anvendelse af modenhedskriteriet overladt den
pågældende sundhedsperson et subjektivt
skøn.
Som jeg har nævnt tidligere fandt
psykiatriundersøgelsen fra 2005, at en børne- og
ungdomspsykiatrisk afdeling selv fastsatte aldersgrænser for,
hvilken lovgivning der administreres efter. Dette åbner
mulighed for, at afgørelser vedrørende
tvangsbehandling m.v. træffes ud fra forskellige lokale
fortolkninger af reglerne.
For at sikre at børn under 15 år
vurderes på et ens grundlag i hele landet i stedet for, at
det skal være op til den enkelte sundhedsperson at skulle
foretage en subjektiv vurdering, finder jeg det rigtigst, at der
arbejdes med et objektivt begreb, som et alderskriterium er.
Spørgsmål 13:
Vil ministeren beskrive, hvad der kan
udløse magtanvendelse på hhv. det sociale område
og de psykiatriske afdelinger, og vil ministeren herunder
redegøre for, hvad der reguleres i hhv. love og
bekendtgørelser?
Svar:
Lad mig indledningsvist slå fast, at det
ikke er muligt for mig at redegøre for magtanvendelse
på det sociale område, da dette ikke henhører
under mit ressortområde. Jeg kan imidlertid henvise til
afsnit VII om magtanvendelse og andre indgreb i
selvbestemmelsesretten i serviceloven (jf. lovbekendtgørelse
nr. 150 af 16. februar 2015).
For så vidt angår magtanvendelse
på de psykiatriske afdelinger skal jeg henvise til
bestemmelsen om mindreårige psykiatriske patienters
retsstilling, hvor der vil være tale om magtanvendelse i de
tilfælde, hvor indehaveren af forældremyndigheden har
givet samtykke til indgrebet.
Derudover fremgår det af den
gældende psykiatrilovs § 12, stk. 4, at afgørelse
om tvangsbehandling træffes af overlægen. Det
fremgår endvidere af bestemmelsens 2. pkt., at
overlægen samtidig træffer bestemmelse om, i hvilket
omfang der om fornødent kan anvendes magt til behandlingens
gennemførelse.
Spørgsmål 14:
Vil ministeren redegøre for ministerens
overvejelser om, hvem der skal sidde i Det Psykiatriske
Patientklagenævn på brugersiden?
Svar:
Der er med lovforslaget ikke lagt op til en
ændring i sammensætningen i Det Psykiatriske
Patientklagenævn bortset fra, at Lægeforeningen
så vidt muligt skal indstille læger, der er
speciallæger i psykiatri.
Ved afgørelse af den enkelte sag
består Det Psykiatriske Patientklagenævn af 3 personer:
vedkommende direktør for statsforvaltningen eller ansatte,
som direktøren har bemyndiget hertil som formand, et medlem
beskikket efter indhentet udtalelse fra Lægeforeningen samt
et medlem beskikket efter indhentet udtalelse fra Danske
Handicaporganisationer eller en tilsvarende beskikket
stedfortræder for et medlem.
Dette har jeg ikke planer om at ændre
på.
Spørgsmål 15:
Vil ministeren redegøre for, på
hvilke områder lovforslaget følger FNs konventioner,
og på hvilke områder lovforslaget afviger fra FNs
konventioner?
Svar:
Efter min opfattelse afviger lovforslaget ikke
fra FN's konventioner.
Spørgsmål 16:
Vil ministeren redegøre for om
såkaldte psykiatritestamenter eller
forhåndstilkendegivelser om behandling kan gøres mere
forpligtende for sundhedspersonalet på de enkelte
behandlingssteder?
Svar:
Med bestemmelsen om
forhåndstilkendegivelser i lovforslagets § 3, stk. 4-6
indføres der ikke en ny materiel patientrettighed, men med
bestemmelsen understreges det i loven, at patienten skal have
størst mulig indflydelse på sit eget
behandlingsforløb herunder ved anvendelse af behandling uden
samtykke.
Endvidere understreges det med forslaget, at
dialog og samarbejde mellem patient og relevante sundhedspersoner
er et vigtigt redskab med henblik på at give patienten det
bedst mulige indlæggelsesforløb og reducere risikoen
for tvangsanvendelse. Den foreslåede bestemmelse
præciserer, at den indlæggelsessamtale, der allerede
finder sted, også omfatter indhentelse af patientens
tilkendegivelser i forhold til behandlingen m.v. herunder hvis
anvendelse af tvang kommer på tale.
