Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 15. april 2015
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 10. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 5. december 2014 og den 15. januar 2015
disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 57 og 75. Den
25. og 26. februar 2015 sendte skatteministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Sammenhæng med andre
lovforslag
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med lovforslag nr. L 151 om ændring af lov om elforsyning,
som er fremsat af klima-, energi- og bygningsministeren, og som
udvalgsbehandles i Klima-, Energi- og Bygningsudvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dansk
Energi.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstre, Dansk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti kan tilslutte sig lovforslaget med det af
skatteministeren stillede ændringsforslag, da der bakkes op
om den overordnede retning for engrosmodellen, hvor formålet
er at fremme konkurrencen på elmarkedet.
V, DF og KF beklager dog, at regeringens
nøl i forhold til den konkrete udformning af engrosmodellen
har kostet elforbrugerne dyrt, og finder det derfor vigtigt, at der
ikke kommer yderligere forsinkelser af engrosmodellen til gene for
forbrugere og aktører på elmarkedet. V, DF og KF
noterer sig, at skatteministeren stiller et ændringsforslag,
som skal mindske det administrative bøvl for virksomhederne,
når det handler om elleverandørers mulighed for
rettidig afregning i forhold til kunderne. V, DF og KF glæder
sig over, at regeringen i udvalgsbehandlingen har lyttet til
kritikken og rettet op på dette forhold. Endelig vil disse
partier gerne understrege, at lovforslaget bør
udmøntes på en måde, som giver mindst muligt
administrativt bøvl for elmarkedets aktører og for
kunderne.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 7, stk. 3,
ændres i 4. pkt. »for
perioden« til: »for perioden, bortset fra
afgiftsbeløb, som er oplyst i datahubben i måneden
efter forbrugsperioden, når afgiftsbeløbet vil
være omfattet af en faktura fra en registreret virksomhed
senere på måneden«.
[Administrativ lempelse af
værnsreglen mod forudfakturering af afgift til
momsregistrerede virksomheder m.v.]
Bemærkninger
Til nr. 1
Bestemmelsen i den foreslåede
affattelse af § 7, stk. 3, 4. pkt., i lovforslaget som fremsat
indeholder en værnsregel mod elhandelsvirksomheders
forudfakturering af afgift til deres erhvervskunder
(momsregistrerede virksomheder m.v.) Værnsreglen
indebærer, at elhandelsvirksomheden tidligst kan fakturere
afgift til erhvervskunder, når elhandel?svirksomheden har
modtaget en faktura med afgiften fra en registreret virksomhed.
Formålet med værnsreglen er at
forhindre, at erhvervskunder på baggrund af
elhandelsvirksomhedens forudfakturering får tilbagebetalt
tilfakturerede afgifter fra SKAT, før den registrerede
netvirksomhed har indbetalt afgifterne til SKAT.
Elhandelsvirksomhederne har omkring den
sjette hverdag i måneden efter forbrugsmåneden adgang
til oplysninger i datahubben om de enkelte erhvervskunders afgift,
som vil være indeholdt i afgiftsbeløbet på den
registrerede virksomheds faktura til elhandelsvirksomheden. Den
registrerede virksomhed udsteder denne faktura senere i samme
måned.
Det vil kunne lette administrationen for
både elhan?del?svirksomhederne og deres erhvervskunder, hvis
elhandel?svirksomheden får mulighed for at fakturere afgift
til de enkelte erhvervskunder, allerede når oplysningerne om
afgiften er tilgængelige i datahubben.
En indførelse af denne mulighed for
fakturering vurderes ikke at medføre udhuling af
formålet med værnsreglen. Elhandelsvirksomhederne
får mulighed for at sende fakturaen på et tidligere
tidspunkt, men afgiftsbeløbet vil være uændret.
Der ændres ikke på tidspunktet for indbetaling af
elafgifter i forhold til muligheden for tilbagebetaling af
elafgifter.
På den baggrund foreslås
bestemmelsen ændret, så elhandelsvirksomheden får
mulighed for at fakturere afgift til de enkelte erhvervskunder,
allerede når oplysningerne om afgiften er tilgængelige
i datahubben.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jens Joel (S) Jesper
Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq
(RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas
Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 144
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Yderligere høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 3 | Henvendelse af 13/3-15 fra Dansk
Energi | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 144
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/3-15 fra Dansk Energi, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om det er samfundsøkonomisk
fornuftigt, at lovforslaget kræver, at der for erhvervskunder
skal være identitet mellem afgiftsbeløbet på
elhandelsvirksomhedens faktura og det for kunden tilhørende
afgiftsbeløb på netselskabets faktura, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om det er mest enkelt for en kunde at
blive acontofaktureret ud fra andelstal, andelskvotienter og
residualforbrug, som netselskabets faktura er baseret på,
eller at blive acontofaktureret ud fra sidste års målte
forbrug, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vurderer, at det vil
have mærkbar negativ betydning for afgiftsprovenuet, hvis der
indføres en modifikation til elafgiftslovens § 7, stk.
3, 4. og 5. pkt., så der i perioder mellem
måleraflæsninger kan acontofaktureres elafgifter ud fra
kundens forventede årsforbrug, som netvirksomheden allerede
er ansvarlig for at indberette til datahubben, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvorfor netselskaberne skal
tillægges en pligt til at undersøge og træffe
beslutning om, at en elkunde er berettiget til at være
registreret med et særligt elafgiftsforhold, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren enig i, at der er tale
om dobbeltadministration, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om fordele ved en ændring,
således at validering og håndtering af særlige
afgiftsforhold kun foregår mellem elhandelsvirksomheden og
Energinet.dk uden involvering af netselskaber, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om virksomheden BIRN får flere
eller færre administrative byrder med den aktuelle udformning
af skatteopkrævningen ved engrosmodellen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om at sikre, at erhvervsvirksomheder
ikke bliver forsinket i forhold til at kunne afslutte deres
regnskaber endeligt omkring den 8.-10. hverdag i måneden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren er enig i, at
konsekvensen af den såkaldte værnsregel er, at
elhandelsvirksomhederne skal afvente netvirksomhedernes faktura for
en forbrugsperiode, før en momsregistreret erhvervskunde kan
faktureres for elafgifter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 11 | Spm., om ministeren finder det
proportionalt i forhold til de med kravet forbundne administrative
byrder og omkostninger, at elhandelsvirksomhederne skal afvente og
kontrollere 70 netvirksomheders fakturaer, før
elhandelsvirksomhederne kan fakturere deres momsregistrerede
erhvervskunder for elafgifter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm., om det understøtter en
vellykket implementering af engrosmodellen at fastsætte
faktureringsregler, der betyder, at elhandelsvirksomhedernes
kundehåndtering og fakturering bliver afhængige af den
enkelte netvirksomhed på en måde, som står i klar
kontrast til formålet med engrosmodellen om enkelhed for
kunden og ligestilling for alle elleverandører uanset
ejerforhold, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|