Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 14. april 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 23 ændringsforslag til
lovforslaget. Erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1-4 og 6-23. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. februar
2015 og var til 1. behandling den 19. marts 2015. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 30. oktober 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 26. Den 25. februar 2015
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Mybanker.dk og
FTF, som erhvervs- og vækstministeren har kommenteret over
for udvalget.
Deputation
Endvidere har Mybanker.dk mundtligt over
for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
1 af udvalgets spørgsmål og
erhvervs- og vækstministeren svar herpå er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 1-4 og 6-23 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af
Enhedslisten under nr. 5 stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (SF, EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (DF) indstiller
lovforslaget til forkastelse ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af erhvervs- og vækstministeren under nr.
1, 2, 10, 13, 18 og 21-23 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 3, 4 og 7-9 stillede
ændringsforslag og stemme hverken for eller imod det af
Enhedslisten under nr. 5 og de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 6, 11, 12, 14-17, 19 og 20 stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
14, stk. 5, der bliver stk. 6, ændres to steder
»stk. 4« til: »stk. 5«.«
[Konsekvensrettelse]
2) Nr.
31 affattes således:
»31. I §
84 a, stk. 12, 1. pkt., ændres »24-27«
til: »25-28«, og i 2. pkt.
ændres »27« til: »28«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3) I
indledningen ændres »og § 1 i lov nr. 1490 af 23.
december 2014« til: », § 1 i lov nr. 1490 af 23.
december 2014, lov nr. 308 af 28. marts 2015 og § 1 i lov nr.
334 af 31. marts 2015«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 105 og L 114]
4) Nr. 1
affattes således:
»1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter »EU-Tidende 2013, nr. L 176, side 338 (CRD IV),«:
»dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i
forbindelse med fast ejendom til beboelse og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning (EU) nr. 1093/2010,
EU-Tidende 2014, nr. L 60, side 34
(boligkreditdirektivet),«.«
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, SF og ALT):
5) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
43, stk. 2, indsættes som 2.
pkt.:
»Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter, jf. 1. pkt., regler om indholdet af en basal
indlånskonto og om, at en sådan konto skal tilbydes
forbrugerne vederlagsfrit.««
[Ændring af
bemyndigelsesbestemmelse, således at en basal
indlånskonto skal tilbydes forbrugerne vederlagsfrit]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
6) I
den under nr. 5 foreslåede § 77 f affattes stk. 4 således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, finder stk. 1 og 3 kun anvendelse på
aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning
ikke er fastsat i overenskomsten.«
[Udvidelse af
undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst]
7)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01. § 344 affattes således:
Ȥ 344. Finanstilsynet
påser overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, forordninger og regler udstedt i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber, forordninger udstedt i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og
investeringsselskaber og denne lov og af de regler, der er udstedt
i medfør af loven, undtagen § 75 b og § 77, stk. 1
og 2. Dog påser Erhvervsstyrelsen overholdelsen af § 15,
stk. 1, 2 og 4, og §§ 83, 87, 91 og 112. Finanstilsynet
kontrollerer, at reglerne for finansiel information i
årsrapporter og delårsrapporter i §§ 183-193
og i regler udstedt i medfør af § 196 er overholdt for
finansielle virksomheder, som har udstedt værdipapirer, der
er optaget til handel på et reguleret marked, jf. § 83,
stk. 2 og 3, og § 83 b i lov om værdipapirhandel m.v.
Finanstilsynet påser endvidere overholdelsen af regler
udstedt i medfør af § 31, stk. 8, i lov om godkendte
revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige
tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den finansielle
stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder.
Finanstilsynet skal i sin tilsynsvirksomhed lægge vægt
på holdbarheden af den enkelte finansielle virksomheds
forretningsmodel. Tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden
skal ske ud fra et væsentlighedshensyn, hvor den
tilsynsmæssige indsats står i forhold til de
potentielle risici eller skadevirkninger. Finanstilsynet
gennemgår hvert år solvensbehovet hos de penge- og
realkreditinstitutter, der har en arbejdende kapital på mere
end 250 mio. kr. Væsentlighedshensynet medfører, at
Finanstilsynet fører et intensiveret tilsyn med de systemisk
vigtige finansielle institutter (SIFI) og de globalt systemisk
vigtige finansielle institutter (G-SIFI). Finanstilsynets direktion
har ansvaret for tilsynsvirksomhedens tilrettelæggelse.