Forhåndstilkendegivelser, herunder
vedrørende behandling uden samtykke, skal fremgå af
patientjournalen og i videst muligt omfang inddrages i
behandlingsplanen. Hvis der i forbindelse med anvendelse af tvang
afviges fra de ønsker til behandling, patienten har
tilkendegivet i forbindelse med indlæggelsessamtalen, skal
det fremgå af journalen, hvorfor der er afveget fra
patientens tilkendegivne ønsker.
Spørgsmål 17:
Vil ministeren redegøre for, om
eftersamtaler også kan anvendes til at drøfte
patientens ønsker og behov i forbindelse med en eventuel
fremtidig indlæggelse, da det ofte vil være for sent at
drøfte dette med patienten i forbindelse med selve
indlæggelsen?
Svar:
Jeg vil føre forslaget videre til
Sundhedsstyrelsen, som er ansvarlig for udarbejdelse af en ny
vejledning som følge af lovændringen.
Derudover kan jeg i øvrigt henvise til
mit svar på spørgsmål 11.
Spørgsmål 18:
Vil ministeren med afsæt i ønsket
om i højere grad at inddrage patienterne redegøre
for, hvordan ministeren med lovforslaget sikrer, at der vil ske en
inddragelse af patienterne og deres ønsker?
Svar:
I psykiatriudvalgets rapport »En
moderne, åben og inkluderende indsats for mennesker med
psykiske lidelser« slås det fast, at der er behov for
en åben, moderne og inddragende ramme og retning for
indsatsen i psykiatrien. I lovforslaget indføres som noget
nyt en formålsbestemmelse, som skal understrege og dermed
medvirke til at sikre, at der også i forhold til situationer,
hvor der overvejes at anvende tvang eller anvendes tvang, tages
udgangspunkt i patientens behov og med størst mulig respekt
for patientens værdighed og ret til selvbestemmelse.
Jeg har naturligvis en forventning om, at
formålsbestemmelsen vil være retningsgivende for den
tilgang, der vil være til patienter og patientbehandlingen i
psykiatrien, herunder at patienten i videst muligt omfang selv skal
træffe beslutninger. I den forbindelse skal der tages
størst mulig hensyn til den enkeltes livssyn og kulturelle
baggrund.
Spørgsmål 19:
Vil ministeren redegøre for i hvilken
udstrækning erfaringerne fra gennembrudsprojektet vil blive
inddraget i bekendtgørelse, vejledninger og efteruddannelse,
der følger af lovforslaget, jf. SUU alm. del - bilag
279?
Svar:
Som opfølgning på en eventuel
vedtagelse af lovforslaget om ændring af anvendelse af tvang
i psykiatrien skal der foretages en række justeringer i de
tilhørende bekendtgørelser og vejledninger. Jeg vil i
den forbindelse skele til evalueringen af satspuljeprojektet
»Nedbringelse af tvang i psykiatrien 2012-2015« og
foretage ændringer i det omfang, det vil være
relevant.
Spørgsmål 20:
Kan ministeren bekræfte, at lovforslaget
betyder, at man ikke kan tvangsmedicinere patienter med
større doser medicin end anbefalet i den enkelte medicins
godkendelse?
Svar:
Tvangsmedicinering er ikke en del af det
fremsatte lovforslag, og retstilstanden for så vidt
angår tvangsmedicinering vil som følge heraf
være uændret.
Spørgsmål 22:
Vil ministeren overveje at ændre
reglerne, så man ikke fremover kan blive tvangsfikseret som
følge af hærværk?
Svar:
Jeg har ingen intentioner om at foretage
yderligere ændringer i det fremsatte lovforslag, heller ikke
så man ikke fremover kan blive tvangsfikseret som
følge af hærværk.
Jeg skal imidlertid henvise til det mindste
middels princip, som er lovfæstet i psykiatrilovens § 4.
Det fremgår af bestemmelsen, at tvang ikke må benyttes,
før der er gjort, hvad der er muligt for at opnå
patientens frivillige medvirken. Når forholdene tillader det,
skal patienten have en passende betænkningstid. Derudover
skal anvendelse af tvang stå i rimeligt forhold til det, som
søges opnået med tvangsanvendelsen. Hvis mindre
indgribende foranstaltninger er tilstrækkelige, skal disse
anvendes. Tvang skal udøves så skånsomt som
muligt og med størst mulig hensyntagen til patienten,
således at der ikke forvoldes unødig krænkelse
eller ulempe. Endelig må tvang ikke anvendes i større
udstrækning, end hvad der er nødvendigt for at
opnå formålet med tvangsanvendelsen.
Dette vigtige proportionalitetsprincip finder
anvendelse ved tvangsfiksering, og er flere foranstaltninger egnede
til at løse det foreliggende problem, skal det mindst
indgribende alternativ naturligvis anvendes.
Spørgsmål 23:
Vil ministeren indføre en
målsætning om, at de langvarige bæltefikseringer
på de almindelige psykiatriske afdelinger skal nedbringes
eller udfases inden et bestemt årstal?
Svar:
Regeringen har allerede en
målsætning om, at tvang i psykiatrien skal nedbringes,
og at bæltefikseringer skal halveres frem mod 2020. Det er af
afgørende betydning, at brugen af tvangsfiksering reduceres
i både antal og tidsmæssig udstrækning. For at
nå dette mål er der allerede iværksat en lang
række initiativer.
Dette afspejles også i det fremsatte
lovforslag, idet udgangspunktet ved tvangsfiksering er, at det kun
må anvendes kortvarigt.
Der kan imidlertid være tilfælde,
hvor der undtagelsesvist kan være væsentlige grunde til
at fortsætte en tvangsfiksering ud over nogle få timer.
Disse grunde kan fx være hensynet til patientens eller andres
liv, førlighed eller sikkerhed.
I de situationer, hvor en længerevarende
tvangsfiksering kan være nødvendig, skal der foretages
en ekstern lægefaglig vurdering efter 24 timer, og i de
tilfælde, hvor tvangsfiksering udstrækkes yderligere
skal den eksterne lægelige vurdering tillige foretages efter
48 timer og på 4. dagen efter iværksættelsen af
tvangsfikseringen.
Lovforslaget signalerer, at
bæltefikseringer skal være så kortvarige som
overhovedet muligt, men som nævnt oven for kan der forekomme
tilfælde, hvor der er behov for en længerevarende
bæltefiksering. Disse situationer vil formentlig altid
være til stede, og det er derfor min vurdering, at det ikke
vil være et realistisk mål helt at afskaffe
længerevarende bæltefikseringer. Men jeg har
naturligvis en formodning om, at al den fokus, der er på - og
de ressourcer, der er afsat til - at nedbringe tvang i psykiatrien,
tillige vil resultere i alternative behandlingsmetoder, og at vi ad
den vej kan få nedbragt varigheden af
bæltefikseringer.
Spørgsmål 27:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8.
december 2014 fra Børne og Ungdomspsykiatrisk Selskab i
Danmark, jf. L 137 - bilag 10.
Svar:
Børne- og Ungdomspsykiatrisk Selskab i
Danmark deler min opfattelse af, at så længe
børn er under 15 år, er deres ve og vel
forældrenes ansvar.
FN's Børnekonvention indeholder fire
grundlæggende værdier: retten til at blive hørt
og inddraget, retten til ikke-diskrimination, retten til liv og
udvikling og det primære hensyn til barnets bedste.
Det er efter min opfattelse alle fire vigtige
og ligeværdige værdier, som fra tid til anden kan
resultere i modsatrettede hensyn. En af de særlige
problemstillinger, der i den forbindelse kan peges på, er
samspillet mellem tre lovgivninger: psykiatriloven, sundhedsloven
og forældreansvarsloven.
Jeg finder det derfor hensigtsmæssigt,
at det i lovforslaget præciseres, hvad der gælder i
forhold til behandlingen af mindreårige patienter.
Mindreårige patienters retstilling i forbindelse med
indlæggelse, ophold og behandling på psykiatrisk
afdeling bør derfor fremgå direkte af
psykiatriloven.
I den sammenhæng er det vurderet, at det
vil være mest hensigtsmæssigt at følge de samme
aldersgrænser, som i sundhedslovens § 17, dog
således at alle 15-17 årige har selvstændig
samtykkekompetence, uanset modenhedsvurdering.
Spørgsmål 31:
Vil ministeren i forlængelse af svar
på spørgsmål 15 oplyse, hvad der ligger til
grund for ministerens opfattelse af, at lovforslaget ikke afviger
fra FN's konventioner, herunder om Justitsministeriet har foretaget
en vurdering af dette?
Svar:
Jeg skal indledningsvis bemærke, at
Justitsministeriet ikke er ressortområde for FN's
konventioner, hvorfor Justitsministeriet ikke har foretaget en
vurdering heraf. Dernæst skal jeg henvise til besvarelsen af
spørgsmål 9.