Stk. 3.
Finanstilsynet skal i tilrettelæggelsen af
tilsynsvirksomheden overveje de potentielle konsekvenser for den
finansielle stabilitet i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område. Det gælder navnlig i
forbindelse med krisesituationer. For filialer beliggende her i
landet af udenlandske virksomheder, der er meddelt tilladelse til
at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i
et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område, skal Finanstilsynet overvåge filialerne og
bistå de kompetente tilsynsmyndigheder i tilsynet med
filialerne. Finanstilsynet skal for væsentlige filialer og
datterselskaber af udenlandske virksomheder, der er meddelt
tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte
virksomhed i et land inden for Den Europæiske Union eller et
land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, deltage i eventuelle samarbejdsfora om
tilsynet med den samlede koncern.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indgå aftaler om at udføre visse
typer af opgaver eventuelt mod betaling for offentlige myndigheder,
statslige institutioner m.v., såfremt Finanstilsynet
vurderer, at udførelsen af opgaven kan bidrage til at sikre
den finansielle stabilitet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde anvende fremmed
bistand.
Stk. 6. Vurderer
Finanstilsynet, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et
fondsmæglerselskab I ikke opfylder eller forventeligt ikke
opfylder kravene i denne lov eller Europa-Parlamentets forordning
(EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber til opretholdelse af sin
tilladelse, kan Finanstilsynet føre drøftelser med
interesserede parter og interessenter med henblik på at finde
en løsning på virksomhedens situation.
Stk. 7.
Finanstilsynet skal orientere Finansiel Stabilitet, hvis
Finanstilsynet vurderer, at der er en risiko for, at et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et
fondsmæglerselskab I vil blive nødlidende eller
forventeligt nødlidende, og Finanstilsynet træffer
afgørelse efter § 224 a, stk. 3, eller § 225, stk.
1, og der ikke er udsigt til en løsning på
virksomhedens situation i henhold til stk. 7.
Stk. 8.
Finanstilsynet skal orientere erhvervs- og vækstministeren,
når Finanstilsynet træffer afgørelse efter
§ 224 a, stk. 3, over for et pengeinstitut, et
realkreditinstitut, et fondsmæglerselskab I eller en koncern
om, at virksomheden eller koncernen er nødlidende eller
forventeligt nødlidende, såfremt afgørelsen kan
få betydning for realøkonomien eller for den
finansielle stabilitet.
Stk. 9.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
Finanstilsynets forpligtelser i forhold til samarbejdet med andre
kompetente myndigheder og afviklingsmyndigheder i lande inden for
Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område,
herunder krav til tilsynskollegier og afviklingskollegier.
Stk. 10.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for Finanstilsynets procedurer i
overensstemmelse med bestemmelser herom fastsat i EU-retlige
regler.
Stk. 11.
Finanstilsynet kan i visse tilfælde, hvor en modervirksomhed
i en koncern er en finansiel holdingvirksomhed, en
forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed, fravige
bestemmelser for koncerner fastsat i denne lov eller i regler
udstedt i medfør af loven under hensyntagen til
formålet med de pågældende bestemmelser og
aktiviteterne i koncernen.
Stk. 12.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om samordning af
tilsynspraksis.««
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 73 og L 105]
8)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»02. § 344 affattes således:
Ȥ 344. Finanstilsynet
påser overholdelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber, forordninger og regler udstedt i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber, forordninger udstedt i
medfør af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2013/36/EU af 26. juni 2013 om adgang til at udøve
virksomhed som kreditinstitut og om tilsyn med kreditinstitutter og
investeringsselskaber, forordninger udstedt i medfør af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/138/EF af 25.
november 2009 om adgang til og udøvelse af forsikrings- og
genforsikringsvirksomhed (Solvens II) og denne lov og af de regler,
der er udstedt i medfør af loven, undtagen § 75 b og
§ 77, stk. 1 og 2. Dog påser Erhvervsstyrelsen
overholdelsen af § 15, stk. 1, 2 og 4, og §§ 83, 87,
91 og 112. Finanstilsynet kontrollerer, at reglerne for finansiel
information i årsrapporter og delårsrapporter i
§§ 183-193 og i regler udstedt i medfør af §
196 er overholdt for finansielle virksomheder, som har udstedt
værdipapirer, der er optaget til handel på et reguleret
marked, jf. § 83, stk. 2 og 3, og § 83 b i lov om
værdipapirhandel m.v. Finanstilsynet påser endvidere
overholdelsen af regler udstedt i medfør af § 31, stk.
8, i lov om godkendte revisorer og revisionsvirksomheder.
Stk. 2.
Finanstilsynet skal tilrettelægge den sædvanlige
tilsynsvirksomhed med henblik på at fremme den finansielle
stabilitet og tilliden til de finansielle virksomheder og markeder
samt for forsikringsbranchen at varetage beskyttelsen af
forsikringstagernes interesser. Finanstilsynet skal i sin
tilsynsvirksomhed lægge vægt på holdbarheden af
den enkelte finansielle virksomheds forretningsmodel.
Tilrettelæggelsen af tilsynsvirksomheden skal ske ud fra et
væsentlighedshensyn, hvor den tilsynsmæssige indsats
står i forhold til de potentielle risici eller
skadevirkninger. Finanstilsynet gennemgår hvert år
solvensbehovet hos de penge- og realkreditinstitutter, der har en
arbejdende kapital på mere end 250 mio. kr.
Væsentlighedshensynet medfører, at Finanstilsynet
fører et intensiveret tilsyn med de systemisk vigtige
finansielle institutter (SIFI) og de globalt systemisk vigtige
finansielle institutter (G-SIFI). Finanstilsynets direktion har
ansvaret for tilsynsvirksomhedens tilrettelæggelse
Stk. 3.
Finanstilsynet skal i tilrettelæggelsen af
tilsynsvirksomheden overveje de potentielle konsekvenser for den
finansielle stabilitet i andre lande inden for Den Europæiske
Union eller et land, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område. Det gælder navnlig i
forbindelse med krisesituationer. For filialer beliggende her i
landet af udenlandske virksomheder, der er meddelt tilladelse til
at udøve den i §§ 7-11 nævnte virksomhed i
et land inden for Den Europæiske Union eller et land, som
Unionen har indgået aftale med på det finansielle
område, skal Finanstilsynet overvåge filialerne og
bistå de kompetente tilsynsmyndigheder i tilsynet med
filialerne. Finanstilsynet skal for væsentlige filialer og
datterselskaber af udenlandske virksomheder, der er meddelt
tilladelse til at udøve den i §§ 7-11 nævnte
virksomhed i et land inden for Den Europæiske Union eller et
land, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område, deltage i eventuelle samarbejdsfora om
tilsynet med den samlede koncern.
Stk. 4.
Finanstilsynet kan indgå aftaler om at udføre visse
typer af opgaver eventuelt mod betaling for offentlige myndigheder,
statslige institutioner m.v., såfremt Finanstilsynet
vurderer, at udførelsen af opgaven kan bidrage til at sikre
den finansielle stabilitet.
Stk. 5.
Finanstilsynet kan i særlige tilfælde anvende fremmed
bistand.
Stk. 6. Vurderer
Finanstilsynet, at et pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et
fondsmæglerselskab I ikke opfylder eller forventeligt ikke
opfylder kravene i denne lov eller Europa-Parlamentets forordning
(EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til
kreditinstitutter og investeringsselskaber til opretholdelse af sin
tilladelse, kan Finanstilsynet føre drøftelser med
interesserede parter og interessenter med henblik på at finde
en løsning på virksomhedens situation.
Stk. 7.
Finanstilsynet skal orientere Finansiel Stabilitet, hvis
Finanstilsynet vurderer, at der er en risiko for, at et
pengeinstitut, et realkreditinstitut eller et
fondsmæglerselskab I vil blive nødlidende eller
forventeligt nødlidende, og Finanstilsynet træffer
afgørelse efter § 224 a, stk. 3, eller § 225, stk.
1, og der ikke er udsigt til en løsning på
virksomhedens situation i henhold til stk. 7.
Stk. 8.
Finanstilsynet skal orientere erhvervs- og vækstministeren,
når Finanstilsynet træffer afgørelse efter
§ 224 a, stk. 3, over for et pengeinstitut, et
realkreditinstitut, et fondsmæglerselskab I eller en koncern
om, at virksomheden eller koncernen er nødlidende eller
forventeligt nødlidende, såfremt afgørelsen kan
få betydning for realøkonomien eller for den
finansielle stabilitet.