Når det er sagt, går jeg ud fra at
der med spørgsmålet henvises til FN's
Børnekonvention og Handicapkonvention. For så vidt
angår Børnekonventionen skal jeg henvise til, at
konventionen indeholder fire grundlæggende værdier;
retten til at blive hørt og inddraget, retten til
ikke-diskrimination, retten til liv og udvikling og det
primære hensyn til barnets bedste.
I for eksempel Børnekonventionens
artikel 24 anerkender deltagerstaterne barnets ret til at nyde den
højest opnåelige sundhedstilstand, adgang til at
få sygdomsbehandling og genoprettelse af helbredet.
Deltagende stater skal stræbe mod at sikre, at intet barn
fratages sin ret til adgang til at opnå sådan
behandling og pleje.
Med indførelsen af en
formålsbestemmelse understreges og medvirkes til at sikre, at
der også i forhold til situationer, hvor der overvejes at
anvende tvang eller anvendes tvang, tages udgangspunkt i patientens
behov og med størst mulig respekt for patientens
værdighed og ret til selvbestemmelse. Dette princip er blandt
andet i overensstemmelse med FN's Handicapkonvention.
Det er derfor fortsat min opfattelse, at
lovforslaget ikke afviger fra FN's konventioner.
Spørgsmål 32:
Vil mnisteren i forlængelse af svar
på spørgsmål 13 indhente en udtalelse fra
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, for så vidt angår den del af
spørgsmålet, som omhandler magtanvendelse på det
sociale område
Svar:
Ja, det vil jeg gerne - jeg har den 8. april
2015 anmodet Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale forhold om at beskrive, hvad der kan udløse
magtanvendelse på det sociale område, herunder hvad der
reguleres i henholdsvis love og bekendtgørelser.
Spørgsmål 33:
Vil ministeren bekræfte, at det skal
være speciallæger i psykiatri, der sidder i Det
Psykiatriske Patientklagenævn?
Svar:
Det fremgår af psykiatrilovens §
34, at der ved statsforvaltningen oprettes et psykiatrisk
patientklagenævn bestående af direktøren for
statsforvaltningen som formand. Det fremgår endvidere af
bestemmelsen, at indenrigs- og sundhedsministeren beskikker et
antal medlemmer fra henholdsvis Lægeforeningen og Danske
Handicaporganisationer.
Med det fremsatte lovforslag er der i §
34, stk. 1, som et nyt punktum efter 2. pkt. indsat en bestemmelse
om, at Lægeforeningen så vidt muligt skal indstille
læger, der er speciallæger i psykiatri.
Spørgsmål 34:
Vil ministeren i forlængelse af sit svar
på spørgsmål 19 uddybende redegøre for de
justeringer ministeren omtaler?
Svar:
I forbindelse med lovændringen skal der
blandt andet foretages justeringer på følgende
hovedområder:
- Mindreårige
psykiatriske patienter (både de 15-17 årige og
mindreårige under 15 år)
-
Forhåndstilkendegivelser
-
Tvangsfiksering
- Oppegående
tvang
- Åbning og
kontrol af post, undersøgelse af patientstuer m.v.
- Tvungen
opfølgning efter udskrivning.
Spørgsmål 35:
Vil ministeren i forlængelse af svar
på spørgsmål 3 og spørgsmål 11
redegøre for, om der er mulighed for, at der kan være
en uvildig person udpeget af barnet til stede ved eftersamtaler,
hvis forældrene eller barnet ønsker det? Vil
ministeren præcisere dette i lovforslaget?
Svar:
Det kan naturligvis overvejes, om der
bør være en uvildig person udpeget af barnet til stede
ved eftersamtaler, men som jeg har anført ved flere
lejligheder er det og vil fortsat være min opfattelse, at
mindreårige under 15 år er et forældreansvar.
Derfor finder jeg heller ikke anledning til at præcisere i
lovforslaget, at der kan være en uvildig person til stede ved eftersamtaler.
Spørgsmål 36:
Vil ministeren redegøre for den
nuværende praksis for så vidt angår off-label
brug af produkter og tvangsbehandling, og kan ministeren
bekræfte, at lovforslaget ikke ændrer ved denne
praksis?
Svar:
Som jeg tidligere har nævnt ved min
besvarelse af spørgsmål 20 er tvangsmedicinering ikke
en del af det fremsatte lovforslag, og lovforslaget påvirker
som følge heraf ikke den gældende praksis på
området.