Stk. 9.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
Finanstilsynets forpligtelser i forhold til samarbejdet med andre
kompetente myndigheder og afviklingsmyndigheder i lande inden for
Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område,
herunder krav til tilsynskollegier og afviklingskollegier.
Stk. 10.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for Finanstilsynets procedurer i
overensstemmelse med bestemmelser herom fastsat i EU-retlige
regler.
Stk. 11.
Finanstilsynet kan i visse tilfælde, hvor en modervirksomhed
i en koncern er en finansiel holdingvirksomhed, en
forsikringsholdingvirksomhed eller en finansiel virksomhed, fravige
bestemmelser for koncerner fastsat i denne lov eller i regler
udstedt i medfør af loven under hensyntagen til
formålet med de pågældende bestemmelser og
aktiviteterne i koncernen.
Stk. 12.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om samordning af
tilsynspraksis.««
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 73, L 105 og L
114]
9) I
nr. 15 ændres i rykningsklausulen
til ændringen af § 354, stk. 6, »28-38 bliver
herefter nr. 29-39« til: »28-39 bliver herefter nr.
29-40«.
[Konsekvensændring som
følge af vedtagelsen af lovforslag nr. L 105]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
10)
Efter nr. 19 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
354, stk. 13, 2. pkt., ændres »32« til:
»33«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
11) I
den under nr. 20 foreslåede § 7 a affattes stk.
4 således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, finder stk. 1 og 3 kun anvendelse på
aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning
ikke er fastsat i overenskomsten.«
[Udvidelse af
undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst]
Til § 5
12) I
den under nr. 19 foreslåede § 8 b affattes stk.
4 således:
»Stk. 4.
For personer i ansættelsesforhold, der er omfattet af en
kollektiv overenskomst, finder stk. 1 og 3 kun anvendelse på
aftaler om aflønning, hvis aftalerne om aflønning
ikke er fastsat i overenskomsten.«
[Udvidelse af
undtagelsesbestemmelsen til at omfatte alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst]
Til § 6
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
13) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af § 6, stk. 1-4,
ændres i stk. 4, 2. pkt.,
»den effektive rente« til: »renten«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 11
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
14) I
de under nr. 1 foreslåede § 2, stk. 13 og 14, udgår »med
hjemsted«.
[Præcisering af omfattede
virksomheder]
Nye paragraffer
15)
Efter § 11 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov nr. 1490 af 23. december 2014 om
ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om
værdipapirhandel m.v., lov om betalingstjenester og
elektroniske penge og forskellige andre love (Erstatningsansvar ved
handlinger i strid med god skik-reglerne, forbrugerbeskyttelse ved
kaution, krav om grundkursus til bestyrelsesmedlemmer,
brugerbeskyttelse ved udbud af betalingstjenester og udstedelse af
elektroniske penge m.v.) foretages følgende
ændring:
1. § 1,
nr. 18, ophæves.
§ 02
I lov nr. 308 af 28. marts 2015 om ændring af
lov om finansiel virksomhed (Gennemførelse af solvens II- og
omnibus II-direktivet) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 69 og 70, ophæves.
§ 03
I lov om en garantifond for indskydere og
investorer, jf. lovbekendtgørelse nr. 1271 af 4. november
2013, som ændret ved § 14 i lov nr. 403 af 28. april
2014, og som ændres ved § 3 i det af Folketinget den 26.
marts 2015 vedtagne forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om finansiel stabilitet, lov om en
garantifond for indskydere og investorer, lov om
værdipapirhandel m.v. og ligningsloven (Gennemførelse
af direktiv om genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber (BRRD) og direktiv om
indskudsgarantiordninger (DGSD)), foretages følgende
ændring:
1. § 3,
stk. 1, nr. 5, affattes således:
»5)
Filialer beliggende i Danmark af kreditinstitutter,
investeringsselskaber, investeringsforvaltningsselskaber og
forvaltere af alternative investeringsfonde med hjemsted i et land
uden for Den Europæiske Union bortset fra lande, som Unionen
har indgået aftale med på det finansielle område,
hvis dækningen af indskydere og investorer i landet hvor
filialen har hjemsted, ikke svarer til dækningen af
indskydere og investorer efter denne lov.«
§ 04
I lov nr. 334 af 31. marts 2015 om finansiel
virksomhed, lov om finansiel stabilitet, lov om en garantifond for
indskydere og investorer, lov om værdipapirhandel m.v. og
ligningsloven (Gennemførelse af direktiv om genopretning og
afvikling af kreditinstitutter og investeringsselskaber (BRRD) og
direktiv om indskudsgarantiordninger (DGSD)), foretages
følgende ændring:
1. § 3,
nr. 6, ophæves.«
[§§ 01 og 02 er
konskvensændringer som følge af vedtagelse af
lovforslag nr. L 105 og nr. L 114. §§ 03 og 04 er
tekniske korrektioner]
Til § 12
16) I
stk. 1 ændres »stk.
2-7« til: »stk. 2-9«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 17 og 19]
17)
Efter stk. 2 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 3.
§§ 03 og 04 træder i kraft den 1. juni
2015.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
[Ikrafttrædelsesbestemmelse
for §§ 03 og 04]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
18) I
stk. 4, der bliver stk. 5, ændres
»41« til: »42«.
[Korrektion]
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
19)
Efter stk. 4, der bliver stk. 5, indsættes som nyt
stykke:
»Stk. 6.
§ 2, nr. 02, og § 02 træder i kraft den 1. januar
2016.«
Stk. 5-15 bliver herefter stk. 7-17.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 8 og 15]
20) I
stk. 7, der bliver stk. 9, ændres
»§ 1, nr. 3 og 4« til: »§ 1, nr. 3, 01
og 4«, og »§ 2, nr. 7 og 9-11« til:
»§ 2, nr. 7, 9-11 og 01«, og efter »nr. 1, 3
og 4« indsættes: », og § 01«.
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1, 7 og 15]
Til bilag 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af udvalget:
21) I
det foreslåede bilag 5
ændres i del A, afsnit 11,
»(Hvis relevant) De« til: »(Hvis relevant)
Du«, »Deres« ændres to steder til:
»din«, »De« ændres fire steder til:
»du«, »Dem« ændres til:
»dig«, og »Deres øvrige«
ændres til: »dine øvrige«.
[Sproglig korrektion]
22) I
det foreslåede bilag 5, del B, afsnit 7,
nr. 1, udgår »Medlemslandene kan træffe
afgørelse om, at den illustrative amortiseringstabel er
obligatorisk i andre tilfælde.«
[Lovteknisk justering]
23) I
det foreslåede bilag 5, del B, afsnit
7, udgår nr. 2.
Nr. 3-5 bliver herefter nr. 2-4.
[Lovteknisk justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring af § 14, stk. 5, som med
lovforslaget bliver stk. 6, i lov om værdipapirhandel m.v. De
to henvisninger i § 14, stk. 5, til stk. 4, skal ændres
til stk. 5, som følge at der indsættes et nyt stk. 1
og 2 i § 14.
Til nr. 2
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring, idet henvisningen til §
84 a i lov om værdipapirhandel m.v. fejlagtigt er
foreslået ændret til nr. 21.
Til nr. 3
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 105 og lovforslag nr. L 114, som begge
ændrer i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 4.
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 105. Både lovforslag nr. L 105 og
lovforslag nr. L 154 ændrer i fodnoten til lov om finansiel
virksomhed. Den foreslåede ændring sikrer en korrekt
affattelse af fodnoten, når ændringen træder i
kraft.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås
det, at erhvervs- og vækstministeren fastsætter regler
om, at en basal indlånskonto skal tilbydes forbrugerne
vederlagsfrit. Det vil således blive præciseret i den
gældende bekendtgørelse nr. 928 af 28. juni 2013 om
god skik for finansielle virksomheder, at pengeinstitutter hverken
vil kunne opkræve et fast årligt gebyr eller et gebyr,
der fastsættes på baggrund af antallet af transaktioner
på kontoen.
Til nr. 6
Der er tale om
en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk.
4. Det foreslåede stk. 4 undtager alene variable
løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da
bestemmelsen omfatter alle former for aflønning, bør
undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst, således
at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 7
Ved lov nr.
1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73) blev § 344 i
lov om finansiel virksomhed nyaffattet. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af ændringen, jf. § 14, stk. 2, i lov
nr. 1490 af 23. december 2014. Dette er endnu ikke sket. Lovforslag
nr. L 105 ændrer i den nugældende § 344 i lov om
finansiel virksomhed. Ændringen træder i kraft den 1.
juni 2015. Den foreslåede ændring sikrer, at
ændringerne, som foretages med lovforslag nr. L 105, bliver
indarbejdet i bestemmelsen, som den blev affattet ved lov nr. 1490
af 23. december 2014, således at bestemmelsen har en korrekt
ordlyd, når erhvervs- og vækstministeren sætter
bestemmelsen i kraft. I ændringsforslag nr. 20
foreslås, at erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af denne
ændring.
Til nr. 8
Ved lov nr.
1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73) blev § 344 i
lov om finansiel virksomhed nyaffattet. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af ændringen, jf. § 14, stk. 2, i lov
nr. 1490 af 23. december 2014. Dette er endnu ikke sket.
Såvel lovforslag nr. L 105 som lovforslag nr. L 114
ændrer i den nugældende § 344 i lov om finansiel
virksomhed. Den foreslåede ændring sikrer, at
ændringerne, som foretages med lovforslag nr. L 105 og
lovforslag nr. L 114, bliver indarbejdet i bestemmelsen, som den
blev affattet ved lov nr. 1490 af 23. december 2014, således
at bestemmelsen har en korrekt ordlyd, når ændringen,
som foretages i L 114, skal træde i kraft den 1. januar 2016.
I ændringsforslag nr. 19 foreslås derfor, at
ændringen træder i kraft den 1. januar 2016.
Til nr. 9
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring som følge af vedtagelsen
af lovforslag nr. L 105, som indsætter et nyt nr. 39 i §
354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed. Lovforslag nr. L 154
indsætter efter nr. 27 i § 354, stk. 6, i lov om
finansiel virksomhed et nyt nummer 28, hvilket medfører, at
nr. 28-38 bliver nr. 29-39. Dette forårsager, at det indsatte
nr. 39 ved lovforslag nr. L 105 skal rykkes til nr. 40. Dette sker
ved ændringen til rykningsklausulen.
Til nr. 10
Der er alene
tale om en lovteknisk ændring. Ved ændringen af §
354, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 15, bliver § 354, stk. 6, nr. 28-38,
ændret til nr. 29-39. Der er imidlertid ikke medtaget en
konsekvensændring af § 354, stk. 13, 2. pkt., hvor
henvisningen til stk. 6, nr. 32, retteligt skal ændres til
nr. 33. Dette foreslås herved ændret.
Til nr. 11
Der er tale om
en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk.
4. Det foreslåede stk. 4 undtager alene variable
løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da
bestemmelsen omfatter alle former for aflønning, bør
undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst, således
at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 12
Der er tale om
en udvidelse af undtagelsesbestemmelsen i det foreslåede stk.
4. Det foreslåede stk. 4 undtager alene variable
løndele, der er omfattet af kollektiv overenskomst. Da
bestemmelsen omfatter alle former for aflønning, bør
undtagelsen tilsvarende finde anvendelse på alle former for
aflønning omfattet af kollektiv overenskomst, således
at arbejdsmarkedets parters rettigheder respekteres.
Til nr. 13
Der er tale om
en konsekvensrettelse. Det foreslåede § 6, stk. 4, 1.
pkt., omtaler ikke den effektive rente. Det foreslåede §
6, stk. 4, 2. pkt., som henviser til stk. 4, 1. pkt., omtaler
derimod den effektive rente. Det foreslås derfor, at
henvisningen til den effektive rente udgår af stk. 4, 2.
pkt.
Til nr. 14
Formålet
med forslaget er at medvirke til at øge væksten og
fornyelsen i færøske og grønlandske
virksomheder til gavn for virksomhederne og for det
færøske og grønlandske samfund generelt. Med
den foreslåede præcisering af de af lovforslaget
omfattede virksomheder sikres det, at Vækstfondens
investeringer vil gå til virksomheder med en reel tilknytning
til enten Grønland eller Færøerne og dermed
ikke til virksomheder, som kun har en formel tilknytning i form af
adresse, registrering el.lign. Hvornår der er tale om en
omfattet virksomhed som følge af en reel tilknytning,
afhænger af en konkret vurdering, som vil blive foretaget i
forbindelse med den samlede vurdering af ansøgningen om
finansiering. I forbindelse med vurderingen kan der eksempelvis
lægges vægt på, om virksomheden har
hovedsæde og betaler skat på enten
Færøerne eller i Grønland, eller om
virksomheden har produktionsfaciliteter og ansatte på enten
Færøerne eller i Grønland.
Til nr. 15
Ad § 01
§ 344 i
lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1, nr. 18, i
lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73). Da §
344 tillige er ændret ved lovforslag nr. L 105 og lovforslag
nr. L 114 foreslås af lovtekniske årsager en
nyaffattelse af bestemmelsen, jf. nr. 7 og 8. Som konsekvens heraf
foreslås § 1, nr. 18, i lov nr. 1490 af 23. december
2014 ophævet.
Ad § 02
§ 344 i
lov om finansiel virksomhed er ændret ved § 1, nr. 18, i
lov nr. 1490 af 23. december 2014 (lovforslag nr. L 73). Da §
344 tillige er ændret ved lovforslag nr. L 105 og lovforslag
nr. L 114, foreslås af lovtekniske årsager en
nyaffattelse af bestemmelsen, jf. nr. 7 og 8. Som konsekvens heraf
foreslås § 1, nr. 69 og 70, i lovforslag nr. L 105
ophævet.
Ad §§ 03 og
04
Der er alene
tale om en teknisk ændring, som har til formål at
præcisere, at § 3, stk. 1, nr. 5, i lov om en indskyder-
og investorgarantiordning omfatter filialer beliggende i Danmark og
således ikke filialer af kreditinstitutter,
investeringsselskaber og investeringsforvaltningsselskaber, som er
beliggende i Danmark.
For
bemærkninger i øvrigt til ændringen af § 3,
stk. 1, nr. 5, i lov om en indskyder- og investorgarantiordning
henvises til bemærkningerne til lovforslag nr. L 105, som
blev vedtaget af Folketinget den 26. marts 2015.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ændringsforslag nr. 17 og 19.
Til nr. 17
Det
foreslås at ændre ikrafttrædelsesbestemmelsen med
henblik på at sikre, at de foreslåede ændringer i
ændringsforslag nr. 15, §§ 03 og 04, træder i
kraft den 1. juni 2015 i overensstemmelse med ikrafttrædelsen
af lovforslag nr. L 105.
Til nr. 18
Der er alene
tale om en lovteknisk korrektion, idet lovforslagets § 1, nr.
42, og ikke § 1, nr. 41, skal træde i kraft den 26.
november 2015.
Til nr. 19
Ændringen skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 8 og nr. 15, § 02, som
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2015.
Til nr. 20
Ændringen skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 1, 7 og 15, for hvilken det
foreslås, at erhvervs- og vækstministeren
fastsætter tidspunkt for ikrafttræden.
Til nr. 21
Der er tale om
en sproglig korrektion således, at »De«,
»Deres« og »Dem« i afsnittet ændres
til henholdsvis »Du«, »du«,
»din«, »dine« og »dig« i
overensstemmelse med sprogbrugen i ESIS i øvrigt.
Til nr. 22
Der er tale om
en lovteknisk justering, idet der ikke med lovforslaget
lægges op til at gøre den illustrative
amortiseringstabel obligatorisk i andre tilfælde end,
når kreditten er en kredit med udskudt rentebetaling, hvor
renten ikke betales fuldt ud i ydelserne og lægges til den
samlede restgæld, eller hvor der er en fast debitorrente i
kreditaftalens løbetid. Sætningerne
»Medlemslandene kan træffe afgørelse om, at den
illustrative amortiseringstabel er obligatorisk i andre
tilfælde« udgår således af afsnit 7, nr. 1,
i vejledningen til udfyldelse af ESIS i det foreslåede bilag
5, del B.
Til nr. 23
Der er tale om
en lovteknisk justering, idet der ikke med lovforslaget
lægges op til at kræve, at kreditgiver, hvis
debitorrenten kan variere i kredittens løbetid, i afsnit 7
anfører den periode, i løbet af hvilken den
oprindelige debitorrente forbliver uændret. Nr. 2 om, at
medlemslandene kan kræve, at kreditgiver, hvis debitorrenten
kan variere i kredittens løbetid, anfører den
periode, i løbet af hvilken den oprindelige debitorrente
forbliver uændret, udgår således af afsnit 7 i
vejledningen til udfyldelse af ESIS i det foreslåede bilag 5,
del B. Som konsekvens heraf bliver nr. 3-5 herefter til nr.
2-4.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 154
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Endelig tidsplan | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Henvendelse af 1/4-15 fra
Mybanker.dk | 6 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | Henvendelse af 9/4-15 fra
Mybanker.dk | 9 | Henvendelse af 9/4-15 fra FTF | 10 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 11 | 3. udkast til betænkning | | |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 154
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om virksomheder, der bistår med
formidling af realkreditlån, f.eks. Mybanker.dk, vil
være omfattet af lovforslaget og komme ind under
Finanstilsynets tilsyn, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af ændringsforslag, der sikrer direkte
lovhjemmel til, at det skal være gratis at have en
indlånskonto, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det i dag ikke er teknisk
muligt at tilknytte betalingsservice, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil overveje at
indføre en regulering af gebyret, der tages for benyttelse
af Betalingsservice, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/4-15 fra Mybanker.dk, til erhvervs -og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/4-15 fra Mybanker.dk, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/4-15 fra FTF, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Et af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og
vækstministeren og dennes svar herpå er optrykt efter
ønske fra udvalget:
Spørgsmål 6:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af
9/4-15 fra Mybanker.dk, jf. L 154 bilag 8.
Svar:
Som anført i besvarelsen af
spørgsmål 5 gennemfører de i lovforslaget
foreslåede ændringer i lov om finansielle
rådgivere direktivet om forbrugerkreditaftaler i forbindelse
med fast ejendom til beboelse (boligkreditdirektivet).
Ifølge lovforslaget er en
boligkreditformidler en virksomhed eller en person, der
erhvervsmæssigt - det vil sige mod betaling - som hoved-
eller bibeskæftigelse præsenterer eller tilbyder
boligkreditaftaler til forbrugere på vegne af en kreditgiver
eller bistår en forbruger med rådgivning,
administration eller andet forberedende arbejde forud for
indgåelsen af en boligkreditaftale.
Som anført i mit svar til
spørgsmål 5 er rene prisoplysningsportaler om
boligkredit ikke omfattet af denne definition. Det medfører,
at en virksomhed eller en person, som blot formidler generel
information om boliglån eller skaber kontakt til
kreditgivere, som udbyder boliglån, ikke vil være
omfattet af lovforslaget. Modsat vil en virksomhed eller person
være omfattet, i det omfang virksomheden eller personen mod
vederlag præsenterer eller tilbyder kreditaftaler for
forbrugeren, bistår forbrugeren med at udføre andet
forberedende arbejde eller anden administration forud for
aftaleindgåelse eller indgår kreditaftaler med
forbrugere på kreditgivers vegne.
At bistå en forbruger med at
udføre andet forberedende arbejde skal i denne forbindelse
forstås således, at der redegøres for relevante
oplysninger, herunder navnlig de vigtigste karakteristika ved de
foreslåede produkter, for forbrugeren med udgangspunkt i den
pågældendes personlige forhold, så forbrugeren
kan forstå de virkninger, som produkterne kan få for
dennes økonomiske situation. Med andre ord skal der
være tale om konkret rådgivning om det konkrete produkt
i forhold til den enkelte forbruger og dennes økonomiske
situation.
Det er ikke muligt generelt at tage stilling
til, om virksomheder, der udover de nævnte aktiviteter
udbyder tilknyttede tjenester, bliver omfattet af loven. Det vil
bero på en konkret vurdering af den enkelte tilknyttede
ydelse. Det gælder også den af Mybanker.dk udbudte
skifte-bank-tjeneste.
Som nævnt i mit svar til
spørgsmål 5 kræver forsikringsformidling
tilladelse fra Finanstilsynet. Sammenligningsportaler på
forsikringsområdet vil blive reguleret af
forsikringsformidlingsdirektivet, der er under revision, hvorfor de
endelige regler ikke endnu foreligger.
Som jeg også har anført i svar
til spørgsmål 5, så er det vurderingen, at
hverken myndigheder eller organisationer i dag udøver
boligkreditformidling på et erhvervsmæssigt grundlag,
hvorfor disse ikke bør omfattes af lovforslaget